%£oidée6oti/ïati£
Von Karajan
Alleen Purcell bij
opening Orgelmaand
Nieuwe triomf
voor Nutskoor
Nota over
regionale
televisie
komt later
Nieuwe directeur van VPRO
een weerbarstige praatpaal
Ideale verklanking
van Mozarts liederen
grandioos in Dvorak 8ste
Kunstenaars ageren
tegen kunstpolitiek
John en Yoko
gewond bij
auto-ongeluk
Hoger salaris
balletdansers
gevraagd
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
WOENSDAG 2 JULJ 1968
Alles voor
ons, behalve
de rekening
jyiINISTER VERINGA zal de laatste
1,1 geweest zijn om te verwachten dat
zijn nota over de nieuwe opzet voor
universiteitsbesturen het laatste woord
over de democratisering van hogeschool
en universiteit zou betekenen. Of die
nota nu een beleidsblauwdruk is of niet,
het laatste woord van de bewindsman
voor het wetenschappelijk onderwijs
betekent ze niet.
Reeds heeft dr. Veringa laten blijken,
dat hij met de belanghebbenden over
zijn plannen praten wil. De minister
kennende mag men erop rekenen, dat
serieuze kritiek serieus behandeld zal
worden. Maar dan zullen om succes
te hebben de vertegenwoordigers van
de opponerende universiteitskringen ook
van hun kant de redelijkheid moeten
opbrengen om hun standpunten nog eens
te wegen en waar nodig te herzien
Naar ons gevoel gaat dat bijvoorbeeld
op voor de extreme toepassing van het
„de universiteit is van ons"-beginsel.
|N dit opzicht dreigt de studentenwereld
met haar verlengstuk in de fout te
vervallen, die in een vroeger
stadium die als „regenten" bestempelde
universiteitsbestuurders aangewreven is:
het weren van de niet-universataire
maatschappij buiten de sfeer van het
hoger onderwijs.
Vanuit de Nederlandse Studenten Raad
wordt bezwaar gemaakt tegen minister
Veringa's plan om in de nieuwe
universiteitsraden (in zijn visie een soort
van parlement) ook vertegenwoordigers
uit de maatschappij buiten universiteit
of hogesohool op te nemen.
De Nederlandse Studenten Raad vreest
dat op die manier pressiegroepen als
bedrijfsleven en vakbeweging zich met
de universiteit zullen gaan bemoeien.
Dat zou niet nodig zijn omdat de
universitaire groepen zelf in staat zijn
om met het maatschappelijk belang
rekening te houden.
Misschien zijn ze daartoe wel in staat,
maar of ze het doen, is een andere
kwestie. En wanneer de N.S.R. geen
pressiegroepen van buiten de universiteit
binnen de universiteit wil, zou hij ook
wat kritischer moeten oordelen over
pressiegroepen van binnen de universiteit
buiten het universitaire milieu.
meer democratisering in en rond
de universiteit. Vanuit een gezond
uitgangspunt gaan ze hun claims en
rechten overtrekken en komen dan tot
uitspraken als: „Alles is alleen maar
van ons en voor ons, behalve de
rekening, die b alleen maar van ons,
maar voor de rest van de samenleving"-
En dat zijn opvattingen, die het de
vertegenwoordigers van het algemeen
belang zo moeilijk maken om voor
de werkelijke problemen in het
maatschappelijk onderwijs een goede en
snelle oplossing te vinden
HAARLEMS FEEST BEGONNEN
Onder een waarlijk overweldi
gende belangstelling is gisteravond
de Haarlemse Orgelmaand 1969 in
de Oude Sint Bavo geopend. Groot
se inzet van een groots festijn,
waarin niet minder dan vijftien
manifestaties worden geannon
ceerd in en rondom de Spaarne-
stad.
Op deze eerste dag werd de aandacht,
de uitsluitende aandacht, gericht op
kerkmuziek van de grote Engelse
componist Henry Purcell (16591695),
organist aan Westminster Abbey en
leider van de Royal Chapel te Londen.
Een aantal anthenis antifonen
bracht het King's College Chapel Choir
met medewerking van de organist
G us tav Leonhardt, het Versterkte
Leomhardt-Consort, de counter-tenor
James Bauwman, de bas Max van
Egmond, de tenor Nigel Rogers onder
directie van David Wilcocks ten gehore.
Over dit vermaard ensemble, die de
grootse tradities van de Engelse
zangkunst tot op de dag van heden
voortzet, heeft onze collega, naar
aanleiding van het optreden in de oude
Jacobs kerk te 's-Gravenhage, reeds met
de hoogste waardering geschreven en
ook wij kwamen diep onder de indruk
van deze koorcultuur, deze stem vorming,
dit stijlbesef, zaken, die meu zelden of
nooit zo goed en gelukkig gecombineerd
in de wereld van de muziek aantreft.
Zoals gezegd: de ganse avond Purcell.
Dat was veel. Dat was te veel, waarmee
we de grootheid van deze illustre
Engelsman allerminst bedoelen te
verkleinen: allerminst.
Maar hoe
hei:
(Van een onzer verslaggeversI
DEN HAAG Verwacht moet worden
dat de nota van de regeriug over de
invoering van regionale radio en televisie
paa in het najaar zal verschijnen. Minis
ter Klompé had aanvankelijk het plan
de nota in de loop van de zomer bi) de
Tweede Kamer' in te dienen. De voor
bereiding vergt echter zoveel tü'd dat de
regeringsnota pas over enkele maanden
klaar zal zijn
Volgens het ministerie van CRM wordt
de vertraging absoluut niet veroorzaakt
doordat een advies van de Nederlandse
Omroepstichting (NOS) te lang op zich
laat wachten. De NOS ontwikkelt juist
een buitengewone activiteit bij de voor
bereiding van de nota, aldus het minis
terie.
Het is duidelijk dat de invoering van
regionale radio en televisie een aantal
financiële problemen oproept. In Hil
versum bestaat nog geen eenstemmig
heid over de vraag, of de invoering van
de regionale televisie en radio niet beter
kan wachten tot de uitbreiding van de
zendtijd op de nationale netten voldoen
de is uitgebreid, wat uit de kijkgelden
zou moeten worden gefinancierd. Ook de
organisatie van de regionale radio en
televisie via aparte stichtingen of
onder leiding van de NOS is nu nog
een vraagpunt
kwantum koorwerken geboden, het een
al genialer dan het andere, die allemaal
functioneel waren, fragmenten uit een
eredienst, doch van die eredienst
losgemaakt en daarmee deed men
de muziek, althans het karakter ervan,
onrecht. Wij misten het officie, absoluut
nodig om deze anthenis op haar juiste
waarde te schatten: zonder dat officie
werden deze Purcellvertolkingen tot een
concert en mogen we het zeggen
tot een ietwat eentonig concert
Zelfs de voluntaries, de fantasieën
voor orgel, door Gustav Leonhardt
sober en indrukwekkend gebracht, zelfs
de Chaconne voor strijkers, waarin niet
de kerkmuziek, doch de hof componist
Purcell aan het woord was, door het
Leonhardt Consert in een duidelijke,
doch ietwat ijle toon gepresenteerd,
konden deze indruk niet veranderen-
Maar toch: we hadden dit „concert"
niet gaarne willen missen.
B. R.
WE MOETEN GEEN ELITE-OMROEP WORDEN
Van een onzer verslaggevers)
EINDHOVEN „De functie var
VPRO moet zijn: zich zo gevarieerd
mogelijk opstellen tussen de andere
omroepen; op het gebied van informa
tie zoveel mogelijk alternatieven bieden.
Dat trekt me heel erg. Vooral als de
VPRO straks op één avond tegenover
de TROS komt te staan. Dan kunnen
de kijkers bewust een keuze maken
tussen amusement en programma's met
een experimenteel karakter. Een klei
ne omroep kan zich nu eenmaal ver
oorloven bepaalde vorm-experimenten
te doen. die van nut kunnen zijn
het hele omroepbestel". De heer S. J.
Doorman (41) werd vorige week be
noemd tot directeur van de VPRO.
Thans zetelt hij nog aan de technische
hogeschool in Eindhoven, waar hij
werkzaam is als lector in de wijs
begeerte van de exacte wetenschappen.
De VPRO is de laatste tUd nogal en
niet steeds op de gunstigste manier
in het nieuws geweest.
„Die toestanden maken het juist erg
interessant. Een uitdaging. Voor geen
goud zou ik directeur willen zijn van
een rustig radio- en t-v.-bedrijf. Dan
was ik hier mooi blijven zitten. Als me
het directeurschap was aangeboden
van een van de grote omroepen had ik
het trouwens niet gedaan. Je krijgt
veel meer te maken met de logge
structuur, die zich moeilijker laat de
mocratiseren. Zo goed als je met een
kleine omroep als de VPRO kunt ex
perimenteren wat betreft de program
mering, zo goed kun je dat ook met de
verschillende wijzen van werken".
Moet de image van de VPRO
veranderen?
,.Het is duidelijk, dat een deel van hei
negatieve imago een gevolg is van hei
feit, dat er aan gerichte groei-publici-
teit betrekkelijk weinig is gedaan. Er
zijn nog al wat conflicten in de open
baarheid gekomen. Dat was niet nodig.
Het is erg belangrijk, dat de mensen
de VPRO beoordelen op de program
ma's en niet op de sensationele nieuw
tjes die naar buiten sijpelen.
Daarom is het ook van het grootste
belang de begaafdheden van de mensen
optimaal te gebruiken. Dat leidt weer
tot kwaliteitsverbetering. Ik geloof be
slist dat dat met het huidige team haal
baar is. Maar in de wijze van werken
van de afgelopen jaren zit de ruzie al
bij wijze van spreken ingebakken".
Het werd tjjd dat er
een leider kwam?
.Ik geloof niet, dat de VPRO behoefte
heeft aan een leider met een hoofdlet
ter. Als regisseur (de heer Doorman
heeft een passie voor toneel, heeft vrij
veel studententoneel geregisseerd, is
daarnaast voorzitter van het stichtings
bestuur van Kurt Stuyfs Eigentijdse
Dans, van Theater Terzijde, bestuurslid
van de Eindhovense stadsschouwburg)
ben ik ook geen leider. We werken
Ik hoop, dat men mij als directeur van
de VPRO meer ziet als „een weerbar
stige praatpaal", een scepticus. Aan de
andere kant ben ik wel voor een ratio
nele manier van werken- Ik vind dat de
Het Holland Festival legt er nogal eens
de nadruk op. dat het streeft naar uit
voeringen, die in het gewone concert
seizoen tot de praktische onmogelijkhe
den behoren. Daarvan kreeg men gister
avond in de Sweelinckzaal van het Con
gresgebouw een ietwat extreem voor
beeld. Op het aan Mozart gewijde pro
gramma van liederen en merendeels kor
te klavierstukken kwam ook het bekoor
lijke, maar bepaald niet erg belangrijke
lied „Komm liebe Zither" voor. Alleen
daartoe was Benny Ludemann geënga
geerd. die zijn allerliefste maar niet al
te moeilijke partij van twee, drie minu
ten voortreffelijk tokkelde en daarmee
voor deze hele avond had afgedaan.
Wat zou hij trouwens in dit kader nog
meer hebben kunnen doen? Mozart mag
dan wel in zekere zin de grondslag heb
ben gelegd voor wat bij Schubert
uitgroeide tot een grote, zelfstandige
liedkunst, hij zelf schreef niet meer dan
een dertigtal werkjes in het genre. Na
tuurlijk moet men de inlassen voor ope
ra's en zangspelen en de vrijmetselaars-
zangen hierbij buiten beschouwing gela
ten en zelfs van het dertigtal, dat dan
overblijft, leunen er nog een aantal te
gen de opera aan en zijn er een flink
aantal volksliedachtig simpel van ka
rakter, hoe bekoorlijk zij verder ook
mogen zijn. In feite representeren
slechts enkele ervan het ware genie.
Het lag voor de hand, dat een en an
der zou blijken uit de keuze van een
twintigtal liederen van Mozart, die de
sopraan Elly Ameling met een verruk
kelijk geluid en een subliem gevoel voor
stijl en voordracht ten gehore bracht.
Zij begon met de vroege werkjes van
de elf-, twaalfjarige knaap, die net de
galante stijl van de Londense Bach had
leren kennen, zij bracht twee snoezige
Franse chansons uit het eerste verblijf
W. A. Braasem
conservator
Westfries Museum
DEN HAAG Met ingang van 1 sep
tember a.s. is de heer W. A. Braasem
benoemd tot con >rvator van het West
fries Museum in Hoom. W A. Braasem.
die aanvankelijk een indologische en
oriëntalistische opleiding volgde en se
dert 1932 in Den Haag woont, bewoog
zich eerst een aantal jaren op literair
terrein waarna hij een journalistieke
loopbaan koos en sedert 1958 als kunst
redacteur verbonden is aan Het Vader
land. Naast zijn journalistieke werk ver
scheen van zijn hand tevens een aantal
boeken op literair en cultuurhistorische
gebied waaronder over Oud-Den Haag.
't Westfries Museum waarover de heer
Braasem de leiding zal krijgen, is zo
wel historisch museum van de stad Hoorn
met zijn grote 17e eeuwse verleden, als
regionaal museum voor de geschiedenis
en cultuur van geheel West-Frieeland.
van het wonderkind in de Franse hoofd
stad, zij zong twee Italiaanse werkjes,
die de trant van het Singspiel hadden
en zij kwam na Goethe's Veilchen ten
slotte bij Mozarts gerijpte kunst: het be
toverende An Chloé, het lyrische Abend-
empfindung, het Lied der Trennung,
strophisch van opzet, maar met aria
achtige uitweidingen: een hartstochte
lijke klacht in f klein.
Zoals gezegd: behoudens enkele tekst
foutjes en een paar ongelukjes in de
hoogte, waren de vertolkingen subliem.
Dat waren in hun soort ook de begelei
dingen van de Oostenrijker Jörg Demus.
„In hun soort," want Demus, die het
liefst op een klavier uit Mozarts tijd zou
hebben begeleid, imiteerde op een mo
derne vleugel het korte, droge toucher,
de wat stijve voordracht en liet nage
noeg alle pedaalgebruik achterwege,
een en ander overenkomstig de moge
lijkheden van de tafelpiano's. Historisch
juist, maar het zal voor velen een beet
je wennen zijn geweest, vooral in zijn
soli, waaronder het naïeve eerste me
nuet van de 6-jarige Mozart, de bekende
sonte K.V. 330, het geniale rondo K.V.
511 en ook een curiositeit als de gigue
K.V. 574.
Een propvolle zaal heeft het vooral de
zangeres, maar ook de pianist niet aan
hartelijke bijval laten ontbreken.
Ks.
ANTENNE
zekerheden van de mensen goed
definieerd moeten zijn. Daar heeft het
in het verleden, heb ik de indruk, nogal
eens aan geschort".
Niet bang voor interne oppositie?
„Integendeel. Zo plezierig als ik hel
vind andere mensen te overtuigen, zo
plezierig vind ik het als anderen mij
proberen te overtuigen. Uit een situa
tie van koek en ei komt niet veel. IJc
heb altijd veel van het debat gehouden.
Hard en direct. Op een harde basis kun
je tot redelijke beslissingen komen'
Kritiek van buiten
„Ik vind dat een directeur naar buiten
toe zijn medewerkers rücksichlos moet
verdedigen. Dat is in het verleden te
weinig gebeurd. Het betekent wel dat
toe zijn medewerkers rücksichtlos moet
zijn met wat er gebeurt".
Censuur?
„Als je een experimentele omroep wil
zijn is het onzinnig te denken in termen
als censuur. Zodra iemand mij kan
overtuigen, dat hij heel goed weet wat
hij doet en daarop ook achteraf kan
voortgaan, heb je censuur niet nodig.
De VPRO moet natuurlijk, als ze een
experimentele omroep wil zijn, censuur
inbouwen in het systeem.
Het grootste deel van de mogelijkheden
was rotzooi over rotzooi, niet rotzooi
over de Hoeplaprogramma's. Veel tu
multmakers hebben het niet eens ge
zien. Ten aanzien van Hoepla zelf was
censuur volslagen onnodig. Met een
goede begeleiding zou het een van de
fijnste programma's van de VPRO ge
worden zijn".
Zelf-censuur?
„Je moet niet je creativiteit temperen,
omdat je dan bang bent voor toestan
den, wel door je af te vragen: Wat doe
ik precies? en wat voor mensen kan ik
bereiken? Zolang we een Telegraaf
hebben met Leo Riemens en Henk van
der Meyden als rellenmakers zul je die
toestanden houden- Maar angst is een
slechte basis om te werken. Je moet ,je
realiseren als je taboes wilt doorbre
ken, dat je het op een effectieve manier
doet en dat je niet het tegendeel be-
Wat betekent dat voor de
programma's?
„Er moeten in ieder geval programma's
komen van en zeer gerichte, hoge kwa
liteit".
Dus voor de happy few?
„Ik zou het betreuren als het een elite-
omroep zou worden. Binnen de pro
gramma's moeten mogelijkheden wor
den geschapen die iedereen aanspreken.
Waarom niet bijvoorbeeld in plaats van
de deskundige uitleidforums bij zeer
geavanceerde toneelstukken, willekeu
rig mensen bij elkaar brengen in een
panel, die het stuk mogen kraken, zeg
gen dat ze er niets van snappen, hun
opinies laten botsen met de man die
er achter staat of die het heeft ge
maakt? Toneelgroep Studio doet het-
Grandioos was dinsdag in de Doelen
zaal het slot van het concert der Ber
liner Philharmoniker; Herbert von Ka
rajan dirigeerde Dvoraks achtste symfo
nie en hü deed dat zo. dat men zich kan
voorstellen nooit meer deze „pastorale"
van Dvorak zo enerverend mooi te zul
len horen.
Enerverend, want nel als maandag in
Amsterdam Brahms, werd Dvorak onder
Von Karajans handen een brok bewogen
lyriek met sterke dramatische facetten.
De Berliner Philharmoniker ditmaal
prachtig in alle blazersgroepen en met
veel cantabile bij de strijkers speelde
meermalen het spel van gefluisterde mu
ziek, die dan plotseling losbarstte in een
zeer expansieve klankorkaan, maar zo
verfijnd door Von Karajan in deze over
gangen geleid, dat men nooit de indruk
kreeg van een pathetisch stuk muziek
theater.
Opvallend was het zeer hoge tempo
waarin Von Karajan de snelle delen spe
len liet: alleen een orkest dat technisch
van de superklase is als waartoe de Ber-
lijnse musici behoren, kan 'n dirigent Bon
der ongelukken op die weg volgen. Niet
temin was zelfs dit okest t tempo waar
in Von Karajan het openingsnummer
Brandenborg* Coïteert nein, b#-
na te hoog. Mooi vonden we deze Bach
niet. wel strak van ritme, maar mede
door de zware bezetting te pompeus Von
Karajan dirigeerde vanaf een der beide
klavecimbels; net als maandag in Am
sterdam bij Mozart was zijn instrumen
taal optreden weinig belangrijk.
Strawinsky
Zeer boeiend daarentegen werd Von
Karajans Symphony in C. misschien wel
het beste werk dat Stravinski symfonisch
in de neoklassieke stijl geschreven heeft.
Het Berlijnse orkest speelde het werk
ongelooflijk helder en soepel: de solo
fluitist en zijn drie collega's van de hout-
blazersgroep excelleerden zowel qua on
gedwongen virtuositeit en vooral qua
toonvorming. Terecht liet Von Karajan
hen delen in de hem toegezwaaide ovatie.
Na Dvorék brak in de Doelenzaal een
orkaan van enthousiasme los; weer was
het Von Karajan zelf die door het teken
„inrukken" aan zijn musici, daaraan een
einde maakte.
Vanavond het derde en laatste con
cert in het Congresgebouw. Zal dan, na
Amsterdam en de Maasstad ook Den
Haag Von Karajans optreden ervaren
als het orkestrale hoogtepunt van Hol
land-Festival 1969?
zelfde: discussiëren met de zaal. Studio
is een typisch voorbeeld van wat kan
door een zeer functionele begeleiding
en publiekswerving."
Toch werkt Studio voor
beperkt publick.
„Publiciteitsmedia als radio en t.v.
moeten het algemeen belang dienen.
Dat wat je in Amerika ziet de
intelligentia zich door eigen purita
nisme volledig vervreemd heeft van
de middenlaag, zou ook in Nederland
kunnen gebeuren. Als je bijgedragen
hebt aan die kloof tusen de intelligen
tia en de rest zit je als omroep ver
keerd".
De massa?
„Er is een hele groep mensen, die je
eenvoudig moet afschrijven. De relati
viteitstheorie kun je ook niet aan ieder
een uitleggen. Er zal altijd wel een
grote groep zijn die het zuivere amuse
ment kiest. Maar de elite is maar een
heel klein subgroepje. Zo pessimistisch
ben ik niet dat we alleen daarvoor wer
ken. Ik ben wel pessimistisch, maar
dan mer omdat er in mijn eigen kring
zo ontzettend veel intellectuele puri
teinen zitten".
Persoonlijke programmawensen?
.,Ik zou een nieuw soort Hoepla-pro
gramma er fijn vinden. Er zou wel een
andere formule moeten komen. We
zouden al moeten denken aan een for
mule voor over vijf jaar".
De omroepwet?
..Daarin ben ik me aan het verdiepen.
Ik kan nu alleen nog maar in het al
gemeen zeggen dat ik het omroepbestel
als het maar niet te sectarisch wordt
uitgevoerd een fijn bestel vind.
Maar als (nog) ondeskundige leek krijg
ik vaak de indruk dat de omroepen zich
minder bewegen vanuit de ideologie
van de omroepwet en meer vanuit een
onderlinge concurrentiepositie. Mis
schien doe ik daar straks als ik er
eenmaal inzit ook wel aan mee. Ik be
vind me nu nog in de luxe dat ik me
iedere stommiteit kan veroorloven".
Vers 2, een programma van Arman-
do-Hans Sleutelaar, Massimo Götz en
Rob Rooyens, was al eerder door de
AVRO uitgezonden. Op de avond name
lijk toen zich op het andere net de fi
nale om de Europacup afspeelde. Het
is toen door vrijwel niemand gezien
zodat een herhaling zeker gerechtvaar
digd was.
Door die herhaling zo heel kort na de
eerste uitzending' të laten vallen bena
drukte de AVRO dat zij Vers 2 een erg
belangrijk programma vindt. Die me
ning vermogen wij niet te delen. Aan
tekenend dat wij, zoals vrijwel ieder
een, in zwart-wit keken en dus de spe
ciale kleurenwaarde ervan niet kunnen
beoordelen, leek het ons of het hier
meer om „vingeroefeningen" ging, om
uitproberen van bepaalde effecten, dan
om een volwaardig t.v.-programma.
Die effecten waren bekend: superim
posing, ten dele diapositief en ruim ge
bruik maken van eidophormogelijkhe-
den. Een en ander toegepast niet om
beter te laten zien, maar om te tonen
hoe met t.v.-techniek gestoeid kan
worden.
Inhoudelijk was Vers 2 een collage
van flarden muziek, poëzie, drama en
danskunst. Alles ondergeschikt gemaakt
aan het technische spelelement. Heel
veel was onherkenbaar geworden. Som
mige onderdelen waren bepaald kin
derachtig, zoals de „vogelmensjes" en
de introductie van het Oidipousfrag-
ment. Sommige waren al te cerebraal
zoals datzelfde fragment waarin Oidi-
pous zichzelf niet kent in zijn verle
den, terwijl dat verleden wel leeft in
het brein van de blinde Teiresias. Dat
werd „gemaakt" door Teiresias' ogen
te omhullen en op die onthulling
Oidipous te projecteren. Kunst? wij
vonden het een vermoeiend kunstje.
AVRO's Televiiier bood eigen bericht
geving over investituren te Wales en
te Bonn, benevens een hartig commen
taar van F. A Hoogendijk over het
„oorlogsmisdaden"-debat in de Twee
de Kamer. Een goede aflevering!
Over de plectigheid in Wales kregen
we laat op de avond een samenvatting
op „II", nog later op de avond gevolgd
door de Wimbledonmatch Neweomb
Okker. Voor beide samenvattingen al
le waardering. Speciaal voor die uit
Wimbledon die weer aanntoonde dat
singletennis eigenlijk de meest ideale
t.v.-sport is omdat, bij een goede regi
stratie, vrijwel geen spanningsmoment
verloren gaat.
We hadden die samenvattingen niet
graag gemist. Maar we geloven dat.
nu er miljoenen met vakantie zijn, er
alles voor te zeggen zou zijn geweest
om van beide evenementen ook over
dag iets te laten zien. Het zou geen
dure aangelegenheid geweest zijn en
heel velen zou er een plezierig kijkge-
noegen mee bereid kunnen worden.
Vg.
Protestliedjes in
Bratislava leiden
tot ontslagen
PRAAG (AP) De communistische
partij van Slowakije heeft te kennen
gegeven dat wellicht een aantal functio
narissen hun functie zullen verliezen
omdat bepaalde liedjes gehoord zijn op
het songfestival van Bratislava, de vo
rige maand. In een verklaring van het
presidium van de Slowaakse partij werd
gezegd dat functionarissen van het mi
nisterie van Cultuur de opdracht hadden
gekregen de voorbereidingen van het
songfestival te onderzoeken en de nodi
ge stappen te ondernemen op het punt
van de personeelsbezetting ervan.
Tijdens het festival werden liedjes ge
hoord die een protest vormden tegen
de bezetting van Tjsecho-Slowakije
door Russische troepen. Een zo'n liedje
had de titel „Ik leer de kunst van het
STER
(Reclameuitzendingen om
18.56, 19.03, 19.56. 20.16
uur)
NOS
18.15 uur:
Tour de France
«18.50 uur:
Pluimpje
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.07 uur:
Scala, magazine
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Zendtijd Politieke
Partijen
20.30 uur:
Holland Festival
Magazine
20.55 uur:
Een koninkrijk voor
een huis, film
22.25 uur:
Stichting Socutera
•22.40 uur:
W imbledonreport age
23.10 uur:
Journaal
NEDERLAND II
STER
IReclameuitzendingen oi
18.56, 19.56, 20.16 U">
NOS
18.50 uur:
Pluimpje
19.00 uur:
Nieuws in het kort
VARA
19.03 uur:
Coronation Street,
20.00 uur:
Journaal (NOS)
•20.20 uur:
De Shadoks en de
Gibi's, t.v.-strip
20.25 uur:
Achter het nieuws in
West-Irian .reportage
21.05 uur:
Ieders eend, t.v.-spel
•21.50 uur:
Snarenspul,
muziekprogramma
22.25 uur:
Journaal (NOS)
Televisie morgen
NEDERLAND I
NOS
16.00 uur:
Vakantieprogramma
De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's
RADIO
PROGRAMMA
iagde gewijde muziek (opn). 18.30
baar Kunstbezit.
nieuws en informatie). NVSH: 22.20 Sextant,
radioweekblad van de NVSH. NOS: 22.30
Nieuws. 22.38 Parlementair overzicht. 22.45 Me
dedelingen. 22.50 Stereo: X, een sprong in
het duister. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II (198 m) VARA: 18.00
Nieuws. 18.11 Actualiteiten. 18.20 Stereo:
Klink Klaar, zonder nonsens: lichte grammo-
foonmuziek. 19.30 Nieuws. 19.35 Stero: Tan
go rumba orkest met zangsollsten. 20.00 Ste
reo: jazzmuziek. 20.20 Country en Western
muziek. 20.40 Buitenlands weekoverzicht. 20.50
Stereo: Strijkorkest. 21.20 Pop-eye: lichte mu-
i mag het zeggen: in-
Fllharmonisch
orkest van Buffali
ziek. 23.20 Radio Jazz Magazine. 23.55-24.00
BRUSSEL NED (324 m) 18.00 Nieuws
18.03 Popmuziek voor de soldaten. 18.30 Le-
kenmoraal en filosofie, 18.50 Sport. 18.58 Taai-
lichte muziek. 20.00 Operettefragmenten. 22.00
Nieuws, berichten en De Zeven Kunsten.
22.15 Amusementsmuziek. (23.00-23.10 Nieuws).
:uws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badine-
klassieke en moderne muziek (gr). (7.30
luws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging),
i Nieuws. 8.11 Voor de kinderen. 8.30
luws. 8.32 Vakantletlps. 8.45 Voor de huis-
iuw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor de huis-
iuw; 9.30 Waterstanden). NOS
«ig-
sieke en semi-klassieke kamermuziek.
Protestanfe middagdienst. NOS: 15.30 1
heden: magazine over liefhebberijen en
tijdsbesteding. 16.00 Nieuws. 18.02 Meer ovei
sen en dingen die minder op de voorgrond
treden. 17.30 Toerisme: toeristische informa
tie uit binnen- en buitenland. NCRV: 17.4E
Stereo: Licht instrumentaal kwartet met zang-
iliste. 17.55 Reportage Wimbledontennistoer-
lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws
Radiojournaal. 1.20 Stereo: Lichte grar
foonmuziek. (8.30-8.33 De gre
0 Stereo: klassieke kamer-
ter). 10.00 Voor de klem
13.00 Voor de
II Zang en gitaar. Accordeonmuzie
Tussen 10 en 20-: lichte grammofoor
dejeugd. 17.30 Voor de jeugd.
Mededelingen.
HILVERSUM III (240 r
koffie. (11.00 Niuws). NOS: 12.00 Nieuws. 12.03
i Nieuws. (Tussen 16.00 en 17.00
j voor de Ronde van Frankrijk.)
0.03 lORRRrrr.hitparade. 17.00 Nieuws.
17.02 Actualiteiten. 17.07-18.00 Draaijijofdraai-
ik: vezoekplatenprogramma.
BRUSSEL NED (324 m) 12.00 Nieuws.
12.03 Gevarieerde muziek. (12.40-12.48 Weer
bericht, mededelingen en SOS-berichten voor
de schippers). 12.55 Buitenlands persoverzicht.
13.00 Nieuws, weerbericht, beursberichten en
klapper. Aansluitend: De Ronde van Frank
rijk. 13.20 De Ronde Frankrijk en lichte mu
ziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Kamermuziek. 15.00
Nieuws. 15.03 De Ronde van Frankrijk en
O, w*. rtUewijgen".
(Fan onze correspondent)
BERGEN (N.-H.) Om uiting te ge-
- aan hun visie op het frustrerend
cultuurbeleid in Nederland traden giste
ren vele Bergense kunstenoars aan op
het plein in het dorp om daar op grote
wanden cartoons aan te brengen, die de
tien stellingen van de Beroepsvereniging
van Beeldende Kunstenaars in beeld
brengen. Vervolgens grepen zü manmoe
dig naar penseel en verfpot «m doelbe
wust Rembrandts nachtwacht te her
scheppen in het tijdsbestek van om
streeks vjjf uren.
Rembrandt verviel destijds tot bittere
armoede, zijn collega's van nu hebben
daar beslist geen zin in en stellen daar
tegenover een daad. Ze zeggen over deze
eerste kunstmarkt van Bergen, die een
volledig uit de verf gekomen protest
markt was: „Deze manifestatie van de
Actiegroep van Beeldende Kunstenaars
Bergen dient tot steun van en is een
betuiging van adhesie aan de acties van
de DBK te Amsterdam. Wij worden nog
altijd beschouwd als maatschappelijke
randfiguren en als zodanig evenredig
gehonoreerd. Wij eisen van de samen
leving die verantwoordelijk is voor deze
cultuur dat zij ons de middelen geeft
die ons in staat stellen om ons werk
naar beste kunnen en vermogen te vol
brengen.
In Bergen werden gisteren veel stel
lingen en aspecten door de kunstenaars
gelanceerd, o.a. „Kunstenaars worden
opgetrommeld voor manifestaties in
binnen- en buitenland. Om het gezicht
van onze cultuur te tonen. Na de ope
ning van de expositie gaan de ambassa
deurs en ministers naar hun villa's terug
en kunstenaars naar hun tochtig zolder-
kametje: Zijn meedoen wordt beloond
men spreekt in dat kader van ge
honoreerd met de vernederende
hoerenfooi van een paar tientjes, waar
mee hij nog blij is omdat hij dan ten
minste die week weer te eten heeft. En
Inverness (Rtr.) Beatle John Len-
non en zijn vrouw Yoko Ono zjjn gis
teravond na betrokken te zijn geraakt
bü een auto-ongeluk opgenomen in het
ziekenhuis van Golspie in Noord-Schot
land. Hoewel het ziekenhuis weigerde
inlichtingen te verstrekken zouden bei
den slechts licht gewond zijn.
John Lennon zou eep snee in zijn kin
hebben opgelopen, van Yoko Ono moes
ten röntgenfoto's worden gencmen. De
zoon van John en de dochter van Yoko
beiden uit hun vorige (huwelijken -
hebben eveneens licht letsel opgelopen.
Uit de officiële lezing over het ongeval
blijkt slechts, dat geen tweede auto bij
het ongeval is betrokken.
John. Yoko en de kinderen brengen
een vakantie door bij een tante van
John in Durnm
voorts „Een dag uit het leven van een
kunstenaar, twee ambtenaren van de
stad Amsterdam gaan een tocht van
180 kilometer maken op kostein van een
particulier aannemer, om de fundering
van een beeldhouwwerk te bespreken,
waarvan op dat moment nog niet de
juiste afmetingen gewicht is te bepalen.
De stad Amsterdam heeft op voorhand
2500 voor deze fundering gereser
veerd. Dit bedrag is afgetrokken van het
honorarium van de beeldhouwer. Het
middagje uit van deze twee ambtenaren
en de aannemer wordt dus betaald door
de kunstenaar met een telefoontje zou
het ook gegaan zijn en men had 200
uitgespaard. De kunstenaar moet zijn
mond houden en bloeden", aldus Bergen.
De VARA is van plan om op 28 juli
uitvoerig aandacht aan de Bergense ac
tie te besteden in een televisieprogram
ma. Eerder kan men er over horen in
het radioprogramma „Artistieke Staal
kaart" komende zaterdagmiddag.
(Van een onzer verslaggevers)
UTRECHT (ANP) De bij het NVV
aangesloten Algemene Bond van Kun
stenaars en de Nederlandse Beroepsver
eniging van Danskunstenaars hebben bü
de minister van C-. R. en M. en de minis
ter van O. en W. voorstellen ingediend
om de huidige salariëring van de dan
sers en danseressen werkzaam bü de
drie Nederlandse gesubsidieerde gezel
schappen te verhogen. Het gaat om ge-
engageerden bü het Nationaal Ballet, het
Nederlands Danstheater en het Scapino
Ballet.
De huidige honoreringsmaatstaven
stemmen volgens de A.B.K. en de be
roepsvereniging niet overeen met de
aard en het niveau van de werkzaamhe
den. De optimale prestaties van de dan
sers moeten, mede door de onregelmatige
werktijden, worden geleverd op momen
ten die niet met het natuurlijke levens
ritme overeenkomen. In vergelijking
met welke uitvoerende kunstenaar dan
ook, heeft de danser de meest ongun
stige arbeidsvoorwaarden met betrekking
tot werk- en rusttijden. De prestaties
worden geleverd in een bijzonder nauw
teamverband, hetgeen volgens beide or
ganisaties naast zware fysieke, ook psy
chische eisen stelt. Voorts is het beroep
van ballet sterk aan leeftijd gebonden.
Door dit tijdelijke karakter van de be
roepsuitoefening (tot ongeveer 28 jaar)
is een juiste honorering een dwingende
Bij de opstelling van het salarisvoor-
stel is uitgegaan van een opleiding van
4 a 5 jaar en de bestaande structuren
van de verschillende balletten. Voor het
Nationaal Ballet gelden 3 droepen, waar
bij salarissen worden voorgesteld van
f 18.100,tot 25,000,voor groep 1„
13.500,— tot 19.000,— voor groep 2
en 9000,tot f 15 000,voor groep 3.
Voor het Nederlands Dans Theater (twee
groepen) worden salarissen voorgesteld
van 13.500,— tot 25.000,— en f 9000
tot f 15.000,De voorgestelde bedragen
voor het Scapinoballet (ook twee groe
pen) luiden f 13.500,tot f 19.000.en
f 9.000.tot 15.000,Ook met betrek
king tot de salariëring tijdens het leer
lingstelsel zijn voorstellen gedaan.