„Schemerlampje
hier, een barretje
daar. Sfeer, dat
willen tieners"
Spiegeleieren en
sierturnen bij het'
nationale ballet
De jeugd zegt
nu al eerbiedig
meneer Senf"
TELEVISIE VANAVOND
Subliem slotconcert
Koorfestival 1969
Concert King's
College
chapel choir
Meesterlijke
mimekunst
„Vive le Tour",
documentaire
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
MAANDAG 30 JUNI 1969
ZOMER
„Toen ik vijf Jaar terug begon In
het Scheveningse Casino, barstte
ik van jeugdige overmoed. Die
hele tienertoestand vond ik zelf
nog het einde. Als er een 'Engelse
topgroep op de Bühne stond,
stond ik als een razende mee te
gillen. Bij de „Who" storW het wa
ter me gewoon in de handen. Nu
zie ik die muziek niet meer zitten.
Geef mij maar een goede bluesgroep of een fijn ballroom-
orkestje. Ik voel me gewoon te oud voor de tienersfeer.
Trouwens ook voor de tieners zélf ben ik een „oude zak".
Vroeger was het Sjaakie voor en Sjaakie na. Als ik nu m'n
gezicht vertoon, hoor ik alleen maar een eerbiedig Meneer
Senf".
Jacques Senf organiserend wonder
kind uit de Haagse pop-agglomeratie
voelt de druk van zijn tweeëntwintig
jaar loodzwaar op de schouders. Vijf
jaar geleden kon hij in een adembene
mend tempo via zijn goed florerende
Casino opklimmen tot Neerlands meest
belovende impressario. Zijn commerci
ële trekje maakte het mogelijk, dat en
kele groepen, die onder zijn persoon
lijk beheer resulteerden, in een oog
wenk aan de top van het hitfirmamenl
verschenen. De Golden Earrings vor
men er nog steeds het onomstotelijke
bewijs van. Het tempo mag dan in de
vijf jaar minder rijn geworden, de
werklust is gebleven.
„Zeg nou eerlijk. In het begin had ik
het getij gewoon mee. Den Haag was
rijp voor een groots opgezette popin
dustrie. Het Casino bood me toen de
mogelijkheden. Maar door het overwel
digende succes, werd de cnocurrentie
steeds groter. Toen ik op last van de
Scheveningse middenstand mijn tiener
club moest overplaatsen naar gebouw
Zuid op de Groenmarkt, heb ik enorm
moeten knokken om het publiek binnen
te houden. In het begin was Club 192
zo hebben we 'm gedoopt uit affi-
nieteit met Radio Veronica een scho
ne schuur. Ruim tweeduizend man kon
ik herbergen. Maar ik had niet gedacht
n
aan -sfeer. Je kunt het geloven of niet,
dat is nu net waar de tiener behoefte
aan hebben. Een schemerlampje hier,
eeen tafeltje daar. Wat barretjes ver
spreid door de zaal. Pas dan stroomt
men „en masse" naar binnen.
Een paar maanden terug, heb ik de tie
ners een eigen bestuur laten kiezen.
Noem het inspraak. Nutteloos, zeggen
sommige zaalhouders. Maar toevallig
ben ik van mening, dat als een ander
het beter weet, hij het maar moet zeg
gen. Als ik mijn zin doe, dan staan er
het hele jaar groepen op het podium,
die mijn soort muziek spelen. Maar de
jeugd wil een „Groep 1850" of een „Cu-
by and Teh Blizzards". Voor mij hoeft
het niet, maar als ze het willen, dan
kunnen ze het krijgen. Vroeger gebruik
te ik de zaal alleen maar in hel week-
Jacques Senf:
In mijn Palladium mag iedereen
wonen. Een verplichte stropdas vind
ik kolder.
end en soms 's woensdags voor een
soort managersavond. Dan kwamen er
allerlei figuren, die zijdelings met de
branche te maken hadden, pilsjes drin
ken en moeilijk doen. Nu wordt de zaal
de hele week gebruikt. Er zijn ge
spreksgroepen opgericht, er wordt
film vertoond. Op dinsdagavond bij
voorbeeld staan er jongens van zo'nn
jaar of achttien te ping-pongen of zetten
ze te dammen en te kaarten. Noem
mijn club nu niet meteen een patronaat
want wij zijn niet besloten. Men
besteed hier gewoon zijn tijd zo aange
naam mogelijk. Of ze dat nu kaartend
doen, pingpongend of pils drinkend, zal
aan het organiserend gedeelte, want
mij een nakker zijn. Als ze maar wat
te doen hebben.
Congresgebouw. Niet omdeel te nemen
De laatste tijd vertoef ik veel op het
daar hebben ze mensen genoeg voor.
Ik zit daar toevallig, omdat de stich
ting „Help nu straks voor U" er ge
huisvest is. Omdat ik bekend heet te
zijn met jeugdzaken hebben de oprich
ters mij de promotie in de maag ge
splitst. Naast deze zaak heb ik nog mijn
nieuwe club in Scheveningen het Palla
dium. Vroeger had ik er mijn Casino.
Ik kon de zaal van de EMS terugkrij
gen op voorwaarde, dat ik hem niet
voor de jeugd zou exploiteren. Dus heb
ik er een orkest neergezet, dat de twens
en allen, die zich twens voelen kan ver
maken. Het Meteorkwartet en het Trio
Allegres. Geweldig. Ze passen precies
in de sfeer. Je kent de zaak niet terug.
Door de hele zaal hebben de planten
bakken neergezet, aan de muren lam
pen van smeedijzer of koper gehangen.
Alles is met hout betimmerd en er ligt
vaste vloerbedekking. Zo gauw je er
binnenkomt, voel je je thuis. Je wordt
netjes bediend en de prijzen zijn popu
lair. Waar vindt je in Scheveningen een
bar-dancing mét orkest, waar je een
pilsje kunt drinken tegen de prijs van
f 1,50?
In mijn Palladium mag iedereen bin
nen komen, die wil. In sommige Sche
veningse tenten, ben je verplicht een
stropdas te dragen. Dat vind ik kolder.
Iemand met een coltrui kan er dikwijls
nog netter uitzien dan iemand met een
pak van House of England. Maar er is
een bepaalde sfeer in het Palladium.
Het is echt een tent, waar je naar toe
gaat als je een avondje uit wil zijn. En
dan ben je meestal gekleed, nietwaar?
Ze hebben me wel eens gevraagd, waar
om ik een nieuwe club begin, terwijl
de hele Horeca-sector achteruit gaat.
Vroeger zaten er zatersag 's avonds
twee- tot driehonderd man bij 't Gou
den Hooft koffie te drinken. Als je er nu
komt, zitten er misschien veertig. Maar
dit werk fascineert me gewoon. Als je
er hard genoeg voor wilt zwoegen, dan
zit je echt niet over een paar maanden
aan de grond. Geef het publiek, waar
om het vraagt. Dan komt het echt wel.
Zo niet, dan heb je verkeerd gegokt en
moet je op de blaren zitten. Bij zaken
doen is dat nu eenmaal het risico, dat
jé loopt.
Óm nog even op Club 192 terug te ko
men. Er zijn vage plannen om de hele
zaak te verbouwen. Dat hangt van de
gemeente en eigenaar af. Soms denk ik,
dat ik nog jaren kan doorgaan met de
ze zaak. Maar als ik dan in de fietsen
stalling hiernaast het bordje lees: „Op
geheven per 29 juni", dan slaat
de schrik mij wel even om 't hart".
Griekenland won
eigen songfestival
ATHENE (AP) Griekenland is van
morgen vroeg uitgeroepen tot overwin
naar van de tweede internationale
Olympiade van het Lied. Aan dit festi
val namen in totaal 27 landen deel.
De naam van het winnende liedje
was „Oh, God, waar is je schaduw?".
Het werd gezongen door Cleo Denardou,
een van de populairste zangers van
Griekenland. De muziek werd geschre
ven door Jack Iakobidi en de tekst door
Michael Gavribrielide. Zanger, compo
nist en tekstschrijver krijgen ieder 2.000
dollar. Libanon is tweede geworden
met het liedje „De oorlog is ten einde",
gezongen door Manuel. Woorden en de
muziek waren van Elias Rachbani. Bei
den ontvingen 1.000 dollar. De derde
plaats was voor Bulgarije met het pak
kende liedje „De vallei der verliefden".
Het werd gezongen door Maria Mitzeva.
De woorden waren van Dimiter Potchev
en de muziek van Alexandre Yossifov.
Ieder hunner kreeg 500 dollar. Het
driedaagse festival werd bezocht door
ruim 100.000 mensen. Het werd gehouden
in het Panathenestadion, waar in 1896
de eerste moderne Olympische Spelen
werden gehouden.
Geen proces tegen
Schillebeeckx
VATIKAANSTAD (KNP) De kwes
tie Schillebeeckx schijnt thans definitief
van de baan te zijn. De desbetreffende
censoren van de Congregatie voor de ge
loofsleer (het voormalige h. officie) heb
ben naar uit goede bron vernomen
wordt ervan afgezien de Nijmeegde
theoloog wegens vermeende afwijkingen
van de leer ter verantwoording te roe
pen. De beslissing zou genomen zijn na
een persoonlijke initiatief van de Paus.
Hoogste lof voor
Centraa l-Europese
Scandinavische
koren
Met een onbetwistbaar subliem slot
concert is zaterdag het Koorfestival 1969
in de Kurzaal gesloten. Wethouder
Wilzen had toen hij de prijs van de
gemeente Den Haag aan concertwinnaar
de ..Mariakören Vasteras (Zweden) uit
reikte. erop gezinspeeld dat de top-
ensembles elkaar tijdens de zangwedstrijd
weinig ontliepen. Dit bleek tijdens het
slotconcert, waarbij de Zweden (drie met
vier prijzen tegen drie voor de Hongaarse
)groep wel zeer sterk voor de dag
kwamen) voor een uitmuntend slot
Zesduizend zangers en zangeressen zijn
gedurende de festivalweek in de Kurzaal
opgetreden. Er maakten in alle klassen
en categorieën vele uitstekende ensem
bles hun opwachting; maar de hoogste
lof verdiende en kregen koren uit Hon
garije, Tsjecho-Slowakije. Polen en de
Scandinavische landen.
Voor een gerechtvaardigd chauvinisme
was het goed dat een drietal koren uit
Den Haag en omgeving een belangrijk
kwantum van de Nederlandse prijs-
winnaarsgroep vormde. Het Voorburgs
Jongerenkoor kreeg een tweede prijs in
de afdeling B der gemengde koren en
in de afdeling jeugdkoren verwierven het
koor van het Edith Steincollege en het
Don Boscokoor van pater Mi enema
lauwerkransen (die in de Kurzaal uit
Delfts aordewerkborden bestonden). Het
kleinkoor van het Voorburgse Sint-
Evanals elk jaar plaatst ook nu weer
het aandeel van het Nationale Ballet aan
het Holland Festival de nodige vraagte
kens. Dit ensemble bracht niet minder
dan drie premières, van welke eigenlijk
alleen .Epitaaf van Rudi van Dantzig de
volle aandacht waard is. Nog steeds blijkt
deze choreofraaf een voorliefde te koes
teren voor het plastisch mineur. Een fris
se, opgewekte dansjeugd. die rap en vaar
dig haar levensblijheid demonstreert.
Geen speelse humor of wijs besef van
aanvaardbaarheid van 't menselijk man
co. Neen, elke keer opnieuw weer mie
ren en modderen in machteloos versterf.
Maar Van Dantzig is een geniaal cho
reograaf en hij heeft iets te zeggen. Wat
hij beweert, getuigt niet van menselijke
rijping en aanvaarding, maar - hoe hij
't zegt, is steedr bijzonder knap en door
voeld. Zo'n.navrant walsje van twee brui
den, die met de dood huwen, aangezien
de gehele groep in een zwarte bekisting
is verdwenen, is zonder meer schokkend.
Ook het contrast in dit gedanste graf
schrift tussen de groepen en de terzijde
staande enkeling, is wederom onthutsend
uitgebeeld. Grote ernst kenmerkte de
uitvoering, die mede geslaagd mag wor
den genoemd, omdat Van Dantzig de mu
ziek Atmosphères et Volumina van de
moderne Hongaar Ligeti als rijpe toon-
trossen precies op het goede moment
plukt.
Namen noemen heeft weinig zin, want
dit ballet is geen werk met sterke te
genstelling^ tussen solisten en ensem
ble. Iedereen was geladen en de span
ning in deze beklemmende atmosfeer was
geladen en de spanning in deze beklem
mende atmosfeer was zaterdag ook in
de goed bezette zaal van de Koninklij
ke Schouwburg voelbaar.
Epitaaf werd helaas omlijst door dans-
matig onbenul. Ravels Bolero van Ro
bert Kaesen had tenslotte nog een schit
terend decor van Roger Chailloux, wiens
grafiek in wisselende kleur en aan 't slot
in de ogen pijnigende stroboscopische
lichtflitsen over podium en dansers werd
geprojecteerd. Dat leidde de aandacht
wat af van 't lege sierturnen van dit werk,
waarin Kaesen zijn vroegere showbizz
weet te verloochenen. Van Ravels obses
sie was niets terug te vinden.
En wat betekende de naam van Hec
tor Berlioz op het programma? De der
de man was de schandaa'zoeker Koert
Stuyf, die met zijn vrouw, de kronkelaar-
ster Ellen Edinoff bij het Nationale Bal
let gasteerde.
Beiden kropen aan het slot van het oer-
vervelende werkstuk Mutation uit een
groot plastic ei, welke geboorte met veel
boe- en schande-geroep uit de zaal werd
begroet. Dit technisch kostbare geval be
vatte naast een tergend langzaam bij
open doek opgebouwd bolsegment ook een
reusachtige spiegel, waarin de zaal zich
af en toe kon bewonderen. De zin daar
van is ons en vele anderen ontgaan.
Want wie zich aan dit flauwe gedoe
spiegelt, spiegelt zich heus niet zacht.
Daarvoor werd hier te veel gemeen
schapsgeld weggeameten. D-y
Maartencollege kreeg met 357 punten
een eerste prijs in afdeling C en mag,
omdat het van alle Nederlandse koren
de meeste punten kreeg volgende maal
bij de opening van het internationale
korenfestival concerteren.
Wat zij nu moeten doen om tot de
Europese topklasse door te dringen, zul
len de Nederlandse koren intussen wel
begrepen hebben uit de prestaties van de
beste van him buitenlandse concurren
ten. Bij het koor van de Polytechnische
Academie uit Stettin (Polen) was het de
grote overtuigingskracht waarmee Pen-
dereki's moeilijke „Stabat Mater" ge
bracht werd, die bewondering ofdwong.
Het klein gemengde koor „Ceska pusen"
uit Tsjecho-Slowakije (20 vrouwen en
13 mannen) produceerde een nog mooiere
klank, maar werd op zijn beurt qua
vocale sfeerschepping nog overtroffen
door het vrouwenkoor „Umelecky
Samba" uit Praag, dat met een een
vocalise van Kodaly en een Tsjechisch
slaapliedje de gehele Kurzaal tot ont
roering bracht. De zeer begaafde Hon
gaarse diligente Rezso Lantos trad tijdens
het slotconcert op met het grote ge
mengde koor „Ifusagi Muveszegyüttes"
uit Boedapest en drong ook nu weer be
wondering af voor de vocale pracht en
de slagvaardigheid van haar ensemble.
De zwaarste concurrent van de
Mariakören Vasteras" op het slotconcert
was de Deensene groep ,.Musik Og
Ungdoms Kor" tien jongedames en zeven
jongemannen uit Kopenhagen die zeld
zaam gedisciplineerd en toch spontaan
polyfone en volkslieden zongen. Zowel
bij deze Denen als bij de Zweedse prijs
winnaars van dirigent Bror Samuelson
viel de absolute zuiverheid van de
sopraanstemmen als de goede ontwik
keling (qua timbre) van de (jonge) man
nenstemmen op.
Bij deze koren was voor de Limburgse
„Lauwerkrans" uit Mechelen en het
Amerikaanse „Mozart Holycke"-koor,
hoe goed ze zich ook weerden, alleen
maar een bijrolletje beschoren.
G.v.L.
Nog geen etmaal nadat het internatio
nale l^oorfestival in de Kurzaal afgeslo
ten was, viel er in Den Haag een ander
vocaalfeest te beleven: het concert dat
het befaamde King's College! Chapel
Choir uit Cambridge zondagavond in de
oude Jacobskerk heeft gegeven.
De aard van dit Chapel Chorr brengt I
met zich mee. dat het qua genres minder
veel zijdig is dan andere koren; maar >vat I
de jongens en jongemannen uit Cam-
bridge zingen, is van superbe kwaliteit.
Moeiteloos werden zondag de akoestische j
moeilijkheden van de Sint-Jacobskerk j
overwonnen; geen moment kwam de j
toonzuiverheid in het gedrang, zelfs niet
toen in Allegri's aangrijpende „Miserere
mei" de twee secties warin dirigent Da-
vid Willcocks het koor gesplitst had. van- j
uit yerschillende punten in de kerk el
kaar in de strofen afwisselden.
Het concert werd grotendeels een festi
val van de Britse polyfonie: Tye, Parsons,
Byrd en Phylin leverden het materiaal,
waarmee het King's College koor zijn
reputatie waar maakte.
Niet minder schoon klonken daarna
een mis van Vaughan Williams en een
psalm van Robert Goodenough. Een van
de mooiste momenten vonden we de
weergave van William Harris' „Fair is
the Heaver", een soort van religieuze bal
lade die weergaloos knap gezongen werd.
Organist John Wells moest op het nood-
orgel van de oude Jacobskerk van de
nood een deugd proberen te maken. Hij
deed dit door in werk van Pibbons en
Stanley de stijlzuiverheid voorrang te
geven boven virtuositeit die op het in
strument dat hij bespelen moest toch
geen ruimte zou hebben gevonden.
G. v. L.
Het mimefestival in Amsterdam kreeg
zondagavond in het Nieuwe de la Mar
Theater een meesterlijk slot: le spectacle
Pierre Byland uit Frankrijk, het mime-
land bij uitstek, waar Barrault, Decroux
en Soubeyran deze kunst van het tragi
sche gebaar codeerden en uitdroegen.
De ontwikkeling staat niet stil. want
Byland brengt een Suite mimée et palé,
waarin het raspaardje Irene Staeves
hem bijstaat. Nu eens als twee verzuurde
oude mannetjes, die elkaar de schom
melstoel misgunnen, dan weer als sur-
realisitsche tennispartners of als twee
vissen, die het water voor de lucht ver
wisselen en vliegende vissen worden.
Niet na te vertellen, zo knap en ver
baal in Frans, Duits en Engels flitsend
als filmdialogen. Alleen al de groteske
en toch tragische maskers waren een
gang naar deze slotavond waard geweest.
Maar Pierre Byland bleek nog veel
meer in zijn mars te hebben. Le Con
cert is een geschiedenis zonder woor
den, waarin hij van de ene droomtoe
stand in de andere glijdt, ruimte en
voorwerpen om zich heen suggererend,
sferen en stemmingen combinerend en
waarin humor naast karikatuur en satire
in een niet te stuiten vaart elkaar in
de scala van levensuitingen afwisselen.
Het gevaar dat de verbaasde en ont
roerde toeschouwer want de tragiek
is nimmer afwezig zich blind staart
op Bylands verbluffende technische en
plastische perfectie, ondervangt hij door
zijn voortdurend waakzame theaterzin,
die expresieve geluidsmiddelen mengt
met de schijnbaar improviserende char
me van de commedia dell'arte. Byland
speelt op 'n piano Rameau's Koekoek,
fragmenten van Shumann en Mozart en
'n deel van De Falla's Vuurdans, maar
dit mimodrama lijkt in iets op de vaak
zouteloze gijn. waarin de musicerende
pantomimespeler maar al te vaak ver
valt. Alleen al 't zicht op de achterkant
meshow van wel een uur niet zijn. By-
stond, had geen droge draad meer aan
van het concertpodium is een vondst. En
hoe bijzonder inspannend moet deze mi-
meshow van wel een uuw niet zijn. By
land, wiens kunst op hoog festivalpeil
stond, had geen droge draad meen aan
't lichaam. En wij veronderstellen: vele
gebiologeerde toeschouwers ook niet.
D-y
HILVERSUM Het ligt in
nemen van de N.O.S.-programmalei
ding om met ingang van het nieuwe
seizoen elke zondagavond tweemaal
een uitzending te verzorgen van „Stu
dio Sport" en wel van 19.30 uur tot
20.15 uur op Nederland II en later op
de avond van 21.20 uur lot 21.45 uur,
eveneens op Nederland II. De uitbrei
ding komt in feite slechts neer op tien
minuten per avond, maar schenkt de
redactie de gelegenheid om gefilmde
sportreportages, die pas later in de
avond uil de onlwikkellaboratoria in
Hilversum arriveren, alsnog mee te
Bob Spaak, redactiechef van „Studio
Sport", wil de eerste dertig van de ze
ventig minuten besteden aan drie voet
balreportages van belangrijke wedstrij
den. De rest van de eerste avonduitzen
ding wordt voornamelijk gevuld met
commentaar, toto-uitslagen en andere
sportflitsen. Later op de avond in de
tweede uitzending van een kwartier
zullen bij voorbaat andere sporten dan
voetbal een plaatsje krijgen. Hoewel er
in Hilversum duchtig wordt getimmerd
aan een nieuwe vormgeving van „Stu
dio Sport" valt voorlopig nog niet te
verwachten, dat Bob Spaak en zijn me
dewerkers straks meer onderwerpen in
hun rubriek kunnen onderbrengen.
Toneelgroep De Spelewagbe-Vis Comic*
heeft op haar jongste ledenvergade
ring besloten dat de Vereniging voor
taan zal optreden onder de naam „To
neelgroep Vis Comica". Het bes uur
werd als volgt samengesteld: de heer J.
J. de Wolf, voorzitter; mevr. C. W. Co-
li-Piekart, secretaresse (tel. 661006);
do hear paenjagmeaste*
Achter het
Nieuws naar
Zuid-Celebes
Aan de vooravond van bet Kamerde
bat over de excessen in Indonesië zal
Achter het Nieuws een grote uitzending
wijden aan de gebeurtenissen op Zuid-
Celebes eind 1946- begin 1947. Volgens
de regering zijn hierbij ruim driedui
zend Indonesiërs om 't leven gekomen.
De meesten werden standrechtelijk
doodgeschoten. Een learn van Achter
't Nieuws heeft in de omgeving van
Makassar enkele kampongs bezocht,
waar het korps speciale troepen onder
leiding van kapitein Westerling heeft
geopereerd. De reportage bevat meer
dere ooggetuigeverslagen van de ge
beurtenissen.
In deze uitzending is ook een inter
view opgenomen met Westerling, met
name over de vraag waar de verant
woordelijkheid voor het toepassen van
het standrecht ligt. Bovendien gaat hij
in op het verdere optreden van het
korps speciale troepen in 1947 en 1948.
Achter het Nieuws zal in de uitzending
verder ingaan op de vraag in hoever
re de hoogste militaire en burgelijke
autoriteiten in het voormalig Neder
lands Indië verantwoordelijk zijn voor
de gebeurtenissen. Daarbij komt ook de
positie van minister-president Beel ter
sprake.
Twee dagen later zendt Achter het
Nieuw een reportage uit over West-
Irian. Men bezocht Biak, Djajapoera
(het voormalige Hollandia), de Baliem-
vallei en het .gebied vn de Wisselme
ren. Op Biak (filmde men de voorver
kiezing voor de afgevaardigden voor
het college van kiesmannen die tenslot
te zullen uitmaken dat West-Irian bij
Indonesië zal blijven. Voor het eerst
waren daarbij vertegenwoordigers van
de Verenigde Naties aanwezig, hoe
wel bijna de helft van de kiesmannen
toen al gekozen was. De reportage be
vat interviews met generaal Sarwo Ed-
dhi, de militaire commandant op West-
Irian en Papoea's* die tegen het Indone
sische regiem gekant zijn.
(Nederland I21.20 uur).
Holland Festival
„Holland Festival" heeft de VARA-te-
Icvisie een discussie georganiseerd, die
zich afspeelt in Studio Bellevue in Am
sterdam. Dc Discussie zal zich concen
treren rond de vraag of het Holland
Festival moet worden gehandhaafd of
niet. Jnist omdat zoveel gemeen
schapsgeld besteed wordt aan kunstma
nifestaties die in principe (financieel)
voor slechts m weinigen bereikbaar
Tijdens de discussie worden gefilmde
fragmenten van festivalmanifestaties
geloond. De discussie wordt gevoerd
door vertegenwoordigers van verschil
lende, op de een of andere wijze bij
het Holland Festival betrokken, groe
pen. zoals kunstenaars, critici, politici,
festival-officials en festival-bezoekers.
De redactie van deze uitzending be
rust bij Martin van Amerongen. Paul
Beugels. Wim Boswinkel. Koos Poste-
ma, Jan Kees de Rooy en Henk de Bv,
De gesprekken worden gevoerd door
Koo« Postema en Trino Flothuis.
(Nederland I19.0.7 uur)
Israëldocumentaire
naar Prix Italia
De NOS-radiodocuraentaire over Is
raël „De vogels blijven zingen in Newe
Ur" zal worden ingezonden voor de Prix
Italia. Deze documentaire zal vanavond
te horen zijn via Hilversum H.
De opnamen werden gemaakt door
een team, bestaande uit Kees Buurman,
Hans Gobes en Bob Uschi in de grens-
kibboets Newe Ur die ligt in het dal
van Beit Shean, op 40 km van Naza
reth. Het team maakte een van de ter-
reur-acties van de Fatahorganisatie
mee. Tijdens de opnamen werd men
met mortieren beschoten. De documen
taire geeft een beeld van het leven in
een Israëlische nederzetting nabij de
grens waar men een groot deel van
de tijd doorbrengt in schuilkelders.
(Httwwuui II—-23.02 uur)
NEDERLAND I
STER
(Reclameuitzendingen om
18.56, 19.03, 19.56, 2016
NOS
18.15 uur:
Tour de France
•18.50 uur:
Pluimpje
19.00 uur:
Nieuws in het kort
VARA
19.07 uur:
Het Hollands Festival
ter discussie
20.00 uur:
Journaal (NOS)
•20.20 uur:
De Shadoks en de
Gibi's. t.v.-strip
20.22 uur:
Met de muziek mee,
amusementsprogr.
21.20 uur:
Achter het nieuws
in Zuid-Celebes,
reportage
22.10 uur:
Journaal (NOS)
NEDERLAND II
STER
(Reclameuitzendingen om
18.56, 19.56, 20.16 uur)
NOS
•18.50 uur:
Pluimpje
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.03 uur:
Scala, magazine
KRO
•19.30 uur:
'n Andere wereld.
20.00 uur:
Journaal (NOS)
20.20 uur:
Wat nu grote man,
t.v.-serie
21.20 uur:
De kleine demoncratie
sportreportage
•21.52 uur:
Vive le Tour, film
over Tour de Fr a no
22.10 uur:
Journaal (NOS)
Televisie morgen
NEDERLAND I
Vakantieprograrr
De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's.
RADIO
niskampioenschappen, plusminus 17.55 Med
HILVERSUM III (240 m en FM kanaie
PROGRAMMA
HILVERSUM I (402 m) NCRV: 18.00
Stereo: Meisjeskoor met instrumentaal sex
tet. 18.19 Grammofoonmuziek. 18.30 Nieuws.
18.41 Actualiteiten. 19.00 Literama: radiokro
niek over boeken, schrijvers en toneel. 19.15
Stereo: NCRV-Vocaal ensemble: moderne
koorwerken. 19.45 Stereo: licht instrumentaal
trio (gr). N.O.S.: 20.00 Stereo: Holland Fes
tival 1969: Sopraan en piano; Nederlands
Strijkkwartet en piano: klassieke muziek.
de pep. (10.00 Nieuws). 11.00 Nieuws. 11
Een opvallende vrolijke gevarieerde visit
licht platenprogramma. (12.00 Nieuws). 13,
Nieuws. 13.03 Ronde van Frankrijk. 13.
Ekspres: licht platenprogramma. (14.
Nieuws. 14.03-14.08 Ronde van Frankrijk
15.00 Nieuws. 15.03 Ronde van Frankrij
15.08 Drie-draai: licht platenprogramma.
16.00 Nieuws. (Tussen 16.00 en 17.30 uur o
derbreking voor een reportage van de Ro
de van Frankrijk.) 16.03-18.00 Mix: licht pi
tenprogramma. (17.00-17.02 Nieuws.)
BRUSSEL NED (324 m) 12.00 Nieuw
12.03 Gevarieerde muziek. (12.10-12.15 Tui
bouwkroniek. 12.40-12.48 Weerbericht en So
(Vooraf, in de pauze en na afloop: Festival-
nieuws en informatie). NCRV: 22.30 Nieuws.
22.40 Mededelingen. 22.45 Avondoverdenking.
22.55 Stereo: Lichte grammofoonmuziek
23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM n (298 m) AVRO: 18.00
Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.30 Stereo:
A la carte: tafelmuziek. 19.30 Nieuws. 19.35
R.V.U.: Overheid en sport. N.O.S.: 20.05
Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 20.50 van
belangstelling alléén kan de mens niet leven...
(I), documentaire. 21.20 Gamma van alpha
en bèta: een programma over recente vorde
ringen in de wetenschap. 22.20 Bond zonder
berichten voor de schippers). 12.55 Bulte
lands persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerb
richt, beursberichten en dagklapper. Aansh
ting: De Ronde van Frankrijk. 13.20 De Ro
de van Frankrijk en lichte muziek. 14
Nieuws. 14.03 Operettefragmenten. 15.
Nieuws. 15.03 De Ronde van Frankrijk
lichte muziek. (16.00 Nieuws. 16.03 Beur
berichten. 16.15 Programma voor oude
dedeUngen) 17'°° Nieuws' weerbei'cht en re
der!, lezing. 22.30 Nieuws. AVRO: 22.40 Ra-
"T.O.S.: plus minus 22.55 Nabe-
inkrijk 1969. 23.02
uit het histoi
Nieuws.
BRUSSEL NED (324 m) 18.00 Nieuws.
18.03 Popmuziek voor de soldaten. 18.28
Paardesportuitslagen. 18.30 Lichte muziek.
18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. 18.65 Lichte
muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en actua
liteiten. 19.40 Lichte muziek. 20.00 Opera
kroniek. 22.00 Nieuws, berichten en De Ze
ven Kunsten. 22.15 Gevarieerde muziek.
(23.00-23.10 Nieuws. 23.40 Nieuws. 23.45-0.30
Voor de zeelieden.
DINSDAG
HILVERSUM 1 (402 m) NCRV: 7.00
Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het
eerste gehoor: lichte grammofoonmuziek met
nieuws en actualiteiten. 8.00 Nieuws. 8.11
Gewijde muziek. 8.30 Nieuws. 8.32 Vakantie-
tips. 8.45 Voor de huisvrouw. (9.00-B.10 Gym
nastiek voor de huisvrouw). 9.35 Waterstan
den. 9.40 Moderne jazzmuziek (gr). 10.00
Tussen de tijden, lezing. 10.15 Stereo: Ita
liaanse. Duitse en Russische Opera aria's
(gr). 11.00 Nieuws. 11.02 Stereo: Operette
muziek (gr). 11.15 Voor de zieken. 11.55 Me
dedelingen. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee
gevarieerd programma. (12.22 Wij van het
land: 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin-
12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten;
13.00 Raden maar...). 14.00 Stereo: Prome
nadeorkest: populair klassieke muziek. 14.30
Pizzicato: muzikaal middagmagazine. <16.00
-16.02 Nieuws). Overheidsvoorlichting: 17.00
Folklore in de Nederlandse Antillen. Vraag
gesprek van Raymundo Debrot met pater
Brenneker. KRO: 17.10 Voor de kinderen.
HILVERSUM n (298 m) AVRO: 7.00
Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Stereo:
lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 811
Radiojournaal. 8.20 Stereo: lichte grammo
foonmuziek. (8.30-8.33 De groenteman). 8.50
Morgenwijding. N.O.S.9.00 Van belangstel
ling alléén kan de mens niet leven(II)
documentaire. 9.40 Muziek uit de Middel
eeuwen en Renaissance. AVRO: 10.00 Voor
de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair
verzoekplatenprogramma. (11.00-11.02 Nws.)
11.30 Rondom 12: programma voor de vrouw.
(Om 11.55 Beursberichten.) 12.30 Overheids-
De Inhuldiging van Prins Charles als" Prins
van Wales. 14.30 Spiegel van België: muziek
fi1„„nie"ws, van onze zuiderburen. AVRO:
15.00 Kerkorgelconcert: moderne muziek.
15.35 Klassieke pianomuziek (gr.). 16.00
Nieuws. 16.02 Kunstkroniek. 16.20 Stereo: mo
derne orkestmuziek. 17.00 Stereo: Big Band
Beat: The Skymasters met zangsollste.
17.25 Jazz Spectrum. 17.50 Wimbledon. Ten-
In de documentaire „Vive Ie Tour",
geeft de maker van de film Louis Mal
le, een impressie van de kermis-ach-
tige sfeer rond de Tour de France. De
film werd opgenomen tijdens de Tour
de France 1962 en probeert een ant
woord te geven op vragen als: „Wat
zijn coureurs eigenlijk voor mensen",
„Hoe zijn de reacties van het pu
bliek", „welke technieken gebruikt
Om een antwoord op deze vragen te
krijgen, heeft Louis Malle de Tour van
„binnenuit" gevolgd en heeft hij met
een maximum aan visuele en auditie
ve elementen getracht de Tour té la
ten zien en daarna te beoordelen. De
camera s stonden steeds klaar om die
momenten te registreren, die niet voor
af gepland konden worden, zoals val
partijen, ongelukken en verrassende
momenten. (Nederland 11—21.52 uur).
Radioprogramma's
tijdens de Firato
ook "s nachts
HILVERSUM De N.O.S. en de om
roepen zijn reeds druk doende voorbe
reidingen te treffen voor de Firato, die
van 19 tot en met 28 september in de
nieuwe R.A.I. te Amsterdam wordt ge
houden. Indien de plannen worden
goedgekeurd, zullen de beide midden-
golfzeuders Hilversum I en II nachtuit
zendingen gaan verzorgen. Vermoede
lijk zullen beide zenders tot vijf uur 's
ochtends in dc ether blijven. Of het mo
gelijk zal zijn om op gezette tijden ook
nieuwsbulletins uit te zenden, wordt
thans nog onderzocht.
Als de proef tijdens de Firato bij de
luisteraars goed aanslaat, dan bestaat
de mogelijkheid, dat met ingang van
1970 de Hilversumse zenders ook na
middernacht hun uitzendingen zullen
blijven voortzetten. Verder zal de
N.O.S. op de Firato het congresgebouw
veranderen in een studio voor kleuren
televisie. waarin zij en de omroepen
dagelijks speciale t.v.-programma's
zullen opnemen en-of uitzenden.
Voorts zal de glazen zaal worden omge
toverd in een grote radiostudio, waar
in dagelijks concerten en andere pro
gramma's worden uitgezonden. Boven
dien is men voornemens om in de
R.A.I. een soort instuif-studio in te
richten, waarin bezoekers van deze ten
toonstelling en andere belangstellenden
de gelegenheid krijgen om voor de mi
crofoon faa kéen baton wat hm beweegt.
Zomaar een zomeravond, het VARA
weekendprogramma, begint op kleur
komen. De kleur is uiteraard rood r
dat rood komt bepaaldelijk tot uitin.
in de wijze waarmee de Achter he;
Nieuwsmakers van het programma hen
grootste tegenstander te lijf gaan
nister Luns, de populairste KVP'i
de populairste Nederlander tout-i
Vorige maal was de minister gestrik
voor het spelletje Zo maar een vraat
waarin VARA's top-spotter Frenkei
Frank zich mocht uitleven, Zaterdo
j.l. was hij regelrecht hoofdfiguur i
een „voorloper" op het Tweede-Kamei
debat over het buitenlands beleid.
Het is natuurlijk het goede oppositi
recht van de VARA om elk beleid
elke zittende minister aan te valle
De doet hetregelmatig en
doet "hét vaak virtuoos. Maar we vin\
den het onzindelijk om. zoals hi
feite gebeurde, zo ongeveer te suggc
reren dat alles wat verkeerd gaat
het buitenland en de hemel wef
dat wij verschrikkelijk veel buitenlan
hebben zo gescheidt door ee
soonlijk en laaghartig ingrijpen
Nederlandse minister van Buitenland
We geloven bepaaldelijk niet dat Ann
Vondeling, die zo graag op deze sto*
zou zitten, d" Karei Doorman z<
rupkopen om Nieuw Guinea te redden
dat hij de oorlog aan Portugal zo;
klaren om diens Afrikaanse bezittinge
vrij te maken, dat hij de alle hande
met Zuid-Afrika verbieden zou. Vonde
ling zou tenslotte ook maar ministe:
van een heel klein land zijn, hij
internationaal zelfs de goodwill n
ten ontberen die de heer Luns n
invloed geeft dan dat kleine land
genlijk toekomt.
Overigens: Zo maar een vraag had za
terdag Kloos te gast, de NVV-m;
niet van het scherm te slaan lijkt. Zijn
opponenten waren louter vriendelijk!
en wellevende heren. De stijl v
eerste aflevering was dus duidelijk
voor Luns aangemeten.
Onze indruk van deze Zomaar eei
meravond; veel te verpolitiekt oni
voor zomers amusement te kunnen dooi
gaan, al was er Klisjeemannetjes
Marnix Kapper! bepaald wel vee!
amusants.
We misten overigens het begin er
Toch bood de TROS feest, cabaret
Frans en Fiet Koster Niet over de ge
hele linie goed, maar een paar v<
treffelijke cabaretnummers zaten
echt wel in. De TROS is aan een ni
we stül toe en dat ligt vele nive
hoger dan dc sprekende-paard-periode
die wel definitief verleden tijd schijnt
Gisteren verdeelden we onze aandach-
tussen AVRO en VPRO. Van de eer
ste zagen we een welgekocht progra
ma rond Hermann Prey, de laatste
„Kunstgrepen", die wat weemoedig stem
den omdat we dit programma a?
kelijk zo aardig gevonden hebben. Dat
is alweer een tijdje terug. Pierre Jane-
sen is er te lang mee doorgegaan
heeft zich gaandeweg te duidelijk in
zijn spelletjes-kaart laten kijken. Ten
slotte de charmante Dalida uit Em-
meloord, geen grote vedette in die zin
dat zij iets zou presteren dat niemand
haar nadoet, maar alles wij zij
Klinkt erg goed.
Van de VPRO zagen wij een extra'tjf
ook over Portugal en de NATO
ongeveer (o coördenatie!) eenzelfde do
cumentatie als de VARA daags tevoren
toonde. Voorts een Oude draaidoo«
waarin Simon van Collem tekortschoot
door in deze aflevering over Abel Gan
ce niet te wijzen op internationale beïn
vloeding. De getoonde fragmenten lekei
namelijk op een slecht uigevallen Ei
senstcin-film en we hadden graag ge
hoord hoe verhoudingen cn verbande:
precies gelegen hebben.
Tenslotte een documentaire van Rudol!
Kiers over Syrië. Een vervelende
weinig informatieve documentaire. Waar
om begeeft de VPRO zich op dit ter
rein dat zij kennelijk niet aankan? Wij
geloven graag dat het materiaal dat
Kiers kon meebrengen, bijvoorbeeld
door censuurmoeilijkheden, vrij pover
was. Maar voor een omroep die daar
toe een adequaat apparaat heeft zou
er toch wel iets behoorlijks van te
ken zijn geweest. De VPRO heeft
apparaat kennelijk niet. Zij kan zich
daarom beter verre houden v«
soort programma's.
Vg