anders danfPSrandere caballero
NOS-programma's
voor vakantie
F
S)eGekiSC(SoU^C0lt Eerste prijzen vielen
Indrukwekkende
Bachmanifestatie
op
Intern. Koorfestival
Mozart op zijn grootst in minder
bekende kamermuziekwerken
Incident
tussen
Scala en
omroepen
66 miljoen
voor
radio- en
tv-reclame
vi'C'e
„Asphalt
jungle"
DE LEIDSE COURANT
WOENSDAG 25 JUNI 1969
A
Paus staat open voor kritiek
IFYE toespraak, die Paus Paulus op de
verjaardag van zijn kroning gehou
den heeft, geeft blijk van begrip voor
de kritiek, die velen hebben op het be
leid van de H. Stoel in deze bewogen
tijd. Hij zegt erover te willen praten
op de bisschoppensynode, die dit na
jaar in Rome zal worden gehouden. In
plaats van de kritiek meteen te weer
leggen, wil hij de ingebrachte bezwaren
rustig, nederig en in alle objectiviteit
overwegen.
Het is onmogelijk, deze reactie van
dc Paus niet in verband te brengen met
het interview, dat kardinaal Suenens
een maand geleden aan een interna
tionaal tijdschrift heeft gegeven. Daarin
werd eerbiedige maar zeer gefundeerde
kritiek uitgeoefend op het feitelijk func
tioneren van de H. Stoel, vooral voor
zover het de betrekkingen met de bis
schoppen en hun conferenties betreft.
De reactie van de Paus lijkt ons heel
wat rustiger en constructiever dan de
nogal felle antwoorden, waarop enkele
kardinalen hun collega Suenens hebben
getrakteerd. Zij beschuldigden de kardi
naal van eerroof, gebrek aan eerbied,
zelfs van laster. De kardinaal zou er
beter aan hebben gedaan, zijn kritiek
buiten de publiciteit te houden, en werd
gesommeerd zijn verklaringen te her
roepen.
Wederom blijkt, dat Paus Paulus nog
altijd een kring van mensen om zich
heen heeft, ongetwijfeld met de beste
bedoelingen bezield, die in feite slechte
raadgevers en dienaren zijn. Zij begrij
pen niet, dat een mens als kardinaal
Suenens met zijn oproep tot een open
hartige bespreking van nu eenmaal
bestaande moeilijkheden de H. Stoel
een veel betere dienst bewijst dan zij
zelf met hun pogingen de zaak in de
doofpot te stoppen. Paus Paulus heeft
zich met zijn toespraak van maandag
van deze pogingen gedistantieerd: be
leefd dankend voor de aangeboden dien
sten maar deze in feite naast zich
neerleggend.
Wij hopen dat de bisschoppen, die in
het najaar naar Rome zullen gaan,
de stille wenk van de Paus zullen be
grijpen. Hij heeft nu duidelijk laten we
ten meer gediend te zijn met een
openhartig gesprek, waarin man en
paard worden genoemd, dan met By
zantijnse gehoorzaamheidsbetuigingen.
Mogen de bisschoppen hem de dienst
bewijzen, waarom hij bedekt maar daar
om niet minder duidelijk heeft ge
vraagd.
In het kader van het Holland Festival
heeft gisteravond in de St.-Janskerk te
Gouda de Nederlandse Bachvereniging
een concert georganiseerd, waarop het
koor van deze vereniging, bijgestaan
door een vijftal vocale en drie instru
mentale so listen tesamen met het Radio
Filharmonisch Orkest onder leiding van
Charles de Wolff een kleine keurselectie
«it het oeuvre van Johann Sebastiaan
Bach tot klinken brachten. Resultaat:
een indrukwekkende Bachmanifestatie.
Dirigent De Wolff opende dit muzikaal
gebeuren in zijn nevenfunctie van orga
nist met het spelen van ..Preluduim en
Fuga" in Es gr. t. op het kleurrijke,
machtige kerkorgel.
Na een reproductie in grote stijl van
het Preludium trof ons bijzonder zijn
beheerste, volkomen doorzichtige vertol
king van de z.g. „Triple fuga". De struc
tuur van dit ingewikkeld lijnenspel was
volkomen duidelijk en gemakkelijk te
volgen. Een waarlijk bewonderingswaar-
dige prestatie.
Volgden twee Cantates. De eerste
„Cttff* sbll allein meifi Hehze? "hkbéfn"
werd in 17301731 voor de kerkdiensten
in de Vocolaï-Kirche te Leipzig geschre-
véTt. JtüStfoen deze kerk werd verbouwd
en er voor de zangers geen ruimte was
om voldoende te repeteren, waaruit re
sulteerde, dat het koor alleen het slot-
koraal te zingen kreeg en de ovrige
tekst aan een solostem i.e. een alt werd
toevertrouwd. De tweede ,,Ein fester
Burg ist unser Gott", machtig stuk mu
ziek, gebaseerd op een door Luther in
1527 met een haast wanhopig verbeten
Godsvertrouwen gemaakte tekst, geeft
echter aan de gezamenlijke zangers en
zangeressen ruim gelegenheid te laten
horen wat zij waard zijn.
En dat was gisteravond beslist heel
veel. Het uitstekend getrainde, goed en
volklinkende koor zong met élan en ex-
Van de solisten, die hun medewerking
Manuscripten
voor f 6,5 miljoen
Dirigent Charles de Wolff
Vocale solisten:
Gertraut Stoklassa sopraan
Kurt Equiluz tenor
Instrumentale solisten:
verleenden, willen we vóór allen
de alt Norma Procter. Wat een mooi,
warm stemmateriaal en stilistisch juist
gerichte voordracht! Heel lofwaardig
mochten zeker ook de prestaties van de
bas Max van Egmond en de tenor Kurt
Equiluz worden geacht. Gertraut Stok
lassa, die de sopraanpartij vertolkte,
konden wij echter minder appreciëren.
Zij viel. wat stemtimbre betreft, een
beetje uit de toon en haar reproductie
bleef was vlak.
Tussen de beide Cantates kregen we
edn akftgkname" afwfé^ïïng
Concert in d kl. t. voor viool, hobo en
strijkorkest te beluisteren met resp. Dick
de Reus en Victor Swillens als solisten.
De presentatie had jammer genoeg een
beetje te lijden onder de niet volkomen
ideale, enigszins gevaarlijke akoesti
sche omstandigheden. De samenklang
liet soms wat te wensen over. Het speet
ons bijzonder voor de voortreffelijke ho
boïst, die Swillens bleek te zijn.
Het Radio Filharmonisch Orkest liet
zich over het geheel genomen in zijn
lang niet gemakkelijke taak van zijn bes
te zijde horen. Geen wonder onder een
zo'n kundige Jeiding van een dirigent als
Charles de Wolff.
Er was enorm veel belangstelling.
J. W.
Eeuwen zagen
op ons neer
De sectie bejaardenkoren heeft
gisteren in de Kurzaal de eigen- j
lijke concourswedstrijden ge-1
opend. Niet minder -dan vier van
deze ensembles traden in de loop
van de middag op... eeuwen zagen
op ons neder!
Vier koren: drie prijzen. De eerste viel
ten deel aan het Algemeen Amsterdams
Bejaardenkoor dat, onder leiding van
mevr. R. Hippe-Tenderloo, niet minder
dan 300 punten wist te veroveren. Ons
inziens terecht, want het heel moeilijk
te reproduceren „Exaudivit Dominus"
van Lassus klonk, wanneer men eenmaal
in aanmerking neemt dat de stemmen
niet aan twintigjarigen behoorden, bij
zonder verdienstelijk.
Deze zelfde mevrouw behaalde ook
met „Humanitas" uit Beverwijk de
tweede prijs (296 punten): ,,'t Haesken",
een alleraardigst liedje van Sem Dresden
werd door haar met opmerkelijk en
weldadig enthousiasme gedirigeerd.
De derde-prijswinnaar (274 punten)
vonden we op veel lager niveau staan:
dirigente mevrouw C. C. Kocx-Willus
vermocht de haar toevertrouwde schare
niet zuiver te laten zingen, het aantal
detonaties was bepaald aanzienlijk.
Na deze bejaarden de jongeren, hier
vertegenwoordigd door het Nijmeegs
Vrouwenkoor, door Willem Verwey ge
leid, en het Zweedse Mariakören uit
Vasteras, onder directie van Bror Sa-
muelson.
Bij het laatste ensemble zaten we
onmiddellijk aan de top: 378 punten en
zulks in de afdeling A! Een grote schare
jonge meisjes, die volstrekt zuiver zin
gend, vocaal enorm geschoold, met de
moeilijkste intervallen vertrouwd, een
Stabat Mater van Henk Badings vertolk
ten met een gemak, dat waarlijk ver
bijsterend was. En dat, terwijl in deze
zeer moeilijk vertolkbare muziek het
aantal voetangels en klemmen bepaald
aanzienlijk was. Met een daarop volgend
Johannes Brahms - „Der
Brautigam" bijzonder fijn en ontroe
rend gezongen, maakte Mariakören op
het uitgebreide auditorium een diepe
indruk.
Voorspellen is altüd moeilijk, vooral
aan het begin van een concours, doch
het zou ons niet verwonderen als deze
Zweden op het slotconcert van zaterdag
avond zouden optreden.
De Nijmegenaars staken met 297 pun
ten wel sterk bij hun Zweedse collega's
af, maar het verschil was dan ook aan
zienlijk. Doch het moet gezegd, naar
„Yeux qui guidez mon ame" van onze
landgenoot Jan Pieterszoon Sweelinck
hebben we met genoegen geluisterd.
Vanmiddag om twee uur zijn de wed
strijden voortgezet: niet minder dan tien
koren zijn dan te beluisteren. uit alle
oorden van de wereld!
B.R.
Olga de Haas en
partner blijven twee
weken in Rusland
DEN HAAG Olga de H Haas en
Sylvester Campbell, de beide solisten
van Het Nationale Ballet die op het Mos-
kouse Internationale Balletconcours, wer
den onderscheiden zijn als enige van de
niet winnaars der eerste drie prijzen uit
genodigd om met deze winnaars een se
rie. voorstellingen te geven in liet Krem
lin te Moskou, in Leningrad en in Riga.
Zij zullen derhalve nog erica twee we
ken in Rusland blijven. Naar het zich
laat aanzien zullen in het van 920 juli
in de Amsterdamse Stadsschouwburg
plaatsvindende Ballet Festival van Het
Nationale Ballet zowel Olga de Haas en
Sylvester Campbell als de beide andere
Nederlandse deelnemers, Héléne Pex en
en Simon André, hun Moskouse concours-
werken dansen. Héléne Pex is, na haar
succesvolle Moskouse optreden, door de
leiding van Het Nationale Ballet per
1 september 1969 benoemd tot le solis
te.
Folkloristisch
concert Intern.
Koorfestival
DEN HAAG In het kader van het
Internationaal Koorfestival wordt heden
avond in de Kurzaal een populair folklo
ristisch concert gegeven. Hieraan wer
ken mee het Don Bosco Jeugdkoor uit
Den Haag; het koor Rientolan Seka-
kuoro, Tampere (Finland); het jonge
dameskoor Umelecky Soubor van de uni
versiteit van Praag; het mannenkoor
Smetana-Slovanka uit Kladno, Tsjecho-
Slowakije; de Nasionale Raad vir Volks
zang en Volksspele uit Johannesburg,
Zuid-Afrika en een Bayerische Zang
groep „Harmonia" uil Hauzenberg, Zuid-
Duitsland.
Donderdag 26 juni vangt het con
cours te 13.30 uur aan. Deelname van:
dameskoor Overschie; dameskoor Excel
sior, Rotterdam; koor van Nederlandse
Vereniging van Huisvrouwen uit Sassen-
heim; Rientolan Sekakuoro, Pispala
Tampere (Finland); jeugdkoor Musik of
Uiigdom, Kopenhagen (Denemarken);
dameskoor Zanglust, Made (N.-Brabant);
Ifjü sagi Müvészegüttes, Budapest (Hon
garije); de Mount Holyoke Chamber
Singers uit South-Hadley (USA) (beide
laatste koren zijn wederom universiteits
koren); dameskoor „Kunst na Arbeid",
Dordrecht en zangvereniging „Harmo
nia", Hauzenberg (BRD).
Morgenavond is er een concert met
begeleiding van het „Gewestelijk Or
kest voor Zuid-Holland", waaraan mede
werken Koninklijk Toonkunst Mannen
koor „Zang en Vriendschgp^^IJaayjOT};
R.-K. Parochieel Zangkoor „Deo Sa
crum" Poeldijk; Rijswijks Vrouwenkoor;
Shell Vrouwenkoor. Rotterdam; Sittards
Mannenkoor en het „Residentiekoor".
Den Haag. Dit laatste koor verzorgt de
eerste uitvoering van '„Lux Jocunda"
van Hendrik Andriessen, het werk dat
door de Dr. Johan Wagenaarstichting
aan het Internationaal Koorfestival werd
aangeboden.
De overige koren voeren vele werken
uit de hedendaagse koorliteratuur uit.
Meerdere ambassadeürs van landen
waaruit koren deelnemen zullen aanwe
zig zijn. Het concert van vrijdag 27 juni
aanstaande (Slavisch Amerikaans con
cert) zal worden bijgewoond door zijne
koninklijke hoogheid prins Claus der Ne-
derlanddn.
geveild
LONDEN (AP) 38 manuscripten uit
de collectie van wijlen Sir Alfred Ches
ter Beatty zijn gisteren bij sotheby's te
Londen geveild voor 391.750 pond. De
collectie waarvan in december reeds 37
manuscripten werden verkocht, heeft tot
nu toe 755.750 pond (ruim f 6.5 mil
joen) opgebracht. De hoogste prijs gis
teren was 85.000 pond voor een bijbel die
werd geschreven. De mijnmagnaat Beat
ty was een van de grootste literaire en
kunstverzamelaars uit de 20ste eeuw.
Aardenburg beeft
gemeentemuseum
O
AARDENBURG (ANP) In Aardenburg
in Zeeuws-Vlaanderen werd gisteren in
tegenwoordigheid van verscheidene hoog
leraren uit Nederland en België gewes
telijke autoriteiten het gemeentemuseum
geopend door de heer P. J. IJperlaan
hoofd van de afdeling oudheidkunde van
het ministerie van CRM. Het museum
te Aardenburg, dat een streekmuseum
is voor West-Zeeuws-Vlaanderen bevat
hoofdzakelijk vondsten van opgravingen
te Aardenburg uit de Romeinse tijd en
de middeleeuwen. Hieronder zijn 'n aan
tal uni.eke exemplaren aardewerk en
bronzen beeldjes uit de Romeinse tijd.
De kamermuziek in tradionele stijl
blijft in dit Holland Festival beperkt tot
een overigens heel aantrekkelijke, drie
delige Mozartcyclus, waarvan gister
avond het eerste programma onder gro
te belangstelling is uitgevoerd. Dit ge
schiedde in de Sweelinckzaal van het
Congresgebouw, waarvan het podium
sinds de proefconcerten enigsins i ver
anderd en stellig verbeterd. Doordat
men tegen de achterwand een gordijn
ophing, kaatst het geluid niet meer zo
hard de zaal in. Toch zijn de akoesti
sche verhoudingen nog niet ideaal, ze
ker niet als piano en andere instrumen
ten moeten samengaan. Niettemin zou
den de prestaties van de musici gister
avond heel redelijk tot hun recht zijn ge
komen ware het niet dat de aircondi
tioning een nu eens zacht dan weer har
der, maar in elk geval constant en ir
ritant achtergrondgesuis produceerde en
bovendien van tijd tot tijd midden in de
zaal een hoogst onaangename tocht ver
oorzaakt als gevolg van het feit dat een
deur op het podium bleef openstaan. Het
was duidelijk dat ook deze Sweelinck
zaal nog ki derziekten vertoont.
Laten wij dit verder buiten beschouwing
dan kunnen wij verheugend zijn over de
wijze waarop het nog jonge Ardito Blaas-
kwintet bestaande uit leden van het
Concertgebouworkest, De Radio Filhar
monie en andere orkesten een drie
tal kostelijke stukken kostelijk heeft ver
tolkt. Het ging om een onbezorgd di
vertimento in de trant van serenade-
muziek, geschreven voor hobo, klarinet
en fagot en door Köchel ondergebracht
onder nummer 439 b. Een heerlijk speel
stuk, met aandacht voor de finesse en
toch vrij en levendig voorgedragen.
Merkwaardig genoeg gingen de gele
genheidswerkjes, die Mozart op het eind
van zijn leven maakte voor een eige
naar van een wassenbeeldenkabinet, die
er ook een collectie mechnische mu
ziekinstrumenten op na hield, dieper dan
de genoemde divertimentomuziek. De
componist had er blijkens zijn brieven
helemaal niet zoveel zin in voor de kin
derachtige „Orgelwalze" (een soort mu
ziekdoos met van tandjes voorziene me
talen cylinders) muziek te maken. Hij
deed het ter wille van het geld maar
dat verhinderde, hem niet aan het ada
gio en allegro K. 594 en de fantasie K.
608 ontzagelijk veel zorg te besteden
met lette op de originele toepassing van
het contrapunt! en er blijkens de
sterke expressie als het ware ondanks
zichzelf toch heel zijn ziel in te leggen.
Het Danzi Blaaskwintet heeft herhaalde
lijk voor deze stukken aandacht ge
vraagd: hun jongere collega's van het
Ardito Kwintet deden het nu weer, en
wederom met veel succes.
s tukken
de drie betrekkelijk korte
uitsluitend blazers werden
tingen geplaatst. Er was 't kwintet voor
klavier en vier blazers K. 452, waar
mee de componist niet zonder reden zeer
ingenomen uws en dat hij zelf (of een
ander) voor klavier en strijktrio heeft
herschreven. De blazersversie is naar
onze mening echter de mooiste, en met
medewerking van de pianist Jan Wijn
klonk het stuk dan ook heel fraai, voor
al in het heerlijke larghetto, waar de
blazers het klavier omspelen".
Het compositorische hoogtepunt van
de avond was naar onze mening het
prachtige trio voor klavier, klarinet en
altviool K. 489, het zogenaamde kegel
baantrio, dat Mozart maakte voor de
klavier spelende zuster van een van zijn
goede vrienden. Hij heeft het stuk met
haar uitgevoerd, waarbij hij zelf de alt
partij voor zijn rekening nam. Gister-
felijk musicus maar in dit verband min-
avond deed dat Klaas Boon, een voortref-
der gelukkig en te weinig geprononceerd
tegenover de wat te luide piano en zelfs
tegenover de toch delicaat bespeelde kla
rinet van Sjef Douwes.
Natuurlijk werd er op behoorlijk ni
veau gemusiceerd maar wij geloven dat
dit niet helemaal voldoende is voor dit
geniale, uiterst subtiele stuk waarvan de
drie delen door mysterieuze klankverbin
dingen (niet zozeer door de ook be
staande thematische verwantschappen)
een wonderlijk geheel vormen.
Maar al viel het centraal gestelde mees
terwerk dan-een beetje tegen, de kamer
muziekavond als geheel was toch zeer
geslaagd waardoor een talrijk publiek
terecht zeer gewaardeerd. Laten wij ho
pen dat men bij het tweede programma
de airconditioning beter in de hand heeft.
Anders zal de sopraan Elly Ameling het
moeilijk krijgen-
Ks.
NEDERLAND I
STER
(Rcclameuitzendingen om
18.56, 19.03, 19.56, 20.16
NOS
•18.50 uur:
Pluimpje
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.07 uur:
Scala, magazine
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Zendtijd Politieke
Partijen (CPN)
20.35 uur:
Holland Festival
Magazine
21.00 uur:
The Asphalt Jungle,
film
22.50 uur:
Journaal
NEDERLAND II
STER
(Reclameuitzendingen om
18.56, 19.56. 20.16 uur)
NOS
•18.50 uur:
Pluimpje
19.00 uur:
Nieuws in het kort
De j
l het
documentaire
20.00 uur:
Journaal (NOS)
20.20 uur:
Peyton Place, t.v.-:
21.05 uur:
Logboek te land,
reportage
21.35 uur:
Geen blad voor
mond, discussie
22.35 uur:
Journaal (NOS)
De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's.
RADIO
PROGRAMMA
Veel gevraagde gewijde muziek: klas
moderne muziek. 18.30 Nieuws. 18.41
.O.S.: 19.00 Openba:
tivalnieuws en informatie). NVSH: 22.20 Sex
tant, radioweekblad van de NVSH. N.O.S.:
22.30 Nieuws. 22.38 Parlementair overzicht.
22.45 Mededelingen. 22.50 Stereo: X,
Iluister. 23.S5-241
II (298 m)
Actualiteiten. 18.20 Uitzending
van de Boeren Partij. 18.30 Stereo: Klink
Klaar: licht platenprogramma.
reking. 21.50 Stei
30 Nieuws. 22.38
iek (opn.). 23.
lentsmuziek. 19.45 Adviezen. 19.;
Lichte orkestmuziek. 20.00 Verhaal. 20.35 Ui
slag koorwedstrijd. 21.13 Operettefragmer
DONDERDAG
HILVERSUM I (402 m) KRO: 7.00
ïeuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badi-
J}e:klassieke en moderne muziek (gr.).
Actualiteiten: 7.50 Over
(7.3o Niet.
weging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nit„....
kantietips. 8.45 Voor de huisvrouw. (9.00-
9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw: 9.35
Waterstanden) N.O.S.: 10.00 Wat heeft dat
kind? pedagogische lezing. 10.20 Stereo: Mu
ziek uit de Barok (opn.). KRO: 11.00 Nieuws.
11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen.
NCRV: 12.00 Los-Vast: gevarieerd program
ma. (12.00 Reportages voor automobilisten
°P vakantie; 12-15 Boekbespreking; 12.26 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
stige uitzending; 13.15 Reportages voor auto
mobilisten op vakantie). 14.00 Reportages
voor automobilisten op vakantie. 14.05 Ste
reo: Lichte muziek. 14.25 Stereo: Klavecim
belrecital: oude muziek. 15.00 Doopsgezinde
middagdienst, N.O.S.: 15.30 Bezigheden: ma
gazine over liefhebberijen en vrijetijdsbe
steding. 16.00 Nieuws. NCRV: 16.02 Reporta
ges voor automobilisten op vakantie. N.O.S.:
16.07 Meer over minder: informatief pro
gramma over mensen en dingen die mindei
voorgrond treden. 17.30 Toerismo:
ie. 17.50 Sportac
eportage W
HILVERSUM II (298 m)
Jieuws. 7.10 Ochtendgymnas
:o: Lichte grammof oom
8.50 Morgenwijding. 9.00 Stereo: Concertan
te muziek uit de 18e en 19e eeuw (gr). 9.4(
Schoolradio. 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Ar
beidsvitaminen: populair verzoekplatenpro-
vrouw. (Om 11.55 Beursberichten). 12.30 Mo
dern platteland. 12.35 Toppers van toen (gr'
13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.30 St<
reo: het Muzikantenuur: 1. Omroep a cap-
pellakoor: oude gewijde muziek. 2. Ne
lands trio: moderne muziek. 14.30 't Is
torisch: programma over geschiedenis en
cheologie. 15.00 Voor de zieken. 16.00 Nlei
16.02 Schakeringen:
Tussen 10*4- en
in Woord en Muziek.
lichte grammofoonmuziek voor de tiehe
jeugd. 17.15 Mededelingen.
HILVERSUM
NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Reportages
automobilisten op vakantie. 9.05 Terug
weggeweest: muziek van vroeger voor luis
teraars van nu. 9.30 Zzzzoef..!: een instru
mentaal programma. 10.00 uur Nieuws. 10.03
Reportages voor automobilisten op vakantie.
HH Muziek bij de koffie. (11.00 Nieuws).
licht platenprogramma. 14.00 NU
Pop-in: licht platenprogramma. 15.00 Nieuws
15.03 Holster: pop- en countrymuziek. 16.Ot
Nieuws. 16.03 lORRrrr..: hitparade. 17.0(
Actualiteiten. 17.07—18.00 Draai-
12.03 Gevarieerde r„ccl.
bericht, mededelingen en SOS-berichten voor
de schippers). 12.55 Buitenlands persoverzicht.
,nnn 'eerbericht, beursberichten en
dagklapper. 13.20 Tafefmuziek. 14.00 "nÜ
Nieu-
Symfonische
5.03 Kamermu:
0 Nieuws. 16.03 Bei
in^ touvl met Neder-
HILVERSUM Gedurende de schoolvakantie zendt de N.O.S.-televisie elke dins-
j- do"d?rdaSmiddaS een speciaal vakantieprogramma uit. Het eerste komt
op dinsdag 1 juli op het scherm, het laatste op donderdag 8 augustus.
Van 16.00 tot 16.15 uur zal het programma „Uit de oude filmdoos" worden uitge-
gezonden, een Franse serie van komische eenacters waaraan onder meer meewer
ken Ben Turpin, Harry Langdon, Stan Laurel en Charlie Chase. Van 16.15 tot 16.50
uur kan men kijken haar de Amerikaanse natuurserie „The urttamed world" die
in het Nederlands de titel „Natuurgetrouw" kreeg.
De vakantiemiddagen worden besloten met de Doris Dayshow. een serie familie-
kleur worden uitgezonden. Middelpunt hiervan is
de jonge aantrekkelije weduwe Doris Martin heel
r""Q R tien en zestien jaar oud.
programma's die ev
Doris Day, die, in de rol
wat heeft te stellen mei. haar twee
(Van c
iroepcorrespondent)
HILVERSUM Weinig kijkers zullen
misschien vreemd 'hebben opgekeken
toen zij vrijdagavond in hel VARA-
programma „Zomaar een zomeravond"
een vraaggesprek aanschouwden tus
sen mr. A. Dake. hoofd van de politie
ke redaktie bij de NOS en de Israëli
sche premier, mevrouw Meir. Dit in
terview was een vervolg op een don
derdag j.l. door Scala uitgezonden ge
sprek met de Egyptische minister van
Buitenlandse Zaken, Malimoud Riad.
De radaktie van „Scala" achtte het
namelijk gewenst om de kijkers te con
fronteren met de meningen van beide
partijen in het Midden-Oostenconflict,
flict.
In Hilversum ontstonden er moeilijkhe
den toen de KRO aan de NOS liet
weten, dat een interview met mevrouw
Meir had geclaimd in het kader van
een nog te maken reportage. Bij de
NOS was men van mening, dat het in
terview van mr Dake met mevrouw
Meir zó actueel en bovendien beperkt
van inhoud was, dat hiermee de rech
ten van de KRO niet werden aange
tast. Na overleg werd besloten het on-
Uit het jaarverslag over 1968 van
Stichting Ether Reclame blijkt, dat
radio- en televisiereclame over 1
netto 66 milj. gulden heeft opgcbracl
Dit is 22 miljoen (50 procent) m<
in 1967.
De toenemende vraag naar zendt
voor tv-reclame was in 1968 driema
en in 1 "7 al viermaal zo groot als h
aanbod. Bij Hilversum I
de beschikbare zendtijd achtmaal
tekend.
Kees
»n tusj
Enkele
teur ve
of hij
Benelu
Kees c
tekend. college
hu ruin
^RUGBL^
aa
Gisteren was KR.O-tv dc coördinatiezoij
daar. De programmaformule
NOS op dinsdagavond staat
sinds de NTS-oertijd vast. Toch bestor
de KRO het om uitgerekend tegenov^
Dubbelspion een ander tv-feuilleton
bieden en tegenover een door de N(
gepresenteerde sociale reportage
sociale reportage.
Zijn i
1965
let Va
de v
ileeptei
iet tot
Dat 1
derwerp als een gezamenlijk program
ma van de omroepen in de KRO-uit-
zending van vrijdag j.l. te plaatsen. De
KRO maakte toen bezwaar tegen de
lengte van dit interview en de VARA-
tv liet weten er geen plaats voor te
kunnen inruimen in het programma
„Zomaar een zomeravond". Na dit ge
harrewar dreigde mr. A. Dake op
staande voet ontslag te nemen als er
geen zinnige oplossing werd gevonden.
Daarop heeft de voorzitter van de NOS,
de heer E. A. Schüttenhelm contact
gezocht met de voorzitter van de VARA,
de heer J. B. Broeksz. Laatstge
noemde gaf toen opdracht dit inter
view alsnog te plaatsen in het program
ma „Zomaar een zomeravond".
Belgen winnen
chansonwedstrijd
van BRT en NRU
I BRUSSEL (ANP) Drie Belgische ii
zenders hebben de prijzen gewonni
I van een chansonwedstrijd, die door dc
Nederlandse Radio Unie (NRU) ei
I Belgische Radio en Televisie (BRT)
was uitgeschreven. Twee inzendingen
van een Nederlandse deelnemer, de heer
H. Dorrestijn uit Wageningen, kregen
i een eervolle vermelding.
i De eerste prijs (725 gulden) ging naar
i de heer Kerremans uit Niel voor zijn
„Dialoog der onbekenden". De tweede
prijs (550 gulden) was voor mevr. Ma
ry Boduin uit Brussel, de derde prijs
(375 gulden) ging naar de heer Van
Remoortere uit Antwerpen. Er waren in
totaal 1433 inzendingen van 680 mede-
dingers.
Wij vinden dit een onzindelijke pro
grammering, omdat hier bewust tege
het kijkersbelang werd ingegaan. Mee
sen die midzomeravonden probleem!:
willen doorkomen kwamen niet
trekken. Kijkers die zich voor
vraagstukken interesseerden werde
voor een moeilijke keuze geplaatst.
Wij kozen voor Dubbelspion omdat \v
niet gevoelig zijn voor de wijze
mee de Duitse tv „gezellige familiepro
gramma's" pleegt te maken. We koze
voor het KRO-programma
zaamheid omdat 't onderwerp ons boeiheeft
de, al hadden we graag kennis genofiaste
men van de Amerikaanse visie o
generatieconflict.
Alleen, een werkstuk van Ad Zonnevel 1
en cameraman Peter Bos. gaf ee
schrijnend beeld van een
den van deze tijd. Nood van alleen
staanden is geen specifiek hedendaag
probleem, maar 't is wel een probleerc
dat, o.m. door de komst van de tv -
die het „gezelligheidsverkeer" heef
vernauwd van een grotere aktuali
teit is geworden. Goed van de KRO c
daar de aandacht op te vestigen en o
om te signaleren dat er wegen zijn
iets aan dit probleem te doen. In Beklaagd
verwijk wordt prachtig pionierswer
geleverd dat bepaald verdiende aan djries, O
grote klok te komen.
De KRO bood ook een concert t
Concertgebouworkest. In een vo
tv-speciaal overigens vreemde programjphenfl
makeuze: Prokovievs Romeo en JuIiaMaria
ballet. We herinneren ons één iiitvoeVihi
ring van een gasterende Joego-SIaviNijssen
sche groep. We waren toen nauwelijktrulen.
geïmponeerd door de choreografie e»ya]
nagenoeg niet door de muz. Concertje m(Juu
bouworkest voor de tv? Prachtig! Maa^J^'j.
dan in 'n werk dat dit ensemble kan AiDhei]
geeft zich op zijn best te tonen. In ee
werk ook dat een cameraregisseu
kans geeft iets te laten zie
schotel
bellijn, V.
Film vanavond
ee Vai.~.
,eu Berry
VcToorsc
"Oegstg
dy Kl
OegstÉ
A dry
itiedei
lewijd
lette
vlesse
Jarenlang kampte Hollywood
door de Hays-office opgelegde produk
tiecode, die o-m. voorschreef dat d<
misdaad in de film altijd gestra
moet worden. De laatste tijd licht mer'-
nog wel eens de hand met deze strengdParia
regel bijvoorbeeld door de film
„open einde" te geven, maar in 195(
het jaar dat John Huston zijn klassiel <Wï
geworden misdaadfilm ..Asphalt jungle'
maakte was er geen ontkomen
Vandaar dat de zeven misdadigers, di<
tesamen een grootscheepse juwelenroof
uitvoeren, op touw gezet door „Doe1
Riedenschneider, of in de gevangenis
belanden dan wel de dood vinden
„Held" is de boerenzoon Dix Handley
die droomt van een eigen boerderij
door inbraak en roof verkregen. Ster
ling Hayden, die eenzelfde rol speelt in
Stanley Kubricks miskende „The Kill
ing", heeft geen moeite met dit type
al zijn de vertolkingen van Sam Jaffe
als „het brein" achter de roof en Louis
Calhern als een louche advocaat
spectaculair. In een klein rolletje als
Calherns vriendin kan men de toen
onbekende Marilyn Monroe herkennei
Maar het zijn nog niet eens zo c
tolkingen dan wol de strakke,
nuchter zakelijke wijze, waarop Hustoi
dit onderwereldverhaal in beeld bren:
en het effectief gebruik van de geraffi
neerde decors, die „Asphalt Jungle"
een van de meest opmerkelijke gang
stersfilms van na de tweede wereld
oorlog stempelen.
Huston brak volledig met het pal
van de misdaadfilms uit de jaren dertii
als „Scarface" en „Angels with dirtj
faces" door de domme maar
ziende gangster met zijn machim
geweer te vervangen door de intellec
tueel met misdadige aanleg, die
team specialisten bij elkaar zoekl
„Asphalt jungle" werd in de
tig vele malen geïmiteerd en alleen dooi
Kubricks „The Killing" geëv
(ADVERTENTIE)
Toneelspeler en TV-acteur Jeroen Krabbé
25 stuks 1.75
plosl