toneel VOLKSZANGBUNDEL SIMSALABIM' actueel] ULTIMATIEVE NOTA NAAR MIN. KLOMPE Orkestmusici in gebreke gebleven bij voorlichting overheid Bijzonder program van bijzonder choreograaf OFFENBACH Gepresenteerd en gezongen IIJDAG 20 JUNI 1969 DE LEIDSE COURANT PAGINA 7 (door Jan Verstappen) et is 15 juni geweest; de Theo en ,011 is d'Or lijn uitgereikt; de toneel- ezelschappen zijn, op een enkele uit- ondcring na, aan hun vakantie toe. iet allemaal: de Nieuwe Komedie teelt in het Holland Festival nog door met het stuk van Leo Vro- lan („Voorgrond Achtergrond"); in et Amsterdamse Nieuwe Tj la Mar de Nederlandse Comedie nog bezig d een serie van Mrozek's „Tango", overigens heel slecht schijnt te lo- n, hetgeen helemaal niet terecht is. in De Brakke Grond in Amster- m is Studio nog doende met „Tom ine", een voorstelling die u beslist iar moet gaan zien, omdat het niet bedoeling schijnt te zijn dat ermee ereisd wordt: in alle hoeken en ga- van het kleine Amsterdamse thea- klimmen en springen acteurs. nog het Holland Festival, dat tmaal zo'n pover beetje toneel te eden heeft; dan hopelijk nog de mu- cal „Hair", die Lou van Rees de ko- ende maanden op zondagen in zijn over wil vliegen uit Londen erste keer op 13 juli aanstaande in ït Circustheater, Scheveningen) en sn wordt het al weer snel tijd voor eerste premières van het nieuwe :oen. De plannen worden langza- erhand bekend; in de Koninklijke rhouwburg staat (in de hal) een ma- lette opgesteld van wat het nieuwe teatertje van de Haagse Comedie in Oosterkerk moet worden, zodat ook concrete voortgang in lijkt te de stukken, die de Haagse I omedie volgend seizoen wil uitbren- zullen tevens gespeeld worden Centrum. De berichten daarover ebben onlangs in de kranten gestaan, stond bij vermeld dat hiermee iets uws aan de orde is in Het Bestel, ndat nu voor het eerst metterdaad et sinds vorig jaar opgeheven begin- n het cxclusiviteitsrecht op stuk- 'ordt doorbroken. Het is nu dus afwachten of deze ontwikkeling iet leidt tot een soort competitie tus- twee gezelschappen zowel om de rtistieke als de commerciële kwali- en van de voorstellingen. stukken waar het om gaat, zullen el problemen opleveren. Het ene is Amerikaanse afkomst, een groot immercieel succes in New York en onden: „The Boys in the Band" van [art Crowley. De vertaling voor de aagse Comedie is gemaakt door Dola Jong, die voor Centrum door Guus leugel, en zonder iets aan de kwali- de eerste af te doen, lijkt leugel een goede keuze voor de ver ding, omdat de dialoog nogal wat isen stelt in het eigen idioom, dat ef'heeft. Het speelt in New York, in" milieu van homoseksuelen. Daar a;j het dan weer eigenlijk niet om, ït is in feite niet meer dan een na- iralistisch stuk met een lach en traan waarin een stel mannen, bijna allemaal homofiel zijn, zoe- naar de zin van hun bestaan. Die nfrontatie met zichzelf vindt plaats dens een feestje, dat een heel ander •rloop krijgt, dan men oorspronkelijk acht. „The Boys in the Band" is rikt gebouwd en geschreven volgens Amerikaanse theaterschool van the Method", het naturalistisch speel- ysteem dat voornamelijk bekendheid reeg door The Actors Studio van trassberg en Kazan. Wat Mart Crow- dit stuk doet, wijkt dan ook in in geen enkel opzicht af van itukken als van William Inge, Paddy Xayefsky en dergelijke auteurs. Al- een het feit dat het in een milieu van omofielen speelt, heeft het stuk een ekere naam gegeven. let is de vraag, of men in Neder- staat zal zijn, het stuk boven ijn tamelijk banale inhoud uit te til- door een strikt doorgevoerde me- hod-acting. Die techniek is in ons nd toch lang niet voldoende eigen in de acteurs en zeker niet aan de egisseurs. De Haagse Comedie laat Rooij er als regisseur zijn erste grote voorstelling mee maken, lenk van IJlsen speelt o.a. mee. We moeten maar hopen, dat men de juiste tül zal vinden. 'erder is er een stuk van Edward Sond, dat door beide gezelschappen ordt gebracht: „Narrow Road to the )eep North". Enige tijd geleden kon in dit blad een beschouwing lezen" er deze jonge Engelse auteur, die Nederland vooral bekend Is gewor- i met „Gered" („Saved"), bij Cen,- im. Ook dat stuk wordt overigens olgend jaar teruggebracht op het re- iertoire, in een gewijzigde rolbezet- ing, o.a. is Joop Admiraal, die naar itudio gaat en voor enkele maan- len naar Amerika iemand die ver- angen moet worden. Perder brengt Centrum de twee stukken van Harold Pinter, die rolgende week in Londen hun pre- nière beleven: „Landschap" en „Stii- twee eenakters, die door hV loyal Shakespeare Company op liet 'cpertoire worden gezet. Er is hier nieuwe Pinter aan het woord. De strijd, die in zijn vorige stukken werd gevoerd, heeft plaats gemaakt voor itilte en herinnering. In deze stukken Pinter speelt het verleden en de •elatie ervan met het heden een be- angrijke rol. rerder op het repertoire van Cen- rum: „Purple Dust" van Sean O'Ca- ®y. onder regie van Hagen Muller- de openingsvoorstelling vordt; „Gemengd Dubbel", een reeks toneelschetsen, die samen >rogramma opleveren, dat afgelopen •eizoen in Londen was te zien. Diver- e schrijvers werkten hieraan a. John Bowen, Allen Ayckbourn, launders en eveneens Pinter, laarna geeft Centrum nog voorstel' ingen van een nieuw stuk van Gerben lillinga (auteur van „AjaxFeije- loord" en „Lekker Blijven Liggen Waffen") dat „Naast de Dikke Boom' [aat heten; van „Zimmerschlacht" 'an Martin Walser; van „Amphi- ryon" van Peter Hacks. Onder de lieuwkomers bij het Haarlemse ge selschap vindt men Henny Orri, Kitty -ourbois en Joan Remmelts, die ook lis regisseur zal optreden. „Geduld raakt op" (Van onze correspondent) AMSTERDAM De Nederlandse Federatie van Beroepsverenigingen van Kunstenaars heeft minister Klompé een ultimatieve nota toegezonden in zake enkele dringende cultureel-politieke vraagstukken. Als in de herfst niet aan de gestelde eisen wordt voldaan, zal de 3500 leden worden aange raden, niet langer zitting te nemen i Federatie eist kunstnota „Ons geduld raakt op", zei de voorzit ter van de federatie, Jan Kassies. „Wij zeuren nu al jaren om adequate voorzie ningen op cultuurgebied. Wij willen mee werken, maar niet medeplichtig zijn. Er bestaan uitzichtloze situaties. In een maatschappij, die in wezen geen raad weet met artistieke creativiteit en waar in waarden, ontleend aan het economisch leven, zijn bepaalde artistiek-creatieve groeperingen niet in staat, een eigen maatschappelijke functie en identiteit te verwerven. Hel is een misverstand te menen, dat hierdoor alleen het zgn. kunstleven tekort gedaan wordt. Deze situatie is ook fnuikend voor andere le vensgebieden zoals het onderwijs, de ruimtelijke ordening, de produktie van gebruiksgoederen en de recreatie. Het doorbreken van de vicieuze cirkel is op dit moment het meest belangrijke pro bleem." Kunstnota In de eerste plaats eist de federatie in minister Klompé op korte termijn n kunstnota. Het belangrijkste voor deel van een dergelijke nota zou niet al leen een bezinning zijn op de hele cultu rele problematiek, zij zou bovendien een uitdaging tot een principiële discussie in het parlement dienen in te houden, zo- ten aantal principes en een toekom stig beleid duidelijk en openbaar vast gelegd kunnen worden, menen de kunste- In de Raad voor de Kunst willen zij dusdanige veranderingen op korte ter mijn aangebracht zien, dat het lichaam een in hoge mate vrijblijvend ad viescollege kan worden omgezet een slagvaardig cultuurpolitiek instrument. Daartoe zijn in eerste instan tie nodig een ander benoemingsbeleid, volkomen openbaarheid van alle verga deringen en verbreding van het werkter- door aan de raad het beheer over aantal fondsen op te dragen. Voorts dient er begrotingstechnisch een verhou ding gevonden te worden tussen de sub dies aan de bedrijven en instellingen en die aan de sector soheppende kunst. Deze verhouding zal per definitie flexi bel zijn, in die zin, dat zij periodiek op taar juistheid dient te worden doorge licht. Subsidiebeleid ondoorzichtig Het huidige subsidiebeleid is ondoor zichtig en wordt bovendien gekenmerkt door een vaak willekeurige verdeling de verschillende bestuursniveaus, te weten rijk, provincies en gemeenten, constateert de nota. Al lang bestaat de behoefte aan een centraal subsidiebureau n eerste instantie tot taak zou heb- een doorlichting van het huidige subsidiestelsel; het opzetten van een na tionaal plan tot efficiënte verdeling van de subsidieregelingen over de verschil lende niveaus; het verlenen van service al diegenen, die recht menen te heb ben op subsidie, controle op de besteding de subsidiegelden en tenslotte een jaarlijkse openbare verantwoording van het totaal der bestede gelden. Een van de laatste plannen van de fe deratie is de instelling van een kunstin formatie-centrum. Parallel daaraan is dergelijk initiatief ontstaan binnen de Raad voor de Kunst. Beide initiatie ven liggen op dit moment bij de minister met het verzoek tot instellen van een voorbereidingscommissie. De federatie, acht blijkens de nota een dergelijk cen trum van dermate belang, dat zij de in stallering van deze commissie op korte termijn (de komende maanden) gerea liseerd zou wiüen zien. De nota besluit: „De federatie ver wacht, dat de begroting van 1970, die in december wordt ingediend, blijk zal ge ven van het inzicht van de regering, dat het haar ernst iB met „de versterking van het maatschappelijk en cultureel i de Raad voor de Kunst t dit najaar beraden ov< inzake medewerking inzake alle vormen var - haar standpunt 'an kunstenaars overheidsbeleid". Voorzitter Jan Kassies gaf de nota he Volgende commentaar mee: „Het is geei wonder, dat er spanningen zijn ontstaan die recentelijk tot het kookpunt zijn ge stegen. Het is niet ondenkbaar, dat der- 1 gelijke verschijnselen zich ook bij andere groepen van kunstenaars voor zullen gaan doen, wanneer de minister in gebre- I ke blijft om aan hun gerechtvaardigde verlangens te voldoen. We hebben in Ne- derland een grote achterstand, mede. om dat de behoefte aan voorzieningen op cul- I tureel gebied door de evolutie van de mo- derne maatschappij enorm is toegeno- men. Met het inlopen van de achterstand zullen kolossale bedragen gemoeid zijn. 1 Het probleem is, dat de invloed van het i ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk op het overheids- j beleid te klein is. De regering heeft on- voldoende belangstelling voor het cultu rele. Wij vinden, dat nu de tijd gekomen is om een aantal maatregelen te nemen. Wij zijn niet bereid nog langer genoegen te nemen met het uitblijven van de kunstnota en van elementaire voorzie ningen. Wij willen een duidelijke cultuur politiek voor de nabije toekomst." .Met de muziek mee' Béjarl op Holland Festival Op zoek naar eenheid, schoonheid en perfectie „Op zoek naar.heet Maurice Béjarts aandeel aan het dansprogramma van het Holland Festival. En deze theaterman is inderdaad nog steeds op zoek naar dingen als eenheid, schoonheid en perfec tie. Die komen er in de balletwereld wel op aan. Ze ontbreken by Béjarts dans- trits gelukkig ook niet, maar velen zal in zü"n festivalprogramma de samenhang tussen L'Art de la barre, Donkere Nacht en Bhakti zijn ontgaan. In vergelijking met Landers feestelijk schitterende Etudes zijn Béjarts oefenin gen aan de barre gortdroog. Typisch Frans en uitermate logisch opgebouwd. Dit academische werk ligt evenwel veel modern dansende balletkunstenaars min der en het was dan ook niet over de hele klassieke linie van pliés tot grands bat- tements even gaaf. Zo'n kale metronoom als begeleiding schept ook niet veel sfeer, maar die is er te over in Donkere Nacht, het geestelijk hooglied, waarin Béjart niet minder dan 39 zangen van de Spaanse mysticus Sint Jan van het Kruis laat zingzeggen door de soepel bewegende actrice Maria Casarès. Met haar danst hij zelf enkele indrukwekkende duetten, maar het hardhandige mea culpa, de vele balkende kreten en het fysiek geweld, dat deze erotische bezweringsscènes hun sensuele atmosfeer moet geven, zullen vele toeschouwers die voor festivaldans waren gekomen, van de wijs hebben ge- Het derde deel is een poging tot ver smelting van oosterse mythologie en dansmotieven met westers ballet. Goden figuren als Rama en Krishna dansen duetten op een soms wel wat luide sound van een overgedoseerde sitar. Lief de, schoonheid en schepping staan hier als symbolen en in dit oosters dansuurtje schuilen inderdaad vele staaltjes ragfijn stemmingsballet. In dit ballet, waarin de Rotterdamse Tanja Bari naast de even schoon als krachtig-:<Iahsende ballerino Paolo Bartuluzzi een uitstekend figuur maakt, bewijst Béjart zijn groot thea traal vermogen, dat soms als hij bood schapperig wil doen de kant vah het ethisch illusionisme opgaat. Al met al een bijzonder programma van een bij zonder choreograaf. Vanavond nog een keer. Het Holland Festival zeker waar dig. D-y Anne Marie Prins legt functie neer AMSTERDAM (ANP) Anne Marie Prins, leidster van het gezelschap Tca- ter Terzijde, heeft in overleg met de le den van het gezelschap en het bestuur van de stichting Teater Terzijde beslo ten voorlopig haar functie neer te leggen. Haar besluit is mede het gevolg van de voortdurende materiële en mentale druk op haar en de groep uitgeoefend door het uitblijven van de normale overheidssub sidiëring. Weliswaar is incidenteel subsi die verleend, maar voor leidster en spe lers was dit volgens een communiqué van het bestuur geen voldoende garantie voor minimale bestaanszekerheid. Deze materiële omstandigheden legden een zo grote druk op het gezelschap ook door de economische noodzaak een veel te groot aantal voorstellingen te geven dat het ideëel-experimentele karakter ernstig in gedrang dreigde te komen. Over de wijze, waarop de stichting Tes ter Terzijd en het gezelschap zullen wor den voortgezet is thans nog overleg gaan de. Theo Nederpelt naar Ver. Staten De Haagse pianist en klavecinist Theo Nederpelt, die het vorig jaar veel bij val heeft geoogst op de jaarlijkse inter pretatie- en analyseconcerten van de International Bach Society, is uitgenodigd in het kader van de komende zo- in Lincoln Center in New York een voordracht te houden over „Het verband tussen de twee delen van het Wohltemperiete Klavier", De door hem gevonden verwantschappen werpen een de betekenis van dit werk. Voorts zal hij verscheidene werken van Bach ten totaal nieuw licht op de interpretatie en gehore brengen. Dr. Schuring van CHU secretaris af DEN HAAG (ANP). Dr. H. A. Schu- ring zall met ingang van 1 juli zijn functie als secretaris van de Chnistelijke-Histo- rische Unie neerleggen. Hei secretariaat zal voorlopig worden waargenomen door drs. G. van Leyenhorst te Gouda, tweede secretaris van de CHU. DEN IIAAG (ANI') .Over publiek- werving cn orkestbcleid heeft drs. An dre Lüske gerapporteerd naar aanlei ding van een onderzoek, dat in opdracht van de leden van het Residentie-Orkest werd ingesteld. Daarbij worden als ba sisproblemen onderkend de problemen van: de aansluiting bij de eigen lijd, de ongunstige image, de inconveniënten, die inherent zijn aan concertbezoek, de samenstelling van het programma en het gebrek aan belangstelling. Het rapport werd vandaag gepubliceerd en kreeg de betekenisvolle titel „Met de muziek mee". Drs. Lüske. musicoloog, trombonist bij het Residentie-Orkest, voorzitter van de vereniging van leden van het orkest en lid van het bestuur van de Stichting Het Residentie-Orkest, constateert dat de orkestmusici in gebreke zijn geble ven de overheid voor te lichten en dien tengevolge als onmondige kinderen wor den behandeld. Hij adstrueert dit met te constateren, dat de adviezen aan de minister voor het muziekbeleid sinds jaren worden verschaft door commis sies, die worden voorgezeten door juris ten in plaats van musici en die onder haar leden zelfs geen enkele orkestmu sicus tellen. Drie problemen „Onze initiatieven dienen zich niet te beperken tot een omschrijving van wat ons vak inhoudt een hoge vorm van specialisatie, die onvoldoende wordt ge honoreerd maar wij dienen de over heid ook ideeën aan de hand te doen voor de verbetering van het muziekkli- maat in Nederland. De bloedarmoede, waar ons orkestbestel aan lijdt, wordt behalve door bovengenoemde nalatig heid onzerzijds voornamelijk door drie problemen veroorzaakt: een opvoedings probleem, een marketingproblcem er de problemen, die voortvloeien uit de huidige structuur van het orkestwezen". De inhoud van het rapport is geba seerd, schrijft drs. Lüske. op de onder zoekingen van dr. H. de Jager, en op het gezonde verstand, vakkennis, er varing en fantasie van musici uit bijna alle Nederlandse orkesten. Onderzochl werden het concertbezoek, dat afneemt bij welke groepen het het meest af- Hans Henkemans stopt met concerten BERGEN (N.-H.). Hans Henkemans stopt met zijn carrière als concertpianist. Hij heeft alle concerten geannuleerd en zal zich op muzikaal gebied aüeen nog maar als componist bezig houden. Hen kemans (54), van oorsprong arts, keert naar zijn oude beroep terug. Hij zal deel gaan uitmaken van de staf van het In stituut voor Medische Psychotherapie te Amsterdam Daarnaast blijft hij leraar aan het Amsterdams Muzieklyceum. neemt en wat de oorzaken er van zijn. een promotieplan voor concertbe zoek komt de auteur tot de conclusie, dat de aansluiting bij de eigen tijd kan worden gevonden en behouden door het uitvoeren van eigentijdse muziek, door het met de daartoe meest geschikte methoden, werven van publiek, en door het bewerkstelligen van structuurver andering in het orkestbestel, opdat de kesten zich naast het normale reper toire met andere activiteiten kunnen be zighouden als: opera, kamermuziek, mu ziek voor bejaarden muziek op scholen, De ongunstige image kan wor- verbeterd door het ontplooien van deze activiteiten en verder door wer- yings- en voorlichtingscampagnes. Wat de ongemakken, die concertbezoek aan- ?n, betreft, meent drs. Lüske, dat deze kunnen worden verminderd door het (ver)bouwen van concertzalen met sfeervolle ruimten, die geschikt zijn om ïuziek in uit te voeren en om er aar muziek te luisteren. Deze ruim- zijn ge- Plezierig festivalconcert door Benzi uitstekend gebracht Jane Rhodes in dit genre ideaal Misschien zijn er Ofjenbachfans die liever gezien zouden hebben, dat het Holland-Festival de 150ste verjaardag van de Parijse Strauss met de integrale uitvoering van één van z'n operettes zou hebben gevierd. Het globale overzicht dat Roberto Benzi c.s. donderdag van Offenbachs oeuvre in het Circustheater gaf had het voordeel dat veel goede muziek weer eens aan de vergetelheid werd ontrukt. RIJSWIJK Er is een aller aardigst boekje van de pers ge komen: Simsalabim, oude er liedjes om samen te zin musiceren «n hij rustte niet, voordat hij alle invité's in de muzikale activiteiten betrokken had Samengesteld door dr. slot van dit zo uiterst genoeglijk Tjaard W. It. de Haan met mede- samenzijn. Tevoren was er ge werking van Marie Cécile Moer- sproken, veel, doch niet te veel dijk, directrice voor de volkszang D- Tjaard W. R. de Haan gaf en uitgegeven door Kruseman te rekening en verantwoording Den Haag. Ilct eerste exemplaar is gistermiddag aan dr. M. A. M. Klompé, minister van CRM op haar departement aangeboden door burgemeester J. P. M. Meuwese van Hilvarenbeck. de man van de Brabantse Kuituur deze wijze van samenstelling, daarmede aantonend, dat weten schap, gedegen wetenschap, de praktische bruikbaarheid van bundel had bevorderd:, burge meester Meuwese merkte, al vorens „Simsalabim" aan hare excellentie aan te bieden, op, cla' zijn vereniging nooit spectaculair werkend, meende met deze uit gave het zingen thuis, het zingen in groepsverband te kunnen be- Het klimaat dat hier heerste, alleraangenaamst: op de ze\ tiende verdieping gezeten, zagen we een gedeelte van de randstad vorderen. Holland, waar vele van die lied- Het antwoord, tevens bedankje jes werden geboren en nog leven, van minister Klompé was even Het uitzicht was weids, de sfeer geestig als persoonlijk. Ze ves- intiem. En daarin werd niet al- tigde daarbij ook de aandacht op leen over dat boekje gesproken, het heel nieuwe Nederlandse lied er weid ook gezongen: ten be- van Boudewijn, van Ramses wijze, dat de uitgave van Sim- Shaffy, van Licsbeth List, van salabim alleszins gerechtvaardigd Rikkert Zuiderveld, van Elly was Nieuwman, van Peter BI ankert Daarvoor zorgde de CRM-Vocal- hebben deze in een toekomstige group, het puik van veertien bundel niet evenzeer recht op zoete kelen, dat met medewer- plaatsing? king van mevrouw Moerdijk on- Na afloop bleven velen enige tijd der leiding van de huisdirigent nog gezellig samen, de Griendt, deze bijeen- het hof- Minister Klompé schijnt ande re dingen aan het hoofd te heb ben dan Simbalabvm, de bundel die haar door burgemeester Meu- wordt overhandigd, komst opluisterde, cultuurpaleiskoor" van dit minis terie". aldus de kwalificatie van dr. M. A. M. Klompé. We moeien zeggen, dat J. van de Griendt voornoemd zijn dames Marie Céolle Moerdijk lacht en heren voortreffelijk deed aoht timbalaibim&Mi laoh. Benza overtrof als pleitbezorger voor Of fenbach nog de prestaties van beroemde collega's in het genre van de Weense operette. De jonge Benzi we blij ervan overtuigd dat hij een groot diri gent aan het worden is was een stekend begeleider van de twee solisten (Jane Rhodes en Georges Liccioni), hij liet het Promenade Orkest zo treffelijk spelen, dat de kwaliteit Offenbadhs muziek schitteren kon, ja zelfs dat Offenbach een paar maal boven zijn eigen standing verheven werd. Een van de sterke kanten van Benzi' vdsde op Offenbach is, dut hij dirigeert 'met zeer veel raffinement en verfijning, maar daarbij de indruk achter laat, dat het feitelijk een eenvoudige kwestie is. De Jonge maestro zet daarbij het orkes trale apparaat volledig naar zijn hand. Met het Hilversumse Radiokoor had hij even groot succes, de ongeveer 50 voca listen die in dit koorensemble meewerk ten, reageerden alsof ze al jaren onder Benzi gezongen hadden. Benzi moest de hulde gisteravond al delen met zijn vrouw, de Paryse ope raster Jane Rhodes, die voor dit genre de ideale zangeres is, maar ook algemeen gesproken qua stemtgpe en actie zeer sterke vertolkster van haar passende opera's CarmenManonmoet zij Jane Rhodes had vóór de pauze vooral in fragmenten uit „La grande Duchesse de Gérolstein" de hele zaal voor zich ge wonnen door haar uitstekende zang en prachtig timbre in het middenregister, grote kracht in de hoogte en meestal zuiver qua intonatie, maar deze presta ties overtrof ze qua raffinement na de pauze nog in een aria en het grote duet uit „La belle Hélène", De tenor Georges Liccioni, eveneens van de Parijse Opera, staat dichter bij het Italiaanse dan het Franse type. Hij zong en acteerde be paald niet - slecht, maar kwam toch wat ln de sohaduw te staan, zodra hij in de duetten rechtstreeks met Jane Rhodes We hebben in elk geval Offenbach op passende wijze weer eens uit het vergeet boek zien halen en we hopen feitelijk dat het hierbij niet blijft. „La belle Hélè ne onder Benzi en met Jene Rhodes zou een goed initiatief van de Nederlandse Operastichting kunnen zijn. G.v.L. schikte foyers, ruime en praktische parkeergelegenheid. De inconveniënten kunnen ook verminderd worden door losse gedecentraliseerde plaatsverkoop, lage entreeprijzen en het combineren van entreebewijzen met dinerbonnen, waardoor het concertbezoek het karak ter krijgt van een „avondje uit". Muzische vorming Door het gericht samenstellen van het programma kunnen de problemen, die hiermee samenhangen, worden op gelost. Dan wordt rekening gehouden met de smaak en de mogelijkheden van de groepen, die men wil bereiken, en dan kunnen deze groepen tot con certbezoek worden gestimuleerd. Over het gebrek aan belangstelling meent drs. Lüske, dat grote delen van ons volk tot het genieten van muziek kunnen worden geconditioneerd als de muzische vor ming in het gezin en op de scholen te beginnen bij het kleuteronderwijs wordt gestimuleerd. Met anderhalf miljoen naar de schouwburg DEN HAAG (ANP) Door de Neder landse beroepsgezelschappen werden in het seizoen 1967/'68 3.517 toneelvoorstel lingen gegeven. Deze trokken 1.520.029 bezoekers. Het grootste aantal voorstel lingen werd gegeven in het westen de* lands, namelijk 62 procent. Uit de cijfers blijkt dat toneel in hoge mate een stedelijk verschijnsel is. In de gemeenten met meer dan 100.000 inwo- vond namelijk 74 procent van de voorstellingen plaats; maar de zaalbezet ting in deze gemeenten was aanzienlijk lager dan in de gemeenten die weinig door toneelgezelschappen werden be- Wat het gespeelde programma betreft werd geconstateerd dat twee derde van het aantal voorstellingen toneelstukken betrof die tot het moderne repertoire be horen. Verhoudingsgewijs trokken ech ter de toneelstukken in de categorie klassieke tragedie meer bezoekers (be zettingsgraad 69 procent). Enige toneelstukken die in het seizoen 1967/'68 de aandacht trokken omdat zij zowel veel bezoekers trokken alsook een groot aantal opvoeringen bereikten, wa- n: Slippers (139 voorstellingen en 1.000 bezoekers), Van de brug af gezien (96 voorstellingen, bijna 67.000 bezoe kers) en het toneelstuk voor kinderen Ploeft (92 voorstellingen en 56.000 bezoe- Deze gegevens zijn ontleend aan de zo juist verschenen publikatie Statistiek van het toneel, 1967/'68 van het Centraal Bu- voor de Statistiek. Schrijversfestival in Nijmegen (Van o e correspondent) NIJMEGEN In de eerste week van november wordt te Nijmegen een inter nationaal schryversfcstival gehouden. De verschillende festiviteiten omvatten tentoonstellingen en andere manifesta ties, die in de randgebieden van de li teraire kunstvorm liggen. Daarbij be horen ook toneelstukken, concerten voor jazz en poëzie, chansons en het optre den van troubadours en andere gedich tenzangers. Honderden schrijvers zullen worden uitgenodigd. De helft hiervan zal uit Ne derland komen. Om spraajeverwarring te voorkomen wil men dat het werk van de buitenlandse schrijvers in het Frans, Duits of Engels moet zijn gepu bliceerd en dat zij een van deze talen zelf goed moeten beheersen. Er zullen nogal wat exposities zijn. In het gebouw van de Raad van Arbeid wordt interna tionale visuele poëzie tentoongesteld en in het Besiendershuis zal werk van le den van de gemeenschap beeldende kun stenaars hangen in relatie met het pro za en poëzie. In het Waaggebouw komen oude gecalligrafeerde gedichten en in het concertgebouw De Vereniging komt een expositie van in het buitenland uit gegeven Nederlandse literatuur en een selectie van de beStverzorgde boeken uit de laatste jaren. De bedoeling is dat er ln samenwer king met de scholen een poëziewedstrijd wordt georganiseerd onder de titel: „Goed gebeld". Toneelgroep Theater te Arnhem geeft in die week in de Nij meegse schouwburg de première van Pe ter Handtke's stuk „Kaspar". Op deze manifestatie der 100 dichters wordt vooral gezocht naar mogelijkhe den het publiek en in het bijzonder de jeugd door eigen activiteit te betrekken in het ontstaan van poëzie en proza door, zoals de organisatoren het noemen, het spel met woorden. Op grond van de pro paganda verwacht men een opkomst die voor meer dan de helft van buiion Nij megen zal komen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 7