S)a£cidó£<2ou/ïont Poulencs Gloria aangrijpende muziek Kunst brandt ook in Groningen NCRV start vanavond! nieuw familieserie Robert Tavlor overleden TELEVISIE VANAVOND Maurice Béjart op straat? Transpirerende Voeten..? PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT MAANDAG 9 JUNI 1969 Kritiek van jongeren QP het congres van de K.V.P.-jongeren v zijn harde noten gekraakt over de fractie die onder leiding van drs. Schmelzer probeert het kabinet-De Jong als regeringspartij zo goed mogelijk tegenpartij te geven. 1 Erg best is volgens de jongeren- voorzitter ir. J. Stienen dit „zo goed mo gelijk" niet- Want ongeveer één derde der huidige fractie vindt hij qua inzet en/of qua talent ondermaats. Nu kan men natuurlijk de vraag stel- len of ir. Stienen en zijn groep in staat zijn een bekwaam oordeel te geven. Tot voor kort was de K.V.P.-jongerenorgani- satie bepaald niet een betrouwbare i graadmeter voor de kwaliteit van de I politiek. Intussen heeft de afdeling i juniores in de K.V.P na de nodige crises I aan eigen kwaliteit gewonnen. En wan neer men op de presentatie van haar beleid let valt de K.V.P.-fractie inder- I daad tegen. A LS grootste regeringspartij hebben drs. Schmelzer en de zijnen natuurlijk minder bewegingsvrijheid dan de socia listen, de P.P.R-fractie of de parlemen taire woordvoerders van D '66- Maar al nemen we aan dat er in de fractie harder gewerkt wordt dan de K.V.P.-jongerengroepen veronderstellen, de meeste burgers krijgen van het resul taat hiervan inderdaad een weinig ge- inspireerde indruk. Ook wanneer de K.V.P.-fractie zich van harte achter regeringsmaatregelen schaart, gebeurt dit maar zelden op een manier die naar buiten uit indruk maakt. Inzoverre het kabinet-De Jong een goed beleid voert, zijn het vaak de bewindslieden die hiervan krachtig pro beren de publieke opinie te overtuigen. De fractie van de KV.P. (we laten de andere regeringspartijen nu maar even buiten beschouwing) brengt in het j Kamerdebat te weinig slagvaardigheid op; ze wekt de indruk vóór alles erop bedacht te zijn de vingers niet aan j netelige kwesties te wllen branden. We weten niet of ir. Stienen gelijk j heeft, nu hij dit uitlegt als een produkt i van „zelfingenomenheid en fatalisme", wij krijgen wel eens de indruk dat op dit moment drs. Schmelzer c.s. het parle mentaire spel vooral tactisch sterk willen spelen en op het terrein van de tactiek is Schmelzer allengs bijna even bedreven geworden als zijn befaamde voorganger Romrae. Maar de tijd is er nu niet, om alleen op een goede tactiek af te stem men- De K.V.P.-fractie kan terecht poneren dat oppositiepartijen als de Partij van de Arbeid, D '66 en de Politie ke Partij Radikalen bij herhaling in de Kamer meer aan de kiezers dan aan het algemeen belang denken. Maar de groot ste Kamerfractie zelf blijft in de presen tatie van haar politiek te passief. En dat mag ze in geen geval aan zaken zoals het ontbreken van een eigen weten schappelijke staf, onderbezettng en zelfs niet aan haar politieke gebondenheid aan het regeringsprogram wijten. Maar aanleiding van een commentaar bij de deining om prof. Steenkamps Senaatszetel heeft Het Binnenhof een paar maanden geleden al de veronder stelling uitgesproken, dat de K.V.P. - leiding zich bijtijds en grondig moet gaan bezinnen over de plannen voor de kandidaatsstelling in 1971. De partijleiding is de laatste tijd wel zo mobiel, dat we goede hoop hebben op tijdige voorbereidende maatregelen. Wan neer de K.V.P.-jongeren nogal scherpe kritiek hebben op de K.V.P.-leiding ter zake van het langzame tempo in de „Groep van Achttien", dan zullen ook die jongeren zelf wel weten, dat dit ver traagde tempo niet in de eerste plaats aan de K.V.P. te wijten is. Van de mobiliteit der partijleiding ge tuigt bijvoorbeeld het lanceren van suggesties om te komen tot een beter loon- en prijsbeleid in 1970. De ver zameling suggesties die het K.V.P.- bestuur vrijdag openbaar liet maken, strookt niet met de voorlopige planning van het kabinet en zijn bewindsman voor de financiën in het bijzonder. Maar met het oog op de uiterst belang rijke gedachtenwisseling welke komend najaar over de begroting 1970 in de Kamer plaats vinden moet, moet de K.V.P.-fractie tijdig alle mogelijkheden en consequenties van het plan van haar partijbestuur nagaan en uitwerken. Voor de fractie is het wellicht de laatste grote kans tot rehabilitatie. Goed slot van Koorda q;en O Elisabeth Lugt in goede creatie Op uitStekende wijze zijn:zaterdag avond in de grote Doelenzaal te Rot terdam de „Nederlandse Koordagen" gesloten. Een goede uitvoering van Mozarts Litaniae Lauretanae had vóór de pauze al voor een positieve balans gezorgd; daarna werd met Poulencs „Gloria" het pleit volledig gewonnen. GRONINGEN Als protest tegen de „vernietiging van de creatieve krachten van de mens" heeft een aantal Gro ningse kunstenaars zondagmiddag op de Grote Markt in Groningen een deel van hun werk in brand gestokenMet schilde rijen en houten beelden werd het vuur gevoed. De vlammen laaiden soms me tershoog op maar de ijlings uitgerukte brandweer liet het vuurtje rustig uit branden. Enige honderden Groningers volgden deze demonstratie die uitging van een actiecomité van de sinds ongeveer drie maanden bestaande noordelijke afdeling van de Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars. De kunstenaars ondèr wie, Karl Pelgrom en Harry Huijsrnan wil een landelijke actie, die ertoe moet bij dragen dat de kunst niet langer wordt gebruikt „als sluier of maker voor de vernietiging van de creatieve kracht van de mens". „Onze maatschappij", zo wordt gesteld, „is niet geïnteresseerd in de wezenlijke talenten en behoeften van de mens, maar uitsluitend in die eigenschappen die kunnen bijdragen tot voortdurende groei van de produkt ie. Om winst te maken vernietigt het kapitalisme van het Wes ten Vietnam of koloniseert het Zuid- Amerika, Afrika en Azië. De kunstwordt gebruikt als een sluier en masker om maatschappelijke fouten te bedekken. Om aan te geven dat men zulks niet wenst te aanvaarden vernietigden de kunstenaars hun werk. Nadat zij waren vertrokken voedde de Groninger straatjeugd het vuur nog even bij, waarna het de beurt van de Gro ninger reinigingsdienst was om de smeu lende resten op te ruimen. J Qua opzet leek het in de Doelenzaal wel even op een oecumenische zang avond: voor de pauze het Koor Katho liek Haarlem (dirigent Albert de Klerk) met Mozart; daarna de Christelijke Ora toriumvereniging Hilversum onder leiding van Meindert Boekei met Poulenc. Beide koren hebben de bescheiden omvang van hun herengroepen gemeen; beide koren mogen niettemin gerangschikt worden onder het betere soort oratorium verenigingen. Hilversum had zaterdagavond het voor deel van het meest aansprekende werk. Poulenc heeft met zijn „Gloria" een van zijn beste werken geschapen. Op het eerste gehoor qua structuur en sfeer wat ongewoon. Poulenc heeft zijn „Gloria" niet doorgecomponeerd. maar in afzon derlijke delen opgezet; in de tweede plaats domineert de sfeer van het ..misere nobis" boven die van jubel en enthousiasme welke gewoonlijk aan een „Gloria" inherent zijn- Vooral het slot is qua sfeer aangrij pend. Poulenc gebruikt geen spectacu laire middelen( zijn orkestratie doet hier nog wel eens aan Orff denken!) maar met een vrij sobere instrumentatie en een soms meer declamerend dan zingend koor bereikt hij een maximum aan expressie. De Hilversumse Oratoriumvereniging zong goed en Meindert Boekei dirigeerde (ook het orkest) bezielend en exact. Maai de erepalm van de uitvoering zouden we willen toekennen aan Elisabeth Lugt, plaatsvervangster van Annette de la Bye, die in deze muziek van Poulenc uit stekend op dreef was. Zij zong maar zelden voluit dat is ook niet het sterke wapen van mevrouw Lugt maar in het mezzo voce lag een expressie die aangreep en ontroerde. Mozart Vooral omdat zij geen Mozartzangeres is. viel Elisabeth Lugts optreden in Mozart ook alleszins mee. Qua voordracht was zij haar drie collega's (Sibylle Raap horst, Marius v. Altena en David Holle- stelle) zelfs de baas. Albert de Klerk bracht de „Litaniae Lauretanae (KV 195) in een goede, lichte uitvoering. Het is werk van de jonge Mozart met een instrumentatie voor twee hobo's, twee hoorns, orgel (hier achter wege gelaten) en strijkorkest. De begeleiding van het Noordhollands Philharmonisch Orkest was beter in de blazersgroep dan bij de strijkers. We had den trouwens de indruk dat Poulenc de instrumentalist isten meer inspireerde dan Wolfgang Amadeus. Eerlijk gezegd: dit was ditmaal ook bij ons het geval. G. v. L. Kleiner© koren Zaterdagmiddag demonstreerden vier kleinere koren met tussen de dertig en veertig nummers dat en hoe het reper toire kan worden vernieuwd, verbeterd en verlevendigd zonder dat men genood zaakt zou zijn zich in hachelijke experi menten te begeven. muziek voor een niet alledaagse bezetting, een Psalmkonzert van de Duitser Heinz Werner Zimmermann. gedacht voor baritopsolisL .vijfstemmig gemengd koor» kinder- of knapenkoor, drie trompetten, vibrafoon en xylofoon en getrokken bas. ,-Uit de .toezetting blijkt' al duidelijk dat de jazz deze moderne geestelijke muziek beïnvloedde, getuige de syncopische schrijfwijze en het veelvuldig toegepaste bluesritme. Wouter de Rooy en zijn twintig leden tellende Zwols Madrigaalkoor. geholpen door dertig kinderen van St.-Dominicus, baszanger Joop Visser en enkele instru mentalisten maakten er een goed afge werkte, suggestieve uitvoering van. Het zelfde koor gaf een qua intonatie alles behalve gemakelij ke maar vooral door de klankwerking heel boeiende zetting van Psalm 27 van Jacques Reuland. In korte maar kernachtige geestelijke werkjes van Herman Strategier, Willem Vogel, Jaap Vranken en Albert de Klerk excel leerde het gedisciplineerd en toch met geestdrift zingende jongemannenkoor uit Bergen op Zoom. dat zijn Fortissimo gelukkig alleen er aandeed waar dat ver antwoord was maar dat onder Wim Steenbak ook en vooral de kleinere sterktegraden uitnemend bleek te be heersen. Meer Nederlands Er werden nog meer lansen voor de Nederlandse componeerkunst gebroken, maar met wat minder succes dan in de reeds genoemde gevallen. Natuurlijk ge tuigt het uit 1954 daterende Stabat Mater van Henk Badings, waarvoor het ambi tieuze. ongeveer veertig leden tellende Schiedams Vrouwenkoor onder Ria Borgmeyer zich inzette, van groot en fantasierijk vakmanschap maar een zekere plichtmatigheid kan men in deze, in wezen melancholieke muziek niet ont kennen. Twee vocalises van Geza Frid maakten niet zo veel indruk, maar dat moet wellicht geweten worden aan het wel heel sympathieke maar vocaal en muzikaal niet zo erg sterke Nederlands Kamermuziek Ensemble van Mety Smit Duijzentkunst. Veel beter deden het de zes klaagliederen van Frid. gezongen door de Schiedamse dames. Heel jammer was het dat in deze pro gramma's de oude polyfonie, die door de grammofoonplaat meer en meer in de belangsteling wordt gebracht, zo zwak was vertegenwoordigd- Het Kerkmuziek- ensemble bracht alleen een heel kort werkje van Obracht en een tweetal ju weeltjes van Byrd en Morley. wat wel een beetje weinig was. Van korte gees telijke werkjes van Willem Mudde en Vic Nees, van Hufschmidt en Strohbach ging weinig compositoristische werking uit. Zoals voor de hand lag. werd hei een tegenwicht voor de religieuze program manummers vooral gezocht in bewer king van volksliederen, waarbij de door Zoltan Kodalv bewerkte Hongaarse folk lore troef was. Alles bijeen een lange maar stellig interessante koormiddag. Ks. Vanavond zendt de NCRV de eerste af levering uit van een Duitse serie, getiteld „Hotel Forellenhof". Dit acht- delige feuilleton speelt zich af in een hotel in het Zwarte Woud dat wordt geëxploiteerd door een vrjj uitgebreide familie, met vader Otto en moeder An na Bucher aan het hoofd. Het hotel blijkt zeer in trek te zijn, niet in het minst door de grote forellen- kwekerij. Behalve voor eigen gebruik worden ook horeco- en aanverwante bedrijven tot in de zeer wijze omgeving van forellen voorzien. In de eerste aflevering blijkt het met de kwekerij niet geheel in orde te zijn. Grootvader heeft ontdekt dat er bij her haling vissen verdwijnen. Hij roept kleinzoon Jörg te hulp. die op zijn ma nier de dader vindt. De serie wordt door de NCRV met een frequentie van twee afleveringen per maand, steeds op de maandag(voor)- avnd en de zaterdagmiddag via Neder land I uitgezonden. (Nederland 1 - 19.0" uur). REÜNIE Reünie '69" is de titel van een program ma waaraan wordt meegewerkt door de Reunion Jazzband, de Hotclub '69 en de zangeres Christine Legrand. De Reunion Jazzband werd niet zo lang geleden geformeerd en bestaat uit voor malige leden van de Dutch Swing Col lege Band. Het initiatief tot deze for matie ging uit van Joop Schrier, des tijds leider van de Dutch Swing College Band. Ook bij de „Hotclub '69" kan men van een muzikale herleving spreken. Swing violist Jossche Monitzs uit Rotterdam stelde namelijk een orkest samen in de befaamde bezetting van de Hotclub de Als soliste treedt op de Franse zangeres Christ iane Legrand. Zij is leadzangeres van de Swingle Singers en een zuster van de bekende Michel Legrand. Het zingen in de stijl van de Hotclub is haar niet geheel vreemd, want in Frankrijk treedt zij regelmatig op met hotviolist Stephane Grappely. (Nederland 1 - 21.00 üur) RADIO PROGRAMMA I HILVERSUM I (402 l reo: Meisjeskoor mei 18.19 Uilzending van kerkmuziek in klank en geschrift. 19.45 St< reo: Muziek rond de klok van achten: iicl gevarieerd muziekprogramma. 20.30 Ge< spaarbankboekje voor de twintigmiljoenst documentair programma. 21.00 Het Zevent Nationale Orgelimprovisatieconcours te Bol ward (opn.) 22.15 Godsdienstige lezing. NEDERLAND I (STER- reclameuitzcndingen om 18.56, 19.03, 19.56. 20.16) NOS: 18.50 uur: Pluimpje 19.00 uur: Nieuws in hel kort NCRV: 19.07 uur: Hotel Forellenhof, 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: Kaap Hoornvaarders, documentaire '1.00 uur: Reünie '69, Bureau Bristol, tv-serie 22.20 uur: Kijk eens om je heen, bijbelliederen 22.25 uur: Journaal (NOS) 23.00 uur: Filmkunde in het voortgezet onderwijs (TELE AC) NEDERLAND II (STER- reclameuitzendingen om 18.56, 19.56, 20.16) NOS: 18.50 uur: Pluimpje 19.03 uur: Scala, magazine AVRO: 19.30 uur: Vaders tegen wil en dank, tv-serio 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: Bayanihan, ballet 20.45 uur: Peyton Place, tv-serie 21.30 uur: Nationaal allerlei, minifilmpjes 22.00 uur: Televizier, actualiteitenrubriek 22.25 uur: Journaal (NOS) De met aangegeven programma's zijn kleurenielevisieprograrr Mededelinj jrlopers :ikale lezing. 23.10 Lichte orkest muziek (gr). 23.15 Mozart. schrijver van mu ziek en brieven, muzikale lezing. 23.55—24.00 j HILVERSUM II (298 m) AVRO: 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.25 Ik verbind 1 u door..., praatje. 18.30 Stereo: A la carte: tafelmuziek. 19.30 Nieuws. 19.35 R.V.U.: Nieu we wetenschappelijke gegevens inzake de ar de. Spreker: Drs. A. A. Manten. N.O.S.: 20.05 Afbraak en opbouw in de Haagse binnenstad, gesprekken. ORDE VAN VRIJMETSELA REN: 20.20 Lezing. 20.30 N.O.S.: Stereo: Klas sieke gamelanmuzlek van Midden-Java (II). 21.00 Gesprek. 21.25 let the peoples sing: een Internationale koorwedstrijd voor amateurs. 21.50 Licht orkest en gitaarmuziek (gr), (ste reo). 22.10 Brood op de plank: uitzending over beroepskezue. 22.30 Nieuws. 22.40 AVRO: Radiojournaal. N.O.S.: 22.55 Stereo: Metro's Midnight Music: gevarieerd muziekprogram- de soldaten. 18.30 Lichte muziek. 19. Nieuws, weerbericht en actualiteiten. 19. Lichte muziek. 19.45 Missieklankbeeld. 20. Operakroniek. 22.00 Nieuws, kunstrubriek e loterijberichten. 22.30 Amusementsmuzie HILVERSUM X (402 m) NCRV: 7.00 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Op het eerste gehoor: lichte muziek met nieuws en actualiteiten. 8.00 Nieuws. 18.11 Gewijde mu ziek (gr.) 8.30 Nieuws. 8.32 Toeristische tips. 8.45 Voor de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnas tiek voor de huisvrouw). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Tussen de tijden, le zing. 10.15 Stereo: Operamuziek (gr). 11.00 ziek (gr). 11.55 Mededelingen? KRO: ^".OO (12.22 Wij van ~'t 'land^l^fe Mededelingen Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grami foonmuziek. (8.30—8.33 De groenteman). uitgebreide de Middel éét (opn). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoekplatenpro- gramma. (11.00—11.02 Nieuws.) 11.30 Voor de w. (Om landbouw. 12.40 Spörtrevue'^U.OO jSiei son. 14,30 Spiegel van Belgic: muziek nieuws van onze zuiderburen. AVRO: 15.00 I Nederlandse operazangers (gr). 16.00 Nieuws. Stereo: Omroeporkest: moderne muzlel (Stereo: Big Band Beat moderne ir (14.01 SOS-berlchtei .03—18.00 Mix: licht platenprog m) 12.00 Nic dagklappei 14.03 Ópe'rett< schippers. 13.20 Tafelmu- nuziek. ilgische richt, mededelingen LUCKY LUKE: CALAMITY JANE CNV heeft kritiek op NCRV-tv UTRECHT (ANP). Het Christelijk Nationaal Vakverbond is dankbaar voor de plaats die de NCRV-radio steeds be reid is in te ruimen voor het woord van de christelijke vakbeweging, maar deze vakcentrale heeft geen goed woord over voor de televisieafdeling. „Bij de behandeling van vraagstukken, die onmiskenbaar tot het terrein van de vakbeweging behoren, wordt kenne lijk geen prijs gesteld op het oordeel van het CNV", wordt geconstateerd in het CNV-verslag over de periode 1966, 1967 en 1968, Robert Taylor, jeune premier jaren dertig en na de tweede wereld oorlog, waarin hij bij de Amerikaanse marine diende, ster in filmspektakels als „Ivanhoe" „Quo Vadis" en „The adven tures of Quenitin Durward" is gisteren op 57-jarige leeftijd in een ziekenhuis te Santa Monica Californië) overleden. Hij leed aan kanker en nadat men een long had weggenomen ging zijn toestand zien derogen achteruit. Taylor kwasn in 1934 naar Hollywood kwam, was meer, de „mooie jongen" dan een groot acteur. Veel succes oogstte hij als jonge arts die in „Magnificent obsession" Irene Dunne haar gezichtsvermogen teruggaf en de minnaar van „Marguerite Gauthier" ge speeld door Greta Garbó. Taylor is ge trouwd geweest met Barbara Sanwyck, bezat een grote ranch en trad ook in vele luxe Westerns op als „Rade Vaquero" en „Billy the Kid". Toen na een groot aan tal filmspektaköls als „Ivanhoe" en „Quo Vadis" „AU the brothers were valiant" en „Knights of the round table" zijn roem ging tanen trad hij op in vele b- aotiïefilms en bezooht o.m. tien jaar ge leden Nederland voor de opnamen van „The house of the seven hawks" onder regie van Richard Thorpe. (Van onze correspondent) BRUSSEL Het ballet van de 20e eeuw onder leiding van Maurice Béjart, de Belgische groep met wereld faam, loopt gevaar volgend winterseizoen op straat te staan. De Koninklijke Munt schouwburg. Béjarts werkgever, heeft inderdaad te lang gewacht om een schouwburg voor de dansgroep te con tracteren. De enige geschikte zaal in Brussel, het Koninklijk Circus, was reeds voor andere manifestaties gereserveerd, toen „Munt" kwam vragen of zü niet over dat theater mochten beschikken. Die moeilijkheden hebben de woede gewekt van de twee Belgische minister van Cultuur. Van Mechelen, (Neder- j lands) en Parisis (Frans). Zij laakten in j een scherpe brief de houding van het j Brusselse gemeentebestuur, dal er blijk- j baar niet in slaagt een geschikte zaal te i vinden voor een internationaal spectakel. Het gemeentebestuur legde de klacht naast zich neer: volgens hen heeft de K.M.S. te lang getreuzeld om te antwoor- j den op de vraag wanneer men het Cir cus nodig had. De voorzitter van de algemene studen tenvereniging van de Vrije Universiteit van Brussel, Yves Lagasse, nam deze herrie intussen te baat om aan te drin gen, om spoed te zetten achter plannen om een eigen zaal voor het Béjartballet te bouwen. Er werd ook een Actiecomité j Béjart opgericht om te ijveren voor de bouw van dit theater. Zoals bekend heeft j Parijs onmiddellijk interesse getoond om engageren. Bjj de t.v. is het al een paar dagen j I langer zomer dan in de natuur waar dat fenomeen eigenlijk pas gisteren doorbrak. Zomer-t.v. betekent een veel- voud aan buitenlandse produkties en een verminderde noodzaak om de totale programma's kritisch te gaan begelei- J Wat b.v. te zeggen van de zaterdag avond? Medelijden tonen met teleur gestelde Keer-kwissers die zich hun programma zagen ontgaan voor een voetbalreportage (AZ '67DOS) die achteraf toch niet" zó belangrij'kbleek1 en bovendien de volgende dag in Studiosport herhaald werd? Constateren dat Hier en Nu'der ;.eigen hand"--over-- - speelde door nóg eens beelden uit de Curarao-reportages van twee jaar ge leden te herhalen en daar een forum gesprek aan verbond dat het allemaal extra-onduidelijk maakte? Het zijn mogelijkheden natuurlijk, maar wel beperkte mogelijkheden. Neen, dan de VPRO. Die had gisteren een hele boel „eigen werk", zo van alles, van een beetje rijp tot bleekgroen. Een mens is macr een mens was gewijd aan Anton Heyboer. Een in zijn heel apart- zijn ongetwijfeld uiterst boeiende figuur. Maar de mens Heyboer vonden we teveel losgemaakt van de kunste naar, wiens etsen over de gehele wereld opzien baren. Die vóór zijn grote ten toonstelling in het Haags Gemeente museum. bijvoorbeeld wellicht in Japan een grotere naam had dan in eigen land. Natuurlijk: Een mens is maar een mens is geen kunstrubriek. Maar hier werd Heyboer toch geïsoleerd van een facet van zijn persoonlijkheid dat voor hem even belangrijk en voor ons belang rijker is dan zijn leefwijze. Hoe apart die dan ook is De oude draaidoos was gewijd aan Lubitsch. Een van de „historische fei ten" uit de geschiedenis van de cinema tografie zat erin: de eerste filralach van Garbo in Ninotchka. Altijd leuk om Moeder wat is er mis met deze planeet? Een van de kleine „misselijkheden" is o.i. het feit dat er een VPRO is die min of meer regelmatig klungelige t.v.-makers in staat stelt om klungelige t.v.-programma's als het onderhavige te maken en die vervolgens nog uit zendt. ook. „Omgaan met de dood" zou wo?den in geleid met Death, een film van Ameri kaanse huize waarvan vooraf niet kon worden gemeld of het wel „geschikt" zou worden gevonden. Naar aanleiding van die film zou een discussie worden gevoerd. De film was klaerblUkeljjk niet „geschikt" en er was dus ook geen discussie. Wèl werd een programma met een aantal min of meer gezagheb bende uitspraken en wat luguber kijken naar wat cartoonisten, kinderen en kunstenaars invalt als ze het woord ..dood" horen. Dat er ook zo iets als een christelijke levensvisie op de dond bestaat kwam in het programma niet aan de orde. Vreemd eigenlijk bij ecu omroep die oorspronkelijk toch een christelijke omroep was. In eenln een „extra" werd aandacht gewijd aan de mate (in centimeters) waarin enkele, dagbladen zich inzake Het Maagdenhuis zich pro „het stu dent" of pro „het gezag" hadden op gesteld. „Het gezag" was daarbij uiter- aerd een vies woord. Het gesprek ver liep nagenoeg even onduidelijk als hel voorafgaande onderzoek per centimeter was geweest. T.v,-stof9 Weineen. hoog stens VPRO-stof. Stof dus voor een omroep die zichzelf afbrokkelt. Vg. WELWEE IK WOU JE GEEW OPLA - WAAI GEVEN...'T WAS DE BEDOE LING DATJE ME JE HAWDKUS GAF.' SUSKE EN WISKE: DE JUNGLEBLOEM BIGGLES: IN HET VERRE OOSTEN (ADVERTENTIE) ZtremmmeceemJ POEDER TT f BU APOTHEKER EN CRÈME I II IwCIIClA EN DROGIST 3

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2