Vee 1 reprises weinig nieuw S>^£aicfóe(3öu^emt AVRO keert zich tegen statuten van de NOS Van draaiorgel tot Desmond Herman van Veen Grootse elpee 3-maal AZNAVOUR Driemaal verboden spel op tv NRUenNTS thans NOS DE LEIDSE COURANT VRIJDAG 30 MEI 1969 Twee partijen die vrienden voor problemen stellen "7ATERDAG concentreerd de politieke activiteit in Nederland zich op de congresbijeenkomsten van twee partijen: de anti-revolutionairen en D '66. De anti's houden te Utrecht hun voorjaars partij convent. D '66 komt in het Haagse Congresgebouw bijeen voor een van haar bekende congressen met bonte agenda .en een opzet die iets van een politieke instuif weg heeft. Toevallig hebben de anti-revolutio- jiairen en D '66 halverwege het jaar 1966 één gemeenschappelijke trek: we •stellen door hun opstelling in het partij politieke spel (wat niet helemaal samen balt met het spel in de Kamers) partijen «waarmee ze in het parlementaire bedrijf •«lobaal een front vormen, voor proble- Jr§en stellen. Beide partijen hebben immers te kam- •pen met interne stromingen die nu eens •ffïet in de eerste plaats te maken hebben |&et geschillen over het program, maar 'over het „of' en het „hoe" van een •samenwerkingsverband met andere politieke partijen. VOOR D '66 is het probleem dat de partij, zelf eens een gangmaker van JS actie tot politieke vernieuwing en .JÜeer duidelijkheid door minder aan «verkiezingen deelnemende partijen, in de •praktijk een uiterst gereserveerde hou- *Ölng aanneemt tegenover activiteiten om bij de eerstkomende verkiezingen tot een breedgefundeerde progressieve concen tratie te komen. Deze gereserveerdheid leeft vooral in het landelijke partijbestuur en is van- daaruit doorgedrongen tot verschillende afdelingsbesturen. Er zijn dan ook meer gevallen waar D '66 niet meedoet aan besprekingen met de Partij van de Arbeid, de PPR en PSP dan wel. Ondanks haar eigen interpretatie van „gesprekken aan de basis" heeft de leiding van D '66 ook haar eigen achter ban nooit helemaal duidelijk kunnen maken dat ze op dit punt veel duide lijker is dan de partijen die ze vanaf haar eigen ontstaan met kritiek van onduidelijkheid bestookt heeft. En voor andere partijen zeker de linkse is dit een aanleiding geworden om Van Mierlo c.s. opportunisme te verwijten. In het Haagse Congresgebouw zal de discussie vooral dan een interessante en/of pikante zaak worden, als het hoofd bestuur van D '66 inderdaad het vuu: aan de schenen gelegd wordt door vragen wat het voor de uitvoering van op vroe gere partijcongressen aangenomen reso luties en gedane uitspraken gedaan heeft. DIJ de anti-revolutionaire partij draait het probleem natuurlijk vooral om de vraag, waarom ze zo kieskeurig doet terzake van samenwerking met de KVP en Christelijk-Historische Unie. De sceptische sfeer die ontstaan is rond het werk van „de groep van achttien' vanuit de groep radicalen in de ARP opgewekt en is tot veler verwonde ring in feite door de hoogste partij leiding overgenomen. Zaterdag gaan partijvoorzitter dr. Veerryan en fractieleider mr. Biesheuvel in Utrecht inleidingen houden waarovei in de middagvergadering in pleno gedis cussieerd mag worden. Het kan niet anders of hierbij komt de samenwerking met KVP en ARP en de begrenzing daarvan aan de orde. De politieke vrienden van de anti's zijn hoogst benieuwd of bij die gelegenheid het probleem van de halfslachtigheid der ARP geheel of grotendeels opgelost Ook als ze begrijpen dat de achterban van het duo Veerman-Biesheuvel nu weer niet zo'n homogeen legioen is dat duidelijkheid scheppen er een gemak kelijke zaak zal zijn. Schaduw op geboortefeest ,Discrim i tierend t.a.v. Televizier" HILVERSUM Nadat enige uren t« voren de Nederlandse Radio Unie e de Nederlandse Televisie Stichting w: ren opgeheven, begon 's middags in de Hilversumse tv-studio's een n' hoofdstak in de omroepgeschiedeuis. Minister Klompé installeerde het nieu- we bestuur van de Nederlandse Om roep Stichting. „We zijn hier bezig de eerste episode te maken en de draag- golf is hierbij de nieuwe omroepwet", -zei de minister, die releveerde dat die wet bij voortduring kritiek heeft ont moet, terwijl juist buitenlandse des kundigen grote bewondering hebben voor ons omroepbestel. Zij prijzen daar in, dat de omroep is toevertrouwd vrije verenigingen, die uit de sar jeving zijn opgekomen. Zij constateren het bestaan van een vrije meningsui ting, die in het buitenland meestal aan de pers is voorbehouden, maar die hier ook in de omroep in praktijk kan worden gebracht. ^-Voorzitter Schüttenhelm deelde mede, dat de AVRO hem op een zeer laat tijdstip had laten meedelen, bij de be- handeling van de ontwerpstatuten eer verklaring te willen afleggen. AVRO- voorzitter mr. Slotemaker vroeg zich -allereerst af, of het bestuur van de N.O.S. eigenlijk wel bevoegd is de ontwerpstatuten goed te keuren en keerde zich vervolgens tegen ar- •tikel 20 van de ontwerpstatuten. De NjOS werd gisteren geboren en het NOS-journaal besteedde daar uitvoerig aandacht aan. Met die informatie wa ren, nemen wij aan, de kijkers vol doende bediend. We zagen dan ook nauwelijks de noodzaak ervan in dat een en nader nog eens dikketjes over werd gedaan in een halfuursprogram ma midden in de VARA-kijkavond en nog minder in nóg eens extra-zendtijd aan het einde van de avond. Die tijd had nuttiger besteed kunnen worden. We denken aan een nabeschou wing over Gespletenheid, het BBC-tv- spel van David Mercer. Dat had als onderwerp de oorzaak van een schrizo- feniegeval. Het was dermate indrin- r gend geschreven en geacteerd dat je als kijker met een puzzel bleef zitten: is deze geschiedenis van ontstaan en be handeling van een geestesziekte juist weergegeven? We hadden alle NOS- sigheden van gisteren graag gegeven voor een deskundig antwoord op deze Tin de vooravond wijdde de VARA een herdeiikingsprogramma aan de grote Russische regisseur Pjotr Sjarov. Landgenoten en befaamde acteurs uit Italië en uit ons eigen land haalden herinneringen op. En we zagen frag menten uit De Kersentuin. Die tv- voorstelling destijds was maar een zwakke weergave van de grandioze Haagse Comedievoorstelling die eraan ten grondslag lag en die, kunnen we rustig stellen, een der grootste Neder landse theaterevenementen van de laatste tientallen jaren was. Sjarov was, Ida Wasserman stelde het terecht, een man uit een verleden tijd. Maar zijn Kersentuin, zijn Drie Zusters, zijn Oom Wanja en al die andere stuk ken die wij van hem mochten zien, zijn onvergetelijk. Dat van De Kersen tuin, met grandioze vertolkingen van Steenbergen, Wasserman en De Lange, althans een zwakke weergave bewaard bleef voor latere generaties is gelukkig. De fragmenten van gisteravond riepen bij ons herinneringen wakker aan su perieur theater. Om die herinneringen zullen we Sjarov nooit vergeten. Dit artikel regelt namelijk niet alleen het karakter van een omroepblad 1 schrijft dringend voor, dat slechts 10 procent van de inhoud ofwel maxin vijf bladzijden van de gidsen uit genaamde vrije artikelen mogen be staan, welke geen rechtstreeks verband hebben met de omroepen of hun pro gramma's. Bij overtreding kan omroeporganisatie door het bestuur van de N.O.S. worden uitgesloten het recht op programma's van a re zendgemachtigden te publiceren. De heer Slotemaker vond dit artikel in strijd met de vrijheid van meningsui ting èii vrijheid van drukpers en d< AVRO, zo verklaarde hij, behoudt zich daarom alle rechten voor als de sta tuten zouden worden goedgekeurd. De heer Van Doorn verklaarde dat de KRO heeft geijverd voor een onderlin ge regeling ten aanzien van dit omstre den punt, maar dan zouden ook alle partners zich hieraan dienen te houdeti. Bij de KRO bestond thans twijfel aan de mogelijkheid om de inhoud van het betreffende artikel te effectueren. Daarom zag de KRO zich gedwongen tegen dit artikel in de statuten te stem- TROS-voorzitter Landré, had bezwaren tegen de term, dat een gids zich wel uitsluitend bezig dient te houden met de omroep en haar programma's. „Je bent zwanger of je bent het niet. Maar je bent nimmer een beetje zwan ger", verklaarde hij ter verduidelij king van zijn bedoelingen. Tenslotte werden de statuten met 20 stemmen voor en 5 tegen (AVRO, KRO, en het Kroonlid Drost) in onge wijzigde redactie vastgesteld en on- middelijk door dr. Klompé ministerieel goedgekeurd. Tot besluit recipieerde het nieuwe bestuur van de N.O.S. in de feestelijk ingerichte tv-studio's. Daar verklaarde mr. Slotemaker dat Televizier zich wel aan de nieuwe sta tuten zou houden. Hij zag de interpre tatiemogelijkheden kennelijk zó ruim dat hij er vele kanten mee op kan. Directeur STER in moeilijkheden (Van onze omroepcorrespondent HILVERSUM Het bestuur van de Stichting Ether Reclame (STER) heeft bij het gewestelijk arbeidsbureau te Hil versum een ontslagaanvrage ingediend wegens moeilijkheden van persoonlijke en zakelijke aard met de directeur de heer dr. G. A. M. Vogelaar. Volgens het weekblad „Ariadne" is de heer Vogelaar sinds 1 mei voor onbepaalde tijd met verlof gezonden. Beide partijen wensen geen nadere in lichtingen te verstrekken. Wel is toege geven dat dr. Vogelaar rechtmatigheid van de ontslagaanvrage bestrijdt aan gezien de redenen op grond waarvan een ontslagvergunning is aangevraagd, in strijd zijn met de werkelijkheid. Dr. Vogelaar is niet voornemens om zelf zijn ontslag in te dienen. Fabeltjeskrant op de radio HILVERSUM Gedurende de zomer maanden als de Fabeltjeskrant met televisievakantie is, gaat de VARA wekelijks een verhaal van Jacob den, Uil c.s. uitzenden via de radio. Dat zal gebeuren door middel van de uitge brachte serie commerciële langspeel platen in het door Elles Berger en Joop Smits gepresenteerde programma Klinkklaar. Van woensdag 4 juni af is de Fabeltjeskrant elite week te be luisteren op hetzelfde tijdstip dat de NTS voor dit programma koos, om tien voor zeven dus. Wel een ongelukkig tijdstip, de fans van Jacob den XM kijken dan n.L naar de t.^ J^IJK gesorteerd is deze aflevering van DiscoCauserie, die door omstandig heden wat langer dan gewoonlijk is uitgebleven. Er is vrij veel instru mentaal werk bij, een tendens overigens, die dóór het koperspubliek in de hand is gewerkt. Er worden hieronder verder vrij veel reprises besproken, soms, zoals het geval is bij Willy Derby en Lou Bendy, van figuren uit de historie. Charles Aznavour neemt verder met drie langspelers een belang rijke plaats in. Enfin, oordeelt u zelf wat er van uw gading bij is. In dit artikel vindt de lezer een flink aantal langspeelplaten bij elkaar met instrumentale werken met af en toe een min of meer geslaagde medewerking van achtergrondkoortjes. De bespre king valt uiteen in twee delen: de in strumentale solisten en de orkesten. Om bü de laatste te beginnen, we hebben nog steeds geen melding gemaakt van de al zeer populaire verzameling van 28 Nederlandse volksliedjes door het orkest van James Last. Last is bewust uit op de populaire toon mét concessies aan artisticiteit. Hö heeft dat ook zelf toegegeven. Niettemin biyft deze Poly- dor 184201 „James Last op klompen" een zeer welluidende visie op wat som migen Nederlandse muzikale folklore willen noemen. Belangrijker plaat is voor ons de elpee van „The one and only Glenn Miller". Van de grote orkestleider is op de RCA CAS-2267 werk verzameld uit de jaren 1939 tot 1942. Daar is veel filmmuziek bijBlues in the nighit, You were never lovelier. De ranke blank die hij uit zijn orkest wist te halen, komt via de moderne afspeelapparatuur volledig tot haar recht. Het vocale aandeel is groot. Het behoort helemaal bij de klank, maar het is voor ons niet het meest geslaagde onderdeel daarvan. Genoot Glenn Miller in dauskringen grote populairiteit, voor een heden daagse verzameling van overigens „klassiek" georiënteerde" dansen kan de lezer tereoht bij het orkest van Hugo Strasser, die ook als klarinettist naam heeft. De overkoepelende Europese or ganisatie op het gebied van de (ball room) dans koos, zoals gewoonlijk, twaalf nummers uit om op de plaat vast te leggen. En voor de vierde keer koos zij het orkest van Hugo Strasser voor de uitvoering van onder andere Congratulations, Delilah, What a won derful world, Saludos to Herb, Pata ta ta. En wij kunnen de dames en heren van de jury geen ongelijk geven. De band is van alle danamarkten thuis en de arrangementen van eigen orkest leden zullen ook aan de makers van het oorspronkelijk werk voldoening geven (Columbia SMC 74.480). In dezelfde sfeer ligt de PYE 032, een langspeelplaat van het orkest van Jack Dorsey, getiteld Champion's choice. Die keuze van de kampioen slaat dan op het danspaar Peter Eggleton en Brenda Winslade die mét Dorsey verantwoor delijk zijn voor het repertoire op deze elpee. Verzameld zijn foxtrot, tango, wals, quickstep, rumba, samba, cha cha en paso dobles. Voor uitsluitend tango's kunnen we, zoals bekend, terecht bij Malando. Van hem verscheen een longplayer (Philips 88297 DY) met als tiitel Malando speelt wereldberoemde tango's. Titels als O donna Clara, La paloma, Hör mein Lied, Violetta, Blue tango, Ich küsse ihre Hand, madame, Guapita behoeven, dachten we, geen verdere uiteenzetting. Voor een tangoliefhebber is het een mooie verzameling, alleen jammer dat juist zij verreweg de meeste nummers al in hun bezit zullen hebben. Met Malando zijn we dan eindelijk uit de sfeer van de danszaal. Op de el pees, die hier verder volgen is overi gens nog heel wat muziek voor een dansje thuis. We hebben nog twee or kesten voor ons liggen, die we graag onder de aandacht brengen: Bert Kaempfert en Quincy Jones. De eerste is te beluisteren op Polydor 236247. Hij brengt er z'n favoriete en dat zijn dan: Moon over Napels, That happy feeling, Besame mucho, Sentimental journey, Zambesi, Happy trumpeter. La vie en rose, Market day, The breeze and I, Tammy, Blue moon en Plaisir d'amour, evergreens, die het altijd doen. Kaemp fert brengt ze muzikaal met een steeds wisselende aandacht voor de verschil lende orkestgroepen. Ook Quincy Jo nes heeft op de Mercury International 134 537 MFY het accent gelegd op de gekende nummers: What's new pussy cat, Day of wine and roses, I can 't get no satisfaction, Blues in the night, Mack the knife, Moon river om er en kele te noemen. Minder dan vrijwel alle voorafgaande orkestleiders heeft Quin cy Jones zich bekommert om de flu welen toon. Het swingt daardoor veel meer en dat is'by dergelijke bekende nummers vaak een voordeel. Niettemin blijft de hoeveelheid platen met ever- Een apart hoofdstukje in deze Disco Cause rie voor Nederlandse produkties. Zonder te kort te willen doen aan een zeker nog niet vergane glorie komt de eerste plaats in deze produkties zeker toe aan Herman van Veen, die met een langspeelplaat (Poly dor 656 009) zUn snel gevestigde roem nog eens extra-luister by- zet. Het is een plaat kunt lopen en dat zul len de meesten ook zeker doen. Er zyn in de korte tyd dat de jeugdige Van Veen over de planken springt al vele adagi- ums aan hem gewyd. Zelfs collega's bren gen hem verdiende hulde. De plaat zal later zonder twyfel representatief ge noemd worden voor zyn eerste tyd als cabaretier: springerig en levendig. Maar er zyn ook verstilde momenten waarop de grandeur van zyn nadrukkelijk naar voren komt. Waar blyft de tijd is er zo een, en ook De Poort, een liedje van Jules de Corte. Luidruchtig is hy in zyn lyflied Harlekijn Lied, Drie schuintamboers en Blonde Bert en zwar te Bart. Sterven in de zon, evenals Waar biyft de tyd van Jean Fcrrat, 'fs weer poëtisch. Ook de ode aan De Neus springt er uit. Over het al gemeen heeft hy de beschikki' g ovei stekende teksten ter wijl zyn presc nu al een volwassen kunstenaar laat horen, Maar liefst drie langspeelplaten van Charles Aznavour, namelijk vol. 1 en 2 van de serie J'aime Charles Azna vour en in de sterrenserie van Bo- vema Et void! Charles Aznavour. Overigens is tezelfdertijd ook het derde album verschenen van de eerstgenoemde serie. Het is duidelijk dat de soep niet zo heet gegeten wordt als ze wordt opgediend. We bedoelen, dat Aznavour niet in één keer drie platen opnieuw en met nieuwe chansons heeft volgezongen. Veel meer vinden we hier vrijwel alle grote chansons uit de lang durige periode dat Aznavour het publiek al aan zijn voeten weet. Met name is dat het geval met de Du- cretet Thomson SUXH 9001 Et voici! Charles Aznavour waarop bijvoor beeld staan La ville, 11 y avait, Je ne peux pas renrer chez moi, Le chemin de l'eternité. De ville en ville. Hoogtepunten uit de beide andere platen zijn: Pour faire une jam, Vens aux creux de mon époule. Sa jeunesse, Sur ma vie, C'est mer- veilleux l'amour, J'aime Paris au moi de Mai, Je veux te dire adieux, Vivre avec toi, Après l'amour. F.H. greens overstelpend en dat is toch wel een vaag teken voor ofwel te weinig durf om met iets nieuws te komen of te weinig inventiviteit. Herinneringen aan Max Tak zijn ver- meild op de Delta-elpee (DL 539)Onder de bomen van het plein...." Aan dit herdenkingsailbum werkten mee Wi'l- leke Albertï, Trea Dobs, mr. Eduard Elias, Ans Heidandaial, Toon Hermans, Johnny Jordaan, Rob de Nijs, Frans van Schaik, Bob Scholfe, Max Tailleur, Willem Vogt, De Zaaiers, AVRO's kin- "dferkobr brri de voorhaaritótë te'hóëmèri. De grote veelzijdigheid van o.a. jour nalist, musicoloog, liedjesschrijver is niet de verschillende bijdragen uitste kend getypeerd. Nog verder terug in de historie moeten we gaan voor de twee langspeelplaten die van de twee broers Willy Derby en Lou Bandy zijn uitgebracht.. Odeon heeft dit werk op zich genomen (resp. de nummers HOPX 3002 en 3003). Van Lou Bandy zijn in de groeven vastge legd: O bedoel je dat, Waarom is het in de nacht- zo duister," Laat maar gaan, Slechts een meid, Overschotje, Schom melen, Ik wou maar dat ik een vogel was, Eet meer fruit.- Goud en briljanten heeft ze niet. Bloemen bloemen Moe- men, Overleg en Lili Marlee. Van z'n broer kwamen op de plaat: Fluitliedje, Leve de wals, In de zevende hemel, Ben zo lekker veriiefd, Het meisje in de groene, japon, Het gouden hartje, In de Jordaan, De dorpsmuziek. Me tante Alida, Waarom zijn de bananen krom, Pinda pinda en Servus. Solo voor instrument De rij solo-instrumentalisten wordt wat ongebruikelijk geopend door draaiorgel De Gouden Leeuw. De volle klank van dit goede vaderlandse „instrument" is te vinden op de Delta MU 208. Niet minder dan 29 nummers rollen met vliegende vaandel en slaande trom door het ingewikkelde stelsel van pijpen en andere instrumenten. De boeken zijn kundig gemaakt en bevatten naar goede orgeltraditie enkele popu lair klassieke werken „die er altijd wel in gaan". Het tempo ligt wat aan de hoge kant. Mr. Acker Bilk (Sterren Serie: Colum bia SHPX 5015) is vertegenwoordigd met good old Stranger on the shore. Dit bekendste nummer wordt op deze elpee gevolgd door andere eveneens bekende en zeer geschikte werkjes als Lullaby, Greensleeves, Sentimental journey, Cielito lindo. Deep purple en Carolina moon.-'Ook hier dus.geen nieuws onder de zon, maar wel fijn. Uit Italië komen twee solisten uit de blaassectie, elk met een elpee vol (soms te) romantische muziek. Trompettist Nini Rosso, eens in de hitparade, is daarvan de bekendste. Met het Grand Gala was hij nog hier. Op de Sprint Spl. A 6012, een Duitse produktie, geeft hij een concert, dat noch wat beheer sing van het instrument noch wat de muzikaliteit betreft veel indruk achter laat. Durium ms A 77210 heeft het vak werk prijs van Fausto Papetti op alt sax. Het is zijn negende langspeler. Deze serie heeft hem zeker geleerd wat hij met z'n instrument kan doen. Maar ook bij hem zijn w£ niet onder de in druk van de manier waarop hij de ma terie benadert. Alleen een nummer als Take five van Paul Desmond kreeg naar ons inzicht een over alle lines be vredigende vertolking. Over Paul Desmond gesproken: van hem is een nieuwe plaat uitgebracht door Warner Bros (HJW 109 S), geti teld: Paul Desmond and friends. I get a kick For all we know, Two degrees east three degrees west, Greensleeves, You go to my head, East of the sun en Timer after time staan er op. Met deze elpee zijn we bij de betere produkties terecht gekomen. Er heerst hier een sfeer van creativiteit ondanks het van te voren uiteraard geprogrammeerde sessie. Dat geeft de luisteraar het ge voel van spanning over hoe het alle maal zal lopen. Op deze wijze schenkt een plaat als deze veel plezier evenals de CBS S 52611 van Dave Brubeck, ook met medewerking van Paul Desmonc- en zij het in mindere mate de D Artone MDJ S-3239 Reunion Jazz Band 3. Deze laatste elpee is het ge volg van een heropleving van de jazz-| combinatie Wybe Buma, Dim Kesber,1 Jan Morks, Wim Kolstee. Joop Schrier! Pirn Hogervorst, Eddie Hamm en Mar tin Beenen. Deze dixielandmuziek i van goede kwaliteit en is gebracht me een goede dosis enthousiasme. Verzameling van Ferre Grignard Van Ferre Grignard verscheen eer zamelalbum (Fontana 858 088 FPY). De titel és gelijk, het bekendste werk var de weelderig behaardoste Franse zan ger, die in ivas toen ook de protestlied res nog in waren: Ring ring I've got ft< sing. De kwaliteit van zijn songs is nie' verbluffend, maar zeker ook niet slecht Inventief is hij wel, zoals blijkt uit hei eveneens bekende Dronken sailor. Ver der op deze plaat Diggin' my potatoes: On the bowery: We want war; A worried manHash bamboo shuffle 1702; The zoo: My crucified Jesus: S'he's gone; Maureen en Sexy Mary Brown. Vanavond brengt de VPRO een spel dat 38 jaar geleden geschreven werd maar waarvan de t.v.-opvoering toch tevens een première betekent. Het is „Jan Pieterszn Coen" van Jan Slauerhof, die zyn gegevens ervoor ontleende aan his torische bronnen, o.m. aan brieven die de eerste gouverneur-generaal van Nederlands-Indië schreef. Coen, en trouwens de gehele vroege periode van het koloniale bewind in Indië. komen er in Slauerhoffs stuk niet zo best af. Het is daaror- driemaal niet tot een opvoering kunnen komen. In 1946. Slauerhoffs sterfjaar, wilde Cor van der Lugt Melsert het uitbrengen maar de Amsterdamse burgemeester De Vlugt verbood het. Hetzelfde ge beurde in 1948. De moeilijkheden met Indonesië waren toen tot kookpunt op gelopen en weer greep een Amster damse burgemeester, toen mr. d'Ailly, in om een opvoering t.g.v. de Boeken week te verijdelen. In 1961 tenslotte „ontraadde' 'mr. Van Hall een studen tenopvoering omdat toen de Nieuw- Guineakwestie speelde. De opvoering die de VPRO vanavond geeft zal wel geen politieke opschud ding veroorzaken. Waarschijnlijk zal ook wel blijken dat Slauerhoffs spel, destijds al niet van grote kwaliteit geacht, er met het stof van 38 jaar niet beter op is geworden. Maar mis schien valt dat wel mee want het stuk is door Jan Blokker nogal stevig bewerkt en Huib de Vries heeft de beschikking over een sterke bezetting (o.m. Ton Lutz, Pim Dikkers en Leo de Hartogh). (Nederland II 20.20), RADIO PROGRAMMA Stereo: Koorzang. 18.19 uur Uitzending de Christelijk Historische Unie. en weei-praatje. NCRV: 18.41 19.00 Wereldpanoi'"jfa1 Wester-nmuziek. 1: wekelijkse interna zending :tualiteit< 19.10 Country and Wijd als de wereld: platei i Nieui VPRO: 18.30 EXperim Prettig1 rieerü plaienprogramm BRUSSEL NED. (324 Paardesportullslagen. Theologische Etherleergang. 9.35 W: den. 9.40 Voor de huisvrouw. (9.409.50 Gymnastiek voor de huisvrouw). 10.15 Stereo: Klassiek pianoconcert (gr). 10.55 Kunst- en vliegwerk: tentoonstellingsagenda. 11.00 Nieuws. 11.02 Nieuwe wegen met het oude boek, lezing. 11.15 Solarium: hoogtezonpro- gramma voor het hele gezin. 11.55 Medede lingen. KRO: 12.00 Stereo: Licht grammo- loonmuzifek. 12.41 Marktberichten. Overheids voorlichting: 12.16 De politie nu. 12.16 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. KRO: 12.41 Actualiteiten. 12.50 Zon der grenzen: rubriek over missie en zending. STER-reclameuitzen - dingen om 18.56, 19.03, 19.56 en 20.16) NOS: 18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort AVRO: 19.07 uur: 40 jaar vieren in 50 minuten, reportage 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: Televizier, actualiteitenrubriek 20.45 uur: De verraders, tv^spel 21.45 uur: Voor de vuist weg met Willem Duys 22.55 uur: Journaal (NOS) 23.00 uur: En France avec Nicolas (Teleac) NEDERLAND II (STER-reclameuitzen- dingen om 18.56,19.56 en 20.16) NOS: 18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: Scala, magazine VPRO: 19.30 uur: Het Praags Poppen- pantomime 20.00 uur: Journaal (NOS) 20.20 uur: Jan Pieterszoon Coen, 21.50 uur: Over geschriften en afbeeldingen, reportage 22.30 uur: Harvey Cox, gesprek 22.40 uur: Journaal (NOS) Televisie morgen NEDERLAND I TELEAC: 10.30 uur: Filmkunde 11.00 uur: En France avec Nicolas KRO: 16.00 uur: Nieuws in het kort 16.02 uur: Kinderfestival, finale De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's. Vliegende sehijv« plaatjes. (16.00—16.0 muziekbeoefening. lerzangfestival. UM II (298 ochtendgyiï tische strijdlied. 7.23 programma voor de jeugd. VPRO: 7.54 De ze dag. VARA: 8.00 Nieuws. Aansluitend. Van de voorpagina. 8.15 Z.O. 135. gevarieerd pro gramma. 10.30 Stereo: Tango rumba orkest met zangsolisten. 10.50 Voor nu en later, le- orkest (gr). 11.25 Oosteuropese kroniek. 11.45 Stereo: Ina en Ton samen en alleen, ca baretprogramma. 12.15 Stereo: Mondharmo- nicamuziek (gr). 12.30 Tussen start en fi nish, actueel sportnieuws. 13.00 Nieuws. 13.11 VARA-varia. 13.13 Actualiteiten. 13.20 Stereo: LP-TOP-10: hitparade. 14.00 Uitlaat: pro gramma voor twintigers. 14.35 Radio Jazz Magazine. NOS: 15.00 Prans—Duits—Engels: blinde beiaardie 17.55 Mededelingen. nieuwe langspeelplaten. NCRV: 13.00 Nieuws. 13.03 Nee, we noemen geen namen: licht pla- t gevarieerd muziekprogram :elijkse sportshow n t grammofoon- muziek. 14.00 1 HILVERSUM (ANP) Gisteren is door de invoering van de omroepwet de Ne derlandse Omroep Stichting (N.O.S.) het leven geroepen. De Nederlandse Radio Unie, daterend van 1947, e Nederlandse Televisie Stichting, in het leven geroepen in 1951, zijn daarmee in de N.O.S. opgegaan. De liquidatie van N.R.U. en N.T.S. vond gisteren plaats in een van de nieuwa studio's in Hilversum tijdens de laatste openbare vergadering van de N.R.U.- en N.T.S.-besturen, die werd bijge woond door minister dr. Marga Klompé en circa vierhonderd genodigden. Deze laatste bijeenkomst van N.R.U. en N.T.S. stond vooral in het teken van het afscheid van de N.R.U.-voorzitter, mr. A. B. Roosjen, dien iet meer in het bestuur van de N.O.S. terugkeert. Zijn grote verdiensten voor de Nederlands* omroep werden geschetst door minister Klompé, die de rekenning hiervan zag vastgelegd in een koninklijk besluit waarbij de heer Roosjen bij bevorde ring werd benoemd tot commandeur in de orde van Oranje Nassau. Ook de heer De Vlaam, die sinds 1951 vooral zijn technisChe kennis ten dienste heeft gesteld van de Nederland se Televisie Stichting, werd wegens zijn grote verdiensten voor de televisie ko ninklijk onderscheiden. Hij werd be noemd tot ridder in de orde van Oran je Nassau. Na deze bijeenkomst vond een receptia plaats voor mr. A. B. Roosjen en an dere aftredende bestuursleden. Van< middag werd het bestuur der Neder landse Omroep Stichting geïnstalleerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2