7 beschuit
k turkstra
SaCelddeSouAant
DOORBREKEN VAN INFLATIE
KWESTIE VAN POLITIEK
Hansel und Gretel
Verbond van Ned. Ondernemingen
Prijsstop
fnuikt vele
bedrijven
Nederlandse musici
gewaardeerd in Z.-Afrika
Veel Wagner, weinig Humperdinck
El Greco
aan Kerk
geschonken
RADIOPROGRAMMA
Madrileens
avöntuur
van Henk
Terlingen
Beroemde
acteurs over
Sjarow
DE LEIDSE COURANT
DONDERDAG 29 MEI 1969
Grenzen voor
liet recht van
medebeslissen
DOEIEND en belangrijk is het facet dat
hoogleraren van de Nijmeegse medi
sche faculteit deze week, een beetje on
verwacht maar daarom niet minder
terecht, hebben laten zien van het mede
beslissingsrecht dat studenten en univer
sitaire medewerkers opeisen.
De hoogleraren in kwestie stellen voor
op, dat zij medebeslissingsrecht van
anderen alleen aanvaarden inzoverre die
niet hun verantwoordelijkheid ten op
zichte van de gemeenschap van hun
patiënten schaadt. De laatste verant
woordelijkheid kan zelfs niet door een
academisch senaatsbesluit teniet worden
gedaan.
Een stelling die we juist vinden en
die, aangepast aan betreffende situaties,
ook in andere sectoren waar inspraak,
medezeggenschap en medebeslissings
recht gevraagd worden, aan de orde zul
len komen.
AAN de orde komt die kwestie bijvoor-
beeld bij de beweging die de onder
wijssector tussen lager onderwijs en
universiteit structureel drastisch probeert
te veranderen. De studenten, jonge
docenten en sociologen die propaganda
maken voor inspraak en een zeker mede-
zeggenschaps- en medebeslissingsrecht
voor leerlingen, vergeten meestal dat het
bevoegd gezag en de schoolleiding, en
afgeleid hiervan feitelijk elite docent, een
verantwoordelij kheïd draagt ten opzich
te van ouders en dat ze geen enkel
recht hebben om zonder instemming
deze ouders die verantwoordelijkheid uit
te dunnen.
Met geen enkel zinnig pleidooi
democratie kan men bijvoorbeeld protest
aantekenen tegen een schooldirectie die
docenten, desnoods op straffe van schor
sing of ontslag, verbiedt om jonge leer
lingen propagandistisch te confronteren
met een moraal of ethiek waarvan vast
staat dat ze lijnrecht tegen de opvattin
gen van de grote meerderheid der be
treffende ouders indruist.
En dan hebben we hier echt niet de
randgevallen op het oog. Uitlatingen van
sommige baanbrekers voor „kritisch on
derwijs" maken echter duidelijk dat men
hier niet voor meer vrijheid in het rand
gebied strijdt, maar voor een nieuw soort
verantwoordelijkheid waarvan de eigen
mening het begin en het einde is.
waarover allen die zich sterk maken
voor medezeggenschap en medebeslis
singsrecht, zich wel eens nader mogen
bezinnen: wetenschapsmensen, studen
ten, leraren, vakbeweging, bedrijfsleven,
leken en priesters. De laatste categorieën
hier genoemd, omdat ook de structurele
veranderingen in de Kerk ermee te
maken kunnen hebben.
Er zijn Nederlanders die vinden dat
men daarover maar moet gaan nadenken
na de maatschappelijke omwenteling
waarnaar ze streven. Op die manier
hebben in onze geschiedenis meer om
wentelingen zichzelf ondergraven, om
dat ze uiteindelijk alleen maar de éne
kwaal door een andere vervingen.
Ontslag voor de gehuwde vrouw
IjET advies van de Sociaal-Economi-
sche Raad aan de regering om ar
beidsovereenkomsten te verbieden,
waarin voor de vrouw huwelijk en zwan
gerschap genoemd worden als redenen
om voor ongevraagd ontslag in aanmer
king te worden gebracht, zal aan het
rechtsgevoel van de overgrote meerder
heid der Nederlanders appeleren. De
tijden waarin dit stukje rechtsonzeker
heid voor de vrouw terecht een discri
minatie genoemd normaal geacht
werd, zijn verleden.
Blijkens de verdeeldheid in de Sociaal-
Économische Raad zal de discussie nu
verder vooral gaan over de vraag, of
een werkgever inclusief de overheid
een gehuwde vrouw tijdens zwanger
schap ontslag mag geven om andere re
denen dan de op handen zijnde of pas
plaats gevonden hebbende bevalling.
Niet zonder reden vrezen sommigen,
dat als deze mogelijkheid open blijft,
werkgevers wel eens met veront
schuldiging voor de vergelijking naar
een stok zouden kunnen gaan zoeken om
de hand te slaan. Anderen willen in dit
geval de mogelijkheid open laten om de
rechter het laatste woord te geven en
weer anderen willen de mogelijkheid om
een vrouw tijdens zwangerschap te ont
slaan open laten, mits het ontslag gege
ven wordt op andere gronden dan de
op handen zijnde bevalling.
Intuïtief komt men snel tot de conclu
sie, dat een algeheel verbod om vrouwe
lijke werknemers in bedoelde omstandig
heden te ontslaan het allerbeste zou zijn.
De praktijk wil echter helaas, dat werk
gevers vooral in kleinere bedrijven
soms door het voor enkele maanden uit
vallen van enkele vrouwelijke werkkrach
ten voor een probleem gesteld worden,
wanneer ze alleen maai' tijdelijk in de
vacature mogen voorzien. De zaak wordt
dan nog meer gecompliceerd, war
de vrouwelijke werknemer in kwestie
matige arbeidsprestaties leverde en haar
beschermde positie feitelijk gedurende
lange tijd een gewenste reorganisatie
in het bedrijf onmogelijk maakt. Maar
de keerzijde van de medaille is ontegen
zeggelijk, dat de gehuwde vrouw al:
werkneemster altijd een beetje „vogel
vrij" blijft, iets waartegen de vakbewe
ging terecht in verzet is gekomen.
De verdeeldheid in de S.E.R. bewijst
dat we-hier weer met een twee-snijdend
zwaard te maken hebben. We kunnen ons
voorstellen dat ook op dit punt de so
ciale wenselijkheid in strijd komt met
economische noodzaak en dat, vooral
wanneer de werkneemster in kwestie
minimale prestaties levert, een beslis
sing in haar voordeel soms moeilijk valt
De beste oplossing zal dan ook wel
licht zijn, dat werkgevers hun personeel,
maar dan ongeacht of het gehuwde dan
wel ongehuwde vrouwen zijn en zonder
onderscheid te maken tussen mannen en
vrouwen, wat meer kritisch gaat bekij
ken vóór persoonlijk omstandigheden hen
voor een dilemma gaan stellen.
Ondertussen kan onze gemeenschap
dan door verdere studie en vertrouwvol
overleg mogelijk nog eens een redelijke
oplossing vinden voor de reële mogelijk
heid, dat de onredelijkheid van de plicht
om een bepaalde werkgeefsters in dienst
te moeten houden, groter is dan de hard
heid van het haar gegeven ontslag.
Censuur in miniatuur
IN officiële rapporten pleegt men
wanneer daar door betrokkenen ten
minste prijs op wordt gesteld het
standpunt van een minderheid duidelijk
weer te geven. Conservatoriumdirecteur
en componist Jan van Vlijmen vindt dat
hem als lid van de commissie-Scholten
(de commissie die voorstelt alle Neder
landse symfonieorkesten, met uitzonde
ring van het Concertgebouworkest, hun
musici gelijke salarissen te laten be
talen) door de meerderheid geen recht
is gedaan.
Hij heeft de pers nu zijn miLderheids-
standpunt rechtstreeks toegezonden met
de kanttekening dat in het rapport van
de commissie-Scholten zijn tekst „in
sterk gereduceerde vorm en met weg
lating van de argumenten" opgenomen
werd. Dit omdat volgens de commissie
voorzitter, mr. Y. Schol ten, „deze tekst
in deze vorm niet in het rapport kon
worden opgenomen".
Waarom niet, is ons een raadsel. Aan
de omvang kan het niet liggen, want de
nota-Van Vlijmen is annex één folioblad
groot. Dan misschien vanwege de vorm?
Maar dan had de commissie evengoed
zijn eigen meerderheidsrapport kunnen
afwijzen, omdat de stelling-Van Vlijmen
een antwoord op dezelfde vragen is als
die welke de commissiemeerderheid
heeft beantwoord. Dan misschien toch
vanwege strekking en inhoud van Van
Vlijmens nota?
Dan zou de commissie-Scholten zich
schuldig hebben gemaakt aan een soort
van miniatuurcensuur. Miniatuurcensuur
omdat men de mening van Van Vlijmen
wel bekend wil maken, maar de weer
gave van diens argumenten niet aan de
geestelijke vader van deze conceptie wil
over laten, maar zelf de minderheids
nota is gaan redigeren.
Geen lofwaardige daad. En ook een
beetje dom, omdat wel te voorzien viel
dat de heer Van Vlijmen dan een andere
bedding voor zijn gedachtenstroom zoe
ken zou. En moet de minister voor wie
de commissie dit advies opstelde, nu
kennis nemen van Van Vlijmens stand
punt via het rapport-Scholten of via de
eigen verklaring van de man die het
orkestenbeBtel op heel andere basis wil
reorganiseren?
(Van onze parlementaire redactie)
DEN HAAG In Nederland worden
twee dingen nagestreefd, die zonder in
flatie in feite niet te verenigen zijn, zo
stelt het Verbond van Nederlandse On
dernemingen in zijn jaarverslag. Ener
zijds wil men, dat de toeneming van het
nationale inkomen tot uitdrukking komt
in een reële stijging van het besteedbare
inkomen van een zo groot mogelijke
groep. Anderzijds worden telkens weer
politieke beslissingen genomen, die een
steeds groter deel van het nationale in
komen voor collectieve voorzieningen op-
Wil men de loon-prijsspiraal doorbre
ken, dan moet men volgens het VNO
een uitdrukkelijke politieke keuze ma
ken: of men stelt voorop dat de particu
liere bestedingsmogelijkheden een zekere
stijging vertonen en aanvaardt een be
grenzing in de sfeer van de collectieve
voorzieningen, of men legt het accent op
laatstgenoemde voorzieningen en accep
teert een beleid, dat erop is gericht po
gingen tot afwenteling in de particuliere
sector de pas af te snijden.
In zijn jaarverslag geeft het VNO ook
een aantal punten aan, waarop in de
naaste toekomst de aandacht vooral moet
worden gericht. In de eerste plaats is
dat de rol, die de collectieve voorzienin
gen in onze volkshuishouding kunnen
spelen, zonder dat de inflatie er verder
door wordt versterkt. Voorts is het nood
zakelijk dat het reeds opgetreden infla-
tièproces zoveel mogelijk wordt bedwon
gen. Ook verdient het herstel van de goe
de verhoudingen tussen de drie voor
naamste partners bij het overleg ovèr
het te voeren sociaal-economisch beleid
(regering, werkgevers, werknemers) aan-
Het overheidsbeleid zou in toenemende
mate gebruik moeten maken van pro
grammering op middellange termijn en
daarbij rekening moeten houden met de
verschillen in ontwikkeling naar lands
delen en bedrijfssectoren. Het VNO heeft
de indruk, dat er wat dit betreft op
sommige departementen een remmende
mentaliteit heerst. Het verbond wijst
voorts op de noodzaak van een fiscale
politiek, die het bedrijfsleven in zijn ont
wikkeling zoveel mogelijk armslag laat
en die bovendien door haar karakter en*
„timing" de inflatie niet versterkt. Ten
slotte vindt het verbond, dat de pogin
gen van de Nederlandse regering on
in het internationaal overleg te komen
tot een gemeenschappelijk of in ieder ge-
Fr. Bouguenon
terug naar
Den Haag
PRETORIA (ANP) Dat Nederland-
musici in het Zuidafrikaanse culture
le leven worden gewaardeerd is dezer
dagen weer eens gebleken uit de benoe
ming van de violist Kees Peterse tot di
rigent van het Kaapse Symfonie-Orkest.
Deze musicus had al vele jaren als vio-
en bijdrage tot het muziekleven van
dit land geleverd.
Kees Peterse begon als 16-jarige in 't
R'dams Philharmon isteh Orkest, later
ging hij over naar 't Concertgebouwor
kest waar hij al spoedig leider van de
altviolen werd. Sedert 1946 werkt hij in
Zuid-Afrika, aanvankelijk bij 't Johan-
nesburgse stadsorkest en nadat dit was
ontbonden, bij 't omroeporkest. Later
sloot hij zich aan bij het ensemble van
de TRUK, Transvaalse Raad voor de
Uitvoerende Kunsten. Verleden jaar werd
Kaapse stadsorkest vergroot tot een
symfonieorkest en zo werd de benoe
ming van een „voltijdse" dirigent nood
zakelijk. Peterse, nu een man van mid
delbare leeftijd, wil vooral de jongeren
sterker tot het muziekleven aantrekken
de instrumenten en hun aandeel in het
orkest. Tot de vele Nederlandse musici
die naast collega's van andere Europese
landen in Zuid-Afrika werken, behoort
Karei Schuurman. Deze heeft in Durban,
Natal, al enige tientallen jaren de leiding
het muziekleven van het plaatselijk
orkest. Willem van Warmelo gaf jaren
lang zijn krachten aan de muzikale vor
ming in de Kaap, waar hij tevens de mu-
Na ontploffing
22 doden
LIMA (AFP) Na een ontploffing
die zich gisteren in een fabriek te Con-
gata, 15 km van Arequipa (Peru), heeft
voorgedaan, zijn 22 doden en 42 gewon-
geteld. Vijf mensen worden ver
mist. Een aantal gebouwen in de nabij
heid zijn beschadigd. De oorzaak is on
bekend.
Gisteravond, in het Circustheater de
eerste van een reeks voorstellingen bij
wonend, die de Nederlandse Operastich
ting zich voorstelt van Engelbert Hum-
perdincks Hansel und Gretel" te geven,
de sprookjesopera door Richard
Strausz in 1893 te Weimar in première
gebracht hebben wij ons weer eens
met verbazing afgevraagd, hoe toch
zulk een combinatie van aan Germaan
se folklore ontleende, hevig romantische
melo diek, operspoeld door een dikke
Wagneriaanse instrumentatie, een vrij
wel onbekend componist plotseling tot
in lengte van jaren beroemd kan maken.
We kunnen alleen maar veronderstel
len, dat de eenvoud van het libretto en
de gemakkelijk aansprekende, wel char
mante oude volksmelodieën en kinder
liedjes, deels origineel, deels door Hum
perdinck zelf gemaakt, waarop dit mu
ziekdrama steunt, hiertoe aanmerlijk
hebben bijgedragen. Hoe het ook zij, het
werk handhaaft zich nog steeds op de
podiums.
Dat de luide, overvolle klank van het
zwaar bezette orkest zowel de solisten
als het medewerkend kinderkoor soms
bijna geheel overstemt en de vocalisten
zich zó moeten inspannen om zich vol
doende hoorbaar te maken, dat hun pre
sentatie daaronder lijdt, schijnt de hoor
ders weinig of niet te deren.
Wat de opvoering van gisteravond be
treft slaagden feitelijk alleen Bert als
de vader en Mimi Aarden in de rol van
de heks erin zich boven de bestaande
HUMPERDINCKS
„HaNSEL UND GRETEL"
Peter, bezembinder Bert Bljnen
trud. rijn
HSnsel. hun zoontje
Gretel, hun dochtertje
Emmy Greger
lentine Voor velt
Ans Phllippo
nel. 5 en 7 Juni.
moeilijkheden te verheffen. Maar dat de
den zij dan ook voortreffelijk, zowel
wat hun vocale kwaliteit betreft, als
wat hun typering van de door het voor
het voetlicht te brengen persoon aangaat.
Speciaal Mimi Aarden was van een on
gemeen hoge klasse.
Noch Marion Schmitz, noch Maria
Boender beschikten over kwantitatief
voldoende stemmiddelen om onder de
gegeven omstandigheden tot een overtui
gende voordracht te kunnen komen.
Ans Philippo en Clementine Voorvelt
vormden als vertolksters van de titelrol
len echter bepaald het minst geslaagde
deel van het hele solistenteam. Het
spel van de eerste als Gretel was niet
kinderlijk maar gekunsteld, vooral in
de eerste twee bedrijven, Clementine
Voorvelt bezat niet de stemkleur, die
zich aan een jongenstimbre kan aanpas
sen. Emmy Greger, als vrouw Gertrud,
voldeed redelijk.
Het kinderkoor kwam maar zwak bo
rn het orkest uit.
Dirigent Jochem Slothouwer heeft het
volgzaam spelend USO met élan geleid.
Hij kon het echter niet altijd zó sterk
terughouden, dal het waar nodig onder
de zangstemmen bleef. Het was hem be
slist niet kwalijk te nemen. Hij had het
gehele ensemble behoorlijk in de hand
en hield een vlot tempo aan.
Naar ons werd medegedeeld ging het
ballet in het tweede bedrijf wegens re
giecorrectie" niet door.
De zaal was vrij goed bezet. Na af
loop bleek l]et publiek, aanvankelijk wat
lauw reagerend, laaiend enthousiast en
bracht de executanten, vooral Mimi Aar
den, langdurige ovaties.
J. W.
Bezetters Nijmeegse
aula zijn vermoeid
NIJMEGEN (ANP) De studenten
die in Nijmegen de aula bezet houden
hebben besloten om de deuren van
permanente discussiecentrum" nachts
om twee uur op slot te doen.
Meegedeeld werd dat het voeren
de acties door steeds dezelfde schouders
moet worden gedragen en dat het
te grote krachtsinspanning is geworden
om dag en nacht in touw te blijven. Als
er belangstellenden zijn die 's nachts in
de aula willen slapen, zijn ze welkom,
maar het is niet meer mogelijk om de
discussies continu te laten voortgaan.
Francois Bouguenon, 15 jaar geleden
naar Johannesburg gekomen om als vio
list een der eerste lessenaars in het ra
dio-orkest te bezetten, is sinds enige ja
ren lector aan de universiteit van Bloem
fontein. Hij gaat dit land binnenkort ver
laten om weer in het Residentie-Orkest
te spelen. Met verlof in Nederland was
hij onlangs een welkome „invaller" voor
de reis van dit orkest naar Amerika,
toen een der violisten wegens ziekte ver
stek moest laten gaan.
In Steilenbosch doceert dr. Jan Bouws
sinds een kleine tien jaar muziekgeschie
denis aan de universiteit van „De Eike-
stad". Enige weken geleden ontving hij
van de Van Riebeeckpenning van de Ne-
derlands-Zuidafrikaanse Vereniging, weA
gens uitzonderlijke diensten ter bevorde
ring van goede betrekkingen tussen Ne
derland en Zuid-Afrika. In Pretoria is
het Paul Loeb van Suylenburg die mu
ziekonderwijs geeft aan de universiteit
i Port Elizabeth Arthur Wegelin,
vroeger in Potchefstroom, die ook wel
uitvoeringen gaf hls violist. Tweede vio
liste in het orkest van de radio-omroep
Annie Kosman, die ook wel samen met
Sini van den Brom, pianiste, optreedt.
Béide dames wonen ook al meer dan tien
jaar in dit land. Dr. Arend Koole heeft
■ele jaren in Bloemfontein muziek ge
doceerd.
CAGLIARI (Reuter) Barones Gabri-
ella Bentinck, geboren Rothschild, de
echtgenote van de Nederlandse ambas
sadeur in Parijs, heeft een schilderij van
El Greco geschonken aan de kerk in het
vakantieoord van de Agha Khan in Porto
Cervo, Sardinië.
Het schilderij „Mater Dolorosa", komt
uit het familiebezit van de Rotschilds en
is getaxeerd op meer dan 850-000,
De barones verklaarde na afloop van de
overhandigingsplechtigheid dat zij met
de schenking een belofte inloste aan de
Maagd Maria, wier voorspraak zij had
gevraagd voor de genezing van haar
dochter. Zij weigerde verder op de zaak
in te gaan.
Experimentele
concerten in
Kon. Conservatorium
DEN HAAG In de zaal van het
Koninklijke Conservatorium aan de Kor
te Beestenmarkt zullen op drie achter
eenvolgende dinsdagavonden experimen
tele concerten worden gegeven met in
strumentale, vocale en scenische wer-
Op 3 juni worden werken gespeeld van
Tilo Müller Medek, David Porcelijn,
Gilius van Bergeijk. Rob Theissen. Da
vid Bedford en Dick Raaijmakers; op 10
juni van John Cage, Hugo Timmer. Karl-
helnz Stoekhauseri, Miehei Waisvisz en
Michael van Biel; op 17 juni van
Dick Borstlap, Gillius van Bergeijk,
Frans van Doorn, Willem Bruker, Mi
chael von Biel en Dick Raaijmakers.
De werken worden uitgevoerd door di
verse solisten en ensembles. De toegang
val gecoördineerd beleid, dat meer
richt is op gezamenlijke expansie
minder enghartig nationalisme moet w(
den geïntensiveerd.
Het VNO meent, dat door de vele
sterke loonkostenstijgingen ons land zjjn
positie van relatief goedkoop land in
West-Europa verloren heeft. Dit werkt
door op onze export, maar ook op de bin
nenlandse markt waar buitenlandse be
drijven nu concurrerend zijn. Op ver
schillende manieren wordt ons land dan
ook kwetsbaarder voor verstoringen van
aldus het VNO.
Niettemin blijft het verbond voorstan
der van de vrije loonpolitiek, omdat een
geleide loonpolitiek niet te verenigen is
met een vrije economie en met de sterk
uiteenlopende ontwikkeling in de be
drijfstakken. Maar een vrije loonpolitiek
is onverenigbaar met een stringent prijs
beleid, zo meent het verbond. Een inci
dentele ingreep in de prijzen is verde
digbaar, maar zij mag niet lang duren,
want men moet de ondernemers gelegen
heid geven kostenstijgingen door te bere
kenen.
In dit verband meent men in kringen
van het VNO, dat de huidige prijsmaatre
gelen zeker aan het einde van het jaar
ingetrokken moeten zijn. Men acht het
aanvaardbaar, dat in de plaats daarvan
een prijsbewaking, die ontoelaatbare
prijsstijgingen voorkomt, wordt inge-
„Voortbestaan van de stringente prijs-
voorschriften van thans maakt vele on
dernemingen kapot", aldus VNO-voorzit-
ter ir. J. Bosma. By komend bezwaar is,
dat een prysstop in de praktijk ook prij
zen bevriest, die verlaagd zouden kun
nen worden.
Zorgen maakt het VNO zich over het
steeds stijgende loonbestanddeel, dat no
dig is voor collectieve voorzieningen, met
name voor de sociale zekerheid. Op
zeker moment zal men een streep moe
ten trekken tussen bestedingen in de
collectieve sfeer en verbetering van het
reële, vrij besteedbare looninkomen. De
bijzondere moeilijkheid is echter, dat de
keuze zeer beperkt is. Ook zonder dat in
de bestaande sociale verzekeringswetten
verdere verbeteringen worden aange
bracht zullen de kosten gemiddeld met 1
procent van het premieplichtig loon per
jaar blijven stijgen, zo wijst een voor
zichtige raming uit.
Opnieuw wordt ook aandacht gevraagd
voor de noodzaak van hgl treffen van
pensioenvoorzieningen. Het VNO wil die
verbetering niet vinden in verhoging van
de wettelijke uitkeringen, o.m. omdat
deze door uniforme uitkeringen en pro
centuele premies een verdere herverde
ling van de inkomens ten laste van de
middelbare en hogere salarisgroepen tot
gevolg heeft.
Straattheater
in Kopenhagen
KOPENHAGEN Kopenhagen krijgt
deze zomer de Europese primeur van
een straattheater, dat van midden juni
tot medio juli elke middag voorstellingen
gaat geven op straten en pleinen in de
binnenstad. Elke voorstelling duurt 20
tot 30 minuten, waarna het primitieve
theater zich weer naar een ander plekje
i de stad verplaatst.
In het Kopenhaagse straattheater
wordt geen woord gesproken, zodat oo
de duizenden toeristen van deze attractie
kunnen genieten. Alle in studie genomen
produkties zijn mimisch-muzikale blij--
spelen, die ten tenoele en ten gehore,
worden gebracht door jonge kunstenaars,
van wie de meesten zijn verbonden aan
hét Koninklijke Theater van Kopenhagen.
„Joker Theater" hebben destraatkun-
stenaars hun unieke gezelschap gedoopt,
naar de gelijknamige kaart uit het kaart
spel. Het Kopenhaagse straattheater is
bovendien een welkome vervanging,
aangezien in deze tijd van het jaar de
meeste theaters van Kopenhagen we
gens vakantie zijn gesloten. De finan
ciële basis voot 't straattheater is gelegd
door het Deense ministerie van Cultuur
en de beide grote warenhuizen van Ko-
penhage: Magsasin du Nord en Illum.
Nederlandse deelnemers
balletconcours Moskou
AMSTERDAM Op 8 juni vertrekt
een groep dansers van Het Nationale
Ballet naar Moskou om deel te nemen
aan het aldaar te houden le Internatio
naal Concours voor Balletkunstenaars.
Tijdens dit concours, waaraan een groot
aantal jonge dansers uit de gehele we
reld deelnemen, dienen alle deelnemers
twee klassieke en één moderne pas de
deux le dansen.
Voor Nederland nemen deel; Olga de
Haas, met als partner Sylvester Campbell
die op grond van de gestelde leeftijds
grens zelf buiten mededinging optreedt;
Hélène Pex, met alls pamei' Siknon
André. Beide paren dansen de pas de
deux uit de Notenkraker. Olga de Haas
en Sylvester Campbell dansen voorts
Petipa's Pas de Deux le Corsaire en een
fragment uit Rudi van Dantzigs „Monu
ment voor een gestorven jongen". Hélène
Pex en Simon André dansen de pas de
deux uit de 2e akte van „Giselle" en
Oscar Araiz' „Aureool".
De groep wordt geleid door Ivan Kra-
mar, die thans nog als danser voor
het komend seizoen als leraar bij Het
Nationale Ballet is geëngageerd.
(STER-reclameuitzendin-
gen om 18.56. 19.03,19.56
cn 20.16)
NOS:
18.50 uur:
De fabeltjeskrant
19.00 uur:
Nieuws in het kort
VARA:
19.07 uur:
Pjotr Sjarov,
terugblik
20.00 uur:
Journaal (NOS)
20.20 uur:
Achter het nieuws,
actualiteitenrubriek
Gespletenheid,
tv-spel
22.30 uur:
Journaal (NOS)
NEDERLAND II
(STER-reclameuitzendin-
gen om 18.56, 19.56 en
20.16)
NOS:
18.50 uur:
De fabeltjeskrant
19.00 uur:
'Nieuws in het kort
19.03 uur:
Scala, magazine
TROS:
19.30 uur:
Het spook en
mrs. Muir, tv-ser:
20.00 Journaal
Journaal (NOS)
20.23 uur:
Anjeractie
20.35 uur:
De dief van
Washington, tv-se
21.25 uur:
Arizona,
documentaire
22.20 uur:
Redelijkheid van i
Boeddhisten
(KRO/RKK)
22.53 uur:
Journaal (NOS)
De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's.
DONDERDAG
HILVERSUM I (402 m) NCRV: 18.00
Tijd viij voor muziek in vrije tijd: koorzang.
18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.41 Actuali
teiten. 19.00 Spektrum: nieuws uit de protes
tants christelijke organisaties. 19.15 Muziek
van het Leger de Heils (gr.) 19.30 Kerkorgel-
rieerd programma. 22.15 Lichte orkestmu
ziek (gr). 22.20 Avondoverdenking. 22.30
Nieuws. 22.38 Parlementair overzicht. 22.45
Mededelingen. 22.50 Stereo: Sterren in stereo:
licht gevarieerd muziekprogramma (opn.).
23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM H (298 m) AVRO: 18.00
Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.20 Uitzen
ding van de Anti Revolutionaire Partij. 18.30
Stereo: Dis-sonantjes: licht platenprogram-
ma. 19.25 Gesproken brief. 19.30 Nieuws.
IKOR: 19.35 Mens en bijbel, radiocatechese.
19.40 Memo: pas verschenen theologische en
aanverwante litteratuur. AVRO: 20.05 Tout
Residentie-orkest en solis-
ïuziek. 22.00 Zo goed als
BRUSSEL NED (324 m) 18.00 Nieuws. 18.03
BRT-pop voor en door soldaten. 18.28 Paarde-
sportuitslagen. 18.30 Franse les (herhaling)
18.35 Tips
:rkeer. 18.40 Grammofoonmuziek. 18.45
Sport. 18.52 Taalwenken. 18.55 Grammofoon
muziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en actua
liteiten. 19.40 Grammofoonmuzek. 19.45 Vrije
politieke Tribune. 19.55 Grammofoonmuziek.
20.00 Muziek voor houtblazers. 20.10 Boekbe-
:klng. 20.25 Grammofoonmuziek.
enadecoi
Zeven kunsten. 22.
Nieuws). 23.40—23.
ZHoorspel. 21.38
Nieuws, berichten en ue ze
Avonddecor (23.00—23.10 Ni
VRIJDAG
HILVERSUM I (402 m) KRO: 7.00 Nieuws.
7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo: Badine-
rie: klassieke grammofoonmuziek. (7.30
Nieuws; 7.32 Actualiteiten: 7.50 Overweging;
8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Voor de huis
vrouw. (9.009.10 Gymnastiek voor de huis
vrouw). 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio.
10.00 Stereo: Aubade: klassieke en moderne
grammofoonmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor
de zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00 Van
Mensen als u en ik Profiel van een vc
Nederlanders. 15.30 Stereo: Spotlight op R:
ses Shaffy. 18.00 Nieuws. 16.02 Film-Me:
16.30 Boem! Pop-show. 16.55 Stereo: I
Mtene Muze: nieuws over underground
westeoast music. 17.15 Sportkompas. .175
HILVERSUM II (298 m) AVRO: 7.00 Nieu
7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Stereo: lie
grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.20 Stei
lichte g*immofoonmuziek (vervolg). (8.
8.33 De groenteman.) 8.50 Morgenwijd
N.O.S.: 9.00 SU: eo: Berlioz in woord en i
ziek (opn.). AVRO: 10.00 Voor de kleuti
10.10 Arbeidsvitaminen: populair verzoek;
tenprogramma. (11.00—11.02 Nieuws.) 11.30
Nederlands Koorfestival 1969. 11.55 Beurs
rleuws. VARA: 13.11 Actualiteite
Klassieke muziek (gr.). 13.45 Stereo:
kamermuziek (gr.). N.O.S.: 14.
15.50 Spelen met taal. VPRO: 16.00 1
16.20 Thuis: programma voor thuiszittenden.
16.45 A. Pianorecital: klassieke muziek.
Vioolduo: moderne muziek. 17.40 Informs
achtergronden en commentaar. 17.55 Me
delingen.
HILVERSUM m (240 m en FM-kanalen
VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Lichte grammofc
muziek (10.00 Nieuws) 11.00 Nieuws. N.C
11.30 Micronotities. VPRO: 12.00 Nier
12.03 Top-30. (13.00 Nieuws.) TROS: J
Nieuws. 14.03 Lynx (of Los). AVRO: 1
Muziek Boetiek: licht muzi
BRUSSEL NED
12.30 Gevarieerde muziek. (12.40—1:
bericht, mededelingen en SOS-beric
de schippers). 12.55 Buitenlands
zicht. 13.00 Nieuws, weerbericht, d
en beursberichten. 13.20 Tafeimu:
Nieuws. 14.03 Vioolconcert. 14.30 1
ziek. 15.00 Nieuws. Tussen 15.00 en
de van Italië. 15.03 Kamermuziek
jeugd.
Aansluitend: C
drid een merkwaardig avontuur. Enkele
minuten na afloop van de eerste helft
werd hij door een politieagent in de
kraag gepakt en uit het stadion ver
wijderd. De oorzaak: Henk Terlingen
zat naast een cameramafi van de NTS
die slow motionopnamen maakte, langs
het veld en had niet de beschikking
over een armband die daarvoor vereist
was. Tegenstribbelen hielp NTS-pre-
sentator niet. Hij moest en zou mee met
de politie en werd zelfs in een arres
tantenwagen geduwd. Een kwartier na
het begin van de tweede helft in een
onbewaakt ogenblik slaagde hij ertn
uit die wagen te ontsnappen en daar
door toch nog de laatste minuten van
de wedstrijd kon zien.
„Pluimpje"
vervangt
Fabeltjeskrant
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM Met ingang van zon
dag 1 juni zal de kleutenserie „De
Fabeltjeskrant" voor drie maanden van
het scherm verdwijnen. Gedurende die
maanden worden de kleuters van 18.50
tot 18.55 uur en 's zondags van 18.55 tot
19.00 uur beziggehouden met de avon
turen van „Fluimpje". „Pluimpje" is de
Nederlandse naam van „Plum Plum",
een Franse poppenserie voor de kleu
ters die evenals „De Fabeltjeskrant" in
kleur wordt uitgezonden.
Vermaarde Italiaanse acteurs van to
neel en film, zoals Giulietta Masina,
Pietro Germi en Gino Gervi geven in
het Sjarovprogramma, dat VARA-t.v.
vanavond uitzendt, hun mening over
het formaat van de Russische regis-
Ook komen Sjarovs oude Russische
De
rijd
a verlopen
als vrijwel iedereen vermoedde en
als vrijwel niemand verhoopte. Wat
ons betreft: geen rouwstemming
dat een uitstekende ploeg verloor
een briljante ploeg. Wèl erkentelijk
heid voor Ajax dat dit seizoen ook te
levisiegeschiedenis maakte door alle
statistieken van kijkdichtheid en waar
dering te herschrijven.
De wedstrijd kwam vrijwel -vlekt-
loos op het scherm. Daarvoor hulk
aan de Spaanse t.v.-mensen die gea
belangrijk moment misten en vele be
langrijke momenten ad-rem herhaal
den. Zulks in het vertraagde tempo
dat zoveel beter doet zien. Methode
overigens die door onze eigen t.v. nog
niet is toegepast.
De meest nerveuze man in Madrid
was gisteren Herman Kuiphof. Het
eerste doelpunt zag hij gewoon niet.
Hij beging blunder op blunder, was
zo chauvenistisch als maar mogelijk
leek en plaatste af en toe zalige
„terzijdes". Kortom: een slecht com
mentaar maar in dc sfeer van het ge
heel eigenlijk het enig juiste commen
taar. Woord voor woord namelijk dat
van de mede-Ajaxfans naast ons op de
Madrileense tribune.
Na de wedstrijd: Wetstrijd, de laatste
uitzending waarvoor NTS en NRU op
de NOS-valreep in het strijdperk tra
den om hun kennis van omroepzaken
te tonen. Die kennis viel tegen. Een
eenvoudige t.v.-criticus scoorde moei
teloos 100 procent en de min of meer
deskundigen bleven daar royaal achter.
Tussendoor, in een heel simpele ex
tra, werd het voorlopige eindresultaat
gemeld van de Bisschop Bekkers Ac
tie. Een mooi resultaat: f 5.876.500,42.
Er zijn al weer psychologen in die
actie gedoken die allerlei kwalijke bij
verschijnselen hebben geconstateerd.
Mogen ze van ons! We hopen dat ze
toch gegeven hebben voor het heel
goede doel.
Vg.
vrienden, zoals de acteurs Akim Ta-
miroff en Feodor Chaliapin aan het
woord met persoonlijke herinneringen.
Een groot gedeelte van het program
ma wordt ingenomen door fragmenten
uit De Kersentuin, de enige voorstel
ling onder Sjarov die indertijd door
de televisie onder leiding van Willy
van Hemert werd vastgelegd; Paul
Steenbergen en Ida Wasserman spre
ken over de invloed van Sjarov op
hun kunst. Deze hommage aan Sja
rov is mogelijk geworden doordat alle
toneelkunstenaars, zowel in Italië al«
in Nederland belangeloos hun mede
werking hebben gegeven.
(Nederland I - 20.00 uur)
UW EIGEN FOTOS OP SUPER WERELDFORMAAT
ïfc VOOR MINDER DAN DE HELFT
Een vergroting op 13 x18 cm kost zo'n 2 a 3 gulden. - U spaart 6 gratis Turkstra
fotozegels en sluit één gulden bij voor zo'n vorstelijke foto. Op elke rol Turkstra
beschuit vindt u een gratis fotozegel én duidelijke instructies hoe u die prachtige
vergrotingen - ook in kleur - van uw eigen negatieven krijgt. Meteen doen!
Het sparen gaat extra gemakkelijk, want u ontvangt:
TIJDELIJK ELKE 2e ROL
A VERSE FRIESE
VOOR SLECHTS 36 CENT 1