Rust noch duur: De lachkick Appie Mol gaat in New York filmen Safarisfeer opgesnoven voor Tante Jo Residen tie- Orkest Fascinerende Ravel, moeizame Strawinsky Film van vanavond: „ES? Dames Snip en Snap geridderd RADIOPROGRAMMA DE LEIDSE COURANT MAANDAG 19 MEI 19fc In de vierde aflevering van „Rust noch duur" vanavond Ned I, 21.20 uur spelen Eric Schuttelaar (links) en Elsje de Wijn de rollen van Erwin en Linda Roos, een fotografen echtpaar, die proberen de keurige Thomas en Mïlly Vink aan de lach kick te helpen. Albert Mols Haar van boven" zal binnenkort in New York worden ver filmd. Dat vertelde de auteur die terug is van het sfeer-opsnuiven voor zijn nieuwe werk „Tante Jo op LAREN (GId) Albert Mols best sellers „Wat zien ik" (verkochte oplaag 300.000) en „Haar van boven" (130.000) krijgen een Amerikaanse verfilming. De auteur, pas terug in zijn boerderij in het Gelderse Laren, na een reis van 2'/i maand door Noord-Afrika, verkocht de filmrechten van zijn boeken aan een New Yorkse maatschappij. Mol gaat in juli naar Amerika om daar de scenario schrijver met raad en daad bij te staan. Bij de produktie van de film zal hij de regisseur gaan assisteren. Albert Mol zal er in het bijzonder over waken, dat de Amsterdamse couleur lo cale tot haar recht komt. De bedoeling is, datde "buitenopnamerr Voor de film in Amsterdam worden gemaakt. Het studjpwerk. zal in New York plaats vin den. Albert - Mol heeft, een stille hoop, dat minstens één Nederlandse acteur de kans krijgt in de Amerikaanse film op te treden. Hij vindt dat de rol van de vrind van de Amsterdamse prostituee, de zegsvrouwe achter „Wat zien ik" ge knipt is voor Piet Römer. De Amerikaanse filminteresse voor zijn boeken haalt een streep door an dere plannen van Albert Mol. De bedoe ling was, dat hij in de vroege zomer in Salzburg de choreografie voor een toi neelstuk zou gaan verzorgen. Hij sprak Daniel Wayenberg voortreffelijk In het zomerseizoen 1967 ver scheen de Parijse dirigent Alain Lombard voor het eerst bij het Residentie-Orkest: hij had toen de aanvallige leeftijd van zeven entwintig jaar bereikt. Maar zijn faam hep hem vooruit: met een reeks van ongemeen artistieke antecedenten werd hij bij het Scheveningse pubüek geïntrodu ceerd. We herinneren ons nog heel goed zijn gevarieerde programma's en ookdat hij ons in feite tegenviel. En zaterdag avond. in bet laatste concert van de openingserie door Het Residentie-Orkest in het Congresgebouw gegeven, was het. eerlijk gezegd, niet anders. Wat we overigens met de nodige schroom, met de nodige reserve zeggen Want het is best mogelijk, zelfs waar schijnlijk. dat de akoestiek ook hem kwa lijke parten heeft gespeeld, waardoor het meest ambitieuze nummer van het pro gramma. Igor Stravinsky's „Le Sacre du Printemps" (1913). niet het klimaat kreeg. Jacob Hartogprijzen uitgereikt DEN HAAG Bij de opening van de voorjaarstentoonstelling van het schil derkundig genootschap „Pulchri Studio" heeft voorzitter Dirk Bus zaterdag middag de Jacob Hartogprijzen uitge reikt Voor schilderkunst aan Kees van Roemburg uit Wassenaar, en voor gra fiek aan Wim Beuning Den Haag. De prijs voor beeldhouwkunst werd niet toegekend wegens het geringe aantal werken dat voor de expositie werd in gestuurd. De beeldhouwster Maja van Hall uit Nijmegen en de beeldhouwer Jules Vermeire, Den Haag, kregen mate- riaalprijzen. In de zalen van Pulchri Studio aan het Lange Voorhout blijft de expositie, waar werken worden ge toond van 86 kunstenaars, tot en met 7 juni. Wij zullen spoedig nader op deze tentoonstelling terugkomen. dat absoluut nodig is. Klonk deze muziek uitdagend, irrite rend, opzwepend? Het leek er ndet op: er naar luisterend, moesten we ervaren, hoe ze, alle driftige en soms tekenende gebaren van Alain Lombard ten spijt, zich traag en moeizaam voortbewoog. Waarbij het orkest niet fel speelde, waar in de tonen niet geaccentueerd klonken en de contrastwerkingen van de verschil lende timbres verdoezeld leken, waarin ook de juiste dynamische tegenstellingen meermalen zoek waren. En dat .terwijt elkeen op het podium zijn best deed, zijn uiterste bestAan wie de schuld? Vraag, die toe niet kun nen beantwoorden. We moeten toegeven, en zulks doen we gaarne, dat het eerste nummer, de Sym fonische Suite Luitenant Kye (op. 60. 1934) van Sergiei Prokovjev beter klonk, aanzienlijk beter zelfs. Het diverterend karakter van dit stuk. dat nergens diep graaft, omdat de overheid zulks niet wenste, kwam heel goed tot zijn recht, als mede de vlucht van de componist in een overigens wel heel goedkope en banale Met Prokovjev s intenties men moge daar al dan niet van houden! bleek Alain Lombard zèèr vertrouwd: dat uas trouwens niet de eerste maal. dat we zulks mochten constateren. Doch de beste herinneringen aan deze avond blijven bepaald door het Eerste Pianoconcert in G groot (1932) van Mau rice Ravel, juister gezegd door de wijze waarop onze landgenoot. Daniël Waayen- berg dit vertolkte De geest van deze compositie, door aris tocratische reserve enerzijds, door voor name ironie anderzijds bepaald, kwam hie, volledig tot zijn recht. Doch ook Ravels liefde tot de gewone dingen van het. leven, nu eens een simpel volksmelodietje, dan weer een populair jazzliedje. geestig ge ritmeerd. kreeg hier een wel heel geluk kige uitdrukking De hoorders in de geheel gevulde Wil- lem-AJexanderzaal waren er intens ge lukkig mede. Misschien hebben zij daarbij wel vergeten, dat het Daniël Wayenberg assisterende orkest zich bepaald niet op het hoge niveau van de solist bevond. Waarom niet? Ook daar moeten w« het antwoord op sohuldig blijven. BR. voorlopig met de Weense regisseur Kurt Meisel af. dat hij een aantal Salzburger acteurs enige dansvaardigheid zou bij brengen. Dit interessante experiment zal hij echter moeten laten lopen van wege de Amerikaanse uitnodiging naar New York te komen. Albert Mol hoopt, dat hij tijdens zijn verblijf in de Ver enigde Staten ook nog de kans krijgt een paar keer op te treden. Samen met zijn Amerikaanse vriend Gordon zwierf Al- bert Mol door Algerije en Marokko. Het werd een tocht van uit en thuis 11.000 km. In een Daf-55. Haagse freule Ze kwamen tot achter het Atlasge bergte. Het was niet zo maar een uitstapje. Mol werkt namelijk aan zijn derde boek, dat als titel meekrijgt „Tan te Jo op Safari". Hoofdfiguur is een slechts in zijn fantasie bestaande Haag se freule van Rechteren tot Slechteren, die in Marokko bezig is een liederlijk slot aan haar leven te breien. Vandaar, dat hij in Marokko wat sfeer ging op- Albert Mol heeft er tegelijk maar een vermoeiend avondtuur van gemaakt. Hij is opgetogen teruggekomen in zijn Gel derse boerderij, die hij al na een jaar is gaan waarderen boven z'n rustieke woonstee in het centrum van Amster dam. Hij torste zoveel produkten van de Marokkaanse handvaardigheid mee, dat hij de deel van zijn boerderij in Noord afrikaanse stijl heeft kunnen meubile ren. „We hadden zo'n overbelasting, dat onze auto 30 km beneden zijn normale kunnen bleef. Niettemin zijn we comfor tabel overgekomen ondanks overdreven modderige wegen, paden met steenslag of helemaal geen wegen. Een lekke band en een door Marokkaanse jongens ver nield achterlicht de enige mankementen, welke we te overleven kregen". Straks veel kapot Albert Mol is opgetogen over zijn uit gebreide kennismaking met Marokko. „Het is ontzettend moeilijk om onder woorden te brengen hoe het er echt is. Ik voelde het alsof je er in de bijbel leefde. Beter zou ik het niet kunnen uit drukken" Hij torst als grote vrees mee, dat Marokko dezelfde weg zal gaan als de Spaanse Middellandse Zeekust, een door het toerisme van zijn echte char mes beroofde streek. „Wie het land in oorspronkelijke sfeer nog wil zien moet de eerste komende jaren gaan. Over een jaar of vijf heeft de toeristenindustrie stellig al veel kapot gemaakt". Theater In de Steeg, Westeinde 165 Den Haag. organiseert op zaterdag 24 mei een Blues-Festival. Medewerking ver lenen blueszanger-gitarist Leo Unger, Wim Stolwijk en zijn trio, jazz- en blueszanger Henk Tjon en twee nieu we ontdekkingen: Philip Kroonenberg en Harm Visser. Op 20 juni 1953 werd in Amerika het echtpaar Rosenberg terechtgesteld. Zij waren schuldig bevonden aan het orga niseren van spionrtage-aetiviteiten. die ten doel hadden de Sovjet-Unie in ken nis te stellen van het geheim van de atoombom. Rond die excecutie is des tijds nogal wat te doen geweest. Het Het vonnis was n.l. ruim twee jaar eer der uitgesproken en velen meenden, dat het onmenselijk was om twee mensen zolang in een dodencel te laten zitten en dan nog tot strafvoltrekking over Ie gaan. Gedurende die twee jaren was de exce cutie vijfmaal uitgesteld door de acti viteiten van de advocaat van de Rosen bergs. die alle wettelijke middelen tot het uiterste had uitgebuit Tot in hoog ste instantie toe werd het vonnis echter bekrachtigd. De AVRO zond gisteren ..De Rosenbergs mogen niet sterven" uit. een spel van Alain Decaux. Hij ging ervan uit. dat de Rosenbergs onschul dig waren, dat de gehele aanklacht te gen hen berustte op een soort anti links-anti Semitisch complot van de FBI was. waar openbare aanklager, rech ters. het Hooggerechtshof en de presi dent van de VS gewillig medewerking aan verleenden. Hij zette daartoe een stuk in elkaar, waarin de zaak enorm vereenvoudigd werd, de Rosenbergs allersympathiek- ste mensen werden en allen, die aan die aan hun veroordeling meewerkten doortrapte schurken. Hij schreef er een duidelijk anti-Amerikaans stuk mee, compleet b.v. met het „kunstmiddel tje" om een t.v.-omroeper gelijkelijk tandpasta en anto-communisme aan te laten prijzen. Dat de AVRO zo'n stuk zestien jaar la ter toch wil uitzenden kunen we ons voorstellen. Het was ontegenzeggelijk een dankbaar stuk. Maar de nu uitge sproken inleiding, waarin ongeveer werd betoogd, dat deze „bewezen rechtsver krachting" paralellen heeft met wat nu in Griekenl. gebeurt, leek ons niet ver antwoord. We hadden liever een „na woord" gehad, dat de mening van mijn heer Decaux wat relativeerde. Zoals b.v. ook gebeurde in een uitvoerig arti kel in AVRO's eigen Televizier. Afgezien van dit alles: een sterke op voering. door Walter van der Kamp met heel sobere middelen bewerkstel ligd. Met een sterke bezetting ook. Trins Snijders en Jules Croiset waren helemaal de Rosenbergs, zoals Decaux die gedacht moet hebben. Maxim Ha mel was een goede advocaat en het was een kleine belevenis Fons Radema kers weer eens als acteur werkzaam te De Apollo 10 had een perfekte start. Het meest verwonderlijke daarbij is eigen lijk. dat het ons niet meer verwondert. Drie miljoen kilo ging aan de ande re kant van de wereld omhoog op weg naar een baan rond de maan. Onder het eten door kregen we er rechtstreekse beelden van in onze huiskamer. We von den het eigenlijk heel gewoon Zaterdag zagen we de allerlaatste Per sekonde wijzer, de beste t.v.-quiz, die ooit op ons scherm kwam. Een w?Wr dige afsluiting: de laatste kandidaat miste geen enkele vraag. De VARA gaf ons een kijkje achter de schermen en blikte terug op de vorige winnaars van de topprijs. Misschien Wat uitvoe rig allemaal, maar bij het slot van zo'n superieur programma toch wel passend. Zaterdag zagen we verder Bij Dorus op visite, wat simpel gehouden met Dorus noch zijn gasten op hun best. Achter het Nieuws was aan het Maagdenhuis gewijd. We kregen levendig filmwerk te zien van binnen en buiten de vesting en de rode sympatie ging begrijpelijk uit naar de mensen, die op zoek waren naar gegevens, die hun moeten leren, dat hun spel ernst mag heten. Bij de KRO was „Mijn broer en ik" weer amusant zonder meer. Je krijgt de indruk dat Eli Asser in deze serie toch niet alles legt, waartoe hij in staat zou zijn. Dat hij het wei-amusante zon der veel moeite neerschrijft, terwijl hij met meer inspanning tot iets veel be ters in staat zou zijn Brandpunt-buiten spel was weer het on-imiteerbare pro gramma, dat desnoods serieus wil zijn maar dat over de Heilige Sport even tueel ook onserieus wil doen. Opvallend: in een uitstekende begelei ding van de komende Europa-cup-fina le wilde Ajax-trainer Michiels wel een paar dingen zeggen c.q. niet-zeggen. Als dat betekent, dat er tussen Ajax en KRO weer vrede getekend is kunnen we daar alleen maar heel blij mee zijn. Want dan is een der domste t.v.-con- flieten weer uit de wereld. Vg. „Rondom twaalf nieuw programmi voor de vrouw (Van omroepcorrespondentl Galerie Kristiaan, Herengracht 215 Am sterdam, exposeert van 22 mei tot 18 juni schilderijen en studies van Hans je Hoekstra onder het thema Levens cyclus. Over de film van vanavond. „ES", schreef onze recensent destijds (januari '67) het volgende: Dé Duitse filmindustrie" ls zich aan hét herstellen, dankzij jong en enthousiast talent. Niet dat Ulrisch Schamoni's „ES" meteen een schot jn dp roos i^, dat niet. Want vooral in het begin van de film. waarin hij in reportagestijl een jong liefdespaar in alle standen ob serveert irriteert hij door zijn opper vlakkigheid. Als het meisje een kind verwacht dat zij niet hebbén wil, weet Sabine Sinjer in die rol onze sympathie te winnen, maar de jongeman, gespeeld door de debutant Bruno Dietrich blijft een naar, arrogant „Wirtschaftswunder" produkt, een egoïst en opportunist, en wiens wel en wee ons maar matig interesseert. Schamoni heeft ongetwijfeld talenten in het reportagevlak, maar als het om za ken gaat die indringender zijn, laat hij het afweten. Als het meisje na tal van dokters te hebben bezocht, die haar in alle toonaarden aanraden om de zwangerschap normaal te laten ver lopen toch tot 'n onderbreking over gaat. en als de jongeman (pas op de hoogte gesteld toen het te laat was, een typisch voorbeeld van de wel zeer oppervlakkige verhouding tussen het tweetal) verslagen thuiskomt, beëindigt Schamoni abrupt zijn film. Juist op het moment waarop twee jonge men sen een weg zouden moeten zoeken om nader tot elkaar te komen. Schamoni is een eigentijds filmer, die naast het teveel vermeden probleem van het ongewenste kind, zich ook be zig houdt met grondspeculaties rond de Berlijnse muur, de 'instelling van de he dendaagse jeugd en het lege vermaak in goedkoope nachtlokalen. Een stand punt neemt hij eigenlijk nergens in. En daardoor wordt „ES" pas boeiend als het meisje in moeilijkheden geraakt en minder oppervlakkig gaat denken. (Ned. II. 21.00 uur). Bruno Dietrich en Sabine Sinjen als het jonge liefdespaar in de film „ES", die vanavond op t.v. wordt - vertoond. HILVERSUM Iedere dinsdag- donderdagmorgen gaat de AVRO-radj deze zomer van half twaalf tot half een programma uiteenden waarvan meeste onderdelen voornamelijk 5 de vrouw bestemd zullen zün. Maar uitsluitend voor de dames, er w< ook geknipoogd naar dc man. die i wil luisteren. Zo zijn er tips voor de vakantie, kei kengeheimen, technische nieuwtjes, de belangstelling trekken, nieuws het gebied van land- en tuinbouw, zal' worden verzorgd door de Stichtin oublie relations land- en tuinbouw Den Haag onder de titel „Nieuws v Mauritskade 1" Voorts zal Yvon Keuls verhaaltjes over de belevenis? van en met haar kinderen vertellen zijn er nog bijdragen vj_n de red; trices van het programma voor vrouw „Avrodite". n 1. Heieen v Merk en Inge Kortlang. Tenslotte er ook een quiz. Chris van Hoorn ga een op het eerste gehoor volkome verward verhaal vertellen, waarna panel achter de ware toedracht rr zien te komen. De spelleider mag de vragen alleen met ja of reageren T.V.-filmpje van zangeresje Wilmt (Van i roepcorrespondent HILVERSUM De afgelopen we. heeft de TROS-televisie een filmplo naar Duitsland gezonden om opnam, te maken van het Enschedese zangere je Wiima Landkroon. Elfjarige Wilm ontdekt door showman Gert Timm man. geniet in Oost-Nederland m vooral ook in Duitsland een gi populariteit. Van haar eerste gramme foonplaat „Heintje, bau' ein Schloi fiir mich" werden in Duitsland r dan 400.000 exemplaren verkocht. Om moeilijkheden met de arbei inspectie te ontduiken De Nederlai se wet verbiedt immers kinderarbeid werd de film geheel in Duitsland genomen en wel in het stadje Teckle: burg in het Teutoburgerwoud. Tegen het decor van dit prachtige beJeei stadje met zijn steile straten en werkgevels heeft Wilma zes van hdl nieuwste liedjes gezongen. Het programma zal worden uitgezo» den op 5 juni aanstaande. De produkt* en regie zijn van Cees den Daas d Gerard Trebert. hel NEDERLAND I (STER- reclameuitzendingen o 18.56. 19.03, 19.56 en 20.16) NTS: 18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort KRO: 19.07 uur: Vikki Carr, showprogramma 20.00 uur: Journaal (NTS) 20.20 uur: Politie New-York, tv-serie 20.45 uur: Deep south, documentaire 21.20 uur: Rust noch duur, tv-serie 22.05 uur: Gesprek met kardinaal Döpfner 22.20 uur: Tweede journaal (NTS) 22.25 uur: Olympia's Tour, samenvatting 23.00 uur: Filmkunde (TELEAC) NEDERLAND II (STER- reclameuitzendingen om 18.56, 19.56 en 20.16) NTS: 18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: Scala, magazine VARA: Coronation Street, tv-serie 20.00 uur: Journaal (NTS) 20.20 uur: Achter het nieuws, actualiteitenrubriek 20.45 uur: Koning Klant, consumentenprogramm 21 00 uur: Het, film 22.25 uur: Tweede journaal (NTS Televisie morgei NEDERLAND I NEDERLAND I: NTS/NTS: 11.00 uur: Schooltelevisie De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's. instrumentaal sec- tet. 18.19 Uitzending van het Gereformeerd Politiek Verbond. Spreker: de heer P. Jonge ling. lid van de Tweede Kamer. 18.30 Nieuws. NCRV: 18 «1 Actualiteiten. 19.00 Literama: radiokroniek over boeken, schrijvers en to neel. 19.15 NCRV-Vocaal enxemble: moderne koorliederen. 19.45 Stereo: Muziek rond de klok van achten: licht gevarieerd muziekpro- 1.20 Nederland e semiklassieke De 70-ste verjaardag van Piet Muyselaar kreeg een bijzzonder feestelijk tintje, toen de burgemeester van Eindhove tr. H. Witte, de jarige en zijn partner Willy Walden, de onderscheidingstekens van het Ridderschap in de Orde vt Oranja Nassau uitreikte. Foto v.lM.r. diraoteur René SLaeswijk, Piet Muyselaar en Willy Walden. KRO: 12.00 van twaalf tot irieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; Pizzicato: muzikaal middagmagazine. (16.00 Nieuws). Tussen 15.50 en 16.30 uur ueel onderbreking voor reportage Olym- Tour door Nederland. Overheidsvoor lichting: 17.00 Evolutie van het toerisme in de Nederlandse Antillen. Spreker: Henk Den- nert, KRO: 17.10 Voor de kinderen. HILVERSUM II (298 m) AVRO: Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. —8.33 De groenteman). MRU: 9.00 Uitgebreide Voor de kleuters. 10.11 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30 Lichte Muze belicht: de operette. 14.30 Sp gel van België: muziek en nieuws van oi zuiderbuien. AVRO: 15.00 Stereo: 1. Cello piano: klassieke en moderne muziek. 2. praan en piano: klassieke liederen. 15.35 S reo Strijkkwartet: moderne muziek, li Nieuws. 16.02 Land der Muzen: kunstkronl klassieke muziek. 17.00 Stereo: Big Ba Beat: moderne orkestmuziek. 17.25 Jazzsp trum. 17.55 Mededelingen. UI (240 m en FM-kanalen) vrolijke' gevarieerde visite, (li 12.03 Gevarieerde muziek. (12.40—12.48 Wee: en SOS-bericht« Buitenlands persov erbericht. beursberichten Holland Festival wordt ingeluid DEN HAAG De Nederlandse Kloï kenspelvereniging organiseert op 14 j in een aantal carillonconcerten om het Hoi land Festival in te luiden. De concern! alle om 20.00 uur op die dag beginnet worden gegeven te Amsterdam op 1* carillon van de Westertoren door Hein d Ligt. te Rotterdam op de Laurenstord door Cor Don. te Den Haag op de Jacot* toren door Jan van der Zwart, te UtrecS op de Domtoren door Chris Bos. te Gr» ningen op de Martinitoren door Dirk Do» ker, te Alkmaar op de Waagtoren doa Jan AJbers, te Boxtel op de beiaard val de Petraskerk door Sjef van Belkom, f Oudewater door Mar Bruinzeel op de tor* In van de Grote Kerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2