Jeugd en Muziek Nederland viert twintigste verjaardag NTS BOUWT STUDIO A OM TOT DECORMONTAGEHAL BERLIOZPROGRAM RESIDENTIE-ORKEST TELEVISIE VANAVOND Kopertrio solieert in muzikantesk stuk van Jurriaan Andriessen »Glazen stad PAGINA 2 DK LEIDSE COURANT MAANDAG 14 APRIL 1968 püd3 %TERD4 "^APRÏt dinsdag 15 _apr|l woensdag 16 april donderdag' 17 april vrijdag 18 april zaterdag 19 april Afscheid van directeur Max Vredenburg Jeugd en Muziek Nederland be staat twintig jaar: dat feit heeft deze vereniging met een feest- ooncert herdacht door het Natio naal Jeugd Orkest onder leiding van Nico Hermans, zaterdagmid dag in het Amsterdamse Concert gebouw gegeven. Een concert, waarvoor een verblijdende belangstelling bestond; vooral van de zijde der jongeren. Doch ook vele ande- l aanwezig dr. P. J. Koets en de generaal van de Fédération des Jeunesses Musicales, voorts verschil lende leden van het corps diplomatique. Op deze middag is niet alleen gespeeld, maar ook gesproken. Veel, te veel ge sprokenMaar daartoe was wel enige aanleiding. Want niet alleen vierde men feest, men nam ook afscheid: van de directeur Max Vredenburg, die sinds 1952 met de opperste leiding belast, als pen- sioengerechtigde zijn functie neerlegde om als adviseur de vereniging, die hem zo zeer aan het hart ligt, nog enige jaren te blijven dienen. Orkest samenstelling Doch laten we eerst iets vertellen over het Nationaal Jeugd Orkest, deze zo bij zondere en immer veranderende muzi kale gemeenschap, bestaande uit gevor derde amateurs en vakleerlingen in de leeftijdsgroep van l'l tot 25 jaar, die in de zomer-, kerst- en paasvakanties en verder gedurende enkele weekends onder leiding van Nico Hermans (50), Maas trichtenaar van origine, reperteren. Dit ensemble bracht ditmaal niet min der dan 102 muzikanten in het geweer: 18 eerste, 17 tweede violen, 10 alten, 12 celli, 7 contrabassen, 4 fluiten, 3 hobo's, 3 klarinetten, 2 fagotten, 5 hoorns, 5 trompetten, 4 trombones, 1 tuba, 5 slag werk piano, 1 harp. Hoe verklaart men, dit constaterend, het gebrek aan strijkers in onze beroeps- Komend uit niet minder dan 48 plaat sen over heel ons goede vaderland ver spreid: Amsterdam, s-Gravenland, Leeu warden, Apeldoorn, Utrecht, 's-Hertogen- bosch, 's-Gravenhage, Den Dolder, Hen gelo, Dordrecht, Abcoude, Arnhem, Zut- phen, Zeist, Hilversum, Groningen, Lei den, Terneuzen, Ede, Utrecht, Eindhoven, Velp, Nijmegen, Maastricht, Oosterhout, Spijk, Bussum, Midlum, Heerlen, Kam pen, Haarlem, Huis ter Heide, Oegstgeest, Winterswijk, Zaandam, Terneuzen, Gou da, Thorn, Schaesberg, Westzaan, Amers foort, Blokker, Sassenheim, Delft, Kerk- rade, Deil, Loosdrecht, Hoogkerk, Laren (N.-H.). Het programma Deze jonge mensen speelden en hoe Een programma uitvoerend, dat speciaal gericht was op de capaciteiten van het gehele orkest en van elk der leden afzon derlijk duidelijk tot uitdrukking te bren- Op bepaald boeiende wijze vertolkte men de ouverture Groot Russisch Paas feest van Nikolaj Rimski-Korssakow, waarna de Suite voor klein orkest van Igor Sti-avinski verschillende muzikanten de gelegenheid bood te bewijzen, wat ze solistisch waard waren. En dat was heel veel, zo veel, dat men er bijna de bana liteiten in het gepresenteerde werk door vergat! Twee liederen Du Printemps en Akiba van Max Vredenburg volgden, gezongen door de bariton Max van Eg- mond. Bedoeld als een hommage aan de scheidende directeur. Excellent gebracht door de vocale solist, met een fijn gevoel voor de rijke coloristisohe nuances, getui gend van de Franse geaardheid van de maker, door Nico Hermans en zijn orkest geëncadreerd. De kunst van begeleiden: daarvan leg de men ook in Mozarts Derde Hoorn con cert in Es groot een proeve van be kwaamheid af. Joop Meyer, thans deel uitmakend van het Kunstmaandorkest en het Nederlands Blazersensemble, so- lieerde hier. Als nleidir ties hier geleverd opmerken, dat dit het minst geslaagde onderdeel van het aan afwisseling zo rijke concert was, consta teren we slechts hoe moeilijk de inter pretatie van muziek door Wolfgang Amadeus geschreven, altijd weer op nieuw is. Schijnbaar is alles even een voudig, maar alles ligt in die eenvoud open en bloot: de geringste aarzeling re- Met enkele delen u?T °de'^ai}elsüite Namouna (1882) van Eduaurd Lalo, waar- statisch, waarvoor het feit dat Babro Ericson van het blad zong, maar ten dele de oorzaak leek. Goede vertolking Uitgesproken goed daarentegen Van Otterloos vertolking van de „Fantas- tique". De niets camouflerende akoestiek van de Congresgebouwzaal verried wel enige onregelmatige inzetten, maar voor al wat betreft nuanceringen in tempo en klankkleur zorgden van Otterloo en zijn orkest voor een lyrisch en drama tisch sterke uitvoering. We hebben deze „Fantastique" weer eens vanuit een andere plaats beluisterd. Toen viel ons op dat achter in de zaal accenten die Van Otterloo in de strijkers- groepen aanbrengt, veel beter uitkomen dan in de voorste vakken. G.v.L. VPRO en TROS willen met NTS samenwerken iroepcorresponden t Componist en dirigent het best in de .Fantastique' Berlioz is een knap componist en een grandioos instrumentalist. Maar toch bekroop ons zaterdag avond na tweeëneenhalf uur Berlioz in het Congresgebouw het gevoel, dat we te veel van het goede hadden gekregen. Bij nader beraad dringt zich dan nog de overtuiging op, dat Hector Berhoz na zijn Symphonie fantastique ergens altijd bang geweest is onderdelen van dit dramatisch- romantische meesterwerk te her- halen* Zaterdag viel de volgorde in zoverre goed uit, dat de ouverture Benvenuto Cellini, de fragmenten uit Romeo en Julia en de liedercyclus Zomernach ten vóór de pauze op het program ston den en de „Fantastique" daarna. Met andere woorden: Berlioz' meesterproef kwam achteraan. Waar behalve de com ponist ook Willem van Otterloo in de symfonie zijn topvorm bereikt, zodat de bijna uitverkochte Willem-Alexander- zaal na een indrukwekkend stuk orkes traal vuurwerk huiswaarts mocht gaan. Van Otterloo probeerde zoals bij Benvenuto Cellini gebruikelijk en moge lijk de zaal bij verrassing „te nemen"; hij begon abrupt met de felle inzet en markeerde de tegenstellingen tussen dynamiek en lyriek zeer sterk, waarbij het Residentie-Orkest hem goed volgde. Volgens hetzelfde recept werden de frag menten uit Romeo en Juli? opgediend. Overigens kregen we hier nog eens de bevestiging van de indruk, dat alleen het door de dromenfee Mab geïnspireerde scherzo op het peilvan de „Fantas tique" staat; Van Otterloo kreeg in dit fragment zijn musici ook precies zo mee als hij wenste. Een gedeeltelijke teleurstelling werd de uitvoering van de liedercyclus „Zo mernachten". Hoewel Berlioz ook als liedercomponist grondslagen heeft ge legd waarop anderen hebben voortge bouwd, zijn z'n chansons wat samen hang van tekst, melodie en harmonie betreft veel minder homogeen en ook minder verrassend dan die van Fauré en Duparc, ja zelfs die van Chausson. In .,Le spectre de rose" en „O, reviens" beluistert ge de aanzet tot echte schoon heid van het lied, maar dat blijft bij een aanzet. De Zweedse mezzosopraan Babro Ericson wist de tekst niet over te brengen, wat haar eerste nadeel was. Bovendien kreeg ze halverwege de cyclus moeilijkheden met haar stem, waardoor ook puur vocaal het een en ander mis lukte. Tenslotte bleef de voordracht te ma's voor vaste tv-avonden ten behoe ve van de omroepen en de NTS, zouden tot de gevolg hebben, dat met ingang van 't najaar op de donderdagavond, welke dan door de TROS en de VPRO worden verzorgd, in feite geen actuali teitenprogramma's meer op 't scherm zonden komen. Dit punt is onder ande re ter sprake gebracht op de bijeen komst van de werkgroep actualiteiten, waarin alle omroepen en de NTS zijn vertegenwoordigd. Tijdens de laatstgehouden vergadering bleek, dat de VPRO. TROS en NTS inmiddels zelf plannen hadden gemaakt. Men wil namelijk een soort tv-magazine ontwerpen, waarin vooral de aandacht wordt besteed aan actualiteiten op de lange duur. De NTS wil zelf op zon dagavond haar oude tv-rubriek „Pano- ramiek" weer terughalen. Anderzijds bestaat er ook de moge lijkheid om de actualileitenvoorziening voor een deel in gezamenlijk verband te maken, waarvoor zich het NTS-pro- gramma „Scala" uitstekend zou lenen. Destijds hebben de omroepleiders ge weigerd, om medewerkers van hun eigen actualiteitenprogramma's aan de NTS af te staan voor een zgn. jourqalisten- forum, dat actuele kwastie voor de ca mera's op zondagmiddag zou gaan be spreken. In hoeverre men straks een modus weet te vinden, om ten aan zien van bepaalde onderwerpen toch te gemoet te kunnen komen aan de wen sen van de NTS-programmastaf valt niet te voorzien. Maar het heeft er al le schijn van, dat de NTS het op voor hand is gelukt, om straks in elk geval medewerking te krijgen van de tv-me- dewerker» bij de VPRO en d® TROS. Max Vredenburg geridderd Vóór de aanvang van de pauze heeft men Max Vredenburg op verschillende wijze en in verschillende toonaarden ge huldigd. De secretaris-generaal van de Fédéra tion Internationale des Jeunes Musicales Paul Willems, memoreerde met warme erkentelijkheid, wat de scheidende di recteur 'betekend had vooi ling van een beweging, die zich over de hele wereld uitstrekt. En het was dr. J. Ilulsker. die als per soonlijk vertegenwoordiger van de mi nister van Cultuur, Recreatie cn Maat schappelijk Werk, de dank van de Ne derlandse regering uitsprak. In het kort herinnerde hij er aan. wat er onder Vre- denburgs bewind allemaal tot stand was gekomen: 13 koren en 10 orkesten wer den opgericht, tal van opdrachten ver strekt, vele muziekkampen georganiseerd, en enkele internationale congressen ge houden. Het verheugde hem daarom ten zeerste te kunnen mededelen, dat het hare majesteit de koningin behaagd had hem te benoemen tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Bepaald ontroerd reageerde hierop Max Vredenburg. in zijn dank de veler betrekkend, die hem in zijn werk ge steund hadden, inzonderheid zijn vriend en voorzitter van Jeugd en Muziek Ne derland, Lucien J. Ph. M. Thole. B. R. Elizabeth Taylor mag niet reizen PUERTO VALLARTA (Mexico) (AP) Elizabeth Taylor heeft van haar dok ter opdracht gekregen te rusten en niet te reizen, aldus heeft haar echtgenoot Richard Burton gisteren verklaard. Eli zabeth zélf verklaarde in een interview, „ik heb de laatste tijd verschrikkelijk hard gewerkt. Ik maak me zorgen ovc mijn chronische rugpijn. Maar kank« bestaat alleen in de verbeelding van ee verslaggever". Het echtpaar is op 13 maart te Puerto Vallartas op de kust van de Stille Oceaan aangekomen. Zij zijn tot ereburgers het plaatsje benoemd omdat hun aan zigheid in Puerto Vallartas tijdens de verfilming van „De nacht van de Igua na" een grote steun is geweest. Op ee vraag over hun toekomstplannen ant RADIO PROGRAMMA F.OERLAND I (STER-reclame-uitzen- Journaal (NTS) 20.20 uur: Wereld op wielen, automobilisten 20-50 uur: De Draaidoos. Granada mijn Granada Verbond 22.55 uur: Tweede journaal (NTS) Export (TELEAC) ••^RLAND II (STER-reclame-uitzen- dingen om 18.56, 19.56 en 20.16) NTS 18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 i Nie het AVRO 19.30 uur: Vaders tegen wil 20.00 uur: Journaal (NTS) actualiteiten 20.45 uur: Peyton Place. Televizier. actualiteitenrubriek 22.25 uur: Tweede journaal (NTS) Televisie morgen Nederland I NTS/NOT 10.35 uur: Schooltelevisie De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's. In de kapel van het kasteel Berleburg in West-Duitsland is zaterdag de kleine prins Richard, zoon van de Deense prinses Benedikte en van prins Gustav Frederlk van Berleburg gedoopt. Een dominee verrichte de doop. HILVERSUM Tjjdens de eerste faze van de tientallen miljoenen kostende studionieuwbouw van de NTS in Hil- werd de in dit plan passende decojrmontagebal ingericht als nood- studio. Nn de nieuwe tv-studio's 1. 2, 3 lieveljjk in gebruik zijn ge korte tyd-ook de-tv- studio's 5 en 6 klaar zijn. is de nood- studio gesloten, teneinde de bouwers in de gelegenheid te stellen dezee enorme ruimte om te vormen tot decormonta gehal, zoals dit in de oorspronkelijke opzet was bedoeld. het hoofd moeten bieden. De noodstudio was nauwelijks enige maanden in dienst genomen, toen bleek, dat de bouwers en de NTS allerminst te spreken waren de ultra-moderne dakbedekking van deze hal. Hiervoor had men gebruik gemaakt van grote blauwgroene ge- emailleerde platen met opstaande ran den. Tussen deze randen was een water afstotende pasta gespoten welk, de dak bedekking, die bovendien aan de binnen zijde van een warmte e"h geluidisolerend de eerste herfstachtige wolkbreuk stond de vloer van de televisiestudio blank, omdat het dak niet aan de ver wachtingen voldeed. Men heeft toen in allerijl een deel van de emaille platen verwijderd en vervangen. Uit een deskundig onderzoek bleek, dat de pasta, die tussen de platen moest worden aangebracht niet onder de vereiste druk van een atmosfeer tussen emaille lichtgewichtplaten was ge- komt terug senaarse componist, is het prototype van de musicus die vrijwel uitsluitend in opdracht hedendaagse gebruiksmu- ziek maakt en zich met veel handig- en vaardigheid aan vrijwel elke situatie Zo'n uit de aard van zijn werkmethode nooit een voortrekker, een geniale revolu tionair. integendeel: h(j assimileert elke voor hem bruikbare stijl uit een veraf of een nabij verleden en ontplooit in een onvermijdelijk beperkt, want door de praktische opdracht beperkt, ka der een betrekkelijke originaliteit. Deze poging tot karakteristiek kan naar mijn mening ook gelden ten aan zien van de Movimenti voor trompet, trombone, strijkers en pauken, een com positie die Jurriaan Andriessen in 1965 maakte in opdracht van het rijk en die zondagmiddag in de Rotterdamse Doe len ten gehore werd gebracht door het Rotterdams Phiharmonisch Orkest onder Jean Fournet. Het is een onderhoudende, intelli gente causerie die de componist zijn toehoorders voorzet, bepaald niet he melbestormend en evenmin erg ver rassend. maar wel spits van opzet en uitwerking. De negen korte onderdelen zijn in groepjes van drie bij elkaar gehouden, zodat de beproefde indeling snel-langz; de pauken gesteld. In de middelste trits, het langzame deel. komen de ko perblazers van het concertino met tel kens wisselende bestanddelen van het strijkerskorps apart aan bod. Zoals men mocht verwachten, presen teerde Fournet het muzikanteske stuk met toewijding en stijlbesef, trompet tist John Floore, hoornist Pieter Gouder- jaan en trombonist Bas Dekker oogs hun virtuoze spel veel bijval. De componist dankte van het balko voor vertolking en ontvangst. Daarna het onvolprezen klavie: eert in Es groot. K. 271 van M< in Salzburg gemaakt voor een uit Parijs (Van :spondent) kla- dit werk op het j Wat Mozs vóór operarecitatief instrumentaal is toege past in het andantino, in het vernukke- lijke rondo met ter onderbreking ca- j denzen in een menuet tempo. Meer dan de solopartij echter was het de prachtige begeleiding van Jean Four net die deze middag indruk maakte. De Franse pianiste Michèle Boegner was veel minder overtuigend. Het eerste deel speelde ze met veel te veel pe- de tempi. Ook in het rondo speelde zij hoog ingezette prostissimotempo tech nisch niet waar maken en muzikaal was het onaanvaardbaar. Het beste was het middendeel: helder, klaar van pianistielc maar in de voordracht zonder de geestelijke achtergrond die Mozarl tot een genie maakt. Genoten heb ik na de pauze van de magnifieke verklanking van Beethovens pastorale, waarin Fouret in een prach tige, ademende frasering het orkest zowel ontspannen als gespannen liet musiceren. Dit muzlekmalcen had in zijn onopgesmukte eenvoud en trouw aan de partituur een onmiskenbaar voor name allure. Zowel Fournet als zijn musici waren op bun bestl ll*+ *s-1 HILVERSUM Het televisiefeuill. „De glazen stad" waar de gelijknamige roman over de tuinders in het Wesl- land door wijlen de heer Risseeuw. trok vorig jaar een ongekende kijkdichtheid. Er werden zelfs platenopnamen van gemaakt. Aangezien de programmalei ding va ii de NCR V-televisie nog steeds tientallen verzoeken ontvangt om deze serie nogmaals uit te zenden, heeft men besloten deze door Willy van Hemert geregisseerde tv-serie in verkorte vorm (drie delen) in het najaar te herhalen. Zoals bekend werd de ..De glazen >rig ja: icht aflei i het gehecht. Steeds werd er door de NTS-leiding ontkend, dat deze moderne dakbedekking, die op grond van esthe tische en constructieve voordelen was gekozen, kennelijk in de praktijk abso luut niet voldeed. •In-de.loop.der. jaren.hebben fabrikant en bouwers kennelijk betere afdich tingsmethoden geevonden, want ook de dekt. In de komende maanden hoopt men daarom 't dak van ex-studio A voargoed waterdicht te maken. Ook niet i de ophopen, zodat er bij vriezend weer geen kans meer bestaat, dat de muur platen gaan scheuren. De puntdaken van ex-studio A tvaren destijds van grote driehoekige lichtkap- pen voorzien ten behoeve van het decor atelier. Aangezien er in een tv-studdo niet bij het beperkte daglicht kan wor den gewerkt, werden de lichtkappen met houten panelen afgeschermd. In de driehoekige kappen werden de buizen voor de airconditioning gelegd en daar onder over de gehele oppervlakte van de studio een zogenaamd lichtplafond ge- dagn: Groei geest Corii de g' In erop najaar wordt gemoderniseerd. Ook de houten panelen, voor de licht- I kappen en het aïrconditioningcircpit worden verwijderd, zodat «de -decorbou wers straks hun arbeid zullen kunnen verrichten bij het ideale daglicht, dat uit de op het noorden gerichte dakven sters naar binnen valt, hetgeen van groot belang is voor de beoordeling van de kleuren, waarin de decors moeten worden geschilderd. Aan het exterieur van de decorhal zal overigens vrijwel dan hoopt men nog vóór aug. de decormontagehal A van de NTS in gebruik te kunnen nemen. In 'n latere faze, waarschijnlijk volgend jaaf be ginnend, zal achter de twee decorhal len een enorme decorfabriek worden ge bouwd. Tot op heden moeten de groot ste decorstukken worden vervaardigd op de decorfabriek, die is ondergebracht in een oude tapijtfabriek aan de Kamp straat in het centrum van Hilversum. Met behulp van grote vrachtwagens worden deze stukken dan via de weg naar de decormontagehallen vervoerd, waar ze in elkaar worden gezet en mid dels een vernuftig systeem binnen een uur in de zes aangrenzende tv-studio'i kunnen worden gereden. ixSpartak werd door de NTS we irwachtten niet anders uiterst cor- ct in beeld gebracht. Het spel werd lortreffelijk door de camera's gevolgd, len belangrijk moment werd gemist. tijds zijn isnelle herhalingen in vertraagd mpo van de belangrijkste spelmomen- n. Dat misten wij nu. in het bijzon- ;r bij de inleiding van liet tweede lelpunt. Beschikt de NTS niet over benodigde apparatuur daarvoor? ja, :s de NTS het dan niet in haar status van technisch beste ictbalverslaggever verplicht zich dcr- lijke schaffen? YARA-t.v. stopt ..Rood. wit blauw HILVERSUM Zonder voorafgaande mededeling heeft de programmaleiding van de VARA-televisie het besluit ge- inee de VARA-tv in maart 1968 start te. hadden in april en mei moeten plaatsvinden. -an 9 april ging niet verschil van mening tuisen regisseur Frans Boelen, zijn tekstschrijver en de programmaleiding. Men is namelijk bij de VARA van me ning, dat de inhoud van „Rood, wit blauw" steeds meer gaat lijken-op uit zendingen als „Uit Bellevue" en „Ha- Commentator was Heiman Kuiphof. Hij is op zijn best als hij echt-enthousiast wordt. Dan levert hij een ideale woord begeleiding waarom we hem menig foutje willen vergeven. Gisteren was Herman niet enthousiast maar somber. Dan levert hij onbevredigend werk, zijn Toutjes worden tot fouten en hij lijkt het maar moeilijk te kunnen verkrop pen dat het team dat hij teleur vindt stellen toch met een (Verdiende!) 3IJ sland uit de bus komt. net een nabeschouwing. Henk ondervroeg enkele spelers Michels van Ajax. Hij doet reffelijk. vraagt bijvoorbeeld De nabeschouwing leverde toch wel zichtig optimistische prognose over de uitwedstrijd die Ajax in de Europa- Cupfinale kan brengen. Overigens, met alle respect voor ko ning voetbal, het- grootste evenement van het t.v.-weekeinde viel voor ons gistermiddag toen de NTS ons een op name bood van een deel van het jubi- tolkt door Yehudi Menuhin. Dat was domweg magistraal; mooier dan we ebt toch overbekende concert ooit hoorden. Fred Bosmans beeldregistratie was goed met naar onze smaak iets te wei nig nadruk op de fabuleuze prestati® Zaterdag bezette de AVRO „I". We herinneren ons niet precies of we wel eens de loftrompet hebben gestoken over dat alleraardigste middagprogram ma voor de jeugd „Sluif-es-in". Zo niet, dat hierbij! Speciaal om de ont wapenende (en vaktechnisch gezien on gelooflijk bekwame) wijze waarop het door Ria Bremer wordt gepresenteerd. s AVoi Keer! het dat bij elke uitzending aardiger lijkt te gaan worden, benevens De Mounties. Die bereikten in hun voorlaaste uitzen ding een absoluut dieptepunt. Voordeel was nu dus dat het per se minder slecht allen. Hetgeen geschiedde, Op „n" zagen de Frace Majeure-colla- ge waarmee dit programma bniten me- gaat. Nogal ren aardig wat ge niet alles leek on^ lationale consump- Meri de nop NCRV's Hier en Nu de komende zwaring van de lasten van het autorij den aanpakte. Enerzijds werd de rede lijkheid. aangetoond van de begrotings onderdelen die deze lastenverzwaring noodzakelijk maken. Anderzijds wer den nogal onbevredigende alternatie ven (vermindering van de ontwikke lingshulp bijvoorbeeld) aangevoerd. Er was een bijzonder „politiek" (in de meest ongunstige zin!) betoog van AR-Kamerlid De Kieft en vervolgens de nogal onbevredigende HN-conclusie: hoopt dat de protestactie (tegen de ver zwaring dus) succes zal hebben. We hebben (vrijwel) niets tegen de actie, evenmin tegen het feit dat H&N in deze een uitgesproken standpunt heeft. We hebben wel bezwaar tegen de kruip- door-sluip-doormethoden waarmee dit standpunt kenbaar werd gemaakt. Vg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2