charlie chaplin tachtig jaar 3 nog boordevol ^ilmpl annen parmantig grijs heertje eens de grappigste man van de wereld ,Easy street" voor Mutual. In zij" fraai gelegen landhuis boven het vriendelijke stadje Vevey aan het meer van Genève zal op 16 april Charles Spencer Chaplin temidden van zjjn ge zin zjjn tachtigste verjaardag vieren. Ver van zijn bewonderaars, die aan zijn voeten lagen toen hij nog „de grappig ste man van de wereld" was, ver ook van al diegenen die hem in een latere episode in zijn carrière het leven on mogelijk maakten. Chaplin werkt nog iedere dag aan scenario's, zit boordevol rilmplannen maar zal er zelf niet meer in optreden. „Wie wil er nu nog zo'n oude man op het scherm zien?" zegt hijzelf en dat is ook de reden waarom hij ieder televisieinterview schuwt. „Het is een onbarmhartig medium" is zijn mening. dagelijks in het mid delpunt der belangstelling stond leidt nu met gezinsleden, die nog niet uitgevlo- zijn, een teruggetrokken leven in Corsair hoog boven Vevey. Een ■enkele maal vertoont hij zich „en pu- zoals de keer, dat wij hem ont moetten op het vliegveld van Genève op het punt naar Nederland te vertrek- r de Erasmusprijs in ontvangst u Hij was toen in gezelschap vrouw Oona. dochter van de toneelschrijver Eugène O'Neill en van zijn oudste dochter Geraldine. die en kele minuten eerder het vliegtuig naar Londen zou nemen Een onberispelijk ;;ekleed, voorkomend grijs oud heertje, het leek met zijn dochter en kleindochter op stap was. ^iemand zou achter dit parmantige baasje een der grootste komische talenten van deze vermoed hebben, totdat een maal in gesprek met hem hij zijn -voorden met enkele kwieke en goed bestudeerde gebaren onderstreepte. o'n moment vergeet je het grijze, gerimpelde hoofd en lijkt Chaplin tien tallen jaren jonger. Zijn vrouw Oona, knappe verschijning, houdt zich op zulke ogenblikken zij is vriendelijk r weinig spraakzaam helemaal 'op de achtergrond en gunt haar man het toneel voor zichzelf. Men behoeft Chaplins autobiografie maar te lezen en vooral de onderschrif ten van de foto's met Albert Ein stein. met. Chou En-lai, met Vincent Auriol, met l'abbé Pierre, met Jean Coc- teau, met Pablo Casals, met Winston Churchill enz. enz. om te weten dat hij ijdel is. Mag hij De volksjon gen, die al met zijn vriendjes pantomi me speelde in Londens achterbuurten en op zijn 28e de hoogst gesalarieerde filmacteur ter wereld was De man. die in de jaren twintig maar, één maal in de drie jaar een film behoefde te maken en toch de favoriet van het pu bliek bleef Chaplin heeft meer voor de Ameri kaanse filmindustrie gedaan dan men daar wel wil toegeven. Vlak voor de eerste wereldoorlog naar Amerika ge komen met Fred Karno's Britse panto- mimegroep een groep waarvan ook Stan Laurel deel uitmaakte rolde hij in de filmbusiness. toen nog door echte toneelspelers beschouwd als een soort kermisbedrijf. In 1914 engageerde Mack Sennett de jonge Engelsman voor een serie film kluchten. Sennett had een eigen for mule met veel gooi- en smijtwerk en een wilde achtervolging aan het slot. Chaplin streefde meer naar verfijning, oog voor komische details en het subtiel uitwerken van dwaze situaties. Maar Sennett was de baas en zo debuteerde Chaplin in „Making a living" met hoge hoed en druipsnor als de clichéschurk in vele Sennettkomedies. In zijn twee de film reeds vond Chaplin zijn eigen type. Met bolhoed, rottinkje, veel te grote broek en dito schoenen, die aan de verkeerde vpet zaten en uitgerust met een tandenborstelsnorretje was hij de plaag van een cameraman, die een autorace op de filmoand wilde vastleg gen. Dat type zou hij, zij het met meer nuances vasthouden tot 1939. Tot „The great dictator". In 1914 maakte Chaplin liefst 34 één- of tweeacters voor Sennett, die op een adembenemend tempo bleef staan met vrij veel wreedheid het trappen van oude mannetjes etc. maar Chaplins in vloed op de films waarin hij optrad was onmiskenbaar. Tenslotte gaf Sennett de strijd op en lipt Chaplin de latere ifilms zelf schrijven en regisseren. Dit alles kon niet verhinderen, dat de komiek in 1915 vopr een «aanzienlijk hoger salaris en meei- zeggenschap over liep naar de Essenaystudjb's. In 14 maanden maakte Chaplin daar 14 films, variërend van 2 tot 4 acten. Overgeble ven materiaal werd later nog tot een aantal films verwerkt door de studio zelf, zonder dat Chaplin part noch deel aan de eindmontage had. In 1916 en '17 stond Chaplin onder con tract bij Mutual voor een in die dagen astronomisch hoog salaris- Twaalf twee acters waren het resultaat, dat heden ten dage nog regelmatig in het voor programma van onze bioscopen te zien is onder titels als „Charlie als politie agent" (Easy street), „Het pandjeshuis" (The pawnshop). „De emigrant" (The immigrant) en „De avonturier" (The adventui-er). ..Eric Campbell, die een jaar later bij een auto-ongeval om het le'-en zou komen, speelde de baardige schurk en Edna Purviance steevast de blonde schone. Edna, ook al tijdens de Essenayfilms Chaplins vaste tegen speelster zou dat blijven tot 1923 toen Chaplin besloot een societydrama te re gisseren, zonder er zelf in op te treden. ..A woman of Paris" werd een succes wat de kritiek betrof, maar geen com mercieel succes voor Chaplins samen met D. W. Griffith. Douglas Fairbanks en Mary Pickford nieuw gevormde maatschappij United Artists. Ednas carrière was voorbij, maar tot haar dood toe kreeg zij een pensioen van Chaplin Na negen films voor First Natio nal tussen 14 april 1918 en 25 fe bruari 1923 waaronder meesterwerken als „The kid" en The pelgrim" was Chaplin eindelijk vrij om films voor zijn eigen maatschappij United Artists te maken. Het werden „The gold rush" (1925), „The circus" (1928). „City Lights" (1931), „Modern limes" (1935), „The great dictator" (1940) en „Mon sieur Verdoux" (1947), titels die bij de bioscoopbezoeker geen nadere introduc tie behoeven. Behalve „The circus" en „Monsieur Verdoux" worden zij nog regelmatig opnieuw uitgebracht. De oorzaak, dat Chaplins produktie na 1923 daalde, is gemakkelijk na te gaan. Chaplins rivalen Harold Lloyd, Buster Keaton en Harry Langdon wa ren ook overgestapt van de tweeacter naar de avondvullende film. die meer voorbereiding vergde. Daarbij kwam, dat Chaplin de waarheid van het Ne derlandse gezegde „Hoge bomen van gen veel wind" ging ondervinden. Zijn huwelijk met de piepjonge onnozele Mildred Harris werd een mislukking en Amerikaanse vrouwenclubs stonden on middellijk klaar zijn films te boycotten Toen zijn tweede huwelijk met de'am bitieuze Lata Grey twee zoons Sidnev en wijlen Charles junior ook al geen lang leven beschoren bleek, laaide de storm van protest opnieuw op. Het is na deze ervaringen vrij verklaarbaar dat Chaplin zijn derde huwelijk met de ex- Goldwyngirl Paulette Goddard zijn tegenspeelster in „Modern Times", zo lang mogelijk geheim hield. Toch schijnt deze verbintenis getuige het boek dat Charles junior over zijn vader schreef veel betere kansen te hebben gehad dan de vorige. Was er in „Modem Times" al duidelijk sprake van een boodschap, die de ma ker de toeschouwer wilde overbrengen de moderne mens overheerst door de lopende band in „The great dictator" was dit streven nog duidelijker. Van daar: voor het eerst dialoog. Terwijl men in de Verenigde Staten de ogen nog stijf gesloten wilde houden voor Hitiers terreur, begon Chaplin aan een film over een levensgevaarlijke dic tator, die de joden wilde vervolgen. Bij de première op 15 oktober 1940 bleek weer eens Chaplins vooruitziende blik. ook al was de affaire Hitler of Hynkel. zoals Chaplin hem noemde, geen zaak Chaplins filmdebuut in „Making a living". meer om over te lachen. Het feit. dat Chaplin door het onverkwikkelijke rechtsgeding, dat de hysterische Joan Barry aanhangig maakte en zijn huwe lijk met de veel jongere Oona O'Neill weer in het nieuws kwam met vele com mentaren, het feit ook dat Amerika Chaplin verweet nog steeds Engelsman en geen Amerikaan te zijn, beïnvloedde de ontvangst van zijn volgende film ..Monsieur Verdoux". Teleurgesteld, ja zelfs vol rancunes, om dat hij van on-Amerikaanse praktijken werd beschuldigd naar aanleiding van zijn duidelijk linkse sympathieën, nam Chaplin tenslotte de wijk naar Zwitser land, van waaruit hij zijn zure, zeer ten dentieuze „A King in New York" maak te. „Lime light" had een ietwat droef geestige zwanenzang kunnen zijn voor een der groten van het witte doek. Het door hem geregisseerde „De gravin van Hongkong" kan Chaplin was nooit in de eerste plaats regisseur, maar een die eens zijn tijd vooruit was en nu vol gens verouderde principes werkt ronduit een blunder worden genoemd. Maar laten we deze tachtig jarige niet aanvallen op enkele latere foute beslis singen. Laat hij ir. onze herinnering voortleven als „Charlie, de miljoenen over de hele wereld zoveel genoegen bezorgde. Het genie van zijn tijd. Juist de tijd, idat de film van ker misvermaak moest evolueren tot kunst- i melancholieke Chaplir Met Fatty Arbuckle in „The rounders". In „Shoulder arms

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 11