PURPEL SIMON MOVES THE PINK HARUM TEKENFILM elsje in kabouterland DOP 1 PROCOL DUPREE FLOYD Geheide kans voor Utrechtse GLORI all w< PICKS OF THE WEEK correspon dentie onze parkieten het ongeluk een fijne middag het avontuur op zee ZATERDAG 29 MAART 1969 BIJ grammofoonplatenmaatschappij Bovema zijn de ..insiders" ervan overtuigd, dat de meer experimen tele popmuziek ook in Nederland lucratieve verkoop cijfers aan de platendijk kan zetten, mits het grote publiek attent gemaakt wordt op deze richting. Van daar, dat deze week met veel bombari een actie ge start werd onder de nietszeggende titel „The Con temporary Rock Repertoire". Nietszeggend omdat de platen, die in deze actie werden ondergebracht, eerder een commerciële uitgave zijn van de zgn. underground-music", dan rock 'n roll. Groepen als Pink Floyd, Deep Purple, The Nice en The Frater nity of Man brengen inventieve bewerkingen van „underground'-repertoire. Hoe men dit dan ook wil terugvoeren op het oude rock 'n roll-stampwerk is voor ons een raadsel. Wij willen de actie echter niet ophangen aan deze misvatting, want het gebodene is alleszins de moeite waard. Neem bijvoorbeeld de vier goedkope verza- mel-elpees „Rock a delics", „Tom's Touch", Imme diate let's you in" en „Purple Simon Moves the Pink Harum". Het zijn stuk voor stuk 33-toerenschijven, die in hun soort goed informatie bieden. Op „Rock a Delics" maken we kennis met een aantal min of meer onbekende popgroepen uit de Verenigde Sta ten, waarvan alleen The Steve Miller Band ons iets zegt. Niettemin is de muziek onderhoudend, hier en daar vooral bij „Rock 'n roll gypsies" van The Hearts A Flowers iets te on-interessant, maar instrumentaal gezien op een hoog pijl. Datzelfde geldt voor „Tom's Touch", een verzameling produk- tiea van de vooruitstrevende Amerikaanse producer Tom Wilson. De collectie is Interessant ondanks het gebrek aan bekende namen (uitgezonderd The Fra ternity of Man). Bij „Immediate let's you in" tasten we niet in het duister. Namen als The Small Faces, P. P. Arnold, The Nice, Eric Clapton en Chris Far- lowe hebben een bekende klank. De nummers zijn gehaald van elpees van de musici. Zij, die toender- tijd de aanschaf van de elpees te kostbaar vonden, kunnen nu voor een prikje 10,90) hun platenver zameling uitbreiden. De laatste van dit kwartet, „Purple Simon Moves the Pink Harum", is voor ons 't minst intrigerend omdat het stuk voor stuk op namen zijn die al eerder op single werden uitge bracht. De elpee biedt nummers van Deep Purple. The Move, The Pink Floyd, The Procol Harum en Simon Dupree The Big Sounds. Aardig voor disco- fielen, maar voor ons hoeft het niet. Het tweede gedeelte van de Bovema-actie is het uit brengen van een aantal gloednieuwe elpees van groe pen, die hun sporen in 't popvlak verdiend hebben of nog aan het verdienen zijn. Zo kwam de Procol Harum bekend van „A whiter shade of pale" en „Homburg" niet uit „Shine on brightly" naar him laatste hitsingle. Gary Brooker en Keith Reid schreven weer een aantal knappe composities, die zich meer en meer bewegen op het „underground"- vlak, zonder de befaamde Harum-sound te verliezen. Overigens is het opvallend, dat de eerste Procol Harum-elpee gebruikt werd als grondmateriaal voor de overwedigende „Music from Big Pink"-elpee van The Band (later werd hieruit de succesvolle single „The weight" gedestilleerd). Wij zijn dan ook be nieuwd, waar we dit nieuwe Procol Harum-patroon zullen terugvinden. Een tweede elpee is de „S.F. Sorrow" van de Pretty Things. Zanger Phil May en zijn mannen hebben keihard gewerkt en aan deze musical-achtige ge schiedenis over S.F. Sorrow, die al vanaf zijn ge boorte gedoemd is te mislukken. Als hij na een hantal jaren in de gevangenis te hebben gezeten sterft, blijkt hij de meest eenzame man ter wereld te zijn geweest. Wij hopen van harte, dat deze su blieme elpee de aandacht krijgt, die hij verdient en niet in een vergeethoekje geraakt, omdat de Pretty Things nu eenmaal vergane grooheden zijn. De laatste elpee, die wij op onze redactietafel kregen, is van de Bonzo Dog Band, vroeger geheten de Bonzo Dog Doog Dah Band. „The Daughnut in Granny's Greenhouse" is een bijzonder goede debuut elpee geworden. De vijf leden van de groep hebben hier en daar in de muzikale geschiedenis gegras duind en een aantal genres in een modern jasje ge stoken. Ofschoon we uiteraard het grandiose visuele effect van hun optreden missen, waarin zij zich uit leven in een wervelende show, behoort deze eerste elpee tot een „moetertje" voor hen, die wel eens kennis willen maken met een experimentele, maar vooral satirische kant van onze huidige popmuziek. We hebben ons in het bovenstaande beperkt tot een opervlakkige bespreking van de elpees, die Bovema als noderdeel van de actie in de handel bracht. Plaats gebrek noopte ons daartoe. Het is nu eenmaal on doenlijk alle uitgekomen elpees stuk voor stuk op hun muzikale meritus te beluisteren. Vandaar dat we aan het slot willen volstaan met alleen nog te vermelden, dat Bovema als speciale attractie een prijsvraag aan de actie verbond. Binnenin de hoes van iedere elpee vindtje een formulier, waardoor je mee kunt dingen naar 'n geheel verzorgd weekend naar Londen of vijf-en-twintig sublieme pop-elpees. Het enige wat je behoeft te doen is een slagzin van maximaal vijf-en-twintig woorden je mening te ge ven over de gekochte elpee. Een deskundige jury bepaalt na de sluitdatum (1 april 1969) wie voor de hoofdprijs in aanmerlüng komt. Veel succes. Als de voortekenen ons niet be driegen en waarom zouden ze dan heeft de Utrechtse pop- formatie Gloria met „The last seven days" een geheide kans om zich te voegen by de nieuwelingen op onze nederpop-top. Niet dat het een verdienste is van de groep zélf. Verre van dat, want de vier leden Long, Mouse, Meep en Hosa hebben geruime tijd een aantal kansen verspeeld door een slecht biihne-optreden. Pas toen de Engelse producer Bobby Gra ham thans een „gastarbeider" in ons kleine landje aan de zee zich met de zaken ging bemoeien, slaagde men erin deze formatie door geraffineerde greepjes met „Bitter Sweet" de top-40 binnen te loodsen. Die greepjes zullen met „The last seven days" echter niet nodig zijn, want als ie de top-20 haalt is dat nog eens verdiend ook. Maar. zoals gezegd, het is geen verdienste van de groep zelf. Als voornaamste oorzaak van het plot selinge succes willen we de uiterst knappe tekst van Karei Hille noe men. Geïnspireerd door het Oude Testament, schreef hij overdag werkzaam als publiciteitsman van de grammofoonplatenmaatschap pij Bovema het verhaal over het eind van de wereld in zeven dagen, tot groot verdriet van God. Een ander lid van de Bovema- staf, producer John Möring, zette het verhaal op muziek, met aan het slot een indrukwekkende cli max. Met behulp van groot orkest legde Bobby Graham deze gran dioze compositie op de plaat vast, waardoor het aandeel van Gloria zich beperkt tot 't vocale gedeelte (dat zij overigens uitstekend ver zorgd hebben). Met goedvinden van tekstschrij ver Karei Hille volgt hieronder de tekst. „LAST SEVEN DAYS" 1. On the first of the last seven He saw his world and said: Give me back all the animals and birds Before they will be spoiled like all the human beings. Refrein: He heard the people cry. He heard the people sigh. they didn't pray, ne the other day. 2. On the second of the last He saw his world and said Give me back all the flov Because you don't deserve their beauty and their shelt 3. On the third of the last He saw his world and said Put out all the stars and the TTMf Because you dont deserve a compass in your darknaj 4. On the fourth of the last seven flJ He saw his world and said Give me back my friends j this wol Before they'will die like al those terrible traite* 5. On the fifth of the last Dd« Because you dont deserve light that's in your blind ej 6. On the sixth of the last seven di He saw his world and said Now burn down these peo Because they wouldn't heai my words up on the mount* 7, And then on the last day of the w The world was waste ahd en He saw his world and cri te k gens terre 1. >fJe n'aurai pas le temps" Franck Pourcel. Grandioze in strumentale stereosingle van be kende Franse orkestleider. On danks de concurrentie van John Rowles, die enige maanden terug met ,Jf I only had time" de top- 40 veroverde, werd het opnieuw een hit doordat de televisie het gebruikt als „tune" voor het pro gramma „Mens durf te leven". 2. ,flidn't you know" Gladys Knight The Pips. Nieuwste op- name van de groep, die op liet Grand Gala de gunst van het pu bliek veroverde. Gemaakt in de bekende Tamla-Motownglorie. Tip 1 oor de top-40. 3. „Grits ain't gloceries" - Little Milton. Bluessygeluid van deze fameuze gitarist. De compositie van Ike Turner wint door zijn in- getogen uitvoering aan waarde. Voor de bluesliefhebbers een „moetertje". „Come an Kakatoe" Flux. Interessante eerste plaat van nieuwe Nederlandse groep. Vo caal is alles nog vrij rommelig en onbeheerst. Maar instrumentaal hebben deze vier jongens wat in hun mars. Kans op een top-40 notering is, dachten wijechter 5. ,flr. Music Man" Tee Set. Uitstekende nieuwe schijf van Pe ter Tetteroo en zijn mannen. Op genomen met een goed klinkende akoestische gitaar een nieuu-e rage bij het platenmaken en met Patricia en de Harbourlights als achtergrondje. Het succes van „Red red wine" zit er niet in, maar dat de plaat de top-20 haalt is zéker. 6. „Why" The Cats. Knappe volger van het gouden „I'sea"-suc- ces. Opnieuw gecomponeerd door Arnold Muliren, die ook de eerste 'regels zingt. Minstens zo hitge voelig als liet geweldige „Ijea Ben opname, die dan ook op de eerste plaats thuishoort. 7. „Sorry Suzanne" Hollies. Sterke, maar simpele compositie, waarvoor o.a. Foundationsprodu- cer Tony Macaulay tekendeGe heel opgenomen in de trant van de Graham Nashsongs. Tip voor de top-10 door het bijzonder knap pe vocale gedeelte, verzorgd door de beste Buhnegroep van Enge land. 8. ,Jn the bad bad old days" Foundations. Wederom een ijzer- sterke compositie van Tony Ma caulay, die ook de produktie op zich nam. Stampende meezinger, die het succes van ,fluild me up buttercup" in Amerika kregen de Foundations er een gouden plaat voor wel eens zou kun nen gaan overtreffen. 9. .Hey BulldogThe Gods. Lennon-Mi 'art- ney-compositie, die te vinden is op de soundtrack van de teken film Yellow Submarine". Vol gens de hoesfoto blijken de Gods niemand meer of minder te zijn zijn. Mogelijk, dat ze van derge lijke opnames geld genoeg over houden om hun dure ,flloyd"-ex- perimenten te bekostigen 10. „The mulberry tree" Dave van Dave Clark en zijn jongens. Geproduceerd op de \>an hem be kende manier: veel blazers, een dwingend ritme en een rockach- tige zang. Kleine stip voor onze nationale hitlijst. 11. JJy baby specializes" Wil liam Bell Judy Clay. Rhythm blues van de bovenste plank, ontleend aan de beroemde Sam <6 private number'', dat liier in Ne derland nog steeds een hit moet worden. Misschien lukt het met deze single vlugger. 12. ,JSmmaretta" Deep Purple. Undergroundgéluid van de groep, die eens verrastte met de gran dioze versie van flush" (eerder een hit van Billy Joe Royal). Knappe compositie, knap uitge werkt door Ritchie, Rod, Jan Nicky en Jon en rijp voor een top 40-notering. IS. Good timesCliff Richard. Sterk beatgeluid in dwingende song van een van de oudste ster ren aan het hitfirnament. Goede compositie van de schrijvers van oude Catssuccessen: David and Jonathan. 14. together now" Caro line Williams. Eerste singletje van Zweedse vrouwelijke Heintje, Qua opzet heerlijk kinderlijk, maar haar stembeheersing is veel te zwak om haar met ons Lim burgs miljonairtje te mogen ver gelijken. Overigens schreef dit achtjarige meiske de song van de b-kant „Mary and the moon" zélf (tenmniste, dat vertelt de bio) waarmee zij toch wel een unieke plaats inneemt in de Zweedse popwereld. 15. ,fla Doo Ron Ron" Chaes Dieden. Uitstekende moderne uitvoering van oud PhU Spector- succes. In het kader van de „oud jes doen het nog best"-rage zon dit best weer een bescheiden hit je kunnen worden. Overigens is het label, waarop Claes Dieden verschijnt, toch wel hitgevoelig. Maakten de Hep Stars er im mers ook geen wereldfaam meet Patricia Kapteyn Hoogmade en Ria v. d. Star Hoogmade wor den hartelijk bedankt voor de leuke kaarten. Ook de oplossin gen waren zonder fouten. Zijn jullie vriendinnetjes? Maak samen eens een verhaaltje of versje. Dag meiskes. Margret van Ovost Oegstgeest ■tuurde het volgende verhaaltje over haar parkieten. Ze krijgt van mij ook een pluim op haar zon dagse hoed voor het keurige schrij ven en... zonder foutjes. Zo maar doorgaan Margret. Weet je al wat je later worden wil? Toen mijn broertje nog op de kleuterschool zat, kregen wij elke vakantie parkieten als logés. We wenden aan ze en toen ze weer ITT PUKKIE'S DAGBOEK Pukkie kreeg wat hij verdiende, toen hij onder 't koren voor de vogels bedolven werd. weggingen, vonden we het zó jammer, dat we aan papa vroe gen of we ook twee parkieten mochten hebben, maar dat ging niet, omdat we geen kooi hadden. Ik vroeg aan mijn vriendinnetje of ik hun kooi mocht lenen. Ze vroeg het aan haar moeder en het mocht. Mama had gezegd: als jul lie een mooi rapport hebben, krijgen jullie parkieten. We hadden gelukkig een mooi rapport en gingen op een woens dag naar de dierenwinkel. Daar zochten we twee leuke parkieten uit. maar wat had de juffrouw moeite om ze te vangen. Eindelijk zaten ze in de kooi. Eerst nog een beetje onwennig, maar ze zaten er in en dat was het belangrijkst. Toen we thuis kwamen voerden we ze direct. Nu zitten ze elke dag gezellig te kwetteren en soms mogen ze uit de kooi. Nu, we hebben geen spijt, dat we ze genomen hebben. Niemand Nee, niemand! Silvia Sluis, Leiden maakte voor Een klein meisje van ongeveer 4 jaar, was aan het steppen op straat. Ze reed heel hard en suisde door de bochten. Bij een hoek ging ze zó hard door de bocht, dat ze van de stoep afreed. Er kwam net een auto aan, die met een klap tegen haar aan reed. Ze viel op de grond en was dadelijk buiten kennis. Even later kwam ze bij en toen huilde en kreunde ze van de pijn. Ze wou opstaan, maar dat ging niet. O. wat deed haar been tje pijn. Net voor ze achterover viel zag ze nog dat haar stepje kapot lag en ze begon nog har der te huilen. Gelukkig kwam haar moeder aangelopen. „Mama! mama!" huilde ze. „Ja schat, maar waarom reed je toch zo hard, dan gebeuren er toch ongelukken." Daar kwam de politie en de ziekenwagen al aan De dokter kwam naar Joke, zo heette ze, toe en onderzocht haar. „Zo," zei de dokter, „daar ben je goed van afgekomen. Je hebt alleen een gebroken been en dat komt wel weer goed hoor. Ik zal je echt geen pijn doen." Joke werd op de brancard ge legd en in de ziekenwagen ge dragen. De politie vroeg om ge tuigen, maar niemand had het gezien. Het was ook allemaal zo vlug gegaan. •3 Avonds gingen pa en ma haar in het ziekenhuis opzoeken. Ze namen wat fruit mee. Joke moest 6 weken in het ziekenhuis blijven. Gelukkig is alles nog goed gekomen. Dit is geschreven Dit is gedaan. Silvia Freriks is mijn naam. Marjan Brocaar Jan en Ansje verveelden zich een beetje. Jan zei ineens: „Hé we kunnen aan moeder vragen wat we moeten doen." „Nou," zei moeder. „Jullie kun nen best in de tuin spelen met dit „En wat moeten we dan doen in de tuin?" vraagt Jan. „Maak een t.nt van een oud tafelkleed en een paar stokken." Ja, dat was een goed Idee van moeder. Juist toen ze alle spullen bij elkaar hadden, werd er gebeld. Jan en Ansje holden naar de deur om te kijken wie daar was. Het was Elsje, een vriendinnetje van Ansje. Ze vertellen aan Els je wat ze gaan doen. Nou Elsje heeft daar ook best zin in. Ze dragen met z'n drieën de spullen naar de tuin en dan gaan ze aan de slag. Eerst zetten ze de stokken in de grond, het kleed er over. en de Nederlandse vlag er boven op. Als de tent klaar is, ,gaan ze by moeder drie koekjes halen en drie glaasjes limonade. Ze nemen alles mee naar de tent, en hebben het reuze naar hun zin. Ze spelen vader en moedertje. Jan is de vader, Ansje de moeder en Elsje is het kind. Vader zegt: „Ik moet naar mijn werk hoor, anders kom ik te laat." en het kleine vadertje holt gauw weg. Moeder zegt tegen haar kind: „Jij moet ook naar school Elsje." Elsje gaat al en roept: dag moe der. Moeder Ans gaat nu gaauw boodschappen doen en ze vraagt aan moeder of ze nog wat snoep jes mag. Ze komt terug met een handvol, negen, snoepjes. Als vader thuis komt gaan ze eten, Ansje loopt heen en weer en och, ze stoot tegen een stok en de hele tent zakt naar beneden. Moeder ziet het en komt de tuin In. Ze moet erg lachen, als ze alles van nabij ziet. Ha! ha! Is jullie huis ingezakt? Moeder helpt om de tent weer op te zetten en dan spelen ze gewoon verder. Jan vraagt aan moeder of hij nog wat snoepjes krijgt, maar moeder zegt: nee, hoor jullie hebben al zoveel op." Dat valt ze een beetje tegeh, maar moeder heeft gelijk, ze heb ben al een heleboel op. Ja, het was een fijne middag geweest. Tineke Lamboo Op een dag, dat Marion in de tuin zat, kwam er een verhuiswa gen voorbij. Er kwamen nieuwe buren wonen. Opeens kwam er een meisje naar Marion toe. „Hoe heet jij?" vroeg Marion. „Ik heet Marieke." „En lk heet Marion." Marieke loopt gauw terug. „Ik moet meehelpen." zegt ze. De vol gende morgen kwam Marieke weer langs. Ze ging waterplanten ha- „Mag ik met je mee?" vroeg Marion. Ze liepen samen verder en vertellen elkaar veel dingen. Opeens zei Marieke: „Kijk wat een leuk bootje ligt daar." Ja. die is van ons. Ga mee een eind je varen." „Nee," zei Marieke. „Kom we gaan tot de eerste boel. dat is niet ver." ...Nee.' zei Marieke en ze keek angstig naar de grote zee. Marion wist heel Eindelijk liet Marieke zich overhalen en ze gingen met de boot in zee. De zee was wild. Zs gingen vanzelf tot de tweede boei. Ze konden de boot haast niet draaien, eindelijk lukte het, maar ze waren doodmoe. De storm was wilder geworden, maar ze haal den de kust. Marieke was ziek. Marion moest haar op de kant slepen en hierbij viel Marieke met haar hoofd op de stenen. „Marieke hoor Je me?" vroeg Marlon angstig. Geen antwoord. Daar stopte een auto en Marions vader stapte uit. „Dat ls Marieke van de buren!" huilde ze. Vader keek zijn dochtertje streng aan. „Ga naar huis," ge- gebood hij, „dan breng ik Ma rieke naar het ziekenhuis." Marion moest voor straf naar bed. Ze kon niet in slaap komen, steeds dacht ze: „Het is allemaal mijn schuld." Marieke moest een paar dagen in het ziekenhuis blijven. Marion kocht van haar egen spaargeld een bos mooie bloemen en toen Marieke thuis kwam mocht Ma rion op het feestje komen. Ze wer den dikke vriendinnen. Volgende week verder. Dag alle maal Tante Jo. Als Jullie weer eens 'n teken film op de tevisie of in de bios coop zien, moeten jullie er eens aan denken wat een enorm werk er verzet moet worden, voordat die vrolijke en schijnbaar eenvou dige grappen op 't scherm te zien zijn. Nemen we bv de laatste te kenfilm van Walt Disney „Het jungleboek'. Vele honderden men sen hebben langer dan één jaar gewerkt, voordat de film in zijn huidige vorm kan worden ver toond. Eerst beginnen de script schrijvers. De handeling wordt vastgelegd, enkele scenes worden losweg geschetst. De chefteke naars maken hiervan de hoofdfi guren. waaraan dan leven en be weging gegeeven wordt. Volgens een precies berekend sysMl wordt iedere beweging in aim derlljke tekeningen onderverdl om zo natuurlijk mogelijk te lijl Een rekenvoorbeeldje. Een 9 van 60 minuten vraagt 86.4001 zonderlijke tekeningen (24 tl ningen x 60 seconden x 60 ml ten) Tegelijkertijd moeten an® tekenaars de verschillende ach® gronden maken. De afzonder® tekeningen worden op doorzl tig acetaatcellulood getekend.^ worden op de gewenste grond gelegd en afzonderlijk ii Juiste volgorde gefotografel Naderhand komen de stemmer) de muziek erbij en dan is de klaar voor de eerste voorst el-1 WAT VOORAF GING In haar droom stapt Elsje met kabouter Prikkebeen kabouterland binnen, ledereen is bezig met voorbereidingen voor de 50e verjaardag van koning Goudoog. Elsje kijkt naar '11 circusnummer van slakken en kikkers en bezoekt de banketbakkerij, de timmerwerkplaats en de limo- □adefabriek. Elsje en kabouter Prikkebeen dwalen verder door kabouterland. Ze lopen door een pijnbomenlaantje en komen langs een vijver, waarop rose-gekleurde waterlelies drijven. Iets verderop staan grote hon denkennels. Die wilde Elsje wel 'ns van dichtbij be kijken. Ze gaat er met Prikkebeen naar toe. Ze ia de tel al gauw kwijt. Zoveel Lassies zag ze nooit hU elkaar. Juist komt de kabouterboretelploeg aan fietsen. Iedere dag worden de Lassie's flink gekamd en geborsteld. De bossen haar, die in de kammen achterblijven worden verzameld en in plastic zakken gedaan. Als elke Lassie z'n beurt heeft gehad, brengt kabouter Hondsdraf volle bakken met vierkante kaasblokjes naar de honden. Hun ontbijt. De plastic zakken worden in kruiwagens door de borstelploeg- kabouters naar een rond gebouw met een glazen koepeldak gereden. De spinnerij. De zon staat de hele dag loodrecht op 't gebouw en schijnt door 't glas naar binnen. Er hoeft nooit electrisch licht te branden. Elsje en Prikkebeen lopen mee. Ze komen in een heel licht vertrek. De haren moeten nu uit gezocht worden. Kleine 1 andkreeften zijn druk in de weer. Met hun scharen knippen ze eerst de knopen uit 't haar. Dan wordt alles op kleur gesorteerd, yjjf verschillend» kleuren wit en 6 kleuren bruin. Na een uurtje zijn de 10 bakken vol. Kabouter kelkaar, de spinnerijbaas, controleert alles nogl nauwkeurig met een vergrootglas. Hier en daar hij een haartje, dat verkeerd terechtgekomen is. gaat in de bak met de juiste kleur. Stel je voorl 'n kabouter straks 'n bruine streep door z'n buisje heeft lopen. De kreeften moeten hun scharen bijslijpen. Ze lc( één voor één langs de slijpsteen. Dan klappen! de scharen dicht en gaan opgelucht naar huis. zwaar werk. Ze mogen 't werk maar één jaar anders worden hun scharen te bot. Een andere door koning Goudoog zelf uitgezocht, neemt 't over. Elsje en Prlkkeveen gaan naar ei zaal in de spinnerij. (Wordt vervol

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 10