Radio heeft belangrijk aandeel
in HOLLAND FESTIVAL 1969 JEA
toneel
Opening op 14 juni in Congresgebouw
„SPECIALISTEN
PROFITEREN NIET'
PvdA ziet erkenning
van DDR niet los van
Berlijnse kwestie
Accent op
Mozart en
Stravinsky
Internationaal koorfestival Scheveningen
Medisch-directeur Groningen
Kamerlid
Ingetogen vertolking
van Ma ttha us- Pass ion
vraagt om
onderzoek
KLM breidt
busdiensten
met Schiphol
sterk uit
over PvdA-
samenwerking
POLITIEK EN
ONDERWIJS
VERSCHILLEN
VAN INZICHT
Wilson naar
Nigeria
Bankoverval
in Londen
CAO voor kappers
afhankelijk van
prijsmaatregelen
DONDERDAG 27 MAART 1969
DE LEIDSE COURANT
Van
kunstredactie)
DEN HAAG. Wat gaat het
olland Festival 1969 ons brengen
3 het gebied van concerten,
opera's, toneelvoorstellingen, bal
letten? Hieromtrent zijn we gis
termiddag in het Nederlands Con
gresgebouw te Den Haag geïnfor
meerd. Doch eerst enige algemene
opmerkingen. Wat ons primair
opviel, is de grote medewerking
van de radio. Enkele voorbeelden
we signaleerden het optreden van
het Radio Kamerorkest, het Radio
Filharmonisch Orkest, het NCRV
Ensemble, het Nederlands
oor, het Metropole-Orkest
eiding van Dolf van der
en medewerking van Jas-
de Jong, Liesbeth List,
Shaffy in de music-hall-
Concert met drie „tours de chant".
Zulks in uitvoeringen in Amster
dam, Scheveningen en Rotterdam
te geven.
Het muzikale gezicht van het festival
1969 wordt bepaald door de accenten,
gelegd op twee componisten: Stravinsky
en Mozart. Aan beide meesters wordt
grote aandicht geschonken: door Herbert
von Karajan, die met de Berliner Phil-
Jurmoniker driemaal optreedt, door het
Concergebouworkest onder leiding van
Bernard Haitink, door de Nederlandse
Operastichting en het Nationale Ballet,
Idoor het Radio Kamerorkest, door Hét
pesidentie-OrkestWeet u, dat we
[niet minder dan zestien Stravinsky-
Émposities telden?
Doch ook Mozart wordt gepropageerd:
ciaal de minder bekende. Zo ontdek-
We de mis in c (Radio Filharmonisch
■kest en Omroepkoor onder leiding van
Fournet), de Krönungsmesse (Ma-
igaalkoor Boekarest). Naast deze grote
erken een cyclus, die zijn betekenis
kamermuziekcomponist markeert: een
in drie avonden, waarop men,
illicht verrast, de Fantasie für eine
gelwalze (KV 594) aantreft.
ctuele muziek
Tegenover deze klassieken staan de
(mponisten van de huidige tijd: de
tuele muziek in drie concerten vast-
legd. Men kan daar met de wereld-
emière van Ton de Leeuws „Lamento
cis", door Marinus Voorberg en het
!RV Vocaal Ensemble gebracht ken-
smaken, voorts met de muziekjes van
ibilj, Ten Hilt, Laguestra en Scherchen,
spelen door de Slagwerkgroep Am-
;rdam. En in een uitvoering van Radio
amerorkest, Radio Kamerkoor en Radio
lharmonisch Orkest door Francis
trstück Oben und linten uit- en op-
Werk
fravis en Luciano Berio geleid hoort
men de Passacaglia en de Sinfo-
Luciano Berio voornoemd.
Een heel bijzondere manifestatie in
(Van onze muziekredactie
DEN HAAG In de Scheveningse
Kurzaal wordt van 23 tot en met
28 juni aanstaande het derde inter
nationaal koorfestival gehouden, ge
organiseerd door de Federatie van
Nederlandse Zangersbonden. Hier
voor iU de volgende afdelingen vast
gesteld: gemengd koor A, B, C en D
(A is de hoogste afdeling), mannen
koor A. B. C en D: vrouwenkoor
A. B en C; jeugdkoor (gel(jke stem
men). jeugdkoor (ongelijke stemmen),
militaire koren, bejaardenkoren. Voor
elke afdeling heeft de muziekcom-
missie verplichte werken samen
gesteld. waarbü men kan kiezen uit
twee: oud repertoire (verkregen uit
nimmer uitgegeven muziek o.m. van
de rijksuniversiteit te Utrecht) en
modern repertoire (verkregen uit
speciale opdrachten en niet uitge
geven muziek van de stichting
Uonemus). Reeds meer dan zeventien
landen zijn op dit concours vertegen
woordigd, kritisch te beluisteren door
een jury, bestaande uit prof. dr. ir.
Henk Badings. Stuttgart, dr. Edmond
Rubbra Londen en Victor Nees.
Mechelen. Naar schatting zullen 5000
a 6000 vocalisten 's-Gravenhage be
zoeken, onder wie de helft buiten
landers. Hoogtepunt in dit
de uitvoering van de Gurre- Licder
van Arnold Schönberg op 27 juni in
het Nederlands Congresgebouw door
een combinatie van Brabantse en
Haagse koren met medewerking van
het Residentie-Orkest onder leiding
van Michael Gielen. De sopraan Gré
Brouwenstijn. de mezzo Sophia van
Santé en de tenor Herbert Schacht-
schneider zijn hierin de solisten. Het
aantal vocalisten bedraagt hier 750.
(ADVERTENTIE)
Die regenjas kan ik zelf
v/el waterdicht maken.
Met Harmisol
van mijn drogist.
deze reeks van drie wordt gevormd door
het verschijnen van de Stockliausen-
groep uit Keulen, die onder leiding van
Stockhausen zelf onder meer diens Thea-
In de sector van de opera: daar wordt
Mozarts Cosi fan Tutte geboden; voorts
Wagners Rheingold en Stravinsky's Le
Rossignol. Heel bijzonder is ook Brittens
Noye Fludde die in de Grote Kerk van
Den Haag gaat. Jochem Slothouwer heeft
hier de leiding; solisten van de Opera
studio en het koor van de Vrije School
in de Residentie werken hieraan mee.
Reconstruction
De zoveel besproken opera Reconstruc
tion van Louis Andriessen, Reinbert de
Leeuw, Mischa Mengelberg, Peter Schat
en Jan vju» Vlijmen, gaat in ieder geval
door, al de zaak financieel nog niet
geheel rond. Genoemde heren dirigeren
een ad-hoc-orkest uit vijfendertig musici
bestaande; Carlos Weber verzorgt de
decors, Frank Raven de kostuums.
Ballet en toneel
Dit wat de opera's betreftEn de
balletten? We noemen hier het Alwin
Nikolais Dance Theatre uit New York,
het Ballet van de Twintigste Eeuw uit
Brussel onder leiding van Maurice
Béjart en het Nationale Ballet.
In de rubriek toneel trof ons de aan-
Bet is begrijpelijk dat de zangvereni-
Excelsior voor de jaarlijkse uitvoe
ren van Bachs Matthaus Passion, die
in samenwerking met het Haags Ma-
Menkoor en het Residentie Orkest
te geven, wil vasthouden aan de
ntraal gelegen Grote Kerk aan de Ri-
trvizmarkL De akoestische situatie is
evenwel allesbehalve ideaal. De van
kdboard gemaakte klanknis in het koor
natuurlijk maar een betrekkelijk hulp-
1 en de in de zijbeuken opgehan-
hardboardschotten sorteren on-
Idoende affect. Men moet hopen dat er
or de grote holle ruimte nog eens een
•tere oplossing wordt gevonden.
'n elk geval moet men respect hebben
wat Rocus van Yperen met zijn
i zijn musici in de gegeven
•tandigheden presteert, ook al is men
met de opvatting van de dirigent
in harte eens. Die opvatting is na-
naar ons inzicht wal al te inge-
wat al te beschouwelijk ook, en
voordracht is in tempo en dynamiek
schools en te stijf. Zeker, voor dit re-
ieuze meesterwerk van de late barok
romantisch pathos en operadramatiek
den boze, maar de vertolking vraagt
h wel meer stuw- en zeggingskracht
Van Yperen zich meent te kunnen
roorloven. De tempi zijn vaak slepend,
beweging is gelijkmatig, de klank
st kern en het ritme is te weinig mar-
nt.
«geven akoestiek en opvatting kon
i overigens voor de ensemble-een-
I en de artistieke intenties waarde-
Sigrid Koetse en Jan Retèl (kind nog
onbekend) in „Oben und Unten" van
Karlheinz Stockhausen.
kondiging van „Voorgrond, Achtergrond"
door Leo Vroman in opdracht
Holland Festival gesohreven en door de
Nieuwe Komedie onder regie van Erik
Plooyer op te voeren. Diepzinnig stuk,
actueel door de jeugdproblematiek hier
aan de orde gesteld. Voorts kan
zich verheugen op de komst van
Royal Shakespeare Company uit Strat
ford-upon-Avon, die „Much ado about
nothing" presenteert en op de mogelijk
heid dat men kan kennismaken met t
Japans nospel uit Tokio.
Muziek voor 28 harpen
Bepaald sensationeel is de aankondi
ging van een wereldpremière van Hymns
and Conversations voor 28 harpen van
Robert Heppener, waarmee de tiende
Internationale Harpweek op Queekhoven
te Breukelen wordt geopend: Bart van
Beinum heeft hier de leiding.
Spreiding festival
Ook thans is de spreiding van het
festival voor vorm en wezen ervan
karakteristiek: participanten zijn ditmaal
Zwolle, Gouda, Leiden, Haarlem, Hilver
sum, Utrecht, Delft, Nijmegen, Eind
hoven, Groningen, Arnhem, Heerenveen
waar het Concertgebouworkest ver
schijnt Hengelo en Middelburg, waar
men met Menuhin en zijn kamerorkest
gaat kennismaken. Vermelden we ten
slotte dat het Holland Festival 1969 op
14 juni in het Nederlands Congresgebouw
in Den Haag geopend wordt. Het Resi
dentie-Orkest en het Nationaal Ballet,
geleid door André Presser en Lukas Vis.
treden op in werken van Mozart en
Stravinsky. Jan Wijn is daar pianosolist.
(Van onze correspondent)
GRONINGEN „Voor zover die
publikatie het academisch ziekenhuis in
Groningen betreft wordt in ieder geval
een bijzonder tendentieuze voorstelling
van zaken gegeven. Ik betreur verder
buitengewoon, dat men zonder dat er
met ons ook «naar enig contact is ge
weest dergelijke dingen publiceert.
Waarom niet een ep ander gecontro
leerd?"
Dit is de reactie van dr. W. J. van der
Kouv/e, geneesheer-directeur van het
academisch ziekenhuis in Groningen op
een beschpuwing in De Gids, het of
ficiële orgaan van het C.N.V., waaruit
wij gisteren citeerden. Hierin kwamen
honoraria en de bijverdiensten van medi
sche hoogleraren aan de orde. Tevens
werd kritiek geuit op de gang van zaken
in 't academisch ziekenhuis in Groningen,
ring hebben. De instrumentale solisten,
klavecinist Ger Oost, organist Gerard
Akkerhuis en gambist Hans van den Bijl-
aard speelden hun partijen naar behoren.
Een hoofdstuk apart waren uiteraard
de vocale solisten. Daaronder waren er
die goed en die minder goed voor hun j
taak berekend waren. Maar voorop ge
steld moet worden dat geen van hen zich
in deze situatie op zijn of haar gunstigst
kon ontplooien.
De tenor Paul Schotsmans mag in lang
niet ieder opzicht de partij van de evan
gelist smetteloos vertolken, hij mag een
zekere hang hebben naar het melodra
matische. zijn geluid is sterk genoeg
voor deze ruimte. Dat was bepaald niet
het geval met de andere tenor, de nog
jonge en in dit milieu debuterende Josef
Swinnen die zich in de lastige tenoraria's
niet kon handhaven maar die elders
wellicht een betere indruk zou hebben
gemaakt. Trouwens ook de kleine so
praan Karin Ostar moest zich forceren,
en de toh heel mooie muzikale alt
Elisabeth Cooymans kwam maar zeer
gedeeltelijk tot haar recht.
In deze entourage voldeden de lage
mannenstemmen het best. Bernard
Kruysen mocht de partij van Christus
wat al te eenzijdig en gelijkmatig inter
preteren, zijn sonoor, fraai getimbreerd
en goed dragend geluid maakte toch in
druk en ook de bas Ruud van der Meer
was in de basaria's zeer lofwaardig.
Hedenavond zal de uitvoering, waar
voor ook onder de jongeren vrij veel be
langstelling bleek te bestaan, herhaald
worden. K*.
(ADVERTENTIE)
(ADVERTENTIE)
"Voel es hoe glad
geweldige
snelscheercrême,
die- Bartex!"
wat betreft de werkzaamheden van
assistenten. Een van de hoofdbezwaren
het Gidsartikel is, dat in de derde
klas van het academisch ziekenhuis in
Groningen geen vrije specialistenkeuze is.
Dr. Van der Kouwe: „Ik zou willen stel
len, dat het probleem van de vrije
artsenkeuze in dit verband niet aan de
orde is. Men wordt naar een specialist
gestuurd, komt dan in het ziekenhuis,
bepaalde werkzaamheden onder
leiding van bepaalde assistenten staan.
Een dergelijke opzet ligt geheel in de
aard van een academisch ziekenhuis.
Ik wil hier trouwens direct aan toe
voegen, dat wij in ons ziekenhuis met
1000 bedden nauwelijks 8 procent klasse
bedden hebben".
Verder is het zo. dat verschillende
hoogleraren en stafleden individueel
eigen praktijk hebben. Een groot deel
die klassepatiënten zijn eigen patiën-
en die behandelen bedoelde hoog
leraren en stafleden uiteraard zelf.
Dr. Van der Kouwe protesteert met
klem tegen een voorstelling van zaken
als zouden de medische hoogleraren
het academisch ziekenhuis té Groningen
zich uitsluitend bezighouden met hun
eigen patiënten, terwijl de overige staf
leden al het andere werk zouden moeten
doen en de hoogleraren vorstelijke
honoraria beuren voor „bijwerk".
De ziekenhuisdirectie heeft besloten
in een brief bij het CNV te protesteren
tegen „het publiceren van een zodanig
negatief artikel zonder dat de feiten te
voren bij betrokkenen zijn geverifieerd"-
Het Tweede-Kamerlid J. T. Vellenga
(PvdA) heeft de minister van Onderwijs
en Wetenschappen en de staatssecretaris
van Sociale Zaken en Volksgezondheid
gevraagd een diepgaand onderzoek In
te stellen naar de uitoefening van prak
tijken door medische hoogleraren in uni
versiteitsziekenhuizen.
De Consumentenbond waarschuwt de
medische specialisten, dat zij bij het
berekenen van bun tarieven hoogst
noodzakelijk een wijze zelfbeperking
moeten toepassen. Het is de bond n:
lijk gebleken, dat een groot aantal
Nederlanders zich zeer ongerust maakt
over de steeds stijgende tarieven va
specialisten. „Wanneer de specialisten
deze wijze van zelfbeperking niet kannen
opbrengen moet de overheid noodzake
lijkerwijze wel ingrijpen", aldus v
schuwt de Consumentenbond.
(Van een onzer verslaggevers)
SCHIPHOL Met ingang van
nieuwe zomerdienstregeling op 1 april
breidt de KLM de busdiensten mei
Schiphol aanmerkelijk uit.
Er wordt een nieuwe verbinding ge
legd tussen Arnhem-Utrecht en Schiphol.
De bussen rijden vier keer per dag.
Twee keer per dag wordt de lijn door
getrokken naar Nijmegen. Er komt eer
zuidelijke verbinding bij. Op vrijdag, za
terdag. zondag en maandag Ls er een
maal per dag een KLM-verbinding var
Tilburg, Breda en Dordrecht met Schip
hol. De bestaande diensten, vanuit Am
sterdam, Den Haag. Rotterdam, Eindho
ven-Den Bosch worden gehandhaafd.
Eindhoven-Den Bosch krijgt een
minder frequente verbinding, omdat
Eindhoven 'n binnenlandse vlucht
krijgt. Dit laatste geldt eveneens
Maastricht. Enschede en Groningen
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG Het partijbestuur van
de Partij van de Arbeid wil de congrcs-
resolutie over de erkenning van de Duit-
Democratische Republiek niet los zien
n de kwestie-Berlün. Deze kwestie
moet namelük eerst in overleg ook met
de DDR geregeld worden, aldus het par-
tybestnur. Dit blijkt uit een brief die de
internationale secretaris, het Tweede-
Kamerlid P. Dankert, namens het party-
bestuur aan de afdelingen van de Party
van de Arbeid gestuurd heeft.
In dit schrijven wordt nadrukkelijk ge
steld, dat de Partij van de Arbeid de
Ulbrichtdictatuur in de DDR evenzeer
afwijst als die van de kolonels in Grie
kenland. Bovendien wil het partijbestuur
streven met andere West- en Oosteuro-
pese landen naar een meer permanente
regeling van de bestaande garanties voor
West-Berlijn.
Volgens insiders echter is de discussie-
brief aan de afdelingen tot stand geko
men op inspiratie van partijvoorzitter dr.
A. Vondeling persoonlijk. Het bestuurs
lid Han Lammers en andere jongere le
den van het partijcongres stellen zich
echter op het standpunt, dat de Berlijnse
kwestie geen gewicht in de schaal mag
leggen bij de volkenrechtelijke erken
ning van Oost-Duitsland. Zij zien deze
erkenning dus inderdaad los van de
kwestie-Berlijn, waarover juist na het
partijcongres zoveel rumoer, ook in de
Partij van de Arbeid zelf, ontstaan is.
„Vondeling mag dan wel geloven dat
de Partij van de Arbeid en D '66 elkaar
(Van een onzer verslaggevers)
DEN HAAG De algemeen secreta
ris van de Nederlandse Kath. School
raad (NKS) mr, ,£t E. Schelfhout heeft
gisteren in 'n rede op de algemene jaar
vergadering gezegd, dat er een toene
mende onaangepastheid is tussen de po
litieke opvattingen over onderwijs ir
het parlement en de opvattingen in de
onderwijswereld zelf.
Ook uitte hij kritiek op het verleden.
„In een stadium waarin alle maatschap
pelijke krachten zich met de overheden
zouden moeten verbinden tot behartiging
der onderwijsbelangen, is er een desa
streuze verstoring van hun werk en in
vloed juist door die overheden", aldus
mr. Schelfhout.
In zijn rede over „De stand van
onderwijsbeleid", zei mr. Schelfhout
voorts onder meer, dat juist de rege
lingen inzake het onderwijs een rem
gaan betekenen op de intrinsieke vrij-
hiedseisen die alle onderwijs vanuit
zijn aard stelt. De kwalitatieve
verzorging van het onderwijs blijft ver
terug bij de uitwendige groei, deels door
gebrek aan middelen, maar vooral door
het falen der universiteiten. Mr. Schelf
hout constateerde ook dat in de verschil
lende levensbeschouwelijke kringen
verlies is aan weerbaarheid ten aam
van de geestelijke waarde van het
derwijs. Hij weet niet goed of dit uit
onmacht, verwarring, angst of or
schilligheid het geval is.
voor de verkiezingen van 1971 zullen
vinden, maar in onze partij beslissen de
leden zelf over een politieke samenwer
king en niet de bestuurders", aldus
fractievoorzitter mr. Hans van Mierlo
van D '66 gisteravond over recente uit
latingen van de socialistische partijvoor-
Dr. A. Vondeling meent namelijk dat
D '66 niet onder een progressieve concen
tratie uit kan komen. „De Partij van de
Arbeid en D '66 zullen elkaar daarom
zeker vinden op een miniprogram", zei
hij gisteren.
Mr. H. van Mierlo zet hierachter ech
ter een groot vraagteken. „De leden heb
ben besloten voor 1971 een speciaal ver
kiezingscongres te houden om een mini-
program van D '66 samen te stellen. Wie
hieraan wil meewerken is welkom", al
dus de fractievoorzitter van D '60 in ant
woord hierop.
LONDEN (AP) Premier Harold Wil-
in is vandaag naar Nigeria vertrokken.
Bijzonderheden over zijn programma
zijn nog niet bekend gemaakt, maar
men verwacht dat hij morgen een ge
sprek van drie uur zal hebben met de
Nigeriaanse federale regeringsleider,
generaal-majoor Jakoeboe Gowon.
Zaterdag zal Wilson, maar men meent
te weten, de steden Port Harcourt en
Calabor bezoeken, en maandag naai
Addis Abeba vliegen voor een onderhoud
met keizer Haile Selassie van Ethiopië
De keizer staat aan het hoofd van de
ïisatie voor de Afrikaanse eenheid.
Er is niets bekend van een eventuele af
spraak van Wilson met de leider van
Biafra, kolonel Ojoekwoe.
UTRECHT (ANP). De besturen van
de organisaties van werkgevers en werk
nemers in het kappersbedrijf hebben in
principe overeenstemming bereikt over
de inhoud van een nieuwe CAO die op 1
april a.s. moet ingaan. De ingangsdatum
was voor de werkgevers evenwel aan
leiding de overeengekomen 'verbeterin
gen onder voorbehoud te aanvaarden.
Zij willen eerst weten of de prijsmaat
regelen van de minister geen hinderpaal
vormt. De verbeteringen in de CAO zijn
namelijk gebaseerd op doorberekening in
de prijzen. Onder de CAO voor het kap
persbedrijf vallen ongeveer 16.000 werk-
(Van o
«respondent)
LONDEN Geslepen diamanten en
andere edelstenen ter waarde van onge
veer 1.750.000 gulden en bijna 70.000 gul
den aan contant geld werden gisteren in
Londen tijdens een bankoverval gesto
len.
Gemaskerde mannen, gewapend met
een geweer en een pistool zijn, naar
men aanneemt, door een zijingang naar
binnen gedrongen toen het schoonmaak
personeel arriveerde. Ze wachtten op
de bankemploés en toen deze aankwa
men, moesten deze ieder stuk voor stuk
op de grond gaan liggen in de hal
hel gebouw. Daarna werden ze allemaal
naar een kantoon gebracht en met ny
lons aan handen en voeten gebonden.
De onderdirecteur werd mee naar de
kluizen van de bank genomen en gedwon
gen een van de brandkasten te openen
Om ongeveer 9.20 uur vertrokken de
overvaller* met het geld en de edelste
nen m een sak gewikkeld.
Adolf Deppe. „vader" van tachtig roofvogels op de adelaarshorst Berlebeck,
„in gesprekmet de vijfendertig jarige steenarend Peter. Adolf Deppe is
vijfenzeventig jaar en zoekt een opvolger. De tachtig roofvogels verschillende
adelaarssoorten, gieren enzovoorts raken verweesd. Ze hadden het best bij
Adolfdie hen af en toe een voor een, want anders wordt er gevochten
vUsgim, Boms bleven ve dagen teeor aUjjd ksvaman ee toch terug.
uuuf Jan Fe/Jiuppenj
vandaag Wereldtheaterdag, de
achtste maal en de Internationale Bood
schap die by gelegenheid daarvan elk
jaar door een vooraanstaande toneel-
persooniykheid wordt gegeven, is dit
maal afkomstig van Peter Brook. HU 1*
vertaald door Ben Stroman en luidt als
Mensen van het toneel hebben htm
eigen aard en hun eigenaardigheden.
Zij zijn zeer emotioneel. En omdat aj
zeer emotioneel zijn. zijn zij gauw be
wogen, bijvoorbeeld gauw bewogen tot
gramschap.
Bij revolutionaire bewegingen over de
gehele wereld zijn acteurs vaak bij de
eersten, die het uitschreeuwen, om hun
stem te verheffen als protest, en toch
zijn het tijdens de niet-revolutionaire
nasleep vaak diezelfde toneelmensen,
die bij de eersten horen om neer te
strijken in het verleden. Hoe komt dat?
Bij het toneel zijn wij allemaal gevan
genen van de vormen waardoor wij
leven en waaraan wij ons dagelijks be
staan te danken hebben.
En deze vormen worden, misschien
meer dan enige andere, vormen
in onze samenleving gekenmerkt
door perioden, die niet de ome
zijn, gekenmerkt door deze perioden om
sentimentele of economische oorzaken.
V/ij werken in gebouwen jile de aard
van onze bezigheden ontwrichten, om
dat die gebouwen lang geleden zijn op
gericht en het is noch dienstig, noch
economisch om hen te veranderen, V/ij
werken voor toeschouwers, die zelden
veranderen, omdat de structuren, welke
die toeschouwers naar ons toetrekken,
in zichzelf compleet zijn en verandering
zeer moeilijk maken.
En daarom, van welk gezichtspunt mr
probleem van een toneel, dat
misschien aan zijn tijd zou kunnen be
antwoorden. ook benaderen, wij worden
altijd naar hetzelfde punt gedreven, de
dringende rot voor ons is opnieuw on
der zoeken, diepgaand, vernietigend en
wij hopen scheppend, al de vormen
waardoor wij leven, opnieuw onderzot -
Waar kunnen wij beginnen?
Misschien moet ons uitgangspunt zt)n.
dat wij de tanden zetten in de uitda
ging. die voortvloeit uit het onder ogen
zien van een zeer onaangenaam feit.
liet feitdat wij op Wereldtheaterdag zo
weinig wereldtheater hebben waaraan
wij vreugde beleven.
Deze achtste Wereldtheaterdag staat in
het teken van het thema: "De jongt
mens en zijn theater. De wat mistroos
tige boodschap komt van een van En
ge lands 'belangrijkste theaterfiguren.
Peter Brook, de grote regisseur en to
neelleider koint overigens binnenkort
naar Nederland, om te spreken tijden*
een symposium, dat in mei te Rotter
dam zal plaatsvinden. De voorbereidin
gen daarvan worden gedaan door de
Kring van Nederlandse Toneelcritici, die
in samenwerking met onze toneelorga-
nisatdes 'het plan heeft ontwikkeld ao nu
en dan dergelijke symposia te houden
om de kennis van zaken bij critica en
toneelmensen te verdiepen.
Hel nog voorlopige programma van
deze eerste studiedag mag er sUn: drie
vooraanstaande buitenlanders komen
«preken. Behalve Peter Brook zal er
nog zUn de Poolse toneelkenner Jan
Kott, die vooral naam maakte met een
voortreffelijk boek over Shakespeare
(..Shakespeare onze tijdgenoot") en
Peter Zadek. de Dulta-Engelse regis
seur. die enige tyd geleden bU de
Haagse Comedie zo'n voortreffelijke
enscenering van Wedeklnd's „Voor
jaarsontwaken" maakte. Hy heeft
sindsdien in Hamburg Shakespeare's
„Measure for Measure" gedaan, een
heel opmerkeiyke voorstelling, die op
de film is vastgelegd. Verder willen de
organisatoren zelfs een voorstelling van
„Macbeth" uit Londen laten komen*
van bet Open Space Theatre* oode#
regie van Charloe Marowlcs. Het be*
loo It allemaal wel «eek