DE MUZEN KUSSEN
JE ALS JE BEZIG
BENT ANDERS NIET
ZANGERES-FILMSTER HILDEGARD KNEF:
„Ik hou van m'n beroep; het
is niet alleen een deel van
mijn leven, het is m'n leven"
mensen,
wat een
mensen
Toneelgroep Theater
deed een misgreep
anders
dan andere
Hier en Nu
over verzet
in Portugal
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
DONDERDAG 13 SIAART 1969
D 166 na het
congres van de
grote chaos
OVER één gevolg van het chaotische
v congres dat de Partij van de Arbeid
nu bijna een week achter de rug heeft,
zijn alle commentatoren het openlijk of
stilzwijgend eens: de socialisten hebben
voorbeeldig in de kaarten van D '66 ge
speeld. Morgen vervroegde Kamer
verkiezingen en de heren Gruyters er
Van Mierlo zouden in hun optimistische
verwachtingen niet bedrogen worden,
maar dan zo, dat niet de confessionele
partijen, maar de Partij van de Arbeid
het leeuwedeel van het gelag zouden
moeten betalen.
Mr. Van Mierlo heeft niet geaarzeld
uit de chaos van het socialistische par
tijcongres en de daarop volgende stroom
van verklaringen met gevoelens
spijt, teleurstelling en woede, een han
dige conclusie te trekken: „Nu blijkt
ook dat bij de socialisten hele groepen
een vooruitstrevend, maar hiet-dog-
matisch beleid begeren; in zo'n klimaat
blijkt nog eens extra de behoefte aan
partij als D '66 met haar afkeer
traditionele politieke verhoudingen".
Anders dan mr. Jurgens van
Politieke Partij Radikalen gelooft Van
Mierlo wel, dat de botte houding van
het socialistische partijcongres ten op
zichte van de KVP de neiging naar on
derlinge integratie bij de confessionele
partijen zal versterken. De Politieke Par
tij Radikalen is trouwens door de schou
der klopjes van de Partij van de Arbeid
op het ogenblik haar gevoel voor realiteit
kennelijk helemaal kwijt. Wat mr
Jurgens aan commentaar op het socialis
tische partijcongres ten beste heeft ge
geven, kan zelfs een kind in politiek
Jeruzalem niet geloven. Hijzelf misschien
in zijn hart ook niet.
WIJ zijn trouwens niet zeker
of het bijna geheel dichtgooien van
de deur voor de Katholieke Volkspartij
de voornaamste bijdrage van het
socialistische partijcongres geweest is om
de onderlinge solidariteit der christen
democratische partijen en hun bereid
heid om nauw samen te werken een por
in opwaartse richting te geven.
Het komt ons voor, dat andere ge
beurtenissen binnen de Partij van de
Arbeid zoals de gang van zaken rond
moties die betrekking hebben op het
buitenlands beleid, zoals de intriges van
Nieuw Links, zoals de nog altijd niet
bezworen gezagscrisis aan de top bij
KVP, ARP en CHU het gevoel dat zij
voor een eigen vooruitstrevende con
centratie te zorgen hebben, nog meer
versterkt hebben.
Bovendien weten de confessionele par
tijen nu ook, dat de progressieve con
centratie van PSP tot en met D '66 al
zo goed als mislukt is. Wanneer het nog
vóór de eerstvolgende Kamerverkiezin
gen tot nieuwe pogingen gaat komen, zal
de Partij van de Arbeid twee tonen lager
moeten zingen en worden de eisen van
D '66 gegarandeerd zwaarder.
Naarmate verklaringen als die van
mr. Jurgens bovendien het gezag van
de PPR meer en meer uithollen, wordt
de verantwoordelijkheid voor de chris
ten-democratische partijen om voor
nieuwe initiatieven met perspectief te
zorgen éls maar groter. Ook de kop
stukken van D '66 kan dit niet ontgaan
zijn, al zullen ze deze kant van de
nieuwste ontwikkeling betreuren.
ID""
tussen de christen-democratie en I
zal kunnen komen. Een boeiende vraag,
inderdaad; maar een waarop i
stadium geen zinnig antwoord te geven
Voor de hand ligt, dat D '66 zich met
alle krachten waarover ze beschikt
het openbaar tegen een dergelijke koers
zal verzetten. Van Mierlo c.s. wil nu
maal de „ontploffing" van alle traditio
nele partijen en vooralsnog zullen
niet bereid zijn in een christen-demo
cratie iets anders te zien als oude wijn
in nieuwe zakken.
Ondanks deze, begrijpelijke, afwijzen
de houding van de hoogste leiders
D '66 mag aangenomen worden, dat
der de jonge democraten hier en
toch serieus rekening wordt gehouden
met de mogelijkheid, dat indien D '6(
eerlang nog eens regeringsverantwoor
delijkheid gaat dragen het niet samer
met de socialisten of met de radicalen,
maar met anderen zal zijn; bijvoorbeeld
met de christen-democraten.
Toevallig is juist deze week het bericht
gekomen, dat in Utrecht het gesprek
een plaatselijke progressieve con
tratie afgebroken is omdat de socialisten
en radicalen weigerden gehoor te geven
aan een bepaalde wens van de mi
uit D '66: ook daartoe bereidwillige af
gevaardigden van de KVP en de twee
protestant-christelijke partijen bij het
beraad te betrekken Waarvan de top
niets weten wil, dat wordt aan de voet
kennelijk niet helemaal afgewezen.
jaar buiten de Kamer gevoerd heeft, zal
blijven volgen. Ze blijft nauwe liaisons
met andere partijen afwijzen; ze houdt
haar „ontploffingstheorie" staande, met
dien verstande dan, dat de bereidheid
om zelf ook te verdwijnen aanzienlijk
verminderd is. D '66 speculeert op een
fikse stembusoverwinning, om dan met
meer recht van spreken zelf te kunnen
fungeren als de centrale van d
concentratie.
Mocht de overwinning daarvoor niet
voldoende toereikend zijn, of de omstan
digheden weer heel anders geworden
blijken, welnu, dan kunnen Gruyters er
Van Mierlo altijd nog een bereidver
klaring afgeven om samen met andere
partijen de regeringswagen te trekken.
In het parlement blijkt nu en dan reeds,
dat de jonge democraten hun oppositie
rol anders spelen dan de socialisten.
Zakelijk gemeten is de afstand tussen
het kabinet-De Jong lang
groot niet als de afstand die drs. Den
Uyl afgelopen jaren reeds forceerde
waarschijnlijk nog meer forceren
Voorlopig zit D '66 na het congres
in de grote chaos in elk geval erg
lekker. En als Gruyters en Van Mierlo
hun politiek stamcafé André
Louw c.s. binnenkort nog eens ont
moeten, mogen ze de Nieuw-Links-
prominenten wel een borrel aanbieden.
Want op het moment dat Van der
Louw op het podium van het Haags
v zijn Indianensprongen
maakte over links succes bij partijver
kiezingen, mochten de D '66-leiders fees
telijke vuurpijlen afschieten. Niet ter ere
de negen „linkse" bestuursleden in
het team van dr. Vondeling, maar omdat
situatie geschapen was, die voor
mogelijk nog gunstiger gevolgen
hebben kan dan de tweespalt in de
KVP na de uittocht van sommige radi
calen en na de stille opstand van de
jonge liberalen in de WD.
Straks blijkt mr. Van Mierlo in ons
politieke vijvertje de loze visser te zijn
der dat hij erzelf veel
heeft hoeven te doen.
AMSTERDAM Het valt niet mee om
tijdens een gesprek met Hildegard KneJ
ook nog een te kijken of er niet al te
grote hanepoten op het papier worden
gezet, zozeer trekken de sprekende
ogen van de zangeres de ogen van de
gesprekspartner naar zich toe. Hilde
gard Knef wéét dit en zij heeft die on
derdelen van haar gezicht nog eens een
extra-accent gegeven: wit, blauw en
zwart, de wimpers aangevuld met naar
het schijnt zijden hulpstukken. Zij is
gekleed in een wit mantelpakje met
tuniekjasje en kniehoge witte laarzen
Daarover heen een korte bontjas, ocelot
Het blonde haar, ongekruld, valt over
de schouders.
Haar stem is enigszins hees. „Mijn
stiefvader had in Berlijn een schoen
makerswerkplaats, daar stonden de
hele dag een paar machines te razen.
Je moest wel schreeuwen om je ver
staanbaar te maken. Toen kreeg ik
ongeveer twaalf jaar oud nog 'ns de
mazelen en die legden er nog een schep
je bovenop. Dat ik die heesheid te dan
ken heb aan overmatig sigaretten ro
ken is zonder meer een fabeltje." (Zij
geeft toe toch ongeveer twintig (filter)
sigaretten per dag te consumeren).
Hildegard Knef schrijft alle teksten zelf.
Een heidens moeilijk karwei, zoals ze
zegt. „Wachten op inspiratie, op de kus
van de muze, is er niet bij. Als je op
die kus moet gaan zitten wachten, zit
je na tien jaar nog achter je schrijf
machine, zonder dat je ook maar één
letter op papier hebt gezet. Nee, ge
woon beginnen, de muzen kussen je
als je bezig bent, anders niet."
Muzische omhelzingen
Die muzische omhelzing zal Hildegard
Knef wel nodig hebben, want momen
teel is zij bezig met een boek. Titel?
„Weet ik nog niet. Ik geef mijn chan
sons ook pas een titel als ze helemaal
af zijn." Waarover het boek gaat wil
zij ook niet onthullen, wel geeft zij toe
dat het enigszins autobiografisch zal
zijn. „Na deze televisieshow krijg ik
nog één show in Duitsland en dan is
het tot eind juli schrijven geblazen. Dat
schrijven gaat niet altijd even gemak
kelijk. Ik heb volkomen stilte en vol
komen rust nodig om me te kunnen
concentreren. Een paar meter van ons
huis vandaan (in een dorpje ten zuiden
van München) staat een kleine hut, een
bouwvallig ding, maar heerlijk rustig.
Daar sluit ik me op met een stapel
papier en een schrijfmachine. Nee, het
boek gaat niet over de oorlog, al speelt
die er een grote rol in. Je zou kunnen
zeggen dat het een kleine wereldge
schiedenis is, gezien door het oog van
de enkeling. Want toen er in Duitsland
wereldgeschiedenis werd gemaakt, al
gebeurde dat op een afschuwelijke ma
nier, hebben we dat eigenlijk nauwe
lijks gemerkt. Discussies daarover
vonden pas na afloop plaats
Protest van een standbeeld
Behalve dat boek moeten er toch ook
nieuwe chansons worden geschreven?
„Nou en of, er staat voor het najaar
weer een nieuwe langspeelplaat op het
programma, die moet helemaal vol
komen. Dat kost me zo'n drie maanden
schrijven. Daarbij heb ik erg veel steun
van mijn man. Die is een bijzonder
scherp criticus; als hem ook maar iets
niet bevalt, zegt hij het me ronduit en
dan wordt het herschreven of het ver
dwijnt in de prullemand." Tot nu toe
heeft Hildegard Knef zo'n tachtig chan
sons gemaakt. En een stuk of veertig
daarvan zijn volgens haar eigen oor
deel „enigszins de moeite waard". „Ik
heb me een keer laten verleiden tot het
schrijven van een protest-song „Protest
eines Denkmals", over een standbeeld
dat moppert over de duiven die hun
sporen op het brons achterlaten. En
eigenlijk zou je het lied dat ik voor
mijn dochtertje Antonia geschreven
heb ook een protest-song kunnen noe
men. „Doch hör nicht auf mich" heet
het. Een soort anti-wiegelied. Voor het
schrijven van echte protestliederen mis
ik de „jugendliche Barrikadenfreude".
Voor mij hoeft het niet."
Laten we wel wezen
Het leven van Hildegard Knef speelt
zich hoofdzakelijk af onder de schijn
werpers. De vorige pas afgesloten toer-
nee, die haar door vrijwel heel Duits
land voerde, kostte haar 200 avonden
van twee uur elk. En in die twee uur
zong zij dertig van haar eigen teksten.
Dat betekent zesduizend chansons per
jaar Die toernees worden door het
echtpaar Knef zelf georganiseerd. „We
hebben alles in eigen hand, platenpro-
duktie, toernees, we hebben bij Decca
een eigen produktiegroep etc. Het kost
wel heel wat tijd, maar je houdt er een
beter overzicht op en meer geld aan
over, laten we wel wezen."
Hildegard Knef zingt sinds 1954. Toen maakt. Het ding is eigenlijk
zij in New-York, waar Cole Porter
verrukt was van haar stem. „Ach wel
nee, ik kan helemaal niet zingen, heb
ik hem toen gezegd. Nou, hij stuurde
me naar een leraar die me het vak in
tien maanden bijbracht. Toen moest ik
in New-York een zaal van tweeduizend
mensen bezingen. Zonder microfoons
Eén ding heeft die goeie man me echter
niet kunnen bijbrengen: ik kan nog
steeds geen noot lezen; alle melodieën
moeten er gewoon worden ingestampt."
Jacques Brei: Geweldig!
Naast de zang is Hildegard Knef ook
bekend van het witte doek. Zij heeft in
niet minder dan 47 films gespeeld. „Gis
teren nog heb ik een aanbod voor de
48ste afgeslagen. Ik heb de tijd nodig
voor het schrijven van mijn boek. Of ik
filmen fijn vind? Ik heb er altijd
beetje moeite mee, je bent zo afhan
kelijk van de regisseur en de producent.
Je eigen verantwoordelijkheid wordt
sterk gereduceerd. En dat ligt me eigen
lijk niet
Onvermijdelijke vraag: andere chan
sonniers of -ières? Zonder aarzelen
komt de naam Jacques Brei. „Gewel
dige stem en een geweldige interpreta
tie. En als tekstschrijver natuurlijk
Boris Vian, tot aan z'n dood een groot
vriend van mij. Hij heeft tien chansons
voor me geschreven. En heel veel jaren
geleden heb ik een plaat met hem ge-
■erkocht, omdat Vian zijn tijd
vooruit was. Men nam toen niet, wat
nu wel wordt geaccepteerd."
De zangeres zegt ronduit niet te houden
van opera's. „Horen wèl, dat gaat nog,
maar zien nee. Het duurt me alle
maal veel te lang. Van musicals hou
ik wel: My Fair Lady en natuurlijk
Hair." Waar hebt u „Hair" gezien, in
München of in Londen? Antwoordi
Los Angeles".
Hildegard Knef zal' zaterdag te zien zijn
in een gefilmd ,,live"-optreden onder
regie van Rob Touber. „Ik zing werke
lijk, play-back is niet voor mij.*" Bent
u dan niet bang voor het risico dat
iets fout gaat, dat de begeleiding niet
helemaal lekker zit of zo?
„Risico? Voor achtduizend mensen in
een zaal optreden, dat noem ik risico."
Leo Vandermeel
Twee eenakters
van John Bowen
Wim van^Houten
Herman^ van Elterei
„De avondjurk"
Peter van der Linden, T:
Hoomans, Alber
camp, Sjoukje Hoo
(ADVERTENTIE)
caballero
constante kwaliteit
Toneelspeler en TV-acteur Jeroen Krabbé
De twee eenakters van John Bowen,
die vorig jaar in Londen in première
ging onder do titel „Little Boxes",
iu ook in Nederland vertoond e
door toneelgroep Theater, die er vorige
week de première van gaf, waarna de
eerste Haagse voorstelling al spoedig
volgde: gisteravond in een slecht bezette
Koninklijke Schouwburg. De keuze van
deze stukken van Bowen lijkt een duide
lijke misgreep van Theater.
Waarom? Het is niet lang geleden, dat
Peter Shaffer -'n- avondvullend eenakter
programma tot stand bracht, dat in Ne
land bekend is door de voorstelling van
de Haagse Comedie: „Helderzien in het
donker". De eerste eenakter was een
lichtelijk larmoyante geschiedenis over
vergane glorie van de jeugd en de twee-
as een dolle klucht gebaseerd op
misverstanden en verwikkelingen.
John Bowen lijkt dat te hebben ge
ïmiteerd. De eerste eenakter; ,,De avond
jurk" is een larmoyant geval over een
groep acteurs en hun vergane glorie, die
het stoffelijk overschot van een van de
actrices onder hen verkopen, om een
feestje te kunnen vieren. De tweede een
akter „Trevor" is gebaseerd op de ver
wikkelingen in de flat van twee lesbische
eisjesdie hun ouders op bezoek krij-
m en, 'teneinde hun geaardheid te ver
bergen, een werkeloze acteur als hun
verloofde laten optreden met alle ver
wikkelingen van dien.
et is allemaal erg slap wat Bowen
voorschotelt. Zijn dialoog, zijn karak
tertypering, zijn esprit, kortom zijn
schrijftechniek mist volop, zodat
moeilijk van een zelfs maar redelijk
akterprogramma kan spreken,
avondjurk" is domweg vervelend
Trevor" biedt onvoldoende materiaal
oor een werkelijk geslaagde verwikke
lingskomedie.
De voorstelling van Theater voegt daar
bepaald niet veel aan toe. Regisseur Jan
Teulings heeft de juiste vorm niet gevon
den; de acteurs hebben, zeker wat be
treft het eerste stuk, hun plek niet ge
vonden. Dat wil niet zeggen dat er geen
aardige spelmomenten waren, onder
dere van Elise Hoomans, Albert Abspoel
en Trees van der Donck in de verschil
lende stukken, maar daar hield het wel
mee op. Het was domweg een tame
lijk vervelend toneelavondje
JAN VERSTAPPEN
(Van o
Ti roepcorrespondent)
25 STUKS f 1.75-EEN LAURENS PRODUKT
Amerikaanse prijs
voor Nederlands auteur
DEN HAAG (A.N.P.l De Nederlandse
auteur Meindert de Jong heeft de eerste
prijs voor kinderboeken van de Ame
rikaanse Vereniging van de Boekhandel
gekregen voor „Journey from Pepper
mint Street", een verhaal over de avon
turen van een zevenjarige jongen in
Nederland. Het boek zal waarschijnlijk
ook in het Nederlands verschijnen bij
de uitgeverij „West-Friesland" te Hoorn.
Meindert de Jong emigreerde kort na
de eerste wereldoorlog naar de Ver
enigde Staten. Zijn werk werd eerder
bekroond met de Hans Christiaan An-
dersenmedaille en met de Duitse Kinder
boekenprijs.
Andere prijzen gingen onder meer naar
Norman Mailer en Jerzy Kosinsky.
HILVERSUM Vanavond zal in
actualiteitenprogramma „Hier en
van de NCRV-televisie van 20.20
tot 20.45 uur op Nederland I een
portage worden vertoond van het snel
groeiend binnenlands verzet in Portu
gal tegen het regime. Deze reportage
is gemaakt door Lida Visser en Niek
Heizenberg, met Chris van Duuren aan
de camera.
De reportage is voorbereid in samen
werking met hier in Nederland verblij
vende Portugezen. Het is voor het eerst
dat een televisieteam contact heeft
kunnen krijgen met functionarissen
van een verzetsgroep in Portugal. Er
zullen in deze reportage vraaggesprek
ken worden gevoerd met Mario Soarez,
christen-democratisch oppositieleider
in Portugal, die zojuist is teruggekeerd
van een verbanning naar het eiland
Sao Tome en pater José de Felicidade
Alvez, die wegens zijn kritische hou
ding ten aanzien van de Katholieke
Kerk door de bisschop van Lissabon
uit zijn priesterlijk ambt is gezet.
Wijze NTSers
zijn eindelijk
uitgesproken
(Van o
xroepcorrespondent)
HILVERSUM De commissie van
„Wqze mannen", bestaande uit elf le
den van het NTS-bestuur is gister
middag en -avond voor de laatste maal
bijeengekomen. Ditmaal in de NCRV-
studio te Hilversum onder voorzitter
schap van de heer E. A. Schüttenhelm.
Urenlang werd gediscussieerd over de
eindredactie van het rapport waarin
de commissie de uitgangspunten heeft
samengevat over de interpretatie van
artikel 36 der Omroepwet.
In dit artikel wordt gezegd, dat de
gezamenlijke programma's ontmoe
tingspunten zullen zijn voor de geeste
lijke en maatschappelijke stromingen in
het volk, ook van die. welke niet door
een gerechtigde tot het gebruik van
zendtijd zijn vertegenwoordigd. Zij zul
len voorts uitzendingen bevatten, die
zich bij uitstek voor een gezamenlijke
voorbereiding, samenstelling en uit
voering lenen.
Te verwachten valt, dat het NTS-
bestuur zijn vergadering van 28 maart
grotendeels zal wijden aan de bespre
king van dit rapport.
NEDERLAND I
NTS
•18.50 uur:
De fabeltjeskrant
19.00 uur:
Journaal
NCRV
19.07 uur:
Breng eens een
zonnetje
•19.27 uur:
Wie is.programma
rond Sonny Rollins
NTS
20.00 uur:
Journaal
NCRV
20.20 uur:
Actualiteitenrubriek
•20.45 uur:
Zoals eenmaal
Robinson.™
T.V.-film
22.05 uur:
Gezond gezin
22.30 uur:
Koorzang
NTS
22.35—22.40 uur:
Journaal
TELEAC
23.00—23.30 uur:
Groenteteelt onder
glas (6-herh.)
'"-HERLAND II
NTS
•18.50 upr:
De fabeltjeskrant
19.00 uur:
Journaal
19.03 uur:
Scala
AVRO
19.30 uur:
Keer Kwis
NTS
20.00 uur:
Journaal
AVRO
20.20 uur:
Danny Kaye Show
21.10 uur:
Medische kroniek
21.40 uur:
W el vaardigheden
IKOR
22.10 uur:
't Zal de kerk een z
NTS
22.55—2S.00 uur:
Journaal
De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma'i
George Harrison
gearresteerd
LONDEN (Reuter) De 25-jarige
Beatle George Harrison en zijn 24-ja-
rige vrouw Patricia zijn gisteren in
hun woning in een voorstad van Lon
den door recherheurs gearresteerd,
omdat zij in het bezit zouden zijn van
marihuana. Het echtpaar werd tegen
borgsom van 200 ond vrijgelaten
zal volgende week dinsdag voor de
rechtbank moeten verschijnen.
RADIO
PROGRAMMA
HILVERSUM I (402 m) AVRO: 18.00
Nieuws. 18.16 Radiojournaal. 18.20 Uitzending
van de Volkspartij voor Vrijheid en Demo
cratie. 18.30 Stereo: Lichte orkestmuziek
(opn). 18.50 Gesproken brief. 18.55 Voor de
kinderen. 19.00 Knipperlicht: programma
>or alle weggebruikers. 19.30 Nieuws. IKOR:
.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mens en
bijbel: Radiocatechese. 19.50 Avondgebed.
AVRO: 20.05 Stereo: Residentie-orkest en
zangsoliste: semi-klassieke en moderne mu
ziek (opn). 21.30 Erasmus, zijn leven, zijn
werk, klankbeeld. 22.20 Stereo: Klavecimbel
recital: klassieke muziek (gr). 22.30 Nieuws.
22.38 Radiojournaal. 22.55 Stereo: Klassieke
symfonische muziek (gr). 23.55—24.00 Nieuws.
HILVERSUM H (298 m) NCRV: 18.00
Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: koorlle-
s uit de protestants-christelijke
Irleerd programma. ■MHHMI
grammofoonmuziek. 21.40 Kerkorgelconcert
klassieke- en semi-klassieke muziek. 22.21
:rdenking. 22.30 Nieuws. 22.38 Parle-
'de sluitpost van de
BRUSSEL VLAAMS (324 m) 18.0(
Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarde-
iportuitslage:
VRIJDAG
HILVERSUM I (402 m) AVRO:
Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 St
Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.54
ze dag. AVRO: 8.00 Nieuws. radiojour
naal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek.
(8.30—8.33 De groenteman). 8.50 Woordelijk.,
vandaag de dag. NRU: 9.00 Voor kleine be
zetting: moderne kamermuziek (opn). (9.35
—9.40 waterstanden). AVRO: 10.00 Voor de
kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00—11.02
Nieuws). 11.30 Stereo: Kinderkoor met piano
begeleiding. 11.55 Beursberichten. NRU: 12.00
Blik op de wereld: informatief programma.
12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw.
Overheidsvoorlichting: 12.29 Uitzending voor
de landbouw. NRU: 12.39 Stereo: Lichte
grammofoonmuziek. 12.49 Recht en slecht,
praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actuali
teiten. 13.20 Voor de middenstand. 13.25
Stereo: Seml-klassleke kamermuziek uit
Scandinavië. NRU: 14.10 Toerisme: toeris-
sche informatie uit binnen- en buitenland.
14.30 Poëzie op punten: wedstrijd in het voor
dragen van luchtige poëzie. 15.00 Klein chan
son. VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Thuis: pro
gramma voor thuiszittenden. 16.45 Moderne
en klassieke kamermuziek (opn). 17.40 Infor
matie: achtergronden en commentaar.
HILVERSUM H (298 m) KRO: 7.00
Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Badine-
rie: semi-klassieke en moderne muziek (gr).
(7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Over
weging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuw». 8.32 Voor
de hulsvrouw. (9.00—9.10 Gymnastiek voor
de huisvrouw). 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo:
Aubade: moderne, klassieke en semi-klassie
ke muziek (gr). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de
zieken. 11.65 Mededelingen. 12.00 Van twaalf
tot twee: gevarieerd programma. (12.22 Wij
van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land
en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualitei
ten; 13.00 Raden maar..). 14.05 Schoolradio.
14.30 Stereo: Musiësta: licht gevarieerd pla-
grammofoonplaten met commentaar. 16.00
Nieuws. 16.02 Uit de pers: gesprekken. 16.15
Stereo: Lichte muziek (opn). 16.30 Boem!:
Popshow. 16.65 Stereo: lene Mlene Muzei
nieuws over underground en westcoastmusic.
17.15 Sportkompas. 17.45 Actualiteiten.
HILVERSUM III (240 m FM) VARAl
12.48 Weerbericht, mededelingen, program
maoverzicht en SOS-berlchten voor de schip
pers). 12.55 Buitenlands persoverzicht. 13.00
Nieuws, weerbericht, dagklapper en beursbe
richten. 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws.
14.03 Schoolradio. (15.00—15.03 Nieuws). 15.30
Klassieke muziek. 16.00 Nieuws. Tussen 16.00
en 17.00 Reportages van de wielerwdstrijd
Parijs—Nice. 16.03 Beursberichten. 16.09 Oude
koormuziek. 16.03 Jeugdkoor. 17.00 Nieuws,
weerbericht en mededelingen. 17.15 Lichte
grammofoonmuziek.
VARA's Achter het Nieuws moest
maandagavond j.l. zo nodig een niet-
actuele reportage laten doorgaan cn
kon daardoor toen geen nabeschouwing
geven van het P.v.d.A.-congres. Met
als' gevolg dat we die pas gisteren
kregen, na de nieuwsrubrieken van
KRO en AVRO dus en ook nadat Scala
ruimschoots aandacht had geschonken
aan desbetreffende artikelen in dag
en weekbladen. De VARA lijkt het
voorzichtig aan te willen doen.
In de uitzending van gisteren was er
een gesprek met minister Drees cn
nieuwlinkser Laurens ten Cate. Dr.
Drees beperkte zich in hoofdzaak tot het
herhalen van wat hij al in een krante
interview had gezegd, Ten Cate tot voor
zichtig tegen sputteren.
Uiterst voorzichtig was ondervrager
Herman Wigbold, die ervoor zorgde
geen enkele keer partij te kiezen, maar
die ook vermeed om bijvoorbeeld de
anti-KVP-resolutle ter sprake te bren
gen die, indien naar de letter uitge
voerd, na de volgende verkiezingen de
P.v.d.A. (of wat er dan nog over is)
automatisch in de oppositie moet bren
gen.
Rood-wit-blauw was weer een collage
van opzettelifk-rommelige onzin. De
samenstellers zijn gek op hasj en t.v.-
storing. Hun tweede liefde leefden «0
vrijwel hun gehele zendtijd uit.
Vg.