CONTRASTEN TUSSEN OUDERE EN JONGERE OUTURIERS LENTE-ZOMER-69 Strandensemble van Lanvin. De halve kimono over een korte Bermuda shorts is bedrukt met abstracte bloemen in blauw, saffraan en zwart op een witte ondergrond. De V-halskimono sluit met vier knopen op de beup en heeft halflange ingezette mouwen. St.-Laurent herhaalt dit jaar weer het safarithema. Het broekpak In Schotse wol heeft een lang gesneden jasje met vier opgestikte zakken. dl» forse kleppen hebben. De ingezette mouwen hebben brede manchetten. esterel WEINIG AFWISSELING Bij Esterel ziet men lijnen van voorgaande jaren en het resultaat is niet altijd opwekkend. Saai, kan men eigen lijk wel schrijven, gezien vanuit het nieuwe modepers- peefcief. Gemakkelijk voor wie niet houdt van afwisseling. U knipt een stukje van uw zoom, verkort een redingote- mantel tot lengte, legt een ceintuur rond uw los manteltje, haalt de blazer voor de dag, draagt lange sweatermodellen die vorig jaar reeds tevoorschijn kwa men en tracht nog een lapje stof te vinden voor een klok- of plooirokje. Als bijkomend snufje, koopt u dan zo'n lange, lange mousselinesjaal. Die drapeert u rond uw hoofd, rond uw hals of rond uw middel en niemand zal er aan twijfelen dat u iets van mode af weet..Dat klinkt misschien niet erg overtuigend, maar de samen vatting van de huidige collecties laat dergelijke beschrij vingen toe. nina ricci PASTELTINTEN VOORKEUR Nina Ricci vergastte haar publiek op pasteltinten. Zelfs sportieve kleding, zoals even uitstaande of pandenrok ken, lange sweaterblouses en sweaterjurken zijn er in tere tinten. Nina Ricci pleit voor losse, comfortabele mantels, die we al sinds vele seizoenen in de collecties missen. Die modellen zullen iedereen ongetwijfeld bevallen. De avondkleding sluit aan bij de modellen voor overdag: heel veel witte mousseline met hier en daar wat smock- werk of plissê. jean patou lanvin givenchy GOED EN GAAF De grote Givenchy verraste op een gavi gewerkte collectie. Givenchy blijft zijn karakteristieke snit getrouw: aan geknipte mouwen, iets uitgediepte- halsuitsnijdingen, WEINIG EENHEID Jean Patou heeft zijn normale zin voor verhouding ver legd naar een collectie, waarin weinig eenheid te vinden is. Hij omknelt de mannequins met nauw aangetrokken lederen banden eindigend op een ceintuur, vlecht leder tot rietvlechtwerk. Tot zijn mooiste kledingstukken behoren de modellen die hij heeft afgekeken van de kleding uit „Romeo en Julia" Als kleuren gebruikt hij bij voorkeur goudgeel, hard groen en kóraalroze. Als garnering past hij veel wit HAREM-WEELDE Bij Lanvin is het de weelde van de harem die iedereen doet opkijken, wanneer de namiddag- en avondkleren voorbij wandelen. Voor de dag zijn er matrozenmodellen en clubpyjama's, battle-dress kostuums, pensionaatskraagjes en boeren- jurkjes. Zoals bij Ricci en Patou komt lichtgrijs aan zijn trekken ls er zeer weinig rood, maar heel veel wit en de nijl- groene of lich,t-turkooiskieurige weefsels, waarbij flanel, zijden en wollen jersey, organdie en oyana een merk waardig optreden maken. Wanneer de avond valt, kan men zich in een of andere harem wanen. Ook hier: heel veel sjaals. En zelfs een heel lange haar vlecht, die als sjaal rond hoofd en schouders geslingerd Het begint op te vallen dat ook in Parijs de echte zo merse jurkjes ontbreken. Ensembles, tuniekmantcls. pakken met lange vesten en dat uitgevoerd in de gabar dines en wollen weefsels of de synthetische die wonderlijk op deze natuurvezels gelijken, laten ons afvragen wal gedragen zal worden als het hoog zomei is. Van Venet een redingote in uitte wol met goudkleurige ruit. De jas sluit van boven zeer nauw aan en heeft een wijde rok. Het smalle kraagje cn de diepe, niet- ingeperste plooien zijn kenmerkend voor de Venel- collcctie. soepele rug en martingales bij zijn mantelmodellen. Hij bi-engt tailleurs met lichtjes aanleunende vesten op plooirokken en jurken mei brede kragen. Daarnaast offert hij echter ook aan de heersende mode: hemd- jurkjes, namiddagmodellen met opwippende klokrokken, geplisseerde en gestrookte kleren en tuniekmodellen. Tot zijn succesnummers behoren: marineblauwe mantel en incrustatie in wit, die vooraan een strikje vormt; een echt „tuindersmodel" met bretelbroek over hemdbloes, witte strohoed onder groene sjaal, enz. Waar Givenchy up zijn stuk blijft cn zich naast Chanel, Molyneux cn De Rauch schaart is de lengte: even boven de knie of net ei'op. cardin Vandaag onthult Parjjs in foto's wat eerder al schriftelijk en mondeling is kenbaar gemaakt: de nieuwe mode voor lente en zomer 1969. Het ls geen schokkende mode. Hier en daar ziet men kleine verrassingen, maar de teleurstel lingen krijgt men eveneens te verwerken. Esterel bijvoorbeeld, heeft het er dit jaar bij laten zitten. Hij speelt met oude thema's en verspeelt bewondering. Sterk komen de con trasten naar voren tussen de oudere cn jongere couturiers. Courrèges houdt de rokken uiterst kort, terwijl de meeste andere ontwerpers de zoom even boven of op de knie laten vallen, ïves Saint Laurent komt zelfs nog met maxi- rokken, maar het aantal is beperkt. De „door kijkjes" en ..transparanties" zijn spaarzaam toegepast. Chanels mode wordt nu echt oud, Patou blijkt minder evenwichtig in zijn mode dan voorgaande jaren. Dior heeft voor de romantiek gekozen, terwijl Cardin zich waagt aan futuristische modellen. Hieronder vindt u een overzicht van hetgeen de grote ontwerpers van Parijs hebben uitgedacht voor de vrouw van 1969. saint-laurent DRIE LIJNEN En dan komt Cardin. Hij presenteert kazuifels boven jurken en lajige broeken. Het kazuifelidee is terug te vinden in verbredende sierstiksels op tailleurvesten. Favoriet is ook het idee van een ouderwets mannenhemd met afgeronde panden, uitgewerkt in mooie weefsel* waarbij het zijsplit heel wat hoger rijkt dan dit bij de mannenhemden het geval is. Splitten zijn er overigens bij de vleet Bij enkellange weekendmodellen in tere en witte kleu ren en bij mini-modellen in dezelfde tinten. Eindpunt van het split: het heupgewricht. De mooiste jurkjes van Cardin zijn uitgevoerd in ma rineblauw of zwart, sommige met kilokrok en lange ungaro TENNISBALLEN EN GAATJES Indien Courregeseollectic door sommigen als grotesk wordt beschreven, knjgt Ungaro geen betere beoordeling Hij heeft ingeboet sinds de vorige keer. plaatst overal zakjes en zakpadjes, zoekt naar een ...schoolmeisjes uniform" en laat de mannequins sportkousen dragen Zijn metalen bevlieging is niet ten einde. Een van de speciale fantasietjes: eocktailkleren met vele openingen en in de openingen een soort „tennisballen". Laat u daardoor echter niet ontmoedigen: de komende zomermode is werkelijk fijn, mooi, draagbaar.en zonder veel moeilijkheden na te volgen door ieder van ons. Dat is een eerste besluit waarover we ons zeker kunnen verheugen. U zult het zeil' ervaren, nu de eerste foto's vrijgegeven worden. Twee ..schoolmeisjesuniformen" van Ungaro. Het linker is lichtgroen met witte garnering en heeft een wijd rokje met niet-ingeperste plooien. Rechts een zacbt- rood jurkje met hoefijzervormige hats en eveneens een witte garnering. juist breed genoeg om elegant te blijven. Hij maakt zijn kostuums in shantung, ruwe zijde, in strokleur of in naturel en herhaalt liet safarithema dat voor enkele seizoenen reeds geliefd was bij Dior. Geen van de 120 modellen is gevoerd of voorzien van een of ander ver stevigingsmateriaal. St.-Laurent vertoont palchwork-bedrukkingen, iets lan gere cocktailmodellen, terwijl de normale kleuren steeds boven kniehoogte blijven. Kort en korter blijft de leuze van Feraud, die zijn inspi ratie is gaan halen in Brazilië en teruggekomen is mei de mooiste Braziliaanse, barbaarse motieven: veel rood op wit, rood was steeds de lievelingskleur van Feraud die schoenen, kousen en redingotemanteltjes in die-tinl uitvoert. Marineblauw, wit. lichtblauw liggen nauw ter - zijde. Een nieuwigheid: kousebroeken met duidelijk zichtbare kousnaad en in de kleur van de ultrakorte dansende rokjes. Een pittig-jonge collectie, waar geen doorkijk te vinden is.... tenminste wat de kleren be treft chanel OUDERWETSE MODELLEN Chanel heeft veel iets ouderwetsaandoende modellen. In feite vertoont de collectie van de oude grote dame en die van St.-Laurent heel veel gelijkenis: er is een hoog gesloten kraagloos tuniekvest op lichtjes uitstaande ïok, Daar houdt de vergelijking echter op. Mademoiselle Chanel mag dan nog over de trapleuning hangen van haar spiegelsalon om de reactie gade te slaan, ze kan een van haar creaties dragen: een thee-roze speciaal- geweven tailleur, maar heel veel van haar ontwerpen ook al door de lengte schijnen „vieux jeu" aan iedereen. En vooral dan aan de jongeren. courreges LAURIERBLAADJES Nieuw is de halsopening, die door contrasterende kleur de vorm aanneemt van laurierblaadjes, een motief dat herhaald wordt in licht en glanzend, dof en doorschij nend. In avondjurken wanneer de jonge mannequin» volop blijk willen geven van hun levensvreugde, trekken ze het vest van hun ensemble uit om alleen nog maar een transparant jersey wit of zwart hemdje te vertonen als corsage. Courrèges heeft zijn mannequins voor het eerst voorzien van duidelijke make-up (en soma zwarte sproetjes). De kleding voor overdag is rood, oranje, bruin, zwart en groen: al de Courrèges kleuren samen met zijn eeuwige wit. christian dior Courrèges: Zijn rokken zijn ettelijke centimeters korter, maar hij maakte ze ook enkele decimeters ruimer, zodat de textielfabrikanten niet aan de stof zullen verliezen. Zowat alle rokken zijn geplooid: die van de kostuums met platte plooien vooraan, van de jurken rondom vanaf de schouder en voor cocktail en avond zijn ook de mou wen in fijne plisseetjes verwerkt. Het is allemaal heel romantisch zonder overdrijving, en daar waar mousse line of organdie gebruikt wordt, fijne crêpe of andere tere doorschijnende weefsels zondigt Bohan nooit tegen de goede smaak. Naast deze plooimodellcn onderscheidt zijn collectie zich door portefeuillejurken, waarvan een der mooiste uit grijs flanel, zonder enige plooi of naad, als versiering slechts de sluiting: twee metalen oogjes met een koor- bindertje. In de „V"-Jials hoort een wit polobloesje. De polo- of rolkraag is veelvuldig gebruikt bij Dior. Er is ook iets oosters te vinden bij Dior: de ais sari geknoopte modellen met schuine sluitingof met een ontblote schouder voor de avond. Het thema van de zomermode dat bij alle couturiers optreedt is dat van de lange broeken en de blazers of blazervesten: met of zonder kraag, meestal met zij sluiting of zeer klassiek. Ook Dior heeft deze gegevens verwerkt.zowel voor kjeding voor "overdag als voor pleziertochten op zee of voor avondmodellen. De snit is daarbij zo verfijnd, dui men van flou ook voor pantalons mag gewagen. Een van de mooiste is een geheel uit natuurkleurige shantung bestaande uit hemd bloes met korte mouwen en daarboven een portefeuille gesloten blazer eveneens uit shantung. De broekspijpen zijn breed, met sieropsiag. Voor de avond zijn de pijpen geplisseerd. Keuze in overvloed. Daarbij mogen we de redingote- of bobymantel niet vergeten. Voor de jongeren Het zijn stuk voor stuk succesnummers, die in de con fectie kunnen nagevolgd worden, zodat Dior zeker kan zijn van een slaagde verkoop aan de Amerikanen. Wilt u een te kopiëren model: kies een kostuum met heuprok, vastgemaakt met drukknopen op een wit bo venstuk met ronde of V-hals cn korte mouwtjes. De rok krijgt vooraan platte plooien, vastgestikt tot de heupen, het vest reikt tot de heup en is in blazerstijl. De kleuren moeten licht zijn en fris als de lente teergroen, abrikoos, lichtblauw, beige, teergrijs, koraal. Bij al deze modellen behoren schoenen met lage hakken: de korte rokken dulden gewoon geen hogere hakken dan 4 cm en niet te smal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 9