ook VOOR JOU ■tamla timmert weer aan de weg- the disc turners - leiden mopje voor de kinderen ZATERDAG 1 MAART 1989 Ingepast In het geheel. Het immense orkest vroeger slechts onbeduidend op de achtergrond komt nu sterk naar voren, terwijl hetzelfde ge beurt met het koorwerk. De zang van de solo artiest, bijvoorbeeld Diana Ross, is nog steeds het belangrijkste, maar het koor overtreft zo nu en dan op bijzonder geraffineerde wijze. Kon het vroeger voorkomen, dat de bas totaal onbelang rijk was t.o.v. bekkenslag, op dit moment geeft de bas het dwingende ritme aan, terwijl de bek kenslag slechts een soort tegenritme vormt. Deze nieuwe trend in de Tamla-Motownstal is vooral te danken aan de uiterst commerciële wijze, waarop de huidige arrangeurs van dit label hun werk doen. Vroeger en dan bedoelen we echt niets denigrerends werd dit uitsluitend gedaan door Brian Holland en Lamont Dozier, die tege lijkertijd, samen met Eddie Holland, zorg droegen voor het componeren van de nummers. Het is natuurlijk goed allies in één hand te hou den dat waren deze heren ook van mening maar daar kleeft het gevaar aan, dat alles een zelfde gezicht krijgt. En dat gebeurde in het ver leden veel met de Tamla-Motownprodukties. De eerste nummers van de Supremes bijvoorbeeld waren bijna Identiek zowel qua compositie als qua arrangement. Dat is iets, dat de Ameri kaanse platenverzamelaars graag voor lief ne men. Maar in Europa trapt men daar niet in. Van hetzelfde laken een pak is het met het FourTops- repertoire. Een plaat als „Daydream believer" de laatste release ademt dezelfde sfeer uit als da succesvolle eersteling „Reach out I'll be there". Natuurlijk is het onzin om te beweren, dat Hollahd-Dozier-Holland met hun muzikale ontwik keling zijn blijven steken in de begintijd van de Supremes. Dat bewezen nummers als „Reflec tions" en „In and out of love" wel afdoende, dachten wij. Maar zij hebben nu eenmaal de acommerciële eigenschap om te lang te blijven voortborduren op een bepaald patroon. Vandaar ook, dat wij uiterst blij zijn, dat zij eindelijk zelf hebben ingezien, dat een frisse wind in hun pla- tenstudio's de kans op nieuwe Tamla-Motown- successen alleen maar groter kan maken. De hit noteringen van Diana Ross Supremes, Temp tations, Stevie Wonder of Marvin Gaye zijn dan ook op de eerste plaats te danken aan het feit, dat zij hun monopoliepositie hebben willen opge ven. Juist deze week kwam er een drietal elpees uit, die een uitstekend beeld geven van de nieu we Tamla-Motowntrend. Hieronder volgt een summiere I 1 „Love Child" Diana Ross The Supremes. Het wereldberoemde trio begint deze negentien de elpee (doe het hen maar eens na) met de grandioze titelsong om vervolgens via „Keep an eye", „How long has that evening-train been gone", „Does your mama know about me" en „Honey bee" (wat een verrukkelijk vocaal num mer) te belanden bij „Some things you never get used to". De b-kant biedt het overweldigende ..He's my sunny boy", „You've been so wonder ful to me", „Chains of love", „You aint't livin' till you're lovin", „I'll set you free" en „Can't shake it loose". 2. Diana Ross The Supremes join The Temp tations". Eerste elpee, waarop twee wereldbe roemde formaties elkaar vocaal terzijde staan. Enkele maanden terug zijn we al eens uitgebreid ingegaan op deze samenwerking. Vandaar, dat wij zullen volstaan met een opsomming van de nummers: „Try it baby", „I second that emotion", Sweet inspiration", „Then" en „The im- dreams". ,For once in my life" Stevie Wonder. De ,,Ain t no mountain high enough", „I'm gonna kleine, blinde zanger begint met de inspirerende make you love me", „This guy's in love with titelsong, om via het ondeugende „Shoo-be-doo- you „Funky broadway", „I'll try something be-doo-da-day" te. belanden bij het indrukwek- kende „You met your match". Stevie's vocale kracht, de intensie van zijn stem, maken num mers als „Sunny", „God bless the child", „I'm more that happy" en „The house on the hill" tot een onvergetelijk zanggebeuren. „I'd be a fool right now", ,,A'n no lovin", „Do I love her", „I wanna make Her love me" en „I don't know why" completeren het twaalftal songs op deze indruk wekkende zwarte schijf. Als we er de hitlijsten van de afgelopen weken op nakijken, komen we regelmatig produkten van het Tamia-Motown label tegen. Nummers als „Love child" van Diana Ross The Supremes„I heard it through the grape-vine" van Marvin Gaye en I'm gonna make you love me" van Diana Ross The Supremes The Temptations bereikten voor hun doen uitzonderlijk hoge noteringen. Niet zo lang geleden namelijk hooguit twee, drie maanden was het voor die platen bijna onmo- lijk om een Nederlandse hitnotering te forceren. Reflectionsvan Diana Ross The Supremes. promise to wait my love" van Martha Reeves The Vandellas of „Yesterday's dreams" van de Four Tops om er een paar te noemen, bleven hoe goed van kwaliteit ook steevast in onze topparade. Waar ligt de oorzaak van de plotselinge popula- riteitsverschuiving? Bij de plugging van Radio Veronica? Zeker niet, want deejays als Rob Out, Jan van Veen en ex-Joost de Draayer hebben al tijd al een zekere voorkeur getoond voor de Tamla-Motwnprodukties. Zijn de liedjes dan be ter geworden? Ook dat kan in twijfel getrokken worden, aangezien nummers als „Reflections" of „In and out of love" (beide v. Supremes) ver uit steken boven de gemiddelde compositie. Nee, de voornaamste oorzaak moet gezocht worden in de arrangementsveranderingen, die de laatste tijd bij Tamla-Motown steeds meer naar voren komen. De vibrafoon, vroeger bij o.m. „Where did our love go", „Baby love", „Come see about me" of „Love is here and now you're gone" stee vast op de voorgrond, wordt momenteel beter Elsje in Kabouterland Elsje wordt door moeder naar bed gebracht. Haar ogen zijn klein van de slaap. Ze heeft de hele woensdag middag buiten gespeeld met haar vriendinnetjes. Tikkertje, verstopper tje en haasje-over hebben ze gedaan. Moeder stopt Elsje goed onder. Elsje mompelt nog zo iets van „dank U wel, moeder" en valt direct in Blaap. Elsje droomt. Wat is dat! Een klein mannetje met een donkergeel puntsmutsje op staat voor haar bed. Met een ivoren stokje geeft hij haar een tik op de neus en Elsje ziet opeens, dat zij even groot is als het mannetje. Elsje is klein geworden. Heel klein. Misschien maar 10 cm. 't Kaboutertje pakt haar bij de hand. Samen klimmen ze met veel moeite door 't raam naar buiten. Daar hangt *n touwladder. Voorzichtig gaan ze langs de ladder naar beneden. Nu volgt er een lange wandeling. Eindelijk komen ze bij een grote slagboom. „Net of we in een ander land komen", denkt Elsje. De slagboom gaat open met kabou ter Prikkebeen stapt ze kabouters- land binnen. Een prachtig land. Hoge populieren buigen in de wind. Dui ven vliegen koerend rond. Elsje kijkt haar ogen uit. Ze trekt Prikkebeen mee naar een veldje waar slakken gedresseerd worden. Dat moet ze zien. De slakken doen op de maat van zachte muziek iedere keer een kruimpje vooruit. Het zyn 10 slakken. Hun huisjes hebben ze even afge legd aan de rand van het veldje. De kabouter, Stuivervlug, die alles leidt, tikt op de maat met de muziek mee. Bij iedere tweede tik van 't stokje moeten de slakken een hoorntje in trekken. Het linker en het rechter om de beurt. Het is heel moeilijk om alles zo precies in de maat te doen. Elsje weet dat wel van haar bal letles. Ze ziet dan ook, dat af en toe een slak zich vergist, maar dat vindt kabouter Stuivervlug niet erg. Elk begin is moeilijk. Opeens komen er wel 30 vuurvliegjes aangevlogen. De slakken vormen 'n cirkel en daarin maken de vliegjes hun dansje. Met sierlijke pasjes en de hoofdjes 'n beet je gebogen dartelen ze lustig rond. Dit alles is voor volgende week als koning Goudoog zijn 50e verjaardag viert, 't Kaboutercircus moet dan een bijzondere voorstelling geven. Het slakken nummer is 't sluitstuk. Als de vuurvliegjes binnengevlogen zijn in de piste, gaan de lampen uit. Het zal dan juist lijken of 30 kleine lichtjes 'n walsje dansen. Elsje hoopt, dat ze op de verjaardag van de koning er nog is. 't Zal fantastisch worden. In middels heeft iedere slak zfln eigen huisje weer opgezocht. De oefeningen zijn afgelopen. Ze zijn wel moe en willen gauw een dutje doen. Maar eerst krijgen ze van kabouter Stui verhof nog een heei-lijk regenworm pje als beloning. Daar komt alweer 'n groep aan. Een stel kikkers. Elsje telt er 16. Ze brengen 4 ladders mee. 't Zijn akrobaten van het circus. Twee kiltkers houden 'n ladder vast en 2 andere klimmen vliegensvlug de ladder op naar boven. Boven ge komen slaan ze 1 been om het uit einde van de ladder en zweven wel 10 keer in circelvorm rond. Je ziet, dat ze donkergroen worden van in spanning. Opeens wordt er gefloten. De kikkers komen roets de ladder af. Ze maken een buiging voor Elsje en Prikkebeen. Dat waren nu nog de enige toeschouwer. Elsje wil nog wel langer kijken naar 'n volgend num mer, maar Prikkebeen neemt haar vlug mee. „Er is nog veel meer te zien," zegt hij. Wordt vervolgd. Oplossing van de vorige opgave Armband - oorbel - zakdoek - vlieg tuig - trompet - bloempot - naaidoos - leesboek - dolfijn. Het boek is gewonnen door: Yvon ne Overdek, Hogewoerd 168, Leiden. Jammer genoeg is er een foutje in de opgave geslopen, maar de kin deren die trombal in plaats van trompet hebben ingestuurd, die heb ik toch voor goed gerekend. Hier volgen de namen van de juiste oplossers (sters) Theo Koek, Zoeter- woude; Janny, Loes, Sylvin Frediks, Leiden; Ineke van Leeuwen, Zoeter woude; Jan Disseldórp, R.A.Veen; Ben v. d. Hulst, Oud Ade; Marja Weeekers, Voorhout; Thony Huig- sloot, R.A.Veen; Ron v. d. Meer, R.A.Veen; Marjan v. d. Ploeg, Lei derdorp; Sjors v. Klink, R.A. Veen; Rosailen v. d. Poel, Zoeterwoude; van Zoest, Zegveld; Ria v. Zoest, Kees Koek, Zoeterwoude; Eugène Zwetsloot, Hoograade; Sjaak v. d. Star, Leiderdorp; Helma v. d. Zalm, Noordwijk; Anneke Hillenaar, Hoog raade; ReinaJda Bierman, Noordwyk; Joyce de Gruyter, Rijpwetering. Ka- rina de Gouw, Leo Kuiters, Jan Paauw, Trudie Wessendorp, René Wernars, Gerard Turk, Marcel Fluitsma, Karin v. Britsum, Ernst Jan? Diederik de Bruin, Wim Ba- rendse, Karin v. Gleef, Edward Neu teboom, Ronald Dickhoi'f, Yvonne Timniers, Edwin Koree, Marjan Bro- caar, Bertje Bavelaar, Rudie de Ro- irtijn, José Zandvliet, Berco de Hei den, Yvonne v. d. Meel, Guus v. Buuren, Wouter Temmink, Jos v. Schagen, Willie Steenbergen, Bennie v. Dijk, Dick v. Giezen, José Am- merlaan, Tonnie Kallenberg. Maris- ka Kluivers, Josanne? Agnes Lodder, Tineke Lamboo, Gé Peterse, Silvia Jansen, Carla v. d. Berg, George de Marvelde, Marga v. Bergen, Martin? Vandaag weer een pluim voor de derde klassertjes van de Antonius- school, omdat ze zo keurig geschre ven hebben. Zo maar doorgaan!!! het net boven de leeuw uit. 't Was raak! De leeuw zat gevangen en brulde het uit. De mannen sleepten hem naar de auto, die een eind ver der op een pad stond. Toen de leeuw opgeladen was, reden ze naar de stad, waar hij in een kooi gezet werd. Ze moesten weer verder naar een stad waar een dierentuin was. Onderweg stopte de auto even tussen andere vrachtwagens. De leeuw deed zijn poot tussen de tralies van de kooi en pakte een vracht wagen vast die naast hem stond. De braken en de leeuw was vrij. Hij holde kool begon te schuiven en klets-klats de kooi viel op de grond, de tralies naar een park, dicht in de buurt. Daar zag hij een andere leeuw, zo maar rondstappen, maar dat was geen echte leeuw, dat was een leeuwenvel, waar een man In zat. Jullie moet weten, dat er die avond in die stad een leeuwenfeest ge vierd werd. Er liepen nog meer leeuwen rond, met mannen er in. On ze echte leeuw, hij heette Arhur, vond dat wel leuk, hij wandelde rustig mee en likte de andere leeuwen. Een 'paar mensen zagen dat en riepen: „O, er is een echte leeuw bij?". Ze werden bang en belden de die rentuin op. 's Avonds gingen de leeu wen naar een café. Er werd gedanst. Arthur danste mee. Hij ging zelfs op een stoel zitten, zoals de andere leeuwen ook deden. Daar kwamen de oppassers van de dierentuin binnen. Dadelijk zagen ze Arthur zitten. Ze gingen naar hem toe, pakten een poot en begonnen met hem te dansen. Maar ze dansten ach teruit met hem de deur uit, waar een groot sterk hok stond, klaar om hem in te sluiten. Zo ging het vangen van de leeuw heel gemakkelijk. Arthus is allang gewend, in de dierentuin en is heel gelukkig. Silvia Jansen. CORRESPONDENTIE Trip en Joep op stap „Ja, er Is in die 2]/2 jaar heel wat gebeurd." zegt dlsc-jocky Berry Verhoef. Het duo ontstond naar aanleiding van de behoefte in Zuid-West, om voor jongeren van 14 tot 16 jaar wat ontspan ning te verzorgen. Dat gebeurde met een acht watt versterkertje, een pickup en een microfoon, die haast niet te ver staan was. Zo verkregen tech nicus Theo Baak en ik wat be kendheid in Zuid-West. Dit alles geschiedde dan in het jeugd- gebouw van de Anthoniuskerk, het z.g. Honk. Na de beginfase kwam er steeds meer apparatuur. Twee pickups, een zwaardere versterker, twee microfoons, speakerboxen en een demontabele bar. Hiermee verschenen zij o.m. op bruiloften, feestavonden en dancings. Zij gingen naar Utrecht, Roosen daal, Leidschendam. Noordwijk en Warmond; verder dus veel in Leiden. Hiervoor waren steeds meer platen en apparatuur nodig om een avond succesvol te laten verlopen. Thans bestaat dan ook de apparatuur uit 3 versterkers, 2 pickups, 1 echoblok, 2 micro foons, 4 speakerboxen, mixkast en honderden platen. Dit alles wordt dan omlijst met de de montabele bar. Twee-en-half jaar werken tech nicus Thea Baak, die tevens het programma verzorgt, en Berry Verhoef, die de plaatjes aan elkaar praat, nu al samen. En beiden vinden het enorm leuk als ze 's avonds ergens komen. „Het is altijd een aftasten van het publiek, leder publiek is anders en dit is juist het leuke, want wij kunnen alle kanten uit, van beat tot jazz en van Zuid- Amerikaans tot hosmuziek. Vol gens mij moet je als disc-jockey ook niet met een serieus gezicht achter de bar gaan staan, maar je moet meedoen. Je moet een band maken met het publiek in de zaal. Je voelt het gewoon als het publiek soul wil en dan moet je het al op hebben staan. Je kan het natuurlijk nooit iedereen 100% naar de zin maken, want ieder heeft een andere smaak. Maar door onze verscheiden heid aan platen heeft 90 tot 95% echt een gezellige avond en dat is bij ons de bedoeling, want het is zuiver een hobby van ons," aldus disc-jocky Berry Verhoef. Wil je hier meer van weten, dan kun je 's avonds na 19 uur bel len naar technicus Theo Baak, telefoon 32540. Het adres is Akkerhof 6, Leiden. De verwoesting van Pompei' in de krententuin met veel belangstel ling gelezen. Ze houdt zo van Aard rijkskunde en zou er nu graag nog iets meer van willen weten. In de oudheid was Pompei een bloeiende handels- en havenstad met ongeveer 20.000 inwoners, in Cam- panië aan de voet van de Vesuvius (een vuurspuwende berg) ongeveer 3% km van de kust van de Golf v. Napels. 24 augustus 79 n. Chr werd deze stad door een uitbarsting van de Ve suvius onder lava en as bedolven. In 1689 werd de ligging van Pom pei ontdekt en sinds 1748 is men be zig de stad uit te graven, die onder een 6 meter dikke laag lava en as bedolven zat. Deze stad is in haar volle bedrijvigheid begraven en wat nu te voorschijn komt is goed be waard gebleven, maar geheel ver steend natuurlijk. Hier vindt men aanwijzingen van het dagelijks leven, de zeden en gewoonten uit die tijd. Hele gebouwen komen te voorschijn, huizen met huisraad, winkels met al les wat er verkocht werd, werkplaat sen met alles wat er gemaakt werd. Ook veel sieraden en oude munten werden er volop gevonden. Twee brieven zijn nog bewaard, waarin iemand, die getuiee was van de uit barsting, alles uitvoerig beschreven heeft. Die brieven worden bewaard Toeristen die Rome bezoeken, ma ken. maken meteen een uitstapje naar Pompei, waar dit alles te zien De echte leeuw In een groot oerwoud woonde een leeuw. Hij verveelde zich heel erg en liep maar wat te dwalen. Een paar mannen hadden de leeuw al eens gezien. Ze wilden hem vangen en daartoe hadden ze een groot stalen net bij zich. Ze verscholen zich ach ter dicht struikgewas en wachtten geduldig tot de leeuw eens langs zou komen. Na een hele poos kwam het grote dier eindelijk in de buurt. De mannen namen hun kans en gooiden lenen", zeiden ze. „Dat moet ik eerst vragen", zei Iwan. Zijn vader kon het haast niet geloven, maar vond het goed. Hij stuurde zijn zoon naar de lagere school. Toen hij een jaar op school was geweest, was het geld op en Iwan kwam weer thuis. Nu mocht hij zijn vader helpen met houthakken. Op een dag dat Iwan zat te rus ten, hoorde hij zacht geroep. „Laat mij er uit! Laat my er uit!" Iwan zocht tussen de struiken en na lang zoeken vond hy een fles. Hij pakte hem op eno wat schrok hij. In die fles zat een klein mannetje met een griezelig gezicht en lange spitse vingers. Iwan deed de kurk van de fles. Floep, daar kwam het manne tje er uit. Het kleine mannetje werd steeds groter. „Kijk uit", riep Iwan, „straks stoot je je hoofd nog aan de bomen". „Ik dank je. dat je mij uit de fles hebt gelaten. Ik ben de koning der geesten". „Ha, ha," lachte Iwan. „Je hebt niet eens een kroon op". „Ik heb een onzichtbare kroon", zei hij, en hier heb je een beloning". Iwan keek in zijn hand en riep: „Een pleister! Wat heb ik daar nu aan?" „Dat is een toverpleister. Als je hem ergens over heen strijkt, wordt het goud", zei de tovergeest. Iwan holde naar huis. Hij liet zijn vader de pleis- zien, streek er mee over ztjn pet en zie, die werd helemaal van goud. „Hoera, hoera!" riepen ze, „nu wor den we rijk". „Jongen, we gaan blok jes hout in goud veranderen" zei va der, „Dan kunnen we dat goud voor guldens omwisselen". „Ja, dat doen we!" Op een dag waren ze nog rijker dan de koning. Dag kinders. Leuke verhaaltjes hé! Stuur nog maar meer. Volgende week weer nieuwe raadsels. TANTE JO. Intelligentietest In de haven ligt een groot schip. Aan de zijkant van het schip hangt een touwladder in het water. De lad der heeft elf sporten en de afstand tussen iedere spört is 30 cm. Vanaf de reling tot het wateroppervlak zijn acht sporten zichtbaar. Nu stijgt het water in de haven ongeveer 129 cm. Hoeveel sporten zijn dan nog te zien •aaui dtqos lay iSfiis 'iSQgs j9}ba\ jaq bib na J3Tba\ do }uiomz djipg 5, -jBBqmoiz ua^jods jipu Sou pfn -IB ja uCiz qrqjnniBN :9NISSOTdO Trip en Joep waren twee apen, die uit de dierentuin gevlucht waren. Ze hadden nog hun mooie pakjes aan, de één had een geel jasje en een rood broekje en de andere een rood jasje met een geel broekje aan. Ze waren nu samen op stap en sprongen in de bomen van een groot bos. Ze waren al diep in het bos, toen ze op de grond een haasje zagen rennen. Gelijk hoor den ze, dat er geschoten werd. Het haasje was doodsbang. De apen gingen naar hem toe en vroegen wat dat was. „Dat zal de jager wel ge weest zijn", zei het haasje bibberend. „Kom mee, spring op mijn rug, dan vluchten we weg", zei Trip. Het haas je sprong op zijn rug en weldra za ten ze in een hoge boom. Ze keken om en zagen een man met een ge weer door het bos lopen zoeken. Toen het gevaar voorbij was, spron gen ze weer verder. Maar nu kwa men zo bij de stad. Het was vier uur en de kinderen kwamen uit school. De hele buurt kwam kijken naar de apen. Het haasje was weer tussen de struiken verdwenen, maar de apen wilden ook weg, van die kinderen vandaan. Daar stond tegen een muur de hoge ladder van een glazenwas ser. „Kom Joep, die ladder op", riep Trip. Vliegensvlug klommen ze de lad der op en zaten even later op het dak de kinderen uit te lachen. Daar kwa men een paar agenten aangelopen. „Wat is hier aan de hand?" vroegen ze. „Daar zitten twee apen op het dak!" riepen de kinderen. „O, die deugnieten, die zyn uit de dierentuin ontsnapt". De agenten klommen naar het dak en zonder veel moeite pak ten ze de apen, die doodmoe waren. „Kom mee naar jullie warme hok, waar je lekker eten krijgt", zei de agent. Trip en Joep vonden dat wel fijn en lieten zich heel braaf weg brengen. De geest in de fles (sprookje). Er leefde eens een arme houthak ker. Hij had één zoon, Iwan, zfln vrouw was van de zomer gestorven. Iwan was altijd thuis, terwijl zijn va der aan het houthakken was. „Waarom ga je toch ook niet naar .school?" vroegen de buren aan Iwan. ..Omdat mijn vader geen geld heeft". „O je vader kan wel geld van ons Een leuk halssnoer Van maiskorrels kun je een mooie kleurrijke halsketting in elkaar prut sen. Eerst leg je de maiskorrels een paar uur in lauwwarm water. Dan rijg je ze aan draden. Voor iedere kleur een aparte draad. De naald met draad moet je door het puntje van de maiskorrel trekken, niet helemaal aan de buitenkant, anders breekt de korrel. Als de maiskorrels aan de draden geregen zijn, leg je de dra den in schaaltjes met verschillende kleuren. Je moet de zogenaamde spi- rituslakverf gebruiken, die je zo no dig met spiritus kan verdunnen. Het verven duurt ongeveer een kwartier. Daarna hang je de draden te drogen na een uurtje zijn de korrels droog en glanzend. Nu doe je ze van de draden af, meng de bonte maiskorrels door elkaar en rijg ze aan een sterke ny londraad. Als je meer van een dikke korte snoer houdt, leg je drie rijen naast elkaar en plak je ze hier en daar onzichtbaar met een beetje lflm vast Je maakt er dan een klein slui- tinkje aan en de halssnoer is klaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 10