r
%£etd6e<3otifói/rttTR0SJirecteur
Duitsland stuurt
Siw Malmkvist
'^y;;
VEEL LEVEN OM NIETS
Mi i" JOHN OSBORNE MET
u DRAMA OVER DE TIJD
Shakespearedivertissement bij de Haagse Comedie
Heldere regie
van Joris Diels
DE LEIDSE COURANT
MAANDAG 24 FEBRUARI 1969
„ANNO DOMINI"
Denktrant van
De Gaulle een
heel gevaarlijke
W
mogen beschouwen van de Franse pers
en zijn regering, blijft er van De Gaulles
veelbesproken gesprek met de Britse am
bassadeur inzake Europa toch een onaan
gename nasmaak over. We zouden het zo
willen interpreteren: de betrouwbare
spreekbuis brengt dan nu een getuigenis
over van een onbetrouwbare Europese
denktrant.
De bedoelde kranten zeggen, dat De
Gaulle in het bijzijn van ambassadeur
Soames alleen maar een beetje visionair
en hardcsp heeft zitten denken; de Britse
ambassadeur zou dit ten onrechte als de
aankondiging van nieuwe politieke stap
pen van het Franse staatshoofd be
schouwd hebben.
Nu kan men veel bezwaar hebben tegen
De Gaulle als politicus, maar niemand zal
mogen beweren, dat hij er gewoonte van
maakt om te praten over zaken die hij
zelf niet als serieus beschouwt. En dus is
er wel reden om zich bezorgd te maken
over de denktrant die Charles de Gaulle
er momenteel inzake Europas toekomst
op na houdt.
HOE moet.
leggen?
Er is natuurlijk de kans, dat De Gaulle
op zijn manier een beetje wraak neemt
op de poets die naar zijn mening dan
nog altijd de Britten hem met de West-
europese Unie hebben gebakken. Het
..leuke" van die wraak is dan. dat ook de
vijf E.E.G.-partners van Frankrijk tege
lijk een beetje op stang gejaagd kunnen
worden.
e deze denktrant i
Een tweede mogelijkheid is, dat De
Gaulle nog vóór Nixon een voet op Euro
pese bodem had gezet, hem onder de aan
dacht heeft willen brengen, dat hij een
gewaarschuwd man behoort te zijn. Zeker
dan wat betreft de persoon die hij op het
Elysée in president De Gaulle zal treffen.
Maar welke mogelijkheid men ook ver
onderstelt. altijd blijft het onaangename
gevoel hangen, dat Frankrijks eerste en
nog altijd machtigste man in zijn ach
terhoofd politieke constructies tot zijn be
schikking heeft, die katastrofaal zijn voor
het éne Europa zoals na 1945 door het
overgrote deel van de Europeanen is be
geerd en nagestreefd.
HARDOP denkend moet de Franse pre
sident ten overstaan van de Britse
ambassadeur een politieke toekomst heb
ben geschilderd, waarbij de grote Euro
pese mogendheden het weer-voor het zeg
gen krijgen. Na eerst dank zij de in
tegratie op bepaalde fronten geprofiteerd
te hebben van E.E.G., Euratom en K.S.G.
kan de Europese integratie wat De Gaulle
betreft wel opdoeken, omdat hij langs
distantieert zich
van uitzending
DEN HAAG/HILVERSUM De direc
teur van de TROS. mr. J. Al. Landré.
heeft zaterdagavond meegedeeld, dat
hü niet geraadpleegd is bü het besluit
de bondsrepubliek niet n
egenoVer Amerika zullen komen
staan, zodat er toch iets terecht komt
an de „derde" of zo men zulks van-
■ege China liever zegt „vierde macht"
de wereldpolitiek.
Deze denktrant vaii De Gaulle is niet
nationaal, maar nationalistisch en nog wel
>p een verfoeilijke manier.
Zelfs wanneer van de gemelde inhoud van
het gesprek De Gaulle—Soames maar de
helft waar zou zijn, moet Europa het uit-
EUROVISIE SONGFESTIVAL
Ha;
loord
Mr. G. J. de Lint:
apartheid is
voortreffelijk
experiment
de LkJ, waurnemend^dvocaat-generaal
ïing, dat dc a
irtheid op lai
Mr. De Lint, brengt als gast van het
Zuidafrikaanse departement van Voor
lichting een bezoek aan het land. „Het
is zeker geslaagder dan andere delen
van het continent zoals Tanzania en
Zambia, waar de zaken nogal hope
loos lijken. In Zuid-Afrika hebben de
Afrikanen een kans hun eigen staat te
vormen. Mr. De Lint was er zeker van
dat de republiek voornemens is zijn be
loften _te houden en dat zij de Afrikanen
staat"mezteieehijV' '.Jn^e meSe Andere
landen van Afrika is de pers niet vrij.
De heer Landré is van mening, dat men
het publiek nooit en te nimmer mag
inroepen om te oordelen oi een regis
seur wel dan niet gefaald heeft. Zoals
bekend verzocht de heer Karei Prior
de kijkers vrijdagavond vóór de uit
zending van „Anno Domini" of zij de
TROS per schrijven wilden laten weten
of het programma goed was bevonden.
De heer Landré betreurde het. dat een
van zijn medewerkers zo onheus be
jegend was en wenste zich van de uit
zending te distantiëren.
De heer Karei Prior toonde zich hoogst
verbaasd over de reactie van mr.
Landré, al gaf hij toe, dat laatst
genoemde bij het besluit niet was ge
raadpleegd. Het bestuur van de be
roepsvereniging van creatieve omroep
medewerkers, „Groep 73", heeft op
korte termijn een onderhoud aange-
gevraagd met het TROS-bestuur.
Overigens blijven de heren Rijk de
Gooijer en Jop Pannekoek bij hun in
gediende ontslagaanvrage.
IN „BRANDPUNT-SPECIAL"
Verdediging tegen
N-, B- en C-wapens
In „Brandpunt special" van vanavond
zal worden nagegaan in hoeverre er
medische mogelijkheden zijn om de
mensheid tegen deze wapens te be
schermen en in hoeverre men de mens
heid van eventuele gevolgen kan ge
nezen. Teneinde enige antwoorden te
krijgen op vragen, ging „Brandpunt"
naar het TNO-Centrum in Rijswijk,
':V%>
x fcv i
wj
'vtk
fi
NEDERLAND I
STER
(Reclameuitzendingen
18.56, 19.03, 19.56
20.16)
KRO
•19.07 uil
De Wat
2000, toekomst-
22.40 uur:
Tweede journaal
22.45 uur:
Brandpunt,
actualiteitenprogr.
TELEAC
NEDERLAND II
STER
(Reclameuitzendingen
18.56, 19.56 en 20.16)
NTS
•18.50 uur:
De fabeltjeskrant
VARA
19.30 uur:
Coronatio
actualiteitenrubriek
20.45 uur:
Koning Klant,
consumentenprogr.
21.00 uur:
Het cnngres danst.
Tweede journaal
Televisie morgen
NEDERLAND I
NTS/NOT
10.35 uur:
Schooltelevisie
met aangegeven programma's zijn kleuren*.elevlaieprogramma'a.
De Zweedse Siw Malmkvist heeft zaterdagavond het voorrecht gewonnen
om West-Düitsland te mogen vertegenwoordigen op het „Eurovisie Song
Festival", dat volgende maand in Madrid zal worden gehouden. Malmkvist
won met een liedje over een treurige, kleine ballerina, getiteld fPrima ballerina".
tigd is rich met dit soort wapens bezig
..Het congres danst
film tan vanavond
dat de film ten deel viel, is niet zozeer
te danken aan de uitwerking van regis-
geseur Eric Charell of de medewerking
van Lilian Harvey en Willy Fritsch, als
wel aan het jaar waarin de film in
roulatie kwam: 1931. Er was namelijk
toen juist een grote „hausse' 'ontstaan
naar muziekfilms. In Amerika had
emigrant Ernst Lubitsch de sneeuwbal
aan het rollen gebracht met de musicals
rond Jeannette MacDonald en Maurice
Chevalier. Erich Pommer achtte in '31
ook in Europa de tijd gekomen voor een
echte operettefilm. Hij engageerde de
tot dan toe vrij onbekende sterren
Lilian Harvev en Willy Fritsch en gaf
om het succes zeker te stellen
.-weekeinde z
agenocg allei
gramma's die we al kenden: Als c:
cus blijf je natuurlijk kijken, maar
teraf is er zo weinig bij aan te tekei
Even snel afwerken: zaterdagmiddag
bij de VARA trof ons in „Dagje Ouder'
de opmerking dat bejaarden qua getal
en qua „economische macht" een
tor vormen waarmee eigenlijk veel
meer rekening zou moeten worden ge
houden. We verwachten nu geen be-
spandiekte protestoptochten, maar zo'i
ing zou toch eigenlijk wel moe-
Jds-
Twee liefdesparen, die allebei het
slachtoffer worden van bedrog. Voor het
eerste tweetal loopt dat tragisch af, ook
al is er uiteindelijk een happy-end: de
wederwaardigheden van het andere span
zijn komischer. Ziedaar het thema van
Shakespeare's komedie „Much Ado
about Nothing", waarvan de Haagse
Comedie na elf jaar opnieuw een voor
stelling brengt. De première daarvan
ging zaterdagavond in de Koninklijke
Schouwburg: een eenvoudig opgezette,
maar helder uitgewerkte enscenering,
waarin gaaf cnsemblewerk te zien is.
Net als zoveel komedies van Shake
speare is „Veel leven om niets" een ir
reële fantasie. In Messina (een droom-
stad) ontmoeten een stel jongelieden el
kaar en daardoor ontstaan verwikkelin
gen. Claudio, een jong edelman, wordt
verliefd op de dochter van de stadsgu-
verneur Hero. Maar de zaak loopt mis,
omdat een van de vijanden van de jon
geman door roddel en laster het huwelijk
op het laatste ogenblik verijdelt; hij
geeft Claudio te kennen dat het met de
maagdelijkheid van zijn bruid niet best
gesteld is. Aan het' eind van het stuk
wordt zijn bedrog ongedaan gemaakt en
afgestraft, maar pas nadat Claudio en
Hero door een hel van verdriet zijn ge
gaan.
Benedict en Beatrice
super-intelligente mensen
alle macht te voorkomen
vat op hen krijgt, omdat
huwelijkskooi gesloten
ienden en vriendinnen doen d£
wat aan, door elk van de twee afzon
derlijk in de waan van de liefde te bren
gen, zodat het proces van verliefd wor
den in werking wordt gesteld en de slim
me plagerijen van het tweetal plaats
maken voor niet minder vernuftige vrij-
De tegenstelling tussen deze twee lief
desgeschiedenissen, die zich afspelen in
een op het oog zorgeloze, maar in
tussen zeer dreigende omgeving, maakt
van „Veel leven om niets" een nog
steeds boeiend sprookje, een ietwat ro
mantische droom over de liefde. Het ele
ment van de humor is ook nog te vinden
?en niveau als b.v. Ja
t, en Brandpunt-buiten-
;r weinige programm;
Gisteren bij de NCRV „Dit spel", t.v.-
monoloog van Lodewijk de Boer, een al
weer vaak gezien motief, na een paar
digen met popvernietiging. De tekst
was nogal pathetisch. Regisseur Hans
Caprino had er alles aan gedaan om de
opvoering tot een succes te maken, be
halve het in de hand houden van zijn
enige speler. Dat was John Soer, man
die heel wat meer kan. maar die, los
gelaten op een pathetische tekst, ook
iets verschrikkelijks kan maken.
„Concert met Caroline" heeft toch een
aardige vorm gekregen. Serieus genoeg
om er de kitschachtige aanpak van vroe
ger bij te vergeten en toch voldoende
ruimte biedend voor een wat „gezelli
ge" aanpak. Caroline Kaart zelf komt
dit ten goede. Zij is met haar warme
stem een door velen geliefde verschij
ning geworden. Men hoort haar graag
en dat is, zelfs als zij geen werkelijk-
grote zangeres is, alleen maar goed
voor de kunst-appreciatie. Aardig was
bovendien de contrastwerking die door
haar gasten bereikt werd: hoogbejaarde i
NRU
20.05—22.20 uur:
Scala internationaal,
gevarieerd programma
22.55—23.55 uur:
Metro's Midnight
HILVERSUM li 5fED™SDIENST
HILVERSUM II NIEUWSDIENST
NCRV HILVERSUM I: 7.0
20.30—21.25 uur: 8 00. 11.00, 13.00, 16.00,
Nederlands Symfonie 18.00, 19.30, 22.30, 23.55
Orkest HILVERSUM II: 7.00,
22.40—3.55 uur: 7.30, 8.00. 8.30, 11.00,
Tekens bij de tijd 12.30, 16.00, 18.30, 22.30
23.55
RADIO
PROGRAMMA
schakelden dus
istgrepen.
Janssen liet moo
jes zien, noemde meestal d<
niet. maar vertelde er wel een
tje bij. Die verhaaltjes beginnen steeds
onsamenhangender uit te vallen. Vraag
is Pierre Janssen t.v.-moe of zijn wij
ZEER KNAPPE
V OORSTELLING
en met Lookback in
'ermate knappe stukken
„Time Presenten „Ho-
1 het aanvankelijk de bedoeling
at Pim Dikkers de voorstelling zou
allerlei moeilijkheden
echte zin van het woord, hei
ven. maar de vertaling van zakelijker
leden, integendeel, zij zou h
willen vasthouden, hetgeen
blijkt uit haar reactie op all
verschijnselen als hippies,
erlei mode-
verdovende
Maar dat is niet mogelijk.
In het tweede deel van he
het probleem van de zwang
gekomen: Pamelq besluit
gaan bij haar vriendin, haar
erïchap bij
familie en
geren. Voortdurend speelt in
en de ontwikkeling van het s
de dialoog
uk het the-
voortgaat en waarvan men
de effecten
jjden. Een
tekst uit het boek „Prediker"
ling.
Perfect
Osborne heeft werkelijk ee
n geweldig
ges^dif srrj*
men echter over het geheel genomen,
bepaald roemen. Hij heeft zich geconcen
treerd op de dialoog en de stuwkracht
daarvan, de wendingen, het ritme van
is zeer ritmisch en het is dan ook jam
mer dat een enkel al te oppervlakkig
uiterlijk element (zoals bepaalde fraaie,
dramatische theatrale gebaren en han
delingen, die acteurs soms aannemen)
de kennelijk aanwezige eerlijkheid en
rechtstreeksheid te kort doen.
Annet Nieuwenhuizen
Er wordt voortreffelijk gespeeld in de
Rotterdamse voorstelling. Annet Nieu-
wenhuyzen ziet men eindelijk weer eens
in 'n diepgravende rol. nadat ze meer
leleden haar lai
en de felheid die