Nederlandse Operastichting
SteÊcldóeSoivïCMit
anders
dan andere
TELEVISIE VANAVOND
i^t3ÊÊm
Studio, KRO's programmablad,
heeft komende week de zotskap op.
S.V.B. BEHAALT MEERDERHEID
IN STUDENTENVERKIEZINGEN
Gebrek aan
oppositie door
desinteresse
Gevraagd: Giulio Cesare van George Frederick Handel
Aangeboden: Julius Caesar van Georg Friedrich Handel
9.s
DE LEID SE COURANT
VRIJDAG 14 FEBRUARI 1969
(ADVERTENTIE)
Problemen bij
pluriformiteit
|N hun enthousiasme (of wantrouwen)
ten aanzien van de pluriforme kerk
gaan sommigen zo ver, dat ze in plaats
van de territoriaal-herkenbare parochies
zielzorgcentra willen maken met een
duidelijke signatuur.
Er zouden dan kerken moeten komen
waar liturgie, geloofsverkondiging en
exegese herkenbaar „progressief" zijn,
naast andere kerken waar men meer
de traditionele paden kan blijven be
wandelen. Vanzelfsprekend heeft een
eenmaal ingenomen standpuntbepaling
gevolgen voor de priesters die in zulke
kerken voor de bediening gaan zorgen.
In de praktijk zal men dan kerken
krijgen met ongetemperd-progressieve
priesters, met traditioneel-denkenden en
met zielzorgers die een middenweg be
wandelen.
Op die manier komt de katholieke
gemeenschap weer een stap dichter bij
de toestand waarin het protestants-
christelijke volksdeel al verschillende
generaties verkeert: kerken bij de domi
nee wiens visie op de bijbel men in
zijn eigen opvattingen weerspiegeld ziet.
Met als groot verschil, dat in protestants
Nederland deze pluriformiteit door
scheuringen en afsplitsingen ontstaan is,
terwijl voor de katholieke gemeenschap
op een meer vredige procedure wordt
gehoopt.
DIJ een dergelijke toepassing van de
pluriformiteit zullen enorme organi
satorische problemen rijzen. Problemen
voor de financiering, voor het behoud
van de solidariteit, voor de categorale
zielzorg.
Maar er zijn nog andere problemen:
we denken aan de katechese voor de
schooljeugd, aan de zielzorg onder de
jongeren. Gaan dan met de kerken ook
de bijzondere scholen een „eigen kleur"
krijgen?
Zo ja, dan schept men nieuwe organi
satorische problemen; zo neen, dan zul
len grote conflicten niet kunnen uit
blijven, wanneer via de katechese pries
ters hun eigen opvattingen gaan propa
geren. Want dan komt onmiddellijk de
kwestie aan de orde van de rechten van
de ouders.
We hebben in Nederland een paar
decennia nodig gehad om te begrijpen,
dat opvoeding een zaak is die niet in
de eerste plaats door de pastoor, de
kapelaan, een schoolbestuur of een leer
kracht beslist wordt, maar door de
ouders.
Heel begrijpelijk is de grens, waar
de invloed van de ouders wijken moet
voor de groeiende eigen opvattingen van
het kind, de laatste tijd aan neerwaartse
druk onderhevig. Maar in principe blijft
tot die grens het recht van de ouders
zwaar-wegend.
IN de afgelopen jaren is er, waarschijn-
lijk in grotere hoeveelheden dan in
de openbaarheid gekomen is, al heel
wat spanning gewekt, doordat de school
gaande generatie in kwesties die met
geloof en levensopvatting te maken heb
ben, geïnstrueerd werd op een wijze,
waarmee de ouders zich niet konden
verenigen.
Moet ook deze vorm van pluriformi
teit, aanvaard worden als een onver
mijdelijk gevolg van de nieuwe tijd?
We weten dat sommige priesters op deze
vraag, openlijk of impliciet, „ja" zeggen.
Maar hiermee is dit allerminst een uit
gemaakte zaak.
Want dan zouden we terugkeren naar
een systeem, waaraan onze gemeenschap
zich langzaam is gaan ontworstelen; een
systeem waarbij de ouders feitelijk het
sluitstuk vormen bij de opvoeding van
hun kinderen. In plaats van de grond-
Twee methoden
WAT wordt voorlopig het meest con
crete werk van de PAK-groep. de
voorstanders van het progressief akkoord?
Vertegenwoordigers van PSP. PPR en
Partij van de Arbeid willen in de respec
tievelijke programs van deze partijen
gaan zoeken naar punten van overeen
komst en naar andere aanknopingspun
ten voor politieke samenwerking, als het
kan op regeringsniveau. Belangstellenden
van andere politieke huize mogen mee-
aoeken en met bijzondere vreugde zal de
inbreng van programs uit andere ge-
interesseerde partijen worden begroet.
De drie christen-democratische partijen
de KVP. de Anti-Revolutioneren en de
CHU zijn intensief bezig uit allerlei
gedrieën opgestelde werkstukken een ge
zamenlijk basisprogram te ontwerpen.
Lukt dit. dan is er een betrouwbare
grondslag voor ver-gaande samenwerking
tijdens en na de verkiezingen. Beraad met
andere politieke groepen is in welk sta
dium dan ook niet uitgesloten.
Wij geven geen garantie dat de metho
de die de drie christen-democratische par
tijen volgen, een suoces zal worden. Maar
de methode van de PAK-groep is nog
veel meer speculatief.
We vragen ons bijvoorbeeld af. wat
PPR PSP en Partij van de Arbeid gaan
doen met hun programmapunten waar
omtrent geen gelijkheid van inzicht te
vinden en te scheppen is 1
caballero
constante kwaliteit
NEDERLAND I
STER
(Reclameuitzendingen om
18.56. 19.56, 19.03 en
20.16
NTS
•18.50 uur:
De fabeltjeskrant
19.00 uur:
Nieuws in het kort
VARA
19.07 uur:
De Nedei-lander en zijn
auto, consumenten
programma
20.00 uur:
Journaal NTS
20.20 uur
Achter het nieuws,
actualiteitenrubriek
20.45 uur:
Ki-ka-ka rnaval,
amusements
programma
21.40 uur:
22.40 uur:
Tweede journaal NTS
23.00 uur:
En France avec Nicolas
Teleac
NEDERLAND II
STER
(Reclameuitzendingen on
18.56, 20.16 en 19.56)
NTS
18.15 uur:
Loting wereldkam
pioenschappen hard
rijden te Deventer
(500 en 5000 meter)
•18.50 uur:
De fabeltjeskrant
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.03 uur:
Scala, magazine
KRO
19.30 uur:
De Sovjets,
documentaire
20.00 uur:
Journaal NTS
20.20 uur:
Leven in de pastorie
tv.-serie
20.52 uur:
Brandpunt,
actualiteitenrubriek
•21.22 uur:
Bonanza, t.v.-serie
22.12 uur:
Gamma, weten
schappelijk progr.
22.52 uur:
Tweede journaal NTS
Televisie morgen
NEDERLAND I
TELEAC
09.30 uur:
Export
10.00 uur:
Noten en tonen
10.30 uur:
Groenteteelt onder
glas
11.00 uur:
En France avec Nicolas
NTS
14.05 uur:
Wereldkampioen
schappen hardrijden te
Deventer (500 en
5000 meter
De met aangegeven programma's z(|d kleuren'elevlsleprogramma'a
Toneelspeler en TV-acteur Henk van Ulsen
25 stuks f 1.75-EEN laurens produkt
Mansholt en het socialisme van de Partij van de Arbeid
zagen als man van linkse dan van rechtse
stromingen in de Partij van de Arbeid.
Maar dat betrof toen „oud Links". Immer
ter ere van „Nieuw Links" is de heer
Mansholt allerminst in de stemming otn
een feestneus op te zetten.
In Amsterdam liet dr. Mansholt zich
ontvallen dat de hedendaagse linkse stro
mingen in de Partij van de Arbeid meer
behept zijn met een zwetsend radicalisme
dan met ideeën die uitkomst kunnen
brengen voor de grote vraagstukken van
deze tijd.
„Aangenaam om dit te horen" zal wel
niet de reactie van André van der Louw.
Jan Nagel en de andere nieuwlinkse kop
stukken zijn. Zij zullen dr. Mansholt nu
wel proberen op te bei-gen in het archief
van socialistische antiquiteiten waar ze al
een plaatsje gereserveerd hebben voor dr.
Drees. dr. Hofstra. burgemeester Thomas
sen. burgemeester Samkalden. de pioniers
van de „doorbraak" en feitelijk voor
iedereen die niet zo socialistisch denkt al6
zij doen of althans niet bereid is rekening
ermee te houden dat de Partij van de
Arbeid de partij van „Nieuw Links" moet
worden.
Wat deze socialisten denken van Mans-
hol ts oproep tot bovennationale partij
vorming op socialistische leest, kunnen we
wel raden Wat Mansholt aan possitieve
resultaten verwacht van „Nieuw Links-
in de Europese problematiek, lijkt ons ge
garandeerd nóg minder te zijn.
(ADVERTENTIE)
Aloof I Studio van 16 februari is knettergek van het carnaval. Grinnik
mee: 4 Kleurenpagina's met de geinigste foto's. Beknopt over
zicht van de historie van het carnaval "Je blijft plakken": over de
samenstelling van de optochten en al het werk dat wordt verzet in
loodsen, garages, hallen enz. Het carnavalsprogramma van 10 ste
den. Overzicht van de carnavalsactiviteiten op radio en TV
Gesprek met ds Taverne die principieel tegen carnaval is. Die zijn
er ook. Verder in Studio: Lou van Rees' eigen songfestival in
Scheveningen. 23 vragen aan Willem Duys. Studio het blad voor
boven- en beneden Moerdijkers!
Wilt u Studio elke week in de bus?
Schrijf dan naar: KRO,
Antwoordnr. 93, Amsterdam. (Geen postzegel!)
(Van een onzer verslaggevers)
LEIDEN' Zoals al van te voren vast
stond, heeft de studentenvakvereniging
bij de verkiezingen voor hel nieuwe stu-
dentenparlemenl van de Nederlandse
studentenraad ruimschoots de meerder
heid behaald. Het komende jaar zal hij
39 van de 50 zetels bezetten. De overige
elf zetels zullen worden ingenomen door
een aantal splintergroeperingen
Dit resultaat is echter zeer bedriege-
lijk, omdat in Amsterdam. Nijmegen,
Utrecht en Drienerlo de SVB de enige
partij was, die aan de verkiezingen mee
deed. Het opkomstpercentage lag weer
belangrijk lager dan vorig jaar. Wel
was duidelijk, dat in plaatsen waar de
SVB niet tegenover hel meer behouden
de Nederlandse studentenakkoord stond,
zoals in Eindhoven en Wageningen, het
opkomstpercentage belangrijk groter
was. In Eindhoven 40 en in Wageningen
34.3 procent van alle leden.
Opvallende verschuivingen hebben
zich voorgedaan in Delft en Leiden,
waar de SVB de grootste partij werd.
Ook in Tilburg waar de centrumpartij
democratisch appèl de helft van de stem
men kreeg tegen NSA 15 procent en
SVB 35 procent. In Groningen bleef het
NSA thuis, waardoor de SVB hier 55
procent van de stemmen in de wacht
kon slepen. Hetzelfde was het geval in
Rotterdam, waar de SVB bij een mini
male opkomst van 11,8 procent van de
leden ongeveer 70 procent van de uitge
brachte stemmen kreeg.
Het dagelijks bestuur van de Neder
landse studentenraad beraadt zich nu
over een wijziging in de keuze van het
studentenparlement. Zij wil de NSR la
ten kiezen op de plaats waar de eigen
lijke problematiek zich voordoet, name
lijk door de studenten in de faculteiten
en niet meer geschieden van haar groot
ste taak: de belangenbehartiging inzake
onderwijs.
Het gebrek aan oppositie dooi het gro
tendeels wegvallen van het NSA vindt
de NSR niet zo erg. Het eigenlijk ge
vecht gaat meer tegen de desinteresse
bij de gewone student De structuurwij
ziging in de keuzo van het studentenpar
lement, waartoe de NSR dank zij de
meerderheid van 39 zetels van de SVB
statutair gemachtigd is. zal het komen
de jaar zijn beslag moeten krijgen. Op
dit ogenblik heeft de NSR niet de pre
tentie representatief te zijn voor alle stu
denten, een pretentie, die de NSR ook
nooit heeft gehad volgens voorzitter E.
Bomhoff. Het nieuwe bestuur, dat 1
maart in functie moet zijn. staat nog
niet volledig vast. Een van de taken van
dit bestuur zal - het voorbereiden zijn
van het NSR-congres, dat even na Pa
sen in Drienerlo gehouden zal worden.
Dit congres, waarvoor iedereen welkom
is, zal een werkkarakter krijgen en toe
gespitst worden op de vraag over de
verhouding student en maatschappij en
de conclusies daaruit zoals bijvoorbeeld
het door de SVB bepleite studieloon.
De rijksuniversiteit in Utrecht heeft
de resultaten gepubliceerd van het
door de studentendecaan drs. D. van
Wijk onder 200 studenten ingestelde on
derzoek, dat „Gesprekken met eerste
jaarsstudenten" is getiteld. Uit het on
derzoek blijkt, dat de eerstejaarsstuden
ten beter dienen te worden geattendeerd
op de hulpverlenende instanties van de
universiteit. Ook is komen vast te staan
dat binnen de universiteit of (sub-)fa-
culteiten te weinig aandacht bestaat voor
de problemen, die de overgang van de
middelbare school naar de universiteit
voor de eerstejaarsstudenten met zich
Willems „Vuist"
in plaats van
Kraaykampshow
(Van onze omroepcorrespondent
HILVERSUM Ten gevolge van een
auto-ongeluk van regisseur Bob Rooy-
ens, is het de AVRO-televisie onmoge
lijk, om de kijkers zaterdagavond een
tv-show rond Johnny Kraaykamp aan
te bieden. In plaats hiervan zal zater
dagavond de zestigste uitzending van
het tv-programma „Voor de vuist weg"
door Willem Duys worden gepresen-
De AVRO hoopt dat de heer Rooyens
spoedig van zijn bekomen verwondin
gen (een hersenschudding) zal zijn ge
nezen, opdat de volgende maand de
opname van Kraaykampshow wel kan
plaats vinden. Ook het door Bob Rooy
ens te regisseren tv-programma „Vers
2" moet om dezelfde redenen worden
uitgesteld.
„Bij de opvoering van heden
avond is evenals in 1933, toen
Julius Caesar door de Opera Studio
onder leiding van Paul Pella in ons
programma werd geïntroduceerd
gebruik gemaakt van de uit
1922 daterende Duitse versie
van de kunsthistoricus dr. Oskar
Hagen. Zijn reconstructie houdt
onder meer in, dat het werk tot
ongeveer de helft is gereduceerd
(de originele versie neemt bijna
vijf uur in beslag!), dat de partij
van Caesar door een bas-bariton
wordt gezongen en dat de orkes
tratie is gemoderniseerd".
Deze veelzeggende en veel inhoudende
verklaring een verantwoording kan
men niet noemen kon men lezen in het
programma van de opvoering van
Handels Julius Caesar ons gisteravond
door de Nederlandse Operastichting in
het Scheveningse Circustheater geboden.
Laten we daarbij onmiddellijk
aantekenen, dat genoemde dr. Oskar
Hagen 'n amateur was, 'n verdienstelijk
amateur, doch geen vakman, geen
musicoloog. Modernisering van hel
orkest? Waarlijk niet: hoogstens in de
instrumentatie zich aanpassend aan de
smaak van een halve eeuw geleden. Die
smaak heeft zich intussen ontwikkeld, in
gunstige zin dan altijd, waardoor men
meer bewust eerbied heeft gekregen
voor de oorspronkelijke instrumentatie:
behalve voor het strijkkwartet en de
twee klavecimbels, voor hobo's, fagotten,
fluiten, vier hoorns, viola da gamba,
theorbe. die in vereniging, of afzonderlijk
in dit werk kunnen zorgen voor
de meest verrassende, de muziek eigene
dramatische effecten.
En de reducering van de tekst? We
vergen niet, dat hier de volle omvang
wordt gehandhaafd, evenmin als we
wensen, dat er anno 1969 nog een
castraat optreedt zo ver gaat onze
historische zin niet! wel hadden we
voor deze zo bijzondere gebeurtenis
verwacht, dat hedendaagse vaklieden de
oorspronkelijke partituur opnieuw onder
de loep zouden hebben genomen, waarbij
een daad was gesteld conform
de ambities van de Nederlandse
Operastichting, die nu de gemakkelijkste
weg heeft bewandeld.
Dan was meteen de Duitse tekst
verdwenen van Georg Friedrich Handel,
om plaats te maken voor een Ubretto in
he.t Italiaans van George Friederich
Handel. Van Handel, die „Giulio Cesare"
componerend, daarmee de artistieke
verworvenheden van de Italiaanse
opera in zijn tweede vaderland,
Engeland, introduceerde en propageerde.
Propageerde, tot de omstandigheden het
hem onmogelijk maakten .en hy
maar, uit lijfsbehoud, terugviel op het
U begrijpt heteen teleurstelling werd
ons gisteravond bereid en geen geringe.
Deze natuurlijk aanvaardend moeten we,
hoewel dat moeilijk is. de ons geboden
vertoning op haar mérites beoordelen.
Hierbij constaterend, dat dirigent Paul
Hupperls met zijn Utrechts Symfonie
Orkest over het geheel te kalme, soms
zelfs gezapige tempi nam. die de
mogelijkheden tot realisering van
waarlijk dramatische contrasten zeker
niet vergroottewe kwamen daardoor
te zeer in een oratoriumstemming een
oratoriumstemming volgens Nederlandse,
gecalviniseerde begrippen dan altijd!
waarin sommigen van de executanten
zich echt thuis voelden: Aafje Heynis,
als Cornelia, vrouw van Pompejus
optredend, voorop.
Men versta ons goed: we zeggen niet,
dat ze slecht zong, dooh ze paste niet
in het kader van opvoering, die
geregisseerd dient le worden volgens
dezelfde beginselen, waarop een
opvoering van een Franse classisislische
tragedie, van Racine, van Molière, zich
baseert.
Aafje Heynis en Pietei van den Berg,
als Ptolemaeus fungerend, ze waren in
vocaal opzicht goed, soms zelfs voortref
felijk. Doch meer „toneel" werd geboden
door enkele gasten: Klaus Lange als
Sextus Pompejus, Cornelia's zoon en
Rachel Yakar als Cleopatra, koningin
van Egypte, die wat hun stemmen be
treft de minderen van de Nederlanders,
beter acteerden, zich beter bewogen- De
minderen van de Nederlanders, waarbij
we dan ook aan het fraaie geluid denken,
geproduceerd door bezetters van kleinere
rollen: Gerard van Loon. Bert Bijnen.
Hubert Waber.
En hoe gedroeg zich de titelheld,
Julius Caesar. Barry Mc Daniel?
Stemtechnisch vonden wij hem niet
volkomen gaaf, doch spelen kon hij.
Dat „spelen" werd overigens de men
sen ten tonele lang niet gemakkelijk ge
maakt. Hun doen werd immers belem
merd door een barok decor waarvoor
alel waardering met een immens aan
tal trappen, die de vlakke ruimte daar
voor te zeep verkleinde.
•Julius Ceasai Barry MoDanlel
van Pompejus Aaïje Heynis
Sextus Pompejus.
haar zoon Klaus Lange
tribuun Gerard van Loon
Cleopatra. Koningin
van Egypte Rachel Yakar
Achillas. Egyptisch
veldheer, zijn
raadsheer Bert Bijnen
weling van
Cleopatra Hubert Waber
Muzikale leiding Paul Hupperts
Regie Rudolf Hartmann
Decors Helmut Jürgens
Toneelbouw afkomstig van de
Miinchener Festwochen van 1954 en
hierdoor regisseur Hartmann en Hel
mut Jürgens geïmporteerden
aangepast aan de hier aanzienlijk
kleinere afmetingen: er ontstond
daardoor waarlijk een gedrang van
trappen! Maar eht moet gezegd: men
bereikte er, speciaal door een des
kundig gebruik van het licht, soms
gunstige visuele effecten mee.
Over al die trappen dansten, sprongen,
buitelden ook de leden van het Natio
naal Ballet, volgens voorschriften hun
gegeven door choreograaf Rudi van
Dantzig: van de geest en de maten der
muziek hadden ze niet de minste last.,
verrukkelijk eigenlijk! Ze waren steeds
naarstig doende de sjablonen, die voor
elke operavertoning blijkbaar dienstig
zijn, naarstig toe te passen
De opvoering is door veel belangstel
lenden hartelijk ontvangen: het aantal
open doekjes was aanzienlijk. Zaterdag
avond een reprise in het Circustheater
i met dezelfde bezetting. B-R-
AVRO
16.00 uur:
Nieuws in het kort
NTS
16.02 uur:
Teleskoop,
jeugdprogramma
HILVERSUM II
VARA
21.00—22.30 uur:
Radio Philharmonisch
Orkest
22.55—23.55 uur:
Prettig weekend,
platenprogramma
HILVERSUM II
NCRV
20.5022.00 uur:
School der illusie.,
luisterspel
TROS
22.30—23.55 uur:
Nieuws, - nieuwer
nieuwst, gevarieerd
programma
RADIONIEUWSDIENST
HILVERSUM I: 7.00,
8.00, 11.00, 13.00, 16.00.
18.00, 19.30, 22.30, 23.55
HILVERSUM II: 7.00.
7.30, 8.00, 8.30, 11.00,
12.30, 16.00, 18.30, 22.30,
23.55
De NCRV zond gisteravond een door j
haar in co-produktie met de BRT ge- j
maakte opvoering uit van Goethe's
Egmont. Omdat deze voorstelling tot
stand was gekomen in verband met
het feit dat de Vlaamse t.v. haar vijf- j
tienjarig bestaan vierde zou men wel
licht een felicitatiewoordje van Hilver- i
sum aan Brussel verwacht hebben.
Maar dat hoefde niet, het spel lag al
6inds oktober '68 op de plank.
Omdat het een in feite toch hoofdzake
lijke Vlaamse produktie betrof vonden
we dit onelegant. Het zou passender
zijn geweest als men tot een gelijktij
dige uitzending had kunnen komen, mét
de felicitatie en vervolgens als direc
te overname van de collega-omroep,
waarmee men (als groot-afneemster
van Hilversumse programma's) zulke
goede banden heeft.
We willen het daarlaten of we gelukkig
waren met juist dit stuk als Vlaamse
feestproduktie. Goed, het speelt in
Brussel maar daarmee is veel van
wat er voor pleit ook gezegd. Het is
bovendien bepaald niet bedoeld voor de
intimiteit die het hier kreeg. „Egmont"
is voor ons een heel groot toneel waar
op meters van elkaar staande acteurs
Goethes onhistorische diepzinnigheden
voordragen.
Het was toch wel iets van verdiens
te van deze opvoering dat regisseur
Kris Betz royaal afstand wilde doen van
de monumentaliteit en daardoor toch
vaak de sfeer van het intieme huis
theater wist te treffen. Daarbij gehopen
door een huiselijk klinkende vertaling
van Stefan Felsenthal, wiens rode pot
lood overigens niet kon voorkomen dat
er toch al te veel afgepraat werd.
De bezetting was in de hoofdrollen ze
ker bevredigend. Marcel Hendrickx, die
de titelrol gelijkelijk nobel en zwierig
maakte, had daarbij voor ons het voor
deel betrekkelijk een onbekende te zijn.
Dat voordeel miste zijn tegenspeler
Frans van der Llngen. Hij maakte een
sterke Alva, maar hij is juist de laatste
tijd toevallig nogal vaak op het scherm
geweest. We willen verder de lange lijst
niet nagaan. De Vlamingen, benevens
de paar Noord-Nederlanders die mee
werkten, maakten er een goede voor
stelling van. die echter niet voldoende
leek om als een jubileumviering extra-
hoge ogen te gooien.
Het proces tegen Hans van Z. le
Utrecht is al dagen lang groot nieuws
De t.v. is er, buiten summiere behan
deling in het journaal van af gebleven.
Vreemde zaak die gisteren door NCRV's
Hier en Nu werd doorbroken. Zij brak
ook met de aanvechtbare code dat van
een verdachte alleen de initialen
worden genoemd, zeker aanvechtbaar
als het een zoveel voorkomende naam
als in dit geval betreft, en zorgde voor
achtergronden zoals het een dergelijke
t.v.-rubriek betaamt, onder meer een
gesprek mei Van Zons laatste slacht
offer, het enige dat de aanslag over
leefde. Hier en Nu had ook een eigen
reportage uit roerig Italië. De rubriek
begint zich op te trekken aan die van
de collega-omroepen en mikt duidelijk
op volwaardigheid.
Jan Blokker heeft wat bij de VPRO
in de melk te brokkelen en kan daar
om kennelijk en heel vrijelijke zend
tijd claimen. Gisteren deed hij dat voor
J ADVERTENTIE)
'n merk
JJgjjgjl om te onthouden:
het Nederlands Filmmuseum te Am
sterdam dat niet over de door haar
gewenste huisvesting kan beschikken.
Zulks in de vorm van een aantal ge
sprekken met Blokker als bevoordeelde
interviewer, benevens met 'n film. Vol
gens de aftiteling heeft daar iedereen
aan meegewerkt die ooit in ons land
een filmcamera in handen heeft ge
had. Het resultaat was dermate knul
lig dat iedereen die ooit in Nederland
een filmcamera in handen heeft gehad
sinds gisteravond in zijn hemd staat
Niet de ideale toestand om filmmu
seale eisen op tafel te leggen....
Vg.
RADIO
PROGRAMMA
HILVERSUM
keken. VPRO:
I (402 m) - VPRO: 18.00
Berichten. 18.20 Uitzending
itrlj van de Arbeid. Socialistisch fc
progrs
uws. 19.35 enienu
j. 220.00 Jazz ci
o: Radio Filharr
muziek, (opn). 22.30 Nieuws. 22.40 Medede
lingen. 22.42 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Pret
tig weekend, licht gevarieerd platenprogram-
Actuaüteiten. NRU19.05 Reportage wereld
kampioenschappen schaatsrijden te Deventer.
NCRV: 19.15 Wereldpanorama. 19.25 Stereo:
Lichte orkestmuziek met zangsollste (opn),
19.45 Wijd als de wereld: wekelijkse inter
nationale oriëntatie in Kerk, zending en
oecumene. 19.55 Zuidzee-Serenade: lichte mu
ziek (opn). 20.15 In: licht gevarieerd platen-
programma. 20.50 De schotel der Illusies,
hooi spel. TROS: 22.00 Thrillér theater, hoor
spel. 22.30 Nieuws, Nieuwer. Nieuwst: geva
rieerd programma. (22.30 Nieuws). 23.55—
24.00 Nieuws
BRUSSEL NED. (324 m) 18.00 Nieuws.
18.05 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportuit-
slagen. 18.30 Lichte orkestmuziek. 18.35 Weg-
ZATERDAG
tisch strijdlied. 7.23 Stereo: Lichte grammo-
foonmuziek. VPRO: 7.54 Deze dag. VARA:
8.00 Nieuws en Van de voorpagina. 8.15 Z.O.
135: gevarieerd programma. (9.35—9.40 Wa
terstanden). 10.30 Werkgeven en -nemen: pro
gramma over arbeid en arbeidsverhoudln-
ter. 16.40 Stereo Swing en ^Sweel: k'jc,ue
HILVERSUM Tl (298 m) - NCRV: 7.00
huisvrouw. 9.00 Theologische etherleergang.
3.35 Gymnastiek voor de huisvrouw. 9.45 Mu
ziek. klassiek platenprogramma inet^lulsler-
kestmuziek (gr.)' 12 14 Marktberichten. Over
heidsvoorlichting 12.16 De politie nu. KRO.
tijd nog hoop i
HANSEN
RUM
(püür genot
uit Jamaica
naar onze
Europese
smaak)
95
(ook bij UW slijter/
wijnhandelaar
In voorraad
HILVERSUM
■erzoekpla-
NRU: 12.00
i Family Party licht i
iverzoekplatenprop
BRUSSEL NED (324 m) - 12.1
12.03 Gevarieerd muziekprogiam
12.48 Weerbericht, mededelingen.