SaC&idse&MJ/ïont
John Lamers:
Zangsolisten en topsterren
naar „Singing Europe 69
Oprechte amateur
tussen songs en
pannelappen
mexisexi
wat een
mensen
Scheveningen steekt Knokke naar de kroon
DE LEIDSE COURANT
VRIJDAG 7 FEBRUARI 1969 -
Beraad over
kiesstelsel
in het slop
"PR zijn sterke aanwijzingen, dat het
kabinet-De Jong vóór het normale
einde van zijn ambtstermijn met een
redelijk aantal wijzigingen voor
grondwetsherziening kan komen, maar
dat de burger maar geen hoge muts
moet opzetten voor de mogelijkheden om
het Nederlandse kiesstelsel drastisch te
herzien. Dat komt dan in de eerste plaats
doordat de staatscommissie-Cals geen
kans ziet op het voornaamste punt
hoe worden bij parlementsverkiezingen
de Kamerzetels toegewezen met een
duidelijk meerderheidsvoorstel bij de
regering te komen.
De voorstanders van een stelsel met
twee kiesronden waardoor dus in elk
geval bij de tweede stemming de
vorming van twee of drie blokken
noodzakelijk wordt blijven binnen
de staatscommissie duidelijk in de
minderheid; mr. Cals zelf schijnt er ook
niet veel voor te voelen, zodat de
voorstanders beperkt blijven tot de
socialistische leden een enkele K.V.P.'er
en natuurlijk de heer Gruijters van
D '66.
Nu wil het lot, dat de tegenstanders
van dit soort kiesstelsel dat overigens
in landen waar men het toepast bij
verschillende burgers ook op fel verzet
stuit het weer allerminst eens zijn
over het alternatief; een kleine groep wil
alles bij het oude laten, onder meer
omdat elke voorgestelde verandering de
kansen van kleinere partijen, die niet
mee doen met blokvormig, sterk
reduceert. Een wat grotere groep,
overwegend vertegenwoordigers van de
christen-democratische partijen, voelt
voor één kiesronde, maar dan met twaalf
districten, die niet met elkaar verbonden
kunnen worden; ook dit kan het aantal
fracties in de volksvertegenwoordiging
in het parlement reduceren, maar dwingt
de kiezers en partijen niet zo
sterk in de richting van een twee- of
drie-partijenstelsel.
het
het zittende kabinet bijzonder
moeilijk om een beslissing te nemen over
de voortzetting van de partij.
De regering kan natuurlijk een dubbele
vraag stellen: of de verhouding
in de volksvertegenwoordiging wel even
verdeeld is als de staatscommissie zelf en
hoe de kaarten bij publieke opinie en bij
de kiezers in hun totaliteit liggen. Wij
hebben niet de indruk, dat de meningen
in het parlement minder verdeeld zullen
zijn als in de staatscommissie-Cals.
Een gewone meerderheid voor een
regeringsvoorstel lijkt ons thans alleen
haalbaar, wanneer het kabinet met een
compromis zou weten te komen en dan
wellicht nog alleen in het geval dat
degenen, die het niet bij de bestaande
praktijk willen laten, bereid gevonden
worden om tezamen achter het
compromis te gaan staan.
De mening van het volk is een moeilijk
te achterhalen zaak; opiniepeilingen en
de via de communicatiemedia naar voren
komende tendens bevatten altijd een
ruime onzekerheidsmarge. Alleen een
volksraadpleging die onze grondwet
niet kent zou meer duidelijkheid
kunnen brengen en dan nog alleen,
indien de wetgever erin slaagt het volk
te laten kiezen zonder dat factoren, die
bij de kieswetkwestie een ondergeschikte
rol spelen, een belangrijk gewicht in de
schaal gaan leggen.
dat het kabinet inderdaad verstandig
handelt, wanneer het ervoor past de
kwestie van de kiesstelselhervorming te
gaan forcei-en.
De hele samenleving is in beweging;
ook op politiek terrein breken nieuwe
opvattingen door en die nieuwe
opvattingen hebben ook betrekking op
het "stelsel waarmee onze natie
generaties lang gewerkt heeft. Maar het
is maar de vraag of de discussie vandaag
aan de dag al uitgekristalliseerd is.
De storm, die vooral is gaan woeden
sedert D '66 een deel van de kiezers
voor zijn nieuwe opvattingen wist te
winnen, is per slot van rekening pas een
paar jaar oud. Niemand weet waartoe
de studies die in verschillende politieke
groeperingen gaande zijn, min of meer
spontaan nog zullen leiden. Moet men
dit proces verstoren door ingrepen in
het kiesstelsel, waarvan niemand weet
hoe het in d? praktijk de burgers
bevallen zal?
Niet qua programma, maar wellicht
wel qua politieke structuur is het
kabinet-De Jong straks in het licht van
de geschiedenis toch een soort van
overgangsregering. Deze regering heeft
nog zoveel andere belangrijke zaken op
haar programma staan, dat het te
billijken valt, wanneer ze de ongetwijfeld
ook belangrijke kwestie van het
kiesstelsel maar ter beslissing overlaat
aan de jaren zeventig.
Misschien liggen de kaarten dan
duidelijker of misschien is tegen die tijd
ontdekt, dat men de kwalen van onze
huidige parlementaire democratie ook
kan oplossen zonder een revolutionaire
ingreep in het kiesstelsel, waarvan in het
buitenland de voordelen boven de
nadelen ook bepaald niet door een
indrukwekkende meerderheid worden
erkend.
Niet dit middel
minister Klompés plan de nieuwe
omroepwet per 1 mei in werking te laten
treden weer op de helling te zetten,
heet het dat hun voornaamste bezorgd
heid de kans van een TROS-Telegraaf-
combine betreft.
Dan moeten ze vooral niet door hun
studiegroep laten nagaan op welke wijze
een wilsuitdrukking van de Nederlandse
kijker en luisteraar verkregen kan wor
den. Ze nemen dan het o.i. beslist niet
geringe risico, dat een grote groep Ne
derlandse kijkers en burgers een voor
keur voor combinaties als TROS-Tele-
graaf en AVRO-Televizier te kennen
gaat geven.
Op een hachelijke manier gaan de
vijftien omroepmedewerkers dan bevor
deren „dat de in de Nederlandse samen
leving bestaande pluriformiteit in de
omroep tot uitdrukking gaat komen".
Ook wij sluiten niet uit, dat vroeg of
laat nog wel eens pogingen zullen wor
den ondernomen oio het stuntje van
AVRO en Televizier te herhalen. Maar
minister Klompé heeft laten blijken dat
ze waakzaam is; boveftdieti kan bekend
zijn dat een grote meerderheid van de
gezamenlijke NTS- en NRU-besturen
(straks in grote lijnen het NOS-bestuur)
alles wil doen om herhaling van een
Televiziercoupe te voorkomen. Juridisch
zal de nieuwe omroepwet gegadigden
hiervoor trouwens weinig ruimte laten.
Wij vrezen dat een actie zoals nu in
Hilversum ontketend wordt, alleen maar
leiden zal tot een verdere verzwakking
van de principiële omroepverenigingen.
De manier waarop de „groep van vijf
tien" naar pluriformiteit streeft, maakt
straks pluriformiteit gelijk aan chaos.
Dan krijgen de kijkers wat meer bloot
en de luisteraars meer gedurfde uit
latingen. Maar blijkt ook dat velen ir
Nederland de pluriformiteit als de „knol
len in plaats van citroenen" zullen
Waar we gisteren oprecht van genoten
hebben? Van het zien van het eerste
deel van Paganini's vioolconcert, ge
speeld door Herman Krebbers met
begeleiding van het Kunstmaand-
orkest. We hebben het hem al een paar
maal horen spelen, steeds zijn ongeloof
lijke techniek bewonderend in deze op
gave die technisch zó zwaar is dat maar
weinig violisten dit aandurven. Maar
gisteren konden we het ook zien:
Krebbers' ongelooflijk soepele linker
hand die speels wonderen verrichtte.
Waarom niet het gehele concert? Dat
mag de hemel weten! Wagenaars
Cyrano kwam er tintelend uit en de
changementen tussen ouverture en
concert boden boeiende kijkstof. Maar
Krebbers' vingers in Paganini waren
zó fascinerend dat we èn Wagenaar èn
changementen hadden willen missen
om Paganini compleet te kunnen horen
VARA's Achter het Nieuws bood
Britse t.v.-reportage over abortus
praktijken in Engeland. Een naar onze
smaak wat griezelige reportage. De
VARA had (in dit geval wél) gezorgd
voor een tegenwicht in de vorm var
een commentaar van prof. dr. A
Sikkel, die bepaalde dingen in d«
Britse praktijk laakte en zinnige kant
tekeningen plaatste over de gewetens
vollere aanpak die in ons land ge
bruikelijk is.
KRO's Brandpunt begon boos over
minister Luns die in een recent radio
interview zei dat de Nederlandse t.v.
een vrij eenzijdige politieke voorlich
ting geeft. Brandpunt mag boos zijn
wat ons betreft, maar we geloven dat
mr. Luns gelijk heeft. Als het aan de
t.v.-nieuwsartikelen lag zou de bui
tenlandse politiek een enorme ruk naar
links moeten maken: vriendschaps
verdragen met Rood-China, Cuba en
Oost-Duitslandoorlogsverklaringen
aan de Verenigde Staten, Spanje. Por
tugal, Griekenland en nóg een paar
landen, waarbij de keuze tussen oorlog
of vriendschap met Rusland en Tsjecho-
Slowakije nog even in de ijskast blijft.
Op het meedoen aan de anti-Luns-
mode na kwam Brandpunt overigens
goed voor de dag met als sterkste on
derwerp een reportage uit Harlem
waarin werd aangetoond dat de Ameri
kaanse negers over een sterkere macht
(Van
'erslaggevers)
EINDHOVEN Een kleine, intens stille sterve
ling in een decent, grüs confectiepak. Tussen de
krappe revers een frivool broderiemozaïek op het
witte overhemd, een gouden horlogeketting ver-
dwUnt zigzaggend in de borstzak, waar groot
vaders knol tikt. zoals hU nergens tikt. HU draagt
met ere het hoofd van een vermoeide page, zijn
linkerhand is kruiselings getatoeëerd met schram
men. ZUn naam: John Lamers. ZUn functie: staf
functionaris bU een Brabantse textielfabriek. Zijn
hobby: muziek maken. ZUn grote, vergeefse
droom: nog ooit de stralende status te bereiken
een absolute topster. Een Nederlandse Udo
Jürgens, voor wie het geld reeds begint te stromen,
als hU alleen maar zUn keel schraapt.
|n afwachting van dat moment bestookt hij nu
tussen 's morgens half negen en 's avonds half
zes de huwbare dochters der lage landen met ver
leidelijke aanbiedingen van lakens, slopen, vin
gerdoekjes en pannelappen. Dat houdt hij vol tot
vrijdagvand en dan vindt weer de wekelijkse
metamorfose van succesvolle staffunctionaris tot
blitze troubadour plaats. Het Brabants witgoed
maakt bliksemsnel plaats voor de smeuiige re
freinen uit de top veertig, die hij met zijn „John
Lamers" Syndicate" de vaderlandse feestzalen in
stampt. Wat hij zelf vindt van die onthutsende
combinatie van textiel en artistieke hoogstand?
Hij haalt zijn schouders op, glimlacht vaag. Een
kwestie van accentverschuiving, meent hij. De
uitzet van zijn werkgever wordt vervangen door
de inzet van hemzelf. Dat is alles.
CRAZY LOVE
Twee keer heeft hij tot nog toe serieus gepro
beerd de sprong naar het beroepsmatig musiceren
te maken. Eerst in 1959, toen hij als 16-jarige
h.b.s.'er tweede werd in een talentenjacht van
Johnny Hoes. Het was een weddenschap om een
slof sigaretten: zijn schoolvrienden zeiden, dat hij
niet durfde. „Een regelrechte uitdaging", houdt
Lamers achteraf stug vol, „ik wist, dat ik het wel
kon. Ik speelde al op schoolfeesten. Ik had zelf
wat liedjes gemaakt. Toen het lukte, wilde ik
gelijk verder. Ik zag het helemaal voor me. Het
was de tijd van Johnny Lion en de Blue Dia
monds. En van Pimmetje Maas en Paul Gimbel.
In Engeland zat Cliff Richard net aan de top en
bij ons waren de Tielman Brothers een sensatie.
Ik maakte een hit, „Crazy Love", ik dacht, dat
ik er helemaal was. Achteraf ben ik alleen maar
blij, dat mijn ouders toen hebben gezegd, dat ik
dat muzikantenleven maar mooi uit mijn hoofd
moest zetten. Ik vind het nog steeds een goeie
beslissing, want ik zie de ellende om me heen.
Het is een riskant vak met een hoop nieten en een
enkel troostprijs je. Wie zijn er nog over van al die
sterren, die tien jaar terug het eeuwige leven
hadden? Het is niet te geloven. Zo stonden ze
aan de top en zo waren ze in de mist verdwenen.
Ik ontmoet ze ook hier in Eindhoven. Zielige zui-
perds, die een contractje hebben in een nachtclub.
Als ze veertig zijn, komt er een knul van acht
tien, die beter bij stem is en het voor de helft
van de prijs doet. Daar ga je dan met je dromen
en je capsones. Dit vak barst van de zielepoten.
die de weelde niet konden verdragen. Het ene
moment verdienden ze goud geld, het volgende
ogenblik stonden ze met lege handen op straat.
Ook daar moet je aan wennen, geloof me. De
Heikrekels vragen nou 2000 gulden voor één op
treden, maar dat genre blijft niet in de mode.
Dat is even een rage en dan komt er weer
iemand met wat nieuws. Het is een vak, waar je
verrekte moeilijk gelukkig in kunt blijven.
KüNSTLER
Toch heb ik een paar jaar geleden weer serieus
gespeeld met het idee om beroeps te worden. Ik
maakte in Berlijn opnamen met het orkest van
Werner Müller. Ik werd op het vliegveld Tem
pelhof afgehaald door een particuliere chauffeur
met een slee van een wagen. Ik zat in een eerste
klas hotel, ik had een apart mannetje, dat mijn
kleding verzorgde en een ander mannetje, dat
ervoor zorgde, dat de scheiding in mijn haar keu
rig recht zat.
Op z'n moment ga je aarzelen. In Duitsland is
een zanger de grote „künstler", voor wie alle
deuren opengaan. Ik dacht: „Ik stop met die tex
tiel en ik stap het vak in". Ik meende het bloed
serieus. Er zat een hoop perspectief in, ik kon zo
beginnen. Gelukkig zat ik bij een orkestje, waar
ik zonder contractbreuk niet kon weglopen. Dat
heeft me uiteindelijk gered. Ik was een jongen
van 21 en dat opgeklopte luxe leventje trok me
wel. Achteraf denk je alleen: „Laat mij nou maar
rustig reclame maken voor linnenuitzetten. Dan
blijft er altijd nog genoeg tijd over voor de mu
ziek. Ik beschouw dat zingen als een geweldige
hobby. Zoals een ander postzegels spaart of fi-
guurzaagt. En toevallig verdien ik er ook nog
wat extra's mee. Ik ben getrouwd, ik heb twee
URKER-KNEUTERIGHEID
Als oprechte amateur gaat John Lamers het nu
in het Nationale Songfestival opnemen tegen ve-
dettes, die al jaren met het beroepsbijlt.je hakken.
Eerst op 13 en 14 februari in de voorronden in
Amersfoort, daarna op de finale in het Scheve-
ningse Circustheater. John Möring van platen
maatschappij Bovema heeft voor hem drie ijzer- I
sterke nummers uitgezocht, ex-voetballer en ba
riton Hans Boskamp geeft hem enige haastige
toneellessen. Zegt Möring, vooralsnog stralend:
„Het gaat bij een songfestival allereerst om de
repertoirekeuze. Lamers heeft bewezen, dat hij
een goede zanger is, maar als je hem opscheept
met een onmogelijke tekst, dan is hij toch mooi
nergens. Het is bij songfestivals ook altijd ge
woonte om met de gekste melodieën op de prop-
pen te komen. Ze willen opeens allemaal wat an
ders, iets, wat nog nooit door de concurrentie is
gedaan. Het resultaat is meestal een Urkerkneu-
terigheid, die nergens op slaat. Wij doen daar
beslist niet aan mee. John krijgt gewoon de lied
jes, die hem het beste liggen. Liedjes, waarvan
wij denken, dat ze het straks bij een internatio
naal publiek zullen doen".
IJZERSTERKE PANNELAPPEN
Heeft Lamers inmiddels zijn eigen kansen ook
al gewogen? Hij zou het wel denken. „Allereerst",
zegt hij, „moet ik mezelf zo voordelig mogelijk
verkopen. Als dat lukt. heb ik een reële kans om
overeind te blijven. Het gaat er bij mij niet om
dat songfestival te winnen, als dat mocht gebeu
ren, dan is dat meegenomen. Waar het mij om
gaat is, dat het publiek zal zeggen: „Lamers is
gewoon een jongen, die zijn vak verstaat".
Lamers na kantoortijd hoog in het muzikale
zadel met commerciële meezingers als Costa Bra-
va, Pure Natuur en Ik bewonder jou pendelt in
deze slopende dagen voortdurend tussen de ijzer-
sterke pannelappen van zijn werkgever en de
ijzersterke songs, die de oude vakrotten voor hem
hebben geboetseerd. Hij gebruikt daarvoor het
vliegtuig, want tijd is voor hem peperduur geld.
„In feite", zegt hij verontschuldigend, „is die com
binatie van mij nog niet zo gek. De meisjes, cTie
verondersteld worden de uitzetten te kopen, die
ik in mijn reclame hogelijk aanprijs, vormen im
mers ook het publiek, dat zaterdags en zondags
naar mijn liedjes luistert. Misschien is dat de
reden, waarom ik ze zo goed aanvoel".
NEDERLAND
(STER-
I reclameuitzendingen
a 2?tf!l6f
kunnen beschikken dan Black Power
zich voorstelt: Green Power n.l., waar
bij de „groene macht" staat voor d<
kleur van het dollarbiljet.
De laatste dag van Thomas Merton"
tenslotte, een KRO/RKK-uitzending,
boeide om de lucide wijze waarmee de
Amerikaanse monnik het complete
monastieke gegeven, óók voor zover dat
leeft in niet-christelijke godsdiensten,
afzette tegen de moderne tijd en met
name tegenover het marxisme. Het feit
dat Merton een paar uur na dit college
overleed gaf deze uitzending iets extra-
poignants, maar dit mag geen extra-
sentimentswaarde verlenen aan de door
hem geconstateerde broodnuchtere
feiten.
Gouden leeuw
voor Heintje
FRANKFORT Het 12-jarige Zuid
limburgse zangertje Heintje heeft don
derdag de „Gouden leeuw" van radio
Luxemburg gekregen voor zijn lied
„Heidschi Bumbeidschi".
De „Leeuwen" werden toegekend voor
de geliefdste schlagers en zangers
daarvan in het tweede half jaar van
1968. Het liedje werd gekozen door
luisteraars en de jury van journalisten.
De „Zilveren leeuw" ging naar twee
Oostenrijkse zangers, de bronzen naar
een Westduitser. De prijzen zullen op
1 maart in Essen worden uitgereikt.
SCHEVENINGEN Om Scheveningen
op te stuwen in de vaart van de song
festivallende steden en dorpen zal in de
periode van 4 t.e.m. 9 juli aanstaan
de in het Kurhaus in Scheveningen
een Europees songfestival worden ge
houden onder het motto „Singing Euro
pe '69". Vijftien Europese landen zul
len deelnemen. Waaronder België, De
nemarken. Engeland. Hongarije. Frank
rijk, Nederland, Italië, Portugal, Oos
tenrijk, Spanje, Tsecho-Slowakije, W.
Duitsland. Joego-Slavië, Zweden en
Zwitserland. Het doel van dit festival
is het propageren van het culturele,
lied, het bevorderen van de culturele
en vriendschappelijke banden tussen de
deelnemende landen en het fungeren
als springplank voor jong talent in de
showbusiness.
Het initiatief voor „Singing Europe '69"
is genomen door de in 1968 opgerichte
stichting „Klinkende Muziek", de orga
nisatie is in handen van impresario
Lou van Rees. Het bestuur van de
stichting „Klinkende Muziek" bestaat
uit mr. T. Landheer, directeur VW
Den Haag. de heer P. Beishuizen van
de commisie collectieve grammofoon-
platencampagne, de heer W. van Vught
en J. Barends namens de horeca-Sche-
veningen.
Tijdens het festival zal uitsluitend mu
ziek in het licht genre met uit
zondering van opera en operette ten
gehore worden gebracht. De ploegen
van de verschillende landen omvatten
twee zangers-solisten, een muzikale at
tractie, alsmede een ploegleider, een
jurylid en eventueel een dirigent. Ploeg
leider van de Nederlandse afvaardi
ging is „beroepstiener" Herman Stok.
Steun van orkest
Elke zanger zal twee composities ten
gehore brengen waarvan er een spe
ciaal voor „Singing Europe '69" ge
schreven en gecomponeerd dient te zijn.
De muzikale attractie kan bestaan uit
een instrumentalist, een duo, een trio
of een kleine groep, die in staat wordt
gesteld eveneens twee nummers (vo
caal of instrumentaal) naar vore
brengen. De deelnemers zullen, indien
zij zichzelf niet instrumentaal begelei
den, kunnen rekenen op de steun var
een speciaal voor het festival samen
gesteld orkest en combo. Het grote or
kest, ongeveer 35 man sterk, staat on-
(ADVERTENTIE)
Twaalf „toppers"
Per avond zullen telkens drie landen
ploegen optreden, na elke twee zangers
volgt een muzikale attractie. Na de
pauze zal gedurende 40minuten een in
ternationale vedette optreden. Momen
teel zijn hiervoor onderhandelingen
gaande met twaalf topfiguren uit de
showbusiness, waarvan cr uiteindelijk
zes moeten overblijven.
De topfiguren aan wie de heer Van
Rees reeds conceptcontracten heeft toe
gezonden, zijn onder andere Esther en
Abraham Ofarim, Gilbert Bécaud, Cliff
Richard, Nana Mouskouri, Sylvie Var
tan, Johnny Haliday, Sandy Shaw en
de Flirtations, de Amerikaan Billy Eck
stein. de Braziliaanse groep van Sergio
Mendes, Johnny Matthis. Carmen Mc
Ranij en Dustij Springfield.
Een uit vijftien personen bestaande ju
ry zal de presentaties van de deelne
mers beoordelen. Behoudens toestem
ming van de diverse omroepen en te
levisieorganisaties zullen in deze jury,
onder voorzitterschap van Norrie Para-
mor (Engeland), onder meer zitting
hebben: Svend Asmussen (Denemar-
Brandpunt
naar Suriname
en Nigeria
ken), Tito Burns (Engeland), Felix
Marouani (Frankrijk), Pim Jacobs
(Nederland), Erich Reindl (Oostenrijk)
en Wolfgang Cischka (West-Duitsland).
Openlijke stemming
In afwijking van de beide andere song
festivals gebruikelijke stemming achter
gesloten deuren zullen de juryleden van
„Singing Europe '69" een waarderings
cijfer door het opsteken van cijferbor
den bekendmaken. Voor de presentatie
van het programma heeft de heer Van
Rees zich met vier bekende Europese
t.v.-presentatrices in verbinding ge
steld, die alle, behoudens toestemming
van hun omroepmaatschappijen, hun
medewerking hebben toegezegd. Voor
Nederland zal dit zijn Sonja Barends.
Volgorde door loting
De volgorde waarin de verschillende
landenploegen optreden, zal door loting
op het t.v.-scherm worden bekend ge
maakt. Na de finale op 9 juli zal het
songfestival worden besloten met een
galabal, waarop naast vier grote orkes
ten ook een big band en het trio Rho-
da Scott, een ontdekking van Lou van
Rees. uit Cannes, zullen optreden.
De kosten van het songfestival bedra
gen om en nabij de drie ton. De toe
gangsprijs voor elke avond is f 15,
voor het slotbal f25,Een abonne
ment voor alle zes avonden zal f 80,
gaan kosten.
De heer Van Rees. gevraagd naar de
reden waarom hij Herman Stok als pre
sentator had gekozen antwoordde: „Hij
was het meest enthousiast, en is in ie
der geval een bekende personality en 'n
volwaardige presentator".
18.35. Ï9.#3, ltöé
NTS:
18.50 uur:
De fabeltjeskrant
19.00 uur:
Nieuws in het kort
VPRO:
19.07 uur:
Wereld op wielen,
automobielen
programma
19.40 uur:
Pleidooi, korte film
20.00 uur:
Journaal (NTS)
20.20 uur:
Merel Laseur interviewt
Barbara
20.30 uur:
De G van Genis,
amusementsprogramma
21.20 uur:
Onaantastbaar, tv-serie
22.05 uur:
Transit, chanson
programma
22.45 uur:
Tweede journaal (NTS)
23.00 uur:
En France avec Nicolas
<Teleao)-iri -
NPHERLAND II
(STER-
reclameuitzendingen om
18.53, 19.56 en 20.16)
NTS:
18.50 uur:
De fabeltjeskrant
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.03 uur:
Scala, magazine
NCRV:
19.30 uur:
Pick-up, platenshow
20.00 uur:
Journaal (NTS)
20.20 uur:
Bureau Bristol, tv-serie
21.10 uur:
Udo Jürgens, show
21.30 uur:
29 Graden in de
schaduw, blijspel
22.10 uur:
actualiteitenrubriek
Tweede journaal (NTS,)
Televisie morgen
NEDERLAND I
TELE AC:
09.30 uur:
Export
10.00 uur:
Noten en tonen
10.30 uur:
Groenteteelt onder glas
11.00 uur:
En France avec Nicolas
KRO:
16.00 uur:
Nieuws in het kort
(NTS)
16.02 uur:
Daktari, tv-serie
16.50 uur:
Oebele,
jeugdprogramma
De met aangegeveD programma's zijn kleurentelevisleprogramma's.
VARA:
21.00-22.49 uur:
Pianoconcert van
Wladimir Ashkenazy
23.05-23.55 uur:
Prettig weekend,
relaxprogramma
HILVERSUM II
NCRV:
21.00-21.35 uur:
De smaak van water,
luisterspel
TROS:
22.30-23.55 uur:
Nieuws - nieuwer -
nieuwst, gevarieerd
programma
Radionieuwsdienst
HILVERSUM I:
7.00. 8.00, 11.00, 13.00,
16.00,18.00, 19.30, 22.30,
23.55
HILVERSUM II:
7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 11.00,
12.30, 16.00, 18.30. 22.30,
23.55
Omroepen
hielden do(
gidsreclame
HILVERSUM Dit weekende vertrek
ken twee televisieteams van KRO's
actualiteitenprogramma „Brandpunt" "1 "i "i
van Schiphol. De ene groep bestaan-, IllpInPTl flflOF
de uit Brandpunt-redacteur Ed van H1C1U.C11
Westerloo en cameraman Pim Kor-
ver vliegen via Amerika naar Surina
me, waar opnamen zullen worden
maakt van de onrust in bepaalde la- j
gen der bevolking over de houding der I 7P"VPTl tOTl 1 Tl k S
regering. Het tweede team, bestaande I in
uil Charles 'Schwietert. filmjournalist j
Piet Kaart en geluidstechnicus Henk
Jenner vliegt naar Nigeria op uitnodi
ging van de regering aldaar. Vooraf i
is hen alle vrijheid van werken toege-
RADIO
PROGRAMMA
HILVERSUM I (402
jeschouwd. 20.1
■1. 20.45 Niet
het leven, lezing. VARA; 21.1
Studio, KRO's programmablad,
vertoont komende week:
Noodkreet per telefoon - over de telefonische hulpdiensten in ons
land Martin Jarvis, alias Jon Forsyte, alias Nicholas Nickleby:
"Ik heb mijn gezicht niet mee". Quint's eigen prentenboek -
Wim Quint in het zonnetje t.g.v. zijn 500ste(!) Radioprentenboek
Ajax en het bijgeloof - over de merkwaardige tics van sommige
Ajax-spelers; zoals de 2 schoppen die Bals voor het verlaten van de
kleedkamer tegen de deurpost geeft Een anonieme Amsterdamse
vuilnisman over »jn vak 2de deel van het exclusieve interview met
BB: "Ik speel niet vals" - BB over haor vrienden, reisen, leeftijd en
zoontje Nicholas.
Wilt u Studio eHce week in de bus?
Schrijf dan naar: KRO,
Antwoordnc93; Amsterdam. (Geen poetoeget!)
Wies Andersen
blijft Lapoiiite
HILVERSUM Wies Andersen, die
aanvankelijk geweigerd heeft aan
VARA-produkties (onder meer aan de
Maigret-serie) verdere medewerking
te verlenen, is gisteren op dit besluit
teruggekomen.
Hij zegt, niet te geloven in een anti-se-
mistische opzet bij regisseur Mare Lie-
brechts, die hij persoonlijk goed kent,
maar van de andere kant kan hij ook
begrip opbrengen voor de beslissing
van de VARA onder invloed van de
reacties buitenaf op die uitvoering van
de poppenfilm. Wies Andersen zou zijn
besluit gehandhaafd hebben, als het bij
de VARA inderdaad ging om een per
soonlijke afwijzing van Mare Lie-
brechts als regisseur. De beslissing
van de VARA ligt naar zijn mening
echter op een ander niveau.
(Van een onzer verslaggevers,
HILVERSUM Met uitzondering van
de NCRV die als enige omroep re
clamezendtijd voor zijn groter pro
grammablad koopt en de in finan-
cicle moeiljkheden verkerende VPRO, un
geven alle omroepen aan de door haar i tua
geëxploiteerde gidsen ruime besehik-
king over gratis zendtijd. .,jS
De minister van CRM heeft onlangs
haar bezorgdheid uitgesproken over de ijci
toenemende bedekte reclame in de wa
ether. Dal dit wel nodig was blijkt uil
een artikel in het blad „Revue der re- j niê
clame", waarin wordt aangetoond, hoe <22
de vier omroepen (AVRO. KRO. VARA
en TROS) in een maand tijds zeven- l S|a,
honderdduizend gulden bespaarden
door deze gratis reclame.
Het ergste maakte het de KRO, die in
de periode van 22 november tot 22 de
cember van het vorig jaar 331.340 gul
den in eigen kas hield voor liefst 1730
seconden onbetaalde reclametijd via
de tv en de radiozenders,
i Als goede tweede volgt de AVRO, die
zich 221.040 gulden bespaarde. De
VARA zou 150.385 gulden in een maand
kwijt zijn geweest aan betaalde recla-
Imeboodschappen voor de gids en de
TROS sluit de rij met 26.205 gulden.
Bij deze kostenbegroting is men uitge
gaan van de STER-tarieven.
recital: klassieke
(gr.). 22.40
22.52 Actualltei-
ïekend: licht ge
ilt). 20.30 Geva:
mmoloonplaat. 19.00 Nieuw
20.15 Op' de' punt van c
(402 m) VARA: 7.00
stiek. 7.20 Soclalis-
Deze'0 dag.^VARA:
jorpagina. 8.15 Z.O.
intigers. 14.25 Uilenspiegel:
nima. NRU: 14 45 Radio
voorbij: radtoweekjoumaal. 17.55 Mededel
HILVERSUM II (298 m) NCRV:
Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15
en actualiteiten. 8.00 Nieuws. 8.11 Ster
geestelijke liederen
voor de vrouw. 9.00
gang. 9.35 Gym
luisterwedslrijd. 10.55 Tentoonstellingsagenda.
11.15 Solistenkamer, muzikaal vraaggesprek!
'olksgezondheld
veel plaatjes. (10.00-18.Q2 Niet
nieuwe langspeelplaten. NCRV: 13.00 Nieuws
13.03 Family Party: licht gevarieerd muziek
programma. (opn). 14.00 Nieuws. 14.03 Nee,
we noemen geen namen..: verzoekplatenpro-
gramma. (15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03
Four O'clock Tea gevarieerd muziekprogram
ma. (gr). 17.00 Nieuws. 17.02-18,00 Hier en
Nu: wekelijkse sportshow met lichte gram-
mofoonmuzlek.
BRUSSEL NED (324 m) 12.00 Nieuws.
12.03 Gevarieerde muziek. (12.40 Weerbericht,
mededelingen, programmaoverzicht en SOS-
berlchten voor schippers.) 12.55 Buitenlands
persoverzicht. 13.00 Nieuws, weerbericht en
dagklapper. 13.20 Gevarieerde muziek. 14 f>0
Nieuws. 14.03 Noord en Zuid. 15.00 Nieuw*.
15.03 Platenprogramma. 16.30 Lichte orkest
muziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mede
delingen. 17.10 Klassieke muziek.