COMPUTER REGISTREERT SMAAK EN VOORKEUR VAN CONCERTBEZOEKERS „We gaan gewoon door, Deventer zal 't Nederlandse Bislet worden" Van Berlioz Romeo et Juliette Mulder Vogem nu hopeloos ten onder B-klassers voorbeeld voor verscheidene A-kampioenen IJSBAANDIRECTEUR PIET BERGSTRÖM: Hetze om organisatie voor W.K. GRIEP DUNDE BOKSGELEDEREN PAGINA 6 DE LEIDSE COURANT DINSDAG 4 FEBRUARI 1969 Bij de grammofoonplatenmaat schappijen blijft de cyclus „in". Hun grote zorg moet wel zijn, of ze tijdig genoeg dirigenten kun nen vinden met een specialiteit die zich voor een cyclus leent. Philips heeft het geluk gehad Colin Davis te winnen voor een omvangrijke serie platen met werk van Hector Berlioz. De nieuwste bijdrage is: Berlioz' „Romeo et Juliette", in twee langspeelplaten (839716/7) door Philips vastgelegd. Dat Berlioz gek was op Shakespeare, is in de eerste plaats door hem zelf volmondig erkend. De Franse roman ticus moest niet veel hebben van de klassieke onderwerpen waaraan zijn voorgangers in Parijs bij voorkeur hun krachten wijdden. Hij wilde menselijke gevoelen en dan vooral liefde en haat meer menselijk uitgedrukt zien en reeds in de tijd dat Hector Berlioz besloot zijn „Romeo et Juliette" te com poneren, wist iedere muziekliefhebber in West-Europpa, dat menselijke ge voelens door hem in grote dimensies werde aangepakt. Beslissend op Berlioz' voornemen om ook Shakespeare's „Romeo en Julia" als literair uitgangspunt voor zijn com- BeiriOZian - poneerdriit te gebruiken, moet een Colin Davis, de sinds 1965 voorstelling geweest zijn van Bellini's „I Montecchi ed i Capuletti" die hij in Florence bijwoonde. In januari 1839 begon hij vol geestdrift aan zijn nieuwe object. In een brief schreef Berlioz zelf „Welk een leven vol vuur, met welk een kracht zwom ik op deze grote zee van poëzie, gestreeld door de dolle wind van de fantasie van deze liefdeszee die Shakespeare ontsloot Berlioz nieuwste muzikale roman werd noch een opera, noch een puur sym fonisch gedicht gelijk zijn Symfonie Fantastique feitelijk is; het werd een symfonie met vocale bijdragen, zowel geschreven voor koor als voor solisten. Berlioz schijnt zelf in proza de tekst indicaties te hebben geschreven, maar Deschamps zette zijn prozateksten om in poëzie. Poëzie die Shakespeare be slist niet evenaart, maar die wel bruik baar bleek voor Berlioz' muziek. Begin september was het nieuwe werk klaar; enkele maanden later ging de première met gemengde reacties bij het publiek, dat sommige fragmenten niet begreep, maar andere onder meer het be roemde scherzo uitbundig toege juicht moet hebben. Over dit scherzo nog een annecdote. Naar verluidt heeft Berlioz bij een wandeling met Mendelssohn in Rome zijn collega gesproken over deze mu ziekvorm, later doorlopend bang dat Mendelssohn hem met het schrijven van het scherzo vóór zou zijn. Zou Ber lioz hebben durven erkennen, dat het Scherzo dat Mendelssohn later bij zijn „Midzomernachtsdroom" schreef, als compositie toch nog een stuk beter was als zijn scherzo voor „Romeo et Ju liette"? Engeland zeer snel opgekomen ster die in 1971 Georg Solti gaat opvolgen als artistiek leider van Covent Garden, heeft al ettelijke malen van zichzelf erkend dat hij een verwoede Berliozfan is. Hij heeft zelfs stoute theorieën om te ver klaren, dat de doorsnee Brit meer geeft om Berlioz dan de doorsnee Fransman. HECTOR BERLIOZ Wie Colin Davis' dirigeertrant kent niet wars van wat theaterbegrijpt al een heel stuk van zijn liefde voor Berlioz. De beide platen waarop „Romeo et Juliette" zijn vastgelegd, bevatten dan ook meesterlijk gespeelde fragmenten: het scherzo en het slot met name. Daarnaast laten de gemengde reacties van Berlioz' tijdgenoten zich ook verklaren: er staat in „Romeo et Juliette" veel muziek, die in de Symfonie Fantastique beter is geschreven. Verder draagt een stuk, dat tussen symfonie, opera en oratorium zweeft, in zich het nooit helemaal bevredigend kenmerk van elk compromis. Maar de uitvoering van „Romeo et Juliette" moet het ideaal van Berlioz Op alle toeren klinkt muziek zeer dicht benaderen. Colin Davis is een man die Berlioz dirigeren kan. Hij schept een muzikaal beeld dat zeer ro mantisch, maar net niet pathetisch is. Van de medewerkenden aan de plaat is ons het Londens Symfonie Orkest het best bevallen, waarbij we dan nogmaals aantekenen, dat „Romeo et Juliette" instrumentaal superieur is aan de vo cale aspecten. Het koor 't „John Alldis Choir" en de solisten (Patricia Kern als alt, de tenor Robert Fear en, als beste van de drie de bas John Shirley Quirck) weet onder Colin Davis een stilistisch geheel te vormen. Een na deel is dat de dictie van de tekst, wel eens iets te wensen overlaat. Men kan ervan overtuigd zijn dat Colin Davis in de Berliozcyclus nog wel voor een paar belangrijke platen zorgen zal. Aria's en liederen Is de vocale inbreng in Berlioz' „Romeo en Julia" niet de voornaamste, ze is bijna alles op een plaat die H.M.V. onder het label EMI (81.100) heeft uit gebracht van Nicolai Gedda. De tenor, de laatste jaren een der meestgevraag- den voor het bel canto, zingt aria's van Verdi, Donizetti, Ponchielli en Puccini; daarbij begeleid door het orkest van de Londense Covent Garden of van de Opera di Roma, dit laatste orkest on der leiding van Molinari-Pradelli. Hoewel Gedda's stem goed is voor het gehele Italiaanse repertoire, vinden we hem het best in de aria's van Puccini (Tosca, Manon Lescaut en Bohème). Voor Verdi's (Ballo di maschera en Aïda) zingt Gedda een fractie te week. Heel mooi daarentegen is zijn realise ring van de grote aria uit „La Gio- conda" van Ponchelli. Tenslotte nog een aanbeveling voor twee platen met liederenrecitals. Die trich Fischer-Diskau zingt op EMI (91666) een reeks liederen van Richard Strauss; de liederen opus 10, opus 15 COLIN DAVIS en opus 17. Waaronder enkele zeer mooie als Zueignung, Allerseelen en dat Geheimnis. Hier Strauss die nog aansluit op de liederen van de grote romanticus van het Duitse lied uit het midden van de 19de eeuw. Fischer- Diskau zingt de liederen mooi; Gerad Moore begeleid nog beter. Hermann Prey brengt op een lang speelplaat van DGG (139.375) onder het motto „All mein Gedanke" volksliede ren van Johannes Brahms. Daaronder naast bekende (Mein Madel hat einen Rosenmund) ook liederen die op recitals vrijwel nooit aan bod komen, maar zoals Prey nu bewijst vaak ten on rechte. Karl Engel is in de Brahms- liederen een goed begeleider. G.v.L. Wanbeleid van directie? (Van een onzer verslaggevers) LEIDEN Een lichtblauw gietijzeren hekwerk aan de grauwe Uiterstegracht in Leiden schittert in een vriendelijk winterzonnetje. Achter dat hek is echter geen schittering meer. De ontvangstzaal van het administratiekantoor van Mul- der/Vogem dat daar in Leiden gevestigd is, is stil en verlaten. Het kantorencom plex en laboratorium lijken leeg. Het bedrijf schittert niet meer zoals in de afgelopen tien jaar toen het van niets naar een omvangrijke industrie met in totaal 241 personeelsleden uitgroeide. Na twee spannende maanden is het er dan toch van gekomen wat velen allang hadden zien aankomen. De zaak is fail liet, helemaal kapot. Voor nog een week is er geld om de werknemers uit te betalen, maar dan is Gisteren maakten de commissarissen van Mulder-Vogem in een communiqué bekend dat alle pogingen om de voort zetting van het bedrijf te verzekeren, niet tot positieve resultaten hebben kun nen leiden. Een faillissement is gezien de liquiditeitspositie van Mulder-Vogem N.V. onvermijdelijk. Het totale verlies moet gesteld worden op ruim 11 miljoen gulden. Zeker 5 miljoen daarvan is in het afgelopen jaar geleden. Het einde van het bedrijf dus. Wat nu? Een personeelslid, dat wij in Leiden spraken, wist niet wat er ging gebeuren. Ons is alleen gezegd dat wij deze week nog werk hebben. Maar wat er dan gaat gebeuren is mij nog een raadsel.. Nee, een verrassing was het voor ons zeker DEVENTER „WU doen ons best waar te maken dat internationaal schaatsen in Nederland vereenzelvigd moet worden met Deventer. Achterklap zal ons in geen geval van dat doel kun nen afbrengen". Dit is het commentaar van directeur P. L. Bergström van het Deventer IJssportcentrum, op berichten dat met spanning gewacht wordt op het oordeel van de International Seating Union over de baan in Deventer, waar over veertien dagen de wereldkam pioenschappen voor heren worden ver- Directeur Bergström noemt alles dat in de loop der tijd over „zijn" baan is gezegd ronduit roddel. „Het is al be gonnen toen ik nog directeur van de K.N.S.B. was. Met Deventer was over een gekomen, dat het zou zorgen voor organisatie van de wereldkampioen schappen 1969. De K.N.S.B. werd van iedere zorg op dat punt verlost. Deven ter zou een bepaalde som in de KNSB- kas storten. Toen de zaak op papier stond en de handtekeningen geplaatst waren, kwam uit Heerenveen het aanbod om de organisatie van de w.k. voor een hogere bijdrage aan de kas op zich te nemen. Dat is het begin van een campagne tegen Deventer geworden. Men heeft des tijds beweerd, dat ik mijn functie van directeur destijds misbruikt heb om de organisatie van de w.k. aan Deventer toe te spelen. Dat is niet waar. Deven ter heelt de w.k. gekregen, omdat het met de organisatie van de Europese schaatskampioenschappen voor heren en de wereldkampioenschappen voor da mes getoond heeft, dat het de organisatie van de belangrijkste schaatstoernooien Later zijn in de vergadering van het gewest Friesland van de K.N.S.B. soort gelijke opmerkingen gemaakt. De neer Bergström neemt het gewestvoorzitter F. G. Commelo, tevens lid van bet da gelijks bestuur van de K.N.S.B., kwalijk, dat hij de hetze tegen Deventer niet ont zenuw heeft. Hij wist beter. „In be paalde kringen van de Nederlandse schaatswereld wordt met spanning ge wacht op het oordeel van de I.S.U.", zo is vorige week geschreven. „Die bepaal de kringen zijn voor mij wel bepaald", luidt het commentaar van de heer Berg ström. Schuimrubber „Van spanning is bij inij in het ge heel geen sprake. Er komt namelijk in het geheel geen kéuring van de Deven- terbaan, zoals gesuggereerd is. Deventer heeft de wereldkampioenschappen toe gewezen gekregen als een soort verdien ste voor de organisatie van vorige In ternationale toernooien. Het is voor het eerst in de 77-jarige geschiedenis van de I.S.U., dat alle officiële internationale titelwedstrijden in een tijdsbestek van drie jaar op een en dezelfde baan var reden worden en dat is toch onze baan. Men heeft gesuggereerd, dat de baan niet veilig genoeg is voor de rijders. We hebben een beveiliging, die geen enkele baan kent. Al weken hebben we een grote partij schuimrubber van 15 cen timeter dikte in huis, die wordt aange bracht op de baanafscheidingen in «ie bochten. Er is geschreven, dat we geen extra-beveiliging konden aanbrengen wegens gebrek aan financiën. Het is een lachertje. Zo'n partij schuimrubber kost Prestatiepartijen een paskwil (Van onze sportredactie) ROTTERDAM De Zuidhollandse bokskampioenschappen z(jn verdronken In de griepbacillen. Elk van de drie weken moest een geminiseerd program ma worden gegeven en gisteravond werd daarop in gebouw Odeon in Rotterdam geen uitzondering gemaakt. Vele partijen hadden moeten vervallen als de Bossche instructeur Pierre Doorenbosch niet de helpende hand had geboden door met een aantal pugilisten in te vallen om de Zuidhollands prestatiepartijen te laten boksen. Niettemin, prestatiepartijen blij ken een paskwil. De bokser kan met een straatlengte verliezen maar hem wordt toch de titel toegekend. Bovendien werd deze kampioenschappen een deel van de waarde ontnomen doordat velen niet konden verschijnen wegens blessures (Koolmees o.a. die zijn voet had gebles seerd) of andere geldige absenties. Zuid- Holland zal dan ook in de strijd om de Nederlandse titels met een aantal „slechte" kampioenen moeten aantreden. Zij kunnen nog veel leren van de B- klassers Freek Bandcl (vedergewicht) en Krijgsman (bantamgewicht), die wel een uiterst acceptabele prestatieparti) bok sten en vanzelfsprekend beiden de titel kregen toegewezen. Het was een technisch op uitnemend peil staande partij. De Rotterdammer Bandel (school Huizenaar) beheerst alle stoten, bokst gevarieerd maar ietwat overmoedig. Daarvan profiteerde Krijgs man (school Jan de Haan, Schiedam) prachtig zodat 'n levendig duel ontstond waarin Bandel in de derde ronde alle registers opentrok en Krijgsman niet zonder fortuin uit zijn handen bleef met gelukkige „slips". Er barstte een kleine ovatie los na dit fraaie vuistschermen. De andere finales in de B-klasse kon den er niet bij halen. Weltergewich» Oosterveen (school v. d. Hoogenband, het halve miljoen dat v/e in verband met de wereldkampioenschappen geïn vesteerd hebben" De hele familie „Men heeft ook geschreven, dat De venter te weinig kleedaccommodatie zou hebben. Iedc-re deelnemer heeft bij ons zoveel kleedruimte, dat hij zijn hele fa milie wel kan meenemen. We houden zelfs nog Ideedkamers over. Onze jury- kamer, ook onderwerp van kritiek, is de beste die welke baan ook te bieden heeft. Langs de baan staan vier telefoonposten, die in direct contact met de jury staan. Je vindt het op geen enkele andere baan". De heer Bergström vindt roddel over zijn baan en zijn organisatie dui delijk vervelend, maar boos is hij vooral op de journalist die de twijfelachtige verbalen over zijn baan in publiciteit bracht. „De man heeft met mij nooit ge beld", zo luidt zijn commentaar. De heer Bergström gaat voor die kritiek niet uit de weg. „We gaan door. Deven- maar 1500 gulden. Het is een fractie van ter zal het Nederlandse Bislet worden". Den Haag) liet tegen Walcott (Huizenaar) te weinig zien. Toen Walcott, die twee ronden het duel had gemaakt, in de derde (weer) in conditie te kort schoot, ging Oosterveen te onbesuisd en daardoor on zuiver stotend te werk om zijn kans als nog te kunnen grijpen. Het publiek zag grotendeels in Walcott niet de winnaar maar hij had in elk geval twee van de drie ronden op zijn naam, dus sloeg de balans in zijn voordeel door. Slechte kampioenen De middengewichten v. d. Poel (Huize naar) en Bogaerts (idem) vochten een schoolstrijd uit, waarna v. d. Poel tot kampioen werd uitgeroepen. Hij is in derdaad de betere technicus maar Bogaerts had meer geplaatst omdat v. d. Poel te graag een showtje opvoert, waar aan hij echter nog lang niet toe is. 'Een slechte kampioen. Dat is ook zwaarwel- tergewicht Stan Driessen (Huizenaar) die in de Hagenaar Te Pas een stootbal trof die zonder meer op alle denkbare stoten liep. Driessen slaagde er toch niet in voortijdig een beslissing te forceren. Daarvoor kent hij ook te weinig. Talent Het programma van de A-klassers was inderhaast met welwillende medewerking van Pierre Doorenbosch in elkaar ge timmerd. Marechal kwam in het licht- weltergewicht junior uit om Stahl (Huizenaar) een prestatie te laten leve ren. Dat deed Stahl dan ook. Hij is een onmiskenbaar talent van het kaliber Bandel. Ook hij beheerst het arsenaal stoten en maakt er een goed gebruik van. De bepaald niet ondermaatse Marechal stond tegenover een opper machtige tegenstander, die terecht de titel verwierf. Het was natuurlijk een belachelijke toestand dat de B-klasser Everstein in het lichtgewicht een prestatiepartij moest boksen tegen de Nederlandse kampioen Pierre Doorenbosch jr. De Bosschenaar maakte er een fraaie demonstratie van maar Everstein wilde stoten uitdelen Toen maakte Doorenbosch hem tot een beginneling want dé Bosschenaar kon zich uiteraard niet veroorloven verliezer te worden. Dat kon ook een andere telg uit het geslacht Doorenbosch niet tegen de Rot terdamse welter Van Diggelen (Huize naar), die compleet voor aap werd gezet en enorme gaten in de lucht sloeg omdat Doorenbosch veel te bewegelijk en tech nisch te knap onderlegd is. Niettemin werd Van Diggelen kampioen en daar mee hoeft Zuid-Holland zich niet geluk te wensen. Hij is op geen stukken na toe aan een districtstitel. Tegen de „spelende" Doorenbosch kon de twee koppen grotere Van Diggelen in het ge heel niet op en deze Doorenbosch is ook kampioen van zijn district. Opgave Het was overigens wel toevallig dat het vrijwel alle pupillen van Huizenaar waren die een prestatiepartij moesten boksen, waardoor ze vrij eenvoudig aan de kampioensgordel kwamen. Zo bokste halfzwaargewicht een ronduit slechte partij tegen de Bosschenaar Kradolfer die in de eerste ronde van de wild stoten de Janssen acht tellen staande rust kreeg opgelegd. In de derde ronde greep de voortreffelijke scheidsrechter Stroucken ten gunste van Jansen in toen Kradolfer onder een regen van woeste stoten dreig de te bezwijken. Ook Nico Moesman (v. d. Hoogenband, Den Haag) bezweek, en al in de tweede ronde van zijn duel tegen Gerard Bok (Huizenaar, Rotterdam). Lichtgewicht Moesman was een halve kilo te zwaar omdat er geen lichtwelters waren, kon hij in dat gewicht uitkomen. Hij was drie weken ziek geweest en de onophoude lijk aanvallende Bok maakte hem con ditioneel zo kapot dat hij in de tweede ronde opgaf. „Maar met de Nederlandse kampioenschappen zal het beter gaan", verzekerde Moesman die dan in het licht gewicht zal uitkomen. Geen been meer Men mag daarin ook het een en ander verwachten van Antony Richardson (v. d. Hoogenband, Den Haag) die de laatste tijd enorm veel heeft geleerd, vooral wat beheersing betreft. Daardoor kon hij zwaalwelter Lou Beens (Le Noble Sport, Rotterdam) degraderen met felle s van (meestal) zuivere stoten, waarachter een enorme kracht schuilt die nog niet altijd uitkwam omdat Richardson zo graag anders dan op pun ten wilde winnen. Zijn zege was over duidelijk.-Beens had geen been meer om op te staan toen hij na drie ronden naar zijn hoek ging. Dat hadden ook de middengewichten Carel Jansen (Huizenaar) en Frans Klepke (idem) niet die in deze „broe derstrijd" zo fel van leer trokken dat het een keiharde partij werd, waarin Jansen in de derde ronde een openbare waar schuwing kreeg wegens te laag inkomen. Toen was hij meteen verliezer. Vrijwel nimmer is de Zuidhollandse titelstrijd zo kort geweest, slechts drie maandagen achter elkaar. Men zal zich toch dienen te beraden wat moet worden gedaan als een epidemie de gelederen drastisch dunt en er bovendien te veel geblesseerden zijn. Namen als Lody Koolmees, Bennie Bor, Arie Borsboom, Schuman, Kruger, Raaymakers en Knoop ontbraken op de lijst. En dat kan toch eigenlijk niet in een titeltoernooi. Drie profs boksen in Rotterdam ROTTERDAM In een internatio naal boksprogramma, dat op maandag 17 februari in de Rivièrahal in Rotterdam wordt gehouden, zullen drie Nederlandse profs in de ring komen. Aad Jansen komt voor de eerste maal na zijn knock- outnederlaag tegen de Brit Billy Seas- man weer tussen de touwen. Hij ontmoet de Belgische welter Palmer Palrem. Het gevecht gaat over acht ronden. Joop Verbon (Utrecht) bokst eveneens over acht ronden tegen Jean-Pierre Schmitt. die tweemaal Frans amateurkampioen in het zwaarweltergewicht is geweest en sinds zijn profdebuut nog niet heeft verloren. In de derde profpartij ontmoet de Amsterdamse middengewicht Nico Alosery over zes ronden de Fransman Daniel Flahaut Badmiiitontcam tegen Zuid-Afrika DEN HAAG In de sporthal Maria- hoeve komt het Nederlands damesteam badminton donderdagavond (20.00 uur) uit tegen het team van Zuid-Afrika. niet. Het zat er dik in. Heel wat die dan ook hier werkten hebben afgelopen weken al ontslag gevraagd. Ei het betrokken personeelslid laat zien waarop al vele namen zijn doorge streept. Voor deze werknemers, werk zaam in de administratieve sector het bedrijf is er dus grote onzekerheid voor de toekomst. Evenzo voor de werk nemers die direct bij de vervaardiging van de chemische apparatuur zijn be trokken. De vakbonden zijn ontstemt over de gang van zaken. De voorzitter van de christelijke me- taalbedrijfsbond, de heer C. van Dijk, toonde zich bezorgd. „Onze bond werd eind vorig jaar pas bij de zaak betrok ken. Maar toen stond het bedrijf er a beroerd voor", aldus de CNV-voorzitter, die nog niet kon zeggen of alle werk nemers snel ander werk zullen kunnen vinden, vooral niet in Drente, waar ir Geestbrug 33 werknemers bij de produk- tie van Mulder-Vogem betrokken zijn. De heer B. Krijgsman, districtsbestuur der van de katholieke metaalbedrijfs- bond St.-Eloy gaf gisteren als eerste commentaar. Wat er bij Mulder-Vogem staat te gebeuren is een ernstige zaak. Indien er meer openheid was geweest, zou alles wellicht anders zijn gelopen. Wij hadden dan ook onder meer met het enquêterecht op tafel kunnen komen. De heer Krijgsman was al enkele maanden geleden op de hoogte gesteld van de slechte gang van zaken binnen het bedrijf. Ik vond het toen al vreemd dat er zo'n grote voorraad v Het was duidelijk dat de afzet stopte. Waarom er toch is doorgegaan met het aanmaken van nieuwe hogedrukvaten is mij een raadsel, aldus de heer Krljgs- Heeft de directie een wanbeleid gevoerd? In kringen van beurs en beleggers vindt men van wel. De di rectieleden hebben in een te geforceerd tempo willen werken en dat is hun on dergang geworden, vinden zij. De Haar lemse rechtbank zal vandaag het faillis sement uitspreken over Mulder-Vogem. Wanhopige pogingen het bedrijf door samenwerking met buitenlandse bedrij ven te redden hebben niet mogen baten. Pas in 1966 werd Mulder-Vogem van familiebedrijf een N.V. In 1967 kreeg de groep-Van Leer belangen in het bedrijf. Niets leek er dus aan de hand, en toch De meeste verwondering heeft in beurs- kringen wel de onderhandse lening van vorig jaar van 1 miljoen aandelen tegen 240 procent gewekt. Hoe kon men dat doen, terwijl de zaken er toch duidelijk niet best voorstonden, vraagt men zich nu af. Het geval Mulder-Vogem doet meteen denken aan de|beruchte Van Heijstkwes- tie van enige jaren terug. 'Toch gaat die vergelijking niet op. Van Heijst was een familiebedrijf en Mulder-Vogem een open N.V. Directeur Ben Mulder had een goede naam. Hij was weliswaar gul, maar daarnaast ook een uiterst dyna misch directeur, die hard voor de zaak werkte. In Nieuw-Vennep waar 145 man werk zaam is, vraagt men zich onder meer af wat er gaat gebeuren met de aldaar in aanbouw zijnde personeelswoningen. Men weet het niet. Het wordt een angstige tijd voor hen. Larsen en Tal schaken in Nederland DEN HAAG De strijd om de derde en vierde plaats van het kandidaten- schaaktoernooi zal vanaf 10 maart te Eersel worden gehouden tussen de ver liezers van de halve finales Larsen (De nemarken) en Tal (Ausland). Affiches op de deuren in het Concertgebouw waren zondagmiddag 22 december de eerste ken tekenen dat er die middag tijdens het concert iets bijzonders zou gebeuren. Bij het betreden van de Grote zaal werd aan iedere bezoeker een pons kaart uitgereikt met het verzoek de daarop af gedrukte vragen te beantwoorden. Bovendien was in het programmaboekje op pagina 188 een op deze enquête opgenomen. Wij twijfelen er niet aan of vele concertbezoekers zullen deze eerste entree van de ponskaart in de concertzaal met gemengde gevoelens hebben ervaren. Het was echter de enige methode om snel de vraag te kunnen beantwoorden: „Welk werk zoudt u na de pauze nogmaals willen horen?" Dit was de hoofdvraag, maar door het opnemen van een aantal andere vragen in de enquétekaart konden ook nog andere gegevens worden verzameld. Onder meer: de samenstelling van het auditorium, de algemene muzikale voorkeur van de toehoorders en de motivering van de keus. Het betrof hier het tweede concert in de serie ..Muziek van de twintigste eeuw" door\ hel Concertgebouworkest onder leiding van Bernard Haitink, met medewerking van de Slagwerkgroep Amsterdam. Uitgevoerd werden: Signalement van Peter Schat, Varlazicmi senza tema van de kortgeleden overleden componist Guillaume Landrê en Bartóks Muziek voor snaarinstrumenten, slagwerk Tijdens de pauze werden enquêtekaarten ingenomen en aan een snelle controle onderworpen (de voorgestanste gaatjes moesten met behulp van een potlood of ballpoint op de gewenste plaatsen worden doorgedrukt) en verwerkt. De eerste resultaten waren bijzonder gunstig. Van de 940 concertbezoekers hadden 761 of eenentachtig procent aan deze enquête deelgenomen. Gebaseerd op deze cijfers mocht de enquête als representatief worden beschouwd. Een verrassing was de keuze voor de herhaling, want hoewel 521 loehoorders Bartóks „Muziek voor snaarinstrumenten, slagwerk en celesta" het meest konden waarderen, wensten 397 bezoekers „Signalement" van Pet ei Schat na de pauze nogmaals te horen, tegen 297 keuzestemmen voor Bartók. Voor wij verder ingaan op de motivering van de keuze en de algemene voorkeur, eerst een paar cijfers over de samenstelling van het auditorium. De groep van 761 concertbezoekers, die aan de enquête deelnam, bestond uit 379 mannen en 365 vrouwen. Een verdeling naar leeftijdscategorie geeft hel volgende beeld: In het laatste nummer van Preludium, orgaan van de Nederlandse Vereniging Concertge bouwvrienden, trof ons een artikel van Wim Ruth, waarin de concertbezoekers op 24 no vember j.I. door een computer werden doorge licht. Smaak en voorkeur komen hier op duidelqke wijze te voorschijn. Mannen Vrouwen Totaal 1015 jaar 16 9 25 1620 jaar 32 43 75 2125 jaar 102 90 192 2630 jaar 51 51 102 3140 jaar 54 35 89 4150 jaar 39 43 82 boven 50 jaar 85 94 179 De verschillen van het totaal aantal geënquêteerden met de verdeling naar mannen en vrouwen en de onderverdeling naar leeftijd komt door het niet aangeven man of vrouw en de leeftijdsgroep. Waar in het algemeen de voorkeur van de geënquêteerde groep naar uitging, blijkt uit het volgende overzicht: Avant-gardemuziek i86 Minder geavanceerde hedendaagse muziek 336 Het klassieke en romantische repertoire 334 Pré-klassieke en barokmuziek (tot en met. Bach) 352 Opera U6 Popmuziek j 59 Voor de beantwoording van deze vraag waren meer antwoorden mogelijk. De beantwoording van de vragen voor de motivering van de keuze en de algemene voorkeur van de bezoekers heeft een drietal overzichten opgeleverd. In de eerste tabel (waardering) de verdeling van de stemmen naar drie v erschillende gezichtspunten per programmanummer: Programmanummer Gezichtspunten 1 2 3 1Welk werk heeft u het meest kunnen waarderen? 231 9 521 Welk werk heeft u minder kunnen waarderen? 66 391 13 3. Welk werk wilt u na de pauze nogmaals horen? 397 50 297 No. 1 1= Signalement van Peter Schat. No. 2 Variazioni senza tema van Landré. No. 3 Muziek voor snaarinstrumenten, slagwerk en celesta van Béla Bartók. Voor de motivering van de keuze waren vijf gezichtspunten in de enquétekaart opgenomen. Programmanummer Gezichtspunten 1 2 3 1. Na eenmaal horen moeilijk te beoordelen 106 34 18 2. Vind het de sterkste compositie 45 6 241 3. Bijzondere instrumentatie 156 5 39 4. Bijzondere klankeffecten 185 5 60 5. Bijzondere opstelling 36 1 17 Uit deze cijfers komt duidelijk naar voren, dat hoewel het stuk van Béla Bartók als de sterkste compositie is ervaren, de bijzondere instrumentatie e?» klankeffecten de voorkeur voor „Signalement" van Peter Schat hebben beïnvloed. Op de vraag: „Hoe is' de verdeling op basis van de algemene voorkeur van de toehoorders?", geeft onderstaande tabel het antwoord: Programmaonderdeel Voorkeur 1. 2 3 1. Avant-gardemuziek 169 20 97 2. Minder geavanceerde hedendaagse muziek 159 27 150 3. Klassieken- romantische repertoire 153 20 161 4. Pré-klassieke en barokmuziek (tot en met Bach)171 26 155 5. Opera 39 26 51 6. Jazz 83 7 70 7. Popmuziek 96 5 58 Ten slotte nog een overzicht van de voorkeurstemmen (397) voor „Signalement", verdeeld per leeftijdsgroep over mannen en vrouwen. Leeftijden Mannen Vrouwen 1015 jaar 13 4 1620 jaar 22 23 2125 jaar 46 51 26—30 jaar 27 26 3140 jaar 30 11 4150 jaar 18 17 boven 50 jaar 38 39 Totaal 195 170 Het verschil van de totalen van de leeftijdsgroepen per mannen en vrouwen en het totaal uitgebrachte aantal voorkeurstemmen wordt veroorzaakt door het niet aangeven van man of vrouw en/of leeftijdsgroep. De interpretatie van deze gegevens laten wij gaarne over aan de musicoloog. Er is echter naar mijn mening één opvallend kenmerk duidelijk naar voren gekomen: de grote belangstelling in alle leeftijdsgroepen voor eigentijdse muziek en de bereidheid de bijzondere klankeffecten/instrumentatie te leren verstaan. Anders gezegd: het illustreert een actief meeleven met de ontwikkeling van deze vorm van kunst, die zich in onze tijd voltrekt, WIM RUTH

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 6