3)a Ceidóc SoiKYant TELEVISIE VANAVOND RADIO VANAVOND Wim Kan zit al op Ampex Heintje zingt Mamma op t.v. „JOKER" heeft vorm nog niet gevonden Gedetineerde ontsnapte bij bezoek aan ouders Geen gouden handdruk voor overtollige militairen PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT DONDERDAG 16 JANUARI 1969 DQN Integraal ooA' me/ zonder grote bezwaren |N het koor van instanties en personen die op het standpunt staan, dat de overheid alle studiekosten voor haar rekening moet nemen, hebben de stu dentendecanen van de Nederlandse hoge scholen en universiteiten zich gevoegd. Om verschillende redenen voelen ze niet voor het huidige systeem: dat de rijksstudietoelage een aanvulling is op de bijdrage die ouders uit hun in komen of vermogen voor een universi taire studie voor hun kinderen beschik baar kunnen stellen. Om uit de bron van deze redenen te putten: een integrale studiekosten verze kering zou de gerichtheid op de studie bevorderen; de studenten een vorm van sociale zekerheid geven en de democra tisering van het wetenschappelijk onder wijs bevorderen. Een andere menig student en zijn ouders meer aanspreken de reden zal ongetwijfeld zijn de on doorzichtigheid van het huidige systeem met zijn talrijke complicaties, die be langhebbenden elk jaar voor nieuwe, onaangename verrassingen kunnen stel len. Deze uitspraak van de decanen is een principiële; ze erkennen de financiële consequenties ervan niet te overzien zelfs niet wanneer de toelage slechts ge geven wordt onder bepaalde garanties wat de studieresultaten betreft en ze voegen aan hun betoog nog toe, dat het in praktijk brengen van hun standpunt altijd afhankelijk zal zijn van een plaats op de prioriteitenlijst van de overheids uitgaven. lange tijd een plaats gereserveerd die v de naam „lange baan" mogen blijven noemen. Er zijn op deze „baan" zaken geschoven met een nog veel hogere ur gentiegraad en ook de realisering hier van moet op zich laten wachten Mits een integrale studiekqstenvergoe- ding gepaard gaat aan een wel soepel gehanteerd, maar heel concreet gericht stelsel van prestatievoorwaarden. kun nen we ervoor voelen en hopen dat het op de urgentielijst op een ..haalbare" plaats terecht zal komen. Maar we vra gen ons af, of dit gebeuren kan. wan neer vastgehouden wordt aan een neven uitgangspunt van de studentendecanen: dat de integrale studiekoslenvergoeding nooit het karakter mag krijgen van een al dan niet rentedragend studiekosten- voorschot; iets waarbij dus de kwestie van „later terugbetalen" aan de orde zou kunnen komen. Als argument voor dit nevenuitgangs punt voeren de decanen aan, dat afge studeerden dan met een grote schulden last hun carrière zouden moeten begin nen, als gevolg waarvan minder draag krachtige bevolkingsgroepen toch weer geremd zouden kunnen worden in hun streven naar wetenschappelijk onderwijs. MAAR een dergelijke opvatting inzake „integrale studiekostenvergoeding'" is op haar beurt weer niet zonder grote bezwaren. Waarom zou men in principe niet uit gaan van een gedeeltelijke terugbetaling van de rijksvergoedingen, maar dan in een relatie tot het later te verdienen inkomen? Vele wetenschappelijk afge studeerden gaan tot de betere inkomen- CrekkerS behoren; is het dan hun plicht niet om de gemeenschap ten minste een deel terug te geven van de financiële bij dragen waarmee' dezelfde gemeenschap eerst hun studie mogelijk heeft gemaakt? Op die manier komen wellicht ook de financiële consequenties van een alge mene studiekostentoelagensysteem wat gemakkelijker te liggen. De term „inte graal" bij dit systeem begint dan te lijken op „reëel". Daarvoor valt, vinden wij, ook wel iets te zeggen. Confrontatie vertrouwt niemand meer CONFRONTATIE heeft weer eens van zich doen spreken. Aan de stapel in gezonden stukken, telegrammen en smeekbrieven, die reeds in de Vati caanse archieven rusten, is er nu een toegevoegd dat de vorige, voorzover be kend. in kwaadaardigheid overtreft. Dat aan de representativiteit van het pasto raal concilie een en ander ontbreekt, wordt door niemand bestreden en hoeft niet aan Rome te worden doorgeseind. De bisschoppen, zich 4van deze zwakke zijde bewust, hebben gedaan wat ze konden om het euvel te verhelpen door enkele personen uit misschien onderver tegenwoordigde kring voor het concilie uit te nodigen. En wat is de reactie van Confrontatie? Zij telegrafeert naar Rome, dat hierin een truc moet worden gezien, een poging de goegemeente zand in de ogen te strooien, en ordinair stuk boerenbedrog. Wél charmant ten opzichte van degenen, diè de speciale uit nodiging van het episcopaat hebben aan genomen. En wèl onthullend voor de men taliteit, die de redactie van Confronta tie bezielt. Eigenlijk kan het na deze aanval nie mand verwonderen, dat ook de integri teit van kardinaal Alfrink persoonlijk door Confrontatie in het geding wordt gebracht. Hij heeft, aldus het telegram, in zijn interview met La Stampa maar wat staan kletsen, heeft van zijn eigen kerkprovincie een beeld opgehangen dat nergens op slaat, bewust de zaken gun stiger voorgesteld dan ze in feite liggen. Confrontatie gaat er kennelijk vanuit, dat haar eigen wijze van voorlichten ook door kardinaal Alfrink wordt gehan teerd. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Rome zal er wel niet van onder de indruk komen, denken wij. En Neder land ook niet. De drie verontrusten, die op het concilie een restzetel bezetten, hebben al laten weten, dat zij zich van Jret telegram distantiëren. De heren Asberg en Bongaarts overschatten zich grenzeloos^ als ze menen namens alle lezers van hun blad, laat staan namens alle verontrusten van Nederland te mo gen spreken. Als het er op aankomt, ver tegenwoordigen zij alleen maar zich zelf. Beveiliging tegen overval Het was een moot bericht onlangs, de vernuftige vinding van het bestuur van de Verenigde Machine Fabrieken (VMF) om dit concern te beveiligen tegen over rompeling door een financieel machtiger groep. De VMF heeft een systeem van voorwaarden, waaraan een concern, dat de meerderheid wil verwerven in het aandelenkapitaal van de VMF, zal heb ben te voldoen. Wanneer de aspirant- overnemer deze voorwaarden niet waar blijkt te kunnen maken dan krijgt een (we weten niet welke) groep die aan geduid wordt als een „bevriende", zo veel (voor 90 miljoen) nieuwe aandelen in de VMF in haar bezit, dat de aspi rantovernemer nooit, al zou hij ook alles (voor achtentachtig miljoen gulden) aan delen in de VFM hebben weten te be machtigen, de meerderheid zal kunnen veroveren. Deze veiligheidsmaatregel kan bij levensgevaar a la minute in wer king treden, omdat de geheimzinnige „vriendenclub** van de VMF een optie bezit tot het nemen van het reddende aantal aandelen. Deskundigen in de financiële wereld hebben reeds erkend dat deze vondst even vernuftig als doeltreffend is. Men moet er begrip voor hebben dat de VMF zich heeft willen wapenen tegen overval lers. De laatste jaren zijn er in ons land en elders tal van voorbeelden te zien geweest van bijzonder onprettige aard. Zij wekten bij buitenstaanders de indruk dat in de wereld van het kapi taal een strijd op leven en dood gevoerd wordt om macht en bezit. Een jungle- strijd, zonder meer. Voor een rustige maatschappelijke ont wikkeling en een stabiele samenleving kan zulk een strijd die met geen enkele overweging van algemeen belang of van sociale aard rekening houdt bepaald niet bevorderlijk zijn. We hebben maar al te vaak ervaren dat dergelijke trans acties met name bijzonder schadelijke sociale gevolgen kunnen hebben. Daarom dienen we. er dan ook grote waardering voor te hebben dat de VMF in het geheel van de zojuist genoemde voorwaarden ook gesteld heeft dat voor een overname „zonder verweer" door de overnemendpartij onder meer aan nemelijk gemaakt zal dienen te worden, dat zij de continutïeit van de onderne ming en dus de belangen van de betrok ken werknemers za'. kunnen garanderen. Het gaat hier momenteel reeds om 26.000 werknemers! Er is wel eens gezegd we menen onder anderen in het Oostenrijkse bur gerlijk wetboek dat eigendom ook 'n sociale functie heeft. De VMF is onge twijfeld al heeft zij het beveiligend systeem van voorwaarden primair voor eigen continutïeit ontworpen ook van mening dat het in deze wereld niet enkel gaat om economische en financiële be langen, maar ook om ideële. Uiteraard kan deze beveiliging nog andere belan gen dienen dan de zoëven genoemde sta biliteit en de positie der werknemers. Het kan ook uit het oogpunt van natio nale economie heilzaam zijn, dat er geen overrompeling in de grootindustrie kan voorkomen. Een voorbeeld: er bestaat een Neder landse vinding, om betrekkelijk goed koop verrijkt uranium te maken, door middel van de zogenaamde ultracentri fuge van prof. Kistemaker. Deze vinding zal onder anderen voor de verwekking van goedkopere elektriciteit van groot belang zijn. De VMF is bij dit alles geïnteresseerd, en men werkt al enige tijd aan de realisatie van deze vinding. Het ligt voor de hand dat de VMF grote buitenlandse concerns een lokke- lijke prooi zou kunnen worden, alleen reeds om dit ene project. Waarmee be wezen is. dat ook uit nationaal oogpunt de vondst van de VMF ter beveiliging tegen overrompeling van waarde kan iEDERLAND I (STER- reclame-uitzendingen om 18.55, 19.03, 19.56 20.16) NTS 18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort NCRV 19.07 uur: Breng eens een zonnetje, amusementsprogr. 19.27 uur: Durf te leven 20.00 uur: Journaal (NTS) 20.20 uur: Hier en nu. actual iteitenru biïek 20.45 uur: De grote kans. •22.00 uur: Liedjes in 't land, liedjesprogramma 22.30 uur: Pasfoto 22.35 uur: Tweede journaal (NTS) TELEAC 23.00 uur: Kijk eens wat ik zeg NEDERLAND II (STER- reclame-uitzendingen om 18.55 en 20.16) NTS 18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: Scala, magazine AVRO 19.30 uur: De Monkees, t.v -serie 20.20 uur: De Danny Kaye Show 21.10 uur: Literaire ontmoeting met Jacques Hamelink 22.00 uur: Televizier, actualiteitenrubriek CVK/IKOR 22.20 uur: Je moet er geweest zijn NTS 23.10 uur: Tweede journaal Televisie morgen NEDERLAND I NTS/NOT 11.00 uur: Schooltelevisie De mei aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma'a. STRAKS OP T.V.? (Van een onzer verslaggevers) LEIDEN Wim Kan is uiteindelijk tóch gezwicht voor de televisie. Hoe wel hij nog nooit met zijn A.B.C.- cabaret cp het scherm heeft willen komen ,is hij nu door de knieën ge gaan voor een aanbod van de VARA. Het volledige programma van ..Hop! Hop! Hop! van Wim Kan en Carrie Vonk en hun medewerkers is begin deze week in de Leidse schouwburg opgenomen. ..In eerste instantie voor het televi sie-archief". zo luidde hel. Het is echter niet uitgesloten, dat Wim Kan. die in september de laatste voorstelling geeft van dit program ma, na liet zien van de televisie opnamen toestemming tot uitzending zal geven. De VARA-televisie heeft kosten nocli moeite gespaard om het programma onder t.v.-regie van Berend Boudewijn zo goed mogelijk Speciaal voor deze opnamen werden zowel maandag- als dinsdagmiddag generale repetities gehouden. De feitelijke opnamen hadden op beide avonden plaats tijdens de gewone voorstellingen voor t Leidse publiek. Met de opnamen was een bedrag van rond f30.000— gemoeid. Het is niet toevallig dat als plaats van de t.v.-registratde de Leidse schouwburg is gekozen. Wim Kan is namelijk zeer gehecht aan dit oude theater en aan het Leidse publiek: Ook de radio-opnamen voor de bekende oudejaarsavond-confé rences wei-den in de regel in deze schouwburg gemaakt. Hans Tièmeyer als Joe in het t.v.-spel „De grote kans", dat de N.C.R.V. vanavond op het scherm (ADVERTENTIE) ,.Ik weet niet Een platenbon is altijd raak! Belangwekkendste t.v. bood gisteren het NTS-programma over het Pastoraal concilie in Noordwijkerhout. Niet omdat het „nieuws" opleverde. Het concilie- nieuws is immers al lang bekend. Maar omdat het in beeld en geluid de sfeer liet proeven die tjjdens de besprekingen heerste. Het conflict tussen de „precie- sen" en de „rekkelijken" bleek er zon neklaar. al moet gezegd dat het woord gebruik van sommigen der rekkelijken scheen te wijzen op een gebrek aan vegadertechnick. Dat hun mening des alniettemin goed overkwam was het meest positieve punt van deze reportage. Iets uitzonderlijks had Rood wit blauw. Omdat onder deze vlag een VAR A-pro gramma werd geschoven waar iedere nationale kleur aan ontbrak- De uitzen ding betekende overigens een klein evenement omdat het een hoogst merk waardig interview behelsde met Yoko Ono, de vreemdsoortige Japanse „kun stenares" en haar huidige bedgenoot beatle John Lennon. Het werd een merkwaardige, soms heel grappige, men geling van ongelooflijke rim-ram bene vens een humoristische beschrijving van beider arrestatie wegens het bezit van verdovende middelen. Wat. ons betreft hebben Lennon noch Yoko ooit op een voetstuk gestaan. Ware dit wel het ge val. geweest dan zouden zij er gister avond afgevallen zijn. De NTS bood in de vijfde aflevering van Eigentijdse de Japanse inzending voor de Salzburger Opernreis 1968. Or- j pheus in Hiroshima, die daar de tweede prijs behaalde. Dat leek interessant te kunnen worden omdat we zouden kun nen zien hoe aan de andere kant van de wereld, in een land met een geheel an dere cultuur televisie wordt bedreven. Het werd een teleurstelling. Muzikaal was deze t.v.-opera van een gematigd- modern Europees gehalte. De t.v.-vorm- geving was soms heel fraai, maar ver toonde evenmin iets eigens waarvan men zou kunnen zeggen dat het speci fiekJapans was. Sommige effecten waren in hun kitscherigheid bepaald hel Europees Vg. T.V.-SPEL VAN VANAVOND: De grote kans Nog geen maand na „Onder druk gezet" brengt de NCRV vanavond een tweede spel van de Amerikaanse au teur Paddy Chayefski op het scherm. Ditmaal de Nederlandse versie van „The big deal", de grote kans. Chayefski. thans vijfenveertig jaar, heeft naast zijn werk voor toneel en film bijzondere bekendheid gekregen als auteur van televisiespelen. In het invloedrijke vakblad Variety heeft eens gestaan, dat hij zich van dit medium bedient alsof hij het had uitgevonden. Hij heeft in Amerika dan ook vele na volgers, waarvan onder andere Regi nald Rose, Gore Vidal, Ted Mosel en Rod Serling moeten worden genoemd. ..De grote kans" handelt over een aan nemer, die door allerlei omstandig heden niet meer meetelt. In dit spel maakt men een dag mee uit zijn leven, waarin hij wanhopige pogingen in het werk stelt een klein kapitaal te lenen in het zakenleven. Ook de familiever- houdingen spelen hierin een belangrij- De hoofdrollen in „De grote kans" worden gespeeld door Hans Tiemeyer en Pleunie Touw. De regie is in han den van Willy van Hemert, die ook de vertaling verzorgde. (Ned. I, 20.45 uur) (Van een onzer verslaggevers) HILVERSUM De Nederlandse tele visie brengt Heintje op het scherm. Dat zal maandagavond gebeuren in het NCRV-programma Pick-up. dat enkele weken geleden in zijn t.v.- show presteerde, zo gebeurt het ook maandagavond. Men zendt een frag ment uit van de Peter Alexander-film, waarin Heintje een rol speelt. Toeval lig juist het fragment waarin Heintje hel liedje „Mamma" zingt. HILVERSUM I AVRO 21.34—22.30 uur: De verdwijning van Roger Starr, luisterspel HILVERSUM II NCRV 20.25—21.35 uur: Stereo-steravond 22.40—23.55 uur: Onvoorzien, sluitpost van de d RADIONIEUWSDIENST HILVERSUM I: 7.00, 8.00. 11.00, 13.00, .16.00, 18.30, 22.30, 23.55 HILVERSUM II: 7.00, 7.30, 8.00, 8.30. 11.00. 12.30, 16.00, 18.00, 19.30, 22.30, 23.55 HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00 RADIO nen (gr). (11.00—11.02 Nieuws). 11.33 Stereo: Pianorecital: semi-klassieke en klassieke mu ziek. 11.55 Eeui,benei,tin. MRU: 12.00 Blik PROGRAMMA HILVERSUM I (402 m) A AVRO: 18.00 Nieuws. 18.16 Radiojournaal. 18.20 Uitzending van de Volkspartij voor Vrijheid en Demo cratie. 18.30 Stereo: Licht instrumentaal en semble. 18.50 Gesproken brief. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Knipperlicht: programma voor alle weggebruikers. 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Pastor in Nederland: gesprekken..AVRO: 20.05 Tsjechisch Filharmonisch orkeste en solist: moderne en klassieke muziek. 21.34 De verdwijning van Roger Starr, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40 Radiojournaal. 22.55 Ra dio Symfonie-orkest van Johannesburg (opn): werken van Zuid-Afrikaanse componisten. 22.30 Stereo: Fluit en klavecimbel: klassieke HILVERSUM "li (298 m) NCRV: 18.00 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: Blokflui tenensemble; koorzang en saxofoonkwartet. 18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.46 Actuali teiten. 19.05 Spektrum: nieuws uit de protes- van Het Leger des Hells. 19.35 Stereo: Lich te orkestmuziek. 20.00 Stereo: Sll de Strand jutter, serie hoorspel (dl. III). 20.25 Stereo: Steravond: gevarieerd programma. 21.35 Ste reo: Lichte grammofoonmuziek. 21.50 Orgel Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. Over heidsvoorlichting: 12.28 Uitzending voor de landbouw. NRU 12.39 Stereo: Lichte orkest muziek (gr). 12.49 Recht en slecht, praatje. 13.00 Nieuws. VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Voor de middenstand. 13.25 Stereo: Klas sieke kamermuziek (gr). NRU: 14.10 Toeris- buitenland. 14.30 Poëzie op punten: wedstrijd in het voordragen van luchtige poëzie. 15.00 Klein chanson. VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Thuis: programma voor thuiszittenden. 16.45 Concerl: A. Nederlands Studentenorkest met solist: moderne en klassieke muziek: B. Pia norecital: klassieke muziek. 17.40 Informa- HILVERSUM>Ine(298 m) - KRO: 7.00 Nieuws 7.10 Het levende woord. 7.15 Badinerie: klas sieke en moderne muziek (gr). (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging; 8.00 (9.00—9.10 Gymnastiek voor de huisvrouw). 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo: Aubade: klas sieke en moderne orkestmuziek. 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. 12.00 Van twaalf tot twee Gevarieerd pro gramma. (12.22 Wij van het land: 12.26 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden maar..). 14.05 Schoolradio. 14.30 Stereo: Mu- siësta: licht gevarieerd muziekprogramma. concert: klassieke en moderne muziek. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.46 On voorzien: De sluitpost van de dag. 23.55— BRUSSEL NED. (324 m) 18.00 Nieuws. 18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportuit- slagen. 18.30 Franse les (herhaling). 18.33 Verkeerstips. 18.40 Grammofoonmuziek. 18.45 Sport. 18.52 Taalwenken. (herhaling). 18.55 Grammofoonmuziek. 19.00 Nieuws, weerbe richt en actualiteiten. 19-40 Lichte orkestmu ziek. 19.45 Vrije politieke tribune. 19.55 Gram mofoonmuziek. 20.00 Openbaar kunstbezit. 20.10 Vlaamse muziek. 20.30 Hoorspel. 21.25 Concert. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 De zeven kunsten: plastische kunsten. 22.30 Jazzmuziek. 23.00 Nieuws. 23.10 Klassieke mu ziek. 23.40—23.45 Nieuws. VRIJDAG HILVERSUM I (402 m) AVRO: 7.00 Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. VPRO: 7.54 Deze dag. AVRO Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. (8.30— 8.33 De groenteman). 8.50 Woordelijk- van daag de dag. NRU: 9.00 Voor kleine bezet ting: moderne kamermuziek (opn. gedeelte lijk stereo). (9.35—9.40 Waterstanden). AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami een volk-Ieren. 15.30 Stereo: Proefdraaien nieuwe lichte grammofoonplaten met com mentaar. 16.00 Nieuws. 16.02 Persoverzicht 16.15 Lichte muziek. 16.30 Boem: Pop-show (16.45—17.05 Stereo: Iene miene muze-nieuws over underground en westcoast music). 17.15 Sportkompas. 17.45 Actualiteiten. HILVERSUM m (240 m en FM-kanalep)' »- VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Kltnk-klaar. zonder nonsens. (10.00 Nieuws). NRU: 11.00 Nieuwa 11.03 MiCJonotities. VPRO: 12-00 Nieuws 12.03 Agent 000. 13.00 Nieuws. 13.03 Han. Kemna. 13.30 Help. TROS: 14.00 Nieuws 14.03 Lynx (of Los). AVRO: 15.00 Nieuws 15.03 Muziek Boetiek. (16.00 Nieuws). I7.oo Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.05—18.00 Tus sen 10 plus en 20 min: programma voor d« tieners. BRUSSEL NED. (324 m) 12.00 Nieuwa 12.03 Gevarieerde muziek. 12.40 Weerbericht programmaoverzicht en SOS-berichten voor de schippers. 12.48 Gevarieerde muziek. 12.35 Buitenlands persoverzicht. 13.00 Nieuws weerbericht, dagklapper en beursberichten 13.20 Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 School radio. (15.00—15.03 Nieuws). 15.30 Concert 16.00 Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.09 Film muziek. 16.15 Etnische muziek 16.45 Volks muziek. 17.00 Nieuws, weerbericht en mede delingen. 17.15 Lichte grammofoonmuziek Centrum met stuk van Gerlinde Reinshagen De 42-jarige Duitse schrijfster Gerlind Reinshagen debuteerde het vorig jaar met een toneelstuk Doppelkopf, een sociaal- politiek stuk .dat duidelijk uit de Brecht- schooi stamt. Centrum heeft het op het repertoire genomen en de voorstelling ervan gisteravond in Den Haag gebracht. Daar zou oorspronkelijk Adrianus VII vertoond worden, maar deze voorstelling moest vervallen wegens ziekte van Allard van der Scheer. Opgespoord door Haagse recherche In Den Haag is gistermiddag een geestelijk gestoorde gedetineerde ont snapt. De 46-jarige man, die verpleegd wordt in de rijkspsychiatrische inrichting in Avereest, was na een bezoek aan een dokter met zijn begeleider naar zijn ouders in de Breedstraat gegaan. Door een voorwendsel wist hij de woning te verlaten. Omstreeks half acht kon hij door rechercheurs in de Archipelbuurt worden aangehouden. liep echter regelrecht naar de voordeur en ontkwam aan zijn verpleger-bewaker. De Haagse politie, die werd gewaar schuwd. zette veel mensen in om de gedetineerde op te sporen. De man. die destijds veroordeeld werd in verband met mishandelingen, zou gevaarlijk krui nen zijn. Rechercheurs kwamen erachter dat hij zich bij familie in de Archipel- buurt ophield. Enkele politiemannen vonden de gedetineerde in de woning. Na een gesprek liet hij zich gewillig wegbrengen. De Haagse politie had ge üniformeerd personeel in de omgeving van het huis als „stand-by" voor het geval dat de man verzet zou plegen. (ADVERTENTIE) „Ze vond 't fijn om zelf uit te zoeken" Een platenbon is altijd raak! j Joker heeft Peter Oosthoek het stuk i in zijn bewerking genoemd iliet is door hem gesitueerd in Nederlanden het is een beeld van een feestavond van perso- i neel en directie van een bedrijf, waarbij allerlei wrijvingen aan het licht treden i Hendrik Hofman, een personeelslid dal zich langzamerhand een goede positie I heeft veroverd bij de directie, wordt I daarbij de verpersoon lij king van 't drama van de klassentegenstellingen: enerzijds wil hij hogerop, zijn positie verbeteren en anderzijds beseft hij dat het zo doen de onmogelijk voor hem zal zijn oude vrienden niet te verraden. Het stuk houdt vele beloften in: er zijn heel knap gekarakteriseerde perso- nen. die in hun onderlinge verhoudingen i veelal in dramatische conflicten gewik keld zijn. Gerlind Reinshagen is sterk in het scheppen van spanningen tussen I de personages. Maar dat is niet. genoeg: I zij blijkt de vorm voor haar thematiek nog bij lange na niet te hebben gevon- den: vaak zijn er al te veel woorden j nodig en ook de ritmische geleding van 't stuk zou nadere aandacht moeten hebben. Het is dan ook een beetje verwonder lijk. dat Peter Oosthoek dit onrijpe stuk goed genoeg heeft gevonden voor een Nederlandse voorstelling, die hij heeft geregisseerd. Er zijn veel knappe elemen ten en momenten ln de regie, waarin Oosthoek vooral de taal 'n functie heeft gegeven in een bijna geheel ontbrekend decor en met uiterst simpele aanduidin gen van feestelijkheden. Maar een defi nitieve en sluitende vorm is' ook hier niet gevonden: men heeft voortdurend het gevoel dat alles wat op het toneel ge beurt voor hetzelfde geld ook anders had j kunnen warden gedaan. Ondanks het Jeitdat de voorstelling van gisteravond wat stroef verliep mis schien doordat men. het stuk al vrij lang niet meer had gespeeld, gaf Piet Römer een zeer gespannen en tragische vertol king. van de hoofdrol: de in tweeën ver scheurde boekhouder, die alle aansluiting met de maatschappij aan het verliezen is. Ook Ferd Sterneberg, Wim van den Heuvel, Elisabeth Hoytink en Karin Haage speelden vóór treffelijke rollen. Verder was er een uitstekend ensemble aan het werk. De voorstelling van Adrianus VII van Peter Luke, die dus verviel, komt in ieder geval nog in Den Haag. zo beloofde Peter Oosthoek in een kort woordje ter veront schuldiging vooraf. Hopelijk spoedig. Een platenbon is altijd raak! Aleer zieken bij Toneelgroep Centrum AMSTERDAM (ANPi In verband met ziekte van Elizabeth Hoytink is het voor toneelgroep Centrum onmogelijk ge worden het toneelstuk „Joker" verder te spelen. Deze voorstelling zou heden avond in Nijmegen en morgenavond in Laren worden gebracht in plaats van respectievelijk „Adrianus VII" en „Een dag uit de dood van verdomde Lowie- tjes", voorstelling, die reeds door ziekte van Allard van der Scheer moesten wor den gewijzigd. Ambtsverlating in België hoger dan in Nederland ANTWERPEN (KNP) In België zijn i de afgelopen 5 jaar naar schatting 1800 priesters uitgetreden. Precieze cijfers daarover zijn niet bekend, omdat de bis dommen daarover bijzonder terughou- dend zijn. Aldus werd gisteren bekend gemaakt op een persconferentie van de j werkgroep „Exodus" in Antwerpen. De uittredingen in België zijn talrij- kei dan in Nederland. In totaal telt de 1 Kerk van België rond 10.U00 diocesane priesters en een kleine 10.000 priester religieuzen. Het aantal uittredingen heeft over de afgelopen vijf jaar onge veer 9 procent, bereikt. In Nederland met zijn 10.000 priesters ligt over dezelfde periode het aantal uittredingen tussen de 5 en 6 procent. De werkgroep, die bestaat uit priesters en leken, constateert, dat er in België duidelijke discriminatie wordt gepleegd niet alleen tegenover de uittredende priester, maar ook ten aanzien van zijn vrouw of verloofde. Er is zelfs sprake van broodroof. De werkgroep verklaarde, dat zij mei het woord „exodus" (uittocht) niet be doelde aan te geven, dat zij de uittocht der priesters wil bevorderen, maar veel- Dit zijn Kammersüngexin Sari Barabas en Kammersanger Anto nio di Monta-Bergmeister. Zij ver tolken de hoofdrollen in Lehdrs operette Schön ist die Welt, waar van het Deutsche Tournee-Theater München op donderdag 23 en vrij dag 24 januari voorstellingen geeft in de Prins Willem-Alexanderzaal van het Nederlands Congresgebouw te Den Haag. De voorstellingen staan onder leiding van de ver maarde dirigent prof. dr. Wilhelm Schönherr. Het orkest is het Sym- phonie-orkest van Boedapest (Min Voorts werkt nog mee het ori ginele Miineher Schram/mei-Trio Dollinger. VANAVOND VIA NED. II: Je moet er geweest zijn (als blanke) HILVERSUM „Je moet er geweest zijn., als blanke is de Nederland se titel van een BBC-documentaire over Zuid-Afrika, die avond 16 janua ri door IKOR-CVK wordt uitgezonden (Ned. II, 22.10 uur). De film werd ge maakt door Hugh Bernett, die meer controversiële BBC-documentain op zijn naam heeft staan. In deze film komen uitsluitend blanke Zuidafrikanen aan het woord. Vrijwel zonder uitzondering verdedigen zij de apartheidspolitiek van hun land. In schrijnend contrast met hun den staan de beelden van de film: beelden van het Afrika van de neger. Deze neger komt zelf ook aan het woord, maar dan in een tweede docu mentaire, die volgende week donder dagavond, 23 januari, eveneens 22.10 uur op Ned. II zal worden gezonden. De titel van deze tweede do cumentaire luidt: „Je moet er ge zijn.als neger!" eer de overgang van een binnenkerkelijk naar reëel maatschappelijk engage ment. Het is onze bedoeling zo werd verklaard begrip en menselijk mee leven te wekken voor priesters en kloos terlingen. die het ambt neerleggen. Een platenbon is altijd raak! De militair met palet en camera, de 17de tentoonstelling van schilderijen, teke ningen en foto's gemaakt door Neder landse militairen, wordt dinsdag 21 ja nuari te Apeldoorn geopend. Ze om vat 94 tekeningen en schilderijen en 191 foto's. De tentoonstelling zal later te zien zijn in Vlissingen, Den Haag (Frederikskazerne 11 Urn 14 febr.), Breda en Oldenzaal. (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG De ongeveer 4000 oT- ficieren en onderofficieren, die tussen en 1975 moeten al'vloci cnals gevolg de reorganisatie by de landmacht krij gen geen gouden handdruk. Enige jaren geleden werd die wel toe gekend aan een aantal hoofdofficieren, die toen al overcompleet waren. Maar voor zo'n groot aantal als nu wordt zo' maatregel veel te kostbaar. Staatssecif taris Haex wil wel een zo soepel mc gelijke afvloeiing bereiken en daarbij een aantal regelingen ontwerpen. De reorganisatie van de landmacht noodzakelijk geworden in verband met allerlei nieuwe mogelijkheden op per soneel en materieel gebied. De au torn: tisering speelt daarin een grote rol. In dit verband moet zeer waarschijnlijk ook een aantal burgerambtenaren Defensie van werkkring veranderen. D« reorganisatie brengt tevens met zich mee, dat ongeveer 1000 dienstplichtigen minder nodig zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2