toneel dagelijks 'n goede portie vlees SteCcidóc (Sowmnt AKU doet bod op Zwitsers concern Venus op mars Sedert vorig jaar nauwe samenwerking ,De wittersvan Hans Andreus Theater met moralistische klucht van Goldoni Hongaarse dansen in Congresgebouw PAGINA' 2 I DB LEIDSE COURANT DONDERDAG 9 JANUARI 1969 (ADVERTENTIE) Allemaal in de greep van „frustatie AAN twee nieuwe begrippen zullen zelfs de heruitgaven van schoolwoorden- boeken en andere leermiddelen niet kun nen ontkomen: „frustratie" en „esta blishment". Deze termen zijn „in" op alle terreinen waar van spanning tussen groepen mensen sprake is. Het lot heeft gewild dat de twee nieuwe modewoorden meestal onverbreke lijk met elkaar verbonden zijn. Want de één voelt zich „gefrustreerd", omdat de ander te veel op zijn „establishment" Zolang „Van Dale" het beslissende woord nog niet gesproken heeft, mogen we omvoor het bepalen van de fijne gevoelswaarde van zo'n situatieschets met frustraties door establishment verlaten op het Engels en het Latijn. En dan wordt de simpele verklaring dat de een zich gedwarsboomd voelt, doordat de ander te veel op zijn positie staat. Crustratie en establishment, ze worden A allerwege ontdekt als de grote hinder nis op de weg van de mens naar zijn totale welzijn: In de Kerk. in de poli tiek. in het bedrijf, aan de universiteit, op school, in het verenigingsleven. Ja zelfs in het gezin. Frustratie is dan doorgaans een han deling waarbij het de vooruitstrevend en. de fris-denkenden zijn die als lijdend voorwerp moeten fungeren; establish ment betreft een situatie waarbij weer barstige conservatieven als dominerend onderwerp optreden. Gefrustreerd wor den zij die de blik gericht houden op de toekomst door hen die met beide handen him establishments als het voor hen goede verleden, vasthouden. Maar pas op; het is allemaal niet zo simpel Want wie moeite doet om op meer te letten dan alleen maai' op facades, ontdekt dat menig litanie van Jammer klachten over' frustraties uitmondt in de begeerte naar een nieuwe vorm van esta blishment. Wie zich nu gefrustreerd voelt, is soms al bezig anderen te frustreren en legt daarmee de grondslag voor een eigen establishment. Uit die mentaliteit wordt dan het zoeken naar wat verenigen kan gestaakt, omdat dit richt naar een com promis en dus wijst op zwakte, halfslach tigheid en vrees om revolutionair te zijn. Van de revolutie is wel eens gezegd dat ze meestal ook haar eigen kinderen ten offer brengt. De manier waarop thans ten strijde getrokken wordt tegen de frustratie, dreigt ons allemaal in de greep van de frustratie te brengen. Straks zitten we met een generatie die verkondigen moet: „Wie uwer zonder frustraties is, krijgt de eerste Nobelprijs voor establishment". En dan meldt geen kandidaat zich aan. Adieu, grenspalenslechting IV IEUWE beperkingen op de belasting vrije invoer van sigaretten uit Bel gië bevestigen yog eens, hoe nadelig het voor de Benelux en andere op het over bodig maken van douanecontrole ge richte maatregelen is, wanneer de Ne derlandse overheid of andere regeringen eenzijdig op het gebied van accijnzen be slissingen nemen. Door de fikse verhoging van de si- garettenprijs in Nederland (uitsluitend een gevolg van de fiscale heffing) wordt het meebrengen van sigaretten uit Bel gië een aantrekkelijke zaak. Wanneer de Nederlandse regering eenzijdig doorgaat met het opjagen van de benzineprijs, wordt het binnenkort ook nog de moeite waard om zijn tank in het buitenland te gaan vullen. Behalve de consument in het algemeen is de kleinhandel in de grensgebieden de dupe van deze maatregelen. Op zichzelf is dan ook wel begrijpelijk, dat minis ter Witteveen de douane opdracht heeft gegeven scherper toe te zien op de be lastingvrije invoer van sigaretten uit België en dat in dit verband het begrip „grensbewoner" uitgebreid is tot iede?:- een die maximaal 25 kilometer van de Belgische grens woont. Volgens financiën zijn er tegelijker tijd maatregelen genomen om te voor komen dat deze verscherpte controle aan de grens tot oponthoud voor het ver keer leidt. Laten we hiervan het beste hopen, maar wil de scherpere controle inderdaad zin hebben, dan lijkt ons de realisering van deze hoop een dubieuze zaak. En in elk geval saat wel vast, dat we voorlopig nog maar „adieu grenspalenslechting" moeten roepen! Want wanneer de Nederlandse overheid vandaag iets beslist dat de vrijheid van handelsverkeer bevordert, doet ze mor gen toch wel weer iets, wat hier tegen de eco- Maastricht-terecht-boos BURGEMEESTER Baeten van Maas tricht heeft in zijn nieuwjaarsrede andermaal de centrale regering de knel lende vraag onder de neus gewreven, waarom ze nalaat bepaalde beslissingen te nemen die Limburg compensatie kunnen geven voor h'ét verlies dat op langere termijn, vanwege h^t^sjpitgix,van de mijnen te verwachten valt. Mr. Baeten doelde vooral op de wei gering om de vestiging van wetenschap pelijk onderwijs in Limburg mogelijk te maken. Wij blijven bij onze mening, dat de Maastrichtse burgervader met de ze kritiek gelijk heeft. Er zijn verschillende redenen die er voor pleiten de eerstvolgende instelling voor hoger onderwijs op Limburg te richten; daarover hebben we vroeger al meer dan eens geschreven. Ondanks het feit, dat slechts een minderheid van de ministeriële adviescommissie wat be treft de eerstvolgende medische facul teit voor Maastricht geopteerd heeft, zou naar onze mening minister Veringa toch goed eraan doen die minderheid te volgen of zichzelf en zijn departement zodanig vast te leggen dat dan op an dere wijze de vestiging van wetenschap pelijk onderwijs in Zuid-Limburg gega randeerd is. Bij culturele, sociale en algemeen maat schappelijke redenen kunnen hiervoor ook ^figj .^onomisgke, factoren in het ge ding-dórden gebracht. Wij achten het niet uitgesloten, dat op de duur een eigen centrum van wetenschappelijk on derwijs in Limburg zoveel werkgelegen heid gaat scheppen, dat de resultaten hiervan zwaarder wegen dan die van het met veel pijn en moeite overbrengen van een paar overheidsdiensten uit de Rand stad naar het zuidoosten des lands. Met het oog op de dreigende overbe volking bij andere faculteiten als die van „medicijnen" alleen,- zou het aanbeve ling verdienen, wanneer het kabinet nu eens snel in Limburgs belang de knoop doorhakt. Dit geschiedt dan ongetwijfeld ook in het belang van het wetenschappe lijk onderwijs in het algemeen. GOED nieuws dat zoals de heer Sdhüttelhelm in zijn nieuwjaarsrede aankondigde in de N.O.S. straks radio en televisie ten opzichte van elkaar niet als stiefkind en eigen kind. maar als gelijkberechtigde telgen van hetzelfde ouderpaar behandeld zullen worden. Wanneer Hilversum er dan ook dn slaagt om bij liet oopzetten van nieuwe projec ten een urgentieprogram niet vöórrang in de juiste volgorde op te zetten, zullen kijkers en luisteraars van de N.O.S. veel verbeteringen te wachten hebben. Gaat het om ontginnen van nieuw ter rein. in de zin van uitbreiding van zend tijd. dat geloven we dat de radio met Voorrang in „Hilversum" afbouw van Hilversum-3 en in passende •mate uitzendingen des nachts voorrang moet hebben 'boven drastische uitbreiding van de televisiezendtijd. Wanneer het normale aVondprograaii op één der zen ders wat later zou eindigen en gedurende het weekend het assortiment wat groter wordt, is dn redelijke mate aan reële ver langens voldaan. De N.O.S. en haar omroepverenigingen moeten de eventueel beschikbare finan ciële middelen dan maar eerst besteden aan kwalitatieve verbetering van het pro gram Want verschillende onderdelen ARNHEM (ANP). De algemene Kunstzijde Unie N.V. (AKU) heeft een overname-aanbod gedaan aan de aan deelhouders van de Zwitserse Sastig AG te Glarus. Sastig is de houdstermaat schappij van een zevental ondernemin gen, de belangrijkste hiervan is Feld- mühle A.G. te Rohrschach.Deze onder neming produceert nylon, textielgaren, rayontextielgaren. celoofaan en kleef- band. Feldmühlc telt 1400 personeels- Sedert januari 1968 is er een nauwe samenwerking tussen AKU en Feldmühle om de ontwikkelingsmogelijkheden van beide ondernemingen op de Zwitserse markt te verbeteren. De ervaring sedert dien heeft de wenselijkheid aangetoond van een belangrijke uitbreiding van deze samenwerking. ïn december 1968 zijn hierover onderhandelingen tussen Sastig (ADVERTENTIE) „Morgen is *U Jarig. Wat moet ik geven?" Een platenbon is altijd raak de AKU-groep begonnen. Daaruit re sulteerde een omruilaanbod van AKU aan alle aandeelhouders van Sastig, dat tot 31 januari 1969 geldig is. Dit houdt in. dat voor 3 toonderaandelen van no minaal Zw. Frs. 500, 25 gewone aandelen AKU (ex-interimdividend) alsmede Zw. Frs. 375 in «mtanten worden aangebo den en voor 3 aandelen op naam nomi naal Zw. Frs 100 5 gewone aandelen AKU (ex-interimdividend) alsmede Zw. Frs. 75 in contanten. Het aandelenkapitaal van Sasiig A.G. beslaat uit 7.000 toonderaandelen van nominaal Zw.Frs. 500 en 56.700 aandelen p naam van Zw. Frs. 100 nominaal. Het bestuur van Sastig keurt het aan bod goed en beveelt de aandeelhouders in het aan te nemen. Met de voornaamste aandeelhouders, die reeds te kennen hebben gegeven van het ruilaanbod gebruik te zullen maken zijn maatregelen getroffen, dat de uit de transactie te ontvangen AKU-aandelen niet op zodanige wijze vervreemd kun nen worden, dat daardoor een koers- drukkend effect kan ontstaan. (Van onze muziekredacteur) DEN HAAG Naar we van de zijde van de orkestcommissie verna hebben de leden van het Gewestelijk Orkest voor Zuid-Holland een schrijven gericht tot het dagelijks bestuur deze instelling met het verzoek invloed aan te wenden Bart van Beinum te doen terugkomen op zijn ontslagaanvrage. Ze achten hun sociale en artistieke positie bij zijn leiding het best gewaarborgd. Vanavond via Ned. In het VARA-televisieprogramma van vanavond is van 21.30—22.00 uur de eenakter „De witters" van de Neder landse auteur Hans Andreus te zien. Het spel werd voor de televisie bewerkt door Hans Andreus en Berend Boude- De beide witters in dit spel worden ge speeld door Luc Lutz (rechts op de foto) en Bas ten Batenburg (links). Zij voeren een tamelijk banaal gesprek met de vrouw des. huizes, die de platte taal van de beide mannen niet gewend is, maar nieuwsgierigheid en verveling brengen haar ertoe te blijven luisteren. De rol' van de vrouw des huizes wordt vertolkt door Martine Crefcoeur. Het stuk „De witters" werd met veel succes gespeeld in»dé Bi «solovoorstelling van het Nieuw Rotterdams Toneel. 55 55 Grove effecten Carlo Goldoni is een van de vaste auteurs van toneelgroep Theater, waar men haast telkenjare op terugkeert. Als nieuwjaarspremière bracht met ditmaal in Arnhem zijn comedie l'Amante militaire, dat in de al te buitelige bewerking van Dolf Verspoor Venus op Mars heet. De voorstelling was gisteravond te zien in de Koninklijke Schouwburg, die weer eens dan half leeg was. Een groot deel de totale mislukking van de voor stelling moet op rekening worden gescho ren het gebrek aan reactie, dat al tijd het gevolg is van een tekort aan publiek. .Venus op Mars" is een komedie over soldaten en vrouwen, die met veel moei- verwikkelingen tot de juiste hu welijkscombinaties komen. Het bekende stramien dus. Daarbij voegt zich dan nog de geschiedenis van de knecht Arlechin- i, die als soldaat wordt geronseld en dan probeert daaraan te ontkomen, zodat dj nog bijna gefusilleerd wordt ook. Het tragische tintje. Theater heeft zijn uiter ste best gedaan, dit stuk op alle denk bare manieren als een anti-militaristisch spel te interpreteren en inderdaad liggen in eerste aanleg mogelijkheden daar- Maar sinds de Italiaanse toneelvernieu wer Giorgio Strehler dient Goldoni een andere Brecht te zijn en dun nog een heel moraliserende ook. Regisseus Hans Croiset ziet het kennelijk zo en hij laat deze comedie van Goldoni een anti-mili tair stuk zijn, met nota bene een moraal het slot, die zo nadrukkelijk is, dat men zich als toeschouwer niet anders dan beschaamd kan voélen over de ideeën die aan de overzijde van het voef- licht bestaan over de intelligentie van het publiek. Het decor bestaat voornamelijk uit 'n groot kanon, dat in de inzet van de voorstelling als een enorm phallisch symbool het toneel op komt rijden. Dat moet een lieve duit gekost hebben en het is verbazingwekkend, dat het kanon verder star op zijn plaats blijft staan, terwijl er toch mogelijkheden te over ADVERTENTIE Hèt cadeau per brief Een platenbon is altijd raak! Rosaura Feraneken F. Andrea Corallina SJoukje Hooyimaayer Pantalone Onno Molenkamp Alonsa Joop Keesmaat en Eric van der Donk, Margriet de Groot, Albert Abspoel, Jan Apon, Héns Pauwels en FranMin Lafour. meer waren, om het functioneler te ge bruiken, dan alleen maar voor de enkele grappen en grollen die ermee -(varen Eindhovenaar weer in „Per seconde wijzer' De heer E. Jager uit Eindhoven zal avond aan de vijfde ronde van de quiz „Per sekonde wijzer" beginnen. Hij heeft tot nu toe met zijn kennis over „Deze eeuw" een bedrag van f3350,— en 9 jokers verzameld. Bij een vraag in de vierde ronde over de standplaatsen van diverse internationale organen, maakte de heer Jager naar de mening van de VARA een fout, waardoor hij de ronde niet doorkwam. Achteraf kwam vast te staan dat de heer Jager op de bepaalde vraag wél goed had genaniwoord, waar door hij nu weer terug is. De tweede kandidate in de quiz is mejuffrouw Irina Novotny uit Den Haag, die met het onderwerp „Kunst" de tweede ron de zal ingaan. Presentatie Berend Bou- dewijn. Regie: Ellen Blazer. (Ned. I, 20.45 uur) Grappen en grollen waren er overi gens volop in deze voorstelling. Tot vervelens toe werden dialogen herhaald, liepen teksten langzaam over in liedjes en buitelde de knecht over het toneel. Nergens bleek een wezenlijke humor, er was kennelijk te weinig zelfkritiek ge weest tijdens de repetities, waarbij veel geïmproviseerd schijnt te zijn, getuige de toelichtingen in het programma. Frank Raven had overigens gezorgd voor dat kanon, dat het voornaamste deel van het decor vormde. Verder werd het decor aangegeven door klanken, zo als het krassen van een viool. Een ver vreemdingseffect, dat door de voortdu rende herhaling mislukte. Een pianola (zie Brecht) zorgde voor de begeleiding van de meeste liedjes, die wat moeizaam werden gezongen, ten dele vanwege het feit, dat Albert Abspoel de rol van Jos Knipscheer had overgenomen, hetgeen overigens werd nagelaten aón het publiek mee te delen. De vertaling van Dolf Verspoor, in de woordspelingen dikwijls erg h.b.s.-achtig, was maar gedeeltelijk „virtuoos", zoals Hans Croiset hem in het programma aanprijst. In het spel..was onvoldoende een heid. Sjoukje-Hooymaayer Was heel Btechtiaans vervreemdend bezig: de rol vb, n 't dienst meisjes (met de moraal aan het slot gestalte te geven, zodat die persoon in ieder geval al te nadrukkelijk werd. Ver der waren er nogal wat stereotiepe Gol- donifigwren, die niet nieuws aan 't beeld toevoegden. Een héél sterke rol overigens van Eric van der Donk, als een brute minaar, de enige die helemaal overeind bleef staan tijdens het geheel van voor stelling. Werkelijk heel knap. Het is jammer, dat Theater zich met zo veel geëngageerdheid op dit stuk heeft gestort. Het voertuig trekt de la ding eenvoudig niet. De overigens sym pathieke ideeën, die uit de voorstelling te voorschijn komen, hadden een juistere vorm verdiend en daarbij een bredere interesse van het Haagse publiek. JAN VERSTAPPEN (ADVERTENTIE) „HU houdt van muziek. Dus Een platenbon is altijd raak NEDERLAND I (STER- reclame-uitzendingen 18.55, 19.03, 19.56 en 20.16 u.) NTS 18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort VARA 19.07 uur: Kei-strriis op z'n Ita liaans 20.00 uur: Journaal (NTS) 20.20 uur: Achter het nieuws 20.45 uur: Per seconde wijzer. 21.30 uur: De Witters, tv.-spel •22.00 uur: De vrouwen van Alphonse Mucha, t.v.-portret 22.25 uur: Muzikaal intermezzo 22.40 uur: Journaal (NTS) TELEAC 23.00 uur: Kijk 'ns wat ik zeg NEDERLAND II (STER- reclame-uitzendingen om 18.55 en 20.16 u.) NTS 18.50 uur: De fabeltjeskrant 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: Scala KRO 19.03 uur: De Flintstones 20.00 uur: Journaal (NTS) 20.20 uur: Leven in de pastorie, 20.55 uur: Brandpunt 21.15 uur: Kunstmaandorkest CVK-IKOR-RKK 22.15 uur: Terug naar de bron, reis door Israël 22.45 uur: Journaal (NTS) De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's. AVRO 20.05—20.50 uur: Omroeporkest speelt Rimski-Korsakov 22.55—23.30 uur: Venster op de heden daagse muziek HILVERSUM II NCRV 20.25-t£1.35 uur: Stereo-steravond 22.40—23.55 uur: Onvoorzien, sluitpost van de dag RADIONIEUWSDIENST HILVERSUM I: 7.00, 8.00, 11.00, 13.00, 16.00, 18.00, 19.30, 22.30, 23.55. HILVERSUM II: 7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 11.00, 12.30, 16.00, 18.30, 22.30, 23.55. RADIO PROGRAMMA HILVERSUM I (402 m) AVRO: 18,00 van de Anti Revolutionaire Partij, verzorgd door de A.R.J.O.S. 18.30 Stereo: Licht in strumentaal ensemble. 18.50 Gesproken brief. 18.55 Voor de kinderen. 19.00 Soir de Paris (gr). 19.30 Nieuws. IKOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Mens en bijbel, radiocatechese. AVRO: 20.05 Stereo: Om roep Orkest: semi-klassieke muziek. 20.50 Stereo: Pianorecital: klassieke muziek. 21.32 Stereo: Wene-Boedapest: amusementsmuziek. progi 23.30 Gelders Orkest: symfonische studie over Nederlandse volksliederen. 23.55-24.01 Nieuws. HILVERSUM IT (298 m) NCRV: 18,01 Tijd vrij voor muziek in vrije tijd: oudt en nieuwe gewijde muziek en fanfaremuziek 18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.46 Actual!- ".05 Spektrum: niei ■■PHI uit de pro- christelijke organisaties. 19.20 Ste reo: Muziek van Het Leger des Heils (gr). 19.35 Stereo: Lichte orkestmuziek (gr). 20.00. Sil de strandjutter, hoorspel. 20,25 Stereo: orgelconcert: oude- èn klassieke tnüzlek. BRUSSELNED (324 m) 18.00 N 18.03 Voor de soldaten. 18.30 Fransi 18.32 Grammofoonmuziek. 18.35 Tips het verkeer. 18.40 Lichte muziek. 18.45 Sport kroniek. 18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte mu ziek. 19.00 Nieuws, weerbericht en actuali teiten. 19.48 Lichte muziek. 19.45 Vrije po litieke tribune. 19.55 Lichte muziek. 20.00 Vlaamse muziek. 20.30 Hoorspel. 21.31 Bal letmuziek. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 De Zeven Kunsten. 22.30 Jazzkroniek. 23.00 Nieuws. 23.10 Orkestmuziek. 23.40-23.45 8.11 Radiojournaal. 8.20 :o: Lichte grammofoonmuziek. (8.30-8.33 groenteman). 8.50 Morgenwijding. inden). AVRO: 10.00 de kleuters. Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02 uws). 11.30 Stereo: Sopraan en piano: isieke en moderne liederen. 11.55 Beurs- ichten. NRU12.00 Blik op de wereld: imunicatie en transport in Oost-Afrika, prekken. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- tuinbouw. Overheidsvoorlichting: 12.2E VARA: 13.11 Actualiteiten. 13.20 Stereo: Pia norecital: klassieke muziek. 14.00 Wikki wegen: consumentenrubriek. 14.10 St Licht instrumentaal ensemble. NRU: Het gezichtspunt van de student, 1< 7.10 Het levende woord. 7.15 (7.30 Nieuws: 7.32 Actualiteiten; 7.50 Over weging; 8.00 Nieuws). 8.30 Nieuws. 8.32 Vooi de huisvrouw. (9.00-9.10 Gymnastiek voor dt Aubade: moderne en klassieke orkestwer ken (gr). 11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zie ken. 11.55 Mededelingen. 12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Mededelingen t.b.v. land en tuinbouw: 12.30 Nieuws: 12.41 Actualitei ten: 13.00 Raden maar....) 14.05 School radio. 14.30 Stereo: Musiësta: licht geva rieerd muziekprogramma (opn). TROS: 15.0C Mensen.. als ,u en ijt: Profiel van. eer. volk. KV:'Noren. 15.30 Stereo: Lichte mu- enen (gr). 16.00 Nieuws. 16.01 16.30 Boem!: Popsliows. 17.1; lotities. VPRO: 1?.C Nieuws. 15.03 Muziek Boetiek. (16.00 Nieuws 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojournaal. 17.0Ï 18.00 Tussen 10 plus en 20 min: programm 23.55- sportkompa NED (324 m) 12.00 Nie rsberichten. 16.09 grammofoonmu- Mondriaan in Parijs DEN HAAG Vijftig Mondriaan* uit de collectie van het Haags Gemeente museum zullen de komende maanden worden uitgeleend voor de grote Mon- driaantentoonstclling die op 17 januari in de Orangerie des Tuileri'es ïn ParUs wordt geopend. Het is de eerste grote Mondriaanten- toonstelling, die ooit in Parijs is gehou den en de eerste expositie van een ab stract kunstenaar in de Orangerie, waar indertijd ook de expositie „In het licht van Vermeer" te zien was. De tentoonstelling in Parijs, die dooi de Franse minister van Cultuur, Mal- raux, zal worden geopend, omvat ruim 100 doeken, waarbij enkele van de laat ste werken van Mondriaan, afkomstig uit Amerikaanse collecties. De inzending uit Den Haag vormt bijna eenderde van de totale Mondriaancollectie van het Haags Gemeentemuseum, die 156 wer ken omvat, de grootste Mondiaancollectie ter wereld. (ADVERTENTIE) „Wat breng Ik voor de gastvrouw moe?" Een platenbon is altijd raak De A.V.R.O. maakte er gisteren een sportieve dag van: 's middags de suc cesvolle jeugduitzending „Geen woorden maar daden", 's avonds anderhalf uur lang „Pro sport", aangekondigd als een combinatie van topsport en amusement met daarin tevens opgenomen de aan wijzing van sportman, sportvrouw, sportstad en sportploeg 1968. Wat het beste overkwam? Eigenlijk die middaguitzendingDaar zijn telkens weer voetbaljuniores heel plezierig en heel actief bezig met spelletjes, die in hun soort toch ook een sportieve presta tie betekenen. Er is spanning en het verloop van de strijd is duidelijk te vol- In Pro sport was er géén sprake van de aangekondigde topsport, het was vry- wel verwaarloosbaar en spanning ont brak geheel. Alleen de opkomst van de vier rallyeryders, met een spectaculaire „slip" van Rob Slotemaker bracht te recht de handen op elkaar. Het wed- strydje tussen de heren was nauwelyks van belang. Evenmin als de demonstra ties van kunstfietsers en trampoline- springers, sporten die zonder wydstryd- verband op het scherm als verwaterde circusattracties werkten. De verkiezing van man, vrouw, ploeg en stad leverde evenmin enervei-end kijkspel op. Het is uiteraard een on officiële A.V.R.O.-aangelegenheid, maar die steunt op een lange traditie en was het daarom waard geweest om met wat meer sfeer omgeven te worden. Bijvoor beeld door de prijsuitreiking te laten ge schieden door iemand van meer officieel gewicht. Nu viel het aan Dick van Rijn toe, en bij deed het ditmaal bepaald Het Hongaarse staatsensemble „Duna" geeft zaterdag 18 januari een voorstelling in de Prins Willem Alexanderzaal van het Nederlands Congresgebouw te Den Haag. Het ensemble, geheel bestaande uit beroepsdansers, werd. in '57 opgericht. Het is uitermate populair in eigen land en heeft veel succes geboekt op tournees door Europa en Amerika. Het repertoire is zeer veelzijdig. Het zigeunerorkest van het ensemble, zestien man sterk, vertolkt de mooiste melodieën van Bihari en Lavotta, de rhapsodieën van Liszt alsook de werken van Bartók en Kodaly. verdienstelijk, om alle juryoverwegin- gen bekend te maken en daarna ook nog 1 de prijzen te overhandigen. Meer allure .was hier op zijn plaats geweest. De onderscheldenen bepaalden zich in hun dankwoordje hoofdzakelUk toe de fans hun erkentelUkheid over te (Door Jan Verstappen) Onlangs is dan het Theater Jaarboek over het afgelopen toneelseizoen (67-68) verschenen. Het ligt te koop bij de boekhandel of de kassa van uw schouw burg en het kost 1' 5,90. Zoals gebrui kelijk biedt het weer een grote hoe veelheid informatie en fotomateriaal over de voorstellingen van dat seizoen, die elke trouwe theaterbezoeker als her innering en vergelijkingsmateriaal be slist nodig heeft. Het Theater Jaarboek is uiteindelijk de enige documentatie van het Nederlands toneel, die iedereen toegankelijk is. Ook in dit jaarboek is de uitslag ge publiceerd van de prijs-enquête, die jaarlijks wordt gehouden. Door de i zenders daarvan werd bepaald dat de volgende acteurs en actrices te loven waren: Ellen Vogel, die voor haar rol in „In Wankel Evenwicht" het predi kaat „Actrice van het jaar" kreeg; Eric Schneider, die met Hamlet acteur van het jaar is en voor Martine Cref- coer en Luc Lutz (beste bijrollen) „Hamlet". Ook inzenders van de enquê te kunnen een prijsje krijgen, het zijn er ditmaal vier, die daarvoor merking kwamen, omdat hun inzending extra belangwekkend Jammer genoeg publiceert het Thea ter Jaarboek nergens hoeveel inzenders er eigenlijk waren (en hoeveel poten tiële inzenders, af te leiden uit het a tal verkochte jaarboeken). De uitkom sten van de enquête zyn daardoor al te weinig zeggend. Hoeveel stukken gen die inzenders? Hoeveel inzenders zijn er uit de standplaatsen van groepen en hoeveel van daarbuiten? Een telefoontje met twee van de prijswinnaars gaf in ieder geval heel uiteenlopend beeld: een mevrc in Amstei-dam verklaarde „bijna les" te zien, wat in haar stad toond werd en een zeventienjarig m ELLEN VOGEL je uit Capelle aan de IJssel vertelde dat zij bijna alleen de stukken van het Nieuw Rotterdams Toneel had gezien, De Amsterdamse dame had zo welis^ waar zeer veel gezien, maar merk-, waardigerwijs bleek zij niet vaak bij Studio te komen, van het seizoen 67-6f had zij er niets gezien, terwijl dat toch het jaar was van „Hoera Amerika" e „De Architect en de Keizer van Assy- rië". (De enquête ging weliswaar c het seizoen daèrvoor, maar omdat dat te lang geleden was, vroeg ik welke stukken men afgelopen seizoen had ge zien, aannemende, dat men op dezelf de voet was doorgegaan). Zeer uiteen lopende meningen zijn daarvan natuur lijk het gevolg. Kortom: ook de prij zen, van het Theater Jaarboek zijn niet objectief te noemen, net zomin als willekeurig welke theateronderschei- ding dat is. De lijsten van aantallen voorstellingen van de gespeelde stukken leveren ook ditmaal weer enkele opmerkelijke ge gevens op. De meeste voorstellingen gaf Toneelgroep Centrum (477), op de voet gevolgd door de Nederlandse Co medie (458). Maar Centrum had dan ook de grootste kraker van het sei zoen: „Slippers", de komedie waarin Mary Dresselhuys en Guus Hermus schitterden en die maar liefst 146 maal ging. Het meest onverbiddelijke succes van het seizoen. Afgezien van Studio's „Hoera Amerika" (120 maal) kon geen van de andere stukken in dat jaar uitgebracht, in de schaduw daarvan staan: bij de Haagse Comedie ging 1 „Helder zien Jn het Donker". 98 maal j[ en „Van de Brug af Gezien" 96. Bij de Nederlandse Comedie beleefde „De Vrek" 90 voorstellingen, bij Arena „Ploeft" 92 maal en bU Theater „Drie- f koningenavond" ook 92 maal. Verder haalde geen stuk meer dan 90 voor stellingen. Ook de grote missei's zijn dan even het vermelden waard: de grootste daar van lijkt Ensemble's „Het leven van. Bertolt Brecht", dat alleen maar een première beleefde; dat het verder niet gespeeld werd, lijkt hier niet te lig gen aan de kwaliteit van het gebode- I ne, maar.meer aan de interne conflic- I ten die het gezelschap vorig jaar ver brokkelden. Daar ging ook een stuk van De Ghelderode: „Rode Mai'gie", dat was maar drie keer te zien; en „Vlin- dertje, Vlindertje" van dat gezelschap maar zes keer. Een ander duidelijk dieptepunt lag bij Theater, waar „Voor het donker wordt" eveneens slechts 1 drie vooi-stellingen kreeg. burgemeester van sportstad 1968 Rfls- hrengen.' Alleen drs. A. Th. Bogaardt. wUk, maakte er wat meer werk van door met te wyzen op wat zyn gemeen te jarenlang voor de sport deed en doet toonde hU zich 'n goede public-relation- a, die weet wat t.v.-publiciteit waard j is. Vg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1969 | | pagina 2