Sprint nog te zwak voor hoge plaats in klassement NIEUWVEENSE WILLY BURGMEYER VERWACHT DAT OOK IN GRENOBLE DE GROTE DRIE VOOR HAAR FINISHT .DE van RUITERS" Aristophanes PROGNOSE nederland 12+8 Orgelbouwer Jac. v. d. Linde (58) ZATERDAG 9 NOVEMBER 1968 DE LEIDSE COURANT PAGINA 3 Als buitenstaander valt je de hechte gemeenschap in een dorp als Nieuwveen op. Men sen, die elkaar in de Dorps straat opzoeken, een praatje maken en de laatste nieuwtjes door het dorp laten gaan. Als je als „vreemde eend in de bijt" langs die over allerlei wissewasjes pratende men sen rijdt, voel je alsof het ge sprek direct geheel over jou gaat. Je neemt meteen aan dat iedereen iedereen kent. Een naam als Willy Burg- meyer moet een wel zeer be kende klank hebben, maar je wordt erg teleurgesteld als je na enkele malen informatie te hebben ingewonnen nog steeds in de kou staat, totdat je tot de ontdekking komt dat „het huis naast de woonboot" op die weg staat waar je al eerder geweest bent. Kees Broekman heeft meisjes sinds kort onder zijn hoede Willy Burgmeyer, wier populariteit in Nieuwveen toeh niet zo groot is als wij wel aannamen, is niet het type meisje dat je je als wedstrydschaatster voorstelt. Een kunstrjjdster zie je veel eerder in haar. Haar tengere postuur (1.65 m. en 60 kg.) lijkt uitermate geschikt voor een pirouette of een axel. 21-jarige Willy is een van de weinigen uit deze streek die zich toch aangetrokken voelen tot de 500, 1000, 1500 en 8000 meter, ongeacht of „men" er nu een mannensnort in ziet, ja of nee. Enkele weken geleden zijn de eerste streken op de .vloer" van de Jaap Edenbaan weer gemaakt. Kees 3roekman is de nieuwe coach, die de meisjes naar de successen moet leiden. Of, liever gezegd aan de top moet houden. Want wie herinnert zich niet de gouden triomfen van Carry Geyssen en Ans Schut in Grenoble waar zo'n triest einde kwam aan het „tijdperk Zwanenburg"? „Carry heeft in Grenoble haar hart willen luchten. Zwa nenburg is een aardige vent. Ik wil helemaal niets over hem zeggen, maar hij bemoeide zich weinig met ons. Wy woonden gescheiden. Aan de ene kant van het dorp de heren, aan de andere kant de dames. Je had dus weinig contact. Als wy naar een beattent gingen ging Zwanen burg niet mee. Hij was te oud daarvoor. Als je zolang van huis bent en je bent met vijf meisjes dan wil je contact. Carry heeft dat er allemaal uitgegooid. Dat moet ze niet doen. Vooral niet tegen journalisten." Willy Burgmeyer distancieerde zich daarvan, bescheiden als ze is. Ze liet het aan de „grote drie" over: Carry, Stien (Kaiser) en Ans Schut. Over Kees Broekman kan zy nog weinig vertellen. Wel zegt zij: „Ik geloof dat het wel goed is dat er iemand anders komt. Iets nieuws is wel goed". Klierkoorts Voor het seizoen begint heeft Willy al met pech te kam pen gehad. Tijdens de zomer kreeg zij last van klierkoorts en klaagde zij over rugpijn. Haar conditietraining in Over- veen onder leiding van Holleboom moest zy onderbreken. Haar vakantie schoot er bij in. Haar baas vond de onder breking van een maand voor de Olympische Winterspelen al lang genoeg. Ook moest zij weer opnieuw beginnen. Haar dageiykse fietstocht naar kantoor in Uithoorn is echter een goede oefening, en zorgt er wel voor dat zy zich niet al te veel verwent. Maar of zij nog vier jaar zal wachten alvorens te gaan trouwen, zoals een collega on langs schreef? „Nou, dat kan toch niemand van mij ver langen. Dan zou ik geen verkering moeten nemen". De voorzitter van de Langeraarse ijsclub de heer Hydra zou dat graag wensen. Willy zou dan in die 4 jaar gemakkelij- kerdoordringen tot de top, waar zy momenteel tegenaan De heer Hijdra heeft haar in 1963 voorgedragen bij de KNSB. In die strenge winter, toen veel talenten zich aandienden bleef ook Willy Burgmeyer niet verscholen. Op de poldersloten, waaraan in Nieuwveen en omgeving geen gebrek is, greep zij in die strenge winter haar kans: „In het algemeen komen meisjes uit deze streek niet gauw naar voren. Het zijn voornameiyk meisjes uit Amsterdam, die bij de selectie zitten. Die kunnen naar een ijsbaan. Vandaar dat weinigen uit deze omgeving naar voren ko men. Je zou hier ook een baan moeten hebben". Zelfdiscipline Zolang er geen kunstijsbaan is zullen velen alleen by strenge vorst de kans krijgen hun noren onder te binden. Alhoewel Willy dus in een bevoorrechte positie verkeert zou zij toch nergens zijn als zij niet een grote dosis zelf discipline opbracht. De conditietraining onder leiding van Holleboom is sinds kort vervangen door de praktische in structies van Broekman. Dat ze nu weer op het ys staat wil echter helemaal niet zeggen dat haar trainingen ge heel op bevroren vlakte plaats vinden: ,,'s Avonds na myn werk in Uithoorn, waar ik typiste ben, ga ik om half zeven trainen. Hier in Nieuwveen. Ik ben wel eens bang in het donker, maar dat gaat toch wel. In half mei was het eerst lopen. Duurlopen. Je moet dan eerst in condi tie komen. Daarna ga je 800 en 600 meter lopen. Ten slotte wordt het tempolopen en schaatsoefeningen. Nu krijg je een schema, dat je zelf moet afwerken. Daar wordt verder helemaal niet naar gekeken. Ik loop twee ronden. Het dorp rond. Je trekt sprintjes en wisselt het zoveel mogelijk af". Zo groeit Willy Burgmeyer naar het nieuwe seizoen toe. Een seizoen waarin zy nu echt wil doorbre ken. Door „die muur van sterren", waar zij vorig jaar nog zo tegen aankeek. Haar sterkste afstand is de 3000 m. In Grenoble greep zij er een vyfde plaats mee. Haar beste tyd op deze afstand liet zy in Inzeil afdrukken: 5.02.8. Als klassementsrydster moet zij echter ook de andere afstan den goed kunnen beheersen. En dat ontbreekt er nu juist nog aan. Zoals de 500 m. die zij nog te traag aflegt. Vorig jaar was zij veelvuldig in Friesland te vinden. Tussen de kortebaanrydsters. 100 m. Een minimale afstand. „Voor ik goed en wel besefte dat er geschoten was had myn tegenstandster al een flinke voorsprong", vertelt Willy over haar eerste mini-rit. Daarna lette zy wel beter op en trachtte zy ook „in het schot te vallen". Hoewel zy tegen de rappe Friezinnen niet was opgewassen, scherpte zy er haar sprint mee. In Grenoble hoopt zy er straks by de wereldkampioenschappen profyt van te trekken. Als zy wordt afgevaardigd natuuriyk. Zonder te roken en te drin ken, maar met laat naar bed gaan („Ik ben ervan over tuigd dat dat niet hindert") hoopt Willy Burgmeyer deze idealen in dit snel naderby komende seizoen te realiseren. J. A. J. P. UNICEF-comité Leiden geinstalleerd Het Regionaal UNTOEF-Comité voor Leiden en omgeving is gisteravond in de koffiekamer van het Stadhuis offi cieel door de heer J. Eggink, secretaris van de Stichting Nederlands comité UNICEF, geïnstalleerd. Het ere-voorzit- terschap van het RUC Leiden en Omge ving 7,al worden bekleed door mevr. N. A. den Haan-Groen, terwyi mevr. J. G. J. Verhey van wyk-Roem als voorzitster zal fungeren. Voor de heer Eggink het RUC instal leerde, gaf hy een overzicht van de al gemene zaken en werkwyze van het Kinderfonds van de Verenigde Naties. Het doel van de UNICEF is, kinderen in ontwikkelingsgebieden te helpen op groeien in een dermate gunstig leef klimaat, dat zij later zelf hun land kun nen helpen bij zyn ontwikkeling. UNICEF is geen uitvoerend orgaan, maar een fonds, dat stimuleert en helpt en dat haar middelen voor een groot deel krygt van regeringen (75%), maar ook van particulieren (25%). In elk land is een nationaal comité, dat het werk delegeert naar regionale comité's, die zich o.m. bezighouden met kaartverkoop, voorlichting en propa ganda. Het bestuur van het Regionale UNI- CEF-Comité voor Leiden en omgeving wordt verder gevormd door: mevr. I. van Klaveren-Noordbergen secretares se), mevr. A. C. Bos-Parée (admini- stratrice-penningmeesteressemevr. B. Ph. Tideman-de Vries, mevr. C. M. Al- tink-Bruggeman, mevr. G. G. ter Cock- Krikke, mevr. H. M. Korthals-Steen, mevr. J. C. Stuut-v. Zijl, mevr. H. J. Zwannenburg-den Older en de heer P. Groenhart (alle leden). Onzinnig gebracht door Arena/Nieuwe Komedie Jeugdaktie heeft gisteren de toneelgroep Arena/De Nieuwe Komedie onder regie van de Griek Minas Christidis het klas sieke bUjspel „De Ruiters" van Aristo phanes gebracht. Regisseur Christides is volgens het pro gramma in film-, radio/TV- en toneel wereld van zijn vaderland geen onbeken de, Na de staatsgreep in 1967 verliet hij zyn land, omdat hy weigerde te werken onder het bewind van de Junta. hebben geschreven, zijn er elf bewaard gebleven. Hy schreef over in zyn tyd on derwerpen en hieronder neemt „De Rui ters" als het meest politieke van zyn werken een voorname plaats in. Hy stelt er Cleonas, een leerlooier en te vens heerser in het democratische Athe ne, een eerzuichtig en op macht belust man, in aan de kaak. Hy maakt hem be- lacheiyk en beschuldigt hem van alles wat slecht is in Athene. Het stuk, zoals de toneelgroep het gisteren bracht, is vertaald door Dogi Ruganl naar een be werking van Charles Cordier. De taal is van deze tyd en vrij ongekuist. De cos- tumering van Frank Raven doet meer denken aan die van een circus-clowns- nummer dan van een (zij het soms min of meer aangepast) klassiek-grieks spel. Mï dat daargelaten en dan ook nog daargelaten de opvatting om het spel min of meer in onze tyd te plaatsen. Wij zouden daar nog vrede mee hebben, in dien het spel er dan ook naar was weest. Het werd nu een waanzinnige toning van schreeuwen en trekkebekken en sterk overtrokken „humor". Het ge wat nog dragelijk was, was de van de ruiters, maar dat werd weer te niet gedaan door de erbarmeiyke mise en scène, waar meerdere z.g. amateur regisseurs beter raad mee geweten zou den hebben. De enige acteur, die er bij tyd en wijle nog wat van terechtbracht was John Soer, maar ook hij ontkwam by lange niet aan de algemene malaise, wy kunnen sympathie hebben voor het initiatief van K O en de LJA om het middelbare schoolpubliek kennis te la ten maken met klassiek toneel. Maar om dat te laten doen in deze vorm is onzin nig. Dat het jeugdige publiek na afloop toch frenetiek applaudiseerde doet daar niets aan af W. PRINS. TWEEDE KLASSE A RVC—Alphen Blauw ZwartHBS DERDE KLASSE A LugdunumSpel. Lisse CeleritasRKAVV Van NispenONA TeylingenArchipel VIERDE KLASSE A BMTConcordia RijpweteringWarmunda DOCOS—VTL AlphiaSJZ Nic. BoysDOSR VIERDE KLASSE B WSBWassenaar ASC—DSO VIERDE KLASSE C MoerkapelleBodegraven WoerdenBGC. Floreant ESTOMoordrecht LEIDSE VOETBAL BOND EERSTE KLASSE RouwkoopAltior ZLCStompw. Boys Alph. BoysUDO MMOSVLV St. Bernardua—Foreholte TWEEDE KLASSE VNA—Wet. Boys Unitas L.Meerburg Or. GroenWO A KRVVNL LDWS—Leidse Boys MIDDELEEUWS LATIJN Prof. dr. Huygens aanvaardde ambt In het Groot Auditorium van de Leidse Universiteit heeft prof. dr. R. B. C. Huygens gistermiddag het ambt van hoogleraar in het middeleeuws Latijn aanvaard met een oratie, getiteld „Zoeken en vinden." Prof. Huygens memoreerde, dat de loop der eeuwen een groot aantal middeleeuws-Latijnse teksten en hand schriften verloren is gegaan, waarbij hy een aantal oorzaken daarvan aan gaf. Andere teksten gelden als ver loren, maar het is mogelijk, dat ze nog ergens in bibliotheken op ontdek king liggen te wachten. Prof. Huygens achtte het mede tot zijn taak te be horen, zoveel mogelijk van deze tek sten terug te vinden en uit te geven. Bij het zoeken daarnaar komt men voor allerlei problemen te staan, zoals anonieme overlevering, ten onrechte aan bepaalde auteurs toegeschreven teksten en de vraag, of men met auto grafen, dat wil zeggen door de auteur eigenhandig geschreven teksten, doen heeft. In dit verband behandelde prof. Huygens enkele interessante wer ken met name. terwijl hij tevens in ging op de bij het onderzoek gebruikte methoden en hulpmiddelen. De tekst van de oratie van prof. Huygens is uitgegeven door Tjeenw Willink N.V. te Zwolle. KINDERZEGELACTIE START Z.-H. IJSBOND 75 JAAR De Zuid-Hollandse Ijsbond, het ge west Zuid-Holland van de KNSB, her denkt op zaterdag 16 november a.s. zyn 75-jarig bestaan. Van 11.00-12.30 zal er een vergadering worden gehouden, ter- wyi er van 15.00-17.00 een receptie zal zijn in het hotel-restaurant „Florida" aan de A.P. van Neslaan 1 te Boskoop. ZOETERWOUDE-H.R. OUD-PAPIER AKTIE De oud-papier aktie, die het Tamboer en Pypercorps „De Ryntamboers" de af gelopen maanden heeft georganiseerd is dezer dagen afgesloten en heeft het mooie bedrag van 110,-opgebracht, waarvoor nieuwe instrumenten kunnen worden aangeschaft. De actie Kinderpostzegels start ook in Leiden a.s. dinsdag 12 november. De zegels worden verkocht in het post kantoor aan de Gerestraat vanaf die die datum tot 31 december, dagelijks, behalve zaterdag en zondag, van 10 tot A uua Dinsdag halg 9 zal burgemeester mr. G. C. v. d. Willigen de eerste zegels kopen en daarmee de actie openen. Het actie-comité verzoekt voorts de bedrijven, die nog hebben vergeten de toegezonden bestelkaarten ingevuld te retourneren, dit alenog te doen. ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUV1 Beter een klein pijporgel dan zo'n kreng van ii electronisch Het eerste, waar Ik aan denk, als ik het woord orgel hoor, is natuurlijk een pijporgel. Een elektronisch orgel is geen orgel Bij zo'n orgel worden de tonen kunstmatig voortgebracht. Het spreekt altijd een beetje ploffe- rig aan. Ploep, ploep, ploep. Het geluld straalt niet. Dat is dood. Ik kan me indenken, dat je voor studie thuis, waar je geen pijp orgel kunt hebben, die dingen wel gebruikt, maar niet in een kerk. Orgel is voor mij altijd nauw verbonden met een kerk of een concertzaal. Daar moet je toch wel een instrument hebben, dat je wat doet. Elektronische orgels worden ook maar heel weinig geplaatst. Het leuke van de zaak is, dat verscheidene kerkgenootschappen, die een elektronisch orgel hebben ge- gehad, al gauw weer overgaan op een pijporgel. Ze zeggen: zo'n ding gaat ons kostelijk ver vervelen. Je wordt er beroerd van. We gaan gauw weer spa ren voor een echt orgel. Een aardig voorbeeld is de Her vormde kerk „De Hoeksteen" in Uithoorn. Daar hebben we in 1965 een tweeklaviers orgeltje geleverd. Daar zou eerst ook een elektronisch orgel komen, want de bouwkosten waren zo hoog opgelopen en een orgel is bij kerkbouw altijd het sluit stuk. Hoe hoger de bouwkosten, hoe lager de prijs van het orgel. Enfin, de organist, de dominee en nog een paar mensen hadden er hard voor geijverd een pijporgel te krijgen. Wij kregen de opdracht. Nu hadden we een paar jaar geleden in Geldrop net zo'n orgel neergezet en 't hele gezelschap daarheen om het te be luisteren en te bekijken. Maar ze kregen ook de opdracht mee daar vlakbij in het plaatsje Nunen te gaan, want er stond zo'n prachtig elektronisch orgel in de r-k. kerk. In Nunen werden ze aan de deur van de kerk ontvangen door de pastoor, die zei: mensen, ik wil me nergens mee bemoeien, maar beginnen jullie er alsjeblieft niet aan. Bij ons staat het nu negen maanden en er wordt bij ons veel minder gezongen dan bij jullie, maar wij zijn al weer hard aan het sparen voor een pijporgel. Hoe klein zo'n orgel ook is. dat kan je nog altijd beter hebben dan zo'n kreng van Ook geen „turfkisten De moeilijkheid is, dat de mensen thuis niet gauw een pijporgel ne men, omdat ze er geen ruimte voor hebben. Meestal wordt het 'n har monium, maar dat vind ik ook turf kisten. Daar zou ik er nooit van mijn levensdagen een willen heb ben. Wy hebben een paar huisorgels gebouwd. Er staat er hier een bij Chris Hanegraaf in Oegstgeest. Je moet er wel een klein beetje meer ruimte voor hebben dan voor een harmonium en vaak is de prijs ook een bezwaar. Zo'n ding komt toch gauw op 15.000.-, maar dan heb je in ieder geval een pijporgel. De belangstelling voor het orgel wordt niet kleiner. Kijk maar naar de concerten van K. en O., die zyn veel beter bezocht dan jaren gele den. Het gaat er natuuriyk ook om, welk programma er is en wie er speelt. Er is nogal veel gescholden op Jan Zwart en Feike Asma en ik ben 't ook niet met alle richtingen eens, maar aan hen is toch veel te danken. Ik ben trouwens een hele goeie vriend van Feike. Deze mensen heb ben heel veel gedaan om het grote publiek wat meer met het orgel vertrouwd te maken. Een beetje po pulair en wat klassiek er tussen in en de mensen zeggen al vlug, we gaan eens naar die knaap luisteren en naar die organist. Er wordt wel verteld, dat als Feike op een orgel heeft gespeeld, meteen moest worden dat is helemaal niet waar. Dat is waanzin. Er zyn allerlei legendes over hem, die gewoon verzonnen zyn. Zo van: hy trapt de pedaal- toetsen stuk. Ik ken hem al jaren en neem maar van mij aan, dat als dat is gebeurd, dan heeft er al op een of andere manier een breuk in gezeten. De ene organist speelt zwaarder en slaat stugger aan, hetzij met voetwerk of met handen, en de an der, die wandelt er overheen. Som moge organisten moeten werkelyk stampen en met hun handen slaan. Een oud mechanisch orgel, zoals hier in de Pieterskerk in Leiden, dat speelt zwaar, maar het hangt er ook vanaf wie er speelt. Blankensteen bij voorbelde, die behoeft helemaal niet te slaan, die oefent geen kracht uit. De mooiste orgels, die ik heb ge bouwd, zyn de twee laatste geweest. Het orgel in de Zuiderkerk, dat pas in gebruik is genomen en een orgel in de Geref. kerk van Uithoorn. Ik bouw nu al een jaar of tien zelfstan dig orgels en dat bevalt me prima. Voor die tijd zat ik by Van Leeu wen aan de Hoge Rijndijk, maar daar was het de laatste jaren niet meer zo prettig werken. De orgels daar werden minder. Daar kwam ik tegen in opstand en toen had ik het gedaan. Je kreeg praktisch geen tyd om je orgels goed af te werken. Ik was de laatste man, die by het orgel kwam en intonatiewerk moet rustig gebeuren. Dat is allemaal gehoor- werk. Ik ben weieens met één re gister de hele dag bezig geweest, 's Avonds ben je dan bekaf door het intensieve luisteren. Tegenwoordig doe ik dat niet meer. Ik weet wat goed is. Mocht hy iets afwijken, dan komt dat later wel goed met het af-intoneren in de kerk. Op de haartjes afwegen In combinatie met andere registers hoor je dan. dat die wat minder en die wat helderder moet. Je gaat dan op de haarrtjes, zoals wy dat noemen, afwegen. Vaak is het dan een haartje te sterk. Dat wil zeg gen heel weinig. Denk maar aan de dunte van een haar. Zolang ik bezig ben, is het vak van orgelbouwer niet vermoeiend, maar als ik 's avonds thuis kom, voel ik me dat wel eens. Je bent de hele dag intens bezig met inge spannen luisteren. Eerst zit je by de pijpen met een hulp aan het klavier de pijpen op toon te bren gen. De tonen moeten bij het ka rakter van de kerk horen. Heb je zo'n 56 registerpypen gedaan, dan ga je beneden in de kerk luisteren, hoe het daar klinkt. Dan hoor je dat de één wat scherper, wat ronder of wat strykender moot worden. Je noteert de tonen of je onthoudt ze en dan ga je weer naar boven. Dat gaat zo de hele dag door. Dat is wel vermoeiend. Als je in de Pie terskerk al zo'n 43 treden op moet naar het klavier en dan moet je nog in het orgel klauteren en daar zit je ook zo gemakkelijk niet, be grijp je wel, dat je thuis er je ge mak van neemt. Ik doe dit werk nu 42 jaar. Via de lagere school en ambachtsschool heb ik by Van Leeuwen het vak geleerd. By ieder orgel streef je een ideaal na, maar droomorgels bestaan niet. Bij ieder orgel ben je met het geluid aan het experimen teren en vaak kom je er dichtbij, maar in feite is het een ongrijpbaar iets. De akoestiek van een kerk Is van grote invloed op het orgel. Je hebt echo-akoestlek, holle akoestiek, akoes tiek, die alleen op lage toon werk en een akoestiek, die op de hoge to nen van Invloed ls. Daar hou je al rekening mee met de wydte van je pypwerk. Hoe wyder de pyp, hoe breder en ronder de toon wordt. Die akoestiek ls erg moeliyk. Zo gauw de kap op de kerk is, zie je al die Ingenieurs In de weer met hun apparaten. Ze zyn dolbiy, als het een beetje ln de buurt ls van hun bere keningen. Als er teveel ln een kerk ls. gaat men met allerlei hulpmidde len werken om dat minder te krygen. Is er te weinig ln, dan kan je het er niet meer ln krygen. In de Salva- torikerk in Alphen was het goed. In een Geref. kerk ln Broek en Langen- dyk was het helemaal prachtig. Die architect belt me op en zegt: ik hob 1,8 over. Ik zeg: als dat zo ls, Is het prachtig, want dat ls een mooie akoestiek over het algemeen. Ik ging daar luisteren en het was zo dood als een pier. Gemiddeld bouw lk een maand of negen aan een orgel. Tegenwoordig kan lk er makkelijker afstand yan loen. Vroeger vond lk het beroérd. Dat ls wel te verklaren, Je had een redeiyk goed Instrument gemaakt en als je dan zag, dat het geen organist van allure was. die het ging bespe len, vond je het zonde, dat maar een derde van het orgel zou worden ge bruikt. De orgels, die lk heb gebouwd, heb lk ook ln onderhoud voor het jaar- ïykse stemmen van het orgel. Op die manier zie Je nog geregeld je éigen orgels terug. Ook van de orgels van Van Leeuwen hebben we een aantal ln onderhoud gekregen. Op het ogen blik zyn we bezig met het orgel van de Reformed Church ln Londen. Het gekke in Nederland ls, dat ze om buitenlandse orgels vragen. Ze ïyden hier altyd aan buitenlandse ziekte, terwyi ln ons land toch over het algemeen goede orgels worden gebouwd. De twee orgels, die In Lelden goed bruikbaar zyn, zyn de orgels ln de Lutherse kerk en in de Zuiderkerk. Dat van de Pieterskerk ls ook goed, maar moet hoognodig gerestaureerd worden. Als grootste orgel ln Lelden blijft het een monument. gespeeia. nei 8wa'.TdD^ais Gebruiks- ïnstrument Het moet alleen een goede restau ratie hebben op een moderne manier. Het bezwaar van Monumentenzorg is, dat ze orgels willen restaureren op de oude manier. Dat ze net als oud zyn, maar dan zyn die dingen on bespeelbaar. Dat is het beroerde van de zaak. Ik hou veel van historische orgels, maar het zyn geen museum stukken. Een orgel Is een gebrulks- instrument. In veel gevallen Is het orgel het stiefkind van de kerk. By nieuwe kerken ls het altyd de sluitpost. Of er moet een speciale orgelcommissie zyn, die zelf voor de gelden zorgt, maar anders ls het, hoe duurder de kerk, hoe minder het orgel. In de Geref. kerk van Leiderdorp ls het net zo gegaan. Daar staat nu een elektronisch orgel. Ze hadden eerst 50.000 gulden op de begroting gezet, maar het was er niet meer. Ik had toen nog een ontwerp ge maakt met een alternatief van f 30 duizend, maar dat konden ze niet betalen. Nu staat er een elektronisch orgel van ruim 25 mille. Hoe ze dat wel kunnen dragen, begryp lk niet. Dat vind lk Idioot, want lk weet zeker, dat ze over vijf Jaar dat orgel eruit hebben gegooid. Dan krygen ze er hoge kosten aan. Het leuke ls bo vendien, dat de mensen, die zo graag een elektronisch apparaat wilden, er nu het hardste op schelden. Dat vind ik wel leuk. Ik heb veel voldoening van mijn werk. Toen Ik van de la gere school afkwam, heb ik In tweestrijd gestaan. Ik had twee liefhebberijen: of onderwijzer of orgelbouwer. Ik wist van alle twee evenveel af. Ik héd een onderwijzer voor de klas zien staan en ik had orgel gespeeld. Het is orgelbouwer geworden. Ik heb er nooit spijt van gehad. Door de week zit Ik bijna altijd in de kerk. Er zal niemand zo veel in een kerk komen als een orgelbouwer. Ik breng er hele dagen In door. Voor ons Is de kerk ook een werkplaats. Alleen in een r.k. kerk moet Je rekening houden met het ritueel, dat er op zo'n dag ia, maar in een protestantse kerk kan je rustig je gang gaan. Daar heb je van niemand laat en komt alleen de koster af en toe bin nen om een kop koffie te bren gen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 3