SPREKENDE COMPUTER ALS MOORDENAAR 2001: geen tijd om te lachen... van Kubrick, die beatle John Lennon liefst twaalf maal ging Sciënce- fiction bepalen wat er van Kubrlcka Jules VcrneachiLge visie is uitgekomen. In zyn zeventienjarige carrière als filmmaker heeft Stanley Kubrick weinig, maar steeds opmerkelijke films afgeleverd. Zijn „The killing" werd hier vrjjwel onopgemerkt in achterafbloscoopjes vertoond. Men zag er niet meer ln clan een „gewoon" roofovervalverhaail en had goen oog voor de zeer persoonlijke benadering van het onderwerp. „Path of glory", dat de zinloosheid van 't mensonterend oorlogsgeweld aan de kaak stelde dappere verliezers werden als deser teurs geëxecuteerd als „voorbeeld" bracht Kubrick kritische erkenning. Zjjn spectaked „Spartacus" bracht nel Iets meer dan men in dit genre ver- waoht en films als „Dr, Strangelove" en VI11IIn11 r Vabokovs „Lolita" be handelden onderwerpen, die men tot voor kort als onverfllmbaar be schouwde. Mot „2001 - a space Odyssee" geeft Kubrick die zelf weigert te vliegen, zelfs met een nor maal lljnvllegtulg - uiting aan zijn angst, het onbekende en vooral voor de dood, die „omdat wij mensen ons die in tegenstelling tot de dieren kunnen voorstellen" in vrijwel ieder mens leeft. Tot welke verschrikkelijk® ontdekkingen zullen wij, als de weten schap ln dit tempo vorderingen blijft maken, nog komen? Welke energie bronnen zullen wij nog aanboren en zal de mens ze de baas kunnen? Dat zijn de vragen, die Kubrick de toeschouwer met zijn „2001" stelt. OTTO MILO Ontdekking op de maan: een monoliet als energiebron. Onze aarde, van de maan af gezien. Speurtocht in de ruimte met kleine capsule. In het Rotterdamse Cinerama- theater staat thans de film, die met rasse schreden elk bestaand kassarecord ter wereld gaat breken. Het is Stanley Kubricks „2001 a space Odyssey" dat al weken lang in Amerika volle zalpn trekt en nu hard op we'g is om Europa sneller te ver overen dan de huidige record houder „The sound of music" dit deed. Want ook de mensen, Jïe niets om sciencefiction ge ven kijken met verbijstering naar het beeld dat de thans 40-jarige regisseur ons van het leven in het jaar 2001 geeft. Een uiterst behoedzame landing op de Het Is maar een veronderstelling hoe het dagelijks bestaan rond de volgende eeuwwisseling eruit zal zien en Kubrick Is zo verstandig geweest stof tot nadenken te geven zonder een verklaring voor zijn „impressie" te geven. In een interview met „Playboy" dat vooral de betekenis van het vierde, meest extravagante deel van de film uit de regisseur trachtte te wringen, verklaarde Kubrick: „De boodschap is het medium zelf. Ik heb van „2001" een uiterst subjectieve ervaring willen maken, die de toeschouwer Innerlijk zelf moet verwerken. Net als met muziek. Men gaat een symfonie van Beethoven toch ook niet „uitleggen"? Kubridk weigert dan ook een eigen verklaring aan de betekenis van de „2001"-beelden te geven: „Wat zou de Mona Lisa nu nog zijn, als Leonardo da Vinei er onder had geschilderd: deze dame glimlacht alleen maar, omdat zy rotte tanden heeft?" De toeschouwer moet dus zelf maar zien, hoe hij ze ervaart. En dat zijn niet alleen de teenagers, al zag „Beatle" John Lennon de film nu al liefst twaalf maal! Kubrick begint met een beeld van onze planeet, nog bevolkt door aapachtige wezens. De evolutie staat voor de deur, een bot uit een cadaver blijkt een prachtig slagwapen te zijn, waarmee men elkaar le l{jf kan gaan als men zijn grondgebied wil verdedigen. De sprong, die Kubrick daarna maakt, is groot. Het beeld van het door de lucht zwevende bot g"aat over ln een door de ruimte zwevende satelliet anno 2000. Op de maten van Johan Strauss' „Blauwe Donau" draait het ruimte vaartuig statig zijn rondjes om de aarde. Binnen kampt men met ge wichtloosheid. Het is geen vrolijke wereld, die Kubrick ons schildert. Er kan geen lachje af, ledereen Is doodernstig en 'emoties tonen schijnt uit den boze te zijn. Het meest „menselijk" is nog de aardsschavuit van de film Hal 9000, een sprekende computer, die op een kwaad moment gaat saboteren en „bewust" de dood van vier ruimte vaarders veroorzaakt. Een van hen laat hij los in de ruimte, drie anderen vinden de dood, doordat de computor de levensfuncties - - aan hem toe vertrouwd omdat zjj in diepvries toestand tydelijk geconserveerd zyn verstoort. Alleen Keir Dullea (de enige „bekende" acteur in dit fenome nale werkstuk, waarin de speciale effecten de elgeniyke hoofdrolspelers zijn) weet de misdadige computor met succes te trotseren, in zyn binnenste door te dringen en Hal 9000 van zyn verstand te beroven. Terwyi de com putor emotieloos om genade smeekt, „Ik ben bang, lk ben bang", klinkt het toonloos horen wy hoe langzaam zyn „verstand" wegebt. Veruit de meest beklemmende passage de stryd van mens tegen machine uit de film. Het vierde deel is voor vele interpretaties vatbaar. Na een vloed golf van beelden zien we ruimte vaarder Keir Dullea, grijs en met on- wezenUJke blik terug uit de kosmische maalstroom rond Jupiters manen. Hy staat midden in een griezelig blanke kamer met hel lichte vloer. Aan een tafeltje zit een oude man hy zelf. Welke barrière heeft de mens op dat moment doorbroken? Waarom zou de mens, nu al jaren sneller dan het ge luid, 'in het jaar 2001 niet ook de tyd- barrière overwonnen hebben H. G. Wells speelde er al zo'n halve eeuw geleden mee in zyn „The time machine" en wie weet wat de komende dertig jaar ons nog brengen. Kubrick laat het aan onze eigen fan tasie over. Wel schildert hy onze samenleving in 2001 duldeiyk als een vreugdeloze, sexloze gemeenschap, ge regeerd door instrumenten en compu- tors. Dit alles zou nooit zo'n overdonderend effect kunnen hebben op het brede Cineramasohenm als Kubrick met zyn staf niet zo'n uiterste zorg aan tech nische details en speciale effecten met verrassend functioneel gebruik van de kleur had besteed. Aohttien maanden en liefst zeseneenhalf mil joen dollar van het tleneneenhalf mil joen dollar budget gingen erin zitten. De geldschieters hoeven zich echter geen zorgen te maken over deze hoge produktiekosten. De kleine veertig mil joen gulden is al aan entreegeld neer geteld en de film zal niet alleen ruim uit zyn kosten komen, maar een vette winst opleveren. Toch is Kubricks „2001 a space odysscy" beslist geen film, gemaakt voor het commerciële gewin en het zou Interessant zyn de film over dertig jaar nog eens te kunnen zien om te Reparatie in het heelal. Wk v W»»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 9