Het rijk der wassen verbeelding HPÜMW mensen, wat een. mensen PAUS WAARSCHUWT TEGEN MODERNE GELOOFSUITLEG Montgomery onwel tijdens troonrede Aanslagen op waterleiding van Parijs f Beter met Boter Industriële giganten moeilijk te werven Geen stappen stichting NDR 1 JNL^RDAG 31 OKTOBER 1968 DE LEIDSE COURANT LONDEN Het regent in Londen en het is een uitgezochte dag voor een bezoek aan Madame Tussaud's. Het is er dan ook druk en tussen de voortschuifelende bezoekers bevindt zich tenminste een bus lading Nederlanders. Het is een eigenaardige gewaarwording om te wandelen tussen die haast levensechte figuren, die je boos, cynisch lachend of onverschillig aanstaren. De meeste bezoekers fluisteren, kennelijk bang om ge hoord te worden door de stram staande wezens over wie ze het hebben. Het museum zit vol grapjes. Hiel en daar op banken zitten figuren, alsof ze leven, en moe geworden van het slenteren even. zijn neer gestreken. Aan de Ingang van de kamer der verschrikkingen komt men oog in oog te staan met sup poost Ham- Willets en het lijkt zelfs alsof hij je naoogt als je de trap afgaat naar de Bastille-ach- tige diepte waar Engelands meest bizarre moordenaars zijn samen bracht met de hoofden van de ge guillotineerde slachtoffers van de Franse revolutie. Maar ook deze Harry Willets is een man van was en gips, het beeld van de man die langer dan vijftig jaar met bij zondere zorg de kanier der ver schrikkingen en zijn grimmige be woners onderhield. Elders staat Malcolm Muggeridge. „echter dan echt" en met een ironische trok •rond de mond te kijken naar een soort plastiek vol tv-schermpjesdie beurtelings aan en uit flitsen. Honderden raken hem hoewel aarzelend aan. want tenslotte wen je aan de grapjes van Tus saud's. Maar dan zit ook weer op een bank, ergens boven aan een trap een oud vrouwtje, zwaar geslui erd. Tientallen bezoekers bukken zich om htm ogen vlak bij de slui er te brengen in een poging er doorheen te kijken. Prompt volgt een beschaamde schrikreactie: dit vrouwtje is géén wassen beeld. Zij zelf merkt overigens weinig van de argeloze nieuwsgierigheid van de muziekbezoekers, want ze slaapt, Verplicht nummer De nog tamelijk jeugdige artistiek en zakelijk directeur van Madame Tussauds. E. W. Gatacre, zit achter zijn bureau waarop een grote goud kleurige mannenkop van gips of papier-maché rust. Hij spreekt vloeiend Nederlands en dat doet hein blijkbaar plezier. Hij ziet er ernstig en driik bezet uit (en dat is hij ook, want hij zit midden in een verbouwing), maar dikwijls tijdens ons gesprek splijt zijn gezicht als het ware in een brede lach en dan krijgen zijn ogen achter de glazen van zijn iet wat afgezakte bril een uitdrukking die maakt dat je hem ervan ver denkt in gedachten voortdurend bezig te zijn met het verzinnen van de meest bizarre practical jokes met behulp van zijn was sen beelden. Mr. Gatacre die al langer bij Tus- Directeur E. V. Gatacre, voortdurend practical jokes sauds werkt en sinds een jaar of vijf zijn huidige directeursfunctde bekleedt, verheugt zich in een groeiende belangstelling voor zijn museum. Nog niet zo lang geleden leidde het museum een wat kwij nend bestaan en was het een soort verplicht nummer voor wat oudere buitenlanders en Britse provincia len die Londen ..deden' Maar Beatles Paul McCartney en Ringo Starr, als biljartballen daarin is. eerst haast onmerkbaar, maar ten slotte steeds sneller, verandering gekomen Mr. Gatacrc: „Daarvoor zün ver schillende redenen. Op de eerste plaats gaan vermaak en opvoeding opnieuw steeds meer samen. In de negentiende eeuw zag je dat ook. maar sinds de eeuwwisseling tot ongeveer een jaar of vjjf geleden het juiste keerpunt is niet pre cies aan te geven waren ver maak en opvoeding streng van el kaar gescheiden. Vermoedelijk heeft de televisie grote invloed gehad op de jongste ontwikkeling. Een samengaan van vermaak en opvoeding zie je nu op allerlei terrein denk maar eens aan de geïllustreerde encyclopedieën. Op de tweede plaats is er ook een duidelijke verandering van smaak merkbaar. Er is een tijd geweest dat men zich afkeerde van het realisme Men was het beu en men had er te veel van gezien en er Ie lang naar gekeken. Men wendde zich tot het abstracte: liever Mondriaan dan Rembrandt maar nu zie je dat abstract uit de mode raakt. Men kiest nu voor pop-art. realisme. surrealisme. Zelfs het uniform en de hoge hoed zijn weer helemaal in. Deze ontwikkeling heeft ons wind in de zeilen geblazen. Goede en bekende kunstenaars en ontwer pers willen weer voor ons werken. Er zijn er bij die zich jaren lang op het terrein van het abstracte hebben bewogen en nu weer rea listisch werk voor ons willen ma ken. Beeldhouwers vooral. Onze expositie De slag bij Trafalgar (kosten ongeveer een half mil joen' ls ontworpen door Timothy O'Brien, een van de beste theater- en tv-ontwerpers van Engeland. En ten derde", zo vervolgt mr Gatacre. „heeft de tanende invloed van de film ons geholpen. In En- MADAME TUSSAUDS DOET GOEDE ZAKEN geland heeft de film altijd en veel langer dan elders een belangrijke plaats ingenomen op dat deel van liet gezins- of privébudget. dat voor amusement was bestemd. Pas sinds de laatste oorlog neemt deze in vloed van de film langzaam af. Vroeger was het gewoon tweemaal per week naai- de film te gaan Nu niet meer. De televisie dauren- tegen 16 geen concurrent voor ons. Integendeel: Ik geloof dat wij goed bij de (tv aansluiten." Uiteraard een van de belangrijkste onderdelen van Tussauds is de galerij der beroemdheden en mach tigen. dood of levend. Daar bevindt zich sinds kort ook het wassen oeeld van minister Luns. Hij staat er naast een wel wat jonge De Gaulle. Waarom Luns? Mr. Gatacre: „Er was gewoon veel vraag naar hem. Wij houden voort durend enquêtes onder onze bezoe kers om te weten te komen wie zij het liefst in het museum zien. Minister Luns kwam daarbij naar voren als de grote voorvechter voor Engeland in de EEG". Wat zei Luns toen hem zijn beeld getoond werd? Mr. Gatacre (sluit de ogen en denkt lang en kennelijk diep na>: „Hij zei: Mijn ijdelheid is zeer ge- Zijn er andere normen dan de wensen der bezoekers die bepalend zijn voor het besluit Iemand in de beeldengalarij te zetten? Mr. Gatacre: „Natuurlijk, maar die verschillen van geval tot geval. Meer in het algemeen geldt dat het figuren moeten zijn die - -mak kelijk kunnen worden herkend Veel gefotografeerde en geziene mensen dus. Wij maken liever een beeld van niemand die ln levende lijve poseert dan aan de hand van foto's. De koppen van degenen die poseerden zijn ook historisch veel belangrijker. Wij hebben lüer tal van koppen uit de tijd toen de fotografie nog niet bestond. Tal leyrand bijvoorbeeld. Marie-Antol- nette. Benjamin Franklin. Lodewijk de Zesde. Robespierre en tal van anderen uit de Franse revolutie. Van velen van hen nam Mndnmc. Tussaud. de stichteres van het mu seum persoonlijk de dodenmasker^ of er werd voor haar geposeerd' 9 Richard Nixon stoel staat klaar. Trafalgar Naast de galerij der beroemdheden beschouwt mr. Gatacre de sinds vorig jaar in Tussauds aanwezige tentoonstelling De slag bij Trafal gar en de levende hcldenafdellng als de belangrijkste onderdelen van zijn museum. De slag bU Trafalgar is een in structief en uitermate boeiend werkstuk. Om een van de lagere dekken, waar de kanonnen stonden opgesteld alsmede bet vertrek met de stervende Nelson, na te bouwen moest een bedrag op tafel komen, hoger dan dat waarvoor destijds het oorlogsschip Victory werd ge bouwd. Tussaud's kon de betrok ken dekken en schecpsplaatsen nauwkeurig nabouwen want de Victory, Engelands meest beroem de oorlogsschip, bestaat nog steeds en ligt goed geconserveerd in een dok van de marinebasis Portsmouth. Als men als het ware het geechuta- dek betreedt is het gevecht ln vol le gang. Men ruikt de kruitdamp, het. houtwerk, teer en, zweet. Het gebulder van kanonnen en het ge kraak van touwwerk wordt nu en dan overstemd door geschreeuw en gekrijs. Voortdurend strijken de liohtflitsen van het mondingsvuur over de beroete, bezwete en be bloede lichamen van de stuksbe manningen. De zware dikke kanon nen glanzen dof in het. vage licht dat binnensijpelt door de geschuts poorten. Het is een afschuwelijk, maar ook fascinerend geheel en het is niet moeilijk meer zich de verschrikkingen van een zeeslag uit de late zelltijd voor te stellen. Even inter .is riten ibij ftelson Men hoort hot gekreun van dé gewonden. Enkele officieren staan snmenge- croept rónd de dodelijk gewonde- admiraal die op het dek zit. ge leund tegen een van de houten spanten. De olielamp geeft een zo vaag licht dat men zich moet Inspannen om de stervende admi raal nog eenmaal in de brekende ogen te kunnen kijken. Het hele tafereel ls verbijsterend suggestief Beeld, geluld en licht geven een perfecte weerguve van hoe het werkelijk was. Teksten, kaarten en tekeningen langs de wanden van het Trafalgar-gedeelte geven ver dere toelichting op de slag en de betekenis ervan Charles de Gaulle (dubbel zo groot als ln werkelijkheid en met mono tone stem voortdurend uitleggend waarom Engeland nog niet ln de EEG kun komen). Malcolm Mugge ridge. Elisabeth Taylor en Richard Burton in de stromende regen en belaagd door onophoudelijk flitsen de fotojournalisten. Met geluid en luchteffcten wordt hier een voort- durend voorstelling gegeven, w» flitsend en levendig dut Met lijkt «Isof de hele wa«*en bevolking van Heroes Live ook werkelijk leeft. Binnenkort komt hier weer een nieuwe versie van de Beatles en sinds kort ziet men er Alexander Dubcek ln wjn tretnooupé terug keren van Cierna. ln snel tempo voert mr. Oatacre ons door zijn wonderlijk palels. Even laat. htj ons alleen om op eigen houtje de zaai der koning*! te bekijken (sinds 1809 hebben Britse vorsten voor Tutsuiids i« poseerd' en vervolgens leidt hij ons door de ateliers van het mu- seiun. Annen. benen, rompen en hoofden, plukken haar en kleding stukken liggen er soms kriskras dooreen Iemund is bezig om haar voor haar de wenkbrauwen van Beutle John Lennon aan te bren gen. Vanaf een plank kijken t^e nog blljartbalkule hoofden van McCartney en Ringo Starr grijn zend toe. Het hoofd van Richard Nlon ls ook bU Tussauds dut van Humphrey ver vooruit Toch ls de democratische kandidaat ook al herkenbaar, zij het slectits nog aan zijn mond Men ziet er meer bekende hoofden op de planken staan ln aanbouw of ln restau ratie. Het ls een beetje gek alle maal Een van de assistentes pakt het hoofd van Nixon op, steekt het naar voren als een pas ver worven trofee en zegt: „Als MIJ de verkiezingen wint, komt hij ln de heroes-ltve-afdeling op het ge stoelte dat al klaar staat". Het hoofd vertrekt geen spier. Het glimlacht slechts zelfverzekerd. nuLur dat zegt niet veel want ook het roze, gladde kale hoofd van Humphrey doet dat. Het ls alsof Je ln een andere wereld terecht komt als je weer buiten loopt over Marylebone Road, ln de miezerige Londense regen. Je bent weer tussen de levenden. Dubcek Ongetwijfeld opwekkenider Ls de Heroes Ltve-tentoonstelling. Daar ziet men Twiggy. Cassius Clay. I Hubert Humphrey in aanbouw (ADVERTENTIE) (Van onze correspondent) LONDEN De tachtigjarige veld maarschalk Montgomery, die gis teren tijdens de troonrede van k- ningin Elizabeth een ceremoniële rol had te vervullen, is tijdens de plechtigheid onwel geworden. HU wankelde en moest ondersteund worden. Het grote zwaard, dat hij in de hand hield, werd ijlings over genomen. In de frisse lucht kwam hij weer bij en des avonds voelde h(j zich kiplekker. De troonrede bevatte weinig nieuws. Het enige opzienbarende was. dat een speciale commissie wordt ingesteld voor een herziening van de Britse grondwet. Velen schieten doel voorbij ROME (KNP) Paus Paulus heeft gisteren tijdens de algemene audiëntie in de Sint-Pieter opnieuw gewezen op de gevaren die het geloof bedreigen. Tege lijkertijd heeft hij nog eens herhaald, waarom hü op 30 juni, bü de sluiting van het jaar van het geloof, zijn Credo heeft uitgesproken. Een van de redenen was het feit, dat geloven tegenwoordig steeds moeilijker wordt. De mens van tegenwoordig, aldus de Paus, is gewend alle kennis om te zeiten in beelden en tekens. De werkelijkheid wordt gemeten naar hetgeen men hoort en ziet. Daarentegen vraagt het geloof de tussenkomst van dq geest, die zich richt op de totale werkelijkheid en vooral op die werkelijkheden, die aan de directe waarneming ontgaan. Andere .moeilijkheden komen voort uit het feit, dat men al maar bezig is het geloof te onderzoeken zonder acht te slaan op de traditie en de uitspraken van het kerkelijk leergezag. „Wanneer men het onderzoek van de Schrift aan de eenlingen overlaat", aldus de Paus, „ko men er zoveel meningen uit de bus, dat het niet meer mogelijk is, subjectief ze ker te zijn van zijn geloof. Bovendien wordt dan de gelovige eenheid in gevaar gebracht, terwijl het geloof juist de basis van de eenheid moet zijn". Sprekend over de pogingen die gedaan worden om de geloofscrisis te boven te komen, noemde de Paus er enkele op, die zijns inziens verkeerd zijn. Sommigen beperken de inhoud van het geloof tot enkele basisstellingen. Anderen kiezen uit de geloofsschat alleen de waarheden die hun bevallen en lalen de overige liggen of vervangen ze door stellingen, die prettiger aandoen. Weer anderen trachten de geloofsleer aan te passen bij de moderne mentaliteit en door middel van de vergelijkende godsdienstweten schap tot resultaten te komen. Ook keerde de Paus zich tegen hen, die weliswaar op een prijzenswaardige manier proberen de geloofswaarbeden in (ADVERTENTIE) begrijpelijke termen voor te dragen en voor de mens van nu bevattelijk te ma ken, maar daarbij hun doel voorbij schieten. Volgens de correspondent van het KNP is men in Vaticaanse kringen van mening, dat de Paus hiermee de Ne derlandse Katechismus bedoelde. Als men de resultaten overziet, aldus de Paus, zijn de successen maar heel gering. Aan moeilijke dogma's gaat men eenvou dig voorbij, men zwakt ze af of vervalst ze. De methode van het interpreteren noemde hij gevaarlijk, zelfs als men ertoe gedwongen zou zijn. Alleen het ongerept weergeven van de hele leer in begrij pelijke termen is een grote verdienste. Want de Heer zegt: „Uw ja zij ja, en uw neen zij neen". Aan het slot van zijn toespraak bad de Paus in een eigengemaakt gebed om „een volledig, vrij, standvastig, sterk, blij, actief en nederig geloof". PARIJS (AP) De Franse autoritei ten hebben meegedeeld dat verscheide ne hoofdwaterleidingen in het gebied van Parijs door bommen zijn opgebla zen en dat een verdacht pakje was ge vonden in het theater van Palais Chail- lot in Parijs. Een hoofdwaterleiding, die een ge-1 deelte van Parijs van water voorziet werd opgeblazen door een bom bij Pro- i vins en bij Louveciennes werden andere leidingen opgeblazen. Het vreemde pak- j ketje dat in het palais Chaillot werd ge- 1 vonden is naar het politielaboratorium gebracht voor onderzoek. Eerder deze week zijn kneed bom men tot ontploffing gebracht voor enkele gebouwen van de Citroenmaatschappij. De polite onder zoekt nu of er verband is tussen al de- G)\6) Echte boter i erop, dat is het !C? eenvoudige, j alledaagse geheim van de j allerlekkerste j boterham. ECONOMISCH RAPPORT VOOR 1975 j (Van onze parlementaire DEN HAAG „We zitteu t komst van grote industriële i I te zien, maar we hebben ze lotoren uit nog niet". DU niet erg optimistische geluid liet De C minister De Itlock gisteren horen tijdens de vergadering van de Tweede-Kamer commissie voor Economische Zaken. Ge probeerd wordt het buitenlandse hcdrijls- j leven te interesseren voor vestiging van j grote indstriële ondernemingen in ons land, vooral in de gebieden met grote I werkloosheid. Met name in de Ver. i Staten wordt dc chemische, metaal- en elektronische Industrie „bewerkt". Con- tacten *Un daar al gelegd met 25 Interes- santé grote ondernemingen. Deze acqulsi- I tie vergt echter een zeer lange t^d. Minister De Block zei wel vertrouwen te hebben, dat onderhandelingen over de vestiging van minder grote industrieën ook al zijn dat .Reen giganten" tot succes zullen leiden, zodat de wergele- genheid in de streek van vestiging zal worden gestimuleerd. Dc minister kon geen verdere mededelingen doen over de vraag om welke industrieën hot gaat. Op een opmerking van de democraat „MILIEU OP RENBAAN" DEN HAAG (ANP) De stichting Ne derlandse Draf- en rensport heeft woensdag verklaard geen stappen te on dernemen naar aanleiding van uitlatin gen van de Rotterdamse officieren van justitie, mr. B. van der Meulen, volgens welke het paardesportmilieu „een bij zonder slecht milieu en een bonte ver zameling van ongunstige lieden" is. Ook /.al de NDR zich afzijdig houden van de door de heer T. Boomsma, secretaris van de door de NDR niet erkende eigenarenvereniging de noordelijke drafsport, gevoerde actie. Het bestuur van de NDR beschouwt de uitlatingen wel als betreurenswaardig, ongemotiveerd en als niet ter zake doen de, omdat „er tussen de door de Rot terdamse rechtbank behandelde zaak en de Stichting Draf- en Rensport. In casu de renbaan van Duindigt, geen enkel causaal verband beets at Van spionage verdachte Tsjech vrijgelaten BONN (DPA) De correspondent van het Tsjechische persbureau Ceteka in Bonn. dr. Otakar Svercina. die ver dacht werd van spionage is gisteravond na een tweede verhoor naar huis gezon den. Er is geen aanhoudingsbevel uitge vaardigd. Svercina is vandaag opnieuw ver hoord. Op een persconferentie heeft hij gezegd dut de Westduitse politie het ver wijt dat hij voor de Tsjechische spio nagedienst werkt, baseert op een lijst met namen van spionnen, die een Tsje chische majoor naar Oostenrijk heeft meegenomen. Svercina ontkent echter zich aan spionage schuldig te hebben ge maakt. Wel had hij contact gehad met Westduitse politici, maar alleen met het doel de twee volken nader tot elkaar te uorddo de minister, dat een ket nenei gieci ntrale Ln het Zeeuw :>r Sloegebicd best zou passen- Dr. De Meijer (KVP) bepleitte het scheppen :.n ven „upen havenfront" bij Tcrenuzen, zodat dit gebied aantrekke lijker wordt voor industriële vestigingen. De minister kon geen concrete mede delingen ilnen mei de went Hele vesti ging van Shell Chemie in het Moerdijk- gebied. waarover nog onderhandelingen gaande zijn. De regering hoopt, dat er ln dat gebied een chemische fabriek komt. Wat betreft de lucht- en waterverontrei niging zullen hoge eisen worden gesteld. Staatssecretaris Krulsinga (Volksgezond - I hcid) zal hiervoor een aantal voorschrif- 1 ten laten gelden. j Wat betreft dc structuuronderzoeken I in de verschillende bedrijfstakken zei de minister, dat deze niet moeten worden beperkt tot de industrietakken, die het moeilijk hebben, maar dat mede door onderzoeken moet worden geprobeerd moeilijkheden in de industrieën te voor komen Opdracht is gegeven voor een studie van de economie in 1975 De minister zegde toe met de Hoog- oven-Bi|!itongroep contact op te nemen om te proberen een eventueel nieuw kantoor te doen bouwen. (ADVERTENTIE)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 7