K P-l-C-K-S Vogels in de lucht Zoek de d-ri-e dingen B0NN|E in duitse studio's Springvel Jeugd USSR wil pOp of the week HEY JUDE School bladenplan Het Legermuseum ZATERDAG 26 OKTOBER 1968 FIGUUR B „Wat la er dat voor één?" vraagt men dikwijla, als men hoog boven in de lucht een vogel ziet vliegen. Men gaat gokken en wordt het zelden met de andere toeschou wers eens. Maara ls je zorgvuldig kijkt, hoe de afzonderiyke vogels vliegen en hun kenmerken ont houdt, zul Je het verschil gauw zien. Hier beschreven we aller eerst 15 verschillende vogels, hoe ze er van onderen uitzien. Probeer maar eens, of je ze herkent, als je ze In de lucht ziet vliegen. 1. Meeuw. 2. Wilde eend: lange hals. snelle vleugelslag. 3. Hoender- of dui venhavik: snelle vlucht met haastige vleu gelslag. onderbroken door zweven de vlucht. 4. Zeezwaluw: lichter en ele ganter dan de meeuw. Herkenbaar aan de gespleten staart en de smalle spitse vleugels. Als hij over water vliegt, stopt hy plot seling. staat in de vlucht met trillende vleugels om zich dan op een vis in de golven te storten. 5. Koekoek :kan met zijn lange staart en lange vleugels met een vaak door de kleine vogels ver jaagd. In wiens nest hij zijn el legt. 6. Duif: snelle vlucht, vaak door zweefvlucht onderbroken. Fazant: lage vlucht. 8. Mussenhavik: kleine verwant van de hoenderhavik. 9. Kievit: draait zich in de vlucht om zijn as. 10. Eikster: een langzame vlieger met lange, licht wippende staart. 11. Kraai: een beetje log, kantelt vaak op zijn zij alsof hij zijn even wicht verliest. 12. Pluvier. 13. Pluvier: zeer snelle vlieger. 14. Uil: geluidloze vlucht in de schemering en duisternis. Heeft zjjn verenbosjes op de kop (hoorn tjes) dan is het een ooruil. 15. Valk: vliegt op grote hoog te. stopt plotseling, hangt in de lucht met korte vleugelslagen, ter- w(jl hy naar een slachtoffer uit ziet, meestal naar muizen of grote re Insecten. de rantentuin Flllie de Blanken stuurde ons een ver haaltje, dat ze zelf getypt had en nog wel zonder fouten. Of heeft tante Llze je geholpen? Ik vind het knap. De groetjes ook aan tante Llze in Oude Wetering en je broertje Gerko. Onze poes We hebben 23 maart een poes gehad, hy had een wit befje en witte pootjes. Toen we hem vyf maanden hadden is hij weggelopen. Dat was op 22 augus tus. We vonden het wel zielig want hy was zo lief. Twee weken later kwam er een andere poes aanlopen, die had ook »»pn wit befje en witte pootjes, maar hij was wat kleiner. We hielden hem toch en noemden hem Wiekle. Hij was net zo lief als onze ouwe Moppie. Toen we Wiekie een poosje hadden, vonden we onze Moppie weer terug aan de grote weg, hij was bijna aangereden. Vlug namen we hem mee naar huis. We hadden nu twee poezen. De eerste paar keren vochten ze met elkaar, maar dat ging gauw over. Toen we ze allebei een poosje hadden liep Wiekie weg. Hij is nooit meer teruggekomen. Rille Groeneweg, Stompwyk vertelt Mijn leventje tot 2 jaar Ik werd geboren op 16 mei 1958. Ik had pikzwarte krullen en woog zeven pond en anderhalf ons. Ik was erg dik en kon met 11 maanden al lopen. Mtyn peettante was van vaders kant. Ik was het eerste kindje van mijn vader en moeder, dus ben ik de oudste. Toen ik één Jaar was, zat ik niet meer in de box, dat wilde ik niet meer. We hadden ook een poes, h(j was haast net zo groot als ik. Op een dag - ik was al twee Jaar - was ik aan het hollen door de kamer. Ik holde van de voorkamer deur naar de gangdeur. Dat deed ik wel twee keer. Ik wou het voor de der de maal doen, maar toen ging het mis. Ik holde zó hard. dat ik met m(jn hoofd door hot glas tuimelde. Mijn vader en moeder schrikken heel erg en Roosje van Krimpen: Mijn leventje Toen ik twee jaar was, klom ik wel eens op de aanrecht. Daar stond de suikerpot. Dan nam ik met mjjn vinger tje een lik suiker. Dat was lekker. „Zeg Roosje, wat ben je daar aan het doen?" vroeg moeder eens, toen ze het zag. „Ik ben de suikerpot aan het schoon maken" zei ik dan. Moeder zette me dikwijls in de box. Op een keer klom ik er uit en ging naar de keuken. Toen ik moeder aan hoorde komen, kroop ik gauw in de kast. Moeder stond soep te koken. Ze keek in de kast maar ze zag me ntet. „Waar is Roosje toch?" riep mijn oma. „In de box", zei moeder. „Ze is er niet" en samen gingen ze zoe ken. Oma vond me in de kast. Met mjjn vierde jaar ging ik naar de kleuterschool. Ik speelde er met blokken en poppetjes. Het was erg leuk op school. Eerst zat Ik by juffrouw Cras en later bij juffrouw van der Fluit. Eens trok ik die juffrouw heel hard aan haar neus. „Au!" riep ze- „Dat moet je niet doen". „O. dat wist ik nog niet". Nu ging ik naar de eerste klas van de grote school. Daar was het ook leuk. De juffrouw deed heel grappige dingen. Myn vriendinnetjes waren Mie- ke en Dériré. In de tweede klas leer den we rekenen, taal en tekenen. Ook gingen we wel eens wandelen. Dat was heel fijn. Nog veel fijner was het, als we naar de speeltuin gingen. Tegen 4 uur klapte de juffrouw in de handen en dan riepen alle kinderen: „Jammer!" „Ja, daar kan ik niets aan doen", zei de juffrouw dan. Toen ik 8 jaar was woog ik 28 kilo. Dat is wel veel. OOM TOP I Top! Top! Op mjjn Jurk sit een by. Jaag ze weg. vlug! II Dat is alleen maar een grote vlieg, die doet je niets. III Veel vliegen lijken op byen of wespen, maar je kunt het verschil erg gemakkelijk vast stellen, als je op de juiste dingen let. IV Bjjen (1) en wespen hebben 2 paar vleuegels en lange voelhorens. Vliegen (2) hebben maar één paar vleugels, korte voelhorens, maar grotere ogen. Johnny Hogervorst vertelt ook over: Mijn leventje Ik ben geboren op 22 december 1958. Toen ik vier jaar was, moest ik naar het ziekenhuis. Vader en moeder kwa men me bezoeken en ze brachten een kadootje voor mc mee. Ik was nog niet geopereerd, dat zou de volgende dag gebeuren. Vóór de operatie kwa men mjjn moeder en oma nog even kijken. Ze gaven me een pakje. Ik pakte het uit en er zat een pistooltje in, dat vuur gaf. Dat vond ik fyn. Na het bezoek moest ik geopereerd worden. Ik vond het wel een beetje eng. Ik lag in het Ellzabeth-zieRenhuiB. Öe dokter die me opereerde had een witte lap voor zijn mond. Ik kreeg een spuit en ik wist niets meer. Ik lag met mijn ogen dicht. Het was net of ik sliep. Ik werd teruggebracht naar de kamer en kwam weer bjj. De volgende morgen kreeg ik brood met hagelslag en thee. Ik lag in mijn bed met m'n autootje te spe len. Die avond kwam vader me opzoe ken met mijn kleine zusje van twee jaar. Ik kreeg een zak fruit om op te eten en sinaasappels om uit te persen. Naast mijn bed stond altjjd een glaasje water, niets lekker. Sinaasappelsap is veel fyner. Na een paar dagen mocht ik naar huis. We gingen met een taxi. Toevallig was ik de volgende dag ja rig. Ik werd 5 jaar. Wat een feest! Ik kreeg een plastic autootje en nog veel meer, Het werd een leuke dag. Antoinette Kallenberg: De prinses Er waren eens een koning en een koningin die twaalf dochters hadden. De oudste dochter Erma was een naar kind. Ze kreeg elke dag een pak voor haar broek. De tweede heette Marjo lein en was een beetje lief. Ook de derde was lief. Maar het allerliefst was de jongste; ze heette Liefkooaprin- Nu woonde er in een ver land een prins, die met het liefste en mooiste meisje wilde trouwen. Hy ging op reis en kwam ook bij de koning. De koning liet hem zijn dochters zien, maar ze waren niet lief genoeg. Toen kwam de jongste prinses. Lakeien brachten haal bij de prins en toenh ij haar zag schrok bij de prins toen hij haar zag schrok kon zijn ogen niet geloven. De prins bracht haar bij zyn vader. „Ik zal een prachtig paleis voor Jullie laten bouwen!" riep de vader. „Waar zal het van zyn? Van stenen, van kris tal, glas of van klei?" Ze dachten even na en ze zelden: „van stenen". Het werd een groot en mooi kasteel. Toen het klaar was, ging de prins met zyn prinses Liefkoos trou wen. Groot feest werd er gevierd en ze leefden lang en gelukkig. Dag klnders. Volgende week krygen weer andere verhaaltjes een beurt. TANTE JO. vader en moeder schrokken heel erg en in buurmans auto, naar de dokter. Toen we by de dokter waren, kreeg ik een spuit en sliep in. De dokter hechtte myn hoofd. Ik kreeg weer een spuit en werd wakker. Mijn hoofd werd in een verband gewikkeld. Je zag alleen mijn ogen, neus en mond. Zo ging ik naar huis. Leo Kuiters vertelt een sprookje over: Het kabouterfeest Heel, heel erg lang geleden was er een groot bos waar heel veel kabouters leefden. Op een dag was de koning van de kabouters jarig en dat moest na- tuurlijk gevierd worden. In het paleis van de koning was een heel grote keuken, daarin werkten de kok en het koksmaatje. Vandaag moes ten ze een grote pan soep koken voor de koning en de genodigde gasten. Er was één fee. die niet door de koning was uitgenodigd, dat was de boze fee en nu was ze wel heel erg kwaad, om dat ze niet was uitgenodigd. Ze nam haar toverboek en zocht er in, hoe ze een zwaar vergif kon maken. Dat wil de ze dan in de soep gooien, als de koks even weg waren. Ze had het ge vonden en zocht vergiftige kruiden in Een musje in de boom had alles ge zien en hy ging de kok waarschuwen. Na een poosje kwam de fee met haat- gif tlge kruiden al aan. De koks deden net of ze haar niet zagen aankomen en bleven achter de deur staan. Juist wou de boze fee de kruiden in de soep gooien toen het koksmaatje zijn been recht vooruit stak. De fee struikelde en viel met haar gezicht midden in een schaal pudding, die koud stond te worden. De kok nam de kruiden en het toverboek en gooide alles in het vuur. Binnen een minuut was alles verbrand. De fee liep gauw naar haar huisje in het bos om zich schoon te wassen. De kok vertelde alles aan de koning en die hield zyn buik vast van het lachen. Toch kreeg de koning medelij den met de fee en hy zei tegen de kok dat hy haar maar een heleboel lekkere dingen moest brengen. Voor straf mocht ze echter niet in het palels eten samen met de koning. De fee smulde alles lekker op, maar zè heeft de ka bouters nooit meer kwaad gedaan. Zo liep alles nog goed af. Niet iedere Nederlandse zangeres krygt de kans om in het veeleisende Duitsland een gooi te doen naar de Germaanse top. Vele jaren geleden was het Greetje Kauffeld, die uitver koren werd, vorig jaar Corrie Brok ken en dit jaar Bonnie St. Clair uit Amsterdam, die over enkele weken in Nederland op de markt komt met een nieuwe Engelse schijf: „Cat and mouse". Twee weken geleden vertrok zij drie dagen- naar Keulen om in de beroemde Electrolastudio's haar eerste Duitse plaatje op te nemen: „Kai Uwe Schmitt" en „Entweder Er is hard gewerkt die drie dagen, vooral omdat Herr Nobach, die de produktietouwtjes strak in handen hield, werkte met de typische Duitse „Gründlchkeit". Herr Nobach bleef bezweren, dat het nog beter kon. Waarmee we maar willen zeggen, dat een opname in Duitsland hemelsbreed verschilt van die van Nederland. Hier zyn producers uitzonderin gen daargelaten al gauw geneigd de opnames goed te vinden, dikwijls ten koste van de eventuele hitpotentie. Alles wordt in Duitsland trouwens grootser opgezet. Direct na de opname bijvoorbeeld, engageerde men voor Bonny een fotosesion, die maar liefst drie uur duurde en waarby de foto graaf, die onder anderen ook France Gall op de gevoelige plaat had vast gelegd, Bonny precies 276 maal ver eeuwigde in kleuren en zwart-wit. Alsof dit nog niet genoeg was, ver scheen er ook nog een journalist ten tonele, die Bonny een langdurig in terview afnam voor haar Duitse bio- „Ze snappen het in Nederland el- genhjk nog steeds niet", sprak Herr Nobach desgevraagd. „Een artiest moet je vooral in de beginfase helpen door een stroom aan publiciteit. Ui teraard kost dat geld, maar als je de juiste artieste aangetrokken hebt. dan komt dat er dadelijk heel gemakke- lyk uit. En met Bonny is dat dacht ik zeker het geval. Ze heeft een typisch Duitse image, zo a la Gitte. En alleen dét is hier te verkopen. Als we nu nog wat teeveetjes weten los te branden, is de zaak helemaal ge klaard. Ja, voor Bonny zie ik in Duitsland een heel grote toekomst". Om Dusty Springfield uit huar vel te laten springen Is maar weinig no dig. Ken opdringerige fotograaf weet daarvan mee te praten. Hy bood haar bij aankomst op Schiphol bloemen aan, maar zo ruw, dat «Ie meeldraden haar mascara aantastten. Dit deed het lieve zangeresje Dusty veranderen in de tierende furie. Niets kon daar na haar goede humeur teruggeven. Tactvol optreden was nadien gebo den. Er was een tijd dat madame Springfield als het lieve zusje met 2 broers behorend tot The Epringfields blyk wist te geven van soepeler reac ties dan tegenwoordig. Maar toen stond de diva nog aan de onderste sport van de populariteitsladder. Zij de publiciteit in liet algemeen gebrui ken. Maar dat is een periode die ach ter de rug ligt. Dusty Is na het splitsen van het trio, toen allen een solocarrière wilden opbouwen, bet verst gekomen en mag zich nu zelfs al miljonalre noemen. Met het geld, maar helaas ook met de. grillen van de mlljoenenhezitster. Een groep jongeren in de Sovjet-Unie heeft door een ingezonden stuk ge protesteerd tegen de pogingen om de moderne popmuziek buiten het land te houden. De groep eist voor de jeugd van de Sovjet Unie het recht om te zingen en te dansen wat men zelf mooi vindt. De brief is afgedrukt in het blad Oekraina Pravda, dat eer der een van de vele veroordelingen in de pers had gepubliceerd van het soort muziek dat de jeugd in het wes ten apprecieert. De autoriteiten in de Sovjet-Unie staan vyandlg tegenover invloeden die van buiten af op de jeugd inwerken en die nadelig kun nen zyn voor het denkprogramma dat het Kremlin voor de jeugd prefereert. In deze slagerij r,yn drie dingen t.« alen. die er helemaal niet horen. Wie vindt ze? gl 'i JU :8upwoido „Reflections" van Diana Ross A The Supremes. Ongeloofiyk fyne Tamla- Motownelpee van de drie meisjes, die nu al vanaf 1963 aan de wereldtop staan. Meer nog dan voorheen wordt de gretige luisteraar getrakteerd op sublieme close-harmony. Beginnend met een knap stereo-effect in „Reflec tions" spoedt de elpee zich via onder meer „Forever came today", „In and out of love", „What the world needs now Is love", „Then" en „Misery makes it's home in my heart" naar 't weergaloos knappe „Ode to Billy Joe". Het parelende stemgeluid van Diana Ross maakt deze uitvoering tot de fynste, die er sinds Bobbie Gen try's debuut van verscheen. Een plaat voor de fynproevers. „Walt for me Mary-Anne". The Manyalade. Plaat van de week door het knappe instrumentale gedeelte. Wordt een gegarandeerde „zoever" op de top-441. De achterkant „Mees around" spreekt wellicht niet zo aan, maar dat kan haast niet anders met zo'n sterke a-kant. „The music box" van The Hep Stars. Goede opvolger van „Sunnv girl", dat sterke associatie» oproept met „De speeldoos", waarmee Annie Palmen eens Nederland vertegen woordigde op het Eurovisie Songfes tival. Door de speelse uitwerking van de puur eenvoudige compositie een tip voor de top. Let ook eens op de a-commerciele achterkant „The Wed- din" dat eveneens te vinden Is op hun eerst» elpee. Nieuwe opgaven Hier volgen tien namen van dieren. Jammer genoeg staan de letters heel erg door elkaar. Rommel er maar mee en zet ze op de goede plaats. De gevonden dierennamen op een brief kaart sturen aan: Tante Jo. Kranten- tuin. Leldse Courant. Papengracht 32. Lelden. Een mooi boek wordt verloot onder de goede inzendingen. Er is nogal wat verwarring ont staan over de nieuwe plaat van The Beatles „Hey Jude". Niet zozeer over de plaat, alswel over de titel. Sommi ge argeloze lieden mensen dat het betekent.Hey Jood. Nu ls Jude wel jood in het Duits, maar niet in het Engels. Wat hét dan wel betekent? Een meisjesnaam zeggen sommigen. Ja, dat zou je op het eerste gehoor en gezicht wel zeggen. maar. en nu komt het: de ware betekenis van de tekst van dit liedje (met achteraf hebben we vernomen van The Bee Gees. „Jude" Ls namelijk Llverpools voor „John". Paul McCartney heeft de tekst van ditl led je (niet achteraf een dubbele bodem) geschreven om John te bewegen weer terug te ke ren naar zyn vrouw Cythia en Yoko Ono (Johns nieuwe liefde) iu de steek te laten. Paul McCartney ver telde dit onlangs aan de Bee Gees en hij vertelde er ook bij, dat John tame- lijk kwaad geworden was, toen hem de ware betekenis van dit liedje was meegedeeld. John voegde hem toen toe dat Paul zich niet met zyn privé- zaken moest bemoeien. En daar hebben de Beatles nou net moeite mee, want onder invloed van Yoko Ono zou Jolin Stuff gebruiken, ofschoon hy beweert ervan af te zyn. We beginnen - na enige tyd stilte over de schoolbladen - weer met een spikslpinternieuw school hladenplan De bedoeling is als volgt: de redakties van de diverse schoolbladen (en ook: clubbladen enzovoort) worden ver zocht ons regelmatig (voor zover de schoolkranten althans regelmatig verschynen, de afleveringen van hun blad toe te sturen. Na zorgvuldige selektie plaatsen wy dan stukjes er uit die ons geschikt lyken voor een verdere verbreiding dan de besloten wereld van de school. De redakties worden verzocht hun bladen te stu ren aan: redaktie „Ook voor jou". Papengracht 32 te Leiden. De lezer van deze oproep wordt verzocht de redaktie van zyn school krant hierop te wyzen. Als je op een regenachtige middag niets te spelen weet, ga dan eens in Legermuseum rondkijken. Het ligt vlak bij het station en is ondergebracht in twee interessante gebouwen, het „voor gebouw" uit 1874 en het vroegere „Pesthuys" uit 1658. Deze keer gaan we alleen een kykje nemen in het voorgebouw. Als je de hal binnenkomt zie je direct al twei houten modellen van nu nog in gebruik zijnde tanks en enige poppen, gekleed in ceremonieel tenue (uit uniform feestelijke geleden) uit 1938. In de gang links zie je allerlei m hoofddeksels met vergulde wapens erop en sabels en ook tekeningen uit de derlandse geschiedenis. In de zijzalen links zyn allerlei kleurrijke uniformen uit de tyd tussen de twee wereldoorlo gen (1918-1940) tentoongesteld. Twee ervan zelfs gedragen door Prins Hen drik, de echtgenoot van Koningin Wrt- helmina, dus de vader van onze konin gin Juliana. Aan de rechterzyde heb je drie zalen, één met wel 100 verschillende gewe ren en uniformen, die de soldaten droe gen als ze ten oorlog trokken, dus niet die mooie felgekleurde zoals de gala- uniformen, maar nogal grauw van kleur, anders zag de vyand ze te ge makkelijk en konden ze nooit onopge merkt iemand besluipen. Ook staan een paar diorama's (kykkastjes), waar je o.a. soldaten door de duinen ziet sluipen. In de rechterzaal staan formen uit de tyd van Napoleon (1815). Als je dit allemaal bekeken hebt, gaan we naar de eerste verdieping en daar rechtsaf. De eerste zaal gaat over de 2e wereldoorlog (1940-1945). Er staat een uniform dat Prins Bernhard gedragen heeft. De tweede zaal gaat over de oorlog in Korea in Azië. De derde zaal is interessanter. Er hangen veel kromme Oosterse zwaarden ei staan twee Chinese krijgers met hele vreemde harnassen aan. In de volgende zaal zie je de achterkant van een koop- vaardyschip (handelsschip) met vier kanonnen om zich tegen zeerover: beschermen. Ook zijn er vele dingen uit Nederlands-Indië en kleren die de n sen in de 16e eeuw droegen, byvoor- beeld een man met een pruik op! In de volgende zaal staan echte harnassen en hellebaarden. Iets verder zie je heel regiment tinnen soldaatjes, zoals ze er rond 1900 uitzagen. Dit zyn nog maar enkele dingen die er in het voorhuis te zien zijn. De vol gende keer vertel ik wat over het Pest huys, waar wapens vanaf 2000 Christus tot nu toe te zien zyn. BOTER, KAAS EN EIEREN Het oude welbekende spel „boter, kaas en eieren" hebben we een beetje opgefrist, zodat het een nieuw span nend spelletje geworden is. Voor het spelbord heb je een stuk karton of een houten plaat nodig. Het kan byvoorbeeld 15 x 15 cm zyn, Hl dat ieder veld 5x5 cm is. De grens lijnen tussen de 9 velden trek je Oost-Indischei nkt. De kruizen en kels moeten in de velden passen, dus iets kleiner dan 5 cm zyn. Het mate riaal is plastic, wat je byvoorbeeld in je moeders keuken vindt, waar vast wel oude dekstls en dergelijken zyn. Met ballpoint teken je nu het kruis op het plastic. Als „cirkel" neem je een klein omgedraaid glas. Dan is het geen pro bleem meer de cirkels met een sterke schaar uit te knippen. De kruizen den op dezelfde manierg emaakt. Eerst lekken je een cirkel en snydt dan het kruis uit, zoals het op de tekening staat. Je hebt in totaal 5 kruizen cirkels nodig. Dan kan het spel begin nende t gaat erom, je drie kruizen of cirkels op een rij te leggen, hetzij horizontaal, hetzy verticaal of schuin. Je legt om de beurt een cirkel of kruis. Degene die het eerst een ry maakt, heeft gewonnen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 10