Crisis van het pauselijk gezag COMECON RAAKT MEER EN MEER GEÏSOLEERD Veranderingen Kerk positief gewaardeerd GORDIAANSE KNOOP VAN VERKEER MOET NU AL WORDEN DOORGEHAKT DOOR ENCYCLIEK AAN LICHT GEBRACHT Wal longen staken benzine in put in brand Handel tussen Oost en West stagneert I VRIJWILLIG CELIBAAT AANBEVOLEN Scheepsbotsing Probleem van stadskernen Reconstructie slechts een lapmiddel VRIJDAG 13 SEPTEMBER 1968 DE LEIDSE COURANT PAGINA 7 DEN HAAG In hun eerste reactie op de pauselijke encycliek Humanae Vitae hebben de Nederlandse bisschoppen erop gewezen, dat naast de kwestie van de geboortenrege- ling er nog een ander belangrijker vraagstuk aan de orde is, n.l. „het waar deren en functioneren van het gezag in de Kerk". In de weken die op deze verklaring volgden is gebleken hoe juist zij was. Het verschijnen van de encycliek bracht een crisis van het pauselijk gezag aan het licht, waarvan wel het bestaan maar niet de om vang en diepte bekend was. Een groep van 117 docenten in de filosofie en theologie schreef aan het episcopaat te menen „dat de wijze van gezagsuitoefening, waarvan de encycliek Humanae Vitae een symptoorr lijkt, afbreuk doet aan de evangelische taak van het herdersambt, om leiding te geven aan het Volk Gods". Een zware uitspraak, waarvan wij juist omdat zij door velen over heel de wereld wordt onderschreven de inhoud wat nader willen bekijken. Het meest voor de hand liggende ver wijt, dat de Paus gemaakt wordt is, dat hij zich bij het uitvaardigen van zijn encycliek niet collegiaal gedragen heeft. Hoewel een concilie bijeen was, heeft hij de zaak vair de geboortenrv- geling, die alle Kerken aangaat en die dus hel best door het bisschoppencol lege kon worden behandeld, aan het collegiaal beraad onttrokken. Hij heeft de bisschoppensynode, die epkele ja ren na het concilie bijeen kwam, ver hinderd, de zaak op haar agenda te plaatsen. Hij wilde deze netelige kwes tie aan zich voorbehouden en zelf de knoop doorhakken. In een gesprek, dat hij eind 1965 hield met de journalist Alberto Cavallari van de Corriere del- la Sera zei de Paus over de kwestie der gebooftenregeling. „Het betreft een materie die laten we zeggen ongewoon is voor de mannen van- de Kerk en ook naar de mens gespro ken van netelige aard. Zodoende ko men de commissies bijeen en groeien de stapels verslagen en studies. O jar wel, er wordt zoveel gestudeerd. Maar dan valt ons de taak ten deel, een be sluit te nemen. En bij dat beslissen staan wij alleen". IMMENSE Men is geneigd de Paus, die zich be klaagt over de immense verantwoor delijkheid, die op zijn schouders is ko men liggen, te antwoorden, dat het niet zo had hoeven te lopen. En dat hij, toen het eenmaal zo ver was, de kwestie nog altijd naar een nieuw be raad met zijn broeders in het bis schopsambt had kunnen verwijzen. Dat dit niet gebeurd is. komt neer op een gebrekkige uitoefening van het gezag. Kwesties als deze kunnen niet door één man worden uitgemaakt, ook niet wanneer die man zich een bisschop van Rome mag noemen. Behalve de bisschoppen hadden ook de leken, die direct bij de kwestie der ge- boortenregeling betrokken zijn, dooi de Paus geraadpleegd moetert worden. De tijd is nu eenmaal voorbij, dat ker kelijke leiders op vitale punten be slissingen nemen zonder een dialoog met het Godsvolk. Van zo'n dialoog is niets terecht gekomen, kon ook niets terecht komen, zolang Rome de zaak in handen hield; of men zou zo iets als een wereldreferendum hebben moeten organiseren. Was echter de kwestie in handen van het bisschoppencollege ge bleven, dan zou ook de raadpleging van 't Godsvolk hebben kunnen plaats vinden, middels nationale concilies, diocesane raden, georganiseerd ge- spreksgroepenwerk of iets dergelijks. Daarvan is nu geen spreke geweest. Er is over ons beslist zonder ons.- En dat kan dë mens van deze tijd niet Betreurenswaardig en onjuist is het ook, dat de kwestie niet in het oecume nisch gesprek met de andere christe lijke Kerken is gebracht. Dan had voorkomen kunnen worden, dat de An glicaanse Kerken op haar Lambeth- conf eren tie de encycliek meteen na haar verschijnen moesten verwerpen. Dan hadden de orthodoxe Kerken, die in grote lijnen het pauselijk standpunt steunen, hun argumenten .-r wellicht betere dan die welke nu in de ency cliek worden gegeven naar voren kunnen brengen. Nu werd andermaal de indruk gewekt, dat de rooms-katho- lielce Kerk, als hot erop aankomt, meent, de enige Kerk van Christus te zijn en namens alle christenen te kun nen optreden, zonder deze zelfs maar naar hun mening te hebben gevraagd. Niet alleen de gelovigen hadden moe ten worden geraadpleegd, ook met de opinie der ongelovigen had rekening moeten worden gehouden. De ency cliek beweegt zich namelijk op het ni veau van het algemeen menselijk den ken en aanvoelen: zij doet geen beroep op welke openbaring dan ook. Maar als menselijkheid in het geding is hebben niet alleen de gelovigen een woord te spreken, dan is het woord aan ieder wien de menselijkheid ter harte gaal. Uit het massale protest van heel de niet gelovige wereld legen de ency cliek wij denken hier onder andere aan de reactie van Oe Thant waarin hij geboortenregeling een weg naar menswaardig bestaan blijft noemen kan nog eens ten overvloede worden opgemaakt, dat zij geen volwaardige stem in het kapittel heeft gehad. En dat maakt de gezagsuitoefening, zoals zij bij de uitvaardiging van de ency cliek heeft plaatsgevonden, eens te meer onaanvaardbaar. Koleineni Genoemde bezwaren komen tenslotte in één punt bij elkaar namelijk dat de Paus zijn gezag uitoefent va'nuit een onvruchtbaar makend iseolenient. Hij is de „gevangene van het Vaticaan", hij wordt voorgelicht door een kleine groep mensen die bepaalde geluiden uit Kerk en wereld naar believen kun nen afzwakken en» versterken, hij moet de gegevens die hij binnenkrijgt bestuderen achter een bureau op de derde verdieping van het Vaticaans palcis en dan helemaal op zijn eentje beslissen. Wat het concilie zo bevrij dend maakte .was juist, dat de Paus erdoor uit zijn isolement werd! gerukt en midden in het hart van de [wereld kerk werd geplaatst. Met het eind van het concilie is.de paleisdeur vyeer ach ter hem dicht gevallen. En hjet 'mag niemand verwónderen, dat sindsdien het pauselijk gezag met de dag aan overtuigingskracht heeft ingebéel. Isolement brengt geheimzinnigheid met zich mee. Jarenlang heeft de ka tholieke Kerk, biéschopperi eji kardina len incluis, in spahning afgewacht, hoe de beslissing van Be Pajas" zou uitval len. Zij leefdea tjjssëiv-hbop én vrees, tot het laatste/pgfenbfik. De--adviezen van de deskundigericommissies wer den angstvallig geheim gehouden en kwamen sleoj^ts ,via ü-n indiscretie in de publiciteit. Wat de afzonderlijke bis schoppen tijdens ..dé* bisschoppensyno de van vorig» jaar-aam dé Paus hébben geadviseerd, i^. jninohver bekendge maakt. En tol het allerlaatste moment wist niemand uitgezonderd mis schien de inner circle van het Vati caan in welke richting de beslissing zou vallen. Dat neemt in de tegen woordige tijd niemand meer, in de Kerk zomin als daarbuiten. Gezag dat opereert vanuit een isolement, dat zich hult in geheimzinnigheid, dat zijn beslissing ineens over de angstig af wachtende gemeente laat neerdalen, wordt niet langer als echt gezag aan vaard. Daaraan kan zelfs het grootste geloof niets veranderen. Het wordt alleen maar erger, wanneer de aldus ontstane leemte wordt opge vuld met een beroep op de bijstand van de geest. Alsof die een hotline met de pauselijke appartementen zou heb ben. alsof die niet zou werken in en door de kaders van de Kerk, die be halve de Paus ook de bisschoppen, priesters, theologen, deskundigen en gewone gelovigen omvat. Zij allen hebben de geest. En het is pas door het soepele samenspel van al deze mensen dat hij zijn kracht doet gevoe len. Ook willen wij graag toegeven, dat Paus Paulus tijdens zijn bestuur voor treffelijke dingen heeft gedaan, zoals het schrijven van de encycliek Popu lorum Progressio en het maken van oen blauwdruk voor de curiehervor ming. Alleen staan we voor het feit. dat deze bestuursdaden niet in staat zijn geweest, het pauselijk gezag over de hele linie op niveau te houden. Bin nen de tijdskring, die wij als mensen van het jaar 1968 kunnen overzien, heeft het pauselijk gezag nooit zo laag genoteerd gestaan als momenteel hel geval is. ii ii v i gedaai I inage ummm Hoe men het ook keert of wendt: hel pauselijk gezag is tot een bedenkelijk niveau gedaald, niet omdat men dit gezag als zodanig zou aanvechten, maar omdat men vindt dat het slecht wordt uitgeoefend. Om ieder misverstand Ie voorkomen willen wij met nadruk stellen, dat de persoonlijke integriteit van Paus Pau lus allerminst in het geding is. Wie hem heeft boren spreken, wie hem op zijn reizen heeft gadegeslagen. Wie zijn brieven ook de laatste ency cliek leest, moet wel onder de in druk komen van zijn bewogenheid als mens en als christen. Maar daarmee is een Paus er nu eenmaal niet. Hij moet de Kerk besturen op een wijze, die past in het kader van zijn tijd en die aansluit op de actuele problemen. De vraag komt op, wat er r moet worden. Ons antwoord ledig kunnen zijn: een op lange (maar vooral niet te lange) termijn en een op korte termijn. Op lange termijn zal gezocht moeten worden naar een to taal ander pausbeeld, dat evenveel van het huidige verschilt als de rege rende vorsten verschillen van de zon nekoning. Op korte termijn zal de enor me deining, die ontstaan is rond de en cycliek Humanae Vitae, op intelligente wijze moeten worden opgevangen. Het slechtste wat Rome kan doen is het been strak houden, elke oppositie de kop indrukken, mensen die het niet met de Paus eens zijn de Kerk uitdrij ven. Het beste zou zijn, de encycliek tot een volkomen diseussiabele bijdra ge in de meningsvorming over de ge boortenregeling te verklafen en met deze encycliek als basis het gesprek ophieuw te openen: met de bisschop pen, met alle gelovigen, met de afge scheiden broeders en met de niet-ge- lovigen Wanneer in deze discussie de encycliek volkomen van de tafel zou worden ge veegd hetgeen niet waarschijnlijk is, omdat zij beslist waardevolle ele menten bevat sou dit voor het ge zag van de Paus allerminst rampza lig zijn. Integendeel: bet zou zich van zijn inzinking beginnen te herstellen. Maar dan langs een nieuwe lijn, die perspectieven biedt voor de toekomst. Di Alfred van de Weyei Image van de „Paus van Rome", die tot het verleden yaat behoren: hoog verheven boren allee en iedereen Pi us X staat hier zelfs op een ontler PARIJS Het heeft in Corbeil in hel departement van de Essonne maar een haar gescheeld of zes jongens hadden hun onvoorzichtigheid met de dood moe ten bekopen. Buiten de stad, op een terrein met fruitbomen, hadden zij een soort fort, dat bestond uit een put van vijf meter diepte met een betonnen deksel erover heen van ongeveer 1000 kilo zwaar. t er in de put zat wisten de jon gens niet. Hun nieuwsgierigheid werd j groot, dat een van hen door de sple ten in het deksel een bus benzine liet leeglopen én daarna een lucifer aan stak. In het licht van de vlammen hoop ten zij te zien wat er in de put zat. De j gevolgen bleven niet uit. Met een dave rende slag explodeerden de benzinedam pen. Alle jongens werden drie meter de lucht ingeslingerd en kregen brok ken beton tegen hun gezicht. Een van de jongens vond men in de takken van een fruitboom. Alle jongens, in de leeftijd van 17 en 18 jaar, liggen in het ziekenhuis met brandwonden en beenbreuken, maar hun leven is niet in gevaar. GESPREKSGROEPEN HAARLEM HAARLEM (KNP) De meest ka- bolicken in het bisdom Haarlem zijn *n mening niet van een gezagscrisis 1 de kerk te kunnen spreken, eerder ii een groei of evolutie. Dit is een n de conclusies ui' gespreksgroe- over het seizoen 1967-1968. waar- bneer dan 10.000 katholieken met el- r gediscussieerd hebben over gelo- in deze tijd, het ambt van de pries- n de democratie in de Kerk. resultaten van deze gespreksgroe- zijn samengebracht in een 30 pagi- tellend verslag door het Haarlems oraal Centrum. Van de 1000 tot 1300 reksgroepen waren slechts een klei- 100 verslagen binnen gekomen. Het gepubliceerde rapport is volgens pastoraal Centrum dan ook niet meer een zeer globale waarneming van er onder een aantal gelovigen, nl. leelnemers aan de gespreksgroepen. Opvallend is verder, dat de deel- ers aan de gespreksgroepen voorna- .ik afkomstig zijn uit de leidende en 'ijl de arbeiders slechts vertegen- lengroepen, terwijl de arbeiders lts vertegenwoordigd zijn. it de verslagen trekt het Pastoraal Centrum als algemene conclusie, dat er onder de deelnemers een zekere ruim heid van opvatting bestaat en dat er een groeiende behoefte bestaat aan in formatie van boven naar benéden en aan inhoudlijke begeleiding. De gespreks groepen blijven in trek, zelfs zo. dat voor sommigen „het gesprek meer be vrediging geeft dan het meevieren van een zondagdienst". Enkele conclusies, die uit de rappor ten der gespreksgroepen naar voren springen, zijn volgens hel Pastoraal Centrum, dat de Haarlemse katholieken positief denken over het „veranderend geloof in een veranderderende wereld". Zij zien meer ruimte, meer verantwoor delijkheid, intensere beleving, ofschoon kritiek en onrust toch ook aanwezig zijn. De grootste helft ontkent, dat het gelo ven in dogma's bepalend zou zijn voor 't katholiek zijn; beslissend achten daar entegen allen een christelijke levens houding. In alle rapporten blijken de gespreks groepen het erover eens, dat bidden een onmisbaar element is in 't geloofsleven, maar dat grote waarde moet worden ge hecht aan het spontane boven het for muliergebed. Dat er gezag moet zijn, daaraan twijfelt niemand in het Haar lemse, maar dan een gezag in dialoog. De Haarlemse katholieken willen de priesters het celibaat niet dwingend op leggen. maar hopen wel, dat er pries ters zullen blijven, die dit kunnen op brengen, want „het celibaat als dienst aan de Heer wordt door allen hoog gewaardeerd". Er is nauwelijks sprake van een principiële afwijzing de vrouw in het ambt. Integendeel, al le ambten zo zeggen sommigen den voor haar open moeten staan. Van de andere kant vindt men ook, dat het Het Amsterdamse bruidspaar Rudolf Vreek en Rosalia Mens ink prefereer den deze één pk trouwkoets boven de traditionele glimmende zaak. ,J)erge\ijke zaken moeten niet over- haast gebeuren", dachten ze kenne lijk en daarom icerd gekozen voor dit uitermate langzame vervoermiddel. een cultuurgebonden vraagstuk is en dat men op het ogenblik nog niet kan ver wachten, dat de vrouw in het ambt al gemeen geaccepteerd zal worden. Men is er volgens de Haarlemse gespreks groepen nog niet aan toe. TILBURG De Tsjecho-SIowaken hebben enkele economische overeenkom sten gesloten met hun Russische bezet ters. De Sovjet-Unie zal trachten haar satellictland uit de moeilijkheden te ha len waarin zü reeds jaren verkeert. Wel licht kan deze afspraak leiden tot een herziening van de structuur van de Comecon: de economische samenwer kingsorganisatie van Oost-Europa. Het fundamentele probleem waarmede de economie van het oostblok worstelt is hiermede echter niet opgelost. Hoe meer deze landen zich industrialiseren hoe sterker zij de noodzaak voelen intensie ver aan het wereldhandelsverkeer deel te nemen. Hechtere economische samen werking in de Comecon betekent nog niet dat Oost-Europa op de internationale markten een rol van betekenis kan Er is een grote discrepantie waarneem baar tussen het economisch potentieel van de Oostbloklanden en hun feitelijk aandeel in de wereldhandel. De Comecon telt 330 miljoen inwoners hetgeen meer is dan de landen van de EEG en van de Europese vrijhandels associatie te zamen hebben. Zij leveren ruim eenderde van de industriële produktie in de we reld. Desondanks is hun aandeel in de wereldhandel niet groter dan 11 procent, terwijl de EEG en de EVA ruim 45 pro cent voor hun rekening nemen. De Oosteuropese landen behalve de Sovjet-Unie en Oost-Duitsland doen allerlei pogingen om uit hun isolement te geraken. Daarbij loopt Joego-Slavië voorop, tot voor enige weken geleden onmiddellijk gevolgd door Tsjecho-Slo- wakije. De Hongaren hebben enige maan den geleden besprekingen in Brussel ge betrekkingen met de EEG te komen. De Tsjecho-SIowaken hebben in het voorjaar op een bijeenkomst van de Comeconlanden geëist dut de Comecon- stuten een gemeenschappelijke houding tegenover de EEG aannemen. Indien dit niet zou gebeuren, zou Praag haar eigen gang naar Brussel gaan. Westers kapitaal Zowel Tsjecho-Slowakije als Roemenië hebben overwogen om het Joego-Slavi- sche voorbeeld te volgen om Westers kapitaal aan te trekken voor de ontwik keling van hun industrie. Het ging hier om het voornemen Westerse ondernemin gen »oor maximaal 49 procent in het bedrijfskapitaal van hun industrie te laten participeren. De Tsjecho-SIowaken gingen nog ver der. Zij deden een beroep op de We reldbank in de ogen van de Russen de meest kapitalistische instelling om een krediet van ruim 1,5 miljard dollar los te krijgen. De Oosteuropese satellieten van de Sovjet-Unie hebben in Brussel meer ma len gesteld dat zij de voorkeur geven VLISSINGEN (ANP) Gisteravond om 19.00 uur zijn in het nauw van Bath de Noorse tanker Havfrost van 9001 brt komende van Antwerpen en de Duitse Uhenfels komende van zee en bestemd voor Antwerpen, met elkaar in aanva ring gekomen. Beide schepen hebben zware schade aan de bovenbouw. DEN HAAG Het probleem van de verstikkende stadskernen kan niet alleen met reconstructie worden opgelost. Inten siveren van de bebouwing is een zin volle investering als niet tevens de ver- keers-, vervoers- en parkeermogelijk- heden worden vergroot. Reconstructie is niet meer dan een lapmiddel. Stadskern- vernieuwers moeteu herstructurering als motto In hun vaandels dragen. De gor diaanse knoop moet nu worden door gehakt. Een volgende generatie zou zich j wel een voor een onoplosbaar probleem gesteld kunnen zien". Dit is de mening vande sludiegrpep bestudering stadskernen die voortkomt uit de commissie opvoering produktivi- teit van de sociaal-economische raad. De studiegroep, bestaande uit deskundigen uit handel-, van de centrale en gemeen telijke overheid, stedebouwkundigen en financiers, hebben ter bestudering van het urbanisatieprobleem onder meer een bezoek aan de Verenigde Staten gebracht. Zij hebben bun ervaringen en conclusies samengevat in een vandaag gepubliceer de brochure „Steden in steigers". De studiegroep geeft onder meer in overweging: 1. De hoogbouw in stadscentra 2. Vestiging van z.g, self-contained units waarin woon-, parkeer-, winkel- gelegenheid en dienstverlening worden ondergebracht. 3. Onmiddellijke aanpak van kfOt- opruiming en verwijdering van ver ouderde voorzieningen waardoor ruimte ontstaat voor winkelcentra, kantoren en het toenemende verkeer 4 Een verbetering van verkeers- en ver voersvoorzieningen in de centra. Verkceropstapelcn Het verkeersvraagstuk ziet de studie groep als het centrale punt in de ver stedelijking. Aanbevolen wordt onder meer toepassing van de stapelmethode d.w.z. de verticale scheiding van het verkeer. „Hoe kostbaar dit ook is, het is de enige moderne methode om te woe keren met de schaarse centrumgrond", aldus het rapport. Kritiek op taxi Kritiek hpeft de studiegroep op de Nederlandse taxi: „In Parijs, Londen en New York gebruikt men duidelijk her kenbare circulerende taxi's die binnen enkele minuten beschikbaar zijn. Het in Nederland nagenoeg ontbreken van dit systeem staat optimale benutting van het taxiwagenpork in de weg. Het veel stil staande te weinig benutte materiaal resulteert in een duur taxi-apparaat De primaire taak, aanvulling van het open baar vervoer, bl';ft onvervuld", aldus hat rapport. aan bilaterale betrekkingen mei de EEG omdat bij een formeel contact tussen EEGComecon de belangen van deze landen waarschijnlijk zullen worden ver drukt door dc Russische belangen. De Russen hebben aan de oriëntatie van hun bondgenoten op het Westen voorlopig een einde gemaakt. De Tsje- chise leiders berusten in de dwangbeve len van hun beschermer. Zij zullen trachten de Comecon weer nieuw leven in te blazen. Hoewel aan het isolement van Oost- Europa ten opzichte van de wereldhan del voorlopig geen einde zul komen, kun nen de recente ontwikkelingen van grote invloed zijn op de hervormingspogingen binnen de Comecon. Pravda De Pravda heeft op 2 september J.l. een uitvoerig artikel gepubliceerd over het wel en wee van de Comecon. Daarin wordt gesteld dat bepaalde kringen ln Tsjecho-Slowakije hebben getracht de organisatie in diskrediet te brengen door betrekkingen aan te gaan of te propa geren met Westerse landen. Do Sovjet- Unie helpt de broederlanden, die tobben met de achterlijke erfenis van het kapi talisme om hun economie op het niveau van de progressieve landen te brengen en hun een vaste plaats op de wereld markt te verschaffen, aldus de Pravda Het afsluiten van grote kredieten en voordelige handelstransacties met Wes terse landen zou de Oost-Europese lan den in het kielzog van de imperialis tische monopolies brengen, hetgeen moet worden voorkomen, zo menen de Russen. Willen dp Russen verzekerd zijn van steun op langere termijn binnen de Comecon, dan zul Moskou «-en einde moe ten maken aan de economische uitbuiting van zijn satellieten. De Sovjet-Unie heeft zich industrieel op peil laten brengen door zijn satellieten door de leveranties van grondstoffen tegen de prijs van de ''•vering van eindprodukten. De isolatie van de Comecon van de reldmarkt heeft ertoe geleid dat de odukten van de Oosteuropese industrie kwalitatief niet kunnen concurreren met die van de Westerse landen. Een nieuw isolement zal deze toestand eerder ver ergeren dan verbeteren. Dit kan ertoe leiden dat de Oo«t-Wresthandel op een laag pitje komt Daar komt nog bij dat de monetaire moeilijkheden een grote belemmering vormen voor een krachtige ontplooiing van deze handel. Dc Oost europese planeconomieën kennen geen convertibele valuta Het ontbreken van vrije valuta dwingt die landen hun im port uit West-Europa te betalen met goe deren. Dit zijn voornamelijk agrarische produkten. In Parijs en Hamburg zijn een aantal instellingen druk bezig met het verkopen van deze produkten ten gunste van de exporteurs in West- Europa. Zo is de auto-industrie van Fiat momenteel eigenaresse van een miljoen Oosteuropese eieren die zij nis betaling heeft gekregen voor de levering van on derdelen. Op dergelijke basis is het moeilijk handel te drijven. De terughoudendheid die vele Westeuropese industrieën aan de dag leggen in Imn economische relaties met het oostblok zal door de recente Russische maatregelen slechts versterkt worden. De Oost-Westhandel gaat een periode van stagnatie tegemoet die jaren kan duren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 7