Edgar Vos: NTS FILMT RUIM VIER MAANDEN AAN IEUGDSERIE „FLORIS VAN ROZEMONGT boutique - maatconfectie couture SaGfiidóCtBoU/ÏCl/llt Middeleeuwers in en rond Doornenburg MARY DRESSELHUYS IN „SLIPPERS" AVRO brengt succesvol blijspel Obscene regen boven Helmond Pipo als marskramer Kind geofferd bij bouw dam Meisje wordt vastgehouden in onderwereld Felle aanval van Longo op Moskou PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT DONDERDAG 12 SEPTEMBER 1968 Bouwvakkers begrijpelijk ontstemd I\E katholieke bond van werknemers in de bouwnijverheid, beter bekend als de „Sint-Joseph", heeft in nogal scherpe bewoordingen de manier gelaakt, waar op de bouwpatroonsbonden proberen haar leden „neen" te laten zeggen op ver zoeken om in de bouwnijverheid winst- delingsregelingen, spaarregelingen, in- vesteringsloon of dergelijke secundaire arbeidsvoorwaarden in te voeren. Zo liggen de feiten. De neutrale werk geversorganisatie, de NAPB, heeft haar leden per circulaire gewaarschuwd, dat het onverstandig zou zijn individueel winstregelingen en dergelijke met hun werknemers overeen te komen. Het argu ment is, dat zulke afspraken kostenver hogend werken, niet op korte termijn ongedaan gemaakt kunnen worden en in de komende jaren toch gepaard zullen gaan aan een verdere verbetering van lonen. „Wellicht zou eerder kunnen wor den gedacht aan verbetering van de pen sioenen, een standpunt dat ook elders in het bedrijfsleven wordt Ingenomen", al dus het bondsbestuur, dat aan het slot van de circulaire stelt dat het toch in voeren van de gewraakte regelingen zonder overleg met. de organisatie als „een niet-collegiale" daad moet worden beschouwd. Vertegenwoordigers van katholieke en christelijke aannemersbonden in de Raad van .Bestuur Bouwnijverheid hebben, daarom gevraagd door de werknemers organisaties, niet ontkend dat zij achter een dergelijke brief staan. MET alle begrip voor de eigen proble- men die het bouwbedrijf kent, vin den we de ontstemming van de bouw vakkersbonden begrijpelijk. De werk gevers vrezen kennelijk, dat het afsluiten van spaarregelingen of andere winstde- lingsafspraken een sneeuwbaleffect te weeg zullen brengen en prefereren daar om een collectief „neen". Maar zo'n houding betekent een dood steek voor de vrijere loonvorming en een ernstige handicap voor het streven om in het bedrijfsleven structurele verande ringen te gaan nastreven. Het gevolg er van zal zijn, dat bij algemene C.A.O.- onderhandelingen de vakbonden zullen gaan proberen collectief al te dwingen wat langs de weg van individuele af spraken geblokkeerd wordt De bouwondernemers worden ervoor gewaarschuwd dat de gewone looneisen de arbeidsvoorwaarden verder zullen verzwaren. Maar wanneer als gevolg hiervan onverhoopt de ruimte zou gaan ontbreken voor winstdelingsrege- lingen, ligt het voor de hand dat op dit punt de afspraken herzien moeten wor den. Aandeelhouders krijgen ook geen dividend, wanneer de winst ontbreekt of alleen maar toereikend is voor vorming van de noodzakelijke reserves. WARE het nu zo. dat de NAPB zijn leden geadviseerd had om met kracht eerst te streven naar verbetering van pensioenen, dan zou de waarschu wing nog een sympathieke kant gehad hebben. Inderdaad is dit een punt van groot belang en inderdaad zijn ook in het bouwbedrijf de particuliere pensioenen in vele gevallen voor een flinke verbetering vatbaar. Maar een zinnetje als „wellicht zou eerder kunnen worden gedacht aan is wel geen botte afwijzing, maar even min een warme aanbeveling. Alleen al tactisch maakt zo'n zinsnede een teleur stellende Indruk. Iedereen zal hebben te erkennen dat er ook voor het bouwbedrijf grenzen be staan wat betreft de economische moge lijkheden. De fout in de gewraakte cir culaire is evenwel dat ze gemakkelijk de indruk wekt geschreven te zijn vanuit de mentaliteit van een groep die tegen structuurveranderingen is. Er zijn bouw bedrijven die een betere reputatie heb ben. Van 20.45 tot 22.45 uur vanavond pre senteert de AVRO vla Nederland I de kijkers het blijspel van Alan Ayck- bourn getiteld „Slippers" („Relatively Speaking"), zoals dit het vorig seizoen ten tonele werd gebracht door „Toneel groep Centrum". Over dit werk, dat in het Nederlands werd vertaald door Walter Kous, schreef de Engelse auteur Alan Ayckbourn on- fVane r verslaggevers) HELMOND Een roodwitte helikopter heeft woensdagmiddag om twaalf uur een paar honderd pornografische pam fletten uitgegooid boven de Helmondse binnenstad. De politie deelde mee, dat de inhoud ongelooflijk vuil, smerig en „per fide" was. Omdat de helikopter juist bo ven Helmond vloog, toen de scholen uit gingen, vermoedt men dat vele kinderen in het bezit zijn gekomen van deze sten cils. De politie heeft assistentie gevraagd aan de dienst luchtvaart van de rijks politie om te trachten via opsporing van de helikopter achter de identiteit van de dader te komen. Een zedendelict op der gelijk „hoog niveau" is in de geschiedenis van de criminologie onbekend. De pam fletten zijn, volgens de politie, niet be doeld als reclame voor een of andere pornografische uitgeverij, maar hebben zuiver de intentie te shockeren. Het ver moeden bestaat met een rijke psychopaat te doen te hebben. der meer: „Engelsen zijn erg terughou dend maar ez willen zo aardig en zo beleefd voor elkaar zijn, dat het soms verschrikkelijk is. Mijn stuk gaat over zulke mensen: mensen die nooit zeg gen wat ze bedoelen, omdat ze elkaar niet willen kwetsen. Daarom raken ze zo hopeloos in de knoei. Mijn inbreng is, acteurs in de gelgenheid te stel len komische situaties uit te buiten. Dat is voor mij belangrijker dan de grappen zelf. „Slippers" is in Londen ingeslagen, maar dat neemt niet weg dat ik mezelf nog steeds een onhandig schrijver vind, al heb ik dan succes". Ayckbourn komt uit een kunstzinnig milieu. Zijn grootouders waren aan het toneel, zijn vader was violist in het London Symphonic Orchestra en zijn moeder schrijft. Twee dagen nadat hij van school kwam, zocht hij een baan tje bij het Edinburgh Festival. Na en kele mislukte toneelstukken te hebben geschreven, concentreerde Alan Ayck bourn zich vooral op de regie van radio hoorspelen voor de B.B.C. in Leeds. Zo heeft hij de laatste drie jaar meer dan 50 hoorspelen geregisseerd. De er varing die hij daarbij heeft opgedaan heeft hem zijn zelfvertrouwen terugge geven. Hij begon weer toneelstukken te schrijven en „Slippers" geldt als het eerste toneelwerk -dat hem succes opleverde. Men ziet en hoort in de di verse rollen Mary Dresselhuys, Ina van der Molen, Guus Hermus en Jeroen Krabbé. Voor de camara-regie zorgde Jan Retèl. (Van onze omroepcorrespondent) DOORNENBURG Nauwelijks heeft men het binnenplein van het kasteel Doornenburg in de Betuwe bij Huissen betreden, of men zou zweren dat de klok daar vijf eeuwen was blijven stilstaan. Hoofse edelen, krijgshaftige in maliënkolders gestoken ridders, voetknechten en hellebaardiers, allen gestoken in de kleurige originele kledij van rond 1500, lopen dooreen of spoeden zich naar het toernooiveld. En dat alles voor de opnamen van de nieuwe NTS-jeugdfilm „Floris van Rozemondt". wel kratten bier en cola blijven aan slepen". De Beukelaer vindt dit filmen machtig interessant, ook al speelde hij destijds mee als figurant in „Het Gang stermeisje". Maar hij verzekert ons, dat er ondanks al dit geweld geen enkele dode in deze jeugdserie valt. „Floris van Rozemongt" wordt een spectaculair jeugdverhaal, dat de NTS met ingang van 5 januari in dertien afleveringen van een half uur uitzendt op de zondagavond. Op het toernooiveld staat de troon op gesteld van de hertog van Gelre (Rut- ger Hauer). Naast hem zit de lieftal lige Ada, gravin van Couwenberg (Dia na Marlet) en in zijn omgeving staat de beruchte Maarten van Rossum (Hans Culeman), de fakir Sinalda (Ton Vos), de beruchte zeeschuimer Lange Pier en Simon de Marskramer (Cor Witschge- alias Pipo). En temidden van die tien tallen figuranten loopt de meer dan honderd kilo zware stuntman Hammie de Beukelaer met ontbloot bovenlijf en gekleed in lichtblauwe pantalon en kor te laarzen, met stenstorstem enige orde te scheppen in deze massa. Eigenlijk waren hij en vier van zijn jongens gehuurd om in deze eerste eigen gefilm de jeugdproduktie var. de NTS de ha chelijke karweitjes op te knappen. Maar toen regisseur Paul Verhoeven en pro ducer Max Appelboom ontdekten, hoe deze eenvoudige Amsterdammer met tact en inzicht de figuranten voor een scene wist te groeperen, werd hij be vorderd tot assistent van de opname leider Joop Vis. En het dient gezegd: Hammie staat zijn mannetje en geen situatie is hem te dol. Met plezier laat hij zich voor de camera's aan zijn voeten in een boom hijsen of straks op de wiek van een draaiende korenmolen binden. Kookpotten Trouwens, zijn groep van stunters doet niet voor hem onder en slaan met het grootste gemak met de grote zwaarden tijdens de gevechten eén schild door midden. Hammie zegt: „Je had vorige week moeten komen, toen het kasteel 's nachts werd belegerd en honderden vet- en rookpotten de transen en kan telen verlichtten. We bekogelden elkaar met loeiers van keien en zware zand zakken. Jongens wat was dat echt. We hebben nu mooi weer, maar mijn men sen in die ouderwetse dikke wollen kle ren barsten van de warmte. Je kunt NEW DELHI (Reuter) Een Indiase aannemer heeft op 21 mei van dit jaar een 12-jarige jongen als mensenoffer ge bruikt en hem de hals afgesneden voor dat hij met de bouw van een dam be gon, zo heeft de minister van Binnen landse Zaken van de Indiase staat Ra- jahstan meegedeeld. Leden van de op positie eisten daarop het aftreden van de regering van de staat Gevraagd werd waarom de politie zo lang met het onder zoek had gewacht. Vijf weken nadat zijn vader hem als vermist had opgegeven werd het lijk van de jongen gevonden. Vier rqensen werden in verband met de moord gearresteerd. Opstand Het verhaal speelt tijdens een van de minst bekende perioden rondom 1500, toen Karei van Gelre in opstand kwam tegen de heer der lage landen, Philips de Schone. Tal van historische figuren spelen in de verschillende af leveringen een belangrijke rol naast de hoofdpersoon Floris. Juist deze jaren van de vestiging van de Bour- gondische-Habsburgse monarchie in de Nederlanden werd nog nimmer zo ge populariseerd voor de jeugd behandeld. De schrijver van dit werkstuk drs. Gerard Soeteman, werkt sinds vijf jaar bij de NTS. eerst op de afde ling produktieverkoop en thans bij de informatieve programma's. Hij is Neer landicus en studeerde in Leiden waar hij niet alleen menigmaal stukken voor het studententoneel regisseerde maar ze ook zelf schreef. Samen met regisseur Paul Verhoeven, die wis- en natuurkunde studeerde, maar zich thans geheel op het filmvak heeft ge worpen, werkt hij aan dit scenario. Bij de opzet van deze produktie wordt gebruik gemaakt van adviezen van de BRT, zulks in verband met haar erva ring met succesvolle zelf geproduceerde jeugdseries. Ook zullen opnamen wor den gemaakt in Gent en Brugge, waarna de camera's worden verplaatst naar het kasteel Hernen bij Wijchen en het slot Loevestein. Diep in de buidel Het is jammer dat het geld ontbrak om deze filmserie in kleur op te ne- DE NTS werkt momenteel hard aan de opnamen voor de nieuwe jeugdserie. Regisseur Paul Verhoe ven geeft hier enkele aanwijzingen aan de ridders. men, want de oneindige variatie van kostuums en kleuren, komen helaas in zwartwit minder tot zijn recht. Maar de NTS moet toch al diep in de buidel tasten, indien men bedenkt dat vrijwel onafgebroken van juli tot eind november aan deze serie wordt ge werkt en de opnamen op zonnige dagen reeds 's morgens om zes uur be ginnen. Bovendien worden er ook in de avonduren menige shots gemaakt van de belegerde veste en open vuren in de kampementen. Max Appelboom vertelde dat liefst 600 figuranten en 40 acteurs en drie actrices in deze pro duktie meespelen. erzoekplutenprograinraa. Hl.OO-li.oi vs) 11.55 Beursberichten. NRU: Blik op.de wereld: informatief progra i kerk, zending e nale Orgelconc inking. 22.5Q Ste- der Volkspartij voor Vrijheid tie. 18.30 Joban Willem Frlso Kapel. 19.00 Gesproken brief. 19.05 Jazz Spectrum. 19.30 Nieuws. 1KOR: 19.35 Kerk veraf en dichtbij. 19.40 Avondgebed. NRU: 20.05 Be schouwing over het volgende 20.15 Internationale Gaudeamus 1968: Utrechts symfonie orkest en-solist: mc ■fiBSa pauze: AVRO: plm. 21.1! 2.49 Recht en slecht, .00 Nieuws. 13.10 Actualiteiten. de middenstand. 13.25 Stereo: ;rijkkwartet (gr.). NRU: 14.10 Ste- eo: uicnte grammofoonmuzlek. 14.30 Muson- ette: licht muziekprogramma. 15.00 Vonken nder de as: programma over Nederland- e volksverhalen en volksgebruiken. 15.30 In- ïrnallonale Gaudeamus Muziek Week 1968: nstrumentaal ensemble: hedendaagse mu- lek. VPRO: 16.00 Nieuws. 16.02 Thuis: pro- 17.40 informatie: achtergrc HILVERSUM fHI (240 13.00 Nieuws. 13.03 H* 9.02 Klink-klaar. (10.00 ÏUWS. 12.03 Agent OOO. Kemna. 13.30 Help: sieke muziek, lil Twi klassieke muziek. 23.55-24. Operettevaria. 17.00 Nieuws. 17.05-18.00 Tussen 10 programma Muzlekkantjes: 17.02 Radiojour- NEDERLAND (STER- reclameuitzendingen oir 18.55, 19.03,19.56 en 20.16) NTS: 18.50 uur: Barend de Beer 19.00 uur: Nieuws in het kort AVRO: 19.06 uur: Sportpanorama NTS: 20.00 uur: Journaal AVRO: 20.20 uur: Televizier, actualiteitenrubriek 20.45 uur: 22.50 uur: Tweedè'journaal TELE AC: 22.55 uur: Cursus informatie NEDERLAND II (STER- rcclameuitzendingen om 18.55 en 20.16) NTS: 18.50 uur: Barend de Beer 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: Van gewest tot gewest 19.25 uur: Met uw verlof, vakantieprogramma 20.00 uur: Journaal NCRV: 20.20 uur: Dièr-en-vriend, dierenprogramma 21.10 uur: Dagboek van Rembrandt 21.15 uur: Hier en nu. actualiteitenrubriek 21.40 uur: Op Corte afstand, muziekprogramma CVK/IKOR: 22.10 uur: Piet Volkers, documentaire NTS: 22.40 uur: Tweede journaal Televisie morgen NEDERLAND I NTS/NOT: 11.00 uur: Woorden zeggen meet dan je denkt 11.25 uur: Walter and Connie De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's. HILVERSUM I NCRV: 20.10-21.55 uur: Avondpermissie, programma voor militairen 23.00-23.55 uur: Hallo Europa, schakelprogramma NRU: 20.1)5-22.30 uur: De Internationale Gaudeamus Week 1968 AVRO: 22.55-23.55 uur: Muziek voor de Kleine Zaal Radionieuwsdienst HILVERSUM I: 7.00. 7.30, 8.00, 8.30, 12.30 18.30, 22.30, 23.55 HILVERSUM II: 7.00, 8.00, 11.00, 13.00. 16.00. 18.00. 19.30, 22.30. 23.55 HILVERSUM IH: Elk heel uur vanaf 9.00 8.32 Teorlngclul kantietlps. 8.45 Voor de hulsvr terstanden. 9.40 Schoolradio- Aubade: moderne muziek (gr.) 11.02 Voor de zieken. 11.55 ledelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30 Nieuws; 12.41 Actualiteiten; 13.00 Raden naar....) 14.05 Schoolradio. 14.30 Muslësta: muziekprogramma. TROS: 15.00 Klassieke muziek (gr 15.40 Uit oma's breiboek: pro- 17.20 Spoi tkompas. 17.50 Actualiteiten. HILVERSUM II (298 m) AVRO: 7.00 Ochtendgymnastiek. 7.20 Stereo: figfSM VPRO: 7.54 Dl ichte grammofoonr volg) (8.30-8.33 De groe lelijkvandaag de c ïleke operamuziek (gr.; 8.11 Radiojournaal, mofoonmuziek (ver- tem an.) 8.50 Woor- ag. NRU: 9.00 Klas- AVRO: 10.00 Voor (Van onze moderedactie) AMSTERDAM Als we u vandaag een jonge couturier voorstellen, is dat niet omdat de (oudere) couturehelden vermoeid zouden 'raken. Maar omdat wij in deze tijd, ook en vooral op het terrein van mode, het oog gericht moeten houden op wat er gloort aan de kim. Edgar Vos (34) presenteerde gisteren zijn herfst- en wintercollectie '68-'69 in eigen boutique Novelettete Amsterdam aan pers en genodigden. Dat hij al veel meer is dan een stipje aan de horizon blijkt uit de andere ge nodigden, onder wie grote actrices (en acteur Lo van Hensbergen) aanwezig waren, dan die wij op andere shows Voor het komend seizoen „kleedt" Ed gar Vos dan ook een toneel „aan" en uit hommage aan het gezelschap noemde hij een zeer geslaagde jurk „Nederlandse Comedie": rode crêpe met lange mouwen, verhoogde taille van waaruit vier losse zwart omboor de panden wapperen. (Er hadden ook prinsessen aanwezig kunnen zijn: het ensemble van prinses Christina bij de doop van prins Maurits was van Edgui Vos). Deze jonge couturier zegt zelf weinig couture te maken en dat stempelt hem tot iemand, die zijn tijd wel haast vooruit is. Hij ontwerpt en vervaardig! boutiquemodellen in serie, in de maten 36 tot 44, uiteraard gematigd van prijs Men kon deze boutiquemodellen desge wenst in een andere stof en andere maat bestellen, waarvoor de prijs met 10 procent wordt verhoogd. Voeg hier aan nog wijzigingen in het model toe en de verhoging bedraagt 25 procent. Een andere mogelijkheid: het boutiquemo- del naar maat gemaakt, betekent ook 25 procent verhoging. Wil men het in couture-uitvoering (naar maat, met herhaaldelijk passen en zeer verfijnd afgewerkt): verhoging 50 procent Ten slotte kan madame een eenmalig ont werp krijgen, maar Vos legt daar be paald niet de nadruk op. De getoonde collectie is zeer uitgebreid met jeugdige en daarnaast zeer draag bare modellen voor minder jeugdigen Speciaal mantels, tailleurs en lange mantelachtige avond-, respectievelijk huisjaponnen mogen genoemd worden. Details waarmee hij graag werkt: af staande cols en opstaande kragen, rug- passen die recht, rond of als een zwa luwstaart gesneden zijn, afgeronde hoeken aan tailleurjasjes en wikkelrok ken, opgestikte- en steekzakken, ceintuurs en zowel chemisier- als inge schoven manchetten, voorzien van bij zondere knopen. Vos is dol op knopen en heeft ze in soorten zelf ontworpen en laten vervaardigen om ze nagenoeg op alle modellen te zetten. Zijn lengte is iets boven de knie, (maar er zijn flinke zomen). Hij toonde geen maxirokken, op één avondpyama na geen lange pantalons en slechts één bermudapak: mosterdgeel met lang mouwloos tailleurjasje over bruine col trui bij bruin gebiesde gele mantel. De kleuren zwart, grijs, bruin, wit, rood en een enkel bijzonder gedistingeerd blauw, zijn favoriet voor de tweed, fla nel en Shetland mantels, de crêpe jurkjes en imposante huisjaponnen Voor de avond zien we naast zwart crêpe, chiffon en fluweel, ook brokaat en een katoen die schitterend met brons of goud is bedrukt. Dat alle hoeden en vele getoonde bijou's van Edgars hand zijn. ligt aan de voorgeschiedenis van deze vesti ging. Na het slagen van de kunstaca demie begon Vos in binnenhuisarchitec tuur en mode, maar trok al gauw naar Parijs om er (vrijwel voor niets) hoed jes te maken voor Dior en Balmain. De mooie hoedjes die hij daarna in Den Haag maakte, brachten geen rijk dom, zodat hij een poosje dressman werd. Dat stelde hem in staat drie jaar geleden in Amsterdam met de mode van start te gain. ANGSTIG VERMOEDEN (Van onze correspondent ROOSENDAAL De politie van Roo sendaal heeft het signalement verspreid van de 17-jarige Erna van Hooijdonk. Het meisje vertrok eind juli vanuit Roosendaal met een vriendin naar Duits land en is sindsdien spoorloos. Begin augustus is zij nog in Keulen gezien. Aanvankelijk leek het erop, dat het meisje op „liefdesavontuur" was. I" nadat de vriendin was teruggekeerd, kreeg de vermissing het karakter I een criminele zaak. Vermoed wordt dat het meisje in de Keulse onderwereld wordt vastgehouden. Haar vriendin heeft verklaard, dat zij wel, maar Erna niet, is kunnen ontsnappen uit de „bescher ming" van drie Duitsers. ROME (A.P.). Luigi Longo. de secretaris-generaal van de Italiaanse communistische partU, heeft Moskou be schuldigd een hervatting van de koude oorlog te hebben ingeleid. HU herhaalde de cis van de Italiaanse party dat de bezettingstroepen onmiddellijk uit Tsje- cho-SlowakUe moeten worden terugge- Deze heftigste aanval van Longo sedert de invasie verscheen in „Rina- scita", het ideologische orgaan van de Italiaanse communistische partij. Een internationale communistische conferen tie zou, zolang de troepen niet zijn ver trokken, „nuttig noch opportuun en mis schien zelfs niet mogelijk zijn". Door het artikel is de kloof tussen Moskou en de Italiaanse communistische partij nog

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 2