EN MET ZO'N JUFFERTJE GING DOMINEE TROUWEN.... fDaGeidöeSoti/ïO/iit Uil vervangt Pipo en Barend De film van vanavond Schade aan t.v.-toren maar twee ton NCRV-directeur mr. v. d. Veen: Radioprogramma's verdrinken in toespraken en boodschappen TVorgels piano's hi-fi installaties mossel+ versteege Mensen en meningen DE LEIDSE COURANT WOENSDAG 11 SEPTEMBER Harde zaken jV A een langdurig, hard, zakelijk ge vecht zijn de Verenigde Machine fabrieken en de Rijn-Scheldegroep ge stopt met het tegen elkaar opjutten bij het inpalmen van Wilton Fijenoord Bronswrk. Uiteindelijk denken zij het grootste profijt te vinden in het opdelen van de koek, de machinebouw gaat naar VMF en de scheepsbouw naar Rijn- schelde Zo'n 4000 werknemers zullen naar het vergrote VMF-concern gaan, zo'n 4500 naar de Rijn-Scheldegroep. Schaalvergroting in het bedrijfsleven Is noodzakelijk om in de toekomst het fcoofd boven water te houden. Daarom Kunnen de directies van enerzijds VMF L anderzijds Rijn-Scheldegroep, die een f^eede mammoetdok wil bouwen, genoeg grgumenten aanvoeren om de noodzaak van de opsplitsing van Wilton te ver dedigen. Misschien zal de toekomst de ttwee brokken van Wilton weer bij elkaar brengen, als ooit VMF en Rijn-Schelde in één reuzehand zijn gekomen. Vandaag draait het om Wilton Fije noord Bronswerk, morgen zullen weer andere bedrijfsconcentratles op stapel staan. Voorlopig zal de nieuwsstroom over fusies, samenvoegingen en opsplit singen nog wel doorgaan. Aan de reali teit van schaalvergroting, bedrijfsmo- derniserlng en aanpassing valt nu een maal niet te ontkomen. Uit sociaal oogpunt zijn er echter maar weinig fusies en concentraties bijzonder bevredigend verlopen. De werknemers mogen achteraf horen, dat het concern andere machthebbers heeft gekregen. Aan de onderhandeltafel spelen zij niet daar gaat het erom hoe vet de bult a Natuurlijk is te begrijpen, dat de on derhandelingen in een besloten sfeer verlopen, want in de zakenwereld slapen de concurrenten nooit- Miaar veel be vredigender zou het zijn als bij derge lijke onderhandelingen vertrouwensman nen van het personeel in een vroeger stadium worden gekend en dat de positie van de belanghebbende werknemers meer tot zijn recht zou komen. Niet al leen de aandelen van Wilton Fijenoord Bronswerk, maar 8500 belanghebbende werknemers en hun gezinnen waren hier in het geding. Geen uitstel TTAN de gang van zaken in de Katho- lieke Volkspartij hebben de socialis ten kunnen leren, dat uitstel van een moeilijk beraad geen oplossing van problemen garandeert. Daarom is het waarschijnlijk een verstandige geste van het P.v.d.A.-bestuur om zijn pas genomen besluit weer ongedaan te maken en toch op 21 september de partijraad te laten doorgaan. Ondanks de donderwolken van een zeer kritische beschouwing van „Nieuw Links" inzake partij- en fractieleiding. Voorzitter Tans heeft laten merken dat hij van uitstel van de partijraad psycho- logisch-nadelige effecten vreest. Een ander psychologisch voordeel kan zijn, dat de socialisten op 21 september fris van-de-lever als één gesloten front kunnen klagen over troonrede of mil joenennota en dan het kabinet. De Jong gebruiken als het wondermiddel dat Den Uyl en „Nieuw Links" tijdelijk herenigt. Intussen kan dan ook de poging om met andere kandidaten voor een progressieve partijconcentratie voort gaan zonder dat de P.v.d.A. vanwege haar vastgestelde interne verdeeldheid voor de éne gesprekspartner extra- aantrekkelijk, maar doordoor voor an deren weer onaantrekkelijk wordt. Intussen zit voorzitter Tans op dit moment nog verre van plezierig. Vast staat dat het socialistisch partijbestuur zelf over een aantal punten verdeeld denkt. Blijft deze verdeeldheid tussen nu en 21 september bestaan, dan zal de partijraad toch niet kunnen doen net of z'n neus bloedt. In de partijraad is Nieuw Links vrij zwak vertegenwoordigd. Voorzitter Tans moet daarom proberen te voorkomen, dat 't debat daar op 'n afstraffing van Nieuw Links uitdaait. Want dan zou de interne oppositie zich pas goed gaan roe ren om op het socialistisch partijcongres van volgend voorjaar een paleisrevolutie te ontketenen. Dan wordt de positie der Partij van de Arbeid danig verzwakt: èn ten op zichte van het gesprek met partners over 'n vooruitstrevende concentratie èn tegenover partijen die thans niet in zo'n concentratie geloven, maar naar andere middelen zoeken om Nederlands politie ke aanschijn op te frissen. Militaire invloed in Kremlin vergroot besluitvorming tot stand komt, blijft doorgaans ietwat in het duister gehuld. Ten aanzien van de gebeurtenissen in Tajecho-Slowakije is er evenwel een en ander uitgelekt, dat te denken geeft. De toppolitici van het Kremlin voelden weinig voor een militair ingrijpen in Tsjecbo-Slowakije: Brezjnev. Kosygin en Soeslov begrepen zeer wel, dat een der gelijk optreden allerlei ongewenste reac ties zou uitlokken en de loop van de gebeurtenissen heeft hen ln het gelijk gesteld. De zaak moet doorgedreven zijn door •en groep Jongere, op carrière beluste politici, die bovendien de steun hadden van de partijfunctionarissen in de Oekra ïne en andere Sovjetrepublieken, waar het regionale vrijheidsstreven allerminst gestorven is. Zij kregen de steun van de militaire leiders met maarschalk Gretsjko aan het hoofd, die de bezetting van Tsjecho-Slowakije uit militair-technische overwegingen onontbeerlijk achtten voor de verdediging van het Oostblok. Niet ten onrechte hebben deze militaire leiders bijzonder weinig vertrouwen in de soli dariteit van de Tsjechische troepen en van die van andere landen in het Oost blok. Dat de legerleiders een beslissende stem hadden in een politieke beslissing van het grootste belang is een nieuwe ontwikkeling in de Sovjet-Unie. Anders dan in vele andere dictatoriaal gere geerde landen, hebben de toppolitici van het Kremlin altijd kans gezien om de hoogste militaire leiders als loopjongens te behandelen. Stalin had zijn eigen methoden om populaire militaire leiders te doen vergeten of zelfs helemaal te doen verdwijnen. Zjoekov mocht Kroet- sjev helpen toen Beria uitgeschakeld moest worden, maar werd de laan uit gestuurd, toen hij zich politieke macht ging toeëigenen. De tijd zal leren of de burgerpolitici van het Kremlin de militaire leiders weer in het gareel zullen kunnen'krijgen. Voor het zover Is, zal er binnenskamers veel geconspireerd en uitgevochten moe ten worden. Met enige redelijkheid mag men verwachten, dat er in het komende halfjaar koppen zullen vallen. Voor het totale wereldbeeld is het dan te hopen dat de raspolitici aan het langste eind trekken. De film van vanavond telt tal van grote namen: Yves Montand, Gina Lol- lobrlgtda, Melina Mercourl en ook de naam van de regisseur-scenarioschrij ver Jules Dassin. Over de inhoud 't volgende: In 'n Zuid- Italiaans vissersplaatsje wordt „het spel van de macht" gespeeld. De lei ders leggen de medespelenden hun wil op en dezen hebben zich er zonder morren in te schikken. Het spel blijkt een afspiegeling te zijn van de werke lijke verhoudingen in het dorp. dat een plaatselijk potentaat, een wat primitief gangstertype en een corrupte rechter lijke macht herbergt. Alle mannelijke hoofdrolspelers begeren echter Mariët- ta, die op haar beurt 't felbegeerde hart wil schenken aan een ingenieur SMILDE (ANP). Op 14 augustus j.l. raakte een Amerikaans vliegtuig de tele visietoren in Smilde. De PTT heeft mee gedeeld, dat de schade boven verwach ting meevalt Aanvankelijk werd een schadebedrag van ongeveer een miljoen gulden genoemd, maar een grondig on derzoek heeft uitgewezen dat de sohade niet meer dan 2 ton zal bedragen. Het vergoeden van deze schade zal geschieden door de NAVO. „Nederland neemt daarbij een kwart van de schade voor zijn reke ning, Amerika betaalt de rest" aldus de PTT. Op 6 september is het gelukt door het aanbrengen van twee noodtuien de radio toren weer kaarsrecht te krijgen. Het aanbrengen van een defintieve tui zal nog ongeveer drie weken in beslag nemen. De uitzendingen van de FM- programma's van Hilversum I ,n II blij ken op sommige plaatsen in de rand gebieden nog niet ideaal te worden ont vangen. Dit komt omdat enkele antennes beschadigd zijn. Dit euvel hoopt men op 1 november geheel te hebben verholpen. die landbouwhervormingen uil door voeren. Daar zij niet zonder bruids schat het huwelijk wil Ingaan, besteelt zij een toerist. De ingenieur wenst de ze bruidschat niet te aanvaarden ei blijkt dat de politie haar op het spoor is, bekent zij haar daad aan de plaat selijke potentaat die juist op zijn sterf bed ligt. Ontroerd vermaakt hij haar huis en hof, zodat Marietta haar zaak jes netjes kan regelen en het huwelijk kan ingaan. In 1959 nu negen jaar geleden, ver klaarde de Katholieke Filmkeuring de ze film voor ongeschikt, vanwege: „De openlijke spot die wordt gedreven met de zedelijkheid en de godsdienst alsme de de zelfmoord van een der hoofdfigu ren". Het is misschien wel aardig om eens te kijken wat er in al die jaren veranderd ls. Ned. I 21.00 uur. (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Zoals door de Neder landse Televisie Stichting aan het einde van het vorige winterseizoen al ls me degedeeld, worden de kleuterseries „Pipo de clown" en „Barend de Beer" per 1 oktober „voorlopig" onderbroken. Hiervoor in de plaats zullen met ingang van die datum dageiyks voor de klein tjes „Fabels van La Fontaine", verteld door een uil aan zün vriendjes in het bos, in kleur worden uitgezonden. Dit gebeurt in een speciaal voor de NTS ais tekenfilm geproduceerde serie van TbUs Chanowski te Amsterdam. De verhalen van La Fontaine zijn voor zover deze bruikbaar waren voor ver filming, bewerkt door de heer Leen Valkenier, die in een op La Fontaine gelijkende stijl de hele serie van ne gentig films, zoals die onlangs door de NTS werd aangekocht, zelf bedacht. De centrale figuur in de serie, de uil, heeft aan de hand van een summier ontwerp van Paul Heynneman gestalte gekregen in bouw en constructie door de heer Corné Bruyn Plomp te Am sterdam. Voor de dagelijkse aflevering van de „life-action" der overige dieren zorgt een speciaal samengestelde groep van Thijs Chanowski Productions. Per 1 januari 1969 komt er een serie van honderd vijf tig films, gebaseerd op De uil, die de plaats van Pipo Barend de Beer gaat innemen. Het zal zijn vriendjes in het bos de fabels van La Fontiane vertellen. ANTENNE de vijf vingers van de hand (duimelot, likkepot enz.), waaraan wederom een gedeelte van bovengenoemde creatieve geesten en handen hun deel zullen hebben. Pleidooi voor nachtprogramma (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Er wordt op de radio veel te veel gepraat; toespraken, bood schappen, mededelingen zijn niet van de lucht. Aldus NCRV-voorzitter mr. V. d. Veen. tijdens een gisteren gehouden persconferentie. Mr. v. d. Veen weet dit verschijnsel o.m. aan het feit, dat de NRU 25 procent van haar zenduren vult met 67,5 procent gesproken woord en 32,5 procent muziek. Daarnaast ont vangen de politieke partijen 11 uur ex tra zendtijd voor hun grote partijverga deringen. De Radio Volksuniversiteit vult dan nog eens 35 uur per jaar en de overheid 67,5 minuut per week. Tenslot te z(jn er op de radio nog liefst 31 klei ne zendgemachtigden die de hun toege wezen tijd grotendeels vullen met toe- ADVERTENTIE) •II* goed* merken In één zeek r. 53d Tel.070-333970 spraken. In dit totaal ontbreken dan r steunzenders de gehele nacht nutteloos de kerken en organisaties als bij voorbeeld de vrijmetselaars, het Huma nistisch Verbond, de NVSH etc. Zo ontstaat op de drie radiozenders een „constipatie van woorden" en het wordt voor de bestaande omroepen steeds moeilijker om in goede coördina tie daarmee een eigen boodschap in hun programma's te leggen. Kortom: de wij ze waarop het gesproken woord in de Nederlandse radio is geïnfiltreerd acht te de heer V. d. Veen een onderzoek Het verschijnsel van de dalende inte resse voor de programma's van Hilver sum III weet mr. V. d. Veen aan ver scheidene factoren. Allereerst heeft de overheid destijds dit „lichte muzieknet" in de schoot der omroepen geworpen, om het als een homeopatlsch geneesmid del te gebruiken tegen de illegaal wer kende zender „Veronica". Ten tweede heeft de regering tot nu toe nagelaten de Europese conventie tegen piratenzenders te ratificeren, waardoor niet met wettelijke middelen tegen „Veronica" kan worden opgetre- De NCRV-directeur beschuldigde de overheid van een hypocriete houding ten aanzien van dit probleem. „Den Haag werkte mee aan de totstandkoming van een internationale conventie tegen ether piraten, zag toe hoe Groot-Brittanië kor te metten maakte met deze illegale ac tiviteiten en laat en passant op het eigen territoir „Veronica" ongemoeid". Niet zo kostbaar Opnieuw brak mr. V. d. Veen een lans voor de radio-uitzendingen na mid dernacht. Deze zendtijd-uitbreiding zijns inziens beslist niet zo kostbaar, te- omdat de F.M.-zenders en F.M. werking blijven. Het uitschakelen deze F.M.-zenders is namelijk erg scha delijk voor de apparatuur, weshalve permanent „in" blijven staan. En ook deze ongebruikte energie moet door de omroepen aan de PTT worden betaald. Ook een uitbreiding van zendtijd op Hilversum III na zes uur 's avonds acht te hij wenselijk. De vrijgekomen urei zouden kunnen worden gebruikt voor di samenstelling van een z.g.n. „third pro- gramme", terwijl dit een verbetering betekenen voor de progr; op de conventionele middengolfzenders, waarop dan niet zoveel „zware kost" be hoefde te worden gebracht. Compromis mogelijk Ten aanzien van het gesprek der wijze mannen" over de taak van d< N.T.S. in de zogenaamde ontmoetings programma en de bij uitstek geschikte programma's voor gezamenlijke aanpak, was de heer V. v. Veen niet zonder optimisme. Hij dacht dat een compro mis mogelijk was o.m. door een ver mindering van het percentage zendtijd voor de N.T.S. van 40 procent tot 30 procent. Over de moeilijkheden ontstaan rond het journalistenforum in het N.T.S.- programma „Monitor" verklaarde NCRV- directeur dat de N.C.R.V. weinig fiducie heeft in dit stuk improvisatie van de N.T.S.-staf. Samenwerking De heer V. d. Veen besloot zijn uitvoe rige uiteenzetting en toelichting op de vragen der journalisten met de profe tie, dat de samenwerking tussen NCRV en KRO in de toekomst waarschijnlijk nog veel verder zou gaan. „Wat nu al mogelijk is gebleken werd 15 jaar gele den voor totaal onmogelijk gehouden. NEDERLAND I (STER- reclameuitzcndingen om 18.55, 19.03. 19.56. 20.16) NTS: 18.50 uur: Barend de Beer 19.00 uur: Nieuws irr het kort 19.06 uur: De bosbrigadiers. 19.31 uur: Documentaire over Nederlands Cultureel Contact 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Zendtijd Politieke Partijen (ARP) 20.30 uur: Uitzending Stichting SOCUTERA 20.35 uur: Voorbeschouwing Olympische Spelen De wet, film 22.55 uur: Tweede journaal NEDERLAND II (STER- rcclanieuitzendingen om 18.55 en 20.16) NTS: 18.50 uur: Barend de Beer 19.00 uur: Nieuws in het kort KRO: 19.03 uur: Openlucht circus 19.28 uur: De Flintstones, tv-serie NTS: 20.00 uur: Journaal KRO: 20.20 uur: Met Margit Schramm door Operetteland 20.50 uur: Israël is real, amusementsprogramma ji 21.40 uur: De Kerk voor hete NTS™ I 22.15 uur: Tweede journaal Televisie morgen NEDERLAND I NTS-NOT: 11.00 uur: Hier Den Haag 11.25 uur: Van Wilson tot Johnson 11.50 uur: Sluiting 14.00 uur: Ontdekkingen in onze samenleving 14.25 uur: Walter and Connie De met aangegeven programma's ztjn kleurentelevisieprogramma's. NRU: 20.40—22.15 uur: Internationale Gaudeamus Week 1968 22.40—23.55 uur: Iks een sprong in het duister VARA: 21.15—22.00 uur: Zonder blinddoek, radiorechtbank 23.20—23.55 uur: Jazzmagazine Radionieuwsdienst HILVERSUM I: 7.00. 7.30. 8.00, 8.30. 12.30, 18.30. 22.30. 23.55 HILVERSUM II: 7.00. 8.00, 11.00, 13.00. 16.00. 18.00, 19.30, 22.30, 23.55 HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00 RADIO PROGRAMMA HILVERSUM I (402 m) NCRV: 18.1 (I): eren. 20.40 Stereo rus Muziekweek 1968: Radio n solisten: moderne muziek, lus minus 21.20-21.35 Spiegel Ll^ChanUjerla ^Hertog gitaarspel: oude 11e- sprc rtlj van Neder- oor: lichte mu- den. 21.15 Zonder blinddoek: geïmproviseerde rechtszitting. 22.00 Stereo: Licht instrumen taal ensemble. 22.30 Nieuws. 22.40 Medede lingen. 22.45 Actualiteiten. 22.55 Stereo: Dies HILVERSUM I (402 m) KRO: 7.01 7.10 Het levende woord. 7.15 Badlne sleke muziek (gr,). (7.30 Nieuws; 7.; 8.32 Toerlngclub: „Tv-reclame: Rattenvanger van Hameln" UTRECHT (ANP) De heer A. Zim merman, directeur van een reclame bureau. noemde de televisiereclame vandaag in een voordracht ter gelegen heid van de reclamevakbeurs in Utrecht „de moderne rattenvanger van Hameln' De televisiereclame wordt de kijker opgedrongen, zo meent hU, en boven dien wordt de gedrukte communicatie in haar ontwikkeling belemmerd. De reclame voor radio en televisie ont trekt naar het oordeel van de heer Zimmerman grote inkomsten aan kran ten en tijdschriften, die onmogelijk van de abonnementsopbrengsten kun nen bestaan. De heer Zimmerman acht elektronische reclame wel acceptabel als de juiste plaats en tijd wordt gekozen. Zo vindt hij reclame na het nieuws niet antwoord. lingen. NCRV: 12.00 Lichte grammofoonmu- Mededelingen, t.b.v. land- en tuin- .41 Actualiteiten. 12.50 rd programma. 13.30 .muziek. NRU: .45 Promenade orkest met zangsoliste, af gewisseld door planotrio. NCRV: 14.30 Alt en isltlefklassieke en moderne muziek. 15.00 lddagdlenst. NRU: 15.30 Een mens z'n lust z'n leven: een programma over hobby's i liefhebberijen. 15.50 De magische kring: ting over consultatiebureaus voor alkoho- lal. 8.20 Stereo: Lichte grs (grj. 9.40°Sch<x>ierac Moderene orkes :uws. 13.11 Radiojournaal. 13.3( 1.30 Maurice Chevalier 80 jaar Schakeringencultureel prograr bereisde Roel zag op zijn tochten...; maim- beeld over Gennep. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM ra (240 m en FM-kanalen) - NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Onder de hoogte— Muziek bij d< eramma. 16.00 Nieuws. 16.03 lORRRrrrr.. tienerprogramma. 17.00 Nieuws. 17.02 Actuali teiten. 17.07-18.00 Draaljiofdraallkverzoek- BRUSSEL NED (324 m) 12.00 Nieuw». 12.03 Lichte muziek. 12.40 Weerbericht, mede delingen. programmaoverzicht en SOS-be- i beursberichten. 13.2t Bij de Wereldbibliotheek in Amster- im is door dr. P. M. Schröder on der de titel,.En met zo'n juffertje ging dominee trouwen" een verzameling luchtige biografische schetsen pan Ne derlandse schrijvers uitgegeven. Een verantwoording heeft dp auteur niet gegeven, wat het nadeel heeft dat de niet goed weg weet met de richt lijnen waardoor dr. Schröder zich bij zijn keuze heelt laten leiden. Er wor den figuren besproken ran mie (•'- recht wordt gezegd, dat zij eigenlijk niet rerdienen om aan de vergetelheid ontrukt te worden, maar daarnaast zijn ook figuren behandeld die een blijvende plaats in onze letterkundige geschiedenis zullen blijven innemen, noemen we alleen maar een Befje Wolff, het juffertje waarmee een recht schapen Noordhollandse dominee trouwde. Voor de rest kan het de lezer eigen lijk weinig schelen dat de keuzever antwoording ls weggelaten. Met name kan hij er een broodnodige hulp in zien voor verlevendiging van het Nederlandse literatuur onderwijs. Het Nederlands is, als vak. op de meeste middelbare scholen weinig geliefd. Hierbij kunnen we het echte taaionder- wijs buiten beschouwing laten, al be staat er een zucht tot ..ontleden", die bijna maniakaal genoemd kan worden. Het lijkt niet te ver gezocht om die absurde ontleeddemonie voor een groot deel verantwoordelijk te stellen de geringe belangstelling bij het gros de opgroeiende schooljeugd voor constructief taalgebruik. Het uit drukken van gedachten, opvattingen, fantasieën of emoties gebeurt over het algemeen, zowel in opstelvorm als in orm van spreken, stuntelig en ge clicheerd. Maar ik zei al dat we het taalonderwijs zouden laten voor wat het ls. het gaat vooral om het litera tuuronderwijs. Je snapt soms niet hoe het kén. maar een bepaald soort leraren in het Nederlands is in staat om de levendig ste literatuur te versmoren. Dat zijn vooral de namen-, titels- en datafana- tici Zij kennen de menj achter een oeuvre alleen maar als trait d'union tussen een geboorte- en een sterfda tum. Deze frikken zijn de ware slacht offers van de literatuur, Zij hebben er geen jota benul van dat literatuur geschiedenis zélfs de Nederlandse een der boeiendste vakken is van het hele onderwijs. In die geschiedenis tref je de meest uiteenlopende levens aan; je kunt er de aftekening in zien van alle beginfazen van nieuwe ont wikkelingen en de nabloei van uitge leefde perioden. Als je èrgens het menselijke kunt leren kennen, in zijn grootst mogelijke verscheidenheid, dan vooral in de geschiedenis van de let terkunde. SYMPATHIEKE BIJDRAGE Het boekje van dr. Schröder vormt wat dit betreft een bescheiden sym pathieke bijdrage. De bescheidenheid van de opzet blijkt al uit de medede- van de auteur, dat hij de door hem ter sprake gebrachte schrijvers alleen maar even heeft „bekeken". Maar er moet enorm veel leeswerk zijn verricht voor het kwantitatief schijnbaar weinige dat, in elk opstel, aan de lezer wordt aangeboden. In dat weinige is iedere keer veel wetens waardigs opgenomen. En met dat we tenswaardige bedoel ik niet vooral feitjes, maar kennis omtrent de figuur die behandeld wordt. Deze komt elke keer te voorschijn als Iemand die „uniek" is, op de manier zoals ieder mens een unicum is. Niemand is een herhaling van een ander. En dat is juist in de literatuur met haar vele navolgingen, haar epigonen, zelfs haar plagiators van veel belang. In theorie huldigen we tegenwoordig de éénheid tussen de schrijver als persoon en de manier waarop hij zich literair uitdrukt (dat daar in de prak tijk dikwijls veel aan schort is iets dat we verder terzijde kunnen laten). In de dlohtperiode die de bundel be slaat de bundel begint met Jacob Cats en eindigt met De Génestet (het opstel over Frederik van Eeden dat na het opstel over De Génestet komt hangt een beetje erbij) was dat veelal anders. Dichters streefden er naar om zich te uiten overeenkomstig de stijl die in de mode was of de stijl der binnen- en buitenlandse poë ten die als „de besten van hun tijd" werden beschouwd. ..MINDER GODEN" Schröder heeft zich daar niets van aangetrokken. Hij behandelt (met uit zondering van een Busken Huet) de „mindere goden" van onze literatuur (van sommigen kun je zelfs zeggen dat „mindere goden" nog een te hoge waardering insluit), maar nooit laat hij zich verleiden tot spot; ook trekt hij nooit bij voorbaat de oprechtheid van gevoelens of visies in twijfel. Hij blijkt zelfs zonder enige vooringeno menheid bereid om literaire bombarie (als van een Helmers) te laten voor wat zij is en ln de allereerste plaats te waarderen volgens de individuele waarheid van de (dichtende of schrij vende) mens in zijn alledaagsheid. Daardoor zijn er heel aantrekkelijke portretten ontstaan van een Jere- mias de Decker, een Jan Luyken. een Elisabeth Wolff-Bekker. In enkele fi guren. die om hun literaire onbedui dendheid hoegenaamd geen vermelding verdienen, ziet dr. Schröder soms ka raktereigenschappen die in zo'n geval van meer betekenis kunnen zijn dan artistieke verdienste. Zoals de vrome, optimistische aanvaarding van lichame lijke pijn door een Lucas Schermer, befaamd in zijn tijd maar als dichter terecht volkomen vergeten. Of een man als De Schoolmeester, die „de koddigheid in het bloed zat". De enige van wie ik vind dat Schröder hem ten onrechte de hand boven het hoofd blijft houden is Cats. Ik voel dan meer voor het brandmerk dat hem door Busken Huet is ingedrukt: „laag hartige moraal, lievende vroomheid en keutelachtige poëzie". VLUCHTIG GEGREPEN Dat het mogelijk moet zijn om met kleine vluchtige aanwijzingen eventueel een hele psychologie van een auteur te ontwerpen toont dr. Schröder aan met een zinsnede over Conscience, die aan Belgische kant ln de Tiendaagse Veldtocht heeft meegevochten en „dacht in den slag geene beenen ge noeg te hebben om zich uit de voeten te maken." Een kostelijke menselijke lafheid, die een goede achtergrond vormt voor het verlangen om helden feiten uit het verleden te romantiseren. Natuurlijk moet men zich niet ver beelden dat men na het lezen van de opstellen van dr. Schröder de twintig schrijvers en dichters ten voeten uit kent. Maar het lezen van zulke opstel len kunnen het verlangen wekken om meer te weten, om zelf te lezen en om letterkunde te blijven zien als ar beid die steeds een eigen actualiteit heeft of heeft gehad. D. OUWENDIJK muziek. (15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws en ïrsberlchten. 16.09 Hand ln hand met Ne land. 17.00 Nieuws, weerbericht en mede delingen. 17.15 Lichte orgelmuz. 17.30 Koor- De tweede aflevering van de NCRV- reeks „De glazen stad" viel niet mee. Op de eerste plaats doordat er geen werkelijke binding zat tussen de ver schillende scenes en ook omdat die scenes te vaak bestonden uit on-drama- tlsche dialogen: er werd wel veel ge praat. maar je krijgt niet de indruk dat er ook iets gebeurt. Dat is jammer, want de stof op zich is belangwekkend genoeg. En er is een bezetting die helemaal berekend Is op dit werk. Die stugge Job Stein van Johan te Slaa is prachtig bijvoorbeeld en alle hoofd- en bijrollen zijn eigen lijk wel goed bezet. Maar ze krijgen alleen maar dingen te zeggen niets te doen. Regisseur Willy v. Hemert mikt hele maal op authenticiteit. HU maakt de reeks daardoor, nemen we aan, voor Westlanders extra-aantrekkeiyk. Voor beeld van gisteren: scene van twee Loosduinse huisvrouwen, die elkaar toevallig in een supermarkt ontmoeten. Van Hemert maakt daar geen studio werk van. maar hij filmt op lokatie- En die lokatie is een supermarkt aan de Haagse Leywcg, waar inderdaad nogal wat Westlandse vrouwen komen winkelen. Zoiets, het is maar een voorbeeld, geeft „De glazen stad" een haast documen taire vertrouwdheid. We vinden dat een voordeel. Maar liever was ons ge weest als de dramatische inzet van de reeks sterker was uitgevallen. Dat kan nog komen, maar na twee van de acht afleveringen moet dat dan wel snel gebeuren. Benny Goodman werd gisteren alleen door de omroepster begeleid, niet op nieuw door NCRV-dramaturg David Koning. Het „incident" by Arnold kregen wc inderdaad te zien en dal was dat. Arnold was geen Mozart, iets wat we al vermoed hadden. Hy schreef echter bepaald niet tegen de klari net en Goodman speelde zyn muxl- kanteske party met zoveel kenneiyk muzikantenplezier dat het daarom alleen al een genoegen was deze con certreportage te volgen. Met interesse namen we kennis van de mededeling van de omroepster dat de NCRV in het volgende Holland Festival meewerkt aan een soortgelijke „stunt": pianist Peter Nero in Rachmaninoff II. Vooralsnog slaan we Nero artistiek niet zo hoog aan als Goodman. Maar wie weet welk een openbaring hij ons te bieden heeft. We zijn nu al be nieuwd! Vg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 2