Muzikale vorming van de schoolgaande jeugd Flentroporgel in Doelen middelpunt van manifestaties Kon. Conservatorium vaart nieuwe koers bij opleiding Verklaring van bisschoppen blijft halverwege steken Klein, maar belangrijk rapport NIEUWE CATALOGUS Rococo en romantiek Minder verkeersdoden bij betere ambulances Samenwerking met jongeren Haagse Comedie Weill en Strawinsky in Schouwburg loon Laatste in Sittard WOENSDAG 4 SEPTEMBER 1968 DE LEIDSE COURANT PAGINA 7 (Van i i muziekredacteur) DEN HAAG „Muzikale vorming van de schoolgaande jeugd"; zo heet het rapport, dat het Centrum voor Staatkundige Vorming te 's-Gravenhage vóór enige dagen heeft doen verschijnen. Dit centrum gaf aan een commiasie, voorgezeten door J. L. P. M. Teyasen te Waalwijk, voorzitter van het Brabants Orkest, verder bestaande uit J. E. Oomen te Waalwijk, secretaris, Frans ven Amelavoort, musicus te 's-Hertogenbosch, H. J. Carpay, inspecteur van het kweekschoolonderwije te Eindhoven, Hans Kox, componist, en directeur van de Doetinchemse muziekschool. J. L. M. A. Leonards, oud-directeur van het Lennards- instituut te Roermond en prof. dr. J. M. A. F. Smits van Waesberghe, hoogleraar aan de ge meentelijke universiteit te Amsterdam, op 27 sep tember 1963 geïnstalleerd, opdrcht 1. Een gemotiveerd antwoord te geven op de vraag of, en, zo ja, op welke wijze(n) de over heidmeer dan tot nu toe geschied, de muzikale vorming op de lagere scholen voor voortgezet onderivijs dient te bevorderen; t. Tevens de vraag onder ogen te zien of de muziekscholen van overheidswege ti»Sf beter in staat dienen te worden gesteld hun taak te ver- Een klein verslag (58 bladzijden) is hiervan het gevolg geweest, waarin de oommissie voornoemd meende haar opdracht te moeten beperken tot het algemeen onderwijs, daarbij haar aandacht sdhenkend aan: a) de muzikale vorming van de leerlingen; b) de muzikale vorming van de leerkrachten aan de verschillende schooltypen; et de opleiding van de vakdocenten, belast met de leerkrachten, bedoeld onder b. Dat de muzikale vorming op school van belang ls, daaraan twijfelt de oommissie niet en in een apart hoofdstuk geeft zij daaraan op boeiende wijze uitdrukking: niet alleen in een primitieve cultuur zien we de „homo ludens" ook in een gecompliceerde maatschappij. Want, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. ..Met andere woorden, hoe materialistischer een samenleving als de onze wordt, des te meer zal zij als maatschappij gaan hunkeren naar ont plooiing van musische eigenschappen en zal derhalve de verplichting tot een educatiebeleid in deze niet afnemen, doch toenemen". Hoe kwijt de overheid zich van deze haar op gelegde educatieve taak? Die vraag stellend, dachten wij aan een artikel van Willem Pijper. Er bestaat voor het vak muziek geen u.l.o.- bevoegdheid, zoals voor de moderne talen, ivis- kunde en handelsrekeneniedere leerkrachtin het bezit van de hoofdakte of de akte als volledig bevoegd onderwijzer, wordt geacht bevoegd (II te zijn tot het geven van het muziekonderwijs. Noch in het programma voor de oude hoofdakte, noch in dat voor de akte ran volledig bevoegd onderwijzer, is het vak muziek opgenomen, zodat de bevoegdheid tot 't geven van muziekonderwijs in het u.l.o. wordt ontleend aan de muzikale vorming, die de leerkrachten hebben verworven in hun opleiding tot onderwijzer". Dit wat de docent betreft. Nu wat zijn positie in door hem in 1926 geschreven, de titel torsend van „De muzikaliteit des Hollander", Waaruit onder andere bleek, dat de oudiers van de opgroeiende Jeugd in ons lieve land onver schillig, wantrouwend, ja zelfs vijandig staan tegenover onderwijs in de muziek. Want de bewoners van deze lage landen aan de zee beoordelen onderwijs slechts met de maatstaf van nuttig effect, van commerciële rentabiliteit., wat heeft men er dan aan met de geheimen van de muziek vertrouwd gemaakt te worden, wat koopt men ervoor? Mentaliteit, die in de loop der jaren ook In het overheidsbeleid tot uitdrukking is gekomen: het koele, zakelijke compte-rendu van de commissie- Teyssen getuigt hiervan: én ten aanzien van het kleuteronderwijs, én ten aanzien van de lagere school en kweekschool, én ten aanzien van alle vormen van voortgezet onderwijs. het onderwijs aangaat: terecht wordt hier opge merkt, dat onder invloed van de exameneisen een traditie ia ontstaan, waarbij de intellectuele vakken veilig zijn gesteld ten koste van de musische. Zal de mammoetwet hierin verandering brengen De commissie zet uitvoerig uiteen, welke gun stige mogelijkheden aan de expressievakken, dus ook aan de muziek, geboden worden. Maarmet wetten schept men geen onderwijs. zelfs niet met de beste. Zoals de mammoetwet, waarin de musische vakken muziek, tekenen, handvaardigheids in de programma's van alle schooltypen zijn opgenomen. Het komt sleohis op de geest aan, op de mentali teit van de representanten van een tolk, door Willem Pijper gekarakteriseerd als „anti- muzikaal", die deze wet moeten uitvoeren. De geest, die leidt tot een touwtrekken over lesuren tussen dooenten in de intellectuele en expressieve vakken, spelletje, dat door de eerste partij gewonnen wordt, mede gezien het feit, dat de voorschriften van de wet. uiterst vaag, de mogelijkheid bot een zeer „vrije" Interpretatie Hierover meldt dit rapport niets concreets, het suggereert slechts. Bn wij hebben alle aanleiding de toekomst van het onderwijs in de muziek bepaald niet rooskleurig te zien. Met een zeker® weemoed citeren we daarom een mededeling, in dit geschrift te vinden, van ZoltAn Kodély over de verbetering van de muzikale op voeding in Hongarije. ..Vijftien jaar geleden dat is 1951 ku-amen de eerste duidelijke successen: de ondenoije- nutoriteiten stonden toe. dat hij wijze van proef in Boedapest en bi m'n geboorteplaats Kecskemét een musnkale lagere school" werd gesticht, ii-aarin naast 't gewone lagere-schoolprogramma dagelijks een lesuur muziek wordt gegeven. Thans hebben we 105 van dif soort scholen, waarvan in Boedapest drieëntwintig. Aangezien hier dus zes uur muziek per week uordt gegeven tegenover de normale twee uur bij de overigs lagere schalen, betekent dit een roostersurplus van mer uur en natuurlijk hadden de tegen standers de mond vol over de overlading van dit weekprogramma. Doch de ervaring van vijftien jaar heeft geleerd, dat de veranderingen, die de kinderen van onze scholen maken in de „gewone" schoolvakken sneller en gemakkelijker verlopen dan in de normale lagere scholen". Zij. die het „utilKeltseletnent" bij het onderwijs koeeteren, mogen hier hun oren spitsen. Laten zij bovendien weten, dat de leiders in onze grote bedrijven allen voor de bevordering van de .■Y-pressievakken in onze scholen geporteerd zijndaar heeft men kennelijk het „praktisch nut" ervan ervaren. Maar dat zijn handelslieden, die verder kijken dan hun neus lang is Internationale muziekweek Gaudeamus (Van onze muziekredactie) ROTTERDAM De twintigste internationale muziekweek van de stich ting Gaudeamus heeft dit jaar van 6 tot en met 13 september plaats. Met een zekere gerechtvaardigde trots vertelde ons gisteren directeur Maas, dat in totaal 35 werken zullen worden uitgevoerd; 20 hiervan zijn een wereldpremière. Om zulks te realiseren werken niet minder dan 5 orkest met 247 leden, 3 koren met 132 leden, 9 (Nederlandse) dirigenten, 2 kamerensembles en 10 solisten daaraan mede. Optredend te Utrecht, Hilversum, Rotterdam en Amsterdam. Zweed Welin gefascineerd door mogelijkheden Een centrale plaats neemt daarbij Rotterdam in, de Doelen met zijn thans reeds vermaard Flentroporgel. Daarop geeft de Zweed Karl-Erik Welin, een der prominenten van de jongere organis tengeneratie hij werd in 1934 ge boren drie concerten. Hij is gefasci neerd over de mogelijkheden, dat vol gens hem het beste concertorgel ter we reld hem biedt. Drie concerten, waarvan het eerste met een voor hem conventio neel programma. Doch op 7 september aanstaande wordt uit een ander vaatje getapt. Vóór de pauze kan men namelijk kennis ma ken met „Traumdeuung", van Vinko Glokobar, een Joego-Slaaf in 1934 ge boren, spectaculair werk, waarbij het koor van de omroep, geleid door Mari- nus Voorberg, Franz Müller, Carel Laout en Meindert Boekei, op vier plaat sen in de zaal is opgesteld. Waarna or gelcomposities van Carel Brons, Jan W. Marthenson, Brengt Hambraeus, György Ligetl, John Cage en Enrique Raxach volgen. Op 9 september treedt Welin voor 't laatst op: met medewerking van het Noordelijk Philharmonisch Orkest, on der leiding van Charles de Wolff: or kest. dat als avant-gardistisch ensem ble in het buitenland, speciaal te Za greb een gunstige bekendheid heeft ver- De jonge meester laat zich dan als or gel- en pianosolist horen: respectievelijk in muziek van Danatoni en Cage. Amateurensembles Bepaald verheugend is het optreden van twee amateurensembles, die zich hebben gespecialiseerd in het studeren en uitvoeren van hedendaagse muziek, die zij op 10 september in „Paradiso" te Amsterdam laten klinken het koor en orkest van het „Musisch lab", onder di rectie van Bernard van Vlijmen en het Amsterdams Studenten Kamerorkest, waarvan Jan Vriend dirigent is. En daags daarop biedt de Doelen weer gastvrijheid aan het Utrechts Symfonie Orkest van Paul Hupperts. Theo Bruins speelt dan het pianoconcert van Kees van Baaren. Ziehier enkele markante zaken uit de periferie van deze 20ste muziekweek: in het hart daarvan bevindt zich de compositieprijsvraag, waarvan het re cordaantal van 121 partitures werd in gezonden, komend uit 24 landen, door de internationale jury. bestaande uit: Klaus Huber (Zwitserland), Wiltold Luto- slwaWski (Polen), Hans Ulrich Engel- mann (West-Duitsland), en Kees van Baaren (Nederland), weiden uit deze inzendingen vijftien werken voor uit voering tijdens de internationale muziek week vrijgegeven. Hierbij bevinden zich composities van de Nederlanders Jan Vriend, Jo van den Baaren en Ton de Kruyt. Op 13 september zal de jury, na alle werken beluisterd te hebben vier prijzen toekennen, die vervolgens in de burgerzaal van het raadhuis te Hilver sum door de burgemeester zullen den uitgereikt. Medewerking omroepen Verheugend is de belangstelling der verschillende omroeplnstanties in en buiten Nederland. Voor het eerst zal een aantal concerten rechtstreeks door de Ne derlandse Radio Unie worden uitgezonden. Voorts heeft men vanuit Zweden en j vrijwel alle West-Europese radiostations bandopnamen gevraagd en ontving men van buiten ons werelddeel verzoeken van -radio Malaysia, the Israel Broad casting Authority, the Broadcasting Cor poration of China, New Zealand Broad casting Corporation, radio Clube de Mo- cambique en Associated Broadcasting Corporation Philippines. Leoncallo Leonardi overleden ROME (AP) De Italiaanse beeld houwer Leoncallo Leonardi is dinsdag nacht aan een hartaanval overleden. Hij was 63 jaar. De beeldhouwer was een van de grootste Italiaanse artiesten wiens werken werden vertoond op tentoonstel lingen in Londen en New York en ii vele particuliere collecties. van muziekbibliotheek en instrumentencollectie in Haags Gemeentemuseum (Van onze muziekredacteur) DEN HA AO De aankondiging van het verschijnen van catalogi i«in de muziekbiblotheck en collectie muziek instrumenten, aanwezig in het Haags Gemeentemuseum, te verzorgen door medeicerkers van deze instelling onder redactie van dr. C. C. J. eon Oleich, vestigen weer eene de aandacht op een groot Hagenaar, die voor deze beide verzamelingen, uniek voor de gamee wereld, de grondslag gelegd heeft. We bedoelen natuurlijk dr. Daniela Francois Scheurleer (1855—1927). Want een zéér groot gedeelte van allee, wat men in het muaeum aantreffen kan, is bijeengebracht door de keimts, de liefde en de onvermoeide speurzin van deze zo bijzondere mens. Scheurleer was van beroep bankier: wat betekent, dat bij Ln muzikaal en musicologlaoh opzicht een amateur ge noemd moest worden, een autodidact, zo ge wik. Maar wat h(j voor de toonkunst in zijn veelomvattend leven heeft tot stand gebracht, ia ingelofelijk te noemen. Van zijn publikaties, waarvan A. J. de Mare in het „Gedenkboek, aangeboden aan dr. D. F. Scheurleer op zijn zeventigste verjaardag:" de volledige lijst heeft a&mengwtold, zij hier slechts zijn hoofd werk, „Het muziekleven in Nederland ln de tweede helft van de achttiende eeuw in verband met Mozart* verblijf aldaar", afzonderlijk vermeld. Onnoemelijk veel heeft de Verecniging voor Nederlandsche Muziekgeschiedenis waarvan Scheurleer sinds 1896 voor zitter was, gedaan. Autodidact, maar als wetenschapsmens erkend door alle vak lieden ln de wereld: zijn eredoctoraat door de Leidse universiteit ln 1910, zijn erevoorzitterschap door het muziek wetenschappelijk congres te Bazel ln 1927 verleend, zijn daar enkele voor beelden van. Van Soheurleers bibliotheek bestond een driedelige catalogus, door hemzelf in de jaren 19231925 gepubliceerd. Doch, nadat :ijn waardevolle ver zamelingen bibliotheek en muziek instrumenten in 1935 door het Haags Gemeentemuseum waren verworven, zijn deze door aankopen en schenkingen ge stadig gegroeid, waardoor een nieuwe catalogus, rij het in gewijzigde vorm, noodzakelijk werd: met de uitgave door heeft Frits Knof Hilversum e*ch willen belasten. Zéér binnenkort verschijnen een cata logus van de hoorn- en trompetachtige instrumenten en de Hlstorisohe en theo retische werken tot 1800. verzorgd res pectievelijk door L. J. Plencker» en M. H. CharPon: meerdere «leien volgen. Catalogi, alleen bedoeld voor enige wetenschappelijke kringen? AHsrminst want het effect ervan zal rijn, da< én bibliotheek. én Instrumentencollectie nog meer dan thsna het geval is, „open" komen te leggeu. Een voorbeeld uit tientallen, de pubM- katic van de verzameling partituren de Franse Opera ln de Residentie, kostbare verzameling, die een verras sende Rijk geeft op het muziekleven te 's-Gravenhage ln de achttiende eeuw, kan haar directe invloed doen gelden op de repertoirvaamenstelHng van huidige opera-instellingenWe wachten dit met spanning af. In Queeekhoven te Breukelen Vele wagens voldoen niet aan eisen (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Per jaar sterven ln ons land drieduizend mensen als ver keersslachtoffer. Door snellere en bete re hulp kan het dodencijfer met tien tot Residentie-Orkest op tournee DEN HAAG Het Residentie-Orkest vertrekt donderdag 5 september met 125 man voor een korte tournee naar Duitsland en Italië. Op 6 september wordt geconcerteerd te Darmstadt. Het orkest vervolgt daarna de reis naar Ve netië voor twee concerten in het kader van het 31ste Internationale Festival voor hedendaagse muziek (Biennale di Ve- nezia), in welk festival ook het New York Philharmonic Orchestra onder lei ding van Leonard Bernstein twee concer ten zal geven. Op deze 3 concerten van het Residen tie-Orkest, alle onder leiding van Bru no Maderna, zullen worden uitgevoerd de Serenata II van Jan v. Vlijmen (met als solist Koos Verheul), de wereldpre mière van het 2de hoboconcert van Ma derna (solist: Lothar Faber), de we reldpremière van Eschatofonie van de jonge Russische componist Silvestrov, en voorts werk van Debussy, Schönberg. Webern. Bartok en Boulez. ■ntig percent worden gedrukt. Drie tot zeshonderd mensen sterven dus In het verkeer als slachtoffer van de on- ■oldoende hulp. Dat bevestigde dr. J. Dijkstra uit Woerden, die een belangrijk aandeel heeft geleverd aan het rapport-Munten dam over de verbetering van het bulancevervoer. Dit rapport ls samenge steld op verzoek van de regering er ruim drie jaar geleden bij het ministe- 'an Sociale Zaken en Volksgezond heid ingediend. Het rapport heeft daar zolang gelegen, omdat pas onlangs een sluitstuk ervan over de alarmering is gereed gekomen. In de televisieru briek „Achter het nieuws" bevestigde dr. Dijkstra dat vooral op het platte land vele ambulancewagens niet vol doen aan de normen. Het trieste gevolg hiervan en van de dikwijls te laat ver leende hulp is dat op weg naar de zie kenhuizen de helft van de verkeersslacht offers sterft. nn 55 SITTARD Toon Hermans heeft zijn geboortestad Sittard uitgekozen vooi laatste opvoering van zijn Amerikaanse show, alvorens htf op 17 september Canada vertrekt. Deze laatste uitvoering In Nederland begint 12 september om 8 uur in de Stadsschouwburg van Sittard. De directie van de stadsschouwburg wijst er om teleurstelling te M I komen nog eens nadrukkelijk op. dat er in deze show geen woord Limburgs wordt gesproken. „Je hebt van die me sen, die na afloop komen klagen, dat van het Engels geen woord hebben verstaanaldus directeur Povel. (Van t kunstredactie) DEN HAAG Van «2 september tot en met 1 november aanstaande wordt in het Internationaal Toonkunstenaars Centrum Eduard van Belnum te Breu kelen de tweede bijeenkomst gehouden inusicullura, geheel gewijd aan de periode tussen Rococo en Romantiek. Van de deelnemende muziekgezelschap pen, die hieraan hun modewerking ver lenen noemen we het Amadeuskwartet. het Guarnerltrio, het duo Krebbera-De- chenne, het Danszikwintet. Solostisch tre den op Tibui de Machula (cello), Edu- ardo del Pucyo (piano), Jorg Demus (piano). Elly Ameling (zang). Voorts kan men tal van voordrachten beluisteren op deze periode vsn onze cultuurhistorie betrekking hebbend van prof. dr. J. C. Brandt Corstius, van prof. dr. F. R. Noske, van prof. dr. J. A. Emmeus, van drs. P. Fischer, van A. .1 G. de Vrankrijker, van drs. J. J. Louët Feisser, van prof. dr. E. L. Noach, van prof. dr. H. H. J. de Leeu- wf, van drs. Singelenberg, van prof. dr. R. Hooykaas, van dr. Emmy Kerkhoff, van drs. P. Singelenberg, van prof. dr K. Ph. Bernet Kemper*, van prof. dr. V'clav en Jan Sykora. De verschillende lezingen en concer ten worden van tijd tot tijd onderbro ken om deelnemers de gelegenheid te bieden van het onderwerp „Rococo en Romantiek" van gedachten te wisselen. Op 23 oktober bezoeken de deelnemer» het Haags Gemeentemuseum om te luis teren naar een concert door het Danzi- kwintet op oude instrumenten van de museumcollectie te geven. NEDERLAND TOLERANTER Gezin met vijf inheemse kinderen uit Australië PERTH. (AP.) Een Nederland» gezin met vijf geadopteerde inheem*e kinderen, zal woensdag met het schip Marconi uit Fremuntle (Australië) naar Nederland vertrekken. De heer en mevrouw Alfons Boschmann uit Medina bij Perth, geloven dat het gezin beter in de Nederlandse levenswijze past omdat de Nederlandse gemeenschap de kinderen sneller zal aanvaarden. Boschmann, die aan een raffinaderij werkt, kwam in 1953 naar West-Australlë. HIJ zei dat de mensen in Nederland toleranter zijn, om dat Nederland drie eeuwen ervaring heeft met mensen van gemengd ras. ,.De mensen hier zijn soms tactloos Er worden soms in aanwezigheid van de kinderen vragen gesteld die ons in on gelegenheid brengen". Galerie Het Kunstcentrum, Molenstraat 16, Den Haag, exposeert van 7 sep tember tot en met 5 oktober schilderij en van Jan van Heel. Udo Jfirgens. de Oostenrijkse zanger die eenmaal het Eurovisie Song Festival won met „Merci Chérie", komt voor eenmaal naar Nederland. Op 12 sep tember treedt hij op ln het Amster damse Concertgebouw met zijn ca. 30 liedjes omvattende tour de chant. Het Haags Expositie Centrum, Noord einde 176 Den Haag, exposeert van 6 september tot 4 oktober „Sculture to wear" (edelsmidwerk) van Manette (Van onze kunstredactie DEN HAAG. Zoals men in deze t(jd een open oog heeft voor de noodzake lijke vernieuwingen binnen het onder wijs, hetgeen geresulteerd heeft in de mammoetwet, zo ook ziet men binnen de kaders van de muzikale opleiding nieu we wegen, die ingeslagen moeten wor den. Een van de punten die men onder ogen krügt is. dal tot nu toe de opleiding zodanig eenzijdig dat men alleen in de strikt muzikale sfeer blijft, terwijl de kunsten anderzijds zozeer op elkaar ge ënt xl)n dat zU baast onverbrekelijk met elkaar verbonden zijn. We kunnen teruggaan tot Mozarts dagen om te constateren dat toneel, mu ziek en ballet dooreengeweven waren in één persoon, die qua acteren, zingen en dansen zijn mannetje moest staan. Ook vandaag rien we het verschijnsel terug komen in de en vogue zijnde musicals die mensen vereisen met velerlei mo gelijkheden in zich. Ook vanuit andere dan muzikale sectoren ziet men deze totaliteit8gedachte opkomen, zij het van- I wege velerlei moeilijke en haast onmo- Bredere basis Met name is dit het geval bij het Ko ninklijk Conservatorium voor Muziek in Den Haag; men speelt daar al enkele jaren met de gedachte om meer de an dere kunst te betrekken als een vormend deel van hun opleiding; niet alleen van uit een praktische gerichtheid op het af leveren van leerlingen, die in het moderne bestel van nu een plaats moeten vin den maar ook vanuit de ideale doel stelling dat hun leerlingen een bredere vorming en basis krijgen, waardoor zij hun talenten tot grotere ontplooiing kun nen brengen Dat de leiding van het conservatorium zich geen gemakkelijke opgave hiermee stelde, behoeft nauwelijks betoog Was het enerzijds alleen al hei voortdurend gesprek hoe een en andei gerealiseerd zou moeten worden binnen de financiële, technische en programmatische mogelijk heden. anderzijds was ook de vraag, hoe men een dergelijk experiment in feite kon voorbereiden o.a. vanwege de in deze maanden vlottende bevolking van het conservatorium. Hoe men er uitgekomen is, valt te be zien en te beluisteren dinsdag 10 sep tember 1968 om 20.00 uur In de Konink lijke Schouwburg in Den Haag. „Down in the valley" Leerlingen van de operaklasse, van de opleiding voor de danskunst en de koor- en orkestklasse van genoemde conserva torium geven in hechte samenwerking met leden van de jongerengroep van de Haagse Comedie een uitvoering van „Down in the Valley" van de Duits- Amerikaanse componist Kurt Weill, waardoor de leerlingen muzikaal gezien eens helemaal buiten de strakke lijn raken en van binnenuit kennis maken met een volkomen andersoortig werk. Als bijzonderheid mag genoemd worden dat mede door eigen inbreng en het aan kunnen van het muzikale gegeven, zij laten zien in hoeverre ze zijn ingegroeid in de nieuwe stijl van werken. Daarnaast wordt ook een uitvoering gegeven van: L'Historir du Soldat van Igor Strawinsky, een pantomime, ge schreven naar een tekst van Ramuz. In de laatste jaren zijn hiervan meerdere uitvoeringen gegeven o.a door de Haagse Comedie. Binnen het experiment met de jongeren heeft men terwille van het betrekken van hen bij de geschiede nis afgezien van de veel gebruikte ver taling van M. Nijhoff. maar getracht zon der het wezenlijke te verliezen van de oorspronkelijke tekst deze te actualise ren; de zeggingskracht van taal en mu ziek zijn hierdoor meer gelijkwaardig ge worden. Voor diegenen die actief be trokken zijn bij de uitvoering resulteert dit in een veel sterker, persoonlijk en gagement. Al met al een duidelijke poging in de goede richting, waarbij men niet moet vergeten dat de uitvoerenden geen pro fessionals zijn. Hoe alles in feite uitpakt? Hetgeen wel duidelijk wordt is wel dat het conservatorium nodig en spoedig in een nieuwe jas gezet wordt, waarna wij bedoelen: een behuizing waarin men die ideeën beter kan waarmaken. Ho- penlijk laat de uitvoering zien dat men op de goede weg is, waardoor ten gunste van de opleiding een en ander definitief gerealiseerd ken worden. LEUVENS HOOGLERA AR MEENT: Geboortenregeling kan positieve waarde hebben BRUSSEL. Dr Belgische moraal throlooc. prof. dr. M. dr Wachter S.J.. hoogleraar aan de katholieke universi teit van Leuven, heeft voorgesteld, dat bisschoppen, priester», theologen met het hele kerkvolk uit België aan Rome zou den vragen, het volledige dossier van de commissie, die de Paus heeft geadviseerd over de methoden van geboorteregeling, voor publikatlo vrij t« geven. Prof. De Wachter, die ervan overtuigd is, dat de discussie over dit vraagstuk in 'n open en constructieve dialoog moet voortgaan, verdedigt zijn voorstel in een artikel in het dagblad „De Standaard". Hij wenst de publikatie van het dos sier „niet zozeer om nog eens de statis tische meerderheid tc doen zegevieren, maar om allen die willen meezoeken, alle experts in demografie, geneeskunde, psychologie, filosofie en theologie in de mogelijkheid te brengen de kwaliteit van de beiderzijds aangevoerde argumenten te vergelijken en op hen waarde te be oordelen" Prof. De Wachter geeft er blijk van goed aan Ic voelen, welke reactie de bisschoppelijke verklaring in België heeft opgeroepen. Evenmin als de encycliek 1* naar z.ijn oordeel de verklaring erin ge klaagd „de twijfeltoestand van de katho lieke kerkgemeenschap weg te nemen" De verklaring van de Belgische bis schoppen is volgens de Leuvense moraal theoloog „een middenpositie, een com promis zo men wil", waarmee alle bis schoppen het eens konden zijn. „Men mag redelijkerwijs aannemen, dat indi viduele uitspraken van bisschoppen aan de ene kant meer progressieve, maar anderzijds ook minder progressieve hou dingen zouden gereleveerd hebben." Het oordeel van sommigen, die de verkla ring van de Belgisch»- bisschoppen als „geschitter" hebben bestempeld, lijkt prof. De Wachter niet helemaal recht vaardig. „Het zal wel waar zijn, dat men bij het formuleren van dit document heeft willen rekenen met de Romeinse gevoeligheden. Maar wij moeten niet vergeten, dat ook in ons land niet ieder een overtuigd is van de morele waarde der anti-conceptie en vooral bedenke men, dat op het fonun van hat wereld episcopaat de Belgische bistchoppencon- fie onder de eersten is om de openheid voor vrije gewetensbeslissing te affir- Met de stelling, dat men kan afwijken van de pauselijke uitspraak, hebben dr Belgische bisschoppen naar het oordeel van prof De Wachter aan velen al een hele bevrijding bezorgd. Hij zou 't echtei bijzonder gelukkig gevonden hebben, als de bisschoppen niet alleen gezegd zou den hebben, dat wie aan bepaalde voor waarden voldoet, gerechtigd i* zijn eigen overtuiging te volgen, maar als de bis schoppen ook een .duidelijke appreciatie hadden gegeven omtrent de mogelijkheid van een objectief goede contraceptie". „Wat nu gezegd wordt Is nogal vat baar voor een jammerlijke en minima listische verklaring, namelijk, dat men eigenlijk objectief Iets verkeerds doet, maar zonder subjectieve toerekenbaar heid en schuld. Een dergelijke voorstel ling van zaken doet misschien onrecht aan mensen, die niet alleen menen dat zij goed handelen, die het niet slecht* ;oed bedoelen, maar die nu al sinds jaren steeds meer mensen (ook bisschop pen) overtuigen met kracht van argu menten, dat de verantwoorde contracep tie (zij zeggen niet: het arbitrair en lichtzinnig hanteren van contraceptiva» een positieve waarde ia".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 7