Kerkelijkheid en buitenkerkelijkheid
RUSSISCHE JEUGD EIST~
WESTERSE POPMUZIEK
Bijzonder programma,
bijzonder publiek
MENSEN EN
MENINGEN
PAUSELIJKE ENCYCLIEK
Docenten theologsiche
hoge school achter
brief van bisschoppen
HOOP OP
WEERKLANK
IN „ROME"
Vanavond op tv:
cabaret en film
Onlusten in
Little Rock
Venetiaans
festival gaat
gewoon door
Voedsel Biafra
met Martinair
Sovjetblad ontzet over „bourgeoisideologie
Een feest der
herkenning
Ballonvaarders
uit zee gered
JA, BIJ DE
ALPHENSE
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
MAANDAG 12 AUGUSTUS 1968
,,In reflectie op het atheïsme is in
het verleden heel wat keren de kerke
lijk gelovigen het vermaan gegeven,
nog vuriger hun geloof te beleven en
zich af te schermen tegen alle invloe
den, waarvap men vreesde, dat zij liet
geloof afbreuk zouden kunnen doeji. Het
is een reflectie, waarvan inmiddels de
ondeugdelijkheid toch wel moet zijn ge
bleken. Want aan de ene kant is het zo,
dat het mogelijk is zich af te schermen
tegen feiten en vragen en meningen,
die het geloof beproeven op zijn echt
heid en waarde. En van de andere kant
is de kans niet gering dat een toene
ming van de zogenaamde .vurigheid
van het geloof" slechts koren is op de
atheïstische molen. Want het is maar
de vraag of het betrokken geloof wel
zó echt is, zó van smetten vrij, dat het
verdient vuriger beleefd te worden. Een
vuriger beleving van het geloof, wat
men daar ook onder belieft te verstaan,
kan heel goed niets anders betekenen
dan de versterking van een verkeerd
geloof. En het is juist dat, waar het
atheïsme zich met reden tegen richt".
Eeuw", tegenwoordig redacteur
maandblad „De vragende
sterk betrokken bij het onderzoek naar
de typisch kerkelijke en religieuze si
tuatie in Noord-Holland) in zijn boek
Gist in het brood een uitgave van de
N.V. Gooi en Sticht te Hilversum. Het
citaat vormt als het ware een samenvat
ting, niet alleen van de wezenlijke be
doeling van het boek, maar ook van een
hernieuwde bewuste aanvaarding door
veel christelijk gelovigen van de op
dracht die door het christendom wordt
gesteld aan degenen die het reëel zien
als hun levensvervulling. Die opdracht
bestaat uit een geheel bloot geven van
zichzelf, uit een wagen van zichzelf, in
de verwezenlijking van een op Christus
en zijn leer gefundeerde dynamische
menselijkheid.
EEN GISTENDE KRACHT
Hoewel Van Dijk kritiek blijkt te heb
ben op de enge kerkelijke geslotenheid
in het verleden, waarbij de dynamiek
van het christelijke uit het oog werd ver
loren, geeft hij toch ook een idee van
de continuïteit in het opene, het door
stromende dat aan het christendom we
zenlijk eigen is. Christendom is een
weg, een élan of .zoals Van Dijk het uit
drukt, een gistende kracht. Stilstand, ai-
bakening eri verzadiging betekenen af
sterving van delen.
Het afsterven van delen is onvermij
delijk. Er bestaat niet de minste reden
om daar een heilige zaak van te ma
ken of erover in paniek te raken. Zo
is ook de kerkelijke geslotenheid uit het
verleden te beschouwen als afsterving
n I van een deel, een historisch deel dat het
doorstromen van de christelijk spiritue
le onrust, van het christelijk spiritueel
en intellectueel wagen, het christelijk
rusteloze zoeken nooit volkomen heeft
kunnen afknellen. Daarom is er ook niet
de minste reden om het christendom in
bangheid te zien als een afgeschreven
zaak" We moeten eenvoudig meer be
langstelling hebben voor het levend ac
tuele van het christelijke dan voor af
gestorven historische delen. De geschie
denis van het christendom is in alle op
zichten van eminent belang, maar alleen
voor zover de christelijke dynamiek zich
erin heeft verwezenlijkt. De diverse sta
tische etappes kunnen worden afgeslo-
ten met de generaties die binnen de be
grenzingen van de etappes op de plaats
halt hebben gehouden.
GEESTELIJK éLAN
Van Dijk heeft in zijn geschrift de be
tekenis van de christelijke geschiedenis
als een all-round geestelijk élan zeker
niet veronachtzaamd. Vooral in zijn be
schrijving van het zendingskarakter van
het christendom ziet hij dit élan als dè
grote mogelijkheid voor communicatie
met de niet-kerkelijke wereld én voor
de intensivering en verruiming van het
binnen-kerkelijke geloofsleven. Deze
tweeledige visie die 't karakter heeft
van een dynamiek vormt voor mij
het belangrijkste aspect van Van Dijks
geschrift.
Tegenover deze visie begrijp ik niet
goed het lange stilstaan van de auteur
bij afgesloten perioden, met name de pe
riode van de burgerlijk-christelijke zelf
genoegzaamheid. Velen staan daar al
sinds jaren bij stil en vergelen dat. ze
ook zelf niet meer van hun plaats ko
men. Van Dijk ontkomt bij dit almaar
wrokkige aftasten van die voorbije (en
beperkte) periode evenmin aan het trek
ken van onjuiste gevolgtrekkingen ten
aanzien van de doorstromende ruste
loosheid van het christelijke. Zo over
schat hij o.m. sterk de betekenis van
de (natuur)wetenschap. Hij zegt:.,,een
werkelijk nieuw beeld van de wereld dat
het oude geheel en al kan vervangen
wordt pas in onze moderne tijd ge
schapennu de mens het meester
schap over de natuur verovert". Ten
eerste is het de vraag of dat nieuwe wel
zo erg nieuw is. En dat meesterschap
is te verwaarlozen als, zoals een fysicus
het heeft uitgedrukt, de mens nog altijd
niet in staat is om van een rotte appel
een verse te maken.
Ook worden democratische begrippen
te ongenuanceerd in het christelijke
overgenomen (we hoeven maar te den
ken aan de wijsgerige, theologische, mo-
raal-theologische of iiturgistische priet
praat van sommige clerici en leken).
Dan denk ik aan een door niets gerecht
vaardigde discriminatie van de geestes
wetenschappelijke vorming tegenover de
natuurwetenschappelijke en technologi
sche een discriminatie die. gezien in
het licht van de ontwikkeling der laatste
jaren, volledig achterhaald is.
Maar, zoals ik al heb gezegd, het be
langrijkste van „Gist in het brood" is
de dynamische visie van de schrijver
op het verkeer met de buitenkerkelijke
mens. Van Dijk ziet het als een onder
ling verrijkend verkeer en hij voelt daar
bij niet de behoefte om die verrijking
afhankelijk te stellen van de voorafgaan
de verwezenlijking der binnen-christelij-
ke oecumene. Hij ziet de onderlinge ver
rijking heel nuchter voorlopig nog als
een contact van katholieke christelijkheid
en buiten-christelijkheid. Hij heeft, als
katholiek auteur, gelijk met zich daar
toe te beperken, zonder de oecumenis-
tische idealist uit te hangen. Misschien
lijkt het overigens alsof er in de wijze
waarop hij over die onderlinge verrij
king (of aanvulling is eigenlijk een be
tere term) spreekt, in schuldbesef wordt
gesproken; omdat hij het vooral heeft
over de beweging naar de buitenkerke
lijke wereld toe, terwijl er hoegenaamd
niets wordt gezegd over de even nood
zakelijke beweging van de buitenker
kelijke naar de kerkelijke wereld. Maar
van Dijk zwijgt hier terecht over. Als
kerkelijke is hij niet bevoegd om richt
lijnen voor buitenkerkelijken te ontwer
pen. Verheugend is dat dit'door buiten
kerkelijken zelf in toenemende mate
wordt gedaan, mede omdat ook de ont
vankelijkheid van de kerkelijke wereld
voor het menselijke buiten haar gro-
?5X
NIJMEGEN (KNP) Een zeer groot
aantal docenten aan de theologische ho
gescholen in ons land hebben hun in
stemming betuigd met de brief, die de
bisschoppen op 31 juli hebben geschre
ven aan hun priesters als reactie op de
encycliek Humanae Vitae over de ge-
boortenregeling. Zij hebben dil gedaan
ln een schrijven, dat is ondertekend
door 117 docenten. De handtekeningen
werden binnen 24 uur verzameld. Hun
aantal zou nog groter kunnen zijn. ge
weest, wanneer velen niet met vakan
tie waren of om andere redenen onbe
reikbaar. De tekst van hun adhesiebe
tuiging aan de bisschoppen luidt als
volgt:
„Gaarne willen ondergetekenden, do-
eenten aan de theologische faculteit en
centrale Tinterfaculteit te Nijmegen en
aan de theologische hogescholen van
Amsterdam, Eindhoven, Heerlen, Til-
Wim lbo presenteert vanavond (Ned.
I 21.05-21.35 uur) de vierde aflevering
van de Belgische programmaserie „Van
toen tot nu". In deze serie wordt het
Nederlandstalig cabaret onder de loep
genomen. Vanavond valt de nadruk op
de Nederlanders, door de aanwezigheid
van de grote drie, Wim Kan, Wim Son-
neveld en Toon Hermans. Verdere Ne
derlandse bijdragen komen van „The
Sheperds". Van Belgische zijde wordt
medewerking verleend door Anton Pe
ters, Jef Burm, Jos Ghijsen en Miel
Cools.
Via Nederland II van 20.20 tot 20.40
twee korte films van Henk Meulman,
gevolgd door de hoofdfilm van van
avond: „Jumping for Joy". In deze be
levenissen rondom een aanvankelijk af
geschreven windhond, vervult Frankie
Howard de rol van Willy Joy, een niet
zo snuggere en niet zo handige, maar
doodgoeie jongen wie de zorgen voor
de kunsthaas zijn toevertrouwd. Zijn
onhandigheid doet hem „struikelen", hij
verliest zijn baantje op de windhon-
denbaan en komt terecht bij de hokken
waar de prijsdieren verzorgd worden.
Daar is men juist van plan een wind
hond die ziek is van de doping, af te
maken. Willy neemt het dier voor een
zacht prijsje over(Ned. II, 20.40-
22.05 uur).
burg en Utrecht, u danken voor uw
brief van 31 juli jl. Waar het u, langs
heimelijke wegen, vaak zo moeilijk ge
maakt wordt, menen wij thans openlijk
onze adhesie te moeten betuigen met dit
herderlijke woord, waardoor u zeer ve
le rechtgelovige katholieken de weg ge
wezen hebt. Met name is uw verlangen
naar „een zuiverder functioneren van
het gezag in de Kerk" ons uit het hart
gegrepen: wij zijn u dankbaar dat u,
als herders in Christus' Kerk, ons katho
lieken niet op een gezagsargument hebt
vastgelegd, maar hebt gewezen op de
wezenlijke waarden, die hier in het ge
ding zijn. Wij menen namelijk, dat de
wijze van gezagsuitoefening waarvan de
encycliek Humanae Vitae een symptoom
lijkt, afbreuk doet aan de evangelische
taak van het herderschap leiding te ge
ven aan het volk Gods. Juist sinds Va-
ticanum II is opnieuw duidelijk gewor
den, dat algemeen menselijke vragen
slechts verhelderd kunnen worden in
overleg met de andere christelijke Ker
ken, die met ons bezorgd zijn om het
zelfde evangelie, en in dialoog met allen
die in geweten evenzeer om menselijke
waardigheid bekommerd zijn. Onze
trouw aan de Kerk, die wij willen die
nen, verplicht ons u dit te schrijven.
Aan het verdere beraad en de bezinning
waar u om vraagt, willen wij uiteraard
van harte onze medewerking verlenen.
Wij hopen, dat de gedachten van uw
brief weerklank zullen vinden bij uw
collega's ln het wereldepiscopaat, de bis
schop van Rome als alleréerste. Wij zul
len op onze wijze ditzelfde nastreven
bij onze buitenlandse collega's in de filo
sofische en theologische disciplines".
LITTLE ROCK (AFP) Ondanks het
instellen van een avondklok is het giste
ren voor de derde dag achtereen tot ras-
senonlusten in Little Rock gekomen.
In de negerwijk van de stad werden
benzinebommen geworpen en een politie
agent werd gewond door kogeltjes uit
een jachtgeweer.
Op de gevaarlijkste punten van de
stad zijn eenheden van de politie en de
nationale garde geconcentreerd. Tijdens
de avondklok is alle verkeer verboden.
In Watts (Los Ang'eles) is een burger
gedood en zijn drie politieagenten ge
wond tijdens ongeregeldheden. Volgens
de politie werden gisteravond schoten
gelost op agenten na afloop van een
herdenking van de derde verjaardag van
de onlusten in 1965 waarbij 34 mensen
om 't leven kwamen. Het schieten hield
aan tot vanmorgen en spreidde zich uit
over een groot deel van de negerwijk.
ln Sevilla werd dezer dagen een
wedstrijd gehouden wélke kapper
het meest lnppe kapsel kon maken.
Een van de deelnemers in volle
VENETIë (AP) Volgens officieuze
berichten zullen de hieronder volgende
films worden vertoond in het -filmfesti
val van Venetië, dat van 24 augustus tot
7 september wordt gehouden. Regis
seurs van 16 landen hebben besloten het
festival be boycotten als protest tegen
de directeur van het festival Luigi Chia-
rini. Chiarini heeft verklaard dat dit
zijn laatste festival zal worden. Hij is 68.
De films zijn: Italië: „Theorem", van
Pier Paolo Pasolini. „Partner" van Ber
nardo Bertolucci. „Viva la madonna"
van Gian Vlttorio Baldi. „Diary of a
schizophrenic" van Nelo Risi. „Galileo"
van Liliana Cavani. „Our lady of the
Turks'' van Carmelo Bene en „Summit"
van Giorgio Bontempi.
Frankrijk: „The ballad of the dog",
van Gerard Verg et. „The nude child
hood", van Maurice Pialat. „The foam
of the days" van Charles Belmont en
„Socrate" van Robert Lapoujade.
West-Duitsland: „Circus artists under
a tent: Perplex" van Alexander Kluge
en „The castle" van Eduard Nolte.
Verenigde Staten: „Faces" van John
Cassavetes. „II Monterey pop festival"
van vijf regisseurs. „Wheels in the
ashes" van Peter Goldman en „Me and
my brother" van Barry Shear.
Spanje: „After the deluge" van Ja
cinto Esteva en „Tres estres es tres"
van Carlos Saura.
Griekenland: „Kierion" van Demon-
sthene Theos.
Joego-Slavië: „Midi 1948" van Puri-
sa Dordjevic.
Engeland: „One plus one" van Jean
Luc Godard en „Tell me lies" van Pe
ter Brook.
Hongarije: „The walls" van Andras
Kovacs en „The silence and the shou
ting" van Mikos Jancso.
Tsjecho-Slowakije: „The valley of the
bees" van Frantisek Vacil en „The de
serter" van Juro Jablowoski.
SCHIPHOL (ANP) Opnieuw is Mar
tinair Holland voedsel gaan overbrengen
Biafra, maar het heeft nog niets te
maken met de vrijdag in ons land ge
voerde actie. In opdracht van het Duit-
Caritasverband vertrok zondagavond
i DC-7c van Martinair van Schiphol
met 13 ton baby-voedsel en medicamen
ten naar het Portugese eiland Sao To-
waar de lading wordt opgeslagen
in afwachting van verder transport door
avonturier Wharton en zijn mannen naar
het omsingelde Biafra.
Residentie- Orkest
MOSKOU (AP) Een groep
jongeren in de Sovjet-Unie
heeft in een ingezonden stuk
geprotesteerd tegen de po
gingen om de moderne pop
muziek buiten het land te
bonden. De groep eist voor de
Jeugd van de Sovjet-Unie het
recht om te zingen en te dan-
aen wat men zelf mooi vindt.
De brief is afgedrukt in het
blad Oekraïne Prawda, dat
eerder een van de vele ver
oordelingen in de pers had
gepubliceerd van het soort
muziek dat de jeugd in het
westen apprecieert.
De autoriteiten in de Sovjet-
Unie staan vijandig tegenover
invloeden die van buiten af
op de jeugd inwerken en die
badelig kunnen zijn voor het
denkprogramma dat het
Kremlin voor de jeugd pre
fereert.
Het blad had gesteld dat goe
de populaire muizek „on
denkbaar is zonder een ge
zonde grondslag in de volks
muziek". Ingetogen versies
van hits uit het westen wor
den getolereerd, maar ook die
stuiten op weerstanden bij de
voorstanders van een harde
culturele lijn.
„Is het werkelijk waar dat er
voor de jeugd van de Sovjet-
Unie één of andere bijzondere
oostelijke mode moet zijn? Is
het werkelijk waar dat er een
kunstmatige muur moet be
staan die ons afsluit van al
les wat nieuw is?" wagen de
jongeren in hun brief. Ze wij
zen op landen als Polen, TBje-
cho-Slowakije en Joego-Slavië
„waar niemand de jeugd te
recht wijst omdat zij moder
ne liedjes zingt en danst op
popmuziek".
Het ingrijpen in de vrijheid
van keuze op muziekgebied
„veroorzaakt bezorgdheid in
brede kringen van de Sov-
jetjeugd", aldus de brief, die
niet met namen ondertekend
Het blad geeft als
taar op de brief dat deze een
valse noot is. De schrijvers
worden eraan herinnerd dat
in de Sovjet-Unie „noch de
staat noch jullie ouders er on
verschillig voor zijn wat jul
lie mooi vinden. In een maat
schappij leven en toch vrij
zijnv an de maatschappij is
onmogelijk",
De moderne westelijke mu
ziek is volgens het blad „een
stroom van kakotonio. gegil,
gegiechel en God weet wat"
Dergelijke muziek maakt de
jeugd doof en c
het
gro
rol
sen in beesten. Vietnam is
een goed voorbeeld van wat
er wordt van jonge Amerika
nen die blootgesteld worden
aan „de verdwazingsin-
duslrie". Amerikaanse solda
ten verbranden en doden in
koelen bloede omdat hun zin
tuigen afgestompt zijn. „De
makers van de bourgeois-
ideologieën begrijpen de
kracht van de muziek heel
goed. Ze doen pogingen haar
ie gebruiken voor hun eigen
doelstelllgen", aldus hat blad.
In het Circustheater te Scheveningen
heeft men gistermiddag het eerste in de
reelcs door het Residentie-Orkest te
geven zomerconcerten kunnen be
luisteren. Een bijzonder programma en
een bijzonder publiekBijzonder, omdat
men bij de keuze van de verschillende
nummers naar ontspayining gezocht
had: opzet, gewaardeerd door tal van
hoorders, die men anders niet
muziekzalen pleegt te zien. Vogels van
diverse pluimage en van de meest uit
eenlopende leeftijden, waarin het
jongerenelement prevaleerde.
Wat geboden werd? Een aantal
stukken, die het ook op een promenade
concert best zouden doen en de consu
ment een feest van herkenning be
reidden. Dit in een vorm, die speciaal
door het ambachtelijk kunnen van de
gastdirigent, de Tsjech Franz Allers,
aan wiens optreden met een Gershwin-
programma in 1966 in Houlrust men
goede herinneringen bewaarde,aan
genaam stemde.
Het hoogtepunt van deze Ietwat lange,
doch overigens uiterst genoeglijke mid
dag: dat werd bepaald door de mede
werking van Daniël Wayenberg, die zijn
luistergrage hoorders op niet minder
dan twee stukken onthaalde: Tsjaikovs-
ki's Eerste Planoconcert in bes klein
(op. 12; 1875) en de bijna klassiek ge
worden Rhapsody in blue, door George
Gershwin in den jare 1923 gecompo
neerd: welgeslaagde poging om het
jazzidioom van de tijd in de traditionele
concertzaal Ingang te doen vinden.
Speciaal deze Rhapsody werd, zowel
door orkest als solist perfect gespeeld:
na afloop bleek het auditorium dan ook
dermate enthousiast, dat men gaarne
een reprise had gehoord: verlangen,
waaraan natuurlijk niet kon worden
voldaan.
Gershwin bleek de beste van de drie
Amerikaanse componisten, met wie men
werd geconfronteerd: want Morton
Goulds American Salute moge knap
geïnstrumenteerd zijn, uiterst knap
zelfs, de bewerking van het thema, het
bekende liedje „When Johnny comes
marching home" is toch wel .heel een
voudiger. En wat Leonard Bersteins
Symfonische Dansen uit de West Side
Story betreft: deze spreken in de
concertzaal alleen tot de verbeelding
als men tpet de musical vertrouwd is.
Wat gezien de aandacht en gehoord
de reacties na afloop wél het geval
bleek.
De matinee werd ingezet met de in
ons land minder bekende Ouverture
Carnaval (1891) van Antonin Dvorsjak.
Melodieuze, levensblije muziek door
Franz Allers op uiterst temperament
volle wijze weergegeven.
Ze had slechts één bezwaar ze
duurde precies iets te lang!
B. R.
HALIFAX (AFP) Twee Canadese
acteurs, die met hun ballon in zee waren
gestort bij een poging de Atlantische
Oceaan over te steken, zijn opgepikt
door een kustwachtkotter die hen naar
de havenstad Halifax brengt.
De ballonvaarders, Mare Winters en
Jerry Kostur, stegen zaterdag op maar
na twintig uur raakten zij te water. De
ballon, die ongeveer 20.000 dollar gekoat
heeft, ie verloren gegaan.
NEDERLAND I
(STER-
reclameuitzendingen o
18.55, 19.03, 19.56 en
20.16)
NTS:
18.50 uur:
Barend de Beer -
19.00 uur:
Nieuws in het kort
CVK/IKOR:
19.06 uur:
Kenmerk
KRO:
19.31 uur:
Diepvries, tv-serie
NTS:
20.00 uur:
Journaal
21.35 uur:
Kloosterconflict,
documentaire
NTS:
22.15 uur:
Tweede journaal
NEDERLAND II
(STER-
reclameuitzendingcn o
18.55 en 20.16)
NTS:
18.50 uur:
Barend de Beer
19.00 uur:
Nieuws in het kort
VARA:
19.03 uur:
Coronation Street,
tv-serie
19.52 uur:
Weerzien, rubriek
NTS:
20.00 uur:
Journaal
VARA:
20.20 uur:
Twee korte films van
Henk Meulman
20.40 uur:
Jumping for joy, film
NTS:
22.05 uur:
Tweede journaal
aangegeven programma's zijn i
n televisieprogram ma's.
HILVERSUM I
NRU:
20.30-21.00 uur:
Jazz in actie
23.25-23.55 uur:
Radiorama, magazine
HILVERSUM II
NCRV:
20.30-21.45 uur:
Het grote podium.
RADIONIEUWSDIENST:
HILVERSUM I
7.00, 8.00, 11.00, 13.00.
16.00, 18.00, 19.30, 22.30.
23.55
HILVERSUM II:
7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 12.30,
18.30, 22.30, 23.55
HILVERSUM III:
Elk heel uur vanaf 9.00
RADIO
Nieuws). 11.55 Beursberichten. 12.00 Komt
vrienden in het ronde: programma rondom
PROGRAMMA
HILVERSUM I (402 m) AVRO: 18.00
Nieuws. 18.16 Radiojournaal. 18.25 De rech
ten van de mens, lezing. 18.30 Stereo: A Ie
carte: tafelmuziek. (Om 19.02 Gesproker
brtel uit Parijs.) 19.30 Nieuws. 19.35 R.V.U
uitzending voor de landbouw. 12.39 Sport re-
De lichte muze belicht: bewerkingen van
volksmelodieën uit het Verenigd Koninkrijk.
dek (opn.). AVRO: 15.00 Stereo: Fragmen-
16.02 Stereo: Residentie-orkest' en solist
,ende bougie: gevarieerd platenprogramma
Vries. NRU: 20.05 De strijd om de vrijheid
Joods programma. 20.30 Jazzmuziek. 21.o
Musonette: Ucht muziekprogramma. 21.31-
terviews. 22.05 Stereo: Lichte grammofoon-
muzlek. BZN22.20 Alle hens gered!, een
NRü"Sa Nieuws.eAVRO: 22.40 Radiojour
naal. NRU: 22.55 Stereo: Profiel van tenor
saxofonist Gene Arnmons. 23.25 Radiorama:
veertiendaags mlnl-magazine. 23.55-24.00
HILVERSUM II (298 m) NCRV: 18.10 Ste
reo: meisjeskoor en Ucht instrumentaal sex-
let. 18.30 Nieuws en weerpraatje. 18.46 Actu
aliteiten. 19.00 Stereo: Metropole orkest. 19.30
Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 20.30 Ste
reo: Radlophilharmonisch orkest^ en soliste:
over boeken, schrijvers en toneel. 22.30
Nieuws. 22.40 Avondoverdenktng. 23.00 Ste
reo: Vocaal ensemble: oude liederen, 23.30
BRUSSEL NED (324 m) 18.00 Nieuws
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paardesportuit-
slagen. 18.30 Amusementsmuziek. 18.52 Taai-
wenken. 18.55 Lichte muziek. 19.00 Nieuws
en weerbericht. 19.30 Operaconcert. 22.00-
22.15 Nieuws en berichten.
IILVERSUM II (298 m) NCRV: 7.00
'Vieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo:
Klassieke muziek (gr.). 7.30 Nieuws. 7.32
(gT.)U£18.00 Nieuws. 8.116 Gewijde muziek (gr.).
u.30 Nieuws. 8.32 Touringclub: vakantietips,
Stereo: Balletmuziek '(gr.). 10.00^ Theólogi-
Vom0 d<f kieken. ''n^' eMeded°elfnlgenVS'KRb::
12.00 Van twaalf tot twee: gevarieerd pro
gramma. (12.22 Wij van het land; 12.26 Me
dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw; 12.30
maar...'.) 14.05 Stereo: Musiëstalicht mu
ziekprogramma. 14.30 Pizzicato: muzikaal
middag-magazine. 17.00 Overheidsvoorlich
ting: De vakbeweging in de Nederlandse An
tillen. Vraaggesprek van Kees van Maasdam
met de heer A. Lakerveld. 17.10 Voor de
jeugd.
HILVERSUM III (240 m en FM-kanalen)
VARA: y.oo- Nieuws. 9.02 Plaatjes voor de
pep: licht platenprogramma. (10.00 Nieuws).
11.011 Nieuws. 11.03 Pow-Powplalenprograiu-
ma. 12.00 Nieuws. 12.03 Zorro: tienerprogram
ma. 13.00 Nieuws. 13.03' Ekspres: gevarieerd i
platenprogramma. (14.00 Nieuws.). 15.00
Nieuws. 15.03 Er-Jee-Em-Drielicht platen- I
jziek"4 12^40 Weert
16.03-18.00 Mix;
richt. 18.20 Talelmuzlek.
16.03 Beursberichte:
ïrbericht en mededelinge
"^Lichte
Zaterdag bood de t.v. ons een persoon
lijke meevaller. Herhaling van een Ja
zustcr-nee zuster-aflevering die we des
tijds gemist hadden. Qua tekst geen
heel sterke aflevering weliswaar maar
er zaten een paar liedjes in. die
vooral door Harry Banninks muziek,
deze uitzending het hoogtepunt van het
t.v.-weekeinde maakten.
Verder was er eigenlijk niet zo veel.
We zagen zaterdag bij de VARA Max
van Praags Kabaret der onekenden.
Eerst een vluchtige bloemlezing van
een beneden de maats-gemiddelde-peil.
Vervolgens de finalisten, die aantoon
den dat '88 een slecht Loosdrechtjaar
was. Zeker als we vergelijken met de
Millers, aankomende groep in de tijd
dat Vg. deze muziek als „jong" ervoer
en nog steeds (tamelijk) going strong.
De Britse documentaire over pleegkin
deren bood alleen specifiek Britse do
cumentatie over dit onderwerp, zij het
in 'n pakkende vormgeving. Het deed
ons daarom deugd dat de KRO aan
kondigde in oktober met een eigen pro
gramma over de Nederlandse stand
van zaken in dezen te zullen komen.
Vooral omdat KRO-t.v. in materie van
deze aard voortreffelijke dingen gebo
den heeft.
Gisteravond bepaalden we ons lot de
NCRV. „Dier-en-vriend" zagen we voor
het eerst en we vonden het een goed
programma dat vooral door zijn varia
tie boeide. Rob Mariouw Smit ving
'n in de regen dansend Joego-Slavisch
danstheater Trala in beelden die toch
iets zonnigs hadden en Paul Storm ver
telde over India op een wijze die pak
weg een tiende procent van de kijkers
konden volgen.
meegewerkt door de allerbes
te Russische orkesten, solisten, dirigen
ten en dansers. Al dat prachtige ma
teriaal was gebruikt voor een anti-l.v.-
programma waarin de componist be
perkt en de mens vrijwel helemaal niet
getoond werd.
Eén lichtpunt: de primeur dat Tsjai-
kovsky ook een onvoltooide zesde sym
fonie geschreven heeft. Die is pasgele
den voltooid en onlangs is er in Ame
rika een grammofoon-opname van ge
maakt. We kregen er zelfs een frag
ment van te horen. Dat klonk nogal
pathetisch, maar het zou ons niet ver
wonderen als deze geheel nieuwe sym
fonie ooit ook nog eens naar ons land
zou doordringen. Misschien komt het
nog eens tot een uitvoering van het Re
sidentie-Orkest o.l.v Peter van An-
rooy
Vg.
ADVERTENTIE
VOORTAAN KOPEN^
WIJ ONZE BANDEN
BIJ DE
BANDENSERVICE!
BMDE
BANDENSERVICE?
BANDENSERVICE!
100% vakman monteert gratis
banden-banden-banden! Nieuwe
banden, remould (=cover)ban-
den. Alle merken banden. Ban
den-prijzen zijn super voordelig!
Technische outillage is super
modern (elektronisch uitbalan
ceren en uitlijnen). Service is
volmaakt: dag en nacht, ook tij
dens het weekend. Koopjes zijn
er ook altijd: klokgave occasion
bandjes! En vrachtwagens? Wel,
al die stoere bandenreuzen staan
er niet voor niets. En ook hier:
Stukken voordeliger! Daarom:
Voortaan koopt U Uw banden
bij de ALPHENSE BANDENSER
VICE, van Foreestlaan 17 naast
Avifauna - precies! - In Alphen!