CAMILO TORRES de priester die als guerrillero stierf „Het geweld is rechtvaardig in geval van evidente en voortdurende tirannie, die in erge mate een aanslag zou plegen op de fundamentele rechten van de menselijke persoon en op gevaarlijke wijze zou schaden aan het gemeenschappelijk welzijn van het land". (uit „Populorum Progressio") ■pgeven, kiest hij de allerlaatste uit weg, de mogelijkheid die hij sinds lang onder ogen ziet en nu na grondige overweging en met beslistheid tegemoet treedt: de actie vanuit de illegaliteit. Hij zoekt de jungle op als guerrillero. gesneuveld BOGOTA, 3 februari 1929 Het Colombiaanse binnenland. 15 februari 1966. Tussen deze twee data, tussen de hoofdstad van Colombia en het actie terrein van dc guerrillastrijders tegen de gevestigde macht van dit land, ligt het leven van een omstreden man, een teken van tegenspraak voor ieder die zyn naam ook maar hoorde noemen: Camilo Torrès. Door enkelen werd hij formeel veroordeeld, door velen wordt hij betreurd en nagevolgd, ook buiten het land waar hij geboren werd, stu deerde, priester was en stierf als guer rillero. Het is een naam om te ont houden. Als op vergaderingen, studie dagen en debatten het onderwerp wordt aangesneden van het „Recht op revo lutie", dat door de encycliek Populorum Progressio onder bepaalde omstandig heden wordt goedgekeurd, dan valt onvermijdelijk het licht op de figuur, van Torres, soms als voorbeeld, steeds als verduidelijking van een moeilijke gewetensvraag. jeugdjaren Bogota, 3 februari 1929. De man, die de gelovige wereld zal dwingen een standpunt in te nemen tegenover de sociale wantoestanden van zijn land, stqmt uit een rijke familie. Gegoede burgers: zijn vader een be roemd kinderarts, zijn moeder Isabel Restrepo-Gaviria, afstammelinge van de stichters van de Colombiaanse repu bliek. Spanje en België waren de landen waar de kleine Camilo zijn eerste opvoeding kreeg. Dan terug in zijn geboorteland: collegestudie en inschrij ving aan de universiteit; twee jaar rechten. Nu reeds komt zijn veelzijdig talent aan het licht in zijn journalis tieke bijdragen voor het tijdschrift ,,La Razon". Camilo leidt het leven van alle jongemannen van zijn leeftijd: gaat erop uit, vermaakt zich, wordt verliefd op een dochter van een vooraanstaand lid van de conservatieve partij. Dan raakt hij bevriend met een Franse dominicaan. Die ontmoeting is bepalend voor de richting die de actieve Torrès zal uitgaan. Eerst aangetrokken door het priesterschap in de gemeenschap van de dominicanenorde, richt hij zich hierna naar de seculiere clerus. Pries terwijding in 1954. Torrès is 25 jaar. Kardinaal Luque stuurt de talentvolle jonge priester naar België. Camilo Torrès verblijft vier jaar in het Latijns- Amérikaanse college te Leuven en stu deert er sociologie. In 1958 werkt hij aan een thesis over het levenspeil te Bogota, maakt een studiereis door heel Europa en keert naar Colombia terug na een kort oponthoud in de Verenigde Staten. Nu gevormd socioloog, priester die ver scheidene talen spreekt en wetenschaps mens met een vitale drang naar actie, stelt Camilo Torrès zich ter beschik king Van de Kerk in Colombia. actie De sociologie neemt hem aanvankelijk in beslag: tegelijkertijd werd hij be noemd tot studentenpastoor en profes sor in deze wetenschap aan de univer siteit te Bogota. Hij onderneemt een reeks studies over de sociale ellende in zijn land en over de middelen om die te verhelpen. Hij publiceert de resultaten van deze onderzoekingen. Dan voltrekt zich een eerste logisch gevolg van zijn sociale actie: het wordt hem duidelijk dat hij bij zoveel ellende waarvan hij oorzaken en gevolgen bestudeerde niet aan theoretisch onderzoek kan blijven doen. Btf een universitair conflict kiest hU de zijde van de studenten en wordt hü prompt tot kapelaan benoemd in één van de parochies van Bogota. Tevens wordt hij deken van het Hoger Instituut van Sociale Administratie. Twee benoemin gen die duidelijk een terechtwijzing inhouden. de krottenwijken zijn de i tuut voor Landelijke Hervorming en Gemeentelijke Actie. Dat is dan zijn onvermijdelijke sociale actie naast de theorie van de cursussen die hij geeft in landelijke sociologie. Hij richt een modelhoeve op en sticht coöperaties in een streek van de Llanos te Yopal. Hij houdt een sociologisch onderzoek over de situatie van de lan delijke families die naar Bogota emi greren. Zijn activiteit is niet meer te stuiten: hij schrijft artikelen, gaat lezingen houden, neemt contact op met mensen uit verschillende milieus, maar met éénzelfde ideaal: de sociale actie. Vanaf dat ogenblik ligt zijn levensdoel vast omlijnd: de kwaal die hij bestu deerde de sociale wantoestanden in Colombia wil hij zelf en metterdaad bestrijden. Zijn schepen heeft hij hier mee achter zich verbrand, de kringen waaruit hij stamde, de heersende klasse van het land, heeft hij de rug toege- C o 1 o ibia 1964. één macht voor dc massa haalt hij een document uit zijn zak en begint het voor te lezen. Terwijl de zaal ademloos toehoort, voltrekt zich het belangrijkste ogenblik van zijn leven, het Is tevens een keer punt, beter nog, een punt waarna geen terugkeer meer mogelijk is. Maart 1965. Het document omvat inderdaad het geheel van alle hervormingen die de Colombiaanse maatschappij moeten her vormen tot een samenleving die ook werkelijke levenskansen biedt voor de voeren van gehele bevolking. dwingen. De wortel van de sociale kwaal zit diep, de hervormingsplannen kunnen {JUC'rllla niet anders dan diepgaand zijn. Land bouwhervormingen, nationalisering van de grote industrieën, hervorming van de stedelijke organisatie, de verplichte schoolopleiding. van hun kant, die er niet toe komen hun vertrouwen te schenken aan een priester van de Katholieke Kerk. Ge plaatst voor de vlucht van een deel van zijn aanhangers uit het eenheids front, dat kansloos de verkiezingen zal ingaan, roept Camilo Torrès de kiezers op tot een massale en actieve ont houding bij de verkiezingen. Hij wordt niet gevolgd door de partijen van het uiteengevallen eenheidsfront. De kans is verkeken om langs wettelijke weg de regering van Colombia tot het door- sociale hervormingen te onder druk De machtigen van het land hebben meegeluisterd. Camilo Torrès heeft een aanslag gepleegd op hun belangen, wil hun de bevoorrechte positie ontnemen die het lot van een heel land in de handen van enkelen deed berusten. Een kleine minderheid van 3,6 bezit 61 van de grond. Meer dan de helft van alle kleine boeren (56 beschikt in totaal slechts over 4,2 van de landbouwgrond. Een groot deel van het nationaal inkomen (40,6 komt te recht in de handen van de kleine groep mensen die de heersende klasse ver tegenwoordigen (4,6 Nagenoeg de gehele bevolking (95,4 moet het stellen met 59,4 van dit nationaal Inkomen. Het streven van Torrès naar een nieuwe sociale orde, „rechtvaardiger, menselijker en christelijker" wordt hem kwalijk genomen. De enkele tientallen families, die Colombia in handen heb ben, gaan tot de tegenactie over. Onder de zware druk die op hem wordt uitge oefend, vindt Camilo Torrès het raad zaam voor enigp tijd Colombia te ver laten. Hij keert naar België terug om ln Leuven zijn doctoraat in de socio logie te behalen. Het is in de meidagen van 1965 dat hij aan zijn vrienden in Leuven bekend maakt dat hij naar zijn land terug keert Op de vooravond van zijn ver trek organiseren de studenten voor hem een prachtige afscheidsavond. Niemand van zijn vrienden die in Leuven ver blijven, weet dan dat hij daar voor de laatste keer is. Torrès staat nu alleen. Zijn leven wordt bedreigd. Een priester met zijn invloed kan geen hervormingsplannen voorstellen die aan de structuur van de Colombiaanse staat raken zonder voor de machtigen en de rijken van het land vijand nummer één te wor den. Aan zijn vrienden vertrouwt hij toe, bevreesd te zijn elk ogenblik neer geschoten te kunnen worden op de hoek van een straat. Herfst 1965. Camilo Torrès moet inzien dat na de val van het eenheidsfront een succes volle actie langs de legale wegen voorgoed is uitgesloten. Daar hij zijn actie nochtans niet kan Het ls niet precies bekend of hij door de communistische partij werd afge wezen of alleen maar slecht ontvan gen werd. In ieder geval voegt hij zich bij het nationale bevrijdingsleger, op Castristische leest geschoeid. Op 18 oktober 1965 verlaat hij Bogota voor altijd. Ongewapend in het begin, maakt hU deel uit van de rebellen die een harde en stelselmatige strijd leveren tegen de regeringstroepen. Net als Regis Debray. Dan neemt hU zoals de ongeschreven wet van de guerrilla het voorschrilft het machinepistool over van een gedode wapenmakker. Volgens de officiële versie van de Colombiaanse regering wordt Camilo Torrès doodgeschoten tijdens een schermutseling van de guerrillero's met een patrouille van het leger. Net als Ernesto „Che" Guevara. D e datum tl 15 februari 1966. Camilo Torrès is 37 jaar geworden. Na de 15e februari 1966 blijkt dat de strijd van Camilo Torrès bij zijn dood niet is uitgestreden, en nog minder verloren. De bewoners van de krotten wijken van Bogota zijn hem niet ver geten, in de omliggende landen groeit zijn bekendheid alsof hij nog leefde, herhaaldelijk moeten politie en leger van Colombia pro-Camllo-Torrès- demonstraties uiteenslaan. In de gelovige wereld is een twist vraag gerezen, een gewetenskwestie, die het treffendst wordt uitgedrukt door het leven, het werk en de dood van Torrès. Een man die zijn priester schap consequent wilde beleven en zijn sociale actie doortrok tot in de onwettelijkheid. Onwettelijkheid al thans volgens de regering van zijn land. En volgens de Kerk? rechtmatige revolutie Weinig meer dan een jaar na de docid van Torrès publi^prde Paus Eaulus \[I op Paasdlnsdag 1967 dc encycliek „Po pulorum Progressio", waarin voor het eerst in de kerkgeschiedenis over de mogelijkheid VBn een rechtmatige revolutie tegen mensonwaardige levens voorwaarden wordt gesproken. Ook als bij de afkondiging niet uit drukkelijk de figuur van deze Colom biaanse priester werd genoemd, dan kan men Camilo Torrès toch moeilijk anders zien dan als degene die hierbij inspirerend heeft gewerkt. conflicten Achttien maanden scheiden het land nog van de pahlements- en de presi dentsverkiezingen. De economische toestand is bar slecht. Een sterke oppositie zou de broodnodige hervor mingen kunnen afdwingen, maar niet minder dan vijf partijen voeren elk afzonderlijk hun beperkte druk uit op het bewind van het land. Als die vijf partijen in één politieke, sociale macht konden worden verenigd meegevoerd en een naamloze medestrijder De priester Torrès voelt zich tot deze zware taak geroepen. De bekendheid die rond zijn naam is gegroeid, moet hem helpen een eenheidsfront op te richten. Zijn sociologische studies zijn hem een steun om, punt voor punt, een hervormingsplan voor te stellen. Dat wordt dan de realisatie van al de be sluiten die zijn onderzoek sinds 1958' opleverde. Camilo Torrès voelt dat zijn actie terrein wint. Nu moet de grote dag komen waarop dc samenbundeling van de vijf linkse krachten (waaronder zo wel de christen-democratische als de communistische partij) een feit wordt. Camilo Torrès heeft hiervoor een alge mene vergadering uitgekozen. Staande Bij zijn terugkeer in Colombia verbiedt de kardinaal van Bogota hem zich nog met de politiek bezig te houden. Dan vraagt hij zelf ontslag uit zijn functies aan het Hoger Instituut voor Sociale Administratie en uit zijn priesterambt, in de hoop zijn ambt weer te kunnen opnemen zodra de omstandigheden daarVoor gunstiger zouden zijn. Het verzoek wordt verrassend vlug inge willigd. Juni 1965 Torrès reist naar Lima in Peru en kondigt bij zijn terugkomst in Bogota de uitbouw aan van zijn „Frente Unido", het verenigd front van de linkse oppositie tegen de rijen die het land regeren en voor de sociale her vormingen die het land nodig heeft. Nu houdt hU de ene conferentie na de andere, organiseert manifestaties en lanceert een dagblad. De moeilijkheden die iedereen al verwachtte, blijven niet uit. Het gaat zelfs heel vlug achteruit met de grootste en veelbelovende ge zamenlijke actie. Door tal van redenen keert het succes van de eerste dagen. Een eerste oorzaak lag voor de hand: de organisatie van de hele beweging rustte op één man, op Torrès zelf, die door zijn veelvuldige activiteiten ver hinderd werd ze voldoende strak in handen te houden. Dan is er de macht achter de schermen: de gevestigde macht wil ln zijn drang naar zelf behoud het eenheidsfront ten koste van alles breken. Tenslotte is er de wrijving in de schoot van de beweging zelf tussen de christe lijke vakbonden, die met de dag minder geneigd zijn om met de communisten samen te werken, en de communisten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 7