toneel Broadway-op-straat wil lange-he te-zomer afkoelen EMMY VERHEY OVER HAAR RUSSISCHE ERVARIHG „Die mensen geven weinig redenen op voor hun wijze van handelen" IK HEB ALTIJD VALSE HOOP GEKOESTERD" Mona Lisa ereplaats in het Lpuvre kwijt Een getuigenis over een geloof (II) PAGINA 2 DE LEIDSE COURANT WOENSDAG 7 AUGUSTUS 1968 WflBOTIIlM IACTUEEL Het Theaterfestival dat nu voor de zestiende maal In Avignon wordt ge houden, heeft het niet gemakkelijk met het progressieve Living Theatre, dat door de burgemeester werd weg gestuurd na al te schokkende toneel- daden, die zich uitstrekten tot buiten de zware muren van het middel eeuwse pauselijke paleis, waarvan op de grote binnenplaats de fcstivalvoor- stellingen plaatsvinden. Het Living Theatre, dat anderhalf jaar geleden voor het laatst in Nederland was met voorstellingen als „Frankenstein" en „Mysteries and Smaller Pieces", bracht in Avignon iets nieuws, „Para dise Now" van leider Julian Beck. De acteurs waren daarbij vrijwel ge heel naakt, stond in de kranten. Het ergste was wel dat zij zo de straat opgingen met hun stuk. Dat nam de burgemeester niet meer en daarmee kwam een eind aan het toch al omstreden verblijf van het Living Theatre in Avignon. Dat de groep door Jean Vllar voor een optreden daar was uitgenodigd werd tamelijk revolutionair gevonden; het schijnt dat de leden van het Living Theatre, die in het algemeen zeer lange haren hebben, tijdens hun verblijf gemo lesteerd zijn door aanvallers, die hen met de schaar te lijf wilden, zoals de Nederlandse marinejongens inder tijd de langharlgen van het Centraal Station wilden verdrijven. Het com munistische Franse dagblad „L'Huma- nité" schreef zelfs over „gaullistische knokploegen", die tot in de hotel kamers van de acteurs doordrongen. Wat „Paradise Now" precies behelst is voorlopig nog onduidelijk. In het Londensc undergroundblad „Interna tional Times" is onlangs een tekst ge publiceerd van do hand van Julian Beck, die dezelfde titel droeg, maar die wat kort lijkt voor een voorstelling van enige lengte, afgezien van het feit dat dramatische kwaliteiten er volledig aan ontbreken, althans in deze publikatie. Maar het Living Theatre staat bekend om voorstellin gen, die vrijwel zonder tekst toch boeiend zijn. „Paradise Now" bestaat uit kreten. Tegen het geweld, tegen het geld (want dat is synoniem van geweld), voor de liefde. „Laten we praten over contra-revolutie", stelt Beek voorop. Enkele citaten: „Revolutie is een pro ces van vernietiging en creatie. Re volutie is creatieve vernietiging, ge volgd door zuivere creatie. De revo lutie kan de technieken van de oude beschaving niet gebruiken. Daarom kan de revolutie geen geweld gebrui- banken zullen vallen. En het leger zal vallen als er geen betaling is. En de regeringen zullen vallen. En de mensen zullen opstaan". „Pa radise Now" bestaat geheel uit derge lijke leuzen, die de geweldloze revo lutie prediken. Waarom de ac teurs dan vrijwel geheel naakt moe ten zijn en wat de reden ls van tij dens de voorstelling gemaakte obscene gebaren blijkt uit de tekst in „IT" nergens. We zullen trouwens langzamerhand toch moeten gaan wennen aan half oi' geheel ontklede acteurs in bepaalde nieuwe stukken. New York gaat daar in met grote spoed voor. Op Broadway staat daar bijvoorbeeld „Hair", dat met een advertentie-slagzin „The Ame rican Tribal Love-Rock Musical" wordt genoemd. Hij is gewijd aan levert en liefdes van de jongelui, die men hip pies noemt, en verwekte bij zijn Off- Broadway-première eind vorig jaar een sensatie, omdat er een scène in voorkwam, waarin een grote groep jon gens en meisjes geheel naakt ten tone le verschenen. Het was weliswaar een kort tafereel en de acteurs waren schaars verlicht, maar de sensatie was voldoende voor een grote publlekstoe- loop, die zulke afmetingen aannam, dat de musical werd overgeplant naar een groot Broadway-theater. De regisseur ervan, Tom O'Horgan, schijnt bet handelsmerk te bezitten voor deze nieuwe vrijheden. In News week werd hij onlangs vergeleken met filmregisseurs als Lester en Godard, in een bespreking van een ander stuk dat hij regisseerde: „Futz" van Roebelle Owens, dat ln een Off-Broadway-thea- tcr door de groep van La Mama wordt gebracht, ook met groot succes. „Een acteur van O'Horgan brengt veel van zijn tijd door met op zijn hoofd staan, •p zijn handen lopen, zijn regels uit spreken terwijl hij ingeklemd zit tussen armen, benen of borsten (al dan niet entbloot), of tussen zijn medeacteurs", meldt Newsweek niet zonder Ironie. Londen begint New York te volgen. Niet alleen komt de première van „Hair" (twee maanden uitgesteld, want •r bestaan al moeilijkheden over), maar ln de andere stukken, komen daar acteurs zonder kleren het toneel op. Onlangs ging er een eenakter-pro gramma van Robert Anderson (de schrijver van wie in Nederland „Thee en Sympathie" lang geleden een suc- ees was), waarin één stuk gewijd was aan het probleem van de naakte ac teur. Het programma („You know I can't hear you when the water is run ning") opent met een scène waarin een producer en een toneelschrijver discussiëren over een moment in het nieuws stuk van de tweede: een man stapt naakt uit de badkamer zijn slaapkamer binnen om zijn vrouw, die hem iets toeriep, toe te voegen: „Je weet dat ik Je niet kan horen als het water loopt". Die discussie krijgt leu* ks kanten, als een werkzoekend acteur wordt gevraagd of hij ervoor voelt een dergelijke scène te spelen. Enkele cri tici in Londen meenden overigens dat dit probleem reeds achterhaald was, na de recente voorstellingen, waarin naakt heid voorkwam. Dio worden immers steeds „normaler", zelfs bij gevestig de instituten als het „National Thea tre" is het verschijnsel niet vreemd (door Jan Verstappen) AMSTERDAM Emmy Verhey is weer terug in Nederland. Ongeveer drie weken geleden stond ze plotseling tamelijk onverwacht weer op Schiphol. Veel ervaring, zoals zij zelf zegt, maar ook een desillusie rijker keerde zij terug naar haar ouderlijk huis in het Gelderse Ellekom. Een jaar vioolstudie in Rusland was voorbij. Waarom was Emmy teruggekomen? Niemand weet het. Emmy zelf ook niet. Tenminste dat zegt zij. Tijdens een gesprek met haar krijgt men echter deindruk dat er toch iets is dat haar verblijf in Rusland heeft bekort. Ze zit, een beetje nerveus, in een res taurant tegenover het Concertgebouw in Amsterdam. Buiten, onder een aan plakbiljet met de mededeling dat Em my Verhey in Amsterdam zal concer teren, speelt een straatmuzikant iets als „Jouw ogen zijn als sterren". Em my steekt een sigaartje op („Het enige dat ik rook"), en vertelt. „Formeel is alles volkomen juist gegaan. Ik had er alleen niet op gerekend. Ik heb altijd valse hoop gehad. Dat is gewoon het vervelende". Wat is dan formeel allemaal juist ge gaan? Emmy Verhey: „lk zal bij het begin beginnen. Vorig jaar maart heb ik de Oscar Backprijs gewonnen. Ik kreeg dus 16.000 gulden voor studie in het buitenland. Zelf mocht ik bepalen waar ik naar toe zou gaan. Mijn ge dachten gingen uit naar Amerika en naar Moskou. Amerika omdat het le ven me er aantrekkelijker leek en Rus land omdat de studie er waarschijnlijk het best is. Tenslotte heb ik voor Mos kou gekozen". „Voor het geld van de prijs zou ik er anderhalf jaar hebben kunnen blijven. Een beetje studie duurt echter op zijn minst twee jaar. Maar de rest van het geld zou ik gemakke lijk hebben kunnen krijgen door hier concerten te geven. Daar gaat wel wat reisgeld inzitten, maar dat heb je er met één concert uit. Maar goed, wat gebeurt er. Ik had een verblijfsver gunning voor een jaar. Toen dat eer ste jaar om was, moest ik een nieuwe hebben en die heb ik niet gekregen". Emmy Verhey steekt een tweede si gaartje op. „Ik heb het keurig via de ambassade aan het ministerie van Cultuur daar gevraagd", zegt zij, „maar het was botweg nee. Ik heb on middellijk aan David Oistrach. in wiens klas ik gestudeerd heb, verteld, maar die zei ook alleen maar: „Ik kan er niets aan doen". Ik heb er nog met de ambassadeur en iemand van Bui- FILMFESTIVAL, VAN VENETIë Chianini zegt lidmaatschap socialistische partij op VENETIc (AP) Lulgl Chiarini. dc controversioncle directeur van het con- troversionele filmfestival van Venetië is uit de Italiaanse socialistische partij getreden. Zijn uittreding werd gisteren bekend. Chiarini zei zijn lidmaatshcap op toen het partijorgaan Avanti had verzocht het festival dit Jaar uit te stel len totdat een nieuwe wetgeving is aan genomen om dit door de staat gefinan- ciërde filmgebeuren op een wat orde lijker basis te laten verlopen. Het blad waarschuwde er voor, dat als het festi val nu gehouden wordt, het zal ontaar den in een vechtpartij tussen links en rechts. Het festival, dat van 24 augustus tot 7 september moet duren, zou net als de Venetiaanse Biennale in juni verstoord kunnen worden door betogingen en vechtpartijen. De Italiaanse communistische partij, die het festival een slaaf van kapitalis tische belangen heeft genoemd, heeft al gedreigd met betogingen. Grote internationale filmmaatschappij en hebben al besloten niet aan het fes tival deel te nemen omdat Chiarini slechts moeilijke artistieke films een kans zou geven, die geen geld opleve- De storm bedreigt het bestaan van het festival. Iedereen schijnt het eens over een ding: Chiarini moet weg. Maar Chiarini wil niet weg. „Het festival zal van 24 augustus tot 7 september door gaan, wat er ook gebeurt", zo beloofde hij vorige week. Dit weekeinde is hij uit zijn partij getreden om te laten zien dat hij het meende. tcnlandse Zaken over gepraat maar niemand kon er iets aan doen. Toen heb ik het maar opgegeven." Zonder opgaaf van redenen werd haar te kennen gegeven dat ze binnen week uit Rusland vertrokken moest zijn, vertelt Emmy. Toch blijkt dat niet helemaal juist te zijn, want na enig aarzelen vertelt ze toch dat men gezegd heeft dat zij moest vertrekken om anderen ook een kans te geven een studie onder Oistrach c.s. te volgen. „Ik weet niet of dat waar is. Misschien wel, misschien niet. Ik ken dat land langer als vandaag!! Je komt er bij die mensen nooit achter. Ze geven daar weinig redenen op voor hun wijze van handelen. Zo is de mentaliteit. Je hebt er niets mee te maken en daar heb je je bij neer te leggen." Wanneer ze dit gezegd heeft wil Em my Verhey niet meer over de zaak spreken. Ze zegt dat het alles is wat ze weet. Wanneer men heel lang blijft aandringen komt er toch nog iets meer naar voren. „Ik heb eigenlijk wel een vermoeden" zegt ze, „maar dat kan ik echter niet zeggen. De mensen zijn zo Emmy Verhey is ondanks alles toch blij dat ze een jaar in Rusland heeft kunnen doorbrengen. Ze heeft er enorm veel indrukken opgedaan en de lessen van David Oistrach betitelt zij als ge weldig. „Ik heb veel stukken ingestu deerd cn ik heb mijn stoktechnlek ver anderd, Maar ook dat laatste heb ik niet kunnen vervolmaken, want daar zou ik minstens twee jaar voor nodig gehad hebben" zegt zij. Ze weet overigens nog niet wat z« gaan doen. Het geld van de prijs is nog niet op. Het moet echter in het buitenland besteed worden en dat zal voorlopig niet zo gemakkelijk zijn. Door haar overhaaste terugkeer, heeft de thans negentienjarige violiste namelijk nog geen gelegenheid gehad zich er gens voor een studie te melden. Wel staat al vast dat zij zowel in Neder land als in Londen en West-Duitsland concerten zal gaan geven. Artiesten spelen gratis in getto s der armen NEW YORK (AP) Broadway-ster- :n cn nieuwelingen in de theaterwe reld geven deze zomer in hun vrije tijd straatvoorstellingen in de armoewijken New York. Men hoopt aldus iets de spanningen die in de getto's heersen weg te namen, en dc „lange hete zomer" enigszins af te koelen. Aan deze programma's werken grote namen zoals Joel Grey, Diana Sands, Tony Martin, Shelley Winters, Dave Bru- beck. Butterfly McQueen, Herschel Ber- nardi en Nancy Dussault, maar ook mogelijke sterren van morgen zoals Dl- n de Dinosaurussen en Teetsies Afrikaanse dansers. Als de artiesten met hun mobiele to neel een straat inkomen verschijnen er verbaasde gezichten achter de ramen huurkazernes en vormen zich scep tisch gestemde groepjes op het trottoir. „In het eerst weten ze misschien niet larom wij in hun buurt komen", zegt Peg Murray, „maar aan het einde van de middag is het zé duidelijk dat er mand is die iets voor ze wU doen, en iet alleen maar praten over bijstand een keurig kantoor". Sedert juni tot en met de maand sep tember geeft Broadway-op-straat elk weekeinde een voorstelling in de buur ten waar de toeristen nooit komen en waar rassenonlusten door het flitsen van een stiletto tot explosie kunnen komen. Er zullen 32 verschillende voorstellin gen gegeven worden. Peg Myrray en kwam van het door burgemeester John Virginia North, beiden actrice, zijn me- Utrechts museum verwerft oud schilderij UTRECHT (ANP) Het Centraal Mu seum in Utrecht heeft onlangs een uit 1645 daterend schilderij, voorstellende 'n „Interieur met musicerend gezelschap" verworven. Het is van de Utrechtse schil der Joos Cornelisz Droochsloot (1586- 1666), van wie slechts 'n enkel interieur bekend is. Dit schilderij is afkomstig van de fir- a Nystad uit Den Haag. Met het voor Droochsloot unieke „IJsgezicht" van 1632, verworven in 1952, is dit de tweede keer dat de firma Nystad aan het Cen traal Museum de mogelijkheid heeft ge boden een zeldzaam schilderij van deze meester aan te schaffen. Het „Interieur" is geëxposeerd in de Renaissancekamer van het Centraal Mu- PARIJS (AP) De Mona Lisa, het bekendste en volgeps sommigen het meest waardevolle schilderij ter wereld, heeft haar ereplaats in de Grande Gale rie van het Louvre verloren en is naar een mindere zaal overgebracht. De mi nister van Cultuur, André Malraux, heeft gebroken met een oude traditie en heeft bepaald dat het Louvre op de eer ste plaats bestemd is voor Franse schil derijen. Nu hangt er Watteau's „Gilles". In een officiële geschiedenis van het museum schreef de hoofdcurator in 1950 trots: „De grote galerij is tot de Gia- conda (Mona Lisa (-afzetting gewijd aan de groei en de rijpheid van het Ita liaanse klassicisme. Van de afzetting tot achter in het Louvre kan men volledi ger dan waar ook ter wereld de buiten gewone groei nagaan". Dit alles is veranderd. De Mona Lisa viel ten slachtoffer aan de Franse trots. Gilles, een nar, van de 18e eeuwse Franse meester Antoine Watteau, heeft dichters noch liedjesschrijvers geïnspi reerd en ook heeft hij niet de avonturen van Mona Lisa achter de rug. De Mona Lisa, die bij de wisseling van de 16e eeuw door Leonardo da Vinei werd voltooid, was één van de vier doe ken die de kunstenaar meebracht toen hij onder bescherming van koning Frans I naar Frankrijk kwam. Toen Da Vinei in Frankrijk stierf, ging, zoals was over eengekomen, het schilderij over in het bezit van de koning en kreeg het een plaats in het Chateau Royal te Fontaine- bleau. Als staatseigendom ging het over van de ene op de andere monarch. Toen het Louvre een koninklijk paleis werd hing het daar. Lodewijk de Veertiende bewonderde het schilderij zó dat hij het liet ophan gen in zijn slaapkamer in het nieuw ge bouwde kasteel van Versailles. Zijn voorganger was niet bezweken voor de pogingen van Karei van Engeland om het te kopen. Na de revolutie keerde het schilderij naar het Louvre terug. Napoleon, die niet in de schaduw wilde staan van de zonnekoning, liet het in zijn kamer op hangen. De raadselachtige glimlach van Mona Lisa del Giaconda heeft bij veel bewon deraars vreemde reacties opgeroepen. In 1911 stal Vincenzo Perugio, een Itali aan, het schilderij. Hij bracht het uit va derlandslievende overwegingen, zo zei hij, naar Italië terug. Twee jaar later keerde het terug in het Louvre. Meer dan 40 jaar later gooide de 42 jaar oude Boliviaan Hugo Unjaga Ville- gas een steen naar het schilderij, waar door wat verf van de linker elleboog werd geschraapt. Maar de gewone reactie is meer ln overeenstemming met die van mevr. Nina Kroetsjev, die tijdens een bezoek aan Parijs toen haar echtgenoot nog pre mier was, zei: „Haar ogen hebben in mijn hart een blijvende indruk achter gelaten. Ik zal dit wonder nooit verge- zeggen van devoorzitsters van deze nieuwe onderne- ren en bekende acteurs desgewenst gra ining in de showbusiness, het initiatief tis mogen optreden voor Broadway-op- Lindsay gecreëerde gemeentelijk bureau straat. Verschillende groepen geven ook reeds overal in de stad gratis toneelvoorstel lingen, maar Broadway-op-straat werkt als enige groep onder auspiciën van het gemeentebestuur. „Wanneer ik een artiest vraag om mee te doen, zeg ik allen maai „U wilt toch ook dat de zomer goed ver loopt, nietwaar?" vertelt Peg Murray. „Tenslotte wonen we allemaal hier". In sommige buurten treden in de va riété-voorstellingen twee ceremonie meesters op, de een spreekt Engels, de ander Spaans. Twee jaar gepraat Om de onderneming van de grond te krijgen moest er eerst veel bureaucra tie worden doorbroken. De amusements industrie wordt namelijk voortdurend belegerd met verzoeken om gratis voor stellingen voor het een of andere goede doel. Na twee jaar beraadslagen heeft de bond van acteurs besloten dat ster- Joel Grey uit de musical „George M" doet nu mee met nog 16 andere leden van de musical, evenals een aantal te levisie- en nachtclubartiesten zoals Gene Rayburn, Sonny Fox en Norm Crosby. „Als wij de getto's aan hun lot over laten moeten we niet gek kijken wan neer de mensen daar de boel in brand willen steken", zegt Peg Murray. „De straten waar we spelen zijn vre selijk. We moesten er een keer de ge zondheidsdienst bij halen. Die heeft toen in zoverre het straatvuil weggehaald dat we tenminste een plek hadden om te werken. Maar het is voor ons ook nut tig dat we zulke dingen aan de weet komen". De burgemeester heeft mej. Murray de beschikking over een telefoon ge geven. Een eerste voorraad ballonnen heeft zij in juni toen de Voorstellingen begonnen, uit haar eigen portemonnee betaald. „Èallonnen geven een stemming van onschuld en vrolijkheid en dat is het wat wij de mensen willen geven", zegt zij. (STER- reclameultzendingen om 18.55, 19.03. 19.56 en 20.16) NTS: 18.50 uur: Barend de Beer 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.06 uur: De bosbrigadiers, tv-serie 19.31 uur: Persoonlijk, portret van een staatsman 20.00 uur: Journaal 20.20 uur: Sterren in de middag, film 21.40 uur: Uitz. Sticht. Socutera 21.55 uur: Republikeinse Conventie (Na afloop tweede journaal) NEDERLAND II (STER- reclameuitzendingen om 18.55 en 20.16) NTS: 18.50 uur: Barend de Beer 19.00 uur: Nieuws in het kort NCRV: 19.03 uur: Het levenswerk van dr. Leakey, document. NTS: 20.00 uur: Journaal NCRV: 20.20 uur: Cliff, reportage show in Haagse Houtrust- hallen 20.50 uur: Gezond gezin 21.40 uur: Hier en nu, actualiteitenrubriek 22.05 uur: The Young Credo Singers NTS: 22.10 uur: Tweede journaal Televisie morgen NEDERLAND I NTS: 13.00 uur: Republikeinse Conventie 13.30 uur: Commentaar De met aangegeven programma's zijn kleurentelevlsieprogramma' HILVERSUM I VARA: 20.15—20.45 uur: Spreekt'u maar, prijs- bellen naar de studio 22.55-^215$ uur: Contrasten NRU: 20.00—21.45 uur: Avondconcert 22.40—23.55 uur: Iks een sprong i het duister, i programma Radionieuwsdienst HILVERSUM I: 7.00, 8.00, 11.00, 13.00, 16.00, 18.00, 19.30, 22.30, 23.55 HILVERSUM II: 7.30, 8.00, 8.30, 12.30, 18.30, 22.30, 23.55 HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00 RADIO PROGRAMMA HILVERSUM Buitenlands luws. 22.40 SOS-berichten. 22.45 Ac :n. 22.55 Stereo: Contrasten: klassle moderne muziek (opn.). 23.55-24.0 NCRV: 18.t NRU: 19.00 Weg wezen..: vakantiemagazine 20.00 Stereo: Omroepkoor, -orkest en zangso- listen: moderne muziek. In de pauze: 20.45- 21.00 Literair klankbeeld. 21.45 Franse poëzi* e groenteman). 8.50 (11.00-11.02 Nieuws). 0 Lekenmoiaal e Operettefragmenten. 21.18 arbeidsvitaminen (gr). i de Koninklijke Militaire Ka Er wordt tegenwoordig enorm veel ge-debatteerd en geschreven over de moeilijke situatie wadrin Kerk en ge loof zich bevinden. Dit gebeurt niet zelden met een grondige kennis van zaken en in een eerlijke bewogenheid over de moeite die vele mensen heb ben met de Kerk en het, of liever ge zegd* hun geloof. Maar het gebeurt ook heel dikwijls in een nadrukkelijke naprat erij van matig of niet be grenen en in elk geval heel slecht verwerkte nieuwe kritieken en ideeën. Paupert haalt bijvoorbeeld enkele antwoorden over godsbegrippen, gehouden door het Institut Frangais d'Opinion Publique. Die antwoorden vormen een verzame ling gemeenplaatsen, zoals: „Er is een harmonie in het heelal die wijst naar een vooropgesteld plan. Ik voel ervoor dit het Noodlot te noemen, en niet God. Ik heb bezwaar tegen die term (omdat de christelijke godsdienst ons heeft voorgehouden) dat God de mens naar zijn eigen beeld geschapen heeft. Dat is dan wel een t ield dat heel erg te- rsnvalt." Of „Ik geloof niet in de God van een of ander dogma, maar in een geest, die zich overal in het heelal uit; in een kosmische orde die het heelal vanaf het oneindig grote tot en met de structuur van het atoom beheerst." Of «Da bijbel gaf ons het beeld van God de vader, maar niet dat van de God die de kosmos bezielt. Dat is de reden waarom ik in een kerk zo moeilijk tot bidden kom. De godsdienst lijkt me erg onbelangrijk tegen de achtergrond van mijn eigen godsbeeld van een Albe- zieler. Teilhard de Chardin heeft wel iswaar het godsbegrip verruimd, maar de Kerk moet nog heel wat bijdraaien." DEBAT ZONDER UITKOMST Op grond van dit soort uitspraken, die alleen maar quasi indrukwekkend zijn, wordt er dikwijls langdurig gedebat teerd; het is geen wonder dat men nooit verder komt. Men redeneert niet „rond om een leegte", maar men wandelt in een lege gedachtenloosheid rond een vage of nietszeggende woordenkrame rij. Paupert heeft hier een grondige hekel aan. Bijvoorbeeld zegt hij over bepaalde fervente telhardisten. onder wie er veel z(jn die de jezïet meer volgen omdat hij een modetoon aan geeft dan omdat zij hem (kunnen) be grijpen (hij zegt overigens hetzelfde van bepaalde tegenstanders van Teil hard): ze vertonen te veel „de neiging om de gedachtenwissellng op het emo tionele vlak te brengen, om iemand of een theorie te verdedigen of te bestrij den niet op grond van objectief vast gestelde waarheden of dwalingen, maar om wat zij geacht worden symbolisch te vertegenwoordigen, namelijk of bij deze of bij de tegenovergestelde groep ingedeeld moeten worden. U kunt rekenen op het publiek van deze kant of van ginds, ids u de diverse sleutel woorden in acht neemt." Door deze geëmotioneerdheid wordt ook de verhouding van de z.g. conser vatieve en progressieve elementen het Kerk- en geloofsleven soms sterk beïnvloed. De groepen zouden stimu lerend kunnen inwerken op eikaars dachtenleven, maar ze stellen zich steeds bitser tegenover elkander op. Dit is jammer, immers „de evolutie van de Kerk en van haar inzicht haar eigen wezen voltrekt zich nu ei maal volgens de dialectische wet i de tegendelen, omdat de Mythe haar volheid niets anders is als het ondoorgrondelijke, onvergelijkelijke voor ons kennen in beginsel ontoegan kelijke mysterie van God." In deze is er voor belde, voor progressivisme èn voor conservatisme, 'n taak.. .Maar*, zo zegt Paupert, „het gevaar van conservatisme, waardoor het een kari katuur wordt, bestaat in het vasthou den aan een mythologie van het verle den, die als de waarheid van de mythe zelf beschouwd wordt. Of nauwkeuri ger gezegd: het grote gevaar is gelegen in het mythologiseren van de middelen tot begrip, die in het verleden werk- M«m waren om da weg te openen naar de mythe, maar die verstenen en on bruikbaar worden, zodra men ze om hunszelfs wil gaat cultiveren." Paupert zelf staat met kritisch voorbe houd aan de kant van 't gematigd pro gressieve, maar hij vraagt zich af waarom de progressieven „soms zulke onnozele halzen en belachelijke naïeve lingen (zijn), die altijd de trein missen, de beste aspiraties van de 'wereld' en haar ergste misvattingen niet uit el kaar (kunnen) houden, meehuilen met de wolven, moedeloos worden tegen over de harde waarheid. GERINGE KENNIS Een der oorzaken zowel van het kari katurale conservatisme als van het doordravende progressieve is de ge ringe kennis van het christendom, zo als het zich in zijn feitelijke èn zijn spirituele geschiedenis heeft uitgedrukt. Spreekt men over de materiële rijkdom van de Kerk dan moet men ook de mystiek van haar armoe kennen; spreekt men over haar starheid in denken, dan moet men ook iets af weten van haar drang tot geestelijke vernieuwingen. Een man als Paupert kent de volledige geschiedenis het christendom en ls daar door in zijn boek gekomen tot het ontwerpen van een mogelijkheid tot ge loven, een ontwerp dat door Pauperis persoonlijk getuigende stijl veel aan trekkelijks heeft. Het gaat er niet om dat men Pauperis ontwerp klakkeloos zou moeten overnemen dat is ook onmogelijk maar hat kan als hulp Mensen en meningen oudere luisteraars klavecimbel: klassieke muziek; Omroep Kamerkoor: moderne 11 7.10 Het levende u >- jid. 7.15 Badinerie: klas sieke grammofoonmuziek. (7.30 Nieuws; 7.32 Actualiteiten; 7.50 Overweging). 8.00 Nieuws. dagoglsche lezing. 10.20 Stereo: Muziek uit d Barok (opn.). KRO: 11.00 Nieuws. 11.02 Vooi de zieken. 11.55 Mededelingen. KRO: 12.0t Lichte grammofoonmuziek. 12.26 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. rieerd programma. 13.30 Stereo: Licht ori (gr.). NRU: 13.45 Stereo: Fragmenten uit musical Camelot, Loewe (gr.). NCRV: 1 Stereo: Viool en plano: seml-klassieke i ziek. 15,00 Middagdienst. NRU: 15.30 mens z'n lust en z'n leven: programma o bezetting: klassieke nuzlek (opn.). 16.50 Spelen HILVERSUM III (240 m en FM-kanalen) NCRV: 9.00 Nieuws. 9.02 Voor de zieken. 9.30 Lichte instrumentale muziek. 10.00 Nieuws. 10.03 Muziek bij de koffie (11.00 Nieuws). 13.03 Actuallteiter 14,00 Nieuws. 14.03 Popmuziek. 15.03 Holster: licht platenpro- 0 Nieuws. 16.03 lORRRrrrr. BRUSSEL NED. (324 m) 12.00 Nieu - 12.40 Weerbericht, i persoverzicht. (15.00 Nieuws.). 16.00 weerbericht en Tafelmuzlek. 14.00 d muziekprogramma. ieuws. 16.03 Beursbe richten. 16.09 Hand ln hand met Nederland. ■bericht en mededelingen. e orgelmuziek. 17.30 Norbertijn in KRO-dienst HET BEGRIP „MYTHE" De centrale plaats in Pauperis ontwerp wordt ingenomen door zijn beschrij ving van het begrip mythe. Men doet er goed aan om deze beschrijving met grote aandacht en kritisch te volgen, omdat men dan ook kan oordelen of Paupert gelijk heeft als hij zegt te kun nen „stellen, dal God. Christus en het Heil terzelfdertijd behoren tot de my the, de rede en de geschiedenis." Hierbij is van het grootste belang, dat men weet wat de auteur precies onder de term mythe verstaat. Door middel van zijn mythebegrip slaagt hij erin om po sitivistische begrippen op te nemen in zijn religieus denken, omdat volgens hem de verschillende typen van ken nen geen etappes zijn in een horizon tale ontwikkeling maar zich door hun niveau, dus in verticaliteit, karakte ristiek onderscheiden. Het overeind zetten van het horizontale in het ver ticale gebeurt door Paupert niet wille keurig, al doet hij het misschien toch wel te veel met „een Franse slag". Het neemt niet weg dat de mythebeschrij ving in zijn ontwerp vele perspectieven D. OUWENDIJK (Van onze omroepcorrespondent) HILVERSUM Raymond van den Bosch, norbertijn, uit Heemstede, zal met ingang van 1 september in dienst treden bij de KRO. Hij zal voorname lijk worden belast met de organisatie en het beleid rond de eucharistie-uit- zendingen van de KRO-radio. De heer Van den Bosch werd in 1925 in Alkmaar geboren. Na zijn priester wijding in 1950 kreeg hij de opdracht de ontwikkelingen binnen de liturgie te bestuderen en te begeleiden. Vanuit de priorij De Essenburgh te Harderwijk werkte hij mee aan het liturgisch apos tolaat van de norbertijnen en organi seerde hij in het gehele land misweken voor parochies en scholen, parochiewe- ken en retraites. Sedert 1965 maakte de heer Van den Bosch deel uit van een team francis canen en norbertijnen voor liturgische zielzorg in de bisdommen 's-Hertogen- bosch, Brede en Haarlem. Hij is tevens lid van de adviesraad voor de litur gie in het bisdom Haarlem en lid van de werkgroep voor de liturgie van de abdij van Heeswijk. De heer Van den Bosch schreef een aantal speciaal voor kleine kinderen bestemde kerkboekjes en teksten voor liturgie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 2