©aCcidieSoiwcMit FLENTROP GEEFT EUROPESE TOON AAN IN AMERIKA Een getuigenis over 'n geloof Liesbeth List en Pierre Barouh MENINGEN MENSEN EN De film van vanavond RADIO PROGRAMMA PAGINA DE LEIDSE COURANT MAANDAG 5 AUGUSTUS 1968 Universiteitsstudie in het weekend VOOR de tweede maal gaat de ge meentelijke universiteit van Amster dam eerstejaarscolleges recht organi seren in het weekend. Weekend wil in dit verband zeggen: de vrijdagavond en zaterdagochtend. De colleges zijn bestemd voor personen die wegens een volledige dagtaak niet in staat zijn de normale colleges te volgen; in het algemeen kunnen alleen personen van 25 jaar en ouder tot deze colleges wor den toegelaten, terwijl men in het be zit moet zijn van een diploma (gym nasium of HBS) dat nodig is om een kandidaatsexamen te mogen afleggen. De ideale manier van een. universi teitsstudie is dit natuurlijk niet; toch vinden we dit Amsterdamse initiatief bijzonder gelukkig. Feitelijk is het net zo'n soort van nood-alternatief als de mogelijkheid tot een staatsexamen gymnasium of HBS voor hen die niet (meer) in staat zijn het normale dagon derwijs aan een school te volgen. De vraag is, of men eerlang ook niet aan andere universiteiten en facul teiten aan zo'n universiteitsstudie ii het weekend moet gaan denken. Aan een uitbreiding van de wetenschappe lijke staf valt dan natuurlijk niet te ontkomen, maar ruimtelijk zijn er geen ernstige problemen. En juist op het gebied van de ruimte dreigt ons hoger onderwijs in de nabije toekomst te gaan stranden. Het aantal studierichtingen dat zich hiervoor leent, is beperkt, maar wel licht zal nadere bezinning op deze gelijkheid ook perspectief openen bepaalde soorten van vereenvoudigde universitaire studie (van het baccalau- reaatsniveau) waaraan in het bedrijfs leven kennelijk behoefte bestaat. Achtste medische faculteit jYE studiecommissie „aohtste me- "dische faculteit" is niet erin geslaagd minister Veringa een duidelijk advies te geven over de plaats waar zo'n universiteit zou moeten worden geves tigd. In onze krant hebben we destijds ge pleit voor Limburg; Limburg be hoort tot de nog niet afgevallen kan didaten, maar zijn kans is in zoverre niet groot, omdat een meerderheid van de commissie streeft naar integratie van medische, technische en maatschap pelijke wetenschappen. Met andere woorden: de achtste medische facul teit moet daar gevestigd worden, waar ze in een breder verband van univer sitair onderwijs kan gaan werken. Limburg zal niets liever willen dan op die manier te worden uitverkoren; maar dan gaan Eindhoven en Twente zware concurrenten worden met de voorsprong van reeds aanwezige fa culteiten. Bovendien blijft ook Tilburg meetellen. Omdat er dwingende en dringende redenen zijn op korte termijn Lim burg een eigen centrum van universi tair onderwijs te geven, vinden wij dat Maastricht voor de achtste facul teit niet uitgeschakeld mag worden door het argument, dat daar thans nog geen centrum van wetenschappe lijk onderwijs is. Dan wordt prealabel het antwoord op de vraag, of Limburg op goede gronden thans aanspraak erop maakt universitair onderwijs binnen zijn gren zen te krijgen. Wij dachten dat dit antwoord bevestigend zou moeten zijn. De NCRV brengt vanavond een pro gramma van chansons die worden ge zongen door Liesbeth List en Pierre Barouh. Liesbeth List heeft Pierre Barouh vorig jaar leren kennen op het grote songfestival In Brazilië, en later ontmoette zij hem nogmaals, toen met zijn vrouw, de filmster Anouk Aimée. Voor de tv-opnamen kwam Pierre Barouh overvliegen uit Rome. waar hij bezig was met de opname voor een nieuwe film. In Nederland is Pierre Barouh al be kend als de stuntman in de film „Un homme et une femme" van Lelouch. Meer nog dan acteur is hij echter dich ter en chansonnier, en deze kwalitei ten komen in dit programma naar vo- Alle chansons in dit programma zijn geschreven door Pierre Barouh zelf en de muziek is voor een groot deel var Barouhs vriend Francis Lai. Op het programma staan: „La Sam ba", ,,Avec notre passé pour guide", „Cathérine", „Vivre pour vi „Pluie", „Huites heures dormir", „Un jour", „Mon amour mon an en „Voixbadabada". (Nederland I 20.45 uur). Wij maken orgels, bouwen ze niet Portretschilder Roeland Koning is daag zeventig jaar geworden. In band met de vakanties is de viering daarvan uitgesteld tot 14 september. Dan zal in zijn huis, het landgoed De Pauw te Wassenaar hem een geschenk worden aangeboden door zijn vrien den en wordt daar tevens een tentoon stelling van zijn werk gehouden, die gedurende 14 dagen te bezichtigen In Pulchri Studio aan het Lange Voorhout wordt van 10 augustus tot 5 september een zomertentoonstelling ge houden. Er is werk te zien van Herman Berserik, Theo Bitter, Dirk Bus, J. G. Goeting, W. Minderman, H. Munnik en Bram Roth. In zijn boek Kunnen we nog geloven in de twintigste eeuw? in vertaling uitgegeven door Ambo te Utrecht schrijft de Franse theoloog Jean-Marie Pawpert „De cultuur en het denkpatroon van vandaag liggen op een positief vlak. Daaruit volgt de onontkoombaarheid om ons eigentijds geloof in God, die is, was en wacht, te formuleren vanuit de cate gorieën van het positief denken". Hij vult deze gedachte als volgt aan: denk niet, dat wij daarbij voldoende heb ben aan de wijsbegeerte. Maar religi eus denken is nu eenmaal niet van eer, wijsgerige orde. Waar ligt dan die ho gere kenorde op de ladder van het men selijk weten? Mijn antwoord hierop (luidt: in) de herwaardering van begrip mythe". Deze gedachten kunnen we zien als da polen waartussen Pauperts specule ren over het christelijk geloof zich be weegt, een speculeren dat door de auteur zelf wordt aangeduid met de be naming ,,een persoonlijk getuigenis". De drie die als het ware een drie-een heid vormen, (positief denken, religieus mythebegrip en persoonlijk getuigenis) geven eigenlijk een samenvatting te zien van de geloofssituatie bij het overgrote deel der gelovigen in deze tijd. Er be- f ADVERTENTIE) VOORTAAN KOPEN WIJ ONZE BANDEN BIJ DE BANDENSERVICE! BIJ DE BANDENSERVICE? JA, BIJ DE ALPHENSE BANDENSERVICE! 100% vakman monteert gratis banden-banden-banden! Nieuwe banden, remould (=cover)ban- den. Alle merken banden. Ban den-prijzen zijn super voordelig! Technische outillage is super modern (elektronisch uitbalan ceren en uitlijnen). Service is volmaakt: dag en nacht, ook tij dens het weekend. Koopjes zijn er ook altijd: klokgave occasion bandjes! En vrachtwagens? Wel, al die stoere bandenreuzen staan er niet voor niets. En ook hier: Stukken voordeliger! Daarom: Voortaan koopt, U Uw banden bij de ALPHENSE BANDENSER VICE, van Foreestlaan 17 naast Avifauna - precies! -In Alphen! staan ongetwijfeld gradaties. Naast bril jant en scherpzinnig positief denken treffen we ook een banaal geclicheerd denken aan; naast een diepzinnig er ver doordringend mythebegrip een op pervlakkig; naast een persoonlijk getui genis vol van een levend spiritueel ken nen de napraterij. Maar al bestaan de ze uitersten, met tal van gradaties ei tussenin, dit doet niets af aan het actu ele van de genoemde drie-eenheid. Pau- pert heeft met het schrijven van zijn boek niet het doel gehad om een schrijving te geven van die actualiteit, de lezer put haar als een conclusie uit het boek. Dit kan ook daarom een steun betekenen voor gelovigen die geen weg meer weten in het labyrint van positief denken, mythebegrip en persoonlijk ge tuigenis. UIT EIGEN MENING Paupert gaat uit van eigen ervarin gen in het katholicisme, waarbij hij kent dat het „moeilijk valt te onderschel den wat ln deze vroegste religieuze varingen uit... eigen wezen voortkwam en wat op rekening gesteld dient te den van de invloed van... ouders". Hij neemt het risico van de onzekerheid hierin omdat „op zichzelf reflecteren de meeste simpele en efficiënte manier (is) om te denken ln de categorieën (je) eigen tijd". Hij noemt het zelfs de enig veilige methode. De auteur is geboren in 1927. In zijn vroegste jeugdjaren, in de jaren dertig, presenteerde het katholicisme zich met een blijmoedig zelfbewustzijn als de eni ge veilige uitweg uit de doolhof van het bestaan: ln een goed beleefd katholi cisme kon men veilig sterven. Deze presentatie gebeurde niet vooral in my stieke en mythische zin, maar op basis van een religieus idealistisch denken, dat geen antwoord had of wenste te ge ven op de gegevens van wetenschap en positivisme. De onwil of het onvermo gen om antwoord te geven werden ge maskeerd door een typisch klerikaal- theologisch gezag, waarbij het klerikale steeds sterker de boventoon ging ren. Het leidde vooral in de dertiger ja ren bij veel katholieke jonge Intellectu elen tot verzet en zuivering binnen de katholieke geloofsgemeenschap. Paupert toen nog te jong om daar weet te hebben; buiten dat stond ook zijn milieu het brave katholieke arbei- dersgetein te ver af van het milieu der jonge katholieke intellectuelen, die probeerden geloof en intellectuele scep sis met elkaar te verzoenen. Een ver wijt dat hij nu richt aan het domweg ge zag uitoefenende klerikalisme lijkt een herhaling uit die jaren: „SLIMME ZETBAZENdd ,.lk verwijt u heus niet de objectieve inhoud van wat u beweert. U zegt zelfs heel goede dingen. Maar wat ik u kwalijk neem, is uw mentaliteit van kleine, slimme zetbazen van het geloof, dat u lijkt op oude kanunniken, die uit behoedzame behoudzucht ingedommeld zijn of op moedeloze geniesoldaten, die alleen nog maar zorg hebben voor vei lige onderkomens en vertragingsopera ties. Ik verwijt u het kortwieken van zoekers en vorsers, en het in de hand werken van een sfeer van onbehagen en het ontstaan van een binnenkamer- theologie De aansluitende opmerking „Hoe dik wijls heb ik (uiteenlopende auteurs) niet zo iets horen zeggen als: „Dat is mijn mening, maar die (wordt) volstrekt niet geschikt (geacht) voor publikatie", gaat zelfs in nog sterker mate op voor de tijd van omstreeks '30 tot midden '50 dan voor nu. In Nederland dreef zelfs een heel Instituut, namelijk Idil, op een dergelijke bespottelijke voogdij. Paupert die, zoals vele jonge katholie ken met een goed verstand indertijd, aanvankelijk meende voor het priester schap „geroepen" te zijn, heeft als sterk rationalistisch geschoold theologiestudent, een aantal jaren in Rome gewoond. Dat verblijf van hem in Rome is van gro te betekenis voor hem geweest; het scherpte zijn kritische visie op de Kerk, maar vergrootte ook zijn liefde voor haar. Het woord liefde is nog steeds een term die velen gemakkelijk in de mond ligt; je wordt als het ware tureluurs van al le „liefde", die er ln publikaties ver baal wordt gespuid of opgeëist. Maar bij Pauperts „liefde voor de kerk" gaat het niet om een cliché-uitdrukking noch om een blinde aanhankelijkheid, maar om een uit kennis geboren en door inzicht gesterkte persoonlijke ver bondenheid. Paupert schrijft daarover: „Hier wordt bij iedere stap de men- wording tastbaar vanaf het ontstaan van de Kerk; men ontwaart haar ge loof suit drukkinghaar aanpassingsmoge lijkheid, haar groei en haar reiincar- natietelkens weer, in ieder willekeurig tijdvak... Gedurende die jaren in Rome (heeft) mijn geloofsinzicht een aanmer kelijke uitbreiding ondergaan en, wat meer zegt, het (heeft) een andere truc- tuur gekregen. Allerlei godsdienstige praktijken ondervond ik als een last van lege loden kisten, maar, van de andere kant, (is toch) de concrete, levende en historische realiteit van het christendom meer tot mijn bewustzijn doorgedron gen". DE KERK EEN MOEDER Onder invloed van deze gedachten heeft Paupert aan het slot van zijn boek ook kunnen getuigen: „De Kerk is voor mij een moeder; alles ben ik haar ver schuldigd evenals aan mijn ouders, mijn opvoeders en mijn vrieden, die mij als christenen overigens zelfs alles hebben gegeven in de Kerk: niet alleen mijn ge loof, maar ook al het waardevolle dat ik op louter menselijk vlak bezit". Het is een uitspraak die in tegen stelling tot uitspraken als: ik blijf in de Kerk omdat ik me moeilijk van een gewoonte kan los maken door ve len herhaald zal kunnen worden, zeker ook door degenen die kunnen begrijpen dat Paupert meent zich te mogen afvra gen „of het eigenlijke drama van onze dagen niet voor alles op het vlak ligt van het intellectuele en dus van didacti sche aard is? En of de mens de onont beerlijke mythe en de noodzakelijke wijs begeerte niet van zich heeft afgeschud, omdat zij zo moeilijk te begrijpen zijn geenszins omdat ze minder noodzake- ZAANDAM. Als wij het gebouw van Flentrop Orgelbouw binnenstappen, klinkt er muziek, een ode aan het vooruitstrevende werk van de 57-jarige directeur D. A. Flentrop van dit nationaal en internationaal bekend staande Zaandamse bedrijf. Hij gezeten achter het bureau, ge schonken door het personeel bij het vijftigjarig bestaan van Flentrop Or gelbouw in 1953, zegt: „Wij maken or gels. Bouwen doet me denken aan de bouwnijverheid. Vergeef me, ik wil niet neerzien op onze bouwvakkers, maar een orgel maken is een zwaar karwei waarin je gehele karakter en persoonlijkheid wordt verdisconteerd. Je maakt als het ware iets van jezeif. Het rottigste van de orgelbouw vind ik nog altijd de grote vraag nè de instal latie welke organist de toetsen gaat be spelen. Je wilt natuurlijk zo'n kost baar instrument door een degelijke or ganist laten bespelen". Half uur Directeur Flentrop valt direct met de deur in het muzikale huis. Hij vertelt nadrukkelijk, geen verhandeling te willen houden over de technische kwaliteiten die een orgel moet bezit ten om de artistieke waarde volledig te laten uitkomen. „Dan zit ik hier om vijf uur nog". De Zaandammer heeft precies een half uur uitgetrokken voor dit interview. De heer Flentrop is vorige maand on derscheiden met het eredoctoraat \an de conservatoriumafdeling van het Oberlincollege te Oberlin in Ohio in de Verenigde Staten. De erepromotie geschiedt op 10 juni in Oberlin bü ge legenheid van de 135ste jaardag van het college. Trots? Hij: „Nou, ja eh, trots. Ik zie het vooralsnog als een onderscheiding voor ons werk in de Verenigde Staten". Wat voor werk? Hij, na een telefoonge sprek bondig te hebben verkort tot ja en nee: „De laatste 10 tot 15 jaar heb ik in de Verenigde Staten vele le zingen gehouden over de sterke ontwik keling in de orgelbouw. Er is in zeke re mate een grote invloed uitgegaan van ons werk en mijn lezingen daar, te meer omdat Flentrop in vele univer siteiten in de States emplooi heeft kun nen vinden. Sleepketting U moet weten dat Amerika, nog altijd de sleepketting van ons oude Europa, in de orgelbouw denkt en werkt zoals in West-Europa gebeurde in de derti ger jaren. Men gebruikt alleen een ander type orgel en is sterk georiën teerd op de Angelsaksische bouw. Me de door mijn invloed is men bezig zich om te schakelen naar de Europese, continentale orgelbouw. Ik mag niet trots zijn op dit eredoctoraat. De orgel bouw is verdomd hard werken. De concurrentie is hevig, maar vriend schappelijk". Flentroppijporgels heeft een stevige, vooraanstaande plaats veroverd in de orgelbouwwereld. Hij, zeer bedeesd: „Wij zijn een middelgroot bedrijf". Een middelgroot bedrijf echter dat een groots orgelwerk uitvoert in de be roemde Carnegiehall te New York, in de kathedraal van Lissabon een nieuw orgel plaatste, het orgel van de Grote Kerk te Breda ten dele vernieuwt en restaureert, restauraties verricht in de Sint-Laurcns te Alkmaar, de Michaels- kerk te Zwolle en in de Onze Lieve Vrouwekerk te Maastricht, terwijl zojuist de orgelbouw in West-Berlijn en een groots karwei in OsnabrQck is af gesloten. Voorts besteedde Flentrop een brok vakmanschap aan de voor de orgel liefhebbers historische instrumenten in de kerk van Oosthuizen en Medem- blik: orgels die respectievelijk da teren uit het begin van 1500 en het jaar 1671. Muzikale top nog niet bereikt Kentering Hij enthousiast: ,,Het zijn juweeltjes". De bakermat van de orgelbouw lag in centraal Europa. Tijdens de 17e en 18e eeuw heerste er een levendige bedrij vigheid, in Nederland voornamelijk in de noordelijke en zuidelijke provincies. Het is een periode geweest waarin hoogtepunten tot stand kwamen, die echter snel veranderden in downs toen de tweede helft van de 19de eeuw aan brak. Men verliet het pad van het am bacht en sloeg een nieuwe weg in die leidde tot het machinaal vervaardigen van orgels. Het aldus vervaardigde produkt kon als een slecht afgietsel worden bijgezet in de tot dan toe rijk geschakeerde medaillekast van de or gelbouwers. Dit proces zette zich in verhevigde mate voort in de 20e eeuw. De kente ring van kwaliteit was voorgoed be reikt. Na de tweede wereldbrand sloot men de kring door terug te grij pen op het ambacht zoals de voorva deren van de orgelbouwers dat had den uitgeoefend. Terwijl zijn handen spelen met de spoelen van de op het bureau staande draagbare bandrecor der, zegt de zoon van orgelbouwer Flentrop: „Mijn vader liep ook mee in het ga reel van de verlaging, van de kente ring in de bouw. Maar hij deed dat uit protest. Hij had bezwaren tegen de wijze waarop men tegen de muzika liteit schopte. Hij richtte een bedrijf op, zocht naar nieuwe wegen en na verscheidene malen flink zijn neus te hebben gestoten, greep hij terug np de goede, oude manieren van zijn voor vaderen in de 17e en 18e eeuw". De kwaliteit van een orgel wordt vol ledig beheerst door de man, de orgel bouwer, die zijn vakmanschap in de pijpen, een samensmelting van tin en lood, stempelt. Hij: „Je moet nooit vergeten dat de orgelbouw een schep pend element in zich heeft". Lonend Daarom laat de heer Flentrop zich lo vend uit over onze zo veel in het ver domhoekje getrapte jeugd: „Ik consta teer een vergrote belangstelling van de jeugd voor orgels in het algemeen. Ga naar een orgelconcert. Het meren deel van de bezoekers bestaat uit jeug dige personen". De vormgeving van de orgels mag dan wel iets verschillen van die uit de 17e en 18e eeuw, in we zen hangt de orgelbouw van 1968 aan een gouden dr.aad, te voorschijn geto verd door onze voorvaderen. „Maar we hebben de top van de muzikale waarde nog niet bereikt. Ons vak manschap bevindt zich in de lift". Die lift wordt in stand gehouden door de Nederlandse orgelbouwers zelf. De heer Flentrop acht een school voor orgelbouwers niet noodzakelijk: „ln het bedrijf kan je een jongen het ka rakter van een systeem leren. Het is persoonlijker dan op een school waai de lessen zijn afgestemd op het gemid delde van allerlei orgelbouwsystemen, die er bestaan". lijk of minder, onontbeerlijk geworden waren?" De betekenis van Pauperts boek ligt op ander niveau dan dit soort per soonlijke getuigenis, maar het persoon lijk getuigende geeft aan zijn gedachten, waarop in een volgend artikel zal woe den teruggekomen, een bijzonder preg nante kracht. D. Ouwendijk „Random Harvest" oftewel „Gevange ne van het verleden", is de titel van een film uit 1942 naar het gelijknami ge boek van James Hilton, die van avond door de AVRO-televisie wordt gepresenteerd. Een militair met een ernstig geheugenverlies verdwijnt uit het sanatorium waar hij verpleegd wordt. Een danseres ontfermt zich over hem. Zij trouwen en zijn geluk kig. Hij bouwt een nieuw bestaan op onder de nietszeggende naam Smith. Op een dag als hij uitgenodigd wordt voor een bespreking met zijn uitgever in Liverpool, krijgt hij een auto-onge luk. Als hij weer bij kennis komt, her innert hij zich zijn recente verleden niet. Hij neemt zijn levensdraad op, waar deze in de loopgraven werd afgebroken. Hij is Charles Rainier, een zoon uit een zeer welgestelde fa milie. Deze familie verwelkomt de ver loren zoon met gemengde gevoelens. Charles Rainier maakt een briljante carrière als industrieel en politicus. Het meisje dat hij als Smith heeft ge trouwd en waarbij hij zijn ware geluk heeft gevonden, komt weer in zijn le ven, maar hij is het zich niet bewust. Ronald Colman speelt de rol van de Britse militair en Greer Garson is de danseres. (Nederland II - 20.45 uur). Scala Internationaal: troniek. 22.30 Nieuws. light Music: gèvarieer HILVERSUM II (298 m) NCRV: 18.10 Stereo: Koorzang: Negro spirituals. :ntsmuziek uit de twlntlgei Dit is de speciale Lincoln Continen tal, die Paus Paulus tijdens het Eucharistisch Congres in Bogota ter beschikJting staat. De rechter- achterzetel kan omhoog gedraaid worden om een onbelemmerd uit zicht te verschaffen. r.). In de pauze: plm. jrku: gesprekken. 22.i Stereo: Alt en plano: klassieke e enken. 18.5S Zang. 19.00 journaal. 8.20 Stereo: Ll< muziek. (8.30—8.33 De groenter Morgenwijding. NRU9.00 Uitgebreide repoi tage of herhaling NRU-programma. 9.35 We terstanden. 9.40 Omroepkamerkoor: muzle ifoonmuzlek. VPRCL 7.^4 ^De 12.00 St< sextet: mpdeme muziek. 12.26 Mededeling: voor land- en tuinbouw. 12.29 Overheidsvoor lichting: uitzending voor de landbouw. 12.39 Sportrevue. 13.00 Nieuw: Operamuziek (gr). nobilisten. 17.55 S.O.S.-berlchten. HILVERSUM II (298 m) NCRV: 7.1 Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Klassl. sxar? •uws. 8.11 Gewijde 8.32 Toeringclub: vakantletlps. 8.4£ grammofoonmuzlek. 9.00 Lichte mu- t Frankrijk (gr). 9.30 Stereo: Mars- (gr). lo.oo Theologische etherleer- Fluit en plano: moderne aalf NEDERLAND I STER (Reclameuitzendingen om 18.55, 1903, 1956 en 20.16) NTS 18.50 uur: Barend de Beer 19.00 uur: Nieuws in het kort IKOR/CVK 19.06 uur: Kenmerk NCRV •19.31 uur: Het leven begint bij 100, t.v.-serie NTS 20.00 uur: Journaal NCRV 20.20 uur: Liebermann Lieber- 2o!?5 "uur: V' liesbeth List en Pierre Barouch, chansons 22.05 uur: The Saltire Singers, volksliedjes NTS 22.15 uur: Tweede journaal 22.20 uur: 22.50 uur: Verkiezingscampagne in Amerikaanse stijl, film NEDERLAND II STER (Reclameuitzendingen oir 18.55 en 20.16) NTS 18.50 uur: Barend de Beer 19.00 uur: Nieuws in het kort AVRO 19.03 uur: Sportpanorama NTS 20.00 uur: Journaal AVRO 20.20 uur: Peyton Place, 20.45 uur: Gevangene van het verleden, film NTS 22.45 uur: Tweede journaal Televisie morgen NEDERLAND I NTS 13.00 uur: Overzicht Republikein se Conventie De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's. HILVERSUM I NRU 20.05—22.30 uur: Scala Internationaal 22.55—23.55 uur: Metro's Midnight NCRV 20.30—22.05 uur: Het grote podium, concert 23.00—23.40 uur: Elly Jens, alt en Jean Antonietti, piano. HILVERSUM I: 7.00. 8.00. 11.00, 13.00, 16.00. 18.00, 19.30, 22.30, 23.55 HILVERSUM II: 7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 12.30. 18.30, 22.30, 23.55 HILVERSUM III: Elk heel uur vanaf 9.00 klankbeeld' de Jeugd. pres: gevariee 1.03-18.00 Mix' Ucht plat rsberlchten. 13.20 14.00 Nieuws. 14.03 Gevarieerd ama (15.00 Nieuws). 16.00 Beursberichten. 16.09 Pro- «udere luisteraars. 17.00 Nieuws, n mededelingen. 1T.16 Lichte Het t.v.-weekcinde was zo zomers als een Nederlands t.v.-weekend maar zo mers kan zijn, te weten propvol herha lingen en buitenlandse produkties. Be zwaarlijk? Helemaal niet! Bij de her halingen was onder meer Hommeles, nostalgieke herinnering aan vroegere t.v.-jaren. en meer recent de show van the Suprcmes, ondanks de flauwe woordgrapjes het aanzien en -horen best waard. En bij de buitenlandse produkties was er een kapitale „Port Royal" van De Montherland. Eigenlijk zou je zo'n stuk liever in een Franse versie zien, maar deze opvoering met steracteurs van onder meer het Wiener Burgthea ter was een belevenis. Meer theater dan t.v. wellicht, maar we houden van theater en de beeldregie mikte niet op intimiteit, waardoor het theatrale van de dialoogregie nauwelijks storend aandeed. Eigen werk was er zaterdag van de NCRV, die samen met de Vlaamse t.v.- broeders de halve finale van Zeskamp produceerde. Het was opnieuw, ditmaal in Brugge, een volksfeest van belang, waarbij men ijverig zocht te suggere ren dat het om een t.v.-programma ging terwijl het hooguit een slecht uit gevallen reportage betrof van een evenement dat in bijna alle onderde len absoluut on-t.v.-geniek was. Eigen werk bij de KRO gisteren Shirley; showtje rond de zangeres van wie dank zij onbekookte Willem Duys nu iedereen weet dat ze op an dere dan vocalistische vlakken niet zo gemakkelijk is. Vocaal kan ze overi gens heel wat, die Shirley. Bezwaar is vooralsnog dat men kon bemerken hoe hard ze noot voor noot op elke song gewerkt heeft. Haar interpretatie draagt nog te veel 't karakter van in gestudeerd zijn. Als ze daar overheen komt zou Shirley best een ster van in ternationale klasse kunnen worden. De show werd afgerond met een dans- duet van Olga de Haas en Silvester Campbell, wier pas de deux maar moeizaam paste op het Beatlesdeuntje „All my lovin'ondanks de getoon de dansvaardigheid, en een zeer muzi- kantesk optreden van het kwartet Raymond Geriot Vg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 2