TRAFFIC: MR. FANTASY V 0 0 R J 0 U OP 1 SHOE KUN JE NIET LOPEN Vincebus Eruptum van de BLUE CHEER 0 0 K IJSSELSTEIN (5) De laffe aanval op BEZEMWAGEN MET LIMONADE OPFRISSERTJE VOOR RENNERS ZATERDAG 20 JULI 19( SUMMERTIME BLUES STAAT AL WEKEN IN DE TOPTIEN. BESTE t ""»r HIPPE LUISTERAARS. EN HET IS NU OP DE ELPEE VINCEBUS ERUPTUM (BETEKENT DOORBREKENDE OVERWINNING) TE HOREN HET OUDE EDDIE COCHRAN-NUMMER IS „BEREGOED" STERKE MUZIEK EN ZANG, MET DUIDELIJKE WEST-COAST- EN ROCK- INVLOEDEN. VOOR O.M. DIT NUMMER HEBBEN DE VOLGENDE ZANGERS EN MUSICI GEWERKT (3 STUKS: LEIGH STEPHEN, GI TAAR, DICK PETERSON, BAS. VOICE, PAUL WAHEY, DRUMS. Op de plaat is ook drumwerk van Cortesy Rogers te horen. De West-Coast sound is geen toeval: de groep komt uit California. Het nummer Rock me baby is een extra bewijs dat de rock and roll bezig is terug te keren, maar beter, met goeie teksten en geperfektioneerde elektronische muziekbegelei ding. Met overslaande stem wordt gezongen, een schreeuwende stem. een krassend en uiterst interessant stemgeluid. Rock me baby eindigt met een sterk instrumentaal gedeelte. Out of focus heeft een wiegende melodie, waartussen de harde zang een aparte sfeer oproept. Het tussenspel bij de coupletten (voor zover die in de huidige muziek bestaan) is BEST. vooral de gitaar en drums doen het lekker. Van de zes nummers op de plaat is Parchment farm eep hele goeie. „I've been sitting over here in parchment farm l3x). it ain't bati, it ain't wrong" DE TEKST IS FEL EN SATIRISCH MET EEN VLEUGJE SARKASME. DAT SARKASME IS OOK TE MERKEN IN SECOND TIME AROUND (NIET TE VERWARREN MET BOB DYLANS 4TH TIME AROUND). HET INSTRUMENTARIUM VAN DE DRIE BLAUWE OPVROLIJKING (IS: BLUE CHEER) IS IN DAT NUMMER VOLLEDIG TOT ZIJN RECHT GE KOMEN. WAARMEE WE MAAR WILLEN ZEGGEN: GA EEN BLUE CHEERED! Van West Coast Sound, die begonnen is met The Mothers of Invention, wordt voorgezet door groepen als The Fugs, Blue Cheer (alhoewel die tevens de neiging hebben terug tot de rock and roll te gaan) en Traffic. Vier „trafficers" staan borg voor een uitstekende elpee onder de titel Mr. Fantasy. Dat zijn Steve Winwood (orgel, gitaar, bas, piano, klavecimbel, slaggitaar en voice), Jim Capaldi (drums, slaggitaar en voice), Chris Wood (fluit, sax, orgel en voice), Dave Mason (gitaar, melotron, sitar, tamboerijn, shakkai, basgitaar en voice). Van de Mothers zou kunnen zijn: Heaven is in your mind, Berkshire poppies. House for everyone is zeer sterk, een scherpe tekst en grappige sax. De zang is technisch beter dan die der Mothers. No face, no name and no number is op single allang een hit geweest en heeft op de Veronica top-10 gestaan. Grappig is de achtergrondsmuziek die door een orgel en een klavecimbel wordt gevormd. De titelsong, Mr. Fantasy, is de TOPPER van de A-kant. Het instrumen taal werk is zeer goed. De door de groep zelf gekomponeerde tekst had geen betere begeleiding kunnen hebben! Alle teksten op deze elpee zijn overigens van de groep zelf, evenals de arrangementen. Producer Jimmy Miller kan trots op zgn werk zgn. VAN DE B-KANT IS GIVING TO YOU EEN GEWELDIG NUMMER, OPZWEPEND EN ZO. EEN GRAPPIGE FLUIT-MELODIE, STERKE DRUM EN KAKOFONIE VAN ELEKTRONISCHE GELUIDEN KOM- PLETEERT HET STERKE MUZIKALE GEDEELTE VAN DIT NUMMER. TEVENS EEN STERK NUMMER IS BI. DEALER. GOEIE ZANG EN BEGELEIDING DAT GELDT VOOR ALLE SONGS OP DE PLAAT: UITBREIDING VAN JE VOORRAADJE? DE MOEITE WAARD! Dat je als beatgroep iets kunt bereiken als je maar dóórzet, daar weten de Shoes van mee te praten. Als „broekies" van vijftien be gonnen ze in 1961 in Leiden hun bestaan als groep. De naam die zij kozen was The White Shoes en de groep bestond uit zanger Theo van Es, sologitarist Wim van Huis, basgitarist Jan Versteegen en drummer Henk Versteegen. Theo was afkomstig uit Leiden en de andere drie uit Zoeterwoude, een dorp op enkele kilometers afstand van de Sleutelstad. De vier jongens zaten allen op de LTS en dat hun huiswerk wel eens in het gedrang kwam als ze moesten repeteren is begrijpelijk. Hard werkten The White Shoes aan hun muzikale carrière. Er waren mensen die het groepje maar een kort bestaan voorspelden, maar daar trokken Theo, Wim, Jan en Henk zich weinig van aan. Zij werkten dat de stukken er af vlogen en het resultaat was, dat zij in Leiden en omgeving steeds meer werden gevraagd om op dansavonden het muzikale gedeelte voor hun rekening te nemen. (Gooi geen oude Shoe-platen weg voor je nieuwe hebt) De White Shoes speelden na hun eerste suksessen in Duitsland van de vroege avond tot diep in de nacht en dat alles voor een hongerloontje. Vaak was er geen geld om eten te kopen en moesten de vier jongens maar zien hoe ze in leven bleven. Op een keer gebeurde het ook dat hun gehele instru mentarium werd gestolen. Maar in deze tijd leerden de White Shoes het vak en legden z(j de baslB voor hun nu zo succesvolle carrière. Polydor nam twee nummers op van de Shoes, namelijk „Standing and staring" en „Ask my mother", allebei geschreven door Theo van Es en Jan Versteegen. De man die de Shoes op de plaat zette was de bekende Freddy Haayen. Aanvankelijk leek het erop dat de plaat een flop zou warden, totdat er opeens vraag naar kwam in Den Haag, Leiden en Utrecht, met als gevolg dat er zoveel van werden verkocht dat de plaat op de Top-40 kwam. HQ bleef niet onderaan, nee, hij schoot naar de dertiende plaats. Ook maakten de Shoes toen hun TV-debuut in Moef Ga Ga. „Farewel in the rain" werd opgevolgd door een LP „Wie The Shoes past". Het werd een zéér grote plaat wat verkoopcijfer betrof. De plaat zelf is van zeer grote klasse, alleen al omdat de zanger met z'n stem zo veel kan doen. Intussen had DJ Jan van Veen van Radio Veronica het management over genomen van Aad van Delft. Jan van Veen liet er geen gras over groeien. H|j zorgde voor de naam van de LP en liet maandelijks een nieuwe fotoserie maken die dan gretig in de diverse tienerbladen werden geplaatst. Na „Farewell in the rain" verscheen de volgende single, een nummer dat reeds stond op de LP, namelijk „No money for roses". Door dit nummer ging de LP ook nog weer eens extra hard lopen in de platenwinkels. Op de achterkant staat ook een eigen nummer: „Imagination". Overrigens zijn alle tot nu toe opgenomen nummers van de Shoes eigen composities, uitgezonderd „Tips of my fingers" van de LP. De Shoes, maar vooral hun manager, zitten niet stil. Van 15 tot 25 aug. zullen ze een toernee gaan maken door Italië, daarna zullen z|j Frankrijk aandoen. „Farewel in the rain" is na de plugging In een bioscoopfilm uitgekomen in de volgende landen: Frankrijk, Duitsland, Italië, België, Nederland. Engeland, Spanje, Zweden, Oostenrijk en Zwitserland. Onlangs vertrok Jan van Veen naar Amerika om daar contacten te gaan leggen. Er is daar namelijk sprake van een komende toernee samen met één van de grootste R&B-zangers, Arthur Conley. Ongeveer begin mei 1968 verscheen er weer een nieuwe plaat van de Shoes onder de titel „Man's live". Deze plaat wist een elfde plaats op de Veronica Top-40 te behalen. Met een stuk of zes hits hebben de Shoes genoeg werk en reizen zij stad en land af om die ten gehore te brengen. Vooral in Lelden hebben de Shoes al heel wat keren opgetreden, evenals in Zoeterwoude. Vooral deze twee plaatsen zijn trots op „hun" Shoes. Een groep die door hard werken aan de top is gekomen en daar voorlopig ook wel zal blijven! CORRESPONDENTIE Monique v.d. Westen Brammetje beer uit het dierenbos Brammetje is een klein beertje. Op een keer kreeg hij een dubbeltje van juffrouw Hert. Hij ging er een Ijsje voor kopen b|j Apple Apestaart, zelf een ijsje en doet het dubbeltje in het centenbakje. Brammetje likt hem op en h|j vindt het zó lekker, dat hij er best nog wel een zou willen. Hij begint te likken eD eet het hele kar retje leeg. Nu moet h|J zijn hele spaar pot leeg gaan halen. Van al dat ijs is het vel van Brammetje helemaal wit geworden. Daar komt de politie, Ger- rit Giraf al aan. Deze denkt dat Brammetje een Ijsbeer ls en brengt hem naar het ijsberenland. O, wat is Brammetje verdrietig. In ijsberenland z|jn de beren aan het spelen. Ze moe ten naar binnen en Brammetje zit heel alleen. Een juffrouw ziet hem. Zij verzorgt hem goed. Maar na een paar dagen is Brammetje niet meer wit, het Ijs ls gesmolten en de juf frouw brengt hem weer bij z|Jn moe- Anlta Bierman, Noordw|jk: heeft een verhaaltje gemaakt over: „De onge duldige flets". Heel aardig bedacht, maarnu moet ik ook zeggen: „ongeduldige Anita." Je begrijpt wel waarom. Andere kinderen die ook een verhaaltje ingestuurd hebben, willen ook wel eens een beurt hebben. Toch ben ik bl|j met het gezellige briefje, dat je me geschreven hebt en ik zou zeggen, ga maar door met verhaal tjes maken en het voorlezen aan de De ongeduldige fiets Een jongen, 9 jaar oud, heette Hugo Dirksen. Hij zat in de derde klas. Van z|jn bollencenten had hij 'n spliksplin- ternieuwe fiets gekocht, want in de zomermaanden pelde hij bollen voor zijn vader. De fiets die h|j gekocht had, was geen gewone fiets, o nee! Luister maar! Op een maandagmor gen ging Hugo op z'n fiets een bood schap doen voor z'n móeder! Het was misschien maar twee minuten lopen maarHugo ging toch op de fiets. H|j zette de fiets tegen de win kelruit en ging de winkel binnen. Maar het was in de winkel zo druk, dat Hugo nog wel een poos kon wach ten voordat h|j geholpen werd. In die tijd dat Hugo moest wachten, had de fiets geen geduld meer. Hugo had" de fiets niet op slot gezet omdat hij dacht gauw klaar te z|jn. Maar dat viel erg tegen. De fiets dacht, ik wacht niet langer, ik ga er vandoor. Zo gezegd, zo gedaan. H|j ging van het trottoir op de weg en reed verder. De mensen keken hun ogen uit, dat hadden ze nog nooit gezien, een flets die zomaar helemaal alleen op straat reed. De kinderen holden er achter aan maar de flets was hun veel te vlug af. Ze schaterden van het la chen. Intussen reed de fiets maar ver der en verder, straat in straat uit, berg op, berg af. Hugo was in de win kel geholpen en kwam naar bulten. Maar wat zag h|J daar Z|Jn flets was weg. Het huilen stond hem nader dan het lachen. Hij keek eerst rond en zag allemaal lachende kinderen. H(j ging naar hen toe en vroeg waarom ze zo lachten. „O, we zagen een fiets voor bij komen, waar niemand op zat", lachten de kinderen. Hugo dacht, dat kon m|jn fiets wel eens zijn. „Waar Korte Inhoud van het voorafgaande Ridder Ewout van IJsselstein wordt door keizer Karei ten strijde geroepen. H(j laat z|jn gemalin, Vrouwe Adel- heid en zijn zoon Roderik met 10 sol daten op het kasteel achter. De roof ridder Aarnout verovert het kasteel. Roderik weet te ontsnappen en gaat z|jn vader waarschuwen. Ridder Ewout moet echter eerst met keizer Karei mee ten strijde trekken en Ro derik besluit maar met z|jn vader mee te gaan. Nu gaan we eens k|jken hoe de toe stand op het kasteel is. Ridder Aar nout heeft de 10 soldaten van Ridder Ewout in de kerkers geworpen. Vrou we Adelheid heeft hij echter in vrij heid gelaten, ze mag alleen het kas teel niet verlaten. Iedere avond is er feest in de ridderzaal. De mannen van Ridder Aarnout' gaan naar de drank kelder en slepen er de vaatjes bier bij 10 tegelijk uit. Machteloos, moet Vrouwe Adelheid toezien, hoe de hele drankkelder langzamerhand leeg raakt. Op een dag kwam er een troep van ongeveer 15 zigeuners aan de poort, die om voedsel en onderdak vroegen. In ruil daarvoor zouden ze iedere avond muziek maken. Ridder Aarnout haalde ze blij binnen en be val Vrouwe Adelheid eten en slaap plaatsen gereed te maken. Ais uitge hongerde wolven vielen de zigeuners op het eten aan. Opeens viel het oog van Vrouwe Adelheid op een mand waarin een baby lag. in wat vieze lap pen gewikkeld. Het kind zag er brood mager uit en huilde zachtjes. Vrouwe Adelheid ging direct naar de moeder toe en vroeg of het kind al gegeten had. Toen het antwoord nee luidde, liet ze direct wat melk warm maken en ook kleertjes en warme dekentjes halen. Zelfs de oude wieg van Roderik, die in de kelder stond liet ze aan slepen om het kind erin te laten sla pen. Met tranen in de ogen bedankte de moeder haar. Zo ging Vrouwe Adelheid nog een week of twee door met het kindje te vertroetelen en kwam daardoor steeds meer op ver trouwelijke voet te staan met de moe der. Toen de zigeuners eindelijk aan kondigden, dat ze gingen vertrekken, begon Vrouwe Adelheid haar plan uit te voeren. Ze ging naar de moeder van de baby toe en vertelde hoe rid der Aarnout het kasteel verovert had en zij nu zoveel als zijn slavin was, die het kasteel niet mocht verlaten en het huishouden moest doen. Ook ver telde ze hoe Roderik ontsnapt was en hoe ongerust ze zich over zijn lot maakte. Na deze lange inleiding liet ze haar peurs met goudstukken zien en vroeg of ze niet als zigeunerin ver kleed met de groep het kasteel kon verlaten. De vrouw zei dat ze het eerst aan de zigeunerkoning moest vragen en dat Vrouwe Adelheid over 3 uur maar terug moest komen. Tij dens die 3 uur wachten naaide zij al haar juwelen en goudstukken in haar onderrok. Eindelijk waren de uren om en Vrouwe Adelheid haastte zich naar de vrouw toe. Deze zei dat de zigeu nerkoning zijn toestemming voor het plan verleend had en dat ze midden in de nacht naar het slaapvertrek van de zigeuners moest komen, want de groep vertrok b|J het eerste ochtend gloren. Keurig op t|jd kwam Vrouwe Adelheid. Ze kreeg zigeuner kleren aan en moest haar gezicht en handen vuil maken om niet direkt herkend te worden en bovendien haar hoofd doek half in haar gezicht trekken. Het wachten was daarna op het eer ste ochtendlicht. Zou het plan slagen ging die fiets naar toe?" vroeg h|j. „Deze straat uit en dan rechtsaf", rie pen de kinderen weer. En zo ging Hu- go rechtsaf en vroeg het verder aan alle lachende mensen. Daar zag h|j eindelijk zfln fiets weer. Wat was dat een koddig gezicht. Maar hij was nog niet bQ z'n flets. De afstand was nog 8 meter. Hugo holde verder en de fiets trapte maar door. Daar ging de fiets de bocht om enhij zag de rode lichten van de spoorbaan te laat. Met een donderend geraas kwam de trein langs en vermorzelde de fiets. Juist kwam Hugo de bocht om en zag z'n verbrijzelde fiets. De tranen sprongen in zijn ogen. Weg mooie fiets. Huilend ging hij naar huis. H|j gaf de boodschappen aan z|jn moeder en vertelde het hele verhaal ook aan z|jn vader. „Het is wel Jammer, maar zet voortaan je fiets op slot. Je moet me maar opnieuw helpen om wat geld te verdienen", zei z|jn vader. En zo moest Hugo weer gaan spa ren voor een nieuwe fiets. Yvonnne Overd|jk, Lelden komt met: Koning Hukkel-Pukkel Er was eens een koning die een he kel had aan regeren. De mensen deden toch niet wat hij zei. Op een dag zei h|j tegen z|jn lakei: „Pak m'n koffers ik ga op vakantie". „Op vakantie!" riep de lakei verbaasd, „Wie moet de mensen dan regeren?" „Doe wat ik zeg en pak de koffers," zei de koning boos. „Goed majesteit", en de lakei boog en begon de koffers te pakken. De volgende dag ging de koning op stap, land in land uit. Ook maakte h|j lange ritten te paard. Eens op een dag kwam hij op z'n paard b|j een diep kanaal. De koning was zo in gedachten verdiept, dat h|j het water niet zag en er met zijn paard gewoon in liep. Het paard redde zich door te zwemmen maar de koning begon hard „help, help"! te roepen. De mensen uit de buurt kwamen toegesneld en konden hem gelukkig nog redden. Hij kreeg droge kleren en toen de men sen zagen dat het de koning was, brachten ze hem naar z|jn paleis. Nu had de kbning toch gezien dat de men sen wel aardig en hartelijk voor hem waren. „Ik ga nooit meer op vakan tie!" riep hij en nog vele jaren re geerde h|j heel gelukkig. Leonneke de Heij. Haas Bibberbeen In Hazendorp woonde haas Bibber been. Hij woonde er met zijn zoontje Trippeltje. Ze woonden in de Prikkel- WAAR NAAR wandelt de zwerver. Verwissel de let ters en je hebt het antwoord! -uoiSamnM tJtqeeofdo tje jarig dan wordt hij 2 jaar. Hij laan nummer 12. Morgen is Trippel- krijgt van zijn vader een step. Toen Trippeltje met zijn nieuwe step op de hazenschool kwam, mocht hij trakte ren op harde worteltjes. De kinderen- hazen, begonnen te zingen: hiep, hiep, hiep hoera! Trippeltje moest een vers je zingen. H|J begon: zagen, zagen, wielen wielen wagen. Jan kwam thuis om een boterham te vragen. Vader was niet thuis, moeder was niet thuis. Piep, zei de muis in het voorhuis. Meester Springplat keek zijn ogen uit. H(j had nog nooit van z|jn leven in Hazendorp een hazenstep gezien. Alle kinderen van Hazendorp wilden nu ook een step hebben, maar nee, niemand kreeg er een. Konijntjes en eekhoorntjes mochten ook een keer op de step. Ze hadden veel plezier. Maar met Hansje de Haas, gebeurde iets naars. Hansje reed met z|jn atepje tegen een fiets en hij brak een poot je. Z|Jn vader bracht hem naar dok terhaas en deze deed er een stijf ver bandje om. Na een weekje kon Hansje weer spelen. Dorten Lamboo. Anneke en Ineke Twee zusjes, Anneke en Ineke mochten bij oma logeren. De kinde ren wisten niet, waarom vader hen bij oma gebracht had, maar ze had den het wel naar hun zin. Ze gingen ook op de school in de buurt van oma. Op een dag toen de zusjes uit school kwamen, zat vader op hen te wach ten. Hij zei: „ik kom jullie vertellen, waarom Jullie bij oma moesten loge ren." „O" zei Anneke, „dat komt ze ker omdat we thuis zo stout waren, nou dan bl|jf ik wel bQ oma hoor." „Maar luister eerst eens, wat vader zegt", zei Ineke. Vader ging verder: „jullie moesten naar oma omdat Je moeder een babytje vernacht. Het baby tje is er nog niet, maar het komt wel gauw." Wat vonden de kinderen dat fijn. „Bedenk maar eens een mooi kadootje voor mama. dan gaan we dat samen kopen. Ik moet nu naar huis," zei vader. De volgende dag zat Ineke te denken op school wat ze aan mama zouden geven. Ze lette helemaal niet op en toen de meester wat aan haar vroeg, wist ze er niets van. „Ineke om 12 uur blijven," zei de meester boos. Om 12 uur zat ze he lemaal alleen in de klas. Opeens ging de deur open en Anneke stond daar. Ze liep naar de meester: „Mijnheer, Ineke kan er niets aan doen, want ze heeft van haar vader gehoord, dat we een babytje zouden krijgen en daar moest ze steeds aan denken. Vandaag is het kindje geboren. Va der staat aan de school om ons te halen." „Maar kind, had dat toch ge zegd", zei meneer. Natuurlijk mocht ze dadelijk met Anneke mee. „Vader is het een lief kindje?" vroeg ze. „Moeten jullie zelf maar zien. We gaan naar oma om de koffer te pak ken en dan naar huis." „En het ca deau?" vroeg Ineke. „Ja, dat is waar, zullen we een lekkere fruitmand voor moeder kopen?" Natuurlijk bedank ten ze oma voor het heerlijke logeren en reden toen vlug naar het nieuwe zusje. Dag allemaal. Ik ga ook op vakan tie. Op zaterdag 17 augustus ga ik weer verder met de verhaaltjes. Wie stuurt er eens een opstelletje over de afgelopen vakantie? Het adres is nog steeds TANTE JO KR ANTENTUIN Leidse Courant, Papengracht 32 LEIDEN. Heel veel plezier en veel son. TANTE Ja Bergklassement voor grootste gastronomen „ZEG tege Coby dat ik het een rotstreek vind als iij nu met Gerrit meegaat terwijl ik me rot fiets en zeg tege Gerrit dat ik hem wel krijg als hij Coby gedag zegt." Aan zulke anekdotes is 'Ome Joops Tour' rijk. Brie ven zoals deze van een 12- jarige jongen zullen ook volgende week weer bij vele ouders in de brieven bus glijden. „Ik maak het goed, maar stuur a.u.b. een gulden" of „Slapen doe ik niet ze liggen de hele nacht te donderen, ik heb ook 4 luchtbedden leeg laten lo pen". De ouders, die zulke berichten van hun zoon in de gang vinden weten dat het wel goed zit. Weken achtereen hebben ze hem met besmeurd gezicht zien thuiskomen. Bezweet, soms gehavend wanneer de bocht iets te scherp was genomen of een auto nog net ontweken kon worden, zij het dan dat de onver wachte manoeuvre j!' fietsje uit balans had bracht. Zulke tegenvall konden hem echter niet vl het zadel afhelpen. Ervar renners overkomt dat to J ook regelmatig? Dus ko ste hij de andere dag wi door de straten in ge2 schap van kameraadjes, met hem de zege over I traject 'van de eerste boi t tot die auto met dat ro dak' betwistten. Als volleerde criteriumrijders gaven zij zich de afgelopen weken op voor de Tour der Verenigde Naties, dit jaar omgedoopt tot „Ome Joops Tour". Deze ronde, is het helemaal. Reclame, geluidswagens, bezemwagen én de radio. Daarbij het veelbespro ken gele tricot, dat je vergezeld gaan de van een zoen van de „Tour-miss" over je schouders laat gleden. De dromen zijn er al geheel bij aan ge past. Als Gimondi's en Janssens zijn ze al tientallen keren als eerste over de finish gesneld. Ze hebben aan dit onderdeel speciale aandacht besteed. Eerst één hand los van het stuur en daarna beide handen omhoog. In Arnhem gaat a.s. maandag deze „Tour van de Toekomst" weer van start. Iedere dag leggen de jongens in gesloten formatie een parcours af. Voor het grootste gedeelte tenminste. De circa 120 deelnemers, die dit jaar onder leiding staan van de heer C. W. Lindenhoff (een 25-jarige Leide- naar en voor het gemak maar aange duid als „Ome Chris"), blijven zoveel mogelijk bij elkaar en krijgen mid dels tussensprintjes de gelegenheid punten te verzamelen voor het „groe- ne-trui-klassement". De ouders kun nen dus gerust zijn. Hun zoons staan voortdurend onder toezicht. Deson danks kon het enkele jaren geleden gebeuren dat deelnemer 124 plotse ling spoorloos verdwenen was. Latei- bleek dat hij tijdens de tijdrace in Laren was afgestapt toen hij z(jn moe der onder de toeschouwers had ont dekt. Dagenlang had hg gevochten tegen heimwee, maar op dat moment brak zijn verzet. Het verlangen naar huis is In som mige gevallen wel aanwezig, getui ge de krabbels die een jongetje naar z(jn ouders zond: „Laat papa mg op halen, ik wil naar huis, maar ik durf het niet te zeggen want geen mens wtl ook naar huls". Over het algemeen valt het wel mee en zelfs is het vaak zo gesteld dat de jongens erop moeten worden gewe zen het thuisfront een teken van leven te sturen. Zo houdt de Tour hen in zijn ban. De organisatoren hebben, in samenwerking met tal van bedrijven, heel wat aantrekkelijkheden in de Tour verwerkt. De bezemwagen b.v. heeft een ander doel dan in de Ronde van Frank- rgk. Wanneer iemand daarin belandt wil dat nog niet zeggen dat hij van verdere deelneming wordt ontzegt. De „brokkenwagen" is nameigk ge vuld met limonade. Iedereen, die een opfrissertje behoeft kan een half uur- twLi. Ome Joops Tour zorgt voor week ontspanning tje de fiets verlaten en door middel van deze drank weer op krachten ko men. In het Tour-reglement staat bo vendien vermeld dat ook zij, die 's nachts niet de slaap kunnen vatten door lawaaierige mede-coureurs over dag kunnen uitslapen in de bezem wagen. De ordeverstoorders moeten 's nachts op de fietsen passen. Ook is een bergklassement ingevoerd. Gega digden hiervoor zgn de grootste gas tronomen van het rennersveld: zg die de grootste berg eten verzetten komen aan de leiding. Naast fietsen zorgen tal van evenementen voor de ontspan ning. Ook In dit opzicht heeft men erva ringen opgedaan. De jongelui moeten niet al te zware kost voorgeschoteld krijgen. Pierre Janssen, kunstkenner- bg-uitstek voer In leder geval een to taal v-erkeerde koers toen hg di gens zgn kennis-der-cultuur overbrengen. Al gauw vlogen de ste tomaten eu eieren langs hem De arme Janssen raakte In pauk 'r moest tenslotte door do leiding den ontzet. De finish van „Ome J d Tour 1968" (De heer J. Legend? >1 Arnhem was de Initiatiefnemer dit wielergebeuren) ls gepland in den. Volgende week zaterdag af X ren de renners, die allen Y'oorzlet .an petjes die een bepaald merk v genwoordlgen, om ongeveer 3 u« het Be\-rgdlngsplein. Zij worden ontvangen door burgemeester r C. v.d. Willigen, 's Avonds volglju: een filmvoorstelling, die dit spektakel zal afsluiten. We twü lc »r niet aan of ook dit jaar zal de j weer zgn hart kunnen ophalen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 10