GRATIS NAAR SHAKESPEARE Zandzeezomer en zoon EEN WONDERKIND OF EEN TOTAL LOSS Daders roof 2 augustus voor rechter Mim VRIJDAG 5 JULI 1968 DE LETDSE COURANT PAGINA T Een beetje benauwd wel in zo'n schommel, maar toch gaat het lekker. d De kleine Willem-Alexander heeft zich intussen al buiten de box begeven, maar dan wel onder toezicht van pa. In een zomerse mini-DAF met speciale carrosserie en rieten zittingen genieten van een ritje in de zon. AMSTERDAM (ANP» Voor de Am sterdamse rechtbank zullen op vrijdag 2 augustus de 20-jarige Thijs A. O., de 21-jarige Arnoud M. en diens 48-jarige oom, de etaleurtekenaar Jacob G. terecht staan voor totaal vier geruchtmakende root overvallen drie gepleegd In Amster- Tiiijs en Arnoud staan teiechl voor de gewapenae rooiovuvai op twee cmpio>ee t ua C dc A op net Damuut op 2a januari, waaioij de bü-jange cnei van üc interne dienst van C m. a, de neer ochaeuers in sun buik werd geschoten. Voorts moet net duo zich vei antwoor den voor een tezamen met Jacoo u. ge pleegde beroving van een wagen van van Gend <te Loos achter het centraal station op 11 oktober 19o« tbuit luim J 100.000,— Arnoud wordt voorts nog ten laste ge legd tezamen met zijn oom een employé van de supermarkt De Hoop in Diemen te hebben beroofd van 113.000,De oom tenslotte moet zich verantwoorden voor een, door het drietal gepleegde over val op het Rokin op een kasloper van he geschenkenhuis Reveillon uit de Kalver straat op 5 november 1965. De man kreeg een pot stroop over zich heen en het trio ontfutselde hem 5.550,— en 300 DM. Amoud, die direct na de overval kon worden aangehouden, komt evenals zijn oom uit Amstelveen, waar ook IhUs vandaan komt, die in Zandvoort woonde. NEW YORK Hel New York Shakespeare Festival Public Theatre *etelt m de 115 jaar oude Astor Library. De vroegere hoofdleeazaal van de bibliotheek ia ele theaterzaal ingericht en genoemd naar degene, die het meeste geld voor de bouw heeft gegeven, Florence Sutro Anspacher. Men komt bij theaters in New York wel meer van dit soort fraaie uitheemse of opwindend klinkende namen tegen en denkt dan, dat in het Central Park te New York bijvoorbeeld befaamde acteurs uit het verleden hun naam hebben gegeven aan zo'n theater. Het Vivian Beaumont Theatre van Lincoln Centre is zo'n voor beeld. Maar ook die naam komt van de principale donatrice mrs. Vivian Beaumont. Zo dus ook met het Florence Sutro Anspach Theatre, dat gelokaliseerd is in de Lafayette Street in Greenwich Village in New York, ver van het gewoel van Broadway. Joseph Papp krijgt elk jaar geld los voor zijn manifestatie Dc man, dia de scepter zwaait in het theater ia een gedrongen, Intense man, die zijn zwarte haar om het hoofd laat golven en die bepaald wel weet wat hij wil, Joseph Papp Papp heeft nu 14 Jaar lang vrij Shakespeare aangeboden voor de New Yorkers, 43 produkties voor twee mil joen mensen in Central Park. Papp kon, als hij gewild had, toegangsprij zen gevraagd hebben voor zijn park- produkties, maar Papp ls een hard nekkig man, die eenvoudigweg weigert om zijn idee van gratis voorstellingen op te geven en die derhalve jaar in jaar uit moet smeken om donaties en subsidies. En laat er geen misverstand sijn: Papp krijgt sijn donaties en subsidies en Papp zal ook weer in 1968 een groot publiek vrö laten kijken naar s'n Shakeapeareproduktles ln Central Park: produkties die evenzeer als Papp zelf de toeschouwer doorlopend laten be seffen. dat toneel zoals Papp dit slet een continue uitdaging is van de we reld om ons heen, die wij als normaal hebben leren aanvaarden. Met trucks en wagons trekt de groep naar Central Park, een compleet thea ter op wielen, bestemd voor de arme man, de neger uit Harlem, bijvoor beeld die van Broadway gehoord of ge droomd heeft, maar die nog nooit de mogelijkheid heeft gehad om in een van die dure theaters naar binnen te gaan als hij al zijn drempelvrees zou kunnen overwinnen. Voor hem is het amfitheater van 2300 plaatsen in Cen tral Park neergezet en hij kan daar om niet kijken en luisteren naar de stukken van William Shakespeare. En het lijkt mij, dat niet eens in de eer ste plaats Papps grote succes is, dat zijn voorstellingen om niet worden ge geven, maar dat hij in staat is geble ken om die voorstellingen op het hoogste artistieke niveau te geven. Papp heeft met zijn New York Sha kespeare Festival 's zomers in New York bereikt wat vele van zijn colle gae als een onbereikbaar droombeeld zien: hij heeft het publiek bereikt, dat niet komt omdat zij voor niets in Cen tral Park mogen zitten want dat mogen zij elke dag van het jaar maar dat komt omdat zij de wezenlij ke emoties van de kunst ontdekt heb ben. „Je krijgt in het park soms het griezelige gevoel,- dat Shakespeare in leven is en tussen ons verkeert", schreef Harold Taubman ln de New York Times. Zes weken In zijn Florence Sutro Anspach Thea ter in Lafayette Street heeft Papp met zijn groep in het afgelopen seizoen vier stukken gebracht, die alle vier sterk de aandacht hebben getrokken door de vol strekt onconventionele wijze waarop de ze stukken ten tonele werden gebracht: „Hair", de eerste Amerikaanse rock- musical; een nieuwe produktie van „Hamlet"; „Ergo" van Jakov Lind en „The Memorandum" van de Tsjech Vaclav Havel. „Hair" is zo men wil de eerste hippieshow op muziek van Galt Mac Dermot, een snelle, spitse, wervelende show zonder veel plot, maar over jeugd tegenover ouderdom, over sex, liefde, de dienstplicht, drugs, Vietnam, de rassenkwestie. „Hair" (er is een JOSEPH PAPP grammofoonplaat van) heeft het goed gedaan en verdween na 6 weken ie der stuk van Papp blijft zes weken op het repertoire van het off-Broadway toneel in de Lafayette Street. Om nu enige weken geleden te herleven in het Blltmoretheatcr op Broadway ln een gewijzigde produktie, nog wel als Ame rican tribal, love rock musical, maar aangekleed —de beeldspraak is te gek om niet te gebruiken met uit geklede jongens en meisjes. Men heeft wekenlang in New York gemompeld, dat in dit seizoen van het meest op rechte toneelbloot, dat men ooit ln deze stad had meegemaakt het bloot van „Hair" op Broadway al het andere bloot zou overtreffen en stemmen de den opgewonden veronderstellen, dat de politie hier nu werkelijk een einde aan zou maken. De producers van „Hair" hebben mij beloofd, dat ik over enige weken kan komen kijken en dan zal ik kunnen zien of 't bloot in 't Biltmore inderdaad al 't andere bloot overtreft. In ieder geval heeft de po litie nog niet ingegrepen. Maar terug naar Papp thans. „Pop"-Hamlet De produktie van „Hamlet" heeft de nodige beroering in toneelkringen ge wekt: een „Hamlet", die totaal uit sUu verband was getrokken, overge plaatst In hedendaagse kostuums en een hedendaagse omgeving. Een „pop"- Hamlet, die naar de wens van Papp een doorlopende aantasting was van 't publiek: er wordt gerukt en getrokken aan alle conventies, de tekst wordt verknipt en opnieuw la elkaar ge duwd bet toneel af geslingerd, de anti- Hamlet is een feit. Men kan daarte gen protesteren, men kan aanvoeren, dat Shakespeare voldoende „actueel" la om ongeschonden uit de strijd te kunnen komen, men kan, kortom, te recht alle bezwaren aanvoeren, die men maar bedenken kan tegen deze Hamlet van Papp. Maar men kon niet ontkennen, dat er In teder geval vol doende stof werd geleverd voor verhit te en langdurige discussies, en dat la al heel wat In deze tijd van vrij pas sieve publieke kunstbeleving. „Ergo" van Jakov Lind een schrij ver, die ook in Nederland bekend is door onder andere zijn „Een ziel van hout" is een woest stuk, dat de schizofrenie van Oostenrijk als basis heeft. Het vriendelijke. zwierige Oostenrijk van de mooie, blauwe Do- nau tegenover de wreedheid en het verwoestende dat wij maar al te goed kennen van de Oostenrijkers, die ook in ons land de banieren van het nazi dom hoog hielden. Een vaak angstwek kend stuk, dat twee reacties hoofdza kelijk oproept: volstrekte verveling of volstrekte, uitzinnige irritatie. Ik was er zelf niet direct door geïrriteerd, maar vond 't toch vaak wel 'n inder daad griezelig en ook wel demonisch ■tuk, waar ik af en toe no-t met een rilling aan denk. „The Memorandum", een satire, heb ik niet gezien en hot enige wat ik over dit stuk kan mededelen is het feit, dat Papp zelf er niet helemaal gelukkig Zo maar En dat brengt mij tot het punt om nog iets t« berichten van het zeer lange Creatief nihilisme gesprek, dat lk met Papp mocht heb ben. Er ls namelijk niels wat mij rti New York zo bezighoudt ala het zoe ken naar het antwoord op de vraagt „Waarom gebeurt er hier zo krankzin nig veel op elk kunstgebied en ook zo veel nieuws, hedendaags, avant-gar- distisch zonder dat er wezenlijk een dialoog ontstaat tuasen kunstenaar critici of kunstenaar en publiek? Ken Nederlander, die ik zeer recent in New York ontmoette gaf mij een vrij onverwacht antwoord: .Jij en Ik zijn te veef gewend aan een socialisme dat een reden en een oorzaak moet hebben voor alles wat de mens produ ceert. Muar het zou beat zo kunnen ztjn, dat er hier In New York gewoon een aantal dingen gebeuren zoals er zo maar een aantal dingen In het leven gebeuren". Dit is een antwoord om over na te denken, want ook ccn man als Papp, die toch heftig bezeten is van zijn missie, kon mij -niet verklaren waarom hii en ren aantal anderen doen wat zij doen. „Ik vind dat toneel de mensen moet schokken", zegt Papp en var- volgt: „En dan wil ik ieder stuk on dergeschikt maken aan dat doel. Ieder toneelstuk moet de mensen confronte ren met hun eigen bestaan, hun eigen leven Het helaas m, dat tk te wei nig stukken v andaag vind, dit werke lijk ln staat zijn om de mens met zijn eigen bestaan te confronteren. Wat ml) betreft ls Becket de enige toneelschrij ver van deze tijd, die voor mij voldoet aan alle kwaliteiten, die Ik van een groot kunstenaar verwacht Maar goed. wij gaan door met onze stukken te brengen en als zij controversieel zijn dan beantwoorden zij aan het doel dat ik stel. Ook mijn produkties in het park van Shakespeares stukken zijn bepaald geen conventionele produkties en het is toch verheugend om te bemerken, dat het gewone publiek dat daar komt wel degelijk beseft, dat zij met een stuk van hun eigen bestaan en hun ei gen geest in aanraking komen". HANS Cl TH OWN Clark vraagt afschaffing doodstraf WASHINGTON (Reuter) De Ame rikaanse minister van Justitie, Ram sey Clark, heeft gepleit voor algehele afschaffing van de doodstraf in de VS en zegt. dat er bij het toepassen van deze straf rassendiscriminatie ia ge pleegd. Minister Clark heeft voor een sub- immissie van de Amerikaanse Senaat gezegd, dat het de armen en de zwak ken, de onwetenden en de gehaten zijn werd» li-rechtgesteld. Sinds W«» te dc VS. :ii Ituu. Inp.nn. n ï.-. met het „bu- houden" van het aantal gevallen van toepassing van de doodstraf, aldus mi nister Clark, zijn er 2066 negers tegen 1751 blanken terechtgesteld, hoewel de negers slechts een achtste deel van dc Amerikaanse bevolking uitmaken. Van de 455 wegens verkrachting terechtge- stelden zijn er 405 negers. Volgens Clark heeft de geschiedenis aangetoond, dat de doodstraf onrecht vaardig is opgelegd en dat onnchuldi- gen door de staat zijn gedood. Angst voor vergissingen had ertoe geleid, dat terechtstellingen veel te lang werden uit- Als voorbeeld voor 't laatste geeft de Amerikaanse minister, dat van de 435 mensen, die thans op de uitvoering van de doodstraf wachten en wier leeftijd va rieert van 16 tot 88 jaar, de helft bijna tweeëneenhalf jaar op de uitvoering van het vonnis heeft gewacht. DEN HAAG (ANP) De Tweede- Kamerleden mevrouw D. Heroma-Mei- ling (PvdA) en mej. A. A. M. Kez- sel (PPR) hebben de staatssecretaria van Cultuur, Recreatie en Maatschappe lijk Werk gevraagd de beroepsprocedu re bij de algemene bijstandswet zodanig te hei-zien, dat beroepen op de kroon niet soms zelfs jaren meer behoeven te du ren en niet langer sprake is van het in feite verzaken van de bijstandsplicht van de overheid. Vier verhalen van W. F. Hermans komt Willem-Alexander misschien ook nog wel keer in de stoel van Frits .van der Poel. Alle verhalen van Willem Frederik Hermans handelen over de ontoerei kendheid van het menselijk bestaan, het zijn verslagen van mislukkingen en van het „grote medelijden". Ze kun nen soms bijsonder humoristisch zijn, men kan er om lachen. Het is ook de bedoeling dat de lezeres of de lezer er om lacht, en vooral Jongere lezeres sen en lezers zullen dat zonder enige twijfel doen In de nieuwste verhalenbundel, die enige tijd geleden bij de Bezige Bij te Amsterdam verscheen onder de titel van de tweede vertelling: Een Wonder kind of een Total Loss, is de misluk king, het ontoereikende van het begin tot het einde aanwezig. Vooral de eer ste en de laatste vertelling, dte over een zekere Richard handelen, bevatten autobiografische elementen zonder di recte autobiografie of zelfbekentenis te zijn. In bepaalde zin immers zijn de ze vertellingen onpersoonlijk. Zij han delen wel over bepaalde mensen, maar deze mensen zijn tegelijk representa tief voor de soort, die rijk aan misluk kingen is. In de eerste vertelling De elektriseermachine van Winshurst heeft Hermans het over een jongen, die op de lagere school vergeefs probeert' zijn niet geringe geestelijke gaven te gebruiken om zich een plaats in de .schoolgemeenschap te veroveren.1 On danks zijn ijver is hij maar de tweede van de klas in puntenaantal op het kwartaalrapport en zijn kennis maakt nauwelijks enige Indruk op zijn mede leerlingen. Hij blijft een bijlopertje .dat niet zelden de klappen moet op vangen. Terwijl 1 Richard inwendig trots ls op zijn kennis, speciaal om trent de elektriseermachine van Wins hurst. heeft de hoogste-puntenh3lei van de klas nauwelijks belangstelling voor die punten hij houdt meer van voetbal. Hij brengt het later tot letter zetter. Men knn een vertelling als De eleklr- «eermachlne van Winshurst gemakke lijk onderschatten juist omdat ze zo goed geschreven is. dat de kunst er verborgen blijft. We hoorden nog on langs iemand zeggen dat een vertel ling als deze weinig aan Hermans' naam toevoegde. Hi) zag niet dat het wat men bij een schilderij kwaliteits werk zou noemen is. Een hele jeugd wordt er alz onbevredigend getoond, als onrechtvaardig en in de humor waarmede dit geschiedt openbaart zich de tragiek. Eenzaamheid Deze Richard, die we in de zlotvertel ling Het grote medelijden weer tegen komen, bevestigt de eenzaamheid, die hem reedt als kind in bezit nam. Hij ls steeds minder gesteld op gezelschap van anderen, hij kan steeds minder met die anderen omgaan Hij heeft liever dat zijn slappe vader en zijn domme moeder tiranniseert, maar dat niette min al lezen kan. Dat kind ls monsterachtig, dooi dat lezen is het een wonderkind, maar het is ook zonder twijfel een total loss, dc total loss, het volkomen vergeefse in het menselijk lot, waar alle Geschrif ten van Hermans over handelen Ook hiertegen is bezwaar gemaakt, men wordt door dit nihilistische, vond rr ln deze verhalen overdonderd, omdat het altijd over Hermans gaat en om dat Hermans altijd gelijk heeft <*f hebben. Hundertwasser Binnen 't verhaal heeft hij echt' i ge lijk. Hij West zijn personen zo dat dit wel het geval moet zijn Maar hoe verschrikkelijk en verschrikkelijk ge- PORTRET VAN W. F. HERMANS dat ze er niet zijn en dat juist ln tegen stelling met zijn kindertijd. Van die kindertijd heeft hij nog het docerende overgehouden, het de les lezen wat hem als volwassene uiteraard beter lukt dan als kind dat alleen maar in rap portcijfer* uitblonk. Men heeft Her mans dit ln de eerste persoon schrij ven. dat alle vier verhalen gemeen heb ben, reeds ten kwade geduld. Men heeft er tevens op gewezen dat de vrouw in het tweede verhaal, de lera res Sofie wel weer erg op Richard lijkt en in feite alleen maar een Richard ln het vrouwelijk is. Uiteraard word' haar tragiek ook in humor getoond maar de voornaamste in de vertel ling is ntet Sofie, maar is het wonder kind, dat nog altijd niet zindelijk u, woon de situatie ook ls die personen worden nooit karikaturalei als ze in de werkelijkheid ztjn, zelfs niet als de fantasie een vrijer spel met hen spe len kan als ln Hundertwasser. waar de verteller honderd vijfenzestig jaai wordt. Deze .geriatrische verkenning" loont uiteraard ook de vereenzaming of lie ver de ontdekking van de menselijke eenzaamheid bij het ouder worden Ze IS er altijd al geweest, maar z«- wordt als de mens jonger is door de illusie alleen maar bedekt Door „het schep pend nihilisme, het aggressief medelij den" dte tot misantropie leiden, wordt ze getoond. De verteller ln Hundert wasser vraagt daar aan de arts, waar om Juist hij zo verschrikkelijk oud moest worden, terwijl hij beseft, dat dit >:eon enkel nut heeft. ,.Dal komt", zegt de arts, ..doordat u een soort mens bent uit een ander tijdperk dan dat waarin tx bent gebo ren. V zou in primitiever omstandig heden beier op uw plaats rijn geweest en ook niet zo lang hebben geleefd. De familie waar u uit voortkomt, heeft nn'schijnlljk generaties lang met de '•jkste armoede, ziekte er» moei lijke omstandigheden te kampen ge had. Alleen de van nature sterke men- »en in die oude tijden konden lang ge- m IMMM blijven om zich voort te planten en hun «terfce constitutie ging over op hun kinderen. U bent. bij wij- re «an spreken, op de wereld geko men met wapenen die niet meer nodig waren. U bent. in de van de wieg tot het i/raf verzorgde maatschappij dia zich de laatste reuwen heeft ontwik keld. eigenlijk zoiets als een rinoceros of srbildpod in een dierentuin. Niet In staat een pantser af te leggen dat overbodig is geworden Uw constitutie was berekend op een veel zwaardere strijd om het bestaan dan in onze tijd nood :ukeiljk is U zou, ats de geria trie net zo eer ontwikkeld uas ge weest. ook wel redelijk oud geworden zijn, maar niet zó ontzettend oud en u zou zich misschien minder hebben verveeld". Het leven van een man van honderd vijfenzestig is ontglansd. Dat wordt teder leven op de duur, de verveling ls ■•en reëel verschijnsel De glans die er door wordt aangetast Is echter ook een reëel verschijnsel Dst schijnt door het werk vnn Hermans te worden ont kend en daartegen wordt door sommi ge vsn zijn critici het meest bezwasr gemaakt Ze *len dan niet dat het werk als zo danig dit reële verschijnsel ook be vestigt. Ieder creatief werk, ook het nihilistische, doet dat. Het kan niet anders. JOC PANHU1JSEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 7