De verloren zoon
S^£cidóc6ouYCItit Lutz en Lutz voor filmcamera
Rus Rozdjestwensky
bezielend dirigent
Harkarvyballet als
festivalpremière
Emmy Yerhey
mag verder
studeren
Bakkers bang
voor verlies
van klanten
in vakantie
Kerkopera van Britten fascinerend vertoond
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
VRIJDAG 5 JULI 1968
Ook vakbeweging
ontkomt niet
aan fusieproces
UOE nauwlettend de vakbeweging de
1toekomst van de werkgelegenheid ook
ln het oog houdt, ze hoedt zich er wel
voor het fusieproces dat in het bedrijfs
leven gaande is zonder meer te veroor-
Een ander beleid lijkt ons trouwens
uitgesloten. In de eerste plaats weten
de economische deskundigen van de vak
centrale even goed als bedrijfseconomen
dat de economie de ondernemers vaak
geen andere keus laat; bovendien ervaart
de vakbeweging zelf dat er bij het
stijgende kostenpeil met kleinere een
heden vrijwel niet meer rendabel te
werken valt; de vakbeweging zelf ont
komt dan ook niet aan het fusieproces.
Van NKV-zljde is dit deze week nog
eens duidelijk gesteld, toen in Ruim
Zicht voldoening werd uitgesproken over
de beslissing van vier kleinere vakbonden
op het gebied van voedingsmiddelen, om
hun zelfstandigheid prijs te geven en ge
zamenlijk een krachtiger bond te gaan
vormen
Zo'n besluit kan men toejuichen, om
dat er dan vaak meer efficiënt en kwali
tatief beter gewerkt kan worden; het
NKV verheelt evenwel niet, dat de
beslissing om een fusie aan te gaan ook
financieel uiterat welkom lc; men kan
zich niet langer de luxe van een eigen
apparaat bij kleine vakbonden veroor-
1S de oorzaak hiervan alleen het stijgen
de kostenpeil? In Ruim Zicht wordt
niet onder stoelen of banken gestoken
dat de vakbeweging relatief te weinig
groeit met als gevolg dat ongeveer één
derde van de werknemers via hun con
tributie moet opdraaien voor het werk
dat grotendeels ook voor de andere werk
nemers verricht wordt. En op dit punt
dreigt er voor de Nederlandse vak
beweging toch wel ergens een kritieke
situatie.
Vakbondsleiders moeten erkennen dat
ze de contributie van hun leden niet op
het peil kunnen brengen dat verhou
dingsgewijs vergeleken met bijvoor
beeld twintig jaar geleden redelijk zou
zijn, om de eenvoudige reden dat ze
vrezen dan meer leden te verliezen en
minder nieuwe leden te zullen krijgen.
Trouwens, er zit ook een element van
redelijkheid in dat men een minderheid
die zich haar verantwoordelijkheid be
wust is, niet te zwaar gaat belasten om
dat een meerderheid alleen maar profi
teren en niet meebetalen wil.
WAT valt hieraan te doen? De afloop
van de kwestie der inhouding van een
deel van het vakantiegeld voor niet-
georganiseerden kwestie die de aan
leiding werd voor de onlusten te Am
sterdam ln de zomer van 1966 heeft
geleerd hoe zwak de vak beweging hier
juridisch staat. Maar moreel blijft de
afloop van deze kwestie voor de vak
beweging toch een onverkwikkelijke "zaak.
Daarbij weegt dan niet eens het
zwaarst, dat de financiële positie van de
vakbeweging moeilijkheden ervaart om
dat velen weigeren mee te betalen in de
lasten. Erger is, dat bij de structurele
veranderingen waarnaar gestreefd wordt
In het bedrijfsleven en de onderneming
de vakbeweging slechts namens een min
derheid rechtstreeks mee spreekt, terwijl
de anderen kritiseren of in het gunstigste
geval gelaten afwachten.
IÏ\E fusietendens in de vakbeweging zal
U de oplossing van dit probleem nauwe
lijks dichterbij brengen. Daarvoor zijn
andere middelen nodig; een van de
grootste zorgen voor de vakbeweging in
Nederland anno 1968 is: hoe en waar die
te vinden.
Noodsprong en „dode mussen"
WEINIG tevreden is de vakbeweging
over het resultaat van het Kamer
debat dat de werkgelegenheid in de
noordelijke provincies tot onderwerp
had. De kwalificaties van dit resultaat
variëren van „noodsprong" tot „dode
mussen".
Dan wordt het vizier vooral ingesteld
op de door een K.V.P.'er ingediende en
met ruime meerderheid aanvaarde mo
tie, die het kabinet-De Jong vroeg
staatsaandelen te verkopen om van de
opbrengst hiervan in de noordelijke
werkloosheldsgebieden te Investeren.
De oppositie tegen dit plan is deels
principieel, deels praktisch. Wie princi
pieel voor grote staatsinvloed is in het
produktieproces, moet vanzelfsprekend
tegen het afstoten van staatsaandelen
zijn. Maar wie bereid is de kwestie
hoofdzakelijk op haar praktische kan
ten te beoordelen, moet niet te snel
praten over „dode mussen".
Zelfs wanneer waar zou zijn, dat de
regering slechts tien procent van de
staatsaandelen vrij kan maken en dan
nog over een langere periode, moet men
alvorens „neen" te zeggen antwoord ge
ven op de vraag hoe dan anders binnen
een paar jaar 800 miljoen gulden extra
gevonden kan -worden voor nieuwe in
vesteringen met een groot risicofactor,
zonder dat andere staatstaken verwaar
loosd worden of de fiscale druk opge
voerd wordt tot een peil dat nieuwe
economische problemen scheppen zal.
We voelen meer voor het „uiterste
middel" zoals het C.N.V. kritiseert dan
voor de „dode mussen" theorie van
N.V.V.-bedrljf6gonden.
Gelet op eerdere uitlatingen zal het
Katholiek Nederlands Vakverbond nog
minder afwijzend tegenover de verkoop
van staatsaandelen staan dan het C.N.V.
Wat we oog hebbend voor de voor
waarden die het N.V.V. overigens
stelt een reëel standpunt vinden.
Israël moet kleur bekennen
jy: bereidwilligheid van Egypte om de
vredesmacht van de V.N. weer toe
de laten en de opmerking van de Egyp
tische minister van Buitenlandse Zaken
Mahmoed Riad, dat Egypte Israël als
een realiteit aanvaarden moet, wettigen
de hoop, dat er beweging komt in de
vastgelopen toestand In het Midden-
Oosten. Er zijn ongetwijfeld vele redenen,
die Egypte nopen tot iets grotere soepel
heid. De militaire kracht van Israël is er
één van; het feit, dat Israël delen Egyp
tisch en Jordaans grondgebied bezet
houdt, een ander. Bovendien is er de
nodige internationale druk op Caïro
geweest om ten aanzien van Israël een
minder starre houding aan te nemen.
De vraag is nu maar of de Egyptische
bereidwilligheid de eerste van een reeks
stappen is, of geheel en al op zichzelf
staat. Het eerste is waarschijnlijker dan
het tweede: alleen op die manier kunnen
de verloren gegane gebieden terug
gewonnen worden. De andere manier
heroveren is, gezien de Israëlische
militaire kracht, een onmogelijkheid.
Het is duidelijk dat Israël door deze
nieuwe ontwikkeling in moeilijkheden
kan komen. Er zijn in Israël twee stro
mingen. Van èèn stroming is minister
van Buitenlandse Zaken Abba Eban min
of meer exponent Deze stroming is niet
afkerig van een eventueel gesprek met
de Arabische buren, waarbij de bezette
gebieden als onderpanden fungeren. De
andere stroming (exponent: Mosje Dajan)
houdt het op „hebben is hebben" en
schuwt een nieuwe krachtmeting niet.
Is de Egyptische bereidwilligheid inder
daad de eerste stap van een reeks, dan
zal Israël kleur moeten bekennen, om
het proces te versnellen dan wel het
reeds in eerste aanleg te stoppen.
Tori Lutz speelt een dubbelrol in de
speelfilm „Champagne Rose is
dead". Hij wordt op de foto
geflankeerd door zijn tegenspelers
Francis Mattheics en Lucienne
Scherer, die de titelrol vervult.' De
film moet begin november fn
roulatie komen.
Richard Burton
viel uit zijn rol en
kocht een Picasso
LONDEN (AP) Ze zeggen wel eens,
dat het leven de kunst volgt, maar waar
het Richard Burton en Elizabeth Tay
lor betreft betekent kunst ook geld. Dat
bleek op een veiling van Franse im
pressionisten waar Burton gefilmd werd
toen hij 9000 pond van zijn eigen geld
bood terwijl hij voor een kunsthande
laar speelde. Dat was de prijs die hij
gisteren voor La familie, een tekening
van Picasso betaalde. De film heet
..Laughter in the dark" naar een boek
van Vladimir Nabokov. Regisseur Tony
Richardson stelde zijn camera's op tij
dens een veiling bij Sotheby's.
Veilingmeester Peter Wilson had gere
geld, dat de biedingen van Burton onder
de naam gebeurde van de kunsthande
laar Sir Edward More die hij in de
film speelt.
Toen de camera's draaiden bood Bur
ton Alia More mee op een doek van
Degas, ging tot 130.000 pond en viel toen
uit.
Er bestond geen gevaar dat hij zou
moeten betalen omdat de filmmaatschap
pij tevoren had geïnformeerd wat de
minimumprijs van het doek zou zijn en
Burton's bieding bereikte deze niet. Ten
slotte werd het werk aangehouden om
dat de hoogste bieding (145.000 pond)
beneden de minimumprijs lag.
Toen ging Burton naar een ander
deel van de zaal en begon daar tot
verbazing van de regisseur in alle ernst
te bieden. Hij kocht de tekening van
Picasso, terwijl de camera's draaiden.
De veilingmeester kondigde aan dat de
koop geschied was door sir Edward
More, maar de cheque werd getekend
door Burton.
LONDEN Burton vertelde dat hij
de tekening had gekoëht en geen schil
derij, omdat hij bijna kleurenblind is
en meer aan een tekening heeft.
CONCERTGEBOUWORKEST
Rodion Sjtsjedrin
bracht première
Pianoconcert
ln het kader van het Holland Festival
concerteerde gisteravond het Concertge
bouworkest In eigen huis. Het hele con
cert werd gedragen door de 37-jarige
jonge Russische dirigent Cennady
Rozdjestvensky. Men mag hem wel een
beeldende kunstenaar noemen, die met
alle mogelijke expressiviteit de uitvoe
renden tot 'n zeer bezield spelen brachf.
De aandacht trok hij hierdoor zeer ze
ker op zich, maar getuige de rsultaten.
waartoe hi) het orkest wist te brengen zo
wel wat sfeer als wat nauwkeurigheid
betreft, had hij alle reden daartoe. Ken
nel l)k heeft tot dit alles ook bijgedragen
zijn chef-dirigentschap wan het Bolsjoi-
theater.
Een leder kon zich uitleven ln een van
de latere werken van Peter Tajalkovsky,
dAt niet dikwijls op het repertoire van
orkesten staat: de programmatische
Manfred Symfonie op 't gegeven van 't
dramatisch gedicht van Byron, dat hem
door Balakirewa verschaft werd. Een
werk met vele dramatische mogelijkhe
den, met contrasten van heftigheid en
zelflngetogenheld reeds de opzet van
de fagotten bracht de toehoorder in de
ban hetgeen echter alleen 'n Inleiding
bleek te zijn op wat ook onder de goed
gelelde regie het hout- en koperwerk te
berde wist te brengen. De dirigent maak
te er een krachtig geheel van, somtijds
wat ten koste van de strijkers. In het
bijzonder vlei ons het enaemblewerk op,
dat «ich kenmerkte door grote eenheid.
Een amet was het niet toonzuivere mee
spelen van het orgel ln de voorlaatste
passage, waarin nog eenmaal alle regis
ters worden opgezet om daarna met een
ragfijne vioolpartij te eindigen. De ge
spannen zaal ontlaadde zich in een lang
durig applaus.
Na de pauze trad de componist Rodion
Sjtsjedrin op als solist in zijn tweede pi
anoconcert, dat in Nederland zijn eerste
uitvoering kreeg. De solist la een leef
tijdgenoot van de dirigent en hij ■itu-
deerde eveneens aan het conservatorium
te Moskou. Dit pianoconcert dateert uit
1966, en bestaat uit drie delen: dialogen,
improvisaties en contrasten. De titels ka
rakteriseren de delen. Solist en orkest
waren zeer op elkaar ingespeeld, waar
bij opgemerkt, dat de helder geschreven
compositie zowel wat bouw als klank
betreft, van de pianist bijzonder veel
vraagt vanwege de bijna onophoudelijk
in strak tempo doorgaande partij. Vooral
In het tweede deel krijgt men de ge
waarwording van een perpetuum mobile.
Technisch beschikt de solist over veel
mogelijkheden, zijn uitvoeringswijze was
soms ragfijn. Ook dit viel op in het der
de deel, dat inderdaad zeer heterogc
kenmerken in zich verenigde. Zo kon
men een drietal keren geconfronteerd
worden met een bluesachtige thematiek
met daaraan aangepaste begeleiding ran
ribrafoon, bas en kleine trom. Ten laat
ste wordt alles verenigd in een geestdrif
tig, strak ritmisch begeleide mars, die
de zaal wederom tot heftig applaudise-
ren bracht. Inderdaad was het een ge
noegen naar dit werk te luisteren.
Tenslotte werd uitgevoerd de suite uit
De Vuurvogel van Igor Strawinsky. Ons
inziens een werk dat op de huid van di
rigent en orkest geschreven tond. Bij
zonder fijnzinnig was de dans der prin
sessen en zeer suggestief was het slot
waarin deze avond voor de laatste keer
het Concertgebouworkest toonde wat het
waard was. En dat waa niet gering.
Carl van Nieuwmans, een in Den Haag
geboren Australische schilder, expo
seert in het Haags Expositie Centrum,
Noordelnde 176. De tentoonstelling wordt
op vrijdag 19 juli geopend door de am
bassadeur van Australië, Z. Exc. mr. C.
T. Moodle en zal van 20 juli tot 1 augus
tus voor het publiek geopend zijn.
Frans Hals voor
Mauritshuis
DEN HAAG Het rijk heeft uit parti
culier bezit een schilderij van Frans
Hals, Lachende Jongen, aangekocht ter
plaatsing in het Mauritshuis te 's-Gra-
venhage. Deze aankoop kwam tot stand
met belangrijke financiële steun van de
Vereniging Rembrandt, het Prins Bern-
hard Fonds en de Stichting Johan
Maurits van Nassau. De minister van
CRM, dr. M. A. M. Klompé is voorne
mens het schilderij op woensdagmiddag
10 juli over te dragen tijdens een bij
eenkomst in het Mauritshuis.
Kunstenaars terug
naar Biennale
VENETIë (AP) Steeds meer van
de kunstenaars, die bij de opening van
de Biennale te Venetië de tentoonstelling
hadden verlaten, komen terug. De orga
nisatoren hebben bekendgemaakt dat
het Belgische cn het Poolse paviljoen
opnieuw geopend zijn. Slechts één Fran
se kunstenaar, Piotr Kawalski, wenst
niet te exposeren in het Franse pavil
joen. De meer dan 20 Italiaanse
kunstenaars, die hun medewerking
hebben geweigerd voordat de tentoon
stelling begon, hebben de organisatoren
beloofd dat zij binnenkort toch zullen
exposeren.
NEP. DANS THEATER
Aanwinst voor
het repertoire
Het zat het Nederlands Dans
theater gisteren met zijn ballet
aandeel aan het Holland Festival
niet mee. Hans van Manens Vario-
matic moest tot a.s. zaterdag in
Amsterdam worden uitgesteld aan
gezien Frans Vervenne een voet
blessure had opgelopen en men op
die korte termijn geen plaatsvervan
ger beschikbaar had. De enige
première was nu Harkarvy's Rococo
Variaties op de bekende cellomuziek
van Tsjaikovski.
Anner Bijlsma stelde zyn vaardig
bespeeld snarentuig wederom ter beschik
king van de choreograaf, zoals hij dat al
eerder had gedaan in een Bachballet
en Harkarvy zelf heeft iédfereen die het
wèl meent met de zuiverheid van de
acadenllsche techniek ten zeerste aan
zich verplicht met deze danszetting. die
van de soliste Marian Sarst&dt en de
vier danseressen pointedans vroeg. Jaap
Flier was de mannelijke solist met veel
nobele allure en Han6 Knill danste af
wisselend als solist en in het ensemble,
waardoor een zekere asymmetrie en
daardoor dramatische spanning ontstond.
Helemaal puntgaaf was de uitvoering
tegen het strak blauwe achterdoek nog
niet, maar het zit er wel ln dat dit werk,
waarvoor Joop Stokvis de welgesneden
kostuums leverde, op den duur tot het
klassieke standaardrepertoire van dit
ensemble zal gaan behoren. Dat ls hard
nodig, want de basis van het ballet blanc
heeft toch al moeite genoeg zich te mid
den van de veelheid van modernismen te
handhaven.
Gisteren kon balletmlnnend Den Haag
in de goed bezette Kon. Schouwburg ook
afscheid nemen van het dansende echt
paar Alexandra Radius en Han Ebbelaar,
Van der Rijnprijs
voor jonge filmers
De directie van H. J. van der Rijn
N.V. heeft besloten de ontwikkeling van
de Nederlandse film te sleunen door de
Van der Rijnprijs voor 1969 ter beschik
king te stellen als prijs voor jonge fil-
In aanmerking voor een prijs kunnen
komen korte films op 16 mm of 35 mm
formaat, die: A. een vertoningsduur heb
ben van niet minder dan ongeveer 10 mi
nuten en van niet meer dan ongeveer 30
minuten; B. gereedkomen resp. gereed
gekomen zijn in de periode van 15 no
vember 1967 tot en met 15 januari 1969;
C. Ingezonden worden door makers, die
óf de Nederlandse nationaliteit bezitten,
of in Nederland wonen en werken, en
die op 15 juli 1968 de leeftjjd van 36 jaar
nog niet bereikt hebben.
De Van der Rijn-prijs bedraagt 4000
gulden. De jury is bevoegd dit bedrag
te verdelen in niet meer dan twee prij
zen, die niet gelijk behoeven te zijn.
De Jury bestaat uit: Charles Boost,
C. Doolaard, Nol van Dijk, C. Wallagh
en Ellen Waller.
die na een engagement van negen jaar
een contract hebben getekend bij het
American Ballet Theatre. Dit graag ge
ziene duo liet nog eens zien hoe sterk
hun plastische kunst ls in de neo-barok,
die Hans van Manen ln z|)n Vijf Schet
sen al dansende voortdurend verstrakt
en versobert. Met het vervreemdings
effect tussen 4 en 5 zijn wij het nog
steeds niet eens, evenmin als wij ook dit
maal door de knieën gingen voor Tetley's
Circles op muziek van Berlo. De drukke
bravour van dit werk, dat doet denken
aan de gestolde emotie van de Daotoon
groep, past minder goed bij deze muziek
die ook geen visuele associatie of anek
dotische aanknopingspunten voor het
cirkelmotief van node heetft.
Een winstpunt was, dat thans Neder
landse musici konden worden Ingescha
keld, namelijk Anne Haenen-van Lon,
sopraan; Ada Brusse, harp en de. slag
werkers Van der Donk en Sprangh. Wij
ontkennen niet dat de dans op zichzelf
fascineert ln zijn dynamiek en lichame
lijke contrasten, maar zaken als getallen-
symboliek of poëtisch abacadabra ver
minderen altijd de primaire danskracht.
Dit eerste festivalprogramma van het
Ned. Danstheater, dat door Zoltan
Zallassy met het Ned. Balletorkest volg
zaam en vaardig werd begeleid, opende
met de Impressies van Job Sanders, die
een zevental picturale facetten van de
Zwitserse schilder Paul Klee, speels,
bizar, geestig, maar ook wel eens wat
kinderachtig belichtte. In dit ballet
zagen wij de Engelse danseres Anne
Hyde voor 't laatst. Zij gaat naar het
Wilrttembergische Staatstheater In Stutt
gart, als één van de 10 danskunstenaars
die het Ned. Danstheater verlaten.
D-y
Oskar Backfonds
AMSTERDAM (ANP) Het bestuur
van de stichting studiefonds „Oskar
Back" zegt in een commentaar op de
terugkeer van Emmy Verhey uit Moekou,
dat nu het Russische ministerie van Cul
tuur haar studie niet wil verlengen de
violiste voor het nog resterende deel van
haar beurs elders verder kan studeren
Indien zij dit aanvraagt en het bestnur
akkoord gaat met haar keus.
Zoals bekend won Emmy Verhey vorig
Jaar de eerste prijs (een studiebeurs van
16.000,—) op het nationale vlool-
conoours, dat om de twee jaar onder
auspiciën van het studiefonds wordt ge
houden.
Volgens de voorzitter van de stichting,
de heer E. van Royen, heeft het bestuur
uit de pers moeten vernemen dat de
19-Jarige violiste uit de Russische hoofd
stad is teruggekeerd. „De wonderlijke
situatie dat Emmy Verhey geen contact
met het bestuur heeft opgenomen over
het teleurstellende besluit, dat haar
studie in Moskou nu is afgelopen brengt
geen verandering ln de zienswijze van
het bestuur dat zij de ter beschikking
gestelde studiebeurs volledig nam gebrui
ken voor vioolstudie op hoog niveau in
het buitenland", zo schrijft de heer E.
van Royen.
NEDERLAND I
(STER-
reclamf uitzendingen 01
18.55, 19.03. 19.56 e
20.16)
NT8:
18.30 uur:
Tour de France
18.50 uur:
Barend de Beer
19.00 uur:
Nieuws in het kort
VARA:
19.06 uur:
Fenklub, tiener
programma
NTS:
20.00 uur:
Journaal
VARA:
20.20 uur:
Zomaar een zomer
avond, amusements
programma
NTS:
22.40 uur:
Tweede journaal
NEDERLAND II
(STER-
reclameultzendingen om
18.55 en 20.16)
NTS:
18.00 uur:
Wimbledon, tennis
18.50 uur:
Barend de Beer
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.03 uur:
Weekjournaal voor
gehoorgestoorden
19.25 uur:
Open oog.
signalen ngsprog r
20.00 uur:
Journaal
KRO:
20.20 uur:
Televisie tennis
kampioenschappen
21.10 uur:
Discoduel, platen-
programma
21.40 uur:
Bonanza, tv-seri«
NTS:
22.30 uur:
Tweede journaal
Televisie morgen
NTS:
16.00 uur:
Nieuws in het kort
AVRO:
16.02 uur:
The Thunderbirds,
tv-serie
16.55 uur:
Stuif-es-in,
kinderprogramma
NEDERLAND II
NTS:
16.30 uur:
Wimbledon, tennis
De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's
VARA:
21.00—22.S0 uur:
Het NBC-orkest
22.55—23.55 uur:
Prettig weekend,
platenprogramma
HILVERSUM II
NCRV:
20.00—22.00 uur:
Holland Festival 1968
TROS:
23.15—23.45 uur:
Sentimental journey,
muz. herinneringen
Radionieuwsdieiuii
HILVER8IJM I:
7.00, 8.00. 11.00. 13.00,
16.00, 18.00, 19.30. 22.30,
23.55
HILVERSUM 11:
7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 12.30,
18.30, 22.30, 23.55
HILVERSUM III:
Elk heel uur vanaf 9.00
RADIO
PROGRAMMA
magazine. NRU15.04
beter begrip:
HILVERSUM I (402
.10 Het levende woord. 7.15 Stereo:
(gr). 7.30 Nieuws. 7.32 Ac-
weekend: licht gevarieerd platenprógra
tuatle ln V.S. t
r kerkelijke sl-
nlnklijke Militaire Kapel. 18.30
weerpraatie. 18.4S Actualiteiten. 19.00 De
Ronde van Frankrijk, nabeschouwing. 19.10
Wereldpanorama. 19.20 Zomaar zomers:ge-
varleerd muziekprogramma. 20.00 18e Inter
nationale Orgelconcours Haarlem I960 (Hol
land Festival). TROS: 22.00 Film-memo.
22.30 Nieuws. 22.40 Veel liefs uit Loosdrecht:
Tros-talenten-test 23.15 Sentimental'Journey:
muzikale herinneringen aan vroeger Jaren.
23.45 Actualiteiten. 23.55-24.00 Nieuws.
BRUSSEL NED (324 m) 18.00 Nieuws.
18.03 Tophits. 18.28 Paardesportultslagen.
Cabaretprogramma. 22.00 Niet
ten. 22.15 Dansmuziek 23.40-23.45 Nlem
i ochtendgymnast. 7.20 Socialistisch strljd-
12.00 Lichte pianomuziek (gr.). 12.14 Markt
berichten. 12.10 Overheidsvoorlichtingwerk
en welzijn. Een uitzending van het ministerie
Sociale Zaken en Volksgezondheid. 12.26
0 Zonder gren-
gebed en geestelijke gene-
aggesprek. NRt*
gende schijven: verzoekplaten 4
talren. KRO: 14.00 P.M.: een weeKDiaa met
veel plaatjes. (10.00 Nieuws.) NRU: 16.30
Volksmuziek uit India. HIRO: 17.00 Anonie
me Alcoholisten helpen elkaar. 17.06 De be
lasting- en huisvestingsproblemen van vrijge
zellen. gesprek. 17.20 Bestrijding van de vi
visectie. lezing. KRO: 17.30 Everybody hap
py!: tienershow.
HILVERSUM III (240 m en FM-kanalen)
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: gevarieerd pro
gramma. (10.00 en 11.00 Nieuws.) NRU:
12.00 Nieuws. 12.03 Kleine chanson. NCRV:
13.00 Nieuws 13.03 Licht instrumentaal sextet
no Nieuws.
15.03 Topsterren zingen. 15.30 Country and
Western halfuur. 16.00 Nieuws. 16.03 Actuali
teiten. 16.07 Licht gevarieerd muziekprogram
ma. 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Hier en nu: we
kelijkse sportshow met licht grai
i. 11.02 Kinderkoor van de Tsjechische
Omroep. 11.25 Afrikaanse kroniek. 11.45 Ste
reo: salonorkest met zangsollst. 12.10 Een
nieuw geluid: Jonge artiesten. 12.26 Medede
lingen voor land- en tuinbouw. 12.29 Actueel
sportnieuws. 13.00 Nieuws. 18.11 VARA-Va-
rla. 13.16 Tijd voor teenagers. 14.00 Uitlas
programma voor twintigers. 14.40 Radio Jazz
DEN HAAG (A.N.P.). De bakkers
van Nederland gaan niet zonder zorgen
de vakantie van tweemaal drie weken In.
Ze zun bang dat ze ln die tUd, wanneer
z|j niet aan de deur komen, een belang
rijk deel van de klanten voorgoed zullen
verliezen aan de met stuntprijzen wer
kende grootwinkelbedrijven.
Daarom zouden ze maar het liefst zien
dat het Produktschap voor Granen,
Zaden en Peulvruchten onmiddellijk een
verordening tegen stuntprijzen uitvaar
digde. Maar de handen van het Produkt
schap zijn gebonden, nu het de aan de
regering gevraagde bevoegdheid tot het
nemen van zo'n maatregel nog niet bezit.
In de gisteren gehouden vergadering
werd besloten om zodra de bevoegdheid
er is een ontwerp-verordening te publi
ceren. Tussen publikatie en vaststelling
der verordening moeten dan volgens de
wet nog ten minste vier weken verlopen,
maar men hoopt dat het gepubliceerde
concept alvast een preventieve werking
zal hebben.
In bakkerskringen vindt men het fout
te denken, dat het consumentenbelang
alleen met lage prijzen kan worden ge
diend. Zij zijn het daarom niet eens met
het standpunt van het Consumenten
Contactorgaan. Ongezond lage prijzen
bedreigen de continuïteit in de bedrijfs
voering en dat is geen consumenten
belang. De regering voert een dualis
tische politiek. Als de regering, terwijl
de rentabiliteit in de bakkerij uiterst
zorgelijk is, de maximumbroodprijs zo
zorgvuldig bewaakt, hoe kan ze dan tot
een minimumprijsstelling komen die daar
niet één of twee, maar elf tot twaalf
cent onder ligt?
Gisteravond hebben we ln de Grote
Kerk van 's-Gravenhage de zogenaamde
continentale première van Benjamin
Britten* „The Pudigal Son" knnnen bij
wonen. de derde in de reeks opera's door
de Engelse meester voor een gewijde
ruimte geschreven, waarvoor ook thans
weer William Plomer het libretto lever
de. geïnspireerd door de klassieke
parabel, die men In het Nieuwe Tes
tament kan lezen: parabel, die de ver
beelding van tal van kunstenaars In de
loop der tijden heeft gevoed. We noemen
er enkele: Rembrandt. Debussy, Glde.
Britten deed dit op de hem ken
merkende wijze: ln 'n muzikaal Idioom,
dat voortdurend putte uit de nimmer
verdrogende bronnen van het grego
riaans geïnstrumenteerd op een manier,
die uiterat aober waa fluit, trompet,
hoorn, altviool, bas, harp, orgel, slag-1
werk doch waarlijk fascinerend
Zij, die onder de talrijke aanwezigen
wellicht opmerkten, dat het geheel Iet
wat gekunsteld leek, hadden ongetwij
feld gelijk. Doch dit waa een gevoel, dat
geheel op de achtergrond werd ge
drongen door de sublieme opvoering.
Opvoering, die weer eens bewees
welk een hoge graad ran perfectie de
Engelse zangkunst bereikt heeft, zowel
solistisch als koristisch.
Die bovendien erop duldde, hoe bij de
voc^e prestaties van de allereerste orde
gebaar, expresale en beweging zich
aansloten dermate gedisciplineerd
doch hier deed zich een tucht gelden, die
uit «Ik van de spelers self kwam, niet I
van boven was opgelegd dat de
hoorder/kijker voortdurend geboeid
bleef door wat men hem presenteerde.
Bepaald opvallend was het gebruik,
dat Benjamin Britten van de koren
maakte, die afwisselend als dienaren,
parasieten en bedelaars optraden.
En laten we in dit verband vooral de
young servants and „off-stages voices"
niet vergeten, die, slechts vijf in getale
hun volstrekte eigen kleur en timbre
aan het geheel toevoegden.
Vier hoofdpersonen deden zich af
wisselend gelden: de Temptor (Abbat),
de Father, de Elder Son, de Younger
Son, die respectievelijk als voortreffelijk
tenor, bas, bariton, tenor met hun stern-
typen alleen reeds de hun toebedeelde
Muziek Benjamin Britten
Libretto William Plomer
Muzikale leiding Benjamin Britten. Viola
Tunnard. Steuart Bedford.
Regie en decors Colin Graham
Kostuums Annena Stubbs
Solisten Gregory Dempsey. Bryan Drake,
Benjamin Luxon, Robert Tear.
rollen het vereiste karakter, het onmis
bare reliëf schonken.
Waarlijk, wederom een hoogtepunt
in het aan belangrijke gebeurtenissen
zo rijke Holland Festival 1968. Als zo
danig ook ervaren door de waarlijk over
weldigende schare zéér geïnteresseerde
bezoekers. Vanavond gaat de tweede,
tevens laatste voorstelling van de Ver
loren Zoon: in de Wcsterkerk te Am
sterdam.
B. R.
Kamerlid vraagt
vervolging VARA
om programma
Naturisten
DEN HAAG (ANP) Het Tweede -
Kamerlid, P. Jongeling (G.P.V.) heeft
de ministers van Justitie en CRM ge
vraagd op grond van schennis van de
openbare eerbaarheid een vervolging te
doen stellen tegen DE VARA wegena
het uitzenden van een televisiepro
gramma (op woensdagavond j.l.)) over
een naturistenkamp.
Mocht de regering hiertoe niet be
reid zijn dan zou zij wellicht, krach
tens de vigerende maatregelen met be
trekking tot het omroepbestel wegens
inbreuk op de goede zeden sancties
kunnen toepassen jegens de VARA.
De heer Jongeling informeert voorts
of de regering niet van mening is dat
in het programma de grenzen van het
toelaatbare zijn overschreden, en of aan
de gebruikers van het kamp ook van
overheidswege condities zijn gesteld
t.a.v. de beslotenheid van „hetgeen
daar voorvalt".
Indien dit zo is, is het toelaten van
t.v.-camera's dan ln overeenstemming
met de letter en geest van die condi
ties en zo nee, welke stappen zijn dan
tegen de gebruikers genomen, aldus de
heer Jongeling.
De voorzitter van de Nederlandse Fe
deratie van Naturistenverenigingen
heeft het Tweede-Kamerlid van het
Gereformeerd Politiek Verbond, de
heer P. Jongeling, een brief gezonden,
waarin hij hem of een delegatie van
zijn partij uitnodigt een bezoek te
brengen aan een van de naturisten
kampen.
Ned. firma krijgt
opdracht voor Koeweit
AMSTERDAM (ANP) De Amster
damse engineering firma Comprimo NV
heeft In samenwerking met de Libane
se montagefirma C.A.T. een opdracht
ontvangen voor het leveren en monte
ren van een installatie voor het verza
melen van ruwe olie en het afscheiden
hieruit van gas in Koeweit. Comprimo
zal voor dit miljoenenproject het ont
werp maken en de apparaten leveren,
terwijl C.A.T. (contracting and trading
company) de montage zal verzorgen.