Pater Jelsma protesteert
tegen ontslag bij VPRO
S)££cidóe@öuftanf
Kwart miljoen kijkers
zaten nachtreportage uit
Persoonlijk:
Filmportret
Jimmy Smith
„Misschien
solliciteer ik
wel bij KRO"
Druiven
der
gramschap
NEDERLAND: PRIJS Y00R BESTE PARTY
Dusan Makavejev zorgde
opnieuw voor geniale verrassing
PAGINA 2
DE T.FimSE COURANT
WOENSDAG 3 JULI 1968
Het „Groene Boekje" bijt veel, maar helpt weinig
U/E weten niet of de machtswellustige
heerser in Peiping ooit een Neder
landse vertaling van „Het Groene
Boekje, antwoord aan Mao Tse Toeng"
onder ogen krijgen sal Zo ja. dan zal
hij auteur H. A. Lunshof bepaald niet
op de lijst laten zetten van personen
die voor het Chinese communisme ge
wonnen moeten worden, omdat ze tegen
standers zijn van formaat en talonten
hebben dia waardevol zouden kunnen zijn
voor de rode revolutie.
Lunshof probeert Mao Tse Toeng van
hetzelfde laken een pak te geven, maar
hij maakt daarbij de fout zichzelf te
veel en anderen te weinig aan het woord
laten. En dan wreekt zich het feit dat
Lunshof als hij apodictisch doet alleen
maar bijt en zelden een „doordenkertje"
weggeeft waarmee twijfelende en weife
lende burgers geholpen zouden kunnen
Daarom faalt dit „Groene Boekje" in
zijn doelstelling: het individu bewust
te maken van zijn individuele waardig
heid. Dit hikt niet met kreten als: „Wie
van de mensen engelen wil maken, heeft
goede^ kans hen in beesten te veran
deren" of „Pas op, het gevaar ligt niet
bij de angry young men, het ligt bij de
angry old men" of „De toenemende
wereldwelvaart bevordert de dood van
Neen de echte „doordenkertjes" in
het „Groene Boekje" komen niet uit de
pen van de auteur zelf maar uit die
van derden; bijvoorbeeld: „Niets over
tuigt zozeer de mensen met weinig ver
stand, als wat ze niet begrijpen" (kar
dinaal De Rctz). „Wie beeft ooit ge
hoord dat de tien geboden in stemming
zijn gebracht" (Northcote Parkinson).
„De waarheid vraagt geen offers, maar
begrip" (Krisjnamurti).
We hebben zo'n idee dat in Neder
land het „Groene Boekje" van Lunshof
een zelfde lot beschoren zal zijn als het
„Rode Boekje" van Mao: geen bekeringen
en alleen maar glimlachjes bij wie graag
gekieteld wil worden en woede bij hen
die weten dat ze even fout zijn als hun
opponent maar dan op een andere ma-
BEGRAFENIS ROBERT KENNEDY
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM De t.v.-reportage van
de begrafenis van senator Robert
Kennedy In de nacht van zaterdag 8
op zondag 9 Juni heeft grote belang
stelling getrokken. Die reportage duur
de tot 8.45 uur op de vroege zondag
morgen. Op dat tijdstip waren nog 8
van de toestellen Ingeschakeld, hetgeen
betekent dat '4 miljoen van de kijkers
de reportage tot het eind toe gevolgd
heeft.
Dit blijkt uit een onderzoek van Into-
mart. die de kijkdichtheid regis teert
met zg. in tometers die registreren hoe
veel toestellen op een bepaald moment
staan Ingeschakeld. Dit onderzoek
wordt ook toegepast voor de wekelijkse
rapportering aan de STER voor de
kijkdichtheid tijdens de reclame-
minuten.
Uit de resultaten kan o.m. worden
afgeleid dat de belangstelling voor de
Journaals op de dag van de aanslag en
ook op de volgende dagen nauwelijks
groter was dan normaal. Ook voor de
ingelaste programma's was het percen
tage ingeschakelde toestellen niet veel
hoger dan gewoonlijk. -■
Wél groot was de belangstelling voor de
directe reportages uit Amerika van de
begraïèhisplechtighed'éh. Dé kijkdicht
heid op Nederland I was zaterdagavond
8 Juni als volgt: Van 22 tot 22.40 uur
verlenging voetbalwedstrijd Italië—
Joego-Slavië 59 ofwel 1.800.000 kij
kers. Van 22.40 tot middernacht 20
ofwel 630.000 kijkers bij de reportage
van de requiemmis. Van 24 tot 1 uur
18 van de kijkers die de begrafenis
van Kennedy volgden. Van 1 tot 2 uur
'a nachts steeg dit aantal tot 690.000,
van 2 tot 3 uur in de nacht daalde het
tot 16 of H miljoen kijkers die de
begrafenis zagen, terwijl liefst 8
ofwel 14 miljoen Nederlanders op
bleven tot 3.45 uur 's nachts om de
gehele rechtstreekse tv-reportage uit
Washington te zien.
Het aantal kijkers van 15 Jaar en ouder
zal rondom de lVa personen per inge
schakeld tv-toestel liggen. Dit betekent,
dat circa 375.000 personen om half vier
s nachts nog zaten te kijken. Tijdens
de zgn. „Nacht van Schmelzer' keek
om half vier ongeveer een gelijk aantal
personen, te weten circa 400.000.
Yen Chia Kan
De aflevering uit de serie „Persoon
lijk", die de NTS vanavond uitzendt, Is
gewijd aan de premier en vice-presi
dent van Nationalistisch China: Yan
Chia-kan.
(Nederland I, 19.31 uur.).
Vanavond eerste
Tour reportage
ges van de Tour de France. Beelden van
deze wielerwedstrijd zjjn elke avond
behalve op de rustdagen te zien van
half zeven tot tien voor zeven, via de
zender waarop de NTS in de lucht komt.
Dat is vanavond Nederland I. morgen
avond Nederland II.
(Van onzs omroepcor respondent)
HILVERSUM Pater S. Jelsma. chef
van de afdeling informatieve program
ma's bij de VPRO-teievIfde. werd, zoals
bekend, vorige week door zQn bestuur
op non-actief gesteld. Hij werd toen
tegelijkertijd voor de keuze geplaatst
om zelf ontslag te nemen of om ont
slagen te worden met Ingang van
17 augustus „wegens activiteiten op en
rond de algemene ledenvergadering",
zoal» het bestuur van de VPRO de
redenen van het ontslag formuleerde.
Die activiteiten bestonden voornamelijk
uit het bezoek dat pater Jelsma met de
eveneens ontslagen Bouke Poelstra sa
men aan ds. Diekerhof in Italië bracht
om deze te bewegen zich kandidaat te
stellen voor het voorzitterschap van de
VPRO.
In het actualiteitenprogramma „Eoho"
Dc VARA-televisle zendt vanavond
een gefilmd portret van de Amerikaan
se hammondorganist Jimmy Smith uit.
James O. (Jimmy) Smith speelde aan
vankelijk plano, doch rond 1955 ging
bij zich specialiseren in het bespelen
van bet hammondorgel, in die zin dat
hij probeerde aansluiting te krijgen met
de grote jazzpianisten in die jaren: Do
nald Byrd, Hank Mobley, Art Blakey.
Hij slaagde daarin.
Hij beheerste het hammondorgel vol
komen en overwon bovendien de klei
ne traagheid van dit instrument. Jim
my Smith kreeg in 't betrekkelijk klei
ne wereldje van de jazz erkenning en
bekendheid. In 1960 ging hij met een
eigen trio spelen. Hij werkte samen met
'n gitarist en 'n drummer en deze com
binatie speelde instrumentale rhythm
en blues. Dit had tot gevolg een ver
minderde belangstelling in de kleine
kring van pure jazzmusici en -liefheb
bers, maar een veel groter publiek,
wat betekende: veel grammofoonpla
ten. Jimmy Smith heeft nu een wereld
reputatie als hammondorganist in jazz,
rhythm en blues en in de swingende po
pulaire muziek opgebouwd. De Duitse
cineast Klaus Wildenhahn maakte dit
filmportret van Jimmy Smith. Henk de
By maakte de Nederlandse versie van
dit programma. (Nederland 2 - 21.25 u.)
Bosbrigadiers,
NTS-jeugdserie
De NTS begint vanavond met een
nieuwe jeugdserie „De Bosbrigadiers",
die in kleur wordt uitgezonden. Het
verhaal speelt in de vrije en mlgtr
Canadese natnur, waar een aantal kin
deren de vakantie doorbrengt.
Een verlaten Indianenfort is hun hoofd
kwartier. Vandaar uit helpen de kin
deren toeristen en knappen zij allerlei
karweitjes op. De eerste aflevering
is getiteld „De Beer". De rolverde
ling luidt als volgt' Peter, Rex Ha-
gon; Chub - Ralph Endersby; Mike -
Peter Tully; Gaby - Syme Jago.
De laatste aflevering wordt op 25 sep
tember uitgezonden,
(Nederland I - 19.06 uur).
van de KRO-radio vroeg Henk Visser
aan pater Jelsma wat hij vond van de
ontslagredenen. De pater geloofde stel
lig dat dit de werkelijke reden is die
het bestuur opgeeft. Hij kon zich
nauwelijks voorstellen, dat men een
verborgen reden achter de hand zou
houden, die men niet wil uitspreken.
Dit laatste gezien tegen de achtergrond
dat op de algemene ledenvergadering is
gezinspeeld op het zuiver houden van
een vrijzinnig protestantse omroep. Dit
heeft volgens hem hierin niet mee
gespeeld.
Op de vraag of het argument gerecht
vaardigd is, antwoordde pater Jelsma:
„Ik vind het voor mö persoonlijk niet
gerechtvaardigd. Me dunkt dat in een
crisissituatie van de VPRO, die toch
apert is, aan ieder die het belang van
de VPRO op het oog heeft, moet zijn
toegestaan om te zoeken naar uitwegen
ten voordele van de VPRO om de crisis
te overwinnen, ook al zouden die wegen
andere zijn dan die het bestuur zelf
voor ogen staan.
Pater Jelsma wist nog niet of er een
mogelijkheid bestond om tegen dit
ontslag ln beroep te gaan. Hij heeft tot
nu toe volstaan met het schrijven van
een brief aan de VPRO-voorzitter dr.
K. H. Roessingh, het hoofdbestuurslid
de heer Henk Schaafsma en de
programmadirecteur ds. I. J, van Houte,
Film van vanavond
Een landbouwersfamilie wordt van
haar grond verdrongen door de groei
ende industrie. Zij trekt van Oklahoma
naar Califomië om daar tenslotte ook
weer teleurgesteld te worden. De be-
levfpissen onderweg en het verlangen H»«kleccfttici hebben gewezen, op hel
""van deze mensen naar recht en een zwakke van Bredaro's tekst. Dasr
lfstandig bestaan, vormt de ij
waarin hij tegen de gang van zaken
protest aantekent.
De heer Kleywegt heeft in een inter
view voor Vrij Nederland gezegd, dat
hij het niet juist vond dat pater Jelsma
die pas in dienst was, direct al kritiek
had op het bestuur. In een commentaar
hierop zei pater Jelsma: „Het is o.a.
de heer Kleywegt persoonlijk geweest,
die mij in die kritische houding uit
zonderlijk heeft geholpen, en enkele
dagen nadat ik ln dienst vai) de VPRO
was getreden, mij zijn brief met ont
slagaanvrage liet lezen. De motivering
waarom hij bij de VPRO wegging loog
er niet om. Het was een zeer kritische
brief ten aanzien van het gehele
VPRO-bestuur".
Op de vraag aan pater Jelsma wat hij
nu gaat doen verklaarde deze: „Ik weet
het nog niet. misschien kom ik nog
eens bij de KRO solliciteren. Maar dat
ls nog zeer onzeker'.
Pater Jelsma zei tenslotte dat hij nog
steeds praktizerend priester van de
Rooms-Katholieke Kerk is en lid van de
Congregatie van het H. Hart. Hij hoop
te dat te blijven. Ook zijn lidmaatschap
van de VPRO wenste hij te handhaven,
omdat zijn interesse voor de VPRO niet
ln het minst is verzwakt en omdat hij
ook tegelijkertijd als lid van deze om
roep ertoe zal kunnen bijdragen mee
te werken om de VPRO te maken tot
een echte vrije en kritische omroep".
Bredero's „Lucelle" is gisteravond
na een aantal try-outs in verschillende
Nederlandse steden, waar ze door
rondweg tienduizend bezoekers gezien
is, gisteren èn in Nederland èn in Bel
gië op tv verschenen. Voor een paar
miljoen kijkers dus en het was daar
om een beetje onbegrijpelijk dat we
hier meer dan ooit tevoren zo overdui
delijk met een theaterreportage te
maken kregen. Reportage van een op
voering die misschien in een theater
wèl gestileerd aandeed, maar via de
camera's soms bijzonder stijf voor-
Regisseur Johan de Meester had tevo
ren onder meer verklaard dat „Luc-
celle" vooral niet realistisch moet
worden opgevat. Het vervelende bij
tv is dat het medium altijd de neiging
heeft tot realisme. In een close-up bij
voorbeeld valt vrijwel elke relative
rende factor weg. Daarom wreekte
zich hier extra-sterk het gemis aan
homogeniteit in de regie die in dit
kluchtige „treurspel" verzuimde de
nadruk op één van beide factoren te
leggen, waarbij het kluchtelement
uiteraard het zwaarst zou moeten we-
dlven dergwmschap",
John Ford, die de NTS vanavond
via Nederland I uitzendt. John Ford
heeft deze roman van Steinbeck op uit
stekende wijze in beeld gebracht. Zon
der al te opvallende dingen te doen,
heeft hij 'n overtuigende milieu-en ka
raktertekening tot stand gebracht in 'n
doorgaans dynamische vorm. Soms ligt
het overwicht bij geacteerde scènes
op andere momenten spreekt zeer sug
gestief de beeldmontage. In de hoofd
rollen zijn onder anderen Jane Dar-
well, Henry Fonda en John Carradine
te zien. (Nederland I - 20.25)
Bredero's tekst,
slechts gedeeltelijk mee In-
Er sijn hetere spelen van
zijn hand. maar zo'n totaal onbekend
stuk heeft zijn eigen charmes. Mede
omdat het af en toe toch Brederode
op zijn best laat zien, zelfs Brederode
ais groot poëet. En ook omdat het
weer eens aantoonde dat in dc deugd
zame 17de eeuw platheden niet uit de
weg werden gegaan waar sommi
ge „moderne vuilschrijvers" het in be
paalde kringen zo moeilijk voor wordt
gemaakt.
(STER-
rcclamcuitzendingcn om
18.55, 19.03, 19.56 en
20.16)
NTS:
18.50 uur:
Barend de Beer
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.06 uur:
De bosbrigadiers,
19.31 uur:
Persoonlijk, portret
van een staatsman
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Uitzending
Stichting SOCUTERA
20.25 uur:
Druiven der gram
schap, film
22.30 uur:
Wimbledon, tennis
22.40 uur:
Tweede journaal
22.45 uur:
Openbaar Kunstbezit
NEDERLAND II
(STER-
reclameuitzendingen om
18.55 en 20.16)
NTS:
18.50 uur:
Barend de Beer
19.00 uur:
Nieuws in het kort
VARA:
19.03 uur:
Coronation Street,
tv-serie
19.51 uur:
De nachtmerrie van
een paardentemmer,
film
NTS:
20.00 uur:
Journaal
VARA:
20.20 uur:
Achter het nieuws,
actualiteitenrubriek
20.45 uur:
Rood wit blauw,
amusementsprogramma
21.25 uur:
James O. Smith,
j a zzprogr amm a
NTS:
22.15 uur:
Tweede journaal
Televisie morgen
NEDERLAND I
NTS:
10.00 uur:
Openingsdienst van
vierde wereldraad
assemblee Uppsala
De met aangegeven programma's z{Jn kleurentelevisieprogramma's.
HILVERSUM I
VARA:
20.45-21.15 uur:
Mu-zi-ka-lei-dos-koop
gevarieerd programma
23.20-23.55 uur:
Jazzmagazine
HILVERSUM II Radionieuwsdienst
HILVERSUM I:
NRU: 7.00, 8.00, 11.00, 13.00,
20.00-21.45 uur: 16.00, 18.00, 19.30, 22.30,
Holland Festival 1968 23.55
22.40-23.55 ur: HILVERSUM II:
Iks - een sprong in 7.00, 7.30, 8.00, 8.30.
het duister, 12.30, 18.30, 22.30, 23.55
amusementsprogramma HILVERSUM III:
Elk heel uur vanaf 9.00
lallteiten. 18.30 Stereo:
Kinderkoor met pianobegeleiding. 18.55 Ste
reo: Tango-rumba-orkest en zangsolisten.
Jazz Magazine. 23.S!
3RSUM II (298 m)
wijde muziek (gr.). 18.30 Nte
L NRU: lS.OOOpen
1968: Bariton en piar
21.45 De werkwinkel: jonge chan-
s en cabaretiers. 22.05 Spiegel van
Ochtendgymnastiek. 7.20
Stereo: Lichte grammofooni
8.33 De groenteman). 8.50 Morgenw
9.00 Stereo: Instrumentaal Trio (gr)
13.00 Nieuws. 13.11 Radlojouir
klankbeeld
jeugd. 17.55 S.O.S.-berichten.
HILVERSUM II (298 m) KRO: 7.00 Nieuws.
7.10 Het levende woord. 7.15 Badlnerie:
klassieke muziek. (7.30 Nieuws; 7.32 Actuali
teiten; 7.50 Overweging), 8.00 Nieuws. 8.11
Voor de kinderen. 8.30 Nieuws. 8.32 Toerlng-
club. 8.65 Voor de hulsvrouw. NRU: 10.00
Wat heeft dat kind?: pedagogische lezing.
10.20 Stereo: Muziek uit de Barok (gr). KRO:
11.00 Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 Me
dedelingen. NCRV: 12.00 Lichte grammofoon-
muzlek. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Actualiteiten.
12.50 Paradolasldo: gevarieerd
taal. 17.00 Nickel-Odeon:
- film en filmers. NCRV:
tuozen (gr.).
inkrljk). KRO:
Nieuws. 15.03 Holster: licht programma, li
Nieuws. 16.03 lORRRrrrrrplatensh<
17.00 Nieuws. 17.02 Actualiteiten. 17.07-11
Draal]ijofdraalikverzoekplatenprogramm
ze voorstelling.
ting, waar de titelrol in verkeerde han
den leek, maar waar Joop Admiraal
nobel tegenspel bood, Leo de Hartogh
goede momenten had en een paar rol
len voortreffelijk bezet waren. Met na
me Lekker-Beetje, gul gespeeld door
de Vlaamse acteur Ward de Ravet, die
overigens over de best-bekkende tekst
te beschikken had. Maar ook Wim van
Rooij weerde zich geducht, zijn tekst
tot het uiterste uitputtend om een gaaf
komisch karakter neer te zetten. En
wat Kees Coolen, vooral als kapitein
Baustruldes, voorschotelde was van
grote klasse. v
Huh tfreslaties kómen' uiteraard me
de op rekening van regisseur Johan
de Meester, van wie men het betreu-
ren kan dat hij de voorstelling niet
meer consequent in de kluchtsfeer ge
trokken had die het door bet spel van
de laatstgenoemde kreeg. Daar had
namelijk deze „Lucelle", die we toch
als een prettige voorstelling ervaren
hebben, een effect kunnen krijgen als
we ons herinneren Erik Vos' regies
„De gecroonde leersse" en „De knecht
van twee meesters". De regisseur was
daar van even groot belang als de
auteur. Bij deze Bredero had De
Meester zich dit evenzeer moeten dur
ven aanmatigen. Vg.
Orson Wetlas ds rans van da Berlinale, m .flat
(Van ome filmradactie)
BERLIJN. De naam Dragoljub
Aleksic zal u niets zeggen. De thans
58-Jarige slotenmaker en acrobaat
was echter eens een begrip In Servië,
waar hij met levensgevaarlijke stunts
de reputatie van een man met stalen
zenuwen en spieren opbouwde. In
1942 maakte hij een film over zich
zelf. een pathetisch stuntelige imita
tie van de avonturenfilms rond stunt
mannen als Luciano Albcrtini, Eddie
Polo. Ilarry Piel en Richard Talmadge.
Dank zij z(jn landgenoot, de 36-jarige
regisseur Dasau Makavejev, die dit
inmiddels vergeten werkje gebruikte
als basis voor zijn film „Nevinost bez
zastite", wat zoveel betekent ais „Be
dreigde onschuld" staat Dragoljub
Aleksic weer in het middelpunt der
belangstelling.
Makavejev» film i» zonder enige
twijfel de meest originele inzending
van het Berlljnse festival, maar zó
knap en waarschijnlijk te intelligent
gemaakt om in de prijzen te vallen.
De regisseur, die na twee documen
taires (waarvan er een een export
verbod kreeg) en de avondvullende
„The man Is not a bird" vorig jaar
In Cannes furore maakte met zijn
bulten iedere vergelijking vallende
„Une affaire de coeur", heeft zich
met „Nevinost bes zastite" ontpopt
als een van de meest briljante ci
neasten van deze generatie. Waar
Godard vaak lange dialogen nodig
heeft om zijn standpunt uiteen te
zetten, bedient Makavejev zich van
visuele middelen, die men alleen
maar als „puur film" kan betitelen.
Uitgaand van een allang vergeten
kaaaucces de eerste Servische ge
luidsfilm schildert Makavejev ons
een haarscherp beeld van een aan
een zwaar minderwaardigheids
complex lijdende boelenkoning-acro
baat, die met een aantal opzien
barende stunts onder andere uit
gevoerd voor maarschalk TRo en de
koningin van Engeland in het
nieuws tracht te komen.
Geniale sprong
Dragoljub Aleksic Is «*n exhibitm
rhaid". niet In optima forma -
BERLIJN (AP) De Nederland
se korte film „Toets" heeft, zo
als wij gisteren in een deel van
onze edities hebben bericht, op
het filmfestival van Berlijn een
Zilveren Beer gekregen. De Joe-
go-Slavische korte film „Krek",
kreeg dezelfde onderscheiding.
De Zweedse film „Ole dole Doff"
kreeg de Gouden Beer voor dc
beste hoofdfilm. De film die werd
geregisseerd door Jan Troell kreeg
ook de prijzen van de protestante
en katholieke Kerken.
De internationale jury kende de
Franse acteur Jean-Louis Trintig-
nant de prijs toe voor de beste
hoofdrolspeler voor zijn optreden
in „l'Homme qui ment". Een Zil
veren Beer voor de beste actrice
ging naar Stephane Audran, voor
haar rol in de Franse film „Les
De Fransen kregen de Gouden
Beer voor hun korte film: „Por
trait of Orson Welles".
Dc Zilveren Beer voor de beste
regisseur ging naar de Spanjaard
C'&rlos Sanre voor zijn „Pepper-
mint frappe" met Geraldine Chap
lin.
De Italiaanse film „Come l'amore"
en de Joego-Slavische film „Nevi
nost bez zastite" kregen beiden
een Zilveren Beer.
als 58-jarige ln artiestenkostuum
l leea zwembroek na afloop van de
vertoning van Makavejev» film be
wees dat nog een* overduidelijk
maar de regisseur heeft nergens mis
bruik gemaakt van 'a mans zwak
heden. Integendeel, door de beelden
van Aleksics 26 jaar oude film te
mengen met filmbeelden uit het
wereldgebeuren Ln de Jaren tuseen
1930 en 1950 en daarbij een ver
gelijking te trekken, distantieert hij
zich evenals ln „Une affaire de
coeur" van het door hem aan
gesneden geval. HU veroordeelt niet,
vraagt alleen maar begrip. Daardoor
ia Makavejev niet alleen milder,
maar ook vooruitstrevender dan
Oodard. En hij doet het ln tegen
stelling tot laatstgenoemde steeds
met zuiver filmische middelen. Geen
simpele film, geen traditioneel
verteld verhaaltje maar voor de
goede verstaander 'n geniale sprong
vooruit. En dan te bedenken, dat
Makavejev de oude Aleksicfilm de
baai* voor dit meeaterwerkje bij
toeval vond onder het bed van de
inmiddels in de vergetelheid weg
gezonken acrobaat-bocienkoning!
Het 1* bijna ondenkbaar, dat een
Nederland» verhuurkantoor de film
importeert het financieel risico is
te groot - maar Makavejev heeft
loegezegd op doorreis naar Amerika
rond oktober naar Den Haag te ko
men om er in 't Haags Filmmuseum
een voorstelling van te geven. Mocht
Makavejevs film de voorlaatste dag
van het Beriynse festival net die In
jectie hebben gegeven, waarop &1 zo
lang werd gewacht, er was voor
het eerst nog veel meer te be
leven.
Nederland zwak vertegenwoordigt
met „To grab the ring" wees met
een „Hollandisch Borrelstundchen"
in het artiestenrestaurant van ex-
Europees kampioen boksen Franz
Diener de weg voor de „ontvangst
van de toekomst". Met bescheiden
middelen werd dank zij dr. Jan
Huiaker en jhr. Jan van Doorn een
„party" gegeven, zo ongedwongen
en zo gezellig, dat het wederom zo
niet het gesprek van het festival dan
toch wel het gesprek van de dag
later een persconferentie op zo'n for
midabele wijze, dat zelfs routiniers
als James Mason, Vittorio Gassmann
en Claude Chabrol naar het rijk van
de amateurs werden verwezen. Wel
les, wiens film pas op de slot-
voorstelling aan de beurt komt.
smeet meteen alle technische vragen
terzijde, verklaarde zich vóór een
studentenopstand, maar veroordeelde
meteen onbarmhartig alle argumen
ten, die de leerlingen van de film
academie naar voren hadden ge
bracht „Festivals met alle be
zwaren, die men er tegen kan heb
ben zijn nuttig, want zij brengen
films onder de aandacht, die anders
nooit aan bod zouden zijn gekomen".
Welles' uitspraken steeds „to the
point" en zo reëel dat niemand
durfde tegenspreken zouden een
heel artikel op zichzelf kunnen
vormen. Iets om later - weer in
Nederland op terug te komen. In
middels vestigde hij dank zij zijn
optreden en de korte film van Fran
cois Relchenbach „Portrait of Orson
Welles" zo zijn image in Berlfln, dat
tot het laatst de mogelijkheid open
bleef, dat zijn nog niet vertoonde
film de Gouden Beer voor Jan
Troell» „Ole dole doff" zou weg
kapen. Hetgeen uiteindelijk toch niet
gebeurd ia.