Jaarvergadering van VPRO:
zoiets als n Poolse Landdag
9cÊcWócSoil/ÏCl/ttt Vice-voorzitster hield manhaftig stand
Scherpe satire in
,Feiffers People
Frankrijk
ALVIN ARLEY
Sterke danskunst in
zwakke balletten
Biennale van
Venetië
geopend
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
MAANDAG 24 JUNI 1968
Huidig bestuur
blijft zitten
Somber verschiet in Frankrijk
TjE eerste ronde van de Franse ver
kiezingen is een zo duidelijke zege
voor De Gaulle geworden, dat de tweede
ronde volgende week niet anders
dan een bevestiging van deze zege kan
worden. De verkiezingspropaganda van
„vrees aanjagen" en van zwart-wit-
voorstellingen heelt klaarblijkelijk het
beoogde succes opgeleverd. Dit is dan ook
de ietwat kwalijke zijde van de gang
van zaken. In plaats van met een goed
gefundeerd programma de kiezers tot
zich te trekken, stelde de oude generaal
zijn kiezers voor de imaginaire keuze:
orde of chaos, democratie of rode dicta
tuur. Zowel de vrees van de meer con
servatief ingestelde Fransman voor oen
volksfront als het onvermogen van de
middengroepen om tot behoorlijke sa
menwerking te komen, speelden hem ge
ducht in de kaart.
Het is niet waarschijnlijk dat n
Frankrijk de moeilijkheden van de baan
zijn. Voorlopig zal het, met de vakanties
in zicht, ongetwijfeld wel rustig blijven,
maar als straks het universitaire jaar
begint, zal, even ongetwijfeld, de onrust
weer van voren af aan beginnen. De
extremistische studentengroeperingen
zullen zich dan nog zeer wel herinne
ren, dat zij, funderend als startmotor,
liet gaullistische regime aan de rand van
de ondergang brachten. Zij zullen zich
ook nog herinneren dat zij de arbeiders
en masse met zich mee kregen. Zozeer
dat de vakverenigingen heel hard moes
ten hollen om de ontwikkelingen bij te
houden. Mendès France heeft al voor
deze ontwikkeling gewaarschuwd. Het
verschiet blijft somber in Frankrijk.
55-
Laatste programma
van Amerikaanse
studenten
Het vijfde programma, dat de Ame
rikaanse studentengroep uit San Fran
cisco in het Holland Festival brengt,
toont twee zaken heel duidelijk aan: de
theaterafdeling van de Southern Califor
nia University beschikt over voortref
felijke zangpedagogen: daarnaast is de
creativiteit van de studenten op het
punt van voorstellingen buiten het ge
ijkte genre veel en veel groter dan die j dat de studenten er volledig in kun-
hun ..teacher*", de artistieke
ders van de toneelgroep. Dat bleek uit
de voorstelling van twee korte satirische
stukken: „Gallantry en „Feiffers Peo
ple", die ik zaterdagavond in Amster
dam zag. en die mij enigszins verzoen
den met liet feit dat deze groep optreedt
in het Holland Festival, ook al ontgaat
mij nog steeds de noodzakelijkheid daar-
woording deed komen van de artistieke
leiding en niet van de studenten zelf.
„Feiffers People" is een flitsend pro
gramma, waarin de catoons van Jules
Feiffer, die in Nederland gepubliceerd
worden door 't weekblad Vrij Nederland,
vrijwel geheel intact gelaten, op het to
neel komen. Dat betekent dat er een
reeks scenetjes ontstaat, steeds met een
sterke pointe eindigend, waarin gefrus-
teerde, belaagde en tragische Amerika
nen het moeilijk hebben met sex, liefde,
reclame, commercie, politiek, het leger
stripverhalen enzovoorts.
Het programma is zo samengesteld.
Hoe dan ook, „Feiffers People" bleek
een geweldige voorstelling, waarvoor de
studenten zich zelf geheel verantwoor
delijk stelden. Zij hadden zelf uit de
scherpe cartoons van de Amerikaan Ju
les Feiffer dit programma van een klein
uur samengesteld, ze hadden zelf voor
liedjes en muziek gezorgd, en de zaak
zelf geregisseerd. Na de eerdere voor
stellingen van experimenteel werk en
moderne stukken, die geëigend zijn voor
studenten, bleek men hier opeens voor
de dag te komen met een zeer gaaf op
gebouwd en afgewerkt geheel, dag te
komen met een zeer gaaf opgebouwd en
afgewerkt geheel, da,t de tekprtkomingen
en slordigheden van al die vorige voor
stellingen (als „Le Éoeuf sur Te Toit" en
„Dealey Plaza") geheel voor verant-
(Vervolg uan de voorpagina)
Cohn Bendit nielp via Salan mee De
Gaulle aan de macht. Dat zal de rood
harige student waarschijnlijk nooit heb
ben bevroed. En verder kon het gaullis-
me rekenen op de etoun van alle pouja-
disten. Poujade, meer een halve dan een
hele faclst, gaf ditmaal het parool uit:
„Waarom zou ik mijzelf kandidaat stel
len als De Gaulle er is en voor ons
zorgt?"
Dat Mendès France volgende week
zondag in Grenoble in herstemming
komt is voor een deel te wijten aan dit
nog altijd latente antl-semitisme in
Frankrijk. Of Mendes France tot een
der knapstekoppen van Frankrijk be
hoort, dat doet er weinig toe, maar hij
is jood.
Onder deze angst voor het communis
me hebben de socialistische federatie en
het katholieke centrum belde geleden.
Voor bedde partijen is het uitermate Net als verleden jaar stelde ook gis-
pijnlijk, dat terwijl van de 29 gaullisti- teren in de volle Kon. Schouwburg Alvin
sche ministers er in eerste aanloop on- Ailey's eerste dansprogramma teleur,
middellijk 21 werden gekozen, de socia-
slagen de Feiffermannetjes
-vrouwtjes heel precies te karakterise
ren en typeren. Er zijn wat dit betreftslag
enkele aangename verrassingen, die men
niet meer durfde te verwachten, na de
andere programma's van de groep. Het
meisje, dat steeds een dans gaat doen,
die wordt opgedragen aan bijvoorbeeld
de lente of het jaar 1968, is werkelijk
voortreffelijk in dit egnre; tot nu toe
zag men haar slechts éénmaal in een
zeer ondergeschikt rolletje. De jongeman
die Bernard speelt, een zeer gefrus
treerde persoonlijkheid die steeds terug
keert, doet niet voor haar onder. Het
grote plezier waarmee dit programma
wordt gebracht, werkt zeer aanstekelijk.
Voor de pauze wordt „Gallantry"
vertoond, een satirische opera over het
Amerikaanse televisiewezen, die vrij
oppervlakkig is en waarvan de voorstel
ling ook beslist niet gaaf is, omdat de
mogelijkheden die het gevalletje biedt
bij lange na niet zijn uitgebuit en om
dat de reeds herhaaldelijk gesignaleerde
slordigheid van de rege»* weer te con
stateren was. Maar enf»^.mensen, die
toch qua stemmogelijkheden niet bijzon
der begaafd leken, zongen hier zo ge
schoold en zo voortreffelijk, dat men voor
deze vocale prestatie veel bewondering
kon hebben, die dan uitmondt in respect
voor de zangpedagogen aan het instituut
waar deze groep vandaan komt.
de
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM. De 22ste juni
1968 zal in de annalen van de
V.P.R.O. geboekstaafd blijven als
de dag waarop de meest tumul-
teuze algemene ledenvergadering
werd gehouden in de historie van
deze kleine omroep. De Hilver-
sumse Expohal bleek af en toe
welhaast te klein om alle emoties,
grieven, voorstellen en kritiek te
bevatten, die de circa 800 leden
spuiden tegen het op een speciaal
podium gezeten bestuur. Maar de
presidente van deze af en toe meer
op een Poolse landdag lijkende
bijeenkomst, vice-voorzitster drs.
A. Went, wist van geen wijken en
laveerde gedurende zes uren door
golven van emoties, die soms los
braken als er niet precies gebeurde
wat de leden zich hadden voorge
steld, het bestuurssohip „in een
veilige haven".
Aan het einde van deze hartstochte
lijke uitingen van meeleven of afkeuring
op de niet ophoudende stroom van moties
en ordevoorstellen, kreeg de V.P.R.O.-
leiding toch zijn zin en zag de waar
nemend-voorzitter dr. K. Roessingh zich
met 273 stemmen voor, 51 stemmen
tegen en 171 ongeldig verklaarde stem
men gekozen tot voorzitter. Maar voor
was, had er zich in die slijtage-
eel afgespeeld, dat sombere
meenden het einde van de
V.P.R.O. te kunnen voorspellen.
NEDERLAND
(STER-
reclameuitzendingen
18.55. 19.03, 19.56
20.16)
NTS:
18.50 uur:
Barend de Beer
19.00 uur:
Nieuws in het kort
CVK/IKOR:
19.06 uur:
Kenmerk,
informatierubriek
AVRO:
19.31 uur:
Sportpanorama
NTS:
20.00 uur:
Journaal
AVRO:
20.20 uur:
Televizier,
actualiteitenrubriek
20.50 uur:
De High Chaparral,
21.40 uur:
Aretha Franklin in
Amsterdam, reportage
HV:
22.25 uur:
Mensen in alle ernst
NTS:
22.40 uur:
Tweede journaal
NEDERLAND II
(STER-
reclameuitzendingcn om
18.55 en 20.16)
NTS:
18.50 uur:
Barend de Beer
Nieuws in het kort
NCRV:
19.03 uur:
Het leven begint bij
honderd, tv-serie
19.28 uur:
Studio thuis
NTS:
20.00 uur:
Journaal
NCRV:
20.20 uur:
Politiemuseum, tv-serie
21.35 uur:
Storm over India,
gesprek
22.20 uur:
Het Christelijk Jeugd-
NTS:
22.25 uur:
Tweede journaal
De met aangegeven programma's zijn kleurentelevisieprogramma's
HILVERSUM I
NRU:
20.15—22.00 uur:
Holland Festival 1968.
22.55—23.55 uur:
Metro's Midnight
Music
NCRV:
20.00—22.00 uur:
Muziek, muziek, muziek
23.30—23.55 uur:
Radionieuwsdienst
HILVERSUM I:
7.00, 8.00, 11.00, 13.00.
16.00, 18.00, 19.30, 22.30,
23.55
HILVERSUM II:
7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 12.30,
18.30, 22.30, 23.55
HILVERSUM III:
Elk heel uur vanaf 9.00
RADIOPROGRAMMA
j,-. Sportrevue. 13.01
ningen te zien (in de Kurzaal). Vi
zeven stukken, die in -totaal gebracht
worden, zijn „Feiffers People", „Krapp's
Last Tape" en „The Zoo Story" om uit
eenlopende redenen een bezoek ten vol-
Moeders wil is wet
De presidente begon kordaat met een
aantal regels voor spreektijd: gebruik
van de microfoon en een tafelbel, om
de wijdlopige sprekers de mond te
snoeren, bekend te maken, zodat er al
meteen geroepen werd „moeders wil is
wet". De Amsterdamse oppositiegroep
onder leiding van Frans de Smid ver
klaarde het huidige bestuur volmaakt
ongeschikt voor de leiding van een ver
nieuwde VPRO. In een motie werd
voorgesteld dat mandaat van het zit
tende bestuur te beëindigen en een inte-
rimbestuur te benoemen bestaande
uit ds. H. Diekerhoff te Eindhoven, T.
Flothuis, Noordwijkerhout, prof. dr.
J. de Graaf De Bilt, drs. J. Gruyters
Amsterdam en P. Reckman te Odijk.
Dit interimbestuur zou per 7 septem
ber a.s een buitengewone algemene
vergadering dienen uit te schrijven
ter verkiezing van een nieuw bestuur.
De heer Scheepers uit Naaldwijk sprak
waarderend over de huidige VPRO-top.
Maar had geen behoefte aan satirische
programma's, die hij voor de VPRO
„levensgevaarlijk" vond.
De heer Hovinga uit Den Haag was te
gen behandeling van de motie-De
Smid bij 'n agendapunt waarbij over 't
jaarverslag 1967 moest worden gespro
ken. Ondertussen werd op een der mu
ren van de Expohal een affiche van de
listische en centrum top-figuren in her
stemming koenen. Ondermeer Gaston
Defferre, Guy Mollet, zelfs Mitterrand,
Duhamel en Lecanuet,
Voorsprong
De herstemmingen zondag kunnen de
gaulistische overwinning afremmen,
maar dat neemt niet weg, dat de gaul
listen de tweede verkiezingsweek met
een belangrijke voorsprong Ingaan. Dat
zij in de nieuwe Kamer met een grotere
meerderheid terugkomen staat vrij vast.
Het conservatieve element bij de hoog
leraren in de diverse universiteiten z.il
zich aangemoedigd voelen en datzelfde
geldt voor de Franse werkegevers. als
in het najaar de arbeiders nieuwe loon
eisen zullen stellen bjj toenemende duur
te of devaluatie.
Tegenover een verenigd gaullisme testdemonstraties
onder De Gaulle staat een verdeelde op- de veroomir—
positie zonder prominente leiders, die toonstelling
tien jaar long ongebruikt hebben laten
voorbijgaan om het onderling eens te
worden. Tegenover een verenigd verbond
van Franse werkgevers staan diverse
vakcentralen en bonden die elkaar op
leven en dood beconcurreren.
Dit Amerikaans Danstheater bracht
vijftal werken, knap gearrangeerd en
ijzersierk gedanst, maar choreografisch
weinigzeggend.
Geen concessies
De oppositie troost zich nu met het
gaullistische percentoge van 44 en zegt,
dat in dit percentage ook de conserva
tieve democraten van Giscard d'Estaing
begrepen zijn. Met andere woorden, dat
De Gauile alléén geen meerderheid heeft.
Dit moge waar zfln. maar Giscard d'
Betaing zal het ,ook al is hij sterker ge
worden, wél uit *tjn hoofd laten om on
der de huidige omstandigheden een cri
sis te forceren. Of hjj wil of niet, voor
lopig zal hfj achter De Gaulle en Pom
pidou moeten aanlopen. De Gaulle en
Pompidou zitten hoog te paard. Enige
concessies van hen aan de oppositie,
zelfs aan de oppositie van het katholieke
centrum ie van hem niet te venvachten.
VENETIë (Rtr-AFP) De 34ste Biën
nale van Venetië heeft ondanks de pro-
lemonstraties van studenten tegen
ercommercialisering van de ten
en het weglopen van deel-
kunstenaars. gisteren ztjn
poorten geopend voor het publiek. Zater-
is de Biennale officieel geopend,
onder toelating van het publiek,
daar de autoriteiten kennelijk betogin-
Tijdens de drie dagen van onofficiële
opening kwam het tot felle botsingen
tussen studenten en kunstenaars die pro
testeerden tegen de „Bourgeols-aanpak"
van Je tentoonstelling, waarvan ook on-
schuldigde toeristen op het San Marco-
plein het slachtoffer werden Voorts wer
den oij wijze van protest het Canal
Grande groen geverfd en hakenkruisen
geschilderd op het Westduitse paviljoen.
Meer dan 20 schilders hebben hun
werken van de Biennale teruggetrokken,
terwijl andere hun werken beplakten
met opschriften als „Weg met de poli
tie" en „Geweld doodt de cultuur".
De paviljoens van België en Zweden
zijn gesloten, evenals het Franse hoofd
paviljoen en de tentoonstellingen van de
Franse kunstenaars Jean Dewasne,
Piotr Kowalski en Nicolas Choffer.
De prijstoekenning is uitgesteld; er is
nog steeds geen jury. Men hoopt dat er
nog prijzen kunnen worden gegeven
vóór de 'Biennale op 20 oktober sluit.
cata een plezierig openingsnumer is,
blijkbaar op de wat hardere toer gaan.
Zijn gemoedelijke en verleidelijke fol
klore verandert al dansend in fel uitge
beeld racisme met woedende gevechten,
stenen door de ramen van de negerkerk
en mishandeling over en weer. Maar
Beatty. die van de religieuze extase iets
heel aannemelijks maakte, hield zijn ma
teriaal niet meer in de hand. Zo'n blues
fragment stak er bovenuit, maar vlak
daarop leek de ladderacrobatiek van de
bruine Nurejew. die hier Miguel Godreau
heet, weer te veel op slerturnen. Bo
vendien zijn de geluidsbanden, waarme
de Ailey naar ons land is gekomen, op
de slagwerkgedeelten na tamelijk ver
sleten. Verkoopbaar is de bont gekleur
de presentatie echter altijd, maar
dat is het betere revuewerk ook.
Theatereffecten die niet in de dans-
waarden zijn verdisconteerd, blijven ar
tistiek leeg en dat is bij dit Amerikaans
Danstheater, dat zijn eerste program
ma voor Europees huiselijk gebruik mo
delled de. te vaak het geval.
Typerend was, dat Ailey's glansnum
mer, de spiritualsuite Revelations, ook
nu weer de diepste indruk maakte door
de inspirerende melodische aanzet, ont
wapenende menselijkheid en primitieve
belijdenis. De danssolo van Consuelo At
las Journey van Joyce Trisier op zon-
dagsmuziek van Charles Ives bleef in
de witte sluiers en statische bewegingen
hangen. Ook het balletje Icarus van Lu
cas Hoving („Lange Lou" Hovinga uit
Groningen) kwam gisteren niet van de
grond en dat is een kwaad ding bij een
werk dal mikt op demagische extase
van het vliegen.
Voor wie ogen had voor de hoge en
lichte sprongen van de sterdanser Mi
guel Godreau, viel er technisch veel te
genieten. Het was trouwens toch inte
ressant te zien hoe in dit ensemble bal
let blanc en ballet noir ambachtelijk
vaak uitstekend accorderen. De uitvoe
renden zijn ook muzikaal en hun werk
getuigt van sterk ritmisch saamhorig
heidsbesef. Het gevoel voor theater is
zichtbaar aanwezig, maar daarmede
maakt men nog geen goede balletten.
Eén ding was echter fantastisch goed,
n.l. de belichting, die wonderen van sfeer
schiep op het decorloze danstoneel. A.s.
donderdag komt Ailey's tweede program
ma in Den Haag.
D-y.
Hoeplaraedewerkers opgehangen met
de titel „Dit was Hoepla, goeden
avond", die veel bekijks trok. Daarop
reageerde de heer Hoek met de op
merking, dat de VPRO de klappen
krijgt en te schande staat door
groep onruststokers die er niet in thuis
horen. Hij adviseerde hen op te hoe
pelenDaarop diende de heer Dui
vers een motie in, waarin hij van tor
en medewerkers een sterkere gebon
denheid met het vrijzinnig protestan
tisme eiste. Niemand mag meer al:
medewerker worden aangenomen, ten
zij hij verklaart dat hij deze levensbe
schouwing steunt.
De heer Steinz vond deze lachwek
kende bijeenkomst symptomatisch vooi
de huidige zwakke beleidslijn. Ander
zijds was hij bang dat indien het be
stuur verdwijnt er zeker 30.000 leden
zouden bedanken, hetgeen het einde
van de VPRO zou betekenen.
Teevee als koekoeksei
..Het schip van de VPRO bevindt zich
in vliegende storm en we moeten per
helikopter een nieuwe bemanning drop
pen", meende de heer Sangers. Hij
verzocht het bestuur nu eens in goed
teamverband een besluitvaardig be
leid te voeren tot de nieuwe bestuurs
verkiezing in het najaar. Televisieso
cioloog dr. P. Hofstede plaatste enige
kanttekeningen bij deze gemaakte op
merkingen en zei dat de VPRO een
typische radio-omroep was gebleven.
De t.v. was als 'n koekoeksei in de tui
nen van de VPRO-villa's in Hilversum
terecht gekomen. Het gestoei met de
t.v. was overgedragen aan „ongedoop
te huurlingen", waarbij hij een uitzon
dering maakte voor pater Jelsma. Vol
gens de onderzoekingen zou zijn geble
ken. dat de VPRO vooral de buitenker
kelijken en socialisten aanspreekt. Dr.
Oosters sprak over een generatiecon
flict bij deze omroep .Maar een be-
stuursverjonging mocht volgens hem
niet uitlopen in infantilisme. Onder ge
loei en protestgeroep wilde de heer
Verhagen onderscheid maken tussen
echte VPRO-leden en gastleden. De
emoties laaiden steeds hoger op en na
enige korte schorsingen besloot het be
stuur om alle ingediende moties ter be
spreking aan de vergadering voor te
leggen.
Moties van tafel
De presidente wees de aanwezigen er
op, dat zij bij ondersteuning van de
motie-De Smid onreglementair /.ouden
handelen, 't Bestuur kan statutair niet
door de ledenvergadering worden weg
gestemd. De motie-De Smid werd ver
volgens verworpen met 249 stemmen
voor en 506 tegen. De motie-Steinz om
Rotterdam kreeg
beeld Speenhof
ROTTERDAM (ANP Cabaretier
Alex Kaas heeft zaterdagmiddag op het
pleinfje voor het cabaret van Tom Man-
ders te Rotterdam een standbeeld ont
huld van de dichter-zanger Koos Speen
hof. Het beeld. 1.50 hoog op een sokkel
van 1 meter, is door de Rotterdamse
Kunststichting aan Tom Mandeis ter
beschikking gesteld uit dank voor zijn
bijdrage aan het Rotterdamse uitgaans
leven Hot was zaterdag precies een
jaar geleden dat „Dorus" zijn cabaret
in Rotterdam begon. Met zijn program
ma's „Bij Dorus op schoot" en „Dorus
en de jonge tien" is hij een vaste
plaats gaan innemen in het Rotterdam
se uitgaansleven.
„Speenhof (in 1869 in Rotterdam ge
boren) is historie geworden. Zijn liedjes
worden niet meer gezongen. Maar in
zijn tiid was hij onvoorstelbaar popu
lair als Tom Manders nu", zei Alex de
Haas tot de door blaasmuziek naar het
cabaret van Tom Manders gelokte Rot
terdammers.
De betekenis van Speenhof, aldus Alex
de Haas, was dat hij voor 't eerst 't eigen
Nederlandse amusementslied bracht. Hij
was ook de eerste die de gewone Ne
derlandse taal op het toneel durfde te
brengen, door eenvoudig liedjes te zin
gen over „Je billen komen er deur" en
in zijn liedjes ook „kak-madams" ten to
nele te voeren.
Het beeld van Speenhof is gemaakt
door de beeldhouwster
Blok.
De manhaftige voorzitster van de
VPRO-vergaderingf mevrouw Went
(voorgrond) in gesprek met twee
opposanten, de heren Gruyters
(links) en Diekerhof (rechts).
de vijf personen genoemd in de motie-
De Smid in het huidige VPRO-bestuur
op te nemen, werd eerst niet in stem
ming gebracht aangezien ze onregle
mentair was, omdat het bestuur niet
zomaar met vijf personen kon worden
uitgebreid. Toen drongen honderden le
den fel protesterend naar het podium
op. De heer Laurens ten Cate suste de
gemoederen. De heer Bonnebakker
stelde toen voor om de 5 leden va
groep-Diekerhoff toe te laten tot alle
vergaderingen van hoofd- en dagelijks
bestuur. Dit voorstel werd evenmin
door het bestuur aanvaardbaar geacht.
Er ontstonden steeds weer nieuwe com
plicaties totdat de motie-Steinz in stem
ming kwam en met 351 stemmen voor
en 371 tegen werd verworpen. De
tie-Dulvers tot een grotere gebonden
heid van bestuur en personeel met het
vrijzinig protestantisme verkreeg
slechts 89 stemmen voor en de t
grote meerderheid verwierp dit
stel. Inmiddels verdwenen de leden met
tientallen uit de Expohal vanwege het
vergevorderde uur. De motie
professor Van Esveld om de vijf leden
van de groep-Diekerhoff in de beraads-
commissie op te nemen werd aangeno
men met 474 tegen 116 stemmen. Daar
op verklaarde de groep-Diekerhoff geen
prijs te stellen op een plaats in de be-
raadscommissie.
Dominee te laat
ands Kamerorkest ei
mzlek. (In de pauze:
i - grote spelers: de
U.- Prix Italia: De gebr
,or opera van Zbynek Vc
NRU: 20.05 1500 IJ
illand Festival
Cimarosa (opn).
lo (De lichtgelovige), opera
n solisten: klas-
.00 De zingende
Radio Kamerorkest
bougie: gevarieerd platenpi
automobilisten. 17.55 S.O.S.-t
HILVERSUM II (298 m) NCRV: 7.00
Nieuws. 7.10 Het levende woord. 7.15 Stereo:
muziek. 7.30 Nieuws,
tualiteiten. 7.45 Stereo. Londens Sym-
latje.
18*45 Actuaiitelte
ible (opn)oud
liederen. 5
snklng.
klassieke en r
ziekprogramma. 22.00 L
niek over boeken, schrlj'
Nieuws. 22.40 Avondover
reo: Planorecital: klassieke
23.30 Jazzmuziek, 23.55—24.00 Nieuv
BRUSSEL NED (324 m) 18.00
18.03 Voor de soldaten. 18.28 Paarc
slagen. 18.30 Lichte muziek, 18.45
nlek. 18.52 Taalwenken. 18.55 Gra
g| Nieuws, weerbericht
ikantietips. 8.45 Voor de huis-
ïreo: Pianorecital: klassieke
Schoolradio. 10.00 Theologische
ia! ensemble
etherleergang. 10.35 Instrumen
(opn): moderne en klassieke muziek. 11.00
Nieuws. 11.02 Voor de zieken. 11.55 S.O.S.-
berichten. KRO: 12.00 Van twaalf tot twee:
10 gevarieerd programma. (12.22 Wij van het
land; 12.28 Mededelingen voor land- en tuin-
14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: muzikaai
middagmagazine. (16.00-16.02 Nieuws).
jrlichtlng:
uit de Neder-
de klndi
HILVERSUM III (240 l
kroniek. 19.40 Lichte orkestmuziek. 19.45 Mis- VARA:
»n FM-kanalen)
.02 Plaatjes voor de
.00 ^Nieuws. 11.03 Pop-
gevarieerd platenprogramma. (14.00
HILVERSUM I (402 m) A'
Nieuws. 7.10 Ochtendgymnastiek.
reo: Lichte grammofoonmuzlek. VPRO: 7.54 uitzending.
dag. AVRO: 8.00 Nieuws. 7.10 Ochtend- BRUSSEL NED (324
astiek. - -
12.03 Lichte muziek.
telingen.
'erzicht en SOS-be-
Lichte grammofoonmuzlek.
groenteman). 8.50 Morgenwijding. NRU:
Uitgebreide reportage. 9.35 Waterstai
9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en R
sance (gr). AVRO: 10.00 Voor de kl<
10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02 Beursberichten.
Nieuws). 11.55 Beursberichten. 12.00 Finse re luisteraars. 17.00 Nieu-
kinderliedjes (opn). 12.26 Mededelingen voor mededelingen. 17.15 Jazzi
Nieuws, weerbericht en beursberichten, i
Tafelmuziek. 14.00 Nieuws. 14.03 Musi
fragmenten. 14.45 Lichte orkestmuziek. 1
15.03 Zang.p 16.00 Nieuws.
Vervolgens werden het financieel ver
slag 1967 en de begroting 1968 zonder
discussie aangenomen. Bij de verkie
zing van een nieuwe voorzitter, werd
meegedeeld, dat de kandidatuur van
ds. Diekerhoff te laat was binnengeko
men. Het bestuur had een voordracht
opgemaakt van twee kandidaten dr. K.
Roessingh en mevr. drs. A. Went-De
Vreng. Uiteindelijk werd dr. Roes
singh met 273 stemmen gekozen, ter
wijl mevrouw Went 51 stemmen op
zich kreeg. Er werden 171 ongeldige
stemmen uitgebracht. Na zes uur onaf
gebroken discussiëren, kwam er 'n ein
de aan deze rumoerige vergadering.
VANAVOND VIA NED. I
Aretha Franklin:
Queen of Soul
Sinds Aretha Franklin Amerika's
belangrijkste rhythm and bluesarties-
te van dit ogenblik het platenko
pend miljoenenpubliek op haar weer
galoze talent opmerkzaam maakte met
nummers als „Respect". „Chain of
I fools", „A naturel woman", „I never
I loved a man the way I love you" en
..Since you've been gone", noemt men
haar allerwege „Lady Soul". Een ere-1
titel, waarop geen enkele andere zan- j
geres uit haar genre meer recht heeft.
Haar sterk ontwikkelde stemgeluid
nu eens sonor-diep, dan weer ontroe
rend ijl ondersteunt zij instrumen-
taal door een heerlijk „bluesy" piano- I
spel
Op 28 april jl. was de Queen of
Soul" even in Nederland, waar zij te
gen uitzonderlijk hoge gage een twee
tal concerten gaf in Rotterdam en
Amsterdam. Was men in Rotterdam
niet onverdeeld enthousiast deels
door de slechte geluidsafwerking, deels
door hel feit dat haar vaste begelei
dingsgroepje „The Sweet Inspirations"
verstek had laten gaan en vervangen
werd door een lief, maar vocaal niet
zó sterk, haastig bijeenvergaard trio-
tje in Amsterdam brak een bijzon
der geestdriftig publick het Concertge
bouw haast af. Bij dit laatste optreden
was een cameraploeg van produktie-
promotiemaatschappi j „Red Bullet"
aanwezig, die met de vriendelijke toe
stemming van het organisatiebureau
Paul Acket alles op de film vastlegde.
De AVRO-RTN zendt deze „Live"-op-
name vanuit Amsterdams „soultem-
pel", het Concertgebouw, vanavond1
via Nederland I uit. De filmregie wasj
in handen van Bob Rooyens, het ge-
luid werd verzorgd door Fred Heeyen I
en de GTB-technici.
Het rommelt geducht binnen de VPRO,
de omroep, die ooit is opgezet om een
bepaalde groep protestantse radioluiste
raars te bedienen en nu al jaren zoekt
naar een eigen gezicht en wil dit vin
den door onder meer het brengen var
experimentele en sontroversiële pro
gramma's. H(j is daardoor wat ver
vreemd van de oude achterban, werd
geliefd in wat men „progressieve krin
gen" pleegt te noemen, maar verloor
bij elke controverse tal van leden. Zo
dat hfj nu in feite alleen maar bestaat
bü de gratie van de steeds dreigende
ondergang, die steeds weer wat sym
pathie losslaat voor wat in gebruike
lijk Nederlands de „underdog" heet.
Hij zit thans in een vreemde positie;
zo ongeveer links van links met de
gelijkheid dat een van de volgende
paleisrevoluties (de naam van liberaal
Vonhoff is al Ms mogelijk voorzitter
gevallen) er van de ene dag op de an
dere een uiterst rechtse omroep van
zal maken. Dat het zover nog niet is,
konden we zaterdag zien in 'n repor
tage van de turbulente ledenvergade
ring, waarin frank en vrij getoond
werd hoeveel kritiek er op de huidige
Die reportage liet ook zien. hoe wankel
de VPRO-statuten deze omroep doen
staan. Men kan voor vjjf gulden sym
pathiserend (niet-gidslezend, maar wel
stemgerechtigd) lid worden. Er waren
in Hilversum 800 leden aanwezig. Con
clusie: de VPRO is te koop voor elke
groepering of politieke party, die er
pakweg vierduizend gulden tegenaan
wil gooien. Het kan bij wijze van spre
ken dit najaar al gebeuren!
De VPRO toonde zich zaterdag ove
rigens op zijn best, waar hij nóch ex
perimenteel, nóch controversieel was.
„Ja nee geen mening" had één ruim-
behandeld onderwerp: medezeggen
schap van studenten in het bestuur
van de universiteit. Discussianten wa
ren prof. I. A. Diepenhorst en student
Peter Cohen, die blijkens zijn slordige
verschijning weinig égards voor de
kijkers leek te hebben. Dat prof. Die
penhorsts betoog tot een flinke om
zwaai in de meningen leidde, lag voor
de hand Hij is meer ervaren, meer
(Nederland I, 21.40 uur)
Het festival d'Avignon, directie Jean
Villar (toneel, ballet, concerten, films),
stelt enige plaatsen beschikbaar voor
jonge Nederlanders (18-25 jaar), die
willen deelnemen aan de Rencon'res
Internationales des jeunes. Data naar
keuze: 1724 juli of 27 juli3 augus
tus of 613 augustus. Voldoende ken
nis van de Franse taal is noodzakelijk.
Inlichtingen verstrekt de Service Cul-
turel van de Franse ambassade. Mu
seumplein 11, 'Amsterdam.
intelligent en zijn verschijning wekte
meer gezag. Maar aan de heer Cohen
komt de eer toe, duidelijk te hebben
gemaakt, wat de studenten tot hun
verzetshouding beweegt. Ook als men
het met zijn argumenten niet eens was,
maakten zij toch de indruk, dat er
rekening mee gehouden moest worden.
Een der betere afleveringen van „Ja
nee geen mening"!
Ook het oude VPRO-kasstuk „De oude
draaidoos" mocht er zjjn. Simon van
Collem had een plezierig gesprek inet
Bob Hope. gelardeerd met louter-
plezierige filmfragmenten. Jammer dat
Simon achteraf wat zuur deed over
Bob. Je kan natuurlijk zeggen: „Bob
Hope is een grandioos humorist waar
het speciale woordgrapjes betreft, zvjn
acteertalent komt op de tweede plaats'.
Simon zei: „Bob Hope is een armzalig
acteur, die het helemaal moet hebben
van spitse dialoogteksten. Een criti
cus kan gelijk hebben en tóch de plank
oneerlijk misslaan.
Van de NCRV zagen we zaterdag al
leen „Tot aan het laatste dorp", een
belangwekkende film over Suriname
en het werk dat daar door de zending
gedaan wordt. Peter Creutzberg lever
de soms heel fraai camerawerk, zelfs
in scenes, die kennelijk geënsceneerd
Carcl Brons is Je muziekman van
VARA-radio. Vandaar dat deze omroep
gisteravond een Signalement aan hem
wijdde ter gelegenheid van het feit. dat
hij de Schnittgerprijs 1968 won. We
vonden dit programma beneden de
maat van Signalement en van regis
seur Henk de By. Executant van het
prijswinnend werk. Charles de Wolff,
zei ervan, dat de kwaliteit speciaal be
rustte op de mogelijkheid van dit orgel
in déze kerkruimte. Van dat ruimelijk
effect bleef in de huiskamer maar wei
nig over. Van de speciale kwaliteiten
van het Zwollense Schnitlgerorgel werd
niets verteld.
Naar onze smaak had juist dèar een
kijkwaardig programma in gezeten, dat
het werk van Brons óók meer recht
zou hebben gedaan. Strawinsky's Psal
mensymfonie. die vooraf werd uitge
zonden, leverde nauwelijks iets kijk-
waardigs op en had dus kunnen ver
vallen. Ook al omdat de kijkers niet
het programma-met-tekst werd toege
reikt, waarover de concertbezoekers
uiteraard wél konden beschikken.
Bü de TROS gisteren: „40 jaar lucht
vaart". In zijn inleiding, zó overgeno
men uit een plichtmatig encyclopedisch
overzicht. Maar soms büzonder aardig
in het vervolg, waarin KLM-veteraan
Koos Abspoel herinneringen ophaalde.
Lex Goudsmit zong musicalteksten, die
niet verder werden aangeduid. Aardig
was. dat bü. voorafgaand aan zün
Anatevkatopper „Als ik nou eens rijk
was" de primeur gaf van een (nog on
vertaalde) song uit de musical „De
man van La Mancha", waarin hy, naast
Gnus Hermus. zijn volgende musical-
succes hoopt te gaan vieren.
yg.