LESZEK KOLAKOWSKI halsbrekende ritten in san frandsco rebel in Warschau CABLECAR: DUIVELS GENOEGEN INTELLECT TEGENOVER HET DOGMA In 1956 Gomoelka In het zadel hebben geholpen. Het zijn de marxistische in tellectuelen geweest die met hun re bellie tegen het stalinisme de ..Poolse oktober" tot stand hebben gebracht. Diezelfde intellectuelen worden nu het slachtoffer, zoals bijvoorbeeld de nau welijks veertigjarige hoogleraar ln de wijsbegeerte Leszek Kolakowskl. die anderhalf Jaar geleden al uit de partij werd gestoten en twee maanden gele den zijn leerstoel aan de universiteit van Warschau moest opgeven. Kolakowskl Is waarschijnlijk wel de meest opmerkelijke marxistische den ker die er bestaat. Hij leeft niet alleen geografisch, maar ook wijsgerig en psy chologisch op de grens tussen oost en west. Hij is katholiek van geboorte, kreeg zijn middelbare schoolopleiding bij de paters dominicanen en werd tij dens de tweede wereldoorlog „tot bet marxisme bekeerd". HIJ studeerde onder meer in Amsterdam en Parijs. Non-conformist Kolakowskl ls een non-conformist en ais zodanig is het begrijpelijk dat htj de studenten van Warschau voor zich heeft kunnen winnen. In Weet-BerltJn. Amsterdam of Madrid zou hij bij de studenten ook een gretig gehoor ge vonden hebben. Zo deed Kolakowskl bijvoorbeeld nog voor de „Poolse oktober" was aange broken, in september 1956 een frontale aanval op het establishment van het communisme en de politiek ln Polen. Hij schreef onder meer: ..Het feit dat marxisme tot een fetisj is geworden, dat het gedegradeerd ls tot de rol van een conventioneel apologetisch orna ment dat slechts een plaats heeft aan de facade van de maatschappij, heeft bewerkt dat het zich van het bloed van het Intellectuele leven verandert ln het vergif eiwan. Tenslotte kan men ook met een precisielnstrument koppensnel len. Voor de ontwikkeling van het theo- retische arsenaal van het politieke be drijf heeft men geen behoefte aan „nieuwe formuleringen" die men van buiten moet leren, maar aan een objec tieve en technisch hoogstaande analyse van de nieuwe en de oude sociale ver schijnselen. Men heeft daarvoor ver trouwen nodig in de zelfkennis van de vertegenwoordigers van de wetenschap pen en in het sociallstlsche bewustzijn van de Intelligentsia, zonder wie het onmogelijk is de mythologie uit het geestelijk leven te verbannen, het pri mitivisme en de achterlijkheid uit de cultuur, de blindheid en de lichtzinnig heid uit de politiek, het bijgeloof uit liet zedelijk leven en ieder soort achter lijkheid uit het menselijk leven". In de oren van Gomoelka klonk dit in 1956 als een nieuw program hij deed tenminste alsof. Nu, twaaf Jaar later, beschouwt de vermoeide Poolse leider dergelijke woorden als een direc te aanval op zijn beleid en hij volgt nu een beproefde stalinistische methode (waar hij nota bene zelf zo onder ge leden heeft).: Kolakowskl wordt het zwijgen opgelegd. De geesten die Kolakowskl opgeroe pen heeft kunnen door de partijleiders echter niet meer bezworen worden. De Poolse studenten hebben zelfstandig leren denken, zij Juichen Kolakowskl toe omdat hij hun leermeester ls ge- Kolakowskl vertoont een zekere ver wantschap met Sartre en Simone de Beau voir, niet alleen ln zoverre hij evenals zij studenten weet te boelen door zich te verzetten tegen de geves tigde orde. maar ook door zijn methode van schrijven en spreken. Ook Kolakowskl kan bijten, satirisch en Iro nisch zijn, zowel ln zijn essays als ln zijn toespraken en verhalen. Hij ls een literaire rebel twee recente uitgaven van zijn werken ln het Nederlands be vestigen dat: „De Mens zondér Alter natief' en „De Hemelsleutel", belde uitgegeven door Moussault ln Amster dam. In belde boeken valt Kolakowskl de door dogma's Ingekapselde levens- en wereldbeschouwingen aan. Hij onder mijnt niet alleen het door hem als verouderd beschouwde dogmatische communisme, maai' ook alle andere ..-ismen", omdat ze allemaal kortslui tingsverschijnselen vertonen. Hij verzet zich tegen het dogma en pleit voor de werkelijkheid van alledag. HIJ wil de gevestigde orde op vreedzame wijze overigens doen verdwijnen of op zijn minst corrigeren. Bij elk antwoord „van boven" heeft hij een nieuwe vraag klaar, hij ls niet tevreden met gepre fabriceerde oplossingen, maar wil de wortels van de problemen aangrijpen. Diepe kloof Het kan nauwelijks verbazing wek ken dat die instelling van Kolakowskl Juist onder de Poolse studenten een groot enthousiasme heeft losgeslagen. De Poolse werkelijkheid berust ln hun ogen Immers op een fictie, op dogma tische voorschriften vun de partij, op blindheid van de politieke leiders. Deze rebellie van de geest, ls Ln Polen echter een hachelijke zaak. daar zijn verschillende redenen voor. Allereerst een historische: er bestaat ln Polen een bijzonder diepe kloot tussen intel lectuelen en „het volk". Zo'n kloof be staat ook elders wel, maar ln Polen ls hij fundamenteler en dieper. In de his torie ls telkens gebleken dut de Poolse intellectuelen wel tot een opstand be reid waren, maar het volk hen niet wilde volgen. Belangrijker ls echter het weinig In tel lectuele niveau van de huidige leiders. Dut niveau ls zelfs zo laag, dat er bij de leiders een bijna natuurlijke nrg- waan bestaat ten opzichte van alles wat uit de koker van de Intelligentsia komt. Dit la ln eerste Instantie een sociologisch en geen politiek probleem, Bovendien hebben de Poolse Intel lectuelen een typische neiging tot anar chie: ook dat ls ln de geschiedenis tal loze malen gebleken. Dat Ls ook de tragiek van de huidige rebellie ln Polen: hoezeer men ook hoopt dat de „rebellen" op de (lange) duur toch het pielt zullen winnen, waartoe die over winning kan leiden weet men ln Polen nooit. Filosofie van de nar Kolakowskl, die tot doe rebellie heeft geïnspireerd, kent ook de gevaren er van. Daarom vergelekt b(j zichzelf In een van z|jn essays (in ,De Mens zon der Alternatief") met een nar die rijn wankele standpunten moet verdedigen tegen „de priester", dat wil zeggen tegen de vertegenwoordiger van het establishment. „De priester is de hoeder vun het absolute, hij houdt de eredienst van het definitieve en van de erkende tra ditionele evidenties ln stand. De nar twijfelt aan alle* wat als evident geldt. HU verkeert weliswaar In goed gesel schap, maar hoort er niet toe en zegt de Impertlnentste waarheden." En die filosofie van de nar omschrijft hij aldus. „De filosofie der narren la er een die ln elk tijdperk juist datgene als dubieus ontmaskert wat als onwan kelbaar en onaantastbaar geldt, die Juist ln het zogenaamd onaanvechtbare de innerlijke tegenstrijdigheid ontdekt, die alles hoont wat het gezond verstand vanzelfsprekend acht en die het absur de als Iets redelijks aanziet." Het program van Kolakowskl ls een voudig en misschien Juist daarom niet te verwezenlijken ln Polen: „WIJ spre ken ons uit voor een visie op de wereld, die het perspectief opent dat wij. bij alles wat wij onder de mensen doen en laten, die elementen die üch het moei lijkst met elkaar laten verenigen toch zij het niet zonder moeite met elkaar in overeenstemming zullen brengen: goedheid zonder toegevend heid, moed zonder fanatisme, lntelll gentle zonder vertwijfeling en hoop zonder verblinding." Bevel of doctrine Al voordat de studentenbetogingen ln Warschau en Krakau werden neer geslagen. wist Kolakowskl dat zijn „program" een hachelijke zaak kon zijn ln het huidige Polen. Al enkele Jaren geleden trok hi) uit een van zijn bijbel se verhalen (in „De Hemelsleutel") de conclusie: „Men kan consequent vol gens een bevel handelen of men kan POO eq lont VOiftDt ,.en doctrine hande len. maar niet volgens belde tegelijk Kolakowskl lieeft voor zijn eigen doc trine gekozen, waarin hij evenzeer ge looft als de studenten. De man achter de Poolse revolte moet nu het lot delen van al die andere Poolse revolutionairen uit de geschie denis hij ls door de uutorttelten op een dood spoor greet. Maar zijn den ken. schrijven en spreken is niet tever geefs geweest. In Praag heeft men zijn stem gr noord en de professoren aan de KarelsunlvenJtedt hebben hem uitgeno digd naar Tsjecho-Slowaklje te kooien Vun nog meer belang ls echter, dal ln Polen zelf het zaad van de vrijheid ls gaan ontkiemen. De Ideeën van Kolakowskl hebben wortel geschoten en noch de partij noch de politie zullen de Intellectuelen en studenten kunnen vertilnderen verder te denken. Wellicht ls Polen toch nog niet verloren, al zal het nog lang duren voordat er werkr lijk iets verandert, want de Poolse avant-garde heeft nog steeds geen achterhoede. L. VAN VLYMJBK N.S.V.: Kolakowskl: De Mms zon der A Hematiet. Vert. Johin Winkler l-eszek Kolakowskl: De Hemelsleutel Ver- ZATERDAG 4 MEI 1968 De nar vervuld van twijfels Het voorbeeld van Tsjecho-SlowakUe wordt door Polen niet gevolgd. In het gunstigste geval en dat ls wanneer Gomoelka In het zadel blijft zal er niets veranderen. En als Gomoelka het van de oppositie in de partfj verliest, zal de klok zelfs heel ver worden teruggedraaid. Mocht de huidige minister van Binnenlandse /aken, Moczar. de strijd om de machl winnen, dan zal er van de be faamde „Poolse oktober" nauwelijks nog iets overblUven. Het is echter al te eenvoudig de gebeurtenissen In Polen allemaal le her leiden tot een eenvoudige strUd om de macht. En zelfs het meest huiveringwekkende wat momenteel in Polen aan de dag treedt, de vloedgolf van antisemitisme, is van ondergeschikt belang voor de werkelUke motleven van de onrust, evenals de precaire geografische situatie van dit land: rechts de orthodox-communistische Sovjet-Unie. links de stalinistische D.D.R. Dc directe aanleiding voor de ver scherping van Gomoeika's koers werd gevormd door de rebellie van de stu denten. Die rebellie vormt tevens de ooi-zaak van het conflict en dit bete kent. dat er in Warschau precies dezelf de sfeer heerst als in Praag. Het enige verschil ls dat er ln Polen geen Dubcek ls opgestaan en dat de Poolse Smnkovsky's hun mond niet durven open te doen. Het gist al Jaren onder de Poolse Intellectuelen en het merkwaardige ls, dat de ontevredenheid het grootst ls ln de kringen van de communistische in telligentsia. De Poolse Intellectuelen hebben ook alle reden om ontevreden te zijn, want de beloften die Gomoelka ln oktober 1956 heeft gedaan zijn slechte voor een deel ingelost. Persvrijheid ls twaalf jaar na de „Poolse oktober" nog steeds niet gerealiseerd. Integendeel, de censuur ls de laatste maanden zelfs verscherpt. De eerste jaren na 1956 was het nog mogelijk om vrij zijn mening te zeg gen. Ook dat schijnt nu weer voorbij te zijn, want hoogleraren en politici die een afwijkende mening verkondigen worden niet alleen uit de partij gesto ten wat desnoods nog als het goed recht van een partij beschouwd kan worden maar worden ook uit him functie ontheven. Volgens officiële cijfers zijn er de afgelopen weken min stens achtduizend Polen .weggezuiverd'. Partij in paniek Het is duidelijk, dat de Poolse commu nistische partij in paniek is geraakt. Al jaren lang verzet de intelligentsia zich tegen het dogmatisme van de partij, aanvankelijk slechts binnenskamers, daarna ln de collegezalen van de uni versiteiten en sinds kort ook op straat. Want de studentendemonstraties ln Warschau en Krakau waren niets anders dan een betoging voor het vrije woord en het vrije denken en dus tevens een demonstratie tegen het esta blishment van de partijleiders. De „aanstokers" van de rebellie zijn natuurlijk geen zionisten of wat voor andere minderheid ook. Het pikante ls juist, dat degenen 'die inderdaad ver antwoordelijk zijn voor de beweging onder de studenten, precies dezelfden zijn die MET RINKELENDE BELLEN DE HELLING AF reeds verschillende uitvindingen had gedaan. Het ongeluk gaf hem een inspiratie, die vier jaar later de eerste cablecar opleverde. Op 1 augustus 1873 reed deze voor het eerst. Het was net op tijd, want als men een dag later klaar was geweest, had Hallidie alle rechten op dit middel van vervoer, die hij van de stad had ontvangen, moeten opgeven. Met een kleine plechtigheid nam de zorgvuldig uitgekozen bestuurder achter de handels plaats om de wagen aan de afdaling te laten beginnen. Hij knikte bemoedigend naar Hallidie en kennissen, wierp een koene blik naar beneden, keek nogmaals, stapte vlug af en nam de benen. Moeilijk slikkend nam Hallidie zelf toen zijn plaats in. Het werd een succes. Het bleek dat de cablecars uitstekend voldeden als middelen van vervoer, vooral nadat verbeteringen werden aangebracht. Spoedig vormden zij vrijwel het enige publieke vervoermiddel in de stad. Talrijke lijnen waren in gebruik rond het begin van deze eeuw. In 1906 werd San Franclsco grotendeels verwoest door een hevige aardbeving en daarop volgende felle brand. De meeste cablecars en lijnen werden verwoest. Slechts enkele overleefden de ramp, maar hun aantal werd verder verminderd, toen cablecars door bussen en trams werden vervangen. Met veel moeite werden tenslotte twee lijnen gered van de ondergang. Bewegende kabel Er ls vrijwel geen mens in Amerika die nooit van de cablecars heeft gehoord, maar er zijn in San Francisco of daarbuiten niet veed mensen, die precies weten hoe zij werken, tenzij men nauw bU de dienst betrokken is. Het systeem is simpel in principe. De wagens rijden op rails en bewegen zich voort door zich vast te grijpen aan ccn kabel door een gleuf ln het wegdek. De kabel loopt over ondergrondse wielen en beweegt te allen tijde. De twee kabellijnen zijn niet volkomen gelijk. De Powellstraatlijn heeft wagens die zeveneneenhalve meter lang zijn met bedieningshandels alleen aan de voorkant. Op het eindpunt van de UJn rijdt de cablecar op een schijf in het wegdek, die door de conducteur en hulpvaardige passagiers wordt omgedraaid. De wagen biedt plaats aan dertig mensen, het twintigtal dat aan de zijkanten meezwiert niet meegerekend. Dit meezwleren aan de zijkant is tot groot genoegen van de mannen aan vrouwen en kinderen verboden. De wagens van vergeleken met dc bussen die zonder moeite met slechts één man personeel op eigen kracht dc heuvels oprazen. Zelfs het veiligheidsrecord werd onlangs teniet gedaan, toen een wagen zonder remmen een heuvel afraasde na de greep op de kabel verloren te hebben. Er waren twee doden en tientallen ge wonden. Automobilisten worden gehinderd door de wagens op rails en nerveuze chauffeurs raken in paniek, wanneer zij een ogenschijnlijk onafrembaar rinkelend gevaarte op zich zien afkomen (cablecarbestuurders scheppen er een duivels genoegen in om te stoppen op twee centimeter afstand van het chroom van heel dure auto's). Kortom, (de vijanden van dit ouderwets vervoermiddel ergeren zich wild aan het lawaai en de omslachtigheid, die het kenmerken. Op geregelde tijden eisen zij, dat de cablecars worden verwijderd en in het verleden slaagden zij daar soms bijna in. Maar zij hebben weinig kans meer tegen de voorstanders van de wagentjes. Duizenden personen, meest mannen, verklaren zonder aarzelen dat zij van de cablecars houden als van hun eigen gezin. Het zijn vaak lieden, wier enige avontuur in het leven de dagelijkse rit van een steile helling op de cablecar is, waarbij zjj zowel de vrouwen in de wagen als die op de trottoirs imponeren door de fierheid waarmee zij aan een stang hangen. En dan zijn er nog degenen die luid joelen als de wagen aan de afdaling begint en de anderen, die elke onafhankelijkheidsdag naar Union Square komen om de wedstrijd in het belrinkelen bij te wonen, die daar dan plaatsvindt tussen de cablecarbestuurders. Deze laatsten, de zogenaamde „grlpmen", zijn natuurlijk de grootste verdedigers van de cablecars. San Franclsco zonder cablecars zou «en minder aantrekkelijke stad zijn. Gelukkig ziet het er niet naar uit, dat de wagentjes in de nabije toekomst zullen verdwijnen, want behalve het feit, dat de dui zenden San Francisconaren bereid zijn hun cablecars met de vuist te verdedigen, krijgen de wagentjes ook een steeds grotere belangstelling van de toeristen. LUKE WYSEN j Een van de genoegens van een verblijf in San I Frandsco, een stad rijk aan genoegens, is het j riiden in de cablecars. Een rit kost vijftien cent en is daarmee op lopen na de goedkoopste manier van transport in de stad. De kabelwagens, I publieke vervoermiddelen, klimmen en dalen j over een reeks heuvels, die maken dat de oudere I en dikkere wandelaars het zwaar te verduren I hebben. Vaak heerst er een soort carnavalssfeer in de wagen tjes. TerwUI sommige passagiers hun hart vast- houden als de wagen een steile helling afraast met rinkelende bellen, hangen anderen met een Gary Grantuitdrukking op het gelaat als circusartiesten aan stangen opzij. De conducteur, die voor iedere vijftien cent die hij ontvangt een keer moet bellen (zodat men weet dat hjj het geld niet in eigen .zak I steekt, want kaartjes worden niet gegeven) verkoopt I grapjes of schreeuwt beledigingen naar automobilis- I ten die de cablecar willen bijhouden. De bestuurder f trekt aan enorme handels, stampt op pedalen en laat bellen rinkelen. In de opwinding grijpt een jongeman zich wel eens vast aan een aantrekkelijke jongedame, of omgekeerd en vergeten sommigen te betalen, maar dat is allemaal niet zo erg. Vriendschappen worden l gesloten en ruzies bijgelegd in de wagens, want het I is moeilijk om dat niet te doen, wanneer je op een I stelle helling half over je buurman heen glijdt. I Slechts twee lijnen zijn er nog over van de tairyke die dienst deden rond de eeuwwisseling. Eigenlijk drie, maar twee lijnen volgen vrijwel hetzelfde traject. Er zou geen enkele lijn meer bestaan, als San Franoisco niet een uitzonderlijke stad was, waar men prijs stelt op een beetje romantiek en vrolijkheid, ook al kost dat geld. Ongeluk De geschiedenis van de cablecars begint in 1869 met een ongeluk. Een zwaarbeladen kar werd door vier paarden een spiegelgladde straat opgetrokken, toen een van de dieren viel. De remmen van de Jiar weigerden en kar en paarden gleden steeds sneller de heuvel af. Onderaan de helling kwamen zij tot stilstand. Kar en lading waren aan diggels en de paarden moesten worden afgemaakt. Een van de toeschouwers bij het ongeluk was een drieëndertigjarige Engelsman, Andrew Hallidie, die in de zeventien jaar, dat hij in Califomië woonde, de Californiëstraat kunnen aan belde einden worden bediend. Ze hoeven dus niet te worden omgedraaid. Zij zijn negen meter lang en wat fraaier dan de wagens in de Powellstraat. De wagens kunnen de kabel loslaten, hem muurvast vastklemmen of laten slippen. Verscheidene soorten remmen zijn in gebruik. Een cablecar kan tijdens een afdaling gedeeltelijk worden afgeremd door de kabel vast te grijpen en dan niet sneller dan vijftien kilometer per uur te rijden. Op elk van de acht wielen kan verder geremd worden door middel van een metalen remblok. Tussen de wielen zitten houten blokken van speciaal soort pijnhout, die op de rails geperst kunnen worden, wat op de vervaarlljkste afdalingen de merkwaardige geur van schroeiende kerstbomen geeft. Voorts is er een noodrem, een metalen keg, die door de bestuurder in de gleuf boven de kabel kan worden geperst. Men gebruikt deze rem niet graag, want meestal moet een snijbrander de keg uit de gleuf branden voor men verder kan. Omslachtig Er komen heel wat mensen aan te pas om de wagens te laten rijden. Elke cablecar heeft een bestuurder en conducteur. Anderen smeren de wielen waarover de kabels onder de grond lopen. In de centrale hebben ettelijke anderen weer hun handen vol. Op het kruispunt waar de wagens een draai maken en tijdelijk de kabel moeten loslaten om op eigen vaart de hoek om te gaan, regelen controleurs met lichten het verkeer. Het is allemaal erg omslachtig, duur en ouderwets,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 4