Radio BLAUWBAARD STELDE TELEUR programma Maderna in De Doelen PAGINA 2 DB LEIDSE CX)URANT VRIJDAG 26 APRIL 1968 Minimumloon als principe zeker een verbetering T\E grote winst van het minimum- *^loon, waarvoor het kabinet-De Jong een plan dat ook al weer vijf jaar oud is als wettelijke regeling aan de volksver tegenwoordiging heeft voorgelegd, is dat er in de loonpolitiek een nieuw stuk so ciale zekerheid komt. Begrijpelijk is dat menigeen betreurt dat als uitgangspunt een bedrag geko zen is dat nog geen zes procent ligt bo ven het niveau van het sociale mini mum dat al weer bijna een jaar geleden werd vastgesteld. Evenzeer is het be grijpelijk dat menigeen de waardevast heid van dit nieuwe minimumloon ste viger had willen verankeren dan minis ter Roolvlnk voorstelt met zijn gemengd stelsel van loonindex en kostenstijging van het levensonderhoud. De directe praktische gevolgen van de nieuwe maatregel die overigens nog beide Kamers moet passeren, zodat parlementaire haast zeker geboden is zullen derhalve voor de minimumlijders niet van die aard zijn dat ze reden heb ben om enthousiast te worden. Het nieuwe minimumloon is bijvoorbeeld al lesbehalve geschikt om vertrouwen te wekken voor 't verhaal dat de minister deze week over de huursom van nieuw bouwwoningen in de Eerste Kamer heeft ingediend. Teleurstelling hierover mag evenwel niet wegcijferen, dat de sociale loonpo litiek principieel weer een belangrijke vordering heeft gemaakt. Misschien valt er wat de praktische kant betreft op on derdelen nog wel met de regering in het Kamerdebat zaken te doen. AAN één kant ia het helaas begrijpe- ■**lijk dat de overheid bij het fixeren van het bedrag waarop het minimum loon moet worden geprikt, zich nogal voorzichtig wenst op te stellen. Men kan om tot het vereiste niveau te komen natuurlijk uitgaan van de kos ten van het levensonderhoud en van de prestatie die voor zo'n loon verricht moet worden. Waarmee de regering ook rekening moet houden, zijn d« gevolgen voor de gehele loonpolitiek. We zijn er zeker van, dat ook het ka binet-De Jong wel op een hoger bedrag zou hebben durven mikken, als het de zekerheid had dat het nieuwe minimum loon niet gebruikt zou worden om bin nen de kortste tijd bij dc eerstkomende CAO-onderhandelingen het gehele loon niveau op te krikken met als hefboom het nieuwe minimum. Want iemand die nu een paar streepjes boven het mini mumloon ligt, stelt er prijs op in een passende relatie tot dat minimumloon te blijven. In de loonpolitiek heeft zich in vele be drijfstakken na de oorlog meer dan eens de volgende geschiedenis herhaald. Eerst wordt grote nadruk gelegd op een passend loon naar rato van de pres tatie; de volgende keer komt dan aan de orde het vraagstuk van de minst-be taalden die noch van de vrije noch van de geleide loonpolitiek de troetelkinderen zijn geweest. Iedereen spant zich dan terecht in om 't minimuloon op 'n redelijker peil te brengen. Wanneer dit gelukt is, wordt in het volgende bedrijf de nood- bracht; meestal wordt ook in dit be- bracht; meesstal wordt ook in dit be drijf wel een soort van happy end be reikt en dan blijkt de keer daarna weer, dat als gevolg van de denivellering en de invloed ervan op de nationale eco nomie de minimumlijders te veel achter op zijn geraakt. pEITELLJK wordt dit procea door de vrijere loonpolitiek nog versneld, om dat er nu niet alleen verticaal, maar ook horizontaal grotere verschillen ko men waarvan de werknemers die in eco nomisch zwakke bedrijfssectoren de minst gekwalificeerde arbeid verrichten, altijd de dupe worden. Er zou in gemeenschappelijk overleg tussen overheid en bedrijfsleven tot oplossing van dit sociale probleem fei telijk een sluitende afspraak moeten ge maakt kunnen worden. Jammer genoeg is de kans hierop niet erg groot: in het nabije verleden is gebleken, dat het be drijfsleven in de vrijere politiek de ver antwoordelijkheid om in te grijpen lie ver helemaal aan de regering laat. Tenminste de verantwoordelijkheid ter zake van maatregelen die niet populair zijn bij de grote massa. En daar gaat het dan weer om 'n heel ander principe. Geen pressie bij gesprek over celibaat De gezamenlijke verklaring van 21 jonge Limburgse priesters, dat zij hun indertijd afgelegde celibaatsgelofte niet meer als geldend beschouwen, hoeft nie mand te verwonderen. Hier wordt openlijk uitgesproken, wat door velen innerlijk wordt gedacht. En als zodanig is de verklaring alleen maar een eer lijk getuigenis. Haar sterke kant ligt ons inziens in de omstandigheid, dat zij staat buiten de sfeer van het directe eigenbelang. De ondertekenaars zeggen niet, dat zij van de geclaimde vrij heid gebruik zullen maken. Zij laten de mogelijkheid van een vrijwillig gekozen celibatair leven uitdrukkelijk open, wij zen alleen de verplichting op grond van een indertijd afgelegde gelofte van de hand. Deze is naar hun mening ongel dig. Het lijkt onbetwistbaar, dat de thans gepubliceerde verklaring wordt gebruikt als een drukmiddel, om een doorbraak in de nog altijd bestaande celibaats- wet te forceren. De Limburgse priesters treden op als een pressiegroep, omdat zij van praten en overleggen geen heil meer verwachten. De vraag is of zij daarin gelijk heb ben. Wij dachten, dat de Nederlandse bis schoppen alles deden, wat in hun vermo gen is, om aan gerechtvaardigde ver langens van priesters en volk inzake 't celibaat tegemoet te komen. Zij hebben zojuist een diepgaand onderzoek naar de stand van zaken ingesteld en een com missie in het leven geroepen, die alle kwesties rond het priesterlijk ambt bestuderen. De uitslag van het onder zoek en het rapport van de commissie zullen binnen afizenbare tijd worden ge publiceerd. Een openbare discussie over het celibaat staat al op de agenda van het pastoraal concilie. Er wordt dus van de zijde der bisschoppen alle ruimte ge schapen voor een open gesprek. Zou men dan van de priesters niet moe ten vragen, dat zij even geduld opbren gen en zich opmaken voor een broeder lijk gesprek, zoals men dat onder chris tenen mag verwachten. En dat kan nooit een gesprek zijn, waarbij door een van beide partijen het mes op tafel wordt gelegd. Wie van tevoren vaststelt, wat de uitslag van het beraad moet zijn, hoeft niet te gaan praten. Dit geldt zowel voor degenen die de celibaatswet hebben gemaakt, als voor hen die haar uit de wereld willen helpen. Zij moeten samen een vrije ruimte betreden. Hel t.v.-Molzoeu is al bijna afgelopen. Haast op de valreep kwam de AVRO gisteren met een kapitale produktie van Shakespeares „Naar het u lukt". Een niet helemaal vlekkeloze voorstel ling, maar toch een met voldoende kwaliteiten om hem tol een heel goede te bestempelen. Jan Retèl voerde zowel spel- als ca meraregie. Eigenlijk een te zware op gave, dunkt ons. Wellicht daardoor kregen vooral de eerste bedrijven te weinig het hoge tempo dat voor t.v. noodzakelijk is en daardoor ook bleef de camerabehandeling te toneelmatig; de beelden drongen niet in de scene door maar bleven er tegenaan kijken als bij een toneelreportage. Oók een nadeel was dat sommige bijrollen niet adequaat bezet konden worden; t.v. kent nu eenmaal geen bijrollen. •Maar er waren veel meer positieve punten. Voornaamste: de regiesugges tie dat Orlando als hij Rosalinde in mannenkleren terugziet haar onmiddel lijk herkent. Dat gaf het spel een veel onbevangener karakter: Julien Schoe- naerts mocht rechtuit de verliefde jonkman zijn die speels-oprecht zijn liefde uitzegt en Sigrid Koetse mocht in haar travesti helemaal vrouw blij- Schoenaerts voldeed uitstekend, maar Sigrid Koetse was van een voortref felijkheid als we voor deze rol niet oeter konden wensen. Tot in de finesses uit gebalanceerd in stem, houding, mi miek en soms heel klein gebaar was dit een grandioze vertolking tot en met de, zeker op t.v., wat hachelijke opgave die de epiloog betekent toe. Ko van Dijk maakte van de spottende melancholicus Jacques een fraai ka rakter, al geloven wij dat zijn „ter loopse" opmerkingen door te nadruk kelijke close-ups te sterk onderstreept werden. Naast deze drie waren er nog achttien rollen. Te veel om ze zelfs maar te noemen. Constateren we dat we in onze kwalificatie van „niet ade- quant bezet" bepaald niet betrekken de vertolkingen van Lex Goudsmit, Hulb Rooyens en Dick Scheffer. Waar- mee we niet willen zeggen dat alle overigen onder de maat bleven. Om de vele pluspunten van deze voorstel ling zijn we de AVRO graag erkente lijk voor deze surprise in het nasei- Vg. Johan Cruyff leest poëzie (Van een onzer verslaggevers) HILVERSUM In Halter, het NCRV- programma voor twintigers van a.s. za terdag (Hilversum III 15.02) heeft sa mensteller Jan Fillekers een vraagge sprek met Wim Hazcu, Nederlands enige voetbalscheidsrechter die ooit de poëzieprijs van de gemeente Hilversum heeft gekregen. Als illustratie leest Jo han Cruyff enige gedichten over voet- De actualiteitenrubriek Hier en Nu van de NCRV van zaterdag a.s. (Nederland I 22.10) bevot o.m. een kleurenreportage van Henk Mochel en Chris van Duuren over het melaatsendorp Agua de Dios in Colombia (Latijns-Amerika). In dit dorp werkt ook een aantal Nederlan- „Ja zuster, nee zuster" in circus Boltini (Van een onzer verslaggevers) AMSTERDAM Hoewel op 4 mei a.s. het circus Toni Boltini geen voorstel lingen geeft, is er toch op de stand plaats in Amsterdam grote bedrijvig heid. Er worden dan opnamen gemaakt voor een nieuwe aflevering van „Ja zuster, nee zuster". Buurman Boordevol sticht onheil door per ongeluk een aantal leeuwen los te laten. Een aantal mannequins en een modefotograaf kunnen ternauwer nood het vege lijf redden. Opa krijgt de schuld, maar alles loopt nog goed af. De medewerkers van de teevee-strip zullen ook optreden tijdens een circus voorstelling. i de Koninklijke gaard, documentair hoorspel. TROS: 22.00 Jazzmuziek. 22.30 Nieuws. 22.40 AU ln: ge varieerd programma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II (298 m) VPRO: 18.00 Nieuws. 18.16 Berichten. De Vrije Gedachte: idlg Ouderschap, lezing. VPRO: uitslagen. 18.30 Lichte muziek. 18.35 Tips voor het verkeer. 18,40 Lichte muziek. 18.45 Sportkroniek. 18.52 Taal wenken. 18.55 Lichte muziek. 19.45 Echo's uit de natuur. 20.00 Muziek voor harmonieorkest. 20.30 Amuse mentsprogramma. 22.00 Nieuws en berichten. 22.15 Dansmuziek. 23.40-23.45 Nieuws. programma i bied. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Nieuws. 12.41 Actualiteiten. 12.50 Zonder grenzen: rubriek over missie en zen ding. NRU: 13.00 Vliegende schijven: ver zoekplaten voor onze militaiten. KRO: 14.00 P.M.: licht programma. NRU: 16.30 Franse les. HIRp: 17.00 Homoepathie. KRO: 17.30 HILVERSUM II (298 m) VARA: 7.00 Nieuws en ochtendgymnastiek. 7.20 Socia listisch strijdlied. 7.23 Lichte grammofoon- muzlek. VPRO: 7.45 Deze ddg. VARA: 8.00 Nieuws. 8.11 Van de voorpagina, persover- 1.15 Z.O. 135: gevarieerd programma. 10.30 Werkgevt irbeldsverhoudingt 1.00 Nieuws. 11.02 Stereo: Licht lnstrumen- lal ensemble. 11.25 Afrikaanse kroniek. 11.45 zangsolist. NEDERLAND I (STER- reclameuitzendingen om 18.55, 19.03,19.56, 20.16) NTS: 18.50 uur: Pipo de clown 19.00 uur: Nieuws in het kort KRO: 19.06 uur: Waauw, gedanste hitparade 19.32 uur: Telixer, jongeren magazine NTS: 20.00 uur Journaal KRO: 20.20 uur: Wim lbo presenteert, cabaret 21.10 uur: Bonanza, tv-serie (kleurentelevisie) 22.00 uur: HILVERSUM I NCRV: 20.30—22.00 uur: Kierkegaard, documen tair spel TROS: 22.40—23.55 uur: All-in, amusements programma. NTS: 22.45 uur: Tweede journaal 22.50 uur: Sluiting. NEDERLAND II (STER- reclameuilzendingen om 18.55 en 20.16) NTS: 18.50 uur: Pipo de clown 19.00 uur: Nieuws in het kort 19.03 uur: Weekjournaal voor gehoorgestoorden 19.25 uur: Open oog, signalerings programma 20.00 uur: Journaal VARA: 20.20 uur: Achter het nieuws, actualiteitenrubriek 20.45 uur: Coronation Street, 21.10 uur: Mies-en-scène VARA: 21.00—22.15 uur: Stereoconcert door Omroeporkest 22.55—23.55 uur: Prettig weekend, platenprogramma. 22.15 uur: Uitgerekend, con sumentenprogramma NTS: 22.20 uur: Tweede journaal 22.25 uur: Sluiting. Televisie morgen NEDERLAND I NTS: 15.15 uur: Lenteparade 1968, bloemencorso (kleurentelevisie) NCRV: 16.00 uur: Onder de loep, filate listisch allerlei 16.20 uur: Abbott en Costello, film 16.45 uur: Zienderogen, jeugdprogramma 17.30 uur: Sluiting. Radionieuwsdienst HILVERSUM I: 7.00, 7.30. 8.00, 8.30, 12.30, 18.30, 22.30, 23.55. HILVERSUM lil 7.00. 8.00, 11.00, 13.00, 16.00, 18.00, 19.30, 22.30, 23.55. HILVERSUM m: Elk heel uur vanaf 9.00. teenagers. 14.00 Uit- (opn). 16.00 Nieuw Trawler met munitie geborgen IJMUIDEN (ANP) Bij de berging van wrakken in de Noordzee uit de v route naar IJmuiden, in opdracht Rijkswaterstaat, hebben bergers Wijsmuller met het bergingsvaartuig Octopus niet alleen een voormalige IJ- muidense trawler gelicht, maar ook een grote hoeveelheid munitie, die zich nog in het wrak bevond. De bemanning van de Octopus slaagde erin deze trawler, die geïdentificeerd is als de voormalige „Wittezee', die in de oorlogsjaren als een Duitse voorpostenboot ter hoogte van IJmuiden zonk, in twee delen boven wa ter te brengen. Het voor- en het achter schip werden aan de noordzijde van de IJmuidense haven op de wal geplaatst. Nadat enige munitie in het wrak was aangetroffen, werden de Velzense politie en de mijnenopruimingsdienst van de koninklijke marine gewaarschuwd. De marinemensen zijn drie dagen bezig ge weest het wrak leeg te halen en de ex plosieven te vernietigen. Vanmorgen was de lijst van onschadelijk gemaakte ar tikelen gereed: 7400 granaten, 14 diepte bommen, 30 raketten, 7500 patronen en 183 handgranaten. De Octopus is van daag bezig een in de oorlogsjaren ge zonken sleepboot uit de IJmuidense ha venmond te verwijderen. Residentie-Orkest met Van Otterloo voortreffelijk Gisteravond, in de Schouwburg van Amsterdam, hebben we, dank zij de Nederlandse Operastichting een zéér indrukwekkende verto ning van Béla Bartoks ,,De Burcht van Hertog Blauwbaard" kunnen medemaken, althans in muzikaal opzicht. Waarvoor Anny Delorie als Judith en Bert Bijnen ais Blauwbaard garant waren, krach tig gesteund door Willem van Ot terloo met zijn waarlijk voortref felijk spelend Residentie-Orkest. Hier kreeg de enige opera door de Hongaarse meester ooit geschreven nu werkelijk alles, wat ze behoefde: de weemoedige melodiek in de zang, steu nend op en wortelend in de muzikale folklore van zijn vaderland, gecombi neerd met de felle aggressleve toon van de klank en kleur der instrumenten. Dit tezamen leidde, mede door het li bretto van Béla Balész, tot de juiste sfeer, die dit meesterwerk beheerst: ■feer van een dieppesslmistische levens visie, waarip twee mensen zich aan ons openbaren als „de symbolen der misluk king, die elke liefde zelfs de grootste wacht", zelfs in de meest onbaatzuch tige affectie missen ze het vermogen el kander te begrijpen en van hun levens angsten te verlossen. Van deze opera hebben we genoten. Intens genoten, echter al spoedig met Choreograaf Harald Kreutzberg overleden BERN (AP) Harald Kreutzberg. de beroemde Duitse danser en choreograaf, is op 66-jarige leeftijd ln Bern over- Kreutzberg die een maand geleden tij dens een reis door Spanje een hartaanval had gekregen, stierf in het Eiloahzieken- huis van Gümlingen bij Bern. Kreutz berg, een van de pioniers van de mo derne dans, is ln 1950 naar Zwitserland gekomen en had ln Bern een balletschool. onze ogen dicht. Want we wensten ons door wat we ten tonele zagen niet te laten afleiden; de illussie, wellicht is ze kinderlijk, is ze conventioneel, dat zich alles afspeelt ln een koude, sombere mid deleeuwse burcht, grauw en grijs, wil den we vasthouden. Met Bartok zelf overigens Want wat de man van de decors en kostuums ervan gemaakt had, Germinal Cassado, was iets totaal anders: hij bracht ons in een soort broeiende nacht kroeg, vol felle rode kleuren met men sen in uiterst pretentieuze, bepaalde le lijke kledij, waarschijnlijk vanwege het bloed dat Judith ziet, wanneer zij de verschillende deuren, toegang verlenend tot Blauwbaards folterkamer, wapenka mer, bloementuin, landouwen, tranen- vijver opent. Een opdringerig decor, dal onze ver beelding niet voedde, slechts Irriteerde. En zulks in hoge mate Hoe stond het in dit opzicht met Mau rice Ravels „L'enfant et les sortillèges", de lyrische fantasie in één bedrijf, die na de pauze volgde? We waren met heerlijke herinneringen aan deze mu ziek ons in concertvorm geboden bang voor een enscenering, wetend, hoe deze van meet af teleurstellend heeft gewerkt, ook op dc maker zelf, die de première te Monte Carlo in maart 1925 ervan meemaakte en de spoedig daaruit volgende voorstellingen in Parijs en in Brussel. RAVELS MUZIEK IN HET GEDRANG En onze angst is niet overbodig ge weest, gezien de zaken, die ons nog wer den opgedrongen. Zaken, die dermate kitscherig waren, dat ze de wondere sprookjesmuziek ernstig in het gedrang brachten: Jacques van der Boom en Henk Kabos (uit Joop Geesinks studio's) wa ren hiervoor verantwoordelijk. En met hen Vittorio Biagi, die de leden van 't Nationaal Ballet verschillende onsmaak volle en met de muziek bijzonder weinig uitstaande bewegingen deed maken. Wat bleef er over van de aleer van dat Normandlsch landhuis, waar de dieren en de dingen gaan sprek»n en de mu ziek van de natuur wordt afgeluisterd Die muziek kwam te kort. En dat, terwijl de omstandigheden zo gunstig leken. Bestaat er Nederland land een betere Ravelkenner dan Willem van Otterloo, bestaat ar een beter en semble )oW voot dM werft, den BLAUWBAARDS BURCHT Opera ln één bedrijf - tekst: Béla Balazs - Muziek: Béla Bartók Judith Anny Delorie Hertog Blauwbaard Bert Bijnen Proloog Herman van Elteren Drie vrouwen Maria Boender (zwijgende rollen) Nelly Morpurgo. en Maria Syïvaine Muzikale leiding: Willem van Otterloo Regie: Frans Boerlage Decors en kostuums: Germinal Casado Het Residentie Orkest L'ENFANT ET LES SORTILEGES Opera ln één bedrllf - tekst: Colette Sldonle-Gabrlelle Colette) - Muziek Elisabeth Lugt t Chinese kopje Sophia van Santé De prinses El lane Manchet De poes Emmy Greger De waterjuffer Sophia van Santé De nachtegaal Eliane Manchet De vleermuis Maria Boender De uil - Maria Boender De eekhoorn Nelly Morpurgo Ken herderinnetje Maria Boender Een herder Sophia van Santé De fauteuil Marco Bakker (met Fr Gelderblom. Jacq. Barkey) Slmon v. d. Geest De kater Gerard van Loon De boom Hubert Waber De boomkikvors Melnard Kraak Cijfers Klnderk» (gedanst: Anthony Pannell) Muzikale leiding: Willem van Otterloo regie: Louis Erlo; decors: Jacques v.d. Boom (Joop Geeslnk Studio's): kos- c Kabos (Joop C Merijnlje Gijzen is in brons ver eeuwigd. De creatie van de schrijver A. M. de Jong zal op 18 mei in diens geboorteplaats worden ont huld, Het beeldje, een werkstuk van Joop Vlak uit Roosendaal, werd gegoten bij Binder d Schmidt te Haarlem Is? En had men zich niet goede, indivi duele krachten geassumeerd, om u en kelen te noemen: een Elisabeth Lugt, een Sophia van Santé een Marco Bak ker, een Meinard Kraak? Helaas, ze werden in deze wirwar van lelijke, op dringerige kleuren, van niet minder op dringerige bewegingen geheel op de ach tergrond gedrongen. Eén ding Is zeker: we gevoelen niet de behoefte met Ravels verfijnde mu ziek nog eens visueel geconfronteerd te worden. Laten de glazenmakers, de li bellen, het kind met zijn Valse Ameri- cainc, de kikvorsen met hun smekende wals. het duo van Ravels verliefde Sia mese katten, foxtrot van theepot en theekopje, slechts in onze persoonlijke verbeelding blijven bestaan. Gevoed door perfecte grammofoonpla ten, of verantwoorde uitvoeringen hl concertvorm. Zelfs van een tekenfilm, die velen zich bij deze muziek denken, zijn we bang geworden a M ZON of geen ZON DE BILT. Het weer op de oceaan wordt beheerst door enkele om elkaar heen circulerende depressiekemfn. Het systeem als geheel verandert echter weinig van plaats. Een hoge,druk gebied in onze omgeving wordt dan ook nog niet aangetast en het fraaie voorjaarsweer duurt voort. Het centrum van het hogedrukgebied met een druk van 102.1 mbar verplaatst zich naar Duitsland, waardoor de wind bij ons naar richtingen tussen oost en zuid draait en de temperaturen Geleidelijk k.n.m.l. deelt mede: "(mner geleidelijk weer hoger zullen worden. Boven Midden-Europa komen nog veel wolkenvelden en enkele regen gebieden voor, samen hangend met een storing in de bovenlucht, die echter m activiteit afneemt. In het Middéllandse- Zeegebied komen de maximum temperaturen tot omstreeks 24 graden, in de Balkan tot 25 d 30 Zon: 5.18—19.68: maant 5.07— 20.10; hoogio. Bchev.l 8.10, 15.27. Nederlands Dans Theater in Mexico NEW YORK (ANP) Het Nederlands Dans Theater, dat zondag j.I. een serie van zestien voorstellingen in New York besloot, bevindt zich op het ogenblik in Mexico City waar het zesmaal zal op treden. Daarna reist het ballet naar Ja maica, Porto Rico, de Nederlandse An tillen en Suriname. Artistiek is het optreden van het ballet in New York een zeer groot succes ge weest. De Amerikaanse danswereld heeft over de gehele linie zeer ruime belang stelling getoond en acht het Nederlands Dans Theater een van de interessantste groepen van Europa. In kritische be schouwingen zwaaien de Amerikaanse kranten hel ballet vaak uitbundige lof toe. De criticus van de New York Times, Clive Barnes, heeft ieder programma van het Dans Theater gerecenseerd en spreekt in ieder van de vier recensies van de unieke kwaliteiten van de dansers en de choreografen. Hij vindt dat Hans van Manen tot de grootste choreografen van deze tijd behoort. Opmerkelijk is het, dat zowel de Amerikaanse dansers en choreografen als de Amerikaan se critici vaak stellen, dat het Dans Theater een typische synthese is \'an de Amerikaanse en Europese dans kunst. Men acht een van de oprichters van de groep. Benjamin Harkarvy, Ame rikaan van origine, voor deze stijl ver antwoordelijk. Time. het Amerikaanse weekblad, schrijft over het Nederlands Dans Theater dat het in tegenstelling tot de Amerikaanse balletgroepen erop uit Is om te dansen, niet om te overbluffen en het blad prijst de soberheid van de groep. Er is sprake van. dat het Nederlands Dans Theater in volgende seizoenen op nieuw uitgenodigd zal worden, gezien de belangstelling van enige grote Ameri kaanse impresario's. Dat optreden zal dan niet alleen in New York rijn, maar ootf bi «ndat* grot* 'Atoartteaanafc Maden. Gisteravond werd door het Rotterdams PhUharnwnisch Orkest 'n laatste concert gegeven in een serie abonnements concerten. Men had voor dit concert alle registers opengetrokken wat betreft programma en uitvoerendenvan Bach tot Sherman, van zuivere orkestwerken tot gevarieerde soloconcerten. Bruno Maderna maakte er een waardig en welklinkend geheel Van. Als eerste werd ten gehore gebracht een bewerking van de dirigent van een verzameling liederen uit de Elizabethiaanse periode van Fitzwilliam. Als solisten traden op de eerste concert meester van het Rotterdams Philhar- monisch Orkest Gabor Radnai er eerste hoboïst van hetzelfde orkest Heinz Friesen. De bewerking van Maderna toonde dezelfde trekken als de oor spronkelijke composities en werd ge kenmerkt door een goed spel en tegen spel van de kleine uitgebalanceerde blaasgroep met de strijkers. Vooral in teressant was de Galiarda-Passamezzo van Peter Philips met de «dubbele tempi driekwart en zesachtste. Tot een hoogtepunt kwam Heinz Friesen in het Concert (B.W.V. 1060) voor viool, hobo en strijkorkest van Johann Sebastian Bach; een prachtige toon naast een perfecte techniek en een strak ritme maakte dit concert tot een waar luistergenoegen. Radnai speelde een goede, maar toch beslist niet vlekke loze tegenpartij als men dit zo mag noemen bij deze uitvoering van dit concert. Het adagio kenmerkte zich wel door een vr|j zwaar voortschrijdend pizzicato van het strijkorkest, waardoor de brillance van de dialoog van de so listen fraai tot uitdrukking kwam. We beleefden nog een première van „Through the rainbow and lor across the valley", dat m 19651966 gecom poneerd werd door Norman Sherman. Volgens Sherman moesten wij ons wanen in het kleurenspectrum van een regenboog of als toeschouwers bij twee elkaar van verre toespelende groepen musici. In dit korte werk. dat geen aparte onderdelen kent, komen velerlei verschillende instrumentaties voor (er waren zoveel instrumenten dat men zelfs in De Doelen ternauwernood plaats genoeg had) van fluisterviool- tzacht tot .uéterst scherp geintoneerd koperhard. Ofschoon het moeilijk is om vanuit een allereerste indruk een juist waarde oordeel te schrijven, zouden wij willen zeggen, dat het ons dusdanig boeide, dat wij het gTaag nogmaals zouden willen horen. Maderna heeft dit werk voortreffelijk geleld, hetgeen niet ln al zijn volheid gezegd kan worden van het concert voor piano, blaasinstrumenten, pauken en contrabassen van Stravinsky, waarin Nikita Magaloff als solist ex celleerde; hij speelde op weergaloze wijze de beslist niet gemakkelijke piano partij en mocht beschouwd worden als de grote stuwkracht in dit concert. Het elan en ogenschijnlijk gemak waarmee hij de complete reeks noten in klanken omzette, deed geen afbreuk aan de Inter pretatie van het stuk. Jammer daarom dat Maderna het orkest niet punctueel liet spelen en bij tijd en wjjle het tempo tegenhield. Dit neemt niet weg. dat het geheel terecht een welverdiend applaus kreeg van het talrijke, ook jonge pu bliek. Beheerst met toch alle ruimte voor de schitterende Franse verbeeldingen van het Spaanse leven en de Spaanse muziek werd de Rapsodie Espagnole van Ravel uitgevoerd. Dat Ravel de instrumentatiekunst volkomen beheerst en het Rotterdams Phllharmonisch Or kest bij machte is om dit te vertolken, was volkomen duidelijk. Maderna toonde bij dit alles zich een vakkundig leider. Mocht men ook hiervan willen genieten, dan kan men alsnog vanavond om kwart over acht in De Doelen te Rotterdam terecht. IX CL nisch orgelspel. 17.30 Radioweekjournaal. HILVERSUM m (240 m en FM-kanalen) KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Djinn: gevarieerd programma. (10.00 en 11.00 Nieuws). NRU: 12.00 Nieuws. 12.03 Chansons. NCRV: 13 00 Nieuws. 13.03 Licht Instrumentaal sextet en solisten. 13.30 Zuidzee-serenade. 14.00 Nieuws. 14.03 T(w)ienerama: magazine voor tieners. 15.00 Nieuws. 15.03 Halte: programma voor twintigers. 15.30 Country and westernmuziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Actualiteiten. 16.07 Licht gevarieerd platenprogramma. 17.00 Nieuws. 17.02-18.00 Hier en nu: wekelijkse sport- show met lichte grammofoonmuzlek. BRUSSEL NED (234 m) 12.00 Nieuw*. 12.03 Amusementsprogramma. 12.40 Weerbe richt. mededelingen, programma-overzicht en SOS-berichten voor de schippers. 12.45 Lichte muziek. 12.55 Buitenlands persover- ïrbericht en mededelingen ADVERTENTIE Nd is het tijd voor fresia's. Bijzonder charmante bloemen in talrijke variëteiten. U legt er eer mee in. Zeg het met bloemen I t de voorpagina Duidelijk beeld van kansen bij universiteiten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 2