Minister vraagt om hulp bij
bestrijding van zwarte bouw
24-uurs-
expositie
Haagse politie
legt beslag op
tekeningen
^eel bijval
oor Powell
Bestuursraad
bouwbedrijf
„verheugd''
ivertimento
an en over
r
UNIEK IN EUROPA
DE LEIDSE COURANT
DEN HAAG (ANP) Aan het einde
van de middag heeft de Haagse politie
gisteren vijf van de negen bij de inter
nationale galerij Orez aan de Java-
straat geëxposeerde tekeningen van de
Haagse schilder-tekenaar Nol Kroes in
beslag genomen. De eigenaars van de
galerij, de heren Albert Vogel en L.
J. Verboon is medegedeeld, dat waar
schijnlijk vrijdag tegen hen proces-ver-
baal zal worden opgemaakt wegens over
treding van artikel 240 van het wetboek
van strafrecht, dat o.a. tentoonstelling
verbiedt van geschriften, afbeeldingen
of voorwerpen, die aanstotelijk zijn voor
de eerbaarheid.
De tentoonstelling van de tekeningen
van Nol Kroes is vrijdag j. 1. geopend.
De expositie wordt gehouden ter gele
genheid van de vijftigste verjaardag
van de kunstenaar.
n Houd Engeland blank" ie de
reet en de wens van de
avenarbeiders en 't marktpersoneel
j-i an Londen. Zij voélen zieh in hun
est aan bedreigd door de immigratie
il-iif voormalige Britse Icolonies en
wet tegen de rassendiscriminatie
in het Lagerhuis is aangenomen.
■its
(Van o
orrespondent)
,ONDEN De conservatieve voor-
ii Enoch Powell, die in het wereld-
uws gekomen is door zijn uitlatingen
het Britse rassenvraagstuk, blijft
;ken post ontvangen. Slechts enkele
»ben kritiek op zijn beruchte toe-
de aanwezigheid van kleur-
Pljgen in Groot-Brittannië.
al van Britse arbeiders blijven uiting
;n van roerende eensgezindheid met
'ell. Gisteren was het de beurt aan
;ehonderd arbeiders van de Londen-
vleesmarkt. In hun met bloed be-
gjeurde werkplunje marcheerden ze van
ithfield naar het Lagerhuis om er
m i beklag in te dienen tegen de nieu-
rassenwet.
'owell gaf ze de raad niet meer te
ogen maar naar de eerste minister,
leider van de oppositie en hun eigen
ksvertegenwoordigers te schrijven,
hun bezwaren tegen de nieuwe
senwet kenbaar te maken. Een van
stakingsleiders ging deze boodschap
ten overbrengen aan de betogers.
ia„Hij had er echter niet veel bijval mee.
on?n van de vleesdragers riep: „Dit is
rassenkwestie. Alle immigranten
giuden naar huis moeten weerkeren,
.Ifs als daarvoor repetriëringssubsidies
njdig zijn. Zij brengen onze gemeen-
ZL ap 1b ««oï'VïjgjMjji ™r
n ten r
(Van e
trslaggevers)
DEN HAAG Omdat de zwarte
beid in de bouwnijverheid in
toeneemt heeft staatssecretaris Van Son
(Economische Zaken) de medewerking
van de Colleges van Gedeputeerde Sta
ten ingeroepen om deze „zwarte bouw"
te helpen beteugelen.
Hij heeft deze Colleges schriftelijk ver
zocht om de medewerking te vragen
van de gemeentebesturen voor een le
gale bedrijfsuitoefening in de bouw. Dat
kan als de gemeentebesturen bij het
zelf verlenen van opdrachten aan het be
drijfsleven zich er eerst van overtuigen,
dat een bepaalde onderneming voldoet
aan de eisen van het vestigingsbesluit
bouwnijverheidsbedrijven. Ook zouden
de gemeenten ervoor kunnen zorgen dat
particulieren die een bouwvergunning
krijgen dezelfde gedragslijn volgen.
Staatssecretaris Van Son heeft de
laatste tijd van werkgeversorganisaties
in de bouwnijverheid en aanverwante
bedrijven dringende verzoeken gekre
gen om meer aandacht te geven aan het
omvangrijker wordende verschijnsel
van de zwarte bouw. Deze organisaties
wezen er daarbij op, dat deze zwarte
bouw ten dele oorzaak is van de rela
tief sterke werkloosheid onder de bouw
vakkers. Men is thans op het ministerie
van Economische Zaken doende na te
gaan hoe de zwarte arbeid het meest
effectief kan worden beteugeld. In
overleg met het georganiseerde bedrijfs
leven en de ministeries van Sociale Za
ken en Volkshuisvesting zoekt men de op
lossing vooral in verscherping van der
controle op de naleving van terzake gel
dende wetten.
De raad van bestuur voor het bouwbe
drijf is bijzonder verheugd over de op
wekking van staatssecretaris Van Son
om zwarte arbeid in de bouw te beteu
gelen en hij hoopt, dat de bewindsman
niet zal aarzelen scherp op te treden als
de opwekking onvoldoende effect heeft.
De woordvoerder van de raad .wijst
erop, dat er drie soorten euvels zijn:
zwarte arbeid (werken tegen een loon,
lager dan de CAO-lonen en met voorbij
gaan van sociale verplichtingen), beun
hazerij (bouwwerk doen zonder vakbe
kwaamheid) en onrechtmatige bedrijfs
uitoefening (werken buiten de vesti
gingsregeling om). Zwarte arbeid wordt
vaak verricht buiten de normale ar
beidstijden „uitrusten kan men wel
weer bij de baas" of als bijverdienste
bij niet ernstige ziekte of in geval van
werkloosheid.
Omdat de zwartwerkers geen sociale
lasten hebben te betalen, bieden ze zich
volgens onze zegsman aan voor uurlo
nen van 3,50 tot 7,50 gulden per uur,
terwijl legale arbeid de aannemers 7,50
tot 10 gulden per uur kost.
Het probleem werd voor het eerst in
lgc
heo Olofeen der eerste
>ncertmeesters van het
esidentie-Orkest kan
5_4 et alleen verrukkelijk
ooi spelen, doch ook
(ortreffelijk schrijven:
jin boekje, zojuist bij
zjert Bakker-Daamen NV
Den Haag verschenen,
Kinwijst dit voor de zo-
>elste keer.
(ivertimento-' heeft hij het
noemd: naam van een mu-
ale compositie, bestaande
opeenvolging van klei-
stukjes van zo groot moge-
A ke verscheidenheid, gemaakt
!^t het doel om te diverteren,
amuseren, om op
ïuldige manier aangenaam
zig te houden,
ik de verschillende hoofd-
ikken erin dragen muzikale
els: al legio con moto. ka-
ktervariaties, ad libitum,
hertzo, tutti, suitte pltto-
sque, divertimento.
zijn van ongelijke lengte:
,-t allegro con moto bijvoor-
\eld bevat niet minder dan
de 208 bladzijden: be-
ijpelijk overigens, want het
uitvoerig relaas
indrukken, die hij op
(or zijn vele reizen,
oepsverband met Het Resi-
i-Orkest, of alleen als
olist gekregen heeft.
il 'ste daarin blijken de tour-
°es door de US.S.R. in 1965
1967 te zijn: uitmuntende
urnalistiek met een zin
'zonde humor, bovendien vol
teelse ironie. wellicht is dit stukje het al- moderne partituurbladzijden, tie over „de viool". Uaanoor
,od 'at ons ook zeer trof: dat lerbeste. dat hi, ons in zijn geftontowd door even moder- zou ik graag uw handtekening
aren de karakteristieken van boek te lezen biedt.
g rte mensen, die in zijn bewo-
in in leven 'n grote rol hebben Maar ook zijn visie op wat
espeeld: zijn vriend, de com- hij ..orkestrale samenleving
t Hans HO-kemans, zijn noemt, is belangwekkend
hem zéér vereerde leer- zameling „eenlingen"
Ü"teester Oskar Back
Tb» «-
een ware maniak op gaan: eenzaam en alleen. gelijkenis is frappant.
.S.Jiuzlekgebied". zoals hij te- 1
hoge
Het summum van gekheid be
reikt hij. wanneer hij „Car-
icci- «uiivlll -o- tridge music, muzikale compo- nen, bewonderaars en be won-
vooral sïedvts^door' ^muziek tijdelijk sitie" van John Cage plaatst deraareters: ze kunnen Diver-
b1 tegenover een weerbericht van timento krijgen, compleet met
de handtekening van de auteur,
die zo welwillend is zaterdag-
zeide'n het reeds: speelse Ölofs Divertimento eindigit met middag 27 april van twee uur
KÏSTS^lt. diThe£ n£t ironie, daarover beschikt de fanmail. Eén briefje daaruit: af deze bijzondere handelingen
19. en toonkunstige therapie literator-musicus in hoge
•in rist te zenezen van zijn wer- mate: ze bereikt haar hoog- „Geachte heer Olof. voor mi,n
Uf 1st te genezen van pjuoresaue. einderamen rn.ro.i ben ik bezig
een scrip- B R.
muziekhandel Albersen,
tGroot Hertoginnolaan 183 fce
vooral ingebeelde tepunt in de Suite PiMoresque, eindexamen ro.ro.*. ben ik bezig verrichten,
zijnde een combinatie van met het maken
de openbaarheid gebracht door de
NKAPB in Venray. Kort daarna kon de
afdeling Oost-Brabant van die katholie
ke bond melden, dat uit eigen onderzoe
kingen was gebleken, dat in de periode
8 tot 18 november 1968 in Eindhoven
23 omliggende gemeenten 292 geval-
van beunhazerij en zwarte arbeid
voorkwamen, waarbij het ging om een
bouwproduktie van zo'n 12 miljoen gul
den. Eind vorig jaar stelde de NAPB
vast, dat in de kring Enschede en
Haaksbergen voor 3 miljoen gulden aan
bouwwerken illegaal in uitvoering of
juist voltooid was.
85 mille voor
bronzen paardjes
AMSTERDAM (ANP) Twee bronzen
sculpturen, een stjjgerend en een sprin
gend paard voorstellend van Andreas
Schlüter (1664-1714), brachten gisteren
op de voortgezette kunstveiling bü Paul
Brandt in Amsterdam tezamen de som
van 85.000 gulden op.
ren nog meer stukken uit de
zeldzame «collectie bronzen sculpturen die
de halve ton werden geveild. Zo
bracht een werk uit de Noordnederlandse
school (1570), voorstellend een boeren-
lie een koe melkt, 66.000 gulden
discuswerper van Ludivico Cardi
genaamd Cigoli (15591613) 64.000 gul-
en figuur van een gevallen strij
dezelfde kunstenaar 60.000 gul
den. De meeste kunstwerken werden ge
kocht door buitenlandse musea, handela-
in en particulieren, o.a. uit New York.
Ook de schilderijen, die eerder op de
ig onder de hamer kwamen, gingen
(or soms uitzonderlijk hoge prijzen van
de hand. Een Brabants landschap van
Vincent v. Gogh uit zijn Nuenense perio
de (1885) werd verkocht voor 62.000 gld.
landschap van Roussel voor 40.000
gulden, een boeket bloemen van Chagall
Springer voor 21.000 gld. een gezicht op
.000 gulden, vissersboten aan de
Normandische kust van Beckmann voor
24.000 gulden, een stadsgezicht van
Springer voor 21.000, een gezicht op
Enkhuizen eveneens van Springer 18.000
gulden, een straatgezicht van Weissen-
bruch 10.000 gulden, van Paul Klee een
stilleven 15.000 gulden en een windmolen
met bomen van Piet Mondriaan voor
17.500 gulden. Ook de 7600 gulden die
stadsgezicht van Nuyen opbracht
werd voor een romantisch schilderijtje
in enorm bedrag genoemd.
Kort geding Bruna
Kijk en grijp 'n
Zivart Beertje
voor 99 cent.
HAARLEM (ANP) De waarnemend
president van de rechtbank in Haarlem
J. Petersen, zal volgende weck
woensdag uitspraak doen in het kort ge
ding, waarbij de vraag aan de orde is
of in de zelfbedieningswinkels in Haar-
de IJmond van de N.V. Kijkgrijp
Zwarte Beertjesboeken van de uitge
versmaatschappij A. W. Bruna in Utrecht
verkocht mogen worden voor 99 cent.
De uitgeverij heeft een verbod ge
vraagd van de verkoop tegen deze prijs
wilde de door haar vastgestelde prijs
een rijksdaalder bepaald zien. Mr.
van Koppen die als raadsman van 't
zelfbedieningsbedrijf optrad, vertelde
dat dit geen erkende boekhandelaar is,
dat het niet gebonden is aan leverings
voorwaarden en dat op de facturen en bij
de afspraken niets is meegedeeld over de
prijzen. Mr. Van Koppen zei dat de NV
Kijkgrijp de boeken voor 65 cent per
stuk betrekt van een niet erkende gros
sier. die ze weer afneemt van mogelijk
wel erkende grossiers.
De raadsman van A. W. Bruna. mr. J.
Houtappel uit Utrecht, verklaarde dat zijn
tegenpleiter hem op de hoogte heeft ge
steld \an de wijze waarop de NV. Kijk
grijp de boeken heeft betrokken. Het be
drijf heeft echter begrepen dat er con
tractbreuk gepleegd moet zijn en volgens
arresten van de Hoge Raad mag men
geen contractbreuk plegen als anderen
het in vorige stadia wel gedaan heb
ben, aldus mr. Houtappel. Op verzoek
van de president zette een vertegenwoor
diger van de uitgeverij uiteen hoe het
mogelijk is boeken tegen 65 cent in tc
kopen. Volgens deze is het mogelijk een
reeks boeken van verscheidene uitge
versmaatschappijen te kopen tegen prij
zen die variëren van 10 cent tot boven
een gulden. Dan kan men een gemiddet
de van 65 cent per boek bereiken. Een
raadsman van de uitgeverij P. Kluitman
uit Alkmaar wilde in aansluiting op de
behandeling van de zaak ook een kort ge
ding aanhangig maken omdat bij de N.V.
Kijkgrijp boeken van deze uitgeverij
eveneens tegen een lagere prijs worden
verkocht, maar de raadsman mr. Van
Koppen verzette zich hiertegen.
Periodieke
in Amsterdams
grachtenhuis
(Van e
erslaggev&s)
AMSTERDAM. Elke twee
maanden brengen antiquair Léon
D. Snijder cn NTS-inspeciënt John
G. Gersonde 24 uur achtereen
laaiend enthousiasme op voor de
kunst. De door het tweetal inge
richte 24-uurs-expositie, waarop
een zestal (jonge) kunstenaars ge
legenheid wordt geboden aan een
zeer gemêleerd publiek hun
vaak op uiteenlopend kunstgebied
liggend werk te tonen, is uniek
in Europa. Zelfs Parijs kan zo'n
..concentraat - van - geweldig -
gebeuren" niet opbrengen!
Hun Amsterdamse, uit de
17e eeuw daterende grach
tehuis (Binnenkant 48) be
en kelder die zich bij
zonder aantrekkelijk leent
kunstomlijstlng. Het
meest markante van de ex
posities blijft echter de
openstelling van 24-uur-ach-
tereen, waartoe het idee ge
deeltelijk uit noodzaak werd
geboren. Beide initiatiefne
mers zijn immers in loon
dienst en kunnen slechts
hun vrije tijd aan hun hobby
wijden.
Geen moment gedurende al
die 24 uren (steeds van za
terdag 15 uur tot zondag
ur) is de kelder zonder
bezoekers. Het altijd zeer
serieuze publiek „verbetert
gewoon met het uur"; men
moet Immers wel heel kunst
minnend zijn om er zelfs
nachts nog heen te trek-
:n! 's Morgens vroeg zijn
het vooral de uit-nacht-
dienst-komende kunstkij
kers. De melange van mo
gelijkheden ontheft nie
mand van de voor een kunst
minnaar „culturele plicht",
de manifestatie te bezoeken.
De expositie trekt soms te
gen de 2000 belangstellen
den
Wellicht zijn er 's morgens
en ultra-vroeg uur en
kele bezoekers die met wat
idlstisch genoegen komen
kijken of de deur werkelijk
open ls, of organisatoren en
kunstenaars werkelijk pre
sent zijn. Met een ervaring
intussen 11 exposities
(de twaalfde is op 27/28
april) kan met zekerheid
worden gezegd dat het mo
gelijk is 24 uur achtereen
als in een voortdurende
openlngsroes een gewel
dige dosis enthousiasme op
te brengen. Bij een exposi-
an 3 weken vormt veel
al alleen de opening met en
kele daaropvolgende uren
hoogtepunt.
„Het publiek vindt het pret-
tik ook de kunstenaars ach-
de voorwerpen te ken
nen", weet grachtenhuiseige.
Leon Snijder, die met
alle gasten praat om hen
vooral ook geestelijk te ont
vangen. „Wij voelen als ga
leriehouder de taak, contact
te leggen tussen kunstenaar
en publiek. De kunstenaar,
die een bedragje bijdraagt in
onze kosten, heeft ons als
stroman nodig, kan veelal
n zakelijke belangen niet
zelf ontwikkelen. De in onze
kelder exposerende kunste-
verbreedt zijn gezichts
veld enorm. Hij krijgt niet
alleen kijkers uit eigen
kring, maar eveneens uit die
van mede-exposanten, ter
wijl w(j bovendien nog uit
nodigingen versturen naar
vaste kern van bezoe
kers. Verscheidene kunste
naars namen na deze intro
ductie 'n geweldige vlucht!"
Op John rust de enorme
taak om de meer dan
2000 glaasjes wijn en
kopjes koffie te distribueren.
De havermoutpap dit tus
sen haakjes voor ontbijters
is vanwege afwasromp-
slomp afgeschaft. Met zijn
hobby voor blnnenhuisarchi.
tectuur en zijn onmiskenbare
legpuzzeltalenten heeft John
enkele tijdens breekpartijen
te voorschijn gekomen au
thentieke gedeelten in het
grachtenhuis gerestaureerd.
Zowel in het woonhuis als
in de kelder ademt er con
stant ook buiten de ex-
posltletljd een bijzonder
gezellige sfeer
„Er is een duidelijke stijgen
de lijn in belangstelling",
vertelt John, die niet alleen
om het geld gelukkig is met
de sinds de 11e expositie
toegekende subsidie, maar
daarin vooral een overheids
erkenning van de nieuwe
exposltlevorm ziet. „Onge
wild appelleren wij aan de
sympathie van veel mensen
die kennelijk onze vrijetijds
besteding een lofwaardig
streven vinden".
Gebrek aan soms op een
wacht lijst genoteerde
kunstenaars is er minder
dan een kwaliteit van hun
werk. De grootste opgave
vormt liet vinden van kun
stenaars die de vitrines met
kleine voorwerpen kunnen
vullen. Het tweetal zoekt
daarbij vooral Jonge mensen
uit kleinegemeenten. Grote-
stadskunstenaars kunnen
veelal hun werkstukken wel
gedurende enkele weken In
een stadsgalerie tentoonstel,
len. Voor de jonge kunste
naar uit de provincie heeft
het exposeren In eigen om
geving vrijwel geen zin. Om
enkele weken naar de stad
te komen ls te kostbaar.
Dan ligt een ééndaagse ex
positie veel gemakkelijker
De stimulerende werking
van zien kopen ls voelbaar.
In een volle galerie geeft
het Iets plezierigs als de
voorwerpen in andere han
den overgaan. In een zaal
met alleen kunst van boven
de 1000,- koopt niemand
iets. Daar heerst een heel
andere sfeer. De in de kel
der exposerende kunste
naars zijn veelal torenhoog-
enthousiast over de verkoop.
Van de tot nu toe 60 expo
santen hebben er ten minste
55 behoorlijk verkocht. Wie
zijn werk lé&t brengen, zelf
niet gééstelijk deelneemt
aan de expositie, staat
letterlijk en figuurlijk
„Doordenkertjes die walge
lijke prijzen vragen, willen
we niet hebben", vertelt
Leon. „Als de bezoekers Iets
mooi vinden, moeten ze het
ook kunnen kopen. Omdat
we veel jonge mensen trek
ken, variëren de doorsnee-
prijzen van 20 tot 1000;
kleine bedragen voor kleine
dingen, zoals sieraden en
schilderingen op hout".
Waaraan John toevoegt
„Kunst kopen moet bij im
puls gebeuren. Goed dat er
bij ons een dwang achter
zit: na 24 uur is er geen
ènder moment van kopen
meer! Als je voelt Iets te
móeten kopen, sla dan toe.
Wie te lang nadenkt, komt
niet meer tot kopen".
„ernaast". Slechts bij hoge
uitzondering wordt antieke
kunst geëxposeerd, hoewel
ons tweetal vindt dat antiek
en modern mits goed ge
kozen best samen kunnen
gaan. Sinds kort ls ook het
buitenland als werkterrein
erbij gekomen, wat nog dit
jaar zal resulteren In deel
neming van kunstenaars uit
Berlijn en Mlinchen.
Etiket?
Zonder doelbewust op een
bepaald etiket uit te z(jn,
sloeg de galerie een uitge
sproken realistische en figu
ratieve richting in. Een rich
ting waar Leon en John vol
komen achter staan, zodat
z(j die. richting ook niet zui
pen op vormen als enorm
nuttig zien. „Daar zijn ech
ter de signalerende galeries
voor. W(| willen niet signa
leren. We hadden wel een
verantwoorde expositie van
avant-gardisten, maar die
tentoonstelling werd een fi
nanciële debAole. Als hobby
ist kun je Je geen perma
nente stroppen permitteren.
Dat Is bovendien niet ver
antwoord tegenover de kun
stenaars, die trouwens als
er niet wordt verkocht
hun werk hier niet zouden
willen brengen!"
John en Leon, die er menig
weekend opulttrekken om
b(j asplrantkelderexposan-
ten kunst te gaan zien, heb
ben regelmatig het gevoel
met grote en lompe boeren-
voeten tpgen vreselijk pijn
lijke plekken te trappen.
„Je moet als galeriehouder
gewoon tien Jaar diplomatie
ke dienst achter de rug heb
ben om niet óf kunstenaar
óf koper of kijker op het
hart te trappen", vertelt
John. die van mening Is dat
bij Jong en oud een toene
mende behoefte bestaat door
aankoop van verantwoorde
kunst de uniformiteit ln de
huidige eenvormige hulzen
op te heffen. „Ik vind het
gewoon pijnlijk om een oor
deel te vellen over het werk
van een kunstenaar, die wel
licht helemaal bezeten van
(■evraa^il
kunstenaars
met kleine
werkstukken
zijn werk dwars door plens
buien heen zijn reis naai
Amsterdam ondernam".
Waarbij Leon dan weer aan
vult: „Wij brachten vele
mensen nader tot de kunst
en verscheldenen tot verza
melaar. Vooral omdat die
verzamelaars veelal niet be
middeld zijn, moeten we ook
nog proberen geen familie
ruzies te ontketenen! Die
zouden kunnen ontstaan als
wij Iemand warm maken
voor een kunstwerk en an
dere familieleden voor het
daarvoor benodigde geld lie.
ver de keuken zouden laten
opknappen. Tevreden keren
de meeste kopers regelma
tig bij ons terug; velen dur
ven zich door ons te laten
lelden en blijken blijvend
gelukkig met hun aanwln-
Opklkker
Vanzelfsprekend zit er aan
een ééndaagse dag-en-nacht-
geopende expositie meer
vast dan „24 uur op de been
blijven". Al betrof het alleen
maar het vinden van bijeen
passend werk van 6 kunste
naars en het Inrichten van
de expositieruimte met de
een week tevoren af te le
veren kunstwerken. De
geestelijke (aan deze ener
verende hobby verbonden
opkikker houdt belde orga
nisatoren elke 2 maanden
opnieuw 24 uur lang ln een
gespannen, ontspannende
Leon D. Snijder b(J het voorbereiden van