De wervelstorm Radio ,M'n hele leven is 'n feest en ik vier 't..." MAANDAO Massiel won met één punt van Cliff „Brandpunt extra uit VS Massiel geridderd 55 55 Opera van Eugen Suchon kreeg première in het Nederlands KAMP HOUTRUST '68 FAG1NA 2 DE LEIDSE COURANT MAANDAG 8 APRIL 1968 Zelfs m'n kleinkinderen zeggen „Opa Bromsnor' tegen me... (Van verslag geve\ VOORBURG. Willem Duys zal er niet bij zijn als Lou Geels vandaag zijn veertigjarig toneel jubileum viert. Willem zit in Amerika uit te rusten van z ij n jubileum. Maar Swiep, burgemees ter Rien van Nunen, de burge meester van Voorburg, Saartje en vele anderen komen wèl. Tante Pos is al langs geweest. Zij heeft de martiale veldwachter uit deze strip, die volgend jaar het tweede teevee-lustrum viert (ja, zo lang kijkt u al naar Zwiebertjenzo'n drieëneenhalfduizend gelukwensen bezorgd. Felicitaties van Brom- snorfans in de leeftijd van 7 tot 97 jaar. Mogelijk daarboven ook nog. Lou Geels met Joop Doderer zijn de enigen, die al vanaf de eerste aflevering meespelen. Al het andere „materiaal'' is in de loop der jaren vervangen. Jan Blaaser heeft nog de burgemeester ge speeld (weet u dat nog?) en onder de oerdegelijke naam Saartje hebben al diverse gedienstigen hun nederige rol in het edelachtbare huishouden vervuld. Lou Geels is gebleven. Al tien jaar is hij de wat domme, lichtgeraakte, maar in de grond niet zo kwade wetsdienaar, die het steeds met zwerver Swiebertje aan de sabel krijgt. „Ik vind het een heerlijke rol". VERDWIJNENDE ROL Z'n eerste wijfelende stappen op de Bühne zette Lou Geels „Ik heette toen Pierre, maar ze noemden me Piepie" in een toneelstuk, dat de fraaie naam „Café 't Gouwe Anker" droeg. „Ik had als kind al een grote affectie voor to neel. Als ik maar even de kans kreeg zat ik in de schouwburg. Ik heb daar in Rotterdam Lou Geels is afkomstig uit de Maas- en metrostad wat gezien, zeg. Stukken waar Piet te Nuyl sr. en Coba Kinsbergen in speelden. En dan in de pauze muziek van een orkest van veertig man. Dat waren nog eens voor stellingen. Enfin, ik draaide maar steeds om dat toneel heen, hè, net zolang tot Marius Spree tegen me zei: „Piepie, ik heb een rol voor je". Ik moest het to neel op, wat zeggen, en weer af. Maar toen gebeurde het dat ik precies op het valluik ging staan, het luik floepte open en ik verdween onder het toneel, in de plaats van de man die wérkelijk moest verdwijnen. Ik heb toen niks meer kun nen zeggen". GEEN MIDDAGETEN Ondanks deze verdwijning liet het to neel de jonge Lou niet meer los. Hij ging naar zijn vader toe, maar die vond het toneel maar niks. „Leer jij maar een fatsoenlijk vak". Maar Lou zette door. En vaak gebeurde het dat hij de middagse pot miste omdat hij weer zo nodig rond de planken moest zwerven. Tegen zoveel liefde voor toneel bleek vader niet opgewassen. Lou mocht dans lessen nemen, beweginsleer gaan stude ren, enfin hij zette de eerste stappen op de artistieke weg. „Na een paar jaar trok ik met mijn eigen revue door het land. Ik maakte zelf de teksten, deed er bijna alles voor". Tot aan de ophe'fing werkte hij nadien enkele jaren bij de Bouwmeesterrevue, die „ging" in nu wijlen het Haagse Scalatheater. „Toen kwam ik terecht bij Jac. van Bijleveld, met wie ik toen zestien jaar lang zaken gedaan heb. Stukken als „Pukkel en Pukkel" en „De kat en de strafschop" Mensen, dat was me een heerlijke tijd". DE DOLLEMAN Naast het revue- en tv-werk is Lou Geels ook nog aan het „grote" toneel verbonden geweest. „Met Paul Steen bergen heb ik gestaan in „De Dolleman" van Anouilh Man, dat is me pas een artiest. Voor mij is-tie beslist de groot ste van Nederland. Andere grote arties ten volgens Lou Geels: Toon Hermans, Conny Stuart en van de jongeren André Maar ondanks het revue- en toneel werk is Lou Geels toch bij het meren deel van de (buizende) Nederlanders be kend als „Bromsnor". „En ik vind het fijn om bekend te zijn. Of ik nou op Texel sta of in Roermond, er komt als ik op de planken stap, altijd een warm applaus. En dat moedigt je aan. Je wordt dan gedwongen om te laten zien dat je nog wat anders kunt dan die veldwachter spelen. En om je de waar heid te zeggen: mensen die zeggen dat ze het lastig vinden om bekend te zijn, staan volgens mij te liegen"» Juist als hij dit heeft gezegd tikt een groepje van vijf kinderen tegen het raam: „Brom, hebbie foto's?" Brom: „Nu niet, kom straks maar even terug". „Legio mensen noemen me nu nog Bulthuis, je weet wel, die bode uit Stad huis op stelten. Anderen zeggen Pukkel tegen me. Maar de Bromsnorren zijn toch in de meerderheid. Laatst kwam ik een oude dame tegen, die me zei: „Me neer Bromsnor, ik zou het fijn vinden als ik u heel eventjes mocht aanraken". Is dat niet ontroerend?" SWIEBERTJE: GROTE SLAPSTICK Lou Geels vindt Joop Doderer, die nu ook al tien jaar over de buis „Swiept" een „slapsticker van enorm formaat". „Zelfs de mooiste eomedy-caper heeft nooit zo'n komiek gehad. En dan vragen de mensen wel eens aan me: „Jij blijft altijd zo ernstig, als Swiep weer wat uit haalt". Maar dat moet je wel, een slapsticker moet een vangér hebben, je moet ernstig blijven. En dat kun je na tuurlijk door je jarenlange ervaring. Een keer ben ik zelf enorm in de lach geschoten. Dat was toen Saartje dat was toen Annie Leenders jarig was. Swiep had toen bij mij van de venster bank bloemen gepikt, om ze haar ca deau te geven. Nou, ik kom daarachter hè, en ik bel bij het huis van de burge meester aan. Swiep ziet me staan, hij duikt in een kast en trekt een jurk van Saar aan, met een hoed met een grote voile. Maar hij vergeet de sigaar uit zijn mond te doen, zodat die hele toestand in brand vliegt. De inspeciënt ziet dat, krijgt een lachstuip en valt tegen het bellenbord aan, zodat alle bellen begin nen te rinkelen. Swiep hoort dat, pakt de telefoon op en zegt met een falset stem: „Nee, Saartje is eventjes naar het ziekenhuis." Die reactie vond ik zo prachtig, dat ik het zelf ook bijna be stierf. Dat is de enige keer geweest dat ik me van de lach heb moeten omke- DRIE VRIENDEN OP TONEEL De verhouding tussen Lou Geels, Joop Doderer en Rien van Nunen laat vol gens de jubilaris niets te wensen over. „We zijn niet alleen op toneel goede vrienden, maar ook in het dagelijks le ven, we gaan heerlijk kameraadschap pelijk met elkaar om. Joop en ik zijn zo op elkaar ingesteld, dat we als we op toneel staan, of ergens uitgenodigd wor den voor een opening, geen tekst nodig hebben. Het is allemaal improvisatie". In Lou Geels Voorburgse woning hebben naast een aantal Bromsnorherinneringen en -foto's ook een aantal carnavalson derscheidingen een ereplaats. Lou Geels is er heerlijk blij mee. „Ik ben wel on derscheiden. hier is een medaille van de Udense Knoerissen, waar Mies Bouw- zit, ik heb geen tijd ;n. Trouwens, ik worden, Vanavond via Ned. I HILVERSUM De KRO-televisie zal heden, maandagavond, naar aanleiding van de gebeurtenissen in Amerika via Nederland 1 om 22.40 uur een extra aflevering van Brandpunt uitzenden. De reportage bevat filmopnamen van de ernstige ongeregeldheden, die zich dit weekend in Washington hebben voorgedaan. Het filmmateriaal komt in de loop van vandaag op Schiphol aan. •rpraatje. 18.46 Telemann, uitgevoerd dooi Radio-Kamerorkest, NCRV-Vocaal-ensemblï en solisten. 22.00 Llterama: radiokroniek over boeken, schrijvers en toneel. 22.30 Nieuws. 22.40 Passiemeditatie. 22.50 Mozart, schrijver van muz. en brieven: voordracht van brief fragmenten. 23.30 Stereo: Lichte grammo- foonmuzlek. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM II (298 m) AVRO: 18.0C Nieuws. 18.18 Radiojournaal. 18.30 De tafel drie begrip- indelljkse round-u ir, toneel, muziek, dans, be< srtlcndaags mlni-magaz. 23.55 Sprt. 18.52 Taalwenken. 18.55 DINSDAG HILVERSUM I (402 m) NCRV: Het levende woord. 7.15 Open Rusiand (gr). 8.( is.5 8%nkNCRV-lied. 8.14 muziek (gr). WÈ 'Izzicato: muzikaal middag-magazine. 5.02 Nieuws). 17.00 Overheidsvoorlichting: Vandaag: de ïzlek. VPRO: !o1g)° S(Om° a.30-8^35 ^De" STER (reclameuitzendingen om 18.55, 19.03, 19.56 20.16) NTS 18.50 uur: Pipo de clown 19.00 uur: Nieuws in het kort HV 19.06 uur Mensen in alle ernst VARA 19.31 uur Dragnet, tv-serie kleurentelevisie) NTS 20.00 uur Journaal VARA Achter het nieuws, actualiteitenrubriek HILVERSUM I NCRV 19.35—22.00 uur: Het grote podium, concert 23.30—23.55 uur: Muziek voor de late avond, grammofoon platen 20.45 uur: Per seconde wijzer. 21.30 uur: Hadimassa. amusements programma NTS 22.15 uur: Journaal KRO 22.20 uur: Pastoraal Concilie 22.40 uur Sluiting NEDERLAND II STER (reclameuitzendingen om 18.55 en 20.16) NTS 18.50 uur: Pipo de clown 19.00 uur: Nieuws in het kort HILVERSUM II NRU 20.05—22.30 uur: Scala, internationaal kunstprogramma 23.25—23.55 uur: Radiorama, mlnimagazine VPRO 19.03 uur: Woody Woodpecker, tekenfilm kleurentelevisie) 19.13 uur: Something special, amusements programma 19.40 uur: Een mens is maar NTS 20.00 uur Journaal VPRO 20.20 uur: De bezetene, film 21.00 uur: De l'Amour, film NTS: 22.30 uur: Tweede journaal 22.35 uur: Sluiting RADIONIEUWSDIENST HILVERSUM I: 7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 12.30, 18.30, 22.30, 23.55 HILVERSUM II: 7.00, 8.00. 11.00, 13.00, 16.00. 18.00, 19.30, 22.30. 23.55 HILVERSUM III lik heel uur vanaf 9.00 8.50 Morgenwijding. NRU9.00 Uitgebreide verzoekplatenprogramma. (11.00-11.02 Nieuws. 11.02-11.32 RVU: David Hume als wijsgeer, door Prof. Dr. G. R. Nuchelmans.) 11.55 Beursberichten. 12.00 Kerkorgelconcert. 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.29 Overheidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 12.39 Sprtrevue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. NRU: 13.30 De Lichte Muze belicht: filmmuziek. 14.23 Prix Italia: hedendaagse muziek (opn.). AVRO: 15.00 De paarse chevalier, hoorspel. 15.45 Inleiding tot muziekbegrip, muzikale lezing. 16 oo .6.25 Voor de jeugd. 17.15 Dix- HILVERSUM III (240 [ramma. (17.00 Nieuws.) RADIO VERONICA (192 BRUSSEL NED (324 m) 12 2.03 Lichte muziek. 12.40 Weert Ichten voor schippers. 12.48 Lie „Congratulations" voor „La, La, La" LONDEN (AP) In de laatse secon den heeft het Spaanse meisje Massiel, de overwinning behaald in de Euro- visi-songfestival. Haar liefdesliedje „La. la, la" versloeg Cliff Richard's ..Congratulations" met slechts een en kele stem. Na de strijd, toen de licb- ten gedoofd waren en de televisieca mera's niet langer draaiden, drong Cliff Richard door officials en bewon deraars heen naar Massiel om haar geluk te wensen. Massiel droeg een ongewone beige en wit geruite mini- jurk. Cliff kuste haar hand, kuste haar wang, kuste haar opnieuw en compli menteerde haar. Massiel, wier ware naam Maria de Los Angeles Santama- ria is, beantwoordde het compliment door het refrein van „Congratulavons" te zingen. Massiel is 20 en komt uit Madrid. Twee jaar geleden was ze erg onbe kend, ze vertelde dat ze al veel van London hield, maar dat ze deze na za terdagavond nooit meer kan vergeten. Ik mag ook Cliff Richard erg graag. Vijf jaar geleden, toen ik nog op school In Spanje weten ze nog 'na iemand te waarderen. Het zangeresje Massiel, dat ztiterdag het Euro visiesongfestival won, is door Franco geridderd. Zij kreeg de „Orde van Isabella de Katho lieke", een uan de hoogste Spaanse onderscheidingen. Misschien dat er ook nog een politiek tintje aan zit, want eigenlijk teas het de Duitse jury, die haar de over winning en dus indirect het ere kruis bezorgde. TERUGBLIK Koningin opent DAF - Borne DEN HAAG (A.N.P.). Koningin Juliana zal op donderdag 27 Juni de officiële opening verrichten van de nieuwe DAF-fabriekcn in Borne In de provincie Limburg. De koningin zal dan tovens een bezoek brengen aan enkele projecten In het noorden van deze pro- Ned. Studenten Kamer orkest op tournee DEN HAAG (A.N.P.). Het Neder lands Studenten Kamerorkest maakt dit jaar een concertournee langs verschei dene steden In Nederland. Het orkest, dat onlangs voor een eerste repetitie bijeen kwam, zal van 18 tot april in Hattem intensief studeren op de uit te voeren werken. Onder leiding van diri gent Joop van Zon zal het orkest, met medewerking van studentensolisten, de volgende werken ten gehore brengen: „Serenata Notturna" van W. Mozart, Concert voor fluit en althobo van Hon- negrger. Concert voor viool en hobo van J. S. Bach en de „Simple symphony" van Britten. De tournee, die op 28 april begint, voert achtereenvolgens langs de volgende steden: Zwolle, Apeldoorn. Deventer, Eindhoven. Haarlem en Delft. Door middel van affichea zullen nadere bijzonderheden bekendgemaakt worden. Naast het culturele doel hoopt het orkest met de baten van deze tournee het Unl- Asiel F^ïida te luianen steunen. (Van onze mutiekredactie De Koninklijke Vlaamse Opera van Antwerpen is zaterdag jl. met een opmerkelijke première ge komen. Première in die zin, dat de tragedie „Krutnava" van de Slo waakse componist Eugen Suchon (59) voor het eerst in de Neder landse taal werd gepresenteerd. „Krutnava" heeft na haar geboorte in 1949 onmiddellijk een grote bekend heid gekregen, niet slechts in haar ge boorteland, ook daarbuiten. Zo in Mid den- en Oost-Europa, waar men haar tussen 1954 en 1960 in verschillende theaters heeft kunnen zien en horen. En bewonderen... zouden we hieraan on middellijk willen toevoegen. Wat we durven zeggen na dit werk met gram mofoonplaten nauwkeurig te hebben be studeerd en na de confrontatie in Ant- Het literair gegeven steunt op een Slovaakse novelle van Milo Urban en werd door de componist zelve en Stefan Hoza voor toneel bewerkt. Te Antwerpen gebruikte men de re delijk klinkende versie in het Neder lands van Luda Buiiet: in dit opzicht kan men met recht van een Belgische première spreken. Tragedie van de afgunst: zu zouden wij „Krutnava". te Antwerpen onder de titel van „De Wervelstorm" gelanceerd, willen karakteriseren. Afgunst, jaloezie, die leidt tot de dood. maar tevens dient tot verwerkelijking van de rechtvaar digheid. Afgunst die zich doet gelden tussen twee boerenzonen, van wie er een reeds bij de aanvang van het drama gedupeerd is. Jaloersheid die zich voort zet in het optreden van de vader van de vermoorde jongen, tot dat de waarheid aan het licht is gekomen, waardoor het recht zich kan voltrekken. Zo zijn er drie hoofdpersonen: de ver moorde. wiens geest doorwerkt, de moordenaar, die huwt met de jeugdlief de van de vermoorde en de vader van de vermoorde, die zolang werkt tot hij zijn doel. de oplossing ener conflictsi tuatie, bereikt heeft. Wat daarom heen leeft blijft ons inziens terecht slechts schematisch aangeduid. Daar „leeft" men niet, daar laat men zich leven, be heerst en gericht door dorpse gebruiken dorpse feesten, dorps ritueel, dorpse roddelpartijen... de bruid Krutnava voor op. Simpel zwart-wit gegeven, duor Eugen Schon op waarlijk genialen wijze van een muzikale achtergrond voorzien. Waarbij de melodiek van het Slovaakse volkslied, de ritmiek van de Slovaakse volksdans en vooral niet te vergeten de sterk-suggestieve waarde van het Grego riaans een rol van betekenis spelen. Slowaakse melodiek en ritmiek Door de componist zelf als zijn „In- ventionn" aangeduid. Met dien verstan de echter, dut dit folklore werd gebruikt om tot eigen zeer persoonlijke schepping te komen merkwaardige tonaliteiten en boeiende instrumentatie spelen hierin mede een rol van betekenis! Zo persoonlijk, dat ze met geen enkel werk van zijn illustere landgenoten op muziekdramatisch werk te vergelijken is. zelfs niet met het oeuvre van de ten onzent zo zeer bewonderde I-eos Ja- Dat we tot deze voor ons zo gelukkige conclusie konden komen, was mede het gevolg van de Antwerpse opvoering, die zich onder een wel gunstig gesternte voltrok... Landgenoten van de componist, bij de ze première persoonlijk aanwezig en over de geleverde prestaties naar w# konden constateren z.icht- en hoorbaar tevreden hadden de leiding: dirigent Jan Valach beheerste orkest, koren, solisten dans ensembles volledig: Karei Jernek maakte als regisseur, dat alles en iedereen steeds op zijn plaats stond; choreograaf Stefan Vasal had dansen ontworpen, zó voor treffelijk, dat ze het vaste opera ensem ble sterk inspireerden en Oldrick Sima- cek tenslotte kwam met decors, die de primitieve werking van het stuk op wel I Louise Verheul Dat waren de gasten, in dit geval te vens de heersers. De heersers, die voor treffelijk met de Vlaamse artiesten ble ken te kunnen omspringen. Laten wc ons hier tot de hoofdpersonen beperken: tot Katrena Marie Louise Ilendrickx in vocaal opzicht uitstekend die het pas sieve karakter in haar gelegen volko men besefte; tot Ondrej Jan Verbceck en zijn uitstekende tenorgeluid, die de incarnatie was van een onrust, leidend naar een bekentenis; tot de oude Sjeli- na. bas. wiens geluid in het lage regis- i ter wellicht meer sonoor had moeten klinken, doch in het wreken van moord op zijn kind een levenstaak zs.g. hem door een hogere macht dwingend opgelegd. Uitermate geslaagde vertoning, die in de loop der maand april tweemaal her- i haald wordt: op 11 en 14 april aan staande. Te midden van Madame Butter fly. de Vogelhandelaar, de Barbier van Sevilla, De lustige weduwe, de Vleder- muis, de Mantel-Zuster Angelica Gi anni Shicchi en Salome: in totaal twin tig voorstellingen. Waarmede we u aantonen, wat er van deze in wezen ensemble-opera geëist wordt: in dit kader wordt de presentatie van Suchons Krutnava slechts waarde- ADVERTENTIE 7e Nationale Kampeer en Sporttentoonstelling UW VAKANTIE SUPERMARKT 5 t/m 10 april Houtrusthallen Den Haag OPEN: dagelijks van 12.00 - 22.30 uur tenten caravans boten kampeer en watersportartikelen sport- en vakantie- kleding sportartikelen zelfbouwartikelen vele voorlichtingsinstanties elke dag volksdansen en modeehows zat, was hij het enige waaraan ik kon denken. Ik ben erg ingenomen met zijn gelukwensen. Had u gedacht te zullen winnen? Massiel gaf geen rechtstreeks ant woord, maar zei: „Tien dagen gele den kende ik „La, la la" nog niet eens. Ik was op tournee in Mexico toen ik plotseling werd opgebeld door de Spaanse regering, die me vroeg of ik aan de wedstrijd wilde meedoen." Massiel zei dit niet, maar in feite werd ze gevraagd om de oorspronkelijke Spaanse mededinger Juan Manuel Ser- rat (22) student aan de universiteit van Barcelona te vervangen. De Spaan se autoriteiten verboden hem deel te nemen omdat hij „La, la, la" in het Caralaans wild zingen in plaats van het officiële Castiliaans. Er kwamen ook kussen en gelukwen sen voor de drie aardige brunettes die Massiel als een zanggroep begeleid denMercedes Valimana Maria Jesus Aguirre en Maria Dolores Arenas. De componisten Areusa en Muel de la Calva, namen Massiel uit vreugde over de overwinning op de schouders. Ramon Arcusa zei: „Dit is het honder- ste lied dat we hebben gemaakt. Al zeven jaar schrijven we liedjes en we hebben al verschillende wedstrijden in Spanje gewonnen". Sandie Shaw, winnares van verleden jaar met „Puppet on a string" droeg de opvallendste jurk van de avond. Ze deelde de prijzen uit. Bill Martin en Phil Coulter de Schot en de Ier die „Puppet on a string" schreven, zijn ook de makers van „Congratulations", voor Cliff Richard. Het Franse lied „La Source" gezon gen door de 29-jarige Isabelle Aubret uit Rijssel werd derde. In 1962 was ze winnares met „Un premier amour" Twee jaar later werd ze ernstig ge wond bij een auto-ongeluk. De knappe blonde Isabelle maakte zaterdagavond een definitieve comeback. Op een ge geven ogenblik had ze de leiding, maar toen kwam er een vloed van stemmen voor Spanje en Engeland Na de resul taten rende Isabelle Aubret huilend naar haar kleedkamer terug. Het Fran se liedje was geschreven door drie vrienden van haar Guy Bonnet, Hen ri Djian en Daniel Faure. Het is genï- spireerd door de Ingmar Bergman- film „La source" en houdt verband met de droeve legende van een meis je dat begeerd wordt door drie onscru puleuze mannen. Naar schatting 200 miljoen mensen hebben naar het tv-festival gekeken De stemmenuitslag was: Spanje 29. Ver.Koninkrijk 28. Frankrijk '20, Iep- land 18. Zweden 15, Duitsland 11, Bel gië 8, Monaco 8, Joego-Slavië 8. Italië 7, Portugal 5, Luxemburg 5, Oosten rijk 2, Zwitserland 2. Noorwegen 2, Ne derland 1, Finland 1. Zaterdag hebben we het weer gehad: in Londen zong het puik der zoete kelen uit zeventien Europese landen op het Eurovisie Songfestival. Spanje won met een handig op internationale smaak afgestemd La, la la-liedje, dat met aanstekelijke vrolijkheid werd gezon gen door bekwame invalster Massiel (21). die we dit succes best gunnen. Wij zouden de prijs toegekend hebben aan de enige werkelijk-originele bij drage: die van-Joegcv-Slavië. Maar ge lukkig warén er ditmaal meer kans hebbers, want het niveau leek ons wat hoge!- te liggen dan de laatste jaren het geval was. Onze verdere gegadigden zouden geweest zijn: Monaco» Zweden, Engeland en Noorwegen. En we zouden weinig kwaads willen vertellen van Frankrijk, Ierland en Duitsland. De uitslag blijft overigens altijd een gok zolang het onzinnige jurcrings- systeem gehandhaafd blijft. Ditmaal waren er 17 deelnemers, dus 170 jury leden die allemaal één stem te ver geven hadden. Het is dus theoretisch denkbaar dat die 170 allemaal één liedje op één na het beste vonden. In zo'n geval kan elk liedje winnen, maar dat op één-na-beste krijgt geen enkele De voor-de-hand-liggende methode: één jurylid uit- elk land die elk liedje stuk voor stuk quoteert en zijn eigen gezag achter die quotering stelt is nog steeds niet toegepast. Gevolg: vocalis ten die een naam te verliezen hebben doen liever niet mee, dus een kijkspel dat tweehonderd miljoen mensen moet bedienen mikt bewust op lager allooi dan in deze „grootste music-hall ter wereld" bereikt zou kunnen worden. Van die 170 punten kwam er één toe vallig uit Italië op de Nederlandse in zending terecht. Aardig van die Ita liaan. maar niet verdiend. Dat kwam niet door Ronnie Tober. die echt zijn best leek te doen. maar door de ar rangeurs van „Morgen". Die hadden een bewerking gemaakt die zo te horen geschreven leek voor 87 slaginstrumen ten met wat onopvallend blaas- en strijkwerk. Dolf van der Linden was meegegaan als gast-dirigent. Zijn motto leek: lekker hard slaan. Ronnie Tober bleek er niet tegen opgewassen. Af en toe was zijn stem zwakjes waar te nemen, maar hü schreeuwde domweg niet hard genoeg om boven dat per- cussiegeweld uit te komen. De organiserende BBC zond in kleur uit. Leuk voor het nagenoeg verwaar loosbare percentage van de tweehon derd miljoen Europese t v-kijkers die kleuren op de buis hebben Maai- al die anderen kregen naargeestig eento nige plaatjes die dan ook maar niéts feestelijks hadden Natuurlijk: de toe komst van t.v. is kleurrijk. Maar voor lopig doen t.v.-makers nog goed met een beetje in zwart-wit denken. Oók bij uitzendingen die een enkeling in kleur kan ontvangen. Dit wat het Songfestival betreft. Kort over het verder in dit weekeinde ver toonde: Brandpunt had „reportersge- luk" doordat ze nèt met een ploeg in Amerika aanwezig was toen daar dra matisch wereldnieuws gebeurde. Maar ze buitte dit op Brandpuntwjjze uit met o.in. de aangrijpendste beelden rond de dood van ds. Martin Luther King, die we de afgelopen dagen op ons scherm kregen. Die beelden waren van Piet Kaart, de man die eigenlijk een GOUDEN-Nipkovschijf verdient. Bij de TROS bleek „In" zaterdag een stuk beter op de nieuwe formule (na het vertrek van Joan Haanappel) in gespeeld: een handig gemaakte, goede rubriek ditmaal. Gisteren was AVRO's Jaap van Meekren goede gesprekspart ner van prof. dr. C. J. Briejér over insekticiden en hun mogelijke kwade gevolgen. We misten wèl een weer woord op de nogal krasse uitspraken van~~de geïnterviewde. Hetzelfde gold voor de overigens ons sympathieke Hier-en-nu-reportage van een NCRV- team uit de door Israël bezette Arabi sche gebieden. Onze fout is natuurlijk dat we van alle omroepen Brandpun:- niveau verwachten. Vg

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 2