„Smartlapperij" perst gouden
tranen uit kommer en ellende
Radio
S)aCeldóc(Soii^ant
Play-backsysteem
inzet kort geding
Voorschot en vloer in
vakantie ambtenaren
De film van
vanavond:
Les Cousins
Van Resteren gedupeerd
programma
PAGINA 2
DE LEIDSE COURANT
WOENSDAG 27 MAART 1988
Uitstel niet
betreuren,
maar benutten
/YF de Katholieke Volkspartij en de
"CHU het nu leuk vinden of niet, de
door het centraal comité der antirevo
lutionairen genomen beslissing bete
kent, dat het beraad in de „groep van
achttien" voor een paar maanden opge
schort is.
Beter dan hierover te zitten mokken
is: nagaan hoe het onvermijdelijk ge
worden uitstel positief benut kan worden.
We dachten dat hiervoor in de Katholie
ke Volkspartij ruime gelegenheid is.
Om te beginnen kunnen nu ook in
de KVP de stukken waarmee de ..groep
van achttien" voorlopig gereed gekomen
is, grondig worden bestudeerd en in het
straks vernieuwde partijbestuur, moge
lijk zelfs in een vernieuwde partijraad,
zodanig worden gesproken en van kant
tekeningen voorzien, dat bij een hervat
ting van het beraad in de „groep van
achttien" deze groep de zekerheid heeft
dat ze werkt aan iets dat zinvol is voor
de praktische politiek.
|N de tweede plaats krijgt nu ook de
nieuwe KVP-leiding gelegenheid zich
te bezinnen op en uit te spreken over
de gewijzigde politieke situatie.
Zo lijkt het ons niet alleen oirbaar,
maar zelfs noodzakelijk, dat de nieuwe
partijleiding tot een beraad komt met
de Kamerfracties en eveneens met de
katholieke bewindslieden. Ons dualisti
sche stelsen geeft ministers en staatsse
cretarissen een onafhankelijke positie
ten opzichte van het parlement, maar
dit betekent niet, dat zij geen contac
ten mogen onderhouden met de partij,
waaruit zij afkomstig zijn.
In tegendeel: op dit moent lijken ons
dergelijke contacten noodzakelijk te zijn
en in het belang van de veelgeprezen
politieke duidelijkheid binnen de Katho
lieke Volkspartij. Ter bepaling van hun
eigen positie op regeringsniveau zullen
de katholieke bewindslieden van het ka
binet-De Jong, de premier zelf niet in
de laatste plaats, bepaald wel behoefte
eraan hebben om op de hoogte te blijven
van de inzichten van de nieuwe partijlei-
MUTTIO kan het verder ook zijn. dat
men zich op de Mauritskade snel gaat
bezinnen op enkele organisatorische pro
blemen; de oplossing hiervan kan wel
licht wat sneller afkomen, wanneer men
niet onder druk wordt gesteld van op
zeer korte termijn te nemen beslissin
gen inzake de adviezen uit de „groep
van achttien".
Door het uittreden van een deel van
het lagere kader opvallend is dat de
groep-Aarden daar relatief meer voet
aan de grond gekregen heeft dan bij de
gewone partijleden zijn er in de orga
nisatorische opbouw van de KVP gaten
gevallen. Ondanks recente bestuursver
kiezingen lijkt die opbouw ons trouwens
op verschillende plaatsen toch nog aan
een reorganisatie toe.
Al blijft het politieke werk van de par
tij hoofdzaak, de nieuwe leiding ontkomt
er niet aan financieel en organisatorisch
te zorgen dat er een behoorlijk apparaat
is om de vooruitstrevende christen-de
mocratische politiek, die zij nastreven
wil, te kunnen uitdragen.
bezinnen over de ver
dere gang van zaken met betrekking tot
de in dit artikel diverse malen ter spra
ke gebrachte „groep van achttien". Dit
betreft dan zowel haar eigen vertegen
woordiging in die groep er zijn vaca
tures en ook de koers die gevaren
moet worden, wanneer straks de partij
raad van de ARP het sein op groen zou
laten zetten.
We nemen trouwens aan dat „op hoog
niveau" de nieuwe KVP-leiding wel nau
we contacten zal blijven houden met de
anti-revolutionaire bestuurders en de
CHU. In deze tijd met haar vele politie
ke verwikkelingen en subtiele menings
verschillen moet in elk geval voorko
men worden, dat men elkaar verkeerd
gaat begrijpen
We hebben de indruk dat door ver
keerd begrip er de laatste maanden in
politiek Nederland een paar gebeurtenis
sen hebben plaatsgevonden, waarvan
achteraf zo iets gezegd wordt als „Had
den we maar
VRIJDAG
OVERLEG
(Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG Staatssecretaris Van
Veen Binnenlandse Zaken) erf de amb-
tenarenorganisaties zullen vrijdagmor
gen om half negen reeds bijeenkomen
om nader te overleggen over een verde
re loonsverhoging en over het leggen
van een „vloer" in de hoogte van het va
kantiegeld. Verwacht wordt, dut dit
overleg vrij snel tot resultaten zal leiden
en dat spoedig daarna uitkeringen aan
het overheidspersoneel te verwachten
zijn.
De verdere loonsverhoging zal, naar
wordt aangenomen, in orde van grootte
liggen van anderhalf procent en terug
werkende kracht krijgen tot 1 januari
1968. Evenals de reeds toegekende 2 pro
cent verhoging zal ook deze anderhalf
procent moeten worden gezien als een
voorschot op de definitieve salarisverho
ging voor 1968. Zoals bekend wordt voor
de overheidssalarissen een zogenaamd
trendbeleid gevolgd, wat wil zeggen, dat
de ambtenaren een verhoging krijgen
overeenkomstig die, welke gemiddeld in
het bedrijfsleven wordt gegeven. Aan het
begin van het jaar wordt hierop een
voorschot gegeven en pas later in het
jaar, als de ontwikkeling in het bedrijfs
leven bekend is, volgt een naberekening.
Het voorschot van dit jaar was zeer be
perkt, omdat de regering op geen enkele
wijze het vrije loonoverleg in het be
drijfsleven wilde beïnvloeden. Vandaar,
dat nu er enig inzicht bestaat voor
Reeds eerder heeft de regering zich be
reid verklaard een minimum vast te
stellen voor de vakantieuitkering. Dit
minimum zou dit jaar 540 gulden (6 pet
9000 gulden) en volgend jaar 600 gul-
dragen. Vrijdag zal tevens aan jd<UQrde
worden gesteld het verlangen van de
ambtenarenorganisaties om aan de va
kantietoeslag een uitkering per kind te
koppelen. Punt van bespreking wordt
voorts, of de „vloer" in de vakantieuit
kering voor allen moet gelden, dan wel
of bijvoorbeeld jeugdigen en ongehuw-
den erbuiten moeten blijven. De kosten
van deze extra-voorziening zullen, als
totaalbedrag, als een loonsverhoging gel
den en dus straks bij de nacalculatie
worden verrekend.
Negen jaar geleden was de film „Les
Cousins" van Chabrol een werk dat je
gezien moest hebben. Vanavond voor
velen een „weerzien", want de NTS
zendt dit produkt van de „Nouvelle j
Vague" vanavond uit op het eerste net.
(21.00-22.45 uur).
De toen 28-)urige Claude Chabrol stel
de in zijn film wit en zwart tegenover
elkaar in de gedaanten van twee ne
ven. De een is een onbedorven student
uit een klein dorp op het platteland; de
ander een decadent figuur die in het
riante huis van een Parijse oom ver
blijft, samen met een stel vrienden die
even decadent zijn als hij. Er worden
feesten aangericht, waarvan de beel
den zo'n 9 jaar geleden de bioscoop
bezoekers werkelijk schokten. Maar
sindsdien is er zoveel met de jeugd ge
beurd, over de jeugd gtschreven en
over de jeugd gefilmd, dat er van het
schokeffect anno '59 nu misschien wei
nig zal zijn overgebleven.
Er is nadien wel meer „geschokt", maar
een zo decadente milieuschildering als
Chabrol in „Les Cousins"gaf is n adien
door geen cineast meer in dergelijke
tinten op het witte doek gezet, of het
zou moeten zijn in Mal Zerttelings
„Nattlek". maar dan zonder erotische
„toestanden". Er blijft werkelijk niets
„heel" in deze film: de onschuld van
het plattelandsneefje krijgt nergens 'n
kans, zijn meisje wordt hem door de
ander ruw ontnomen. Als hij dan zich
om te vergeten, vol overgave op z'n
studie gooit, zakt hij toch nog voor z'n
examen. En tenslotte schiet de neef
hem nog per ongeluk dood ook. De on
schuldige neef wordt in „Les Cousins"
gespeeld door Gérard Blain, de deca
dente Parijzenaar door Jean-Claude
Brialy.
Kennedy voor
onderhandelingen
met Hanoi en
Yietkong
PORTLAND (AFP) In een verkie
zingsrede in Portland heeft de Ameri
kaanse senator Robert Kennedy dinsdag
gezegd, dat de Vietkong wel een rol
moet spelen In het Vietnamese politieke
leven wil men een einde maken aan het
conflict.
Kennedy, die hoopt president Johnson
te kunnen voorbijstreven waardoor hij
de kandidaat zou worden van de Ame
rikaanse democratische partij bij de pre
sidentsverkiezingen in november, voegde
er aan toe. dat een vreedzame regeling
met Noord-Vietnam de beste waarborg
zou kunnen zijn tegen expansionistische
plannen van China.
(ADVERTENTIE)
(Van een onzer verslaggever»)
DEN HAAG Lijkstoeten en grafzerken, 'n
stervende vader, moeder of (bij voorkeur
enigst) kind, drank en honger, ontbering en
barre koude, scheiding en terugkeer, liefdes-
en ander verdriet: uit dit assortiment kommer
en leed putten de schrijvers van „smart
lappen" bij voorkeur de inspiratie voor hun
aangrijpende liederen. En feit is dat al dit op
rijm en noten gezette treursel in de vorm van
grammofoonplaten grif over de toonbanken
gaat; hoewel Hilversum er de zendsluizen
angstvallig voor dicht houdt. Maar wie de
verzoekprogramma's van Veronica beluistert,
in een buurtcafé da deundoos inspecteert of
vooral in het zuiden des lands het
repertoire van een plaatselijk accordeonist of
muziekje nagaat, zal tot de bevinding komen
dat de „smartlapperij" nog danig hoogtij viert.
De KRO-tv doet daar vanavond Ned. II,
19.10 uur een boekje over open.
Hoe het komt dat deze treurzangen voor een heel
fors deel van het Nederlandse volk nog een grote
aantrekkingskracht bezitten, is niet zo'n groot
raadsel voor wie de inhoud van de smartlappen
met elkaar vergelijkt. Zoals gezegd bezingen zij
vrijwel alle voorkomende vormen van kommer
en leed, en dan nog wel rechttoe-rechtaan, zonder
veel nuances. Het is óf dood óf leven; óf barre
ellende óf hemelvreugde, geen tussenweg moge
lijk. En meestal zit er aan het eind nog een
reus van een moraal ingebakken.
De tekst is simpel, bedoeld om de eenvoudige van
hart recht in de ziel te grijpen. Hart rijmt op
smart, hou op trouw, heen op alleen etcetera.
Klein voorbeeld hiervan uit een „Heikrekel"-
„Ik wil alleen maar van je houwen,
en hoop dan eens met jou te trouwen,
Ik wil alleen maar van je houwen,
alleen van jou, alleen maar van jou.
Je weet dat jij op mij kunt bouwen,
en mij je liefde toevertrouwen,
Je weet dat jij op mij kunt bouwen.
Ja jij alleen, Christina, alleen
Opvallend in dit werkje is. dat juffrouw Chris
tina, die nergens in dit lied wordt genoemd, op
eens in de laatste regel van het refrein opduikt:
een verborgen liefde waarschijnlijk.
Eduard en Helena
De Zangeres zonder Naam met wie een onzer
verslaggevers een gesprek voerde bezingt o.m.
in „Eduard en Helena" het tragisch lot van twee
gelleven, die elkaar in een (waarschijnlijk lom
merrijk) prieel eeuwige trouw beloven. Eduard
moet vertrekken gaan (waarheen en waarom
wordt niet gezegd) en hoopt bij zijn terugkeer
Helena weer in het prieeltje aan te treffen. U
voelt het al aankomen: Leent je is dood als
Eduard terugkomt en ligt in het eigenste prieel
onder een zerk te rusten. Eduard treedt in het
klooster om daar over zijn verloren geliefde te
den (8 pet. van ÏO.OGÜ gulden) kunne» be- A1,.h« 'lel^eweend en <to«i«etreurd
door zijn medebroeders naar het graf wordt ge
dragen, wordt hij niet op het kloosterkerkhof te
ruste gelegd, maar onder de zerk naast Leentje.
Gouden markt
Een aangrijpend vérhaaltje dus, gezongen op
een hyper-gevoelige, uithalerige melodie, com
pleet met „ingezongen" tweede stem. Er blijkt,
een gouden markt voor dit soort „levensliederen"
K.R.O.-t.v. doet
vanavond aangrijpend
boekje open
te zijn. Misschien dat de herkenning van het
„leed" de koper aanspreekt. Iedereen heeft wel
eens een blinde man zien voortgaan langs de
heirbanen, heeft wel eens gelezen van een ver
waarloosd oud moedertje (in het hoekje bij de
haard, zorgvuldig haar havermout lepelend, ter
zijde geschoven door haar kinderen bij wie zü
inwoont...). Al dit sentiment wordt zorgvuldig
door de smartlappenschrijvers bespeeld. Johnny
Hoes (de man die zoveel tranen in zijn gouden
platen doet) heeft het jaren geleden al gezegd:
„Zolang je over je ouwe moer zingt, zit je goed.
Gert Timmerman heeft dat ook ontdekt en is
met zijn één miljoen platen (in groeven geperste
schommelstoelen en grijze haren) er barstend
rijk mee geworden.
Zangeres zonder Naam
De Zangeres zonder Naam (ze is niet geheel naam
loos, bij de burgerlijke stand in Leiden werd zij
aangegeven als Mary Bey), is voor de meeste
Nederlanders toch wel dé vertegenwoordigster
van het gezongen leed. En ze gaat er verdraaid
trots op. „Laat die cultuurjongens maar eens
gouden platen zien te maken", zegt ze.
„Als mijn naam of die van Johnny Hoes genoemd
wordt, gaan de deuren dicht. Het lijkt wel of we
een ziekte hebben. Ik zorg echter voor gouden
platen, al elL4a4r J£W-rLaat,die,.cultuurjongens
dat maar eery_ proberen. Waar ^ijn ze gebleven:*
Nergens! Een waarom zou ik niet óver menselijk
leed zingen? Of mag je dat alleen maar op teevee
Aan de tafel zit een kleine vrouw, gekleed in
blauwzwart gebloemde jurk. Ze heeft zwart haar
en een fel opgemaakt gezicht. Grote oorbellen,
een grote armband en een grote ring completeren
haar toilet. Mevrouw Mary Servaas-Bey is in de
De Zangeree Zonder Naam zingt haar liederen
vaak in haar eigen, van de opbrengst van de
ellendeplaten gekochte café, waar zij altoos op
een trouie en aandachtig gehoor kan rekenen.
wereld van de smartelijke muze beter bekend
als „De Zangeres zonder Naam". Onder deze
naamloze naam treedt ze al elf jaar op en heeft
in die jaren de ellende, geperst in de groeven
van liefst vier miljoen grammofoonplaten over de
toonbank zien gaan. Ze vertelt geposeerd fel dat
ze al die elf jaren heeft moeten „knokken" tegen
vooroordelen.
Kinderlijke stem
Werd in Leiden geboren en groeide daar op. Kwam
in Maastricht terecht en runt op dit moment met
haar man. „mijn particuliere chauffeur", een
hotel-café-restaurant in Geleen, het café „Zange
res zonder Naam".
Toen ik een jaar of zestien, zeventien was zong ik
al met diverse orkestjes. Onder mijn eigen naam,
Mary Bey. Als „Mary en Terry" zing ik nog
steeds met mijn broer samen. Johnny Hoes ont
dekte mij elf jaar geleden. Ik zong een achter
grondje bij de plaat „Kindergebed". Johnny vond
mijn stem kinderlijk klinken misschien doet ie
dat nog steeds maar zei over de plaat dat de
achtergrond geen naam mocht hebben. Daarmee
was mijn artiestennaam geboren. „Kindergebed"
loopt nog steeds. Inmiddels heb ik twee gouden
platen gekregen: „Vader ach toe drink niet meer"
en „Jongen van achttien jaar". Van „Lieveling"
en „Achter tralies en muren" werden er in één
jaar een kwart miljoen verkocht. Dat leverde
een platina plaat op".
Ontrouw
Mary begon bij Philips, roaar slapte na* zes Jaar
over naar Telstar, de maatschappij van platenbons
Johnny Hoes. „Ik heb van nature een stem die
geschikt is voor dit genre. Als Mary Bey was ik
schlagerzangeres. Ik heb van Philips nog zeker
acht of negen platen tegoed. Mijn oude repertoire
loopt nog steeds. Maar denk maar niet dat ik die
gouden platen krijg. Dat gaat blijkbaar niet. On
trouw aan de maatschappij wordt niet met gouden
platen beloond", zegt ze schamper.
Of ze na al die laren nog niet genoeg heeft van
dit genre door de door haar gewraakte cultuur
jongens betiteld als „smartlapperij"? „Nee",
ze beslist. „Ik heb ontdekt dat mijn stem uit
stekend geschikt is voor dit genre. Ik zing al
leen Nederlands, buitenlands niet. Ik zou het wel
kunnen. Kwestie van uitspraak uit je hoofd leren.
Doen wel meer artiesten. Maar dit ligt me beter.
Ik heb wel eens geprobeerd wat anders te zingen
onder een andere naam, maar dat wordt niet
verkocht."
Duidelijk laat zij merken dat het verkoopcijfer
van de „smartlap" voor haar even hard meetelt
als de bewogenheid om het menselijk bestaan,
maar ze probeert toch aan te tonen dat zij in haar
teksten gelooft. „Er zit een bron van waarheid
in niijn liedjes. Er is tenslotte meer leed al»
vreugd in de wereld. Ik wil niet zeggen dat Je
dat elke dag op tafel moet krijgen, maar I
je er dan niet over zingen."
Eenzamen kikkeren op
Zü geeft een verklaring van haar geëngageerd
z(jn met dit leed. „Ik kom uit een arm gezin. Geen
geld, geen nieuwe kleren. Viel met mijn eerst*
schoentjes, die ik kreeg. Ik heb tien jaar gelegen.
Op mijn achttiende jaar werd Ik geopereerd, maar
dat hielp niets.
Mijn ene been bleef korter dan het andere". „In
het begin kreeg ik stapels brieven, het is i
minder geworden. Misschien omdat ik minder op
treed. Ik bewaar alle brieven in een kast in de
garage. Kan ik ze nog eens lezen als ik minder
beroemd ben. In al die brieven lees je veel i
selijk leed. Brieven van gevangenen, die zegger
dat ze weer goed op zullen passen als
komen. Brieven van eenzame mensen, die ver
tellen dat xa weer opkikkeren als ze mijn stem
Zelfs een brief van een man, die schreef dat hij
zijn vrouw had vermoord. Ik ben er nooit achtei
gekomen wie het was. En verder de gebruikelijke
bedelbrieven. Zoals van die vrouw die vroeg
ik voor haar een huis wilde kopen. Zou ze me met
anderhalve gulden per week terugbetalen."
't Lijkt op roeping
Of zij vindt dat zij liedjes met een boodscha;
brengt? Zij aarzelt met haar antwoord, omdat zi
de vraag niet begrijpt. Na uitleg: „O dat! Ja da
geloof ik wel. Het lijkt soms op een roeping
Niet alleen met mijn liedjes. Ik probeer alU
brieven te beantwoorden. Ik ben wel twee jaa
achter geraakt. Vroeger had ik een meisje dat d<
post verzorgde, maar zij gooide regelmatig briever
in de prullenmand. Toen ben ik het zelf
weer gaan doen. Er gaat echter te veel tijd in
zitten. Die heb ik niet. Ik moet mijn zaak ru
ik ben in het weekend altijd thuis i
treed door de week op. Voordat ik mijn zaak had
trad ik iedere dag op. Nu zeg ik wel eens iets af"
Of de verdiensten voor haar tellen? „Ik hoef
niet rijk van te worden", zegt ze, eraan to<
voegend dat haar nieuwe plaat „Mag ik van
een lift meneer?" geweldig loopt en niet bijge
perst is te krijgen. Zegt een hekel te hebben aar
het geklets dat haar vriend Johnny aan haar pla
ten verdient. „Voor mij maakt het niets uit".
Haar favoriete artiesten z(jn Charles Asnavoui
Mabaiia Jackson en Adamo en
Corry Brokken. Luistert daarnai
populair klassiek. Is een bewonderaar van Tooi
Hermans, „groots artiest", maar is het niet eens
met de wijse. waarop Willem Duys „Mien. waar
is mün feestneus" lanceerde. „Ze moeten anderen
ook eens zo'n kans geven. Johnny maakt toch i
lang zulke liedjes". Het wordt tijd voor haar op
treden. Zü gaat zich omkleden. Haar bewonde
raars wachten vol ongeduld.
Joan Baez
getrouwd
NEW YORK (Reuter-AFP) De Ame
rikaanse pacifiste Joan Baez, zangeres
van volksliedjes, is dinsdag in een epis
copale kerk te New York ln het huwelijk
getreden met David Harris, leider van
n anti-dienstplichtbeweging. Joan Baez
is 27, Harris 22 jaar.
David Harris heeft in januari tijdens
een betoging ln Californië zijn oproe-
pingskaart voor de militaire dienst ver
nietigd. Hij moet daarvoor nog terecht
staan.
Brieven van
Nederlandse prinses
op Londense veiling
LONDEN (AP) Een verzameling
brieven geschreven door koningin Louise
van Zweden en Noorwegen, die meer dan
15.000 pond (36.000 dollar) waard zijn,
zal op 19 april ln Londen worden ge
veild.
In de collect!* bevinden zich enveloppen
die koningin Louise tussen de jaren 1857
en 1869 schreef aan een Made
moiselle van Wauthler ie 's-Gravenha-
ge, een vriendin an vroegere gouvernan
te van haar.
Koningin Louise was een Nederlandse
prinses tot zij in 1856 trouwde met
kroonprinses Karei en tij in 1860 tot ko
ningin van Zweden en Noorwegen werd
bekroond.
De verzameling zal worden geveild
door de firma Stanley Gibbons, de be
roemde Londense postzegelverkopers.
AMSTERDAM „Als John van Res
teren nu maar wilde zeggen dat hij
niet sal meewerken aan uitzendingen
waarin het play-backsysteem wordt
gebruikt, dan waren we van alles af".
Dit sei gistermiddag de advocaat van
da Algemene Bond van Kunstenaars
(ABK), mr. W. van Maanen. tijdens
een kort geding dat diende voor de
president van de Amsterdamse recht
bank.
Het geding was aangespannen door
John van Kesteren, Nederlands opera
zanger, voornamelijk in Duitsland wer
kend. Van Kesteren nam het niet dat
da ABK zijn leden een circulaire stuur
de waarin werd geadviseerd niet mee
te werken aan de opnamen voor een
langspeelplaat van Van Kesteren. De
ze plaat zo was uitgelekt zou als
achtergrondmuziek moeten dienen voor
een teeveeshow. Van Kesteren zou dan
alleen maar mondbewegingen maken
(play-back). Toen dit op de een of an
dere wijze aan het Metropole-Orkest
bekend werd, weigerden de musici re
soluut alle medewerking.
m) NCRV
bot. lezing. N'RU:
21.30 Wie Is mijn nsa
zwakzinnigen. 21.50 Fi
Spiegel van België, eei
menwerking1g
jeeld
22.05
WÊÊÊÊÊJ5T NVSH: 22.20
radioweekblad van de NVSH. NRU:
22.30 Nieuws. 22.40 X. een aprong ln het
duister. 23.55-24.00 Nieuws.
HILVERSUM II (298 m) VARA: 18.00
Nieuws. 18.18 Actualiteiten. 18.20 Uitzending
van de Anti RevoluUonalre Partij. Spreker:
mr. W. de Kwaadstenlet. 18.30 Stereo: Meis
jeskoor: lichte muziek. 18.55 Stereo Dansor-
kest. 19.30 Nieuws. 19 36 Muzikaal klank
beeld. 20.00 Stereo: Metropole Show: Me-
tropole orkest en zangsollste. 20."* Hf
Wit la onze glorie: documentaire
voetbalclub Sparta. 20.50 Akkoord:
varleerd platenprogramma. 21.35 Akkoord
(vervolg). ïI-50 Trammelant ln Loeren aan
de Hor: radlofeullleton. 3118 Country an
Rood-
licht ge-
(gr.). 28.30 Nieuw
18.57 Taalwenl
DONDERDAG
Nieuws. 11.02 Voor de zieken. NCRV: lt.W
Lichte grammoloonmuzlek. 12.21 Medede
lingen voor land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws.
12.41 Actualiteiten. 13.50 «odtdlenatlge uit
zending. 13.10 Variant: radlo-snelbutret.
13.45 Stereo: Lichte grammofoorirnualek.
14.30 Harp en vlooi <OPN(: klassieke en mo
derne muziek. 15.00 Hervormde godsdiensti
ge uitzending. NRU: 15.30 Banden met het
verleden, klankbeeld. 15.45 Spel: kroniek voor
creatieve vrijetijdsbesteding. 18.00 Nieuws,
truch: qulzcompetltli
ïrlai
17.00 Stere
Voor kiel
16 50 Spe-
zettlng:
ziek (opi
HILVERSUM II (298 m) AVRO:
Nleuwa. 7.10 Ochtendgymnastiek. 7.20 Ltch-
ta grammofoon muziek. VPRO: 7.54 Desa dag.
AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal.
8.20 Stereo: Licht* grammofoonmuxlek. (8.30
-8.13 D* groenteman J. 8.80 Morgenwijding.
Moderr
Schoolradio.
■idavltaml
Voor de klei
rzlng. 15.00 V
i Notedop. 1
13.08 T.N.T.:
Van Kesteren eiste nu dat de president
de ABK zou bevelen de cirulaire, die
gegrepen om haar doel te bereiken
ook is verstuurd naar de buitenlandse
zusterorganisaties, te herroepen. Op
niet nakomer) van het bevel, vroeg hij
een dwangsom van 10.000 gulden.
De raadsman van de zanger mr. Van
Waarden stelde dat in wezen het ver
schil gaat tussen de ABK enerzijds en
de NTS, omroepverenigingen en pla
tenmaatschappijen anderzijds. De be
doeling is niet een boycot van Van
Kesteren. Volgens de advocaat heeft
de ABK de kwestie Van Kesteren aan-
Contractueel is Van Kesteren gebonden
in twee jaar vier elpee's te maken.
Zijn show, die door de VARA met Pa
sen zou worden uitgezonden, kan nu
niet doorgaan, waardoor Van Kesteren
direct en indirect nadeel wordt berok
kend.
De raadsman van de ABK, mr. Van
Maanen stelde dat de televisie de ge-
luidsproduktie steeds meer in handen
legt van de platenmaatschappijen. Dit
heeft geleid tot teruggaande werkgele
genheid voor de begeleidingsorkesten.
De solisten worden wel voor geluids- en
beeldopnamen betaald, maar de musici
niet. De platenmaatschappijen hebben
belang bij de t.v.-uitzending, n.l. de re
clame zei mr. Van Maanen. „Deze ac
tie is gericht tegen de platenmaat
schappijen, die weigeren overleg te ple
gen met de AKB," zo zei mr. Van Waar
den in zijn repliek. Het bezwaar van
de ABK is niet gericht tegen het play-
backsysteem op zich. maar de bond
wil dat de musici betaald worden als
was het een live-uitzending. „Over de
rug van de zanger heen wordt een ac
tie gevoerd tegen de grammofoonpla
tenindustrie". Uitspraak 2 april.
NEDERLAND I
(STER-
redameuitzendingen oi
18.55, 19.03, 19.56 en
20.16)
NTS:
18.50 uur:
Pipo de clown
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.06 uur:
Nieuwe avonturen vi
de drie Musketiers,
19.31 uur:
Panoramiek
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Zendtijd Politieke
Partijen (D'66)
20.30 uur:
Inburgeren
21.00 uur:
Les Cousins, film
22.45 uur:
Uitzending Stichting
SOCUTERA
23.00 uur:
Tweede journaal
23.05 uur:
Sluiting
NEDERLAND II
(STER-
reclameuitzendingen om
18.55 en 20.16)
NTS:
18.50 uur:
Pipo de clown
19.00 uur:
Nieuws in het kort
KRO:
19.03 uur:
Professor Ya-Ya's
memoires, film
HILVERSUM II
NRU:
20.00—21.30 uur:
Avondconcert
22.40—23.55 uur:
Iks - een sprong in
het duister,
amusementsprogramma
HILVERSUM I
21.50—22.15 uur:
Trammelant in Lo
aan de Hor,
serie-luisterspel
23.20—23.55 uur:
Jazz-magazine
19.10 uur:
Smartlap
19.50 uur:
Achtste Bisschoppelijk
Vastenactie
NTS:
20.00 uur:
Journaal
KRO:
20.20 uur:
Kijk op kunst
21.00 uur:
Gertrud Stranitzkl,
tv-serie
21.25 uur:
AU the queen's men,
film
NT8:
22.15 uur:
Tweede journaal
22.20 uur:
Sluiting
RADIONIEUWSDIENS1
HILVERSUM I:
7.00-7.30-8.00-8.30-
12.30-18.30-22.30-23.55
HILVERSUM II:
7.00-8.00-11.00-13.00-
16.00-18.00-19.30-22.30-
23.55
HILVERSUM III:
Elk heel uur vanaf 9.00
Nieuw». 13.03 Act
knalmuzlek. 14.00 Nieuws. 14.03 Netty Ro-
Draajjljof draallk:
delingen. 17.11 Lichte r
Tsjechische verboden
film toch naar festival
PRAAG (AFP) De film „Het feest
en de genodigden" van de Tsjechische
filmregisseur Jan Nemec, die vorig Jaar
van hogerhand niet op het filmfestival
van Venetië vertoond mocht worden, zal
op het volgende festival van Venetië
als officiële inzending van Tsjecho-Slo-
wakije te zien zijn. De inmiddels afge
zette communistische partijideoloog Jiri
Hendrych had de film „weinig mededeel
zaam. dubbelzinnig en afwijkend van de
socialistisch* werkelijkheid" genoemd.
Tot gisteravond hielden wü eigenlijk
niet van La Bohème. Wü vonden
Puccini's muziek te smeltend, het
libretto te banaal, het tweede bedrüf
gewoon idioot met zün zomerse terras-
scene rond Kerstmis en bet laatste
bedrüf te larmoyant.
De uitzending die de NCRV gister
avond bood was een aankoop uit het
buitenland en we hadden dus kunnen
„spijbelen". Maar voor Mimi was Mi-
rella Freni geannonceerd en dat Intri
geerde ons. Een paar jaar geleden
hoorden we haar in Verona als Micaela
in Carmen. Een onvergetelijke vertol
king waarin zij sterren als Sciuttl en
Di Stefano naar het tweede plan ver-
Sindsdicn vernamen wü dat én in
New York èn in Milaan geprezen was
als de beste Mimi sinds heugenis.
Reden voor ons om niet te spübelen.
Het leverde ons een van de mooist
opera-ervaringen van ons leven oi
want Mirella Frenl bleek inderdan
een ideale Mimi: zö nobel gezongei
zó fraai ook van rolopbouw, dat
er intens door ontroerd werden.
De voorstelling had meer voortreffe
lijks. Von Karajan dirigeerde en ston
borg voor een perfecte uitvoering i
een rake bezetting van alle roUen. Ei
de regie van Franco Zeffirelli w:
vernuftig als zijn decor. Géén
van-een-ruimte in Marcello's armzalig
schildersatelier en zowaar een
vaardbare oplossing van dat moeilijk
tweede bedrijf.
Het aandeel van de NCRV was ee
complete ondertiteling. Gezien
nogal banale karakter van het Ubrett
een aanvechtbare zaak. Aan de andef
kant ook een rerlüke zaak omdat i
kijkers nu In dc gelegenheid war*
te weten wat er gezongen werd, was
door de duidelükheid werd gediend ei
we vergeten het te vaak, dat was wln«
Want opera is èn muziek èn librett
èn enscenering. Deze opera was in t
ons geboden uitvoering een t.v.-evew
ment van de eerste orde.
vl