Radio
NIEUWE
VROUW
VERF
KRO-DISCUSSIE OVER DE
MILITAIRE KRIIGSTUCHT
SaCekXscSouAont
programma
Betaling voor
voetbal
reportages?
>9
Vergeten
filmglorie
in make-up'68
VOORJAARSHOEDEN
VAN (0 HONING
Eén parfum
om te
behagei
en één oih
te verleide
DE LEIDSE COURANT
Het rendement
van studeren
door statistisch materiaal be
vestigd: ondanks ettelijke pleidooien
voor studieduurverkorting gaat
KVP-Kamerlid moeten beamen dat bij
gebrek aan geschoolde medewerkers de
bestaande beroepskeuze, instellingen niet
meer kunnen voldoen aan de sterk ge
groeide vraag naar adviezen. Onder meer
moest herhaaldelijk „neen" worden ge
antwoord op aanvragen tot een onder
zoek „in schoolverband" wegens het ge
brek aan adviseurs.
Wat zou de minister van Onderwij:
jonge mensen de studie bij het hoger moeten antwoorden, als hem gevraagd
onderwijs langer duren. Het aantal stu- I werd hoe het perspectief is voor het op
denten in de zestiger jaren, dat binnen peil brengen van het apparaat dat gron-
vijf jaar zijn kandidaatsexamen haalt,
ligt in de meeste faculteiten een stuk
lager dan de „lichtingen" in de vijftiger
jaren. Betere cijfers kwamen er alleen
voor diergeneeskunde en sociale en poli
tieke wetenschappen uit de bus, hoewel
ln het laatste geval dit gunstiger cijfer
nog niet de helft van de betreffende
studenten inhoudt.
De eerste conclusie luidt dat deze
daling in „numerieke rendementen" ver
oorzaakt wordt door de opbouw van de
studie èn door het afbreken of om
zwaaien in de eerste jaren van een
studie. De eerste conclusie raakt belang
rijke maar meestal nog altijd niet opge
loste kwesties als de studieduurverkor
ting, het afsluitende baccalaureaats-
examen en de scheiding van studie qua
toegepaste of zuivere wetenschap.
De andere conclusie waarover jam
mer genoeg in studentenkringen minder
gesproken wordt dan over de eerste
heeft alles te maken met het vraagstuk
van de goede selectie. Cijfers en feiten
wijzen helaas uit, dat menig jongeman
of meisje met een studie aan universi
teit of hogeschool begint, zonder er qua
intellect, mentaliteit of karakter vol
doende inbreng voor te hebben.
zogenoemde „democratisering"
hoger onderwijs alleen maar groter. Het
tragische it nu, dat dit op zichzelf wel
ernstige maar bepaald niet onoplosbare
probleem samenvalt met de crisis rond
de kwestie van studiehervorming bij het
hoger onderwijs en met de zeer snelle
aanwas van het aantal studenten. De
kans dat zwakkeren door extra-bege
leiding toch opgevangen kunnen worden,
is aanzienlijk kleiner dan vroeger.
Buiten hun schuld zijn de scholen van
middelbaar en voorbereidend hoger
onderwijs er niet in geslaagd voor de
noodzakelijke selectie een beslissende rol
te spelen. Zijzelf kampten ook met de
massale uitgroei van de belangstelling
voor voortgezet onderwijs. Voor som
mige kwalen is de „mammoetwet" net
op tijd gekomen, als ze tenminste het
tempo van de verdere ontwikkeling bij
zal kunnen houden en niet gewrongen
wordt in het keurslijf van bepaalde
denkbeelden die alleen maar op stellin
gen berusten waarvan het bewijs niet
geleverd is.
MAAR onze overtuiging zal het rende-
ment van studeren een belangrijke
factor blijven bij onze onderwijsorgani
satie in de komende tien jaar: het pro
bleem strekt zich uit van het eenvoudig
voortgezet onderwijs tot de universiteit
en waar het probleem meestal wringt,
is de schakel van de keuze die gemaakt
wordt wanneer men het eindpunt van
een traject bereikt heeft en kiezen moet
voor het volgende traject.
Zo langzamerhand zijn alle deskun
digen het er wel over eens dat de wortel
van het probleem al ligt in het gewoon
lager onderwijs. We kunnen eveneens
constateren, dat de selectiemiddelen om
daarna de richting te kiezen van het
meest geschikte voortgezet onderwijs,
even onvolmaakt om het eufimistisch
te zeggen zijn, als die welke gehan
teerd worden bij de beslissing „wel of
niet naar de universiteit" of „welke
studie aan de universiteit en hoge
school".
Er wordt moedig geëxperimenteerd;
dat mag niet ontkend worden. Maar de
decaan op de middelbare scholen staat
nog pas in de kinderschoenen en de
voorlichting vanuit het hoger onderwijs
laat vergeleken met die vanuit het
bedrijfsleven in omvang èn vaak ook
in kwaliteit nog veel te wensen over.
Soms wordt er van overheidswege en
vanuit pedagogische centra kracht gezet
achter bepaalde initiatieven zonder dat
voldoende rekening met de werkelijkheid
gehouden wordt. Eén voorbeeld hiervan.
Bij de overgangsprocedure van het basis-
naar het voortgezet onderwijs wil men
de psycho-technische beoordeling een
belangrijke rol laten spelen. Maar de
penibele vraag is, of er een apparaat is
dat berekend is om op degelijke wijze
die taak tot uitvoering te gaan brengen.
Juist dezer dagen heeft de minister
van Sociale Zaken op vragen van een
dig advies zou kunnen uitbrengen bij de
keuze van een richting in het voort
gezet onderwijs? Zal bijvoorbeeld zijn
financiële armslag dan ruimer blijken
te zijn dan die van zijn ambtgenoot van
Sociale Zaken?
Nu zijn deze adviesbureaus maar één
onderdeel van het arsenaal van moge
lijkheden die benut, beter benut zouden
moeten worden om te komen tot een
betere selectie en daartoe tot een groter
rendement bij het onderwijs. Maar men
mag niet vergeten dat reorganisatie van
het onderwijs, welke reorganisatie en
waar dan ook, nooit het belangrijkste
middel is. Wij zoeken dat vooral in een
goede selectie en een daarop volgende
passende begeleiding.
Geld en moeite hieraan besteed, be
schouwen we als een noodzakelijke in
vestering. Want behalve grote econo
mische belangen zijn er ook individueel
levensgeluk en nationaal perspectief
mee gemoeid.
„JA ZUSTER - NEE ZUSTER"
Enny Mols-
de Leeuwe
speelt gastrol
De actrice Enny Mols-dc Leeuwe ver
vult zaterdagmiddag een gastrol in
„Ja zuster, nee zuster". Zij speelt dan
de rol van verkoopster in een souve
nirwinkel.
Opa rijdt op een middag fijn met de
brommer rond, maar een onvoorzich
tige automobilist opent zonder te kij
ken het portier van zijn automobiel,
waardoor opa er tegenaan botst en
met brommer en al in de souvenir
winkel van juffrouw Blits (Enny Mols-
de Leeuwe) belandt en er een flinke
ravage aanricht. Juffrouw Blits laat
het er niet bij zitten en eist terstond
een niet geringe schadevergoeding.
Het hele pension Klivia moet er aan
te pas komen om de financiële ramp,
waarin opa dreigt gedompeld te wor
den, af te wenden.
Een onafgebroken t.v.-monoloog ter
lengte van vjjf kwartier moet wel alles
le ki
den. „Het einde is het begin", gister
avond door de NCRV uitgezonden had lÉperetteldank.
lang niet alles mee. De tekst van
Samuel Beckett Is alleen maar aan
gepast voor dramatisch gebruik, de
wijze waarop ze gebracht werd deed
die bruikbaarheid weer grotendeels te
niet.
De Ierse gastregisseur Chloe Gibson
had n.l. de uiterste vereenvoudiging in
zijn beeldregie toegepast. Hij werkte
met één camera volgens een vrij mo
notoon thema van halftotalen en close-
ups. Mede door de uitgekiende belich
ting was het „plaatje" steeds in orde,
maar het was ook steeds hetzelfde
plaatje.
Daarbij kwam dat we de keuze van
Johan Walhain voor deze rol minder
geschikt achtten. Hij heeft een groot
mimisch vermogen, sp< elde dat met die
steeds heel nabije camera zelfs té sterk
uit. Maar hij is bepaald niet de best
verstaanbare acteur van ons land.
Vooral in het begin was hU verschrik
kelijk moeilijk, dus verschrikkelijk ver
moeiend, te volgen.
Dat was een kwalijk punt omdat zo'n
voorstelling, met een in feite on
dramatische en vaak absurdistische
tekst, staat of valt met verstaanbaar
heid. A-propos, wie is als tekstregis
seur opgetreden? De Ier, die niet be
oordelen kon in hoeverre een voor hem
onverstaanbare tekst „over kwam". Of
de acteur die men veel kan overlaten,
maar vast niet d i t aspect van een
voorstelling?
NEDERLAND I
(STER-
reclameultzendingen om
18.56. 19.03, 19.56 en
20.16 uur)
NTS
18.50 uur
Pipo de clown
19.00 uur
Nieuws in het kort
KRO
19.06 uur
Zonder tralies,
NTS
20.00 uur
Journaal
KRO
20.20 uur-
Krijgstucht,
documentaire
21.05 uur
Eurofashion, reportage
21.55 uur
Brandpunt,
actualiteitenrubriek
NTS
22.40 uur
Tweede journaal
HILVERSUM I
NCRV
20.3022.25 uur
Stekker, amusement
programma
23.00—23.55 uur
Studio 2300, magazine
NEDERLAND II
(STER-
rcclameuitzendingen om
18.55 en 20.16 uur)
NTS
18.50 uur
Pipo de clown
19.00 uur
Nieuws in het kort
19.03 uur
Van gewest tot gewest
19.25 uur
Mensen in de sport
19.45 uur
Openbaar Kunstbezit
20.00 uur
Journaal
VARA
20.20 uur
Achter het nieuws,
actualiteitenrubriek
20.50 uur
HaarHem, t.v.-serie
21.15 uur
Coronation Street,
HILVERSUM II
AVRO
21.45—22.30 uur
Alexanders nar,
luisterspel
22.55—23.55 uur
De kleine zaal,
stereoplaten
21.40 uur
Liedjes van Annelies,
amusements
programma
CVK/IKOR
22.00 uur
Kenmerk - laat
NTS
22.30 uur
Tweede journaal
22.35 uur
Sluiting
Televisie morgen
NEDERLAND I
NTS/NOT
10.20 uur
DONDERDAG
HILVERSUM I (402) NCRV: 18.00 T
'rije tijd: koorzang r
organisaties. 19.30 Kerkorgelconcert: klassi(
ke muziek. 20.00 Wijd als de wereld: v
lljkae internationale oriëntatie in kerk,
ding en oecumene. 20.15 Stereo: Vlooi en
vecimbel (gr.): klassieke muziek. 20.30
ker: gevarieerd programma. 22.25 Boekbe
spreking. 22.30 Nieuws. 22.40 Avondover-
denklng. 22.50 Stereo: Lichte koorzang (gr.).
- gevarieerd programma.
AVRO: 18.00
18.20 Uitzen-
Arbeld: Soi
I) De tafel van (half)
IKOR ye vaneera Dro°ramma.
Mens en bijbel: radiocatechese. AVRO: 20.
Land der Muzen: kunstkroniek. 20.35 Stere
Radio Filharmonisch Orkest en soliste: klas
sieke en moderne muziek. 21.15 Alex:
Nar, hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.40 Radio-
Journaal. 22,55 Stereo: 1. Pianorecital:
iziek; IX.
i piani
moder
11-1i .-li. 23.55-24.
BRUSSEL NED. (324 m) 18.00 Nieuws.
18.03 Voor de soldalen. 18.28 Paardesport-
ti It sla gen. 18.30 Franse les. 18.32 Grammo-
foonmuzlek. 18.35 Tips voor het verkeer,
18.40 Lichte muziek. 18.45 Sportkroniek.
18.52 Taalwenken. 18.55 Lichte muziek.
Kunstbezit,
ziek. 20.30 Hoorspel. 2
ziek. 22.00-22.15 Nieuws e
VRIJDAG
HILVERSUM I (402 m) KRO: 7.0C
Nieuws. 7.10 Badlnerie: klassieke grammo-
foonmuzlek. (7.30 Nieuws; 7.32 Actualitei
ten; 7.50 Overweging; 8.00 Nieuws). 8.3C
Nieuws. 8.32 Voor dc hulsvrouw. 9.35 Wa
terstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Stereo:
klassieke grammofoonmuzlel-. ll.Ot
Amusementsmu-
Nleuws. 11.02 Voor
twaalf tot twee:
(plm. 12.2:
rarieerd progrs
/an het land; 12.28 Medede
lingen t.D.v. land- en tuinbouw; 12.30
Nieuws; 12.41 Actualiteiten. 14.05 Schoolra
dio. 14.30 Muslesta: licht gevarieerd mu
ziekprogramma. TROS: 15.00 Residentie or
kest (gr.): klassieke muziek. 15.30 Voor ou-
luisteraars. 16.00 Nieuws. 16.02 Actua-
Llchte muziek (opn.
llteiten. 16.<
16.30 Boei
17.15 Stereo: Licht
programma
jeugd.
Sportkompas.
itaal
AVRO: 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal
8.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek.
(8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwlj-
Operamuziek (gr). AVRO:
Voor de kleutei
ïn. (Van 11.00 tot 11.02 Nleu\
rsberlchten. NRU: 12.00 Blik op
itief prog
kellngshulp. 12.26 Mededelingen voor land-
tulnbouw. 12.29 Overheidsvoorlichting:
ending voor de landbouw. NRU: 12.39
ite grammofoonmuziek. 12.49 Recht en
slecht, praatje. 13.00 Nieuws. 13.11 Actuali
teiten met de rubriek: Hoor die krant.
VARA: 13.30 Stereo: Klassieke orkestwer
ken (gr.). 14.10 Stereo: Semi-klassleke pia-
lek. 14.20 Wikken en wegen: consu-
irubrlek. NRU: Levensbeschouwing:
Dwingende cijfers en speelse vrijheid, ge
sprekken. 15.15 Stereo: Lichte grammofoon-
"50 Het culturele staartje van de
lezing. VPRO: 16.00 Nieuws.
16.02 Thuis: programma voor thuiszittenden.
Voor de kinderen. 16.45 Stereo: Radio
>rkest
ziek. 17.40 Inforr
n: hedendaa
achtergrom
i en FM-kat
000, Joop
VPRO: 12.00
Lichte muziek.
Nieuws. 16.03
:lek.
BRUSSEL NED.
.03 Grar
rubriek. 12.15 Lichte mus
:ht, mededelingen, progi
SOS-berichten voor de
Lichte muziek. 12.55 Bultenl;
13.00 Nieuws, weerberic
berichten. 13.20 Tafelmuzlek.
Schoolradio. 15.30 Lichte
Nieuws. 16.03 Beursberichten. 16.0
ek. 17.00 Nieuws, weerbericht
dedellngen. 17.15 Volksmuziek. 17.4
muziek.
M Nieuws,
luzlek. 16.30
Omroepen verbaasd
(Van onze omroepcorrespondent)
HILVERSUM Het bericht als zou
de KNVB momenteel werken aan nieu
we regeling, waarin zal worden bepaald
dat de NTS en NRU in de toekomst ho
gere vergoedingen dienen te betalen
voor voetbalreportages, heeft in dc Hil-
versumse omroepwereld grote verbazing
gewekt.
De NRU-woordvoerder verklaarde, dat
het dezer dagen veertig jaar is geleden
dat wijlen Han Hollander zijn eerste
radioverslag van een Holland-België
maakte en in al die jaren heeft de radio
nimmer aan de KNVB of de clubs enige
■ergoeding behoeven te betalen. Bij de
omroepen was evenmin een brief binnen
gekomen van de KNVB waarin over de
nieuwe regeling wordt gerept.
De NTS-persdienst deelde mee dat ook
de NTS nog geen brief van de KNVB over
de nieuwe „geldregeling" had ontvangen.
I i 1 I H
KOMT
UIT DE
De grappige Petite Boutique paintbox van Max Factor biedt veel mogelijkhet
beige teint, mysterieuze wereldwijze ogen
Een heldere of zonnig wat
levendig, volgetekende lippen zijnde voornaamste kenmerken i
Romantique van dr. Payot.
Eén van de vele aspecten in de nieu
we make-up is een terugblik op de dra
matische meisjes die met gekwetste
ogen en verwijtende lippen, handen
wringend door de stomme film waar
den of zuchtend en snikkend de spre
kende binnenkwamen. Wie een halve
eeuw oud is kan in dc laatste maquilla
ge Mary Pickford terugvinden.
Het oude keert nooit onveranderd
weermiss '68 is met veel meer, veel
beter en veel verfijnder hulpmiddelen
tot stand gekomen. Zij is bovendien
niet gehouden aan éné patroon: van
daag de glamour van de vroegere ster,
morgen de simpele eenvoud van na
tuurkind de volgende week flower
power van het hippie.
Maar het gewichtigste verschil zit in
de grondverf! Talloze verzorgings- en
voorbereidingspreparaten, waaraan da
gelijks nieuwe worden toegevoegd, be
schermen de huid die straffeloos tot in
lengte van dagen mag worden be
schilderd met wisselende effecten.
Van Revlon deze raak-me-niet-aan
schoonheid met m ake-up Aurore. En
kele opvallende details: nieuw op het
palet een citroenkleurige oogschaduw
(naast vijf andere tinten); valse wim
pers waarbij in het rijtje langs het on
derste ooglid, de haartjes in bosjes van
4 of 5 bij elkaar staan; lippenstiften
die zozeer aan glazuur doen denken
dat zij de namen van beroemd porse-
de Maquillage lein en aardewerk kregen, n.l. Dresden,
Limoges, Wedgwood.
„Gedurfde, heldere kleuren die i
ten deelhebben aan de nieuwste m
manifestatie van vandaag", is het tl
ma waaronder Max Factor een kle i
rencollectie voor lippen en nagels 1
ceert „The Brightnings" zijn drie rr
ie tinten crème parelmoer lippensl
ten en nagellakken die zeker bij de jc
ge generatie instemming zullen vind l
maar ook de wat mondaine zal fl
teren. De specifieke aanduidingen
deze tinten zijn: Red Brightning, e rt
transparante goudachtige koraalgln:
Beige Brightning 'n heldere beige-kit 0
en Pink Brightning, een licht gloed
roze.
Speciaal voor de tiener brengt M
Factor de Petite Boutique paintbr
een echte verfdoos met twee pensek
vier kleuren eye schadow en vier me
ie tinten lipstick, waarmee eindelc d
geëxperimenteerd kan worden. Die r
gelijkheid biedt ook de Lip Lip hoor;
4 blokjes verf in de nieuwe lipsti<
kleuren, waarbij 'n klein uitdraaib;
penseel, in een doos die niet groter Ij
dan de normale poederdoos.
Zij wil op en top in de mode
helemaal bij, maar net niet gelijkvcj
mig aan anderen, nee, net even
wil zij wezen. Dit is de reden voor ij
vite om een heel nieuwe serie lipptl
stiften en bijpassende nagellakken
brengen voor „the other woman
neer u dus op de stiften de kleur|
leest: amber, pink, red, roze, telk
met het woordje „other" ervoor, i
kunt u ervan op aan dat dit het eirj
is. Gezien de goede materialen i
zeer redelijke prijzen zullen natuurll'
velen „other" worden, hetgeen natiut
lijk weer leidt tot uniformiteit. Nou [t
eer dat ontdekt is, breekt het j
aan en dan komen er weer nieuwe kif
ren met andere namen. Wie weet,
meer voor de andere, maar voor de eioe
ge x
di
het tuinfeest: de naturelkleurige flaphoed
met zachtbruine noppen.
Foto: Cees Hagemans.
Geheel met de hand gebreide donkerblauwe matrozen-
baret, met gebreid wit lint dat in twee vlaggetjes afhangt.
Co Hoving. Foto: Cees Hagemans.
Aan de Amsterdamse Keizersgracht bezit Co Hoving een-
boutique. zo blank en knus als een schelp. Daarin heeft
bü momenteel zijn voorjaarshoeden uitgestald, die een
collectie parels mogen worden genoemd.
Traditiegetrouw zijn daar vele met de hand gebreide mo
dellen bij: kleine omsluitende helmhoedjes, een schalkse
matrozenpet, maar vooral veel baretten in elke denkbare
kleur, volkomen passend in de grappige barettenrage van
het ogenblik. Ze zijn voornamelijk uit zacht glazend,
synthetisch garen gebreid en hun rand kan naar binnen-
gekruld of naar buiten gedragen worden.
De pothoedjes, die menigeen zich zal herinneren uit de
jaren twintig, hebben hier een bijzonder mooi silhouet, met
een onde uitsnijding die het voorhoofd vrijlaat en een
achterkant die de gewelfde lijn van achterhoofd naar nek
vloeiend volgt. Deze schatjec maakt hij in wit en pastel
tinten, met een bloemtros opzij, in zwart met strasz gesp,
in vage, teder gebloemde imprimés.
In tegenstelling tot deze .randloze modellen zijn er de
ongelooflijk flatteuze hoeden met breed golvende randen,
die aan de voorkant iets smaller zijn om ook wanneer
zij neergeslagen zijn het gezicht niet aan de blikken te
onttrekken.
Co Hoving gebruikt velerlei materialen, zoals zijde, satijn,
ottoman, vilt, parabuntalstro, katoen. Afhankelijk van de
stof varieert de prijs. Maar men kan ook zélf een lap stof
geven om een hoed te laten maken, die geheel past bij
mantel, jurk of pak. De prijs zal dan rond de vijftig gulden
liggen.
blijven ze
10.45 uur
Alles over gezondhei
11.10 uur
Van Wilson tot
Johnson
11.35 uur
Walter and Connie
12.00 uur
Sluiting
.Brandpunt" met
RADIONIEUWSDIENST
HILVERSUM I
7.00, 7.30, 8.00, 8.30, 12.30,
18.30, 22.30, 23.55 uur.
HILVERSUM n
7.00. 8.00. 11.00, 13.00,
16.00, 18.00, 19.30. 22.3a
23.55 uur.
commentaar van
I
de minister
(Van onze omroepcorrespondent
HILVERSUM Elk jaar worden veer
tigduizend jongens onttrokken aan de
burgermaatschappij en ingepast in een
verouderd keurslijf voor de Nederland
se militair. Zij komen te staan onder
de vergrijsde regels van het reglement
voor de krijgstucht. „Hun meerderen"
staan in de kazernes zo nodig gereed
met een pakket maatregelen en straf
fen om hun toch al zo beperkte vrij
heid nog meer in te dammen. De sa
menstellers van de KRO-documentaire
over de krijgstucht, die vanavond op
Nederland I om 20.20 uur wordt uitge
zonden, hebben zich afgevraagd of dc
militair van nu nog voldoende waarbor
gen heeft voor een rechtvaardige en
menselijke bestraffing.
In dit KRO-programma van Ad Lange-
bent en Piet Franse, zal generaal-ma-
joor J Lagerwerff die voorzitter is van
de commissie, die de minister van
Defensie straks van advies zal dienen,
meedelen, dat naar zijn oordeel het j
„streng arrest" wordt afgeschaft, om- j
dat men er niet van overtuigd is dat
deze strafvorm in de moderne krijg*- j
tucht past. Men wil naar een formule, j
waarin de verantwoordelijkheid van de
militair als een rode draad door het
nieuwe reglement loopt.
Generaal F. Brackel spreekt daarente
gen over een burgermaatschappij waar
in volgens hem de vergelijking en tole
rantie zó groot worden dat ze tot ver
wezenlijking kunnen leiden. Hij zou in
het militair bedrijf geen zachte lijn
willen invoeren. Men moet niet kijken
naar de letter van het krijgstuchtregle-
ment maar naar de geest. de kracht
van het militair bedrijf berust volgens
hem op discipline, net als in de bur
germaatschappij. De generaal vergeet
echter te vertellen zo merkt een ge
detineerde militair terecht op dat
men ln de burgermaatschappij op vrij
willige basis werkt en zijn werkkring
kan verlaten, wanneer men dat wenst
Ad Langebent voert in deze documen
taire gesprekken met militairen die in
„streng arrest" worden gehouden. Hij
kreeg toestemming om deze inter
views af te nemen zonder militair toe
zicht. Onder hen bevonden zich zowel
een beroepskorporaal als dienstplichti
gen. Uit hun antwoorden blijkt, dat zij
pas na twee dagen streng arrest een
beklag tegen de strafmaat kunnen in
dienen of tegen de eventuele willekeur
waarmee gestraft zou worden. Vrijwel
nimmer maakt men hiervan gebruik,
omdat intussen de dententie allang ver
streken is. Hoe willekeurig men bij de
bestraffing te werk kan gaan, bleek
duidelijk uit een testcase op de hogere
krijgsschool in Den Haag. waar Ad
Langebent "n fictieve overtreding voor
legde aan de toekomstige top van ons
leger. De straffen liepen uiteen van 2
tot 8 dagen „streng arrest".
Het komt ons voor dat de samenstel
lers er goed aan hebben gedaan, alleen
de feiten voor zichzelf te laten spreken
en bij de t.v. nogal in gebruik zijnde
„harde vragentechniek" niet hebben
toegepast. Zo ontstond een produktie,
die ongetwijfeld in de huiskamers vol
op gelegenheid biedt tot discussie. Uniek
is wel het feit, dat de minister van
Defensie, de heer Den Toom zich be
reid heeft verklaard, om dezelfde avond
en wel om 21.55 in de rubriek „Brand
punt" commentaar te willen geven op
deze t.v.-produktie.
„Brandpunt"-team
naar Amerika
(Van onre omroepcorrespondent)
HILVERSUM Zaterdagochtend ver
trekken de Brandpuntmedewerkers
Aad van den Heuvel en Piet Kaart
(filmer) per vliegtuig naar New York.
Daar zullen zij de vaste correspondent
van de KRO. de heer Willibrord Nicu-
wenhuis ontmoeten.
Gedurende vier weken zal het Brand
puntteam ettelijke reportages gaan
maken over de binnenlandse politieke
situatie in de Verenigde Staten en de
gebeurtenissen met het oog op de ko
mende presidentsverkiezingen.
Grote modeontwerpers lanceren
een goede dag hun eigen parfum,
parfum steunt hun faam als ontw
per: de modeontvverpen steunen
parfum. Insiders beweren zelfs dat
de parfums geld verdiend wordt, t
geen in de haute couture zonder r
gesteund steeds moeilijker schijnt
De in Parijs wonende Italiaanse mo|5^
koning Capucci, „de stoutmoedif
ontwerper van heel Parijs", zoal:
New York Times hem onlangs
schreef, heeft velq sprankelende
turecollecties gebracht, maar tl
heeft hij ook zijn eigen parfum. Ti
parfums zelfs. Ze heten paree que
graffiti. Het is nodig er meteen bij
vermelden voor wie het ene en
wie het andere parfum is bedoeld,
ders zouden zij voor de gevolgend
durven instaan.
Paree que is voor de vrouw die wil
hagen, die gelukkig is als haar ge tol
schap zich prettig voelt. Het is dui
lijk dat hierop sprake is van eei
maar kalm parfum. Capucci
lijkt het dan ook met champagne de
sec, wel bruisend, maar toch liefe
en zelfs zoet. Jasmijn, iris, oranjeb r,
sem en tuberoos, Indiase grassen
een aromatisch kruid uit Sum-
verenigen zich hierin met nog
tiental grondstoffen tot wat het wi
moet: behaaglijkheid.
Graffiti daarentegen is ronduit
de vrouw die wil verleiden. Het
modern parfum en dan ook te
lijken met champagne brut, prikkel in
en fel! Dat komt door de chyprej
ren, door vlagen die lijken te kor
uit het onderhout in een september^rs
uit het hout van jasmijn- en
struiken en uit eikemos. Het is
uit gezegd provocerend. Daarmee
de kous niet af, volgens Capucci, v, iki
hij zegt dat graffiti bovendien vei
derlijk en springerig is. Nounou,
artikel zal wegvliegen