Persoonlijk antwoord van
mgr M. A. Jansen op vragen
uit Concilieberaad van LTB
„Onzekerheid prikkelt tot bezinning"
Uitbreidingsplan
Westeinde heeft
eerste bewoners
MEDISCHE DIENSTEN
MENINGEN NIET ONVERDEELD
OVER KOOPAVOND IN LEIDEN
„DE VIJANDEN"
VRIJDAG 1 I AART 1968
cffli?-
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 3
Tydens een bijeenkomst in het St.-Antoniusclubhuls te Lelden Is woensdag: Nieuwe katechlsmus
zoals wjj gisteren reeds berichtten het rapport „Concilieberaad van de Kath.
Land- en Tuinbouwbond LTB" aan de bisschop van Rotterdam, mgr. M. A. Jan
sen, aangeboden. Bjj deze gelegenheid hield mgr. Jansen een toespraak tot de
ongeveer 150 afgevaardigden van de Kringraad waarin hjj een persoonlijk ant
woord gaf op de acht in het Beraad gestelde vragen.
Inbreng van gezag
mag niet ontaarden
in competentie-kwestie
Als zijn verwachting van het Neder
lands Concilie (beter genoemd Pastoraal
Beraad van de Nederlandse Kerkprovin
cie) sprak de bisschop van „duidelijk
heid", maar dan niet in die zin, dat we
na en door dat Beraad weer een pas
klaar antwoord hebben op alle vragen.
Er zou al veel gewonnen zijn. als er
duidelijkheid zou komen over de vragen
alleen, dus een zuiverder formuleren en
'n verdiepen. En vervolgens als 't ant
woord de richting zou wijzen, waarin
het eigenlijke antwoord zou moeten ge
zocht worden. B.v. wat gezagsuitoefe
ning In de Kerk betreft: een meer demo
cratische instelling, waarbij het Gods
volk op een of andere wijze betrokken
moet zijn.
Hoofdzaak lijkt mgr. Jansen, dat de
stilstand doorbroken wordt en dat de
Kerk in beweging komt. Dat deze be
weging onder velerlei opzicht een Ne
derlands karakter dragen moet, ligt
voor de hand, al moeten we daarbij wel
in overweging nemen, dat de Kerk van
ons land slechts een klein deel van de
wereldkerk is en dat ieder deel of deel
tje zich moet voegen naar en passen in
het geheel.
Alle onderwerpen, die de leden van de
L.T.B. hebben opgesomd, zyn voor be
spreking in het Concilie de moeite waard.
Men zal by dit eerste Beraad echter
zeker wel een beperking moeten aanleg
gen. Het zou te wensen zyn, dat als re
sultaat van dit eerste Beraad een per
manent lichaam in het leven wordt ge
roepen, dat zó zou moeten werken dat
men eigenlijk steeds in beraad blyft, zo
dat de stilstand geen kans van slagen
heeft.
Mgr. Jansen miste in de opsomming
van het rapport de plaats van de leek
in de Kerk. „Verschillende punten raken
dit onderwerp wel aan, b.v. gezag, doop
sel, vormsel, maar ik meen dat de tijd
rijp is voor een uitdrukkelijke behande
ling".
Op de vraag: Voelen de mensen uit
uw eigen omgeving zich actief betrok
ken bij het Nederlands Concilie?, ant
woordde de bisschop: „Deze vraag kunt
U beter beantwoorden dan ik. Uit
antwoord blijkt, dat de belangstelling
maar matig is. Ik zal dit niet bestrijden.
Wel zou ik ter verklaring dezer geringe
belangstelling willen opmerken, dat in
een volkskerk als de onze, het altijd be
trekkelijk weinig leden zullen zijn, die
zich actief daarvoor instellen. Dat geldt
b.v. ook de leden van een politieke par
tij. Dat wil niet zeggen, dat velen zich
er niet bij betrokken voelen, maa
nemen wel gemakkelijk een passieve
houding aan.
De mist ln.
Er wordt dikwijls gezegd: „De Kerk
(bedoeld het gezag van de Kerk) heeft
ons in de mist gestuurd!" Is dat juist?
„Ik meen met velen uwer hierop mot
een „ja" te moeten antwoorden. Aller
eerst omdat in de huidige omstandighe
den het gezag zelf in de mist verkeert
en ook moet verkeren, tenminste meest
al. Op zó'n snelle wyze en op zóvele ter
reinen Is de wereld aan het veranderen,
Voor
kleuren t.v.
IEMCO N.V.
Nieuwe Rjjn
29-32, Leiden
tel. 24244
ZOETERWOUDE
Nadat reeds eerder een gezin z'n in
trek had genomen ln een van de ge
reedgekomen woningen aan de Veld-
zichtstrnat, is deze week de tweede
woning betrokken.
De bewoners vormen de eerstelingen
van de ruim 500 gezinnen die in het
Zoeterwoudse uitbreidingsgebied West
einde I zullen komen te wonen.
SJZ SJZ ziet zich zondag voor de
moeilijke opdracht geplaatst te pogen
revanche te nemen op DOCOS voor de
destijds in de Kikkerpolder geleden 1-0
nederlaag. De opstelling luidt: doel: J.
Maas; achter: G. v. d. Geest, L. v. Veen,
L. Bosman en L. v. d. Ham; midden: Th.
Schuur en Th. v. Klink; voor: Jac.
Wortman, P. Beereboom, Jac. Olst-
hoorn en Jac. v. Slingerland. Reserves:
A. v. Slingerland en J. v. d. Geest. Aan
vang 14.30 uur.
De veertiendaagse kaartavond wordt
volgende week i.v.m. de t.v.-voetbal-
i-eportage niet op woensdag maar op
dinsdag gehouden.
dat niemand een klaar beeld ove
toekomst bezit. Daarmede heeft het hele
mensdom en daarbij dus ook inbegre
pen 't gezag in de Kerk en in de we
reld te maken. Als het gezag in de
Kerk dit niet zou erkennen, dan zou zjj
hljjk geven de wereld niet te begrypen
en in de kortste tijd zou de Kerk dan een
„geschiedenis" geworden zyn, een, hoog
stens, Interessant museumstuk, waai
men wel bewondering voor zou kunnen
hebben, maar wat geen reële, levende
betekenis meer heeft", aldus mgr. Jan-
Deze erkenning alleen al geeft velen
een schok. De Kerk Is Immers een „rots
in de branding". Men vergeet daarbij
echter een andere vergelijking nl. van
het „scheepje in de branding". Tot voor
kort leefde men te veel op de eerste ver
gelijking en thans ervaren wij de reali
teit van de tweede vergelijking.
Onzekerheden.
Men zegt tegenwoordig dikwijls: de
mens moet met onzekerheden weten te
leven. Dat is-inderdaad waar, ook voor
de Kerk, voor al haar leden. Onzeker
heid behoort trouwens van nature tot
's mensen lot. Als alles in beweging is.
zoals thans het geval is, valt er een gro
tere nadruk op die onzekerheid dan in
rustiger tijden. „Het beste lijkt mij die
onzekerheid niet te spoedig op te hef
fen, want juist die onzekerheid prikkelt
tot bezinning en alleen bezinning kan
een betrekkelijke zekerheid doen gebo
ren worden. Maar het moment van de
keuza komt. Men dient wel waakzaam te
zijn het juiste moment voor de keuze te
kiezen. Dit te bepalen is uiterst moeilijk
en men loopt dan ook voortdurend ge
vaar om ofwel te vroeg, ofwel te laat
te kiezen. Als men echter kiest, dient
men overigens meestal nog met gro
tere of minder grote weifeling rustig
te zijn over zijn keuze, als deze maar
verantwoord kan genoemd worden. Van
daar de grote waarde van de opvoeding
en de begeleiding tot eigen verantwoor
delijkheid".
In een tjjd als de onze moet de over
heid In de Kerk dus wel spreken, maar
met grote omzichtigheid en alleen dan,
wanneer het gezag dat nodig of min
stens nuttig oordeelt. Vandaar dat het
episcopaat bewust met grote prudentie
en niet bjj Iedere gelegenheid spreekt.
Overigens zou er een behoorlijk boekdeel
te vullen zjjn met hetgeen ons episco
paat sinds b.v. I960 heeft gesproken.
Jammer, dat veel ongelezen en onge
hoord bLjjft!
De kwestie van het aanvaardbare ge
zag van bisschoppen en paus is behan
deld tijdens de le plenaire zitting van
het Pastoraal Beraad. Op de 2e zitting
zal dit onderwerp nog nader worden af
gerond.
Toch zijn er reeds twee zaken duide
lijk geworden, zoals trouwens de L.T.B.-
enquete liet zien:
Gezag in de Kerk, voornamelijk van
paus fen bisschoppen, wordt door allen
aanvaard. „Ik meen" zei de bisschop,
„dat men dit als katholiek moeilijk kan
ontkennen.
De uitoefening van het kerkelijk
gezag dient meer democratisch te zijn.
Nu houd ik niet van de term „demo
cratisch", want dit kan op honderder
lei manieren verstaan worden. Liever
spreek ik van een: „reële inbreng van
het hele volk Gods". Maar inbreng
van het gezag 'en van het volk Gods
mag echter nooit ontaarden in een
competentie-kwestie (b.v. hoeveel
ieder precies te zeggen heeft). Dat is
de Kerk onwaardig".
Het lijkt mgr. Jansen een grote
zegen en een grote rijkdom wat wij
in de „Nieuwe Katechismus" bezitten.
Het wil een eigentijdse uitdrukking
zijn van geloofsopvatting en geloofs
beleving. Het ligt voor de hand, dat
aan een dergelijk eerste ondernemen
fouten kleven, te meer omdat de nii
we geloofsopvatting zelf nog niet in
alle onderdelen duidelijk is, maar dit
laatste rechtvaardigt niet dat er lan
ger moest gewacht worden. Er staan
inderdaad onduidelijkheden in,
volgens mgr. Jansen zeker geen aperte
dwalingen, „We wachten de gewenste
duidelijkheid af en ons episcopaat zal
zich daar nog nader over moeten be-
Op de vraag: Dient de hedendaagse
katechese op de scholen samen te
gaan met een begeleiding van d«
ouders (b.v. via ouderavonden)?, ant
woordde de bisschop: „Verreweg de
meesten Uwer zien de noodzaak in om
de ouders de mogelijkheden te
verschaffen te weten welke katechese
hun kinderen ontvangen. Dat is ook
natuurlijk mijn mening. Nu is deze
katechismus voor volwassenen inder
daad een moeilijk boek geworden.
Daarom de noodzaak tot begeleiding.
In dit boek kunen de ouders echter
een houvast vinden, indien men inder
daad de nodige uitleg geeft. Op veler
lei wijzen tracht men thans deze be
geleiding te geven en tevens zullen
de ouders daarmede hun kinderen
beter begrijpen en zelf mede kunnen
helpen tot opvoeding naar een waar
achtig christen-zijn.
Wat verwacht u van de priester
de parochiegemeenschap?, was een
andere vraag. „Uit uw antwoorden
bleek, dat men deze vraag alleen
heeft beantwoord vanuit de verwach
ting, die men van de priester heeft.
Ik kan met de antwoorden volledig
instemmen. Vooral in de steden, maar
toch ook in de dorpen leeft het pa
troon van de parochie steeds minder.
En waar op het platte land de paro
chie nog steeds een min of meer
afgesloten eenheid is, ook daar streeft
naar grotere verbanden. Een pa
rochie met alleen maar een pastoor,
die de toevlucht voor allen moet zijn,
wordt steeds minder aanvaard. En
er twee of drie priesters zyn,
daar verwacht men meer samenwer
king tussen de priesters onderling. In
alle parochies, ook in die met alleen
maar een pastoor, verwacht men bo
vendien samenwerking tussen clerus
en volk. Een parochie dient een echte
gemeenschap te zijn, maar in nieuwe
Liturgievenieuwing
„Het komt er m.i. op aan, dat men
er naar zal moeten streven om in de
liturgie-viering aan de verlangens van
zoveel mogelijk gelovigen te voldoen.
Eucharistie-viering in de Nederlandse
taal is zeer zinvol, maar ook in de La
tijnse taal kan men (nog) op zinvolle
wijze een Eucharistie vieren. Gemeen
schappelijk gebed is een groot goed,
maar er dient ook ruimte te zijn voor
privé-gebed. Voortvarendheid in ver
nieuwing is te loven, maar een be
hoorlijke mate van prudentie vraagt
een niet te snelle ontwikkeling. Eigen
initiatief van de priester, privé of in
team-verband is aan te raden, maar
een bepaalde leiding van het gezag
in de Kerk is niet te missen. Liturgie
viering is immers geen privé-zaak".
Gezinsplanning
Uit de LTB-antwoorden constateer
de de bisschop een overgrote een
stemmigheid in zake gezinsplanning,
tenminste in die zin, dat men voor
stander van gezinsplanning is en dat
deze een zaak is van persoonlijke ver
antwoordelijkheid van de betrokke
nen. „Ik voor mij kan mij bij deze
eenstemmigheid aansluiten". Wat de
voor Leiden en Omgeving
Leiden Voor alle artsen die de week
end-diensten waarnemen, tel. 22222 bel
len. Tot zaterdag 10 uur dient men de
eigen arts te raadplegen.
Apotheken Leiden Geopend voor
spoedeisende gevallen: apotheek Reijst,
Steenstraat 35, tel. 20136.
Alkemade en Leimuiden: dkt. P.'Hey-
nen, Noordeinde 166, R' 'een, tel. 01713-
329, dkt. D. A. van Haselen, Kerkstraat
91, Oude Wetering, tel. 01713-217.
Alphen a- d. Rijn Zaterdag dkt.
Van Kooten. Wilhelmlnal. 36, tel. 2079.
Zondag dkt Cornet, Kievitstraat 48, tel.
3697. Apotheek: zaterdag (tot 13 uur)
Allart, Raadhuisstraat 206, daarna apo
theek Somberg, Wilhelm Inalaan 67.
Bodegraven dkt. V. Cats, Noord
straat, tel. 2030 en zr. B. de Groot,
Irenestr., tel. 2599. Apotheek: de Weyer,
Statensingel 111 te Gouda, tel. 3337.
Derenarts: J. van Oosterom, Vijverlaan.
tel. 2136.
Boskoop dkt. de Wilde, tel. 2740.
Wijkverpleging: zr. Beks, tel. 2141
Hazerswoude zie Leiderdorp.
Hillegom dkt. P. A, J. v. d. Kaaden,
Hoofdstraat 14, tel. 5114. Wijkverpleging
M. C. Glas, Meerlaan 206, tel. 2351.
Apotheek Bollenstreek: Apotheek Muy-
zert, Hoofdstr. 198, Sassenhelm, Tand
arts Bollenstreek: H. A. Meulemans, L.
in Ryckevorsel 10, Lisse.
Katwijk a. d. Rijn dkt. H. Hueting,
tel. 2102. Apotheek: Princestraat 3, tel.
2755.
KatwUk aan Zee: dkt. P. A. Visser,
tel. 2023. Apotheek: zie Katwyk a. d.
Rijn.
Koudekerk zie Leiderdorp.
Langeraar, NIeuwveen en Wonbrugge
dkt. A. M. van Dongen, Nieuwveen, tel.
01723-101. wykverpleging: mevr. Was
senaar-Visser, tel. 01723-364, b.g.g. 264.
Leiderdorp dkt L, v. d. Berg, Bus-
ken Huetstraat 22, Hazerswoude, tel.
01714-344. Wijkverpleging: zr. Prins,
Kom van Aaiweg 7, tel. 01710-24909.
Apotheek: R. van Breest Smallenburg.
Leldschendant Zaterdag dkt. J. J.
Grobben, Patrijslaan 32, tel 4445; zon
dag: dkt. M. W. Hannig, Kon. Wilhel-
minalaan 64, tel. 3494. Tandarts: alleen
voor spoedgevallen tel. 070-543035. Wit-
Gele Kruis: W. Pyperlaan 49, tel. 4161.
Lisse dkt. F. Haase jr., Heereweg
337, tel. 3685. Apotheek en tandarts Bol
lenstreek: zie Hillegom.
Nieuwkoop en Noorden dkt. G. J.
Bremer, Nieuwkoop, tel. 01725-103.
Noordwyk dkt. J. D. Mulder, Nwe
Zeeweg 69, tel. 2230. Wykverpleging: ge-
meensch. wljkgebouw, Van Panhuysstr.
tel. 2338 resp, 2907. Apotheek: Duin
rand, Nieuwe Zeeweg 1.
Noordwyr.erhout en De Ziik dkt. K.
A. van Praag, Herenweg 17, tel. 2385.
Wijkverpleging: zr. P. Lanke, Dorpsstr.
47, tel. 02533-2468. Tandarts: zie Hille
gom.
Oegstgeest dkt. D. Held, Marelaan
36, tel. 52255. Apotheek: zie Leiden.
Wykverpleging: zr. Voget-v. d. Velden,
tel. 54982, b.g.g. 22222.
Rynsburg zie Katwijk a. d. Rijn.
Sassenhelm Tandarts en apotheek
Bollenstreek zie Hillegom; dkt. W, J.
de Graaff, Teylingerlaan 17, tel. 8479.
Valkenburg Zie Katwyk a. d. Rijn.
Voorhout en Warmond dkt. A. W.
Bots. wykverpleging: zr. Meyssen, Jac.
van Beierenweg 1, Voorhout.
Voorschoten dkt. A. M. Kostense,
Voorstraat 23, tel. 2493. Wykverpleging:
zr. Zuidam, Curielaan 41, tel. 4647. Apo-'
theek: Voorschotense Apotheek, Leidse-
weg 66, tel. 2525. Tandarts (9.30 uur):
Ch. Kengen, Kon. Wilhelminalaan 8.
Zwammerdam dkt. K. Gill, Zwam-
merdam, tel, 01726-257,
middelen betreft kan mgr. Jansen
geen afdoend antwoord geven. Echte
lijke onthouding is praktisch onmoge
lijk en in vele gevallen dan ook niet
aan te raden.
„Toch meen ik, dat in sommige ge
vallen dit middel wel mogelijk is. De
periodieke onthouding is door de Kerk
geoorloofd genoemd, overigens niet
zonder meer, maar aangezien dit mid
del niet voor een ieder te gebruiken
is en ook om vele andere redenen
prefereert men de z.g. „pil".
Over het gebruik van de „pil"
ik alleen dit kunnen zeggen. De paus
zelf heeft deze zaak aan zichzelf ge
trokken en het past mij niet een prae-
matuur antwoord te geven".
De bisschop had er begrip
wanneer iemand zich verantwoord
voelt om de „pil" te gebruiken. In
hoeverre deze verantwoordelijkheid
na de eventuele beslissing van de paus
tot andere conclusies moet leiden, kan
hij thans niet zeggen. De bisschop
verwacht niet, dat de paus zo maar
zonder meer een algemene uitspraak
zal doen. „Ik verwacht meer t
kere richtlijn, die inderdaad als ge
zagsvol dient te worden beschouwd".
Priester-celibaat
Het celibaat is een zaak allereerst
van de priester zelf en deze heeft het
recht om als eerste te worden geraad-
jd (zoals thans gebeurt in een
enquête). Dat neemt niet weg, dat de
stem van het Godsvolk eveneens dient
gehoord te worden. Uit de onderzoe
kingen in de LTB blijkt, dat de over
grote meerderheid vóór ontkoppeling
is van priesterschap en celibaat Men
dient de Encycliek van paus Pau-
lus VI tot uitgangspunt te nemen
Deze is zeer sterk voor het celibaat
geporteerd. De argumenten, die hij
geeft zijn van zeer spirituele aard, die
aan de huidige mens evenwel niet zo
bijzonder aanspreken en die hij maar
moeilijk op hun juiste waarde kan
schatten. Persoonlijk had deze ency
cliek de bisschop veel gedaan en wel
de richting van het behoud van
het celibaat.
Toch meent hij, dat deze encycliek
de kwestie van het celibaat niet af
doende beslecht. Er zij z.i. een grote
terughoudendheid geboden. Is de hui
dige tendens voor de ontkoppeling een
tijdsverschijnsel? Te meer klemt deze
vraag, omdat de hele trend in de kerk
geschiedenis gaat in de richting van
het celibaat. Deze trend zou men nu
of meer abrupt moeten verbre
ken? Is daar voldoende reden voor?
Mgr. Jansen is nog niet voor de ont
koppeling overtuigd. „Alweer een on
zekerheid, die voor mij niet zo erg is,
ik begrijp wel, dat* verschillende
jonge priesters door deze zaak in grote
nood verkeren. Het betekent al veel,
dat de Kerk ruime mogelijkheid tot
dispensatie geeft, maar een oplossing
is dat natuurlijk niet".
De bisschop zei benieuwd te zijn
hoe de priesters er zelf over denken.
„De enquête zal uitsluitsel geven en
dan hebben we tenminste een gegeven
in handen, waarop we verder kunnen
bouwen", aldus mgr. Jansen.
„CAR0USSEL" KELDER
BOETIEK IN LEIDEN
Aan het water van de Oude Ryn en
heel Amsterdams van uiteriyk
dank zy een groen-gesausde gevel,
knusse etalages en kleurige markiezen
heeft „Caroussel" een nieuwe boe
tiek zyn intrede ln Leiden gedaan.
Het byzondere van „Caroussel" is on
getwijfeld de aankleding en het feit,
dat zowel een manneiyk als een vrou
welijk jong publiek hier terecht kan
een leuke collectie kleding, met
alle variaties tussen vryetyd- en cock
tailkleren.
„Caroussel" is een met veel fantasie
verbouwde kelderruimte (naast mode
huls De Faam) zo hoogst-origineel van
inrichting, dat toekomstige klanten er
bij hun eerste entree moeliyk op uit
gekeken zullen raken!
Zaterdag a.s. om 12.00 uur wordt
„Caroussel" door Shoeszanger Theo van
J „Bonjoura" geopend.
AVOND- EN NACHTDIENST
APOTHEKEN TE LEIDEN
Geopend voor spoedeisende gevallen:
Apotheek Reijst, Steenstraat 35, telefoon
20136. Apotheek R. van Breest Smallen
burg te Leiderdorp en Apotheek Voor
schoten zijn de gehele wek geopend. De
Oegstgeestse Apotheek ls op zondag 3
maart gesloten van 8 uur tot 24 uur.
Debat-avond KVP-Leiden
OOK ONDERNEMERS
ZIJN HET NIET EENS
Wel of geen koopavond in Leiden?
De discussie-avond van de afd. Leiden
van de KVP afrondend stelde vice-
voorzitter S. Menken: „Het probleem
is nog net zo moeilijk als toen we be
gonnen te praten. Ik kan er wel van
zeggen, dat het geen zaak is om met
één stem meerderheid, zoals in Rot
terdam, door de gemeenteraad te ja
gen Voor- en tegenstanders van
een koopavond in Leiden zijn tijdens
de gisteravond in Den Burcht gehou
den debatavond goed aan hun trek
ken gekomen. De steen der wijzen
werd desondanks gisteravond niet ver
kocht, want als cr één ding duidelijk
is geworden naast de ingewikkeld
heid van het probleem dan is het wel.
dat de belangen van de bij een koop
avond betrokken groepen mensen sterk
uiteenlopend om niet te zeggen vier
kant met elkaar strijdig zijn.
Zelfs in ondernemerskringen, de
mensen waarvan men zou kunnen aan-
n. dat zij een uitbreiding van de
koopgelegenheid zouden toejuichen,
bleek men niet onverdeeld. Waar is
gevestigd? In het centrum, dat
waarschijnlijk wel voordeel zal heb-
an een koopavond of in de stads
wijken? Welke branche vertegenwoor
digt men? Het zijn allemaal factoren
op grond waarvan men voor- of tegen
stander kan zijn.
DIENSTBETOON
De heer J. van Zijp, ondernemer
en voorstander, zei in zijn inleiding,
dat de koopavond niet alleen een mid
del tot omzetvergroting, maar ook een
belangrijke verbetering van 't dienst
betoon kan zijn. Mevrouw C. C. Geyer-
v. d. Zande, sprekend als huisvrouw,
was het vooral ten aanzien van dit
laatste met hem eens: „We kunnen dan
eens op ons gemak, zonder op de kin
deren te moeten letten, gaan win
kelen." Zij benadrukte ook „het ge
zellige" van 's avonds winkelen.
KOSTENVERHOGEND
De heer L. Th. Spanjaard, hoofdbe
stuurslid van de r.k. bond van perso
neel in de handel, bestreed de stelling
van de heer Van Zijp, dat een koop
avond omzetverhogend zal werken.
„Ervaringen elders hebben al bewe
zen, dat een koopavond slechts omzet-
verschuivend werkt." Bovendien, aldus
de heer Spanjaard zullen de onder
nemers zich moeten realiseren, dat
een koopavond sterk kostenverhogend
nl werken. Personeel beneden de 18
r mag immers geen dienst doen op
opavonden, overwerk is duur, want
vooral in de kleinere bedrijven zal
men nauwelijks mogelijkheden tot
compensatie op andere uren hebben
en tenslotte zijn er de kosten van
verlichting en verwarming. „Ik vrees,
dat de consument om wie het begon
nen is uiteindelijk de kosten zal moe
ten betalen," aldus de heer Spanjaard.
CENTRUMFUNCTIE
De consument, zo bleek uit de weinig
verhelderende discussie, is wellicht de
enige onverdeelde voorstander van een
koopavond. Het zal wellicht ook de
consument zijn, die uiteindelijk door
het kopen in Alphen en Voorschoten
en 's zomers in de badplaatsen, een
Leidse koopavond zal gaan „afdwin
gen." Op één punt was iedereen het
wel eens: Leiden dient zijn centrum
functie te behouden. Of de koopavond
daar een middel toe is? Helemaal dui
delijk werd het niet
VAN HUGO CLAUS VERFILMD
SPANNING ONTBREEKT
STUDIO: „De vyanden" Hugo Claus heeft bewezen, dat hy als schrijver
beter werkt dan als cineast. De ln de film bedoelde spanning biyft grotendeels
weg en de pacifistische boodschap maakt geen Indruk. Kortom: Claus heeft
niet aan zyn gestelde Ideaal kunnen voldoen.
In negen bioscopen togeiyk ging de film gisteren In première. Het ls gerust
stellend te weten dat de Nederlandse film zo langzamerhand heeft bewezen
beter te worden en aldus vergeiykbaar wordt met het werk dat in liet buiten
land wordt gemaakt. De schuld ligt niet b|j de hardwerkende Jan Vryman.
Fons Rademakers vervult een hoofdrol. Verder zyn er meer Nederlandse
i op het doek te zien: Ida Bons (het verlegen meisje), Robhe de Hert
(moeizaam gespeelde Belg). Enkele fouten die gemaakt werden: Claus laat
iemand naar een naam vragen die door dezelfde persoon reeds eerder was
vermeld. En ook mag het niet voorkomen dat soldaten die drie dagen in de
modder hebben gekropen nog keurige pakken dragen.
Het verhaal is simpel. Het gaat over drie mannen die met elkaar het Arden
nen-offensief uit de tweede wereldoorlog doormaken. Het zyn drie totaal ver
schillende karakters, de angstige (uit Antwerpen), de laffe Feldwebel en de
avontuuriyk Ingestelde Amerikaanse soldaat. Hun kontakten lelden tot een
vriendschap voor zover dat tydens de tweede wereldoorlog tussen vyanden
mogeiyk was. Een oorlogssfeer ls er nauweiyks, wat vooral zyn oorzaak vindt
ln het feit dat er weinig materieel aanwezig was om grote gevechten te sug
gereren. Keuring 14 jaar.
KL0FJE UITGETROKKEN
TRIANON: Een beminnelijke vlegel Sex Is niet meer weg te denken
van het witte doek. Iedere producer gooit er wel een vleugje van'door zyn
film en „sexloze" films zyn vrywel ondenkbaar geworden. Het is echter
altyd een hele kunst om de toeschouwer niet al te zeer te vermoeien met
de „aan- en uitkleedpartyen". Jean Paul Belmondo ls met zyn medespelers
niet in deze fout vervallen. Hy heeft zyn gewone burgerpakje weer aan
getrokken en het „klofje" van de „Dief van Parijs" uitgedaan. In deze
nieuwe kleding voelt de Fransman zich weer duideiyk op zyn gemak en
zyn spel ls weer „ouderwets". Als handige oplichter, wie de kleine zaakjes
in Parys gaan vervelen, weet hy zich te mengen tussen een select gezel
schap, dat een bootreis maakt naar Tahiti. Al gauw begint hy zich ln de
slaapkamer-vertrekken te „vergissen". Het betekent ook het begin van vele
moeliykheden, die er tenslotte toe lelden dat hy van boord gezet wordt.
Keuring 14 jaar.
A LA SAGAN
CAMERA: Vancances Portugalsea Een niet al te boelende film van Pierre
kast is het verhaal van enkele ryke mensen die als enige moeiiykhold hebben
de verveling die hun als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangt, te
verbreken. Het thema zou zó uit een boek van Francjolse Sagan ontleent kun
nen zyn en heeft als zodanig raakpunten met „Almez-vous Brahms?".
In een kiïots van een huls by Lissabon wonen Jean-Pierre en zyn vrouw Fran-
golse. Jean-Pierre heeft genoeg van het mondaine leven en de drukte van
Parys en is gekomen om de winter ln eenzaamheid door te brengen. Na een
poosje begint de eenzaamheid echter te drukken op Jean-Pierre en zyn vrouw.
Ze nodigen een groep vrienden uit. De film gaat over de gebeurtenissen van
het weekend dat de vrienden die uit zes paren bestaan plus een enkeling mee
maken en waarin ze worden gadegeslagen door het uitnodigende echtpaar.
Het gemeenschappeiyke in de vriendschappen ls dat het noodlot zich ten koste
van hen amuseert, evenals het echtpaar dat het festyn organiseerde. We zien
nog gTote namen, Catherine Deneuve, Frangoise Hardy, Jean-Pierre Aumont,
b.v. Keuring 18 jaar.
GEEN CONCURRENTIE
LUXOR: De man met de vier vingers Of de film die deze week in Luxor
draait en waarvan bij wyze van uitzondering de Nederlandse titel
beter ls dan de Engelse (From Beyrouth with love), erin zal slagen om te
concurreren met de „bloscoop-thuls" ls de vraag. De reden is niet ver te
zoeken. Het is een aardige film om naar te kyken. Maar daarmee houdt
het dan ook wel op. Er ls geen plaats voor de sadisten, want do moorden
die worden gepleegd, zyn zo doorzichtig, dat men er nauweiyks lets van
merkt. Er Is geen plaats voor romantische toeschouwers, want de liefdes
scènes zyn kort, maar niet hevig. Er ls ook geen plaats voor do „sex-
kykers", want alleen ln het begin lopen er een paar damoa-ln-blklni over
het doek, waarvan de meesten nog een belabberd figuur hebben ook.
Wil men zo'n anderhalf uur onbekommerd en ontspannen geamuseerd
worden, dan zal men echter beslist tevreden huiswaarts keren. Keuring:
14 Jaar.
ONEERVOLLE OPDRACHTEN
REX: Operatie Lady C Weer was cr een spionage te zien. Het verhaaltje
ls Lady C. Zij is de vrouw die volgens de reklame „voor alle oneervolle op
drachten gebruikt werd" De film Is van middelmatige klasse. Na de gebrul-
keiyke robbertjes te hebben gevochten, lukt het de vijandige agent vijandig
ten opzichte van Lady C. haar ln te palmen en de wereld te redden van
een zeker schynende ondergang. De burgerB kunnen weer rustig slapen! Keu
ring: 18 jaar.
HARD GEKN 0 K
LIDO: De schrik van het verre Oosten Geheim agent O'Connor is dit
maal naar Hongkong oord van misdaad zoals zo langzamerhand door de
vele splonagefilms erover ls gesuggereerd gereisd om een in do handen
van een misdadige bende verkerende atoomgeleerde te bcvryden. Talryke
andere bendes loeren óók op de prof, en dat zorgt voor aktle en bloed.
Lieve meisjes rennen vry bloot tussen de woeste scènes door en riskeren
zo telkens hun leven ter genoegen van O'Connor. Uiteindelijk lukt het
O'Connor met behulp van de Chinees Xu-Llng (die wel Xu-Llnk mag wor
den genoemd) de professor te bevryden. En wy mogen weer dankbaar zyn
voor de grote held die het ons mogeiyk maakt ln rust, vrede en orde vorder
te levenKeuring 18 Jaar.