Carnaval in het zuiden
kost slordige 25 miljoen
„GENDARMES IN TOOG" STUURDEN
FREDERICK FRANCK „WOESTIJN IN"
LIJDENSWEG MET VERZEKERINGEN
PENNINGEN
DWARRELEN
ALS
CONFETTI
ZATERDAG 17 FEBRUARI 1968
(Van een onzer verslaggevers
CARNAVALSLAND Tijdens de drie dolle dagen dwarrelen in Limburg
i Brabant de miljoenen. Ze worden uitgegeven aan consumpties, eten,
boerenkielen, maskers, feestkleding, optochten, balbezoek enzovoorts. De
grote traditionele carnavalssteden leveren het leeuwedeel in deze mil
joenendans. Maar ook in tal van kleinere gemeenten wordt de feestneus
opgezet en met die vaak jong traditie zijn ook vele tonnen gemoeid.
Duidelijk wordt, dat carnaval niet alleen een feest is van de zotskap, maar
ook voor velen een economisch feest, een miljoenendans. „Het prettige is",
zegt een zakenman uit het zuiden, „dat al dit geld in tegenstelling tot
bijvoorbeeld een kermis helemaal in de plaatselijke economie wordt
ingepompt".
Economen hebben berekend, dat toen
in 1953 tengevolge van de watersnood
ramp het carnaval in Bergen op Zoom
niet doorging, dit voor Bergen een
strop betekende van ongeveer twee
miljoen gulden. Het zijn bedragen
waarbij de zogeheten nuchtere wester
ling waarschijnlijk niet stil staat.
Noblesse oblige ook de carnavals-adel
heeft zijn plichten en het klatergoud is
niet voor niks. Te Kerkrade, van ouds
een der narrenbastlonnen, kost de eer
om een jaar lang de scepter over de
vastelaoves-gekke te mogen zwaaien
ongeveer 10.000 gulden. Daarvoor
moet zijne hooglustigheid al die dagen
er keurig met goud afgebiesd bijlopen.
Hij moet royaal rondjes bier wegge-
:n, mag niet krenterig zijn tijdens de
ontvangsten, moet zijn wijze Raad van
Elf. zijn hofhouding, allerlei hoogwaar
digheidsbekleders en lijfeigenen ten
minste een keer uitnodigen aan zijn
welvoorziene dis. Op een ridderorde
meer of minder mag hij niet kijken,
wil hij vrede houden in zijn rijk. De
onderscheidingen moeten als gouden
regen uit zijn troonhemel vallen. En
dan zijn praalwagen tijdens de op
tocht. dat moet een pronkstuk zijn
waarbij de toeschouwers automatisch
..alaaf" beginnen te schreeuwen en die
de vergelijking met vorige jgren
glansrijk kan doorstaan. „Je mag bij
dit alles ook een beetje reclame ma
ken, zodat je er zakelijk nog wat aan
hebt. Ik ken zelfs prinsen die de kos
ten er later weer dik uithalen", ver
trouwde een Kerkraadse ex-hooglusti-
ge ons achter zijn hand mompelend
toe. Met de hele vastenavond-viering,
de organisatie van de optochten en de
andere festiviteiten in Kerkrade sta
pelt zich een berg rekeningen tot circa
60.000 gulden op. Daarvoor staat de
carnavalsvereniging pal. de prinf
moet wat zijn persoonlijk springerig
leventje betreft zelf zien rond te ko-
Geleen
In Geleen hoeft zijne dorstigheid slechts
een onbesmet blazoen te bezitten. Bank
biljetten ln de portefeuille zijn beslist
niet nodig, het mag. „Het moet een net
te vent zijn, wiens vader en moeder be
kend zijn". stelt de raad der Flarissen
Van de prins wordt verder vereist dat
hij vrijgezel is, liefst een knappe vrij
gezel, zodat de meisjes zich tijdens de
installatie zonder tegenstribbelen een
klapzoen laten geven. Een Plarisprins
moet ook anderszins niet op zijn
mondje zijn gevallen, hij moet vlot
zijn woord kunnen doen, elke mi
nuut van de dag luidkeels „alaaf Ge-
laen" kunnen roepen en tenslotte in
het bezit zijn van een passend rokkos-
tuum. De Flarissen inemen de regerings-
kosten van hem over. Het smijten met
biertjes is niet in het prinsenbudget op
genomen. Het wordt zijne dorstlustig-
heid zelfs afgeraden, al zal men hem
niet met geweld tegenhouden.
De Heerlense Winkelbule blazen voor niet
minder dan 80.000 gulden in de carna
valsballon. Wanneer die op aswoensdag
slapjes en leeg boven de stillevens van
vertrapte serpentines, kapotte maskers,
vergeten cowboyhoeden en doornatte
bierviltjes drijft, zit de Winkelbulepcn-
ningmeester op zijn kruin te krabben
•n te prakkezeren hoe Pij dit bedrag uit
contributies, bijdragen en subsidies bij
elkaar moet scharrelen. De prins heeft
de Winkelbule dan ongeveer drie k vier
duizend gulden gekost, de optocht 50 k
60.000 gulden.
Maastricht
De Tempeleers, die de optocht in Maas
tricht samen met een optochtcommis
sie in elkaar timmeren, werken met 'n
schatkist van 40 a 50.000 gulden. Maas
tricht is zo goedkoop omdat naar
ons een lid van de propagandacom-
missie verzekerde onder het voet
volk der Tempeleers velen geen soldij
voor verrichte werkzaamheden willen
en omdat tal van bedrijven voor gele
verd spul geen rekening aan de habs-
jaar oftewel pennigmeester sturen.
De aardigheid en waardigheid van de
prins komen daar op kosten van de
vereniging. Als z.d.h. persoonlijk in zijn
spaarpot wil grijpen, mag dat, maar
het moet niet.
De Sittardse Marotten moeten jaarlijks
met 50 k 60.000 guldenzien rond te
komen, inclusief prins.
Roermond zet i
10.000 gulden
Drie
Brabantse
steden
blazen
voor
10 miljoen
in
carnavalsballon
carnavalszaterdag laat men in deze re
kening buiten beschouwing betekent
dat alleen al een uitgave van driemaal
900.000 gulden is 2,7 miljoen gulden.
Aan entrees voor de bals prijzen va
riërend van een gulden of twee tot
7,50 gulden wordt bijna een ton uit
gegeven. Vroeger dan in andere jaren
is een verkoopgolf door de winkels en
warenhuizen geslagen. In Den Bosch
verwacht men dat aan kielen, maskers,
carnavalsstofjes voor jurken, enz. voor
zeker een ton verkocht wordt. Resten
nog de kosten van optocht en wat
dies meer zij, wat betekent, dat in
Oeteldonk tijdens de drie dolle dagen
ruim drie miljoen van de ene zak in de
andere verhuizen.
Breda
Breda. evenzeer carnavalsstad als
Den Bosch en Bergen op Zoom, heeft
circa 125.000 inwoners, 45.000 meer
dan Bergen op Zoom. Ook Breda is bij
de vreemdelingen in trek. En dus ligt
de conclusie voor de hand, dat van de
Brabantse carnavalssteden Breda de
kroon spant in de uitgaven. Het Haagje
van het Zuiden telt meer dan honderd
carnavalsclubs, die alle haar eigen
teerpot hebben. Veel teerverenigingen
ledigen met carnaval en een enkele
daarnaast met kermis het spaar
potje. Drs. Schuurman van de B.C.V.,
econoom, kwam aan de hand van voor
zichtige schattingen tot een bedrag
van vier miljoen.
15 miljoen
Een simpel sommetje leert nu, dat
alleen in de drie Brabantse garnizoens
steden het lieve sommetje van tien mil
joen aan carnaval besteed wordt.
Plaatsen als Halsteren en Vlijmen,
Valkenswaard en Oss, Roosendaal, Til
burg en Eindhoven zijn niet eens in dit
rekensommetje betrokken. Men mag
echter veilig aannemen, dat alle overige
plaatsen samen economisch zeker nog
eens de helft betekenen der drie oude
garnizoenscarnuvalssteden, wat dus vijf
miljoen uitmaakt. Volgens Bartjes gaat
r in Brabant dus zo'n vijftien miljoen
de boel op stelten en de Jocus Haan in
Venlo wil geen cijfers prijsgeven „om
dat de mensen zo iets heel gauw ver
keerd uitleggen". Jocus Haan legt dus
in het geheim zijn gouden eieren.
Dat vele optochten in Limburg de af
gelopen jaren met een fikse reclame
stoet openen heeft rechtstreeks met de
zorgen der penningmeesters te maken.
De penningen die royaal als confettie
over de maskarades en de corso's wor
den uitgeworpen, tot grotere vreugde
van 't volk op de trottoirs moeten toch
ergens vandaan komen. In de barre en
boze wereld van alledag mag de zon
dan voor niks opgaan, met vastenavond
schijnt het maantje niet voor niks en
zelfs een Tanzmariechen danst niet zon
der centen.
val!
Alaaf. zegt Limburg dat met de tien
miljoen voor zijn provincie toch ook
het nodige carnavalsrespect afdwingt.
BROEK IN WATERLAND Wanneer men de werkkamer van
Frederick Franck in Broek in Waterland, tien kilometer ten
noorden van Amsterdam, binnenkomt, wordt het oog terstond
gegrepen door twee grote schilderijen, een portret van Paus
Joannes XXIII. een oude man, die reeds door de dood getekend
is, en een portret van Albert Schweitzer, aan wiens gezicht
eveneens te zien is, dat het leven eruit wegvloeit. Deze por
tretten zjjn door Frederick Franck geschilderd, niet van foto's,
maar naar het leven. Hij heeft deze beide mannen In hun
laatste jaren van dichtbij meegemaakt en zij hebben zUn eigen
leven daarna in een bepaalde koers gedreven. Paus Joannes
cn Albert Schweitzer werden de twee polen, waartussen zijn
leven de laatste jaren geschommeld heeft en die hem, de ag
nosticus. uiteindelijk gebracht hebben tot het schrijven van
boeken over het katholicisme.
rooms-katholieke Kerk begon
nen, een liefde, die niet beant
woord werd en doodbloedde.
Totdat hjj enkele Jaren geleden
zijn geliefde in Rome terug
vond. „Het vreemde hiervan
waa". zegt Franck, „dat zij
niet ouder geworden waa, maai
jonger en achoner".
Geliefde
jonger en
schoner,
terug
gevonden
in Rome
Naar Amerika
Na in Maastricht de h.b.e. door
lopen te hebben ging Frede
rick Franck in Amsterdam me
dicijnen studeren, zeer tegen
zijn zin, want hij wilde schilder
worden. Zijn ouders dachten
hier e>chter anders over en als
goede zoon „Ja, ja, zo was
dat toen nog", lacht Franck
legde hij zich hierbij neer en
zette door. Hy verruilde de uni-
Wie is deze Frederick Franck, versiteit van Amsterdam met
de arts-tekenaar-schilder-schry. die van Edinburgh en behaalde
ver, die met zijn twee laatste hier zyn graad in de medicij-
boeken, „Met het oog op het nen en de tandheelkunde. Na
Vaticaan" en „Open boek", de enige Jaren praktijk in Londen
knuppel in het Nederlandse vertrok hij ln 1939 naar Ame-
katholieke hoenderhok heeft rika, waar hy na een aanvul-
geworpen? lende studie lector werd aan
Franck is geen theoloog, zelfs de universiteit van Pitssburgh.
niet godsdienstig, in deze zin Toch nam hem dit nog te veel
dan. dat hij tot gra enkel In bealag en h|l zette In New Frederick Franek In il)n werkkamer In Broek ln Vt. ter land.
kerkgenootschap behoort. Hij York een tandartsenpraktijk
werd op 12 april 1909 in Maas- op. waaraan hij hoogstens drie
trlcht geboren en in deze toen dagen in de week besteedde. Albert
bijna 100 procent ka- Deze gedeeltelijke praktyk stel- Franck,
tholieke stad, die hy zelf er- de hem in staat, eindeiyk te king
Myn verbUjf In Lambarene by derich Franck twee woonplaat-
Schweitzer". zegt sen: zijn huls in Warwick, en-
was de verwezenlij- kele mijlen ten noorden van New
gens het Rome van Nederland tekenen, te schilderen
heeft genoemd, groeide hij op sohryven. De tandarts Franck
volkomen agnostisch verdronk in de grote
lang gekoesterde York.
De had de bewondering stammend boerderytje ln Broek
deze man met de moeder- ln Waterland. Tijdens een van
melk Ingedronken, want vol- zijn zwerftochten per boot, zag
milieu. medici, die de Amerikaanse gens myn moeder bestond er hij het langs het water liggen.
„Mijn grootvader", zegt hy er hoofdstad telt, maar de teke- geen groter man ter wereld, kocht het en begon etgenhan-
zelf van', „was in zyn hart een naar, schilder cn schryver Fre- En ze had nog geiyk ook",
agnostisch humanist in de derick Franck kwam boven- Na Schweitzer kwam die
geest van Multatuli, al zal hij dryven en werd ln Amerika als dere grote
zelf niet geweten hebben wat artiest en auteur een bekende Franck een
dig te restaureren. Nu brengt
U hy er met zijn vrouw Claske,
...e van geboorte Friezin, het groot-
diepe bewondering ste deel vah het jaar door. Zyn
„Steeds als ik
Maastricht
bezoek, krijg
ik een steek
in mijn hart"
knaap Frederick sterk de in- pagina's wijdt. Zyn faam als las hy in 1962 de rede, die de rende de vakanties.
omgeving,
groot, dat de paus had gehouden by de ope-
Waarom ik my hier als gebo
ren Maastrichtenaar heb geves- maken. Voor my was de
tlgd en niet ln Zuid-Limburg?" Kerlt in -t Maastricht van mijn
zo herhaalt hij onze vraag, jeugd tegeiykertyd een verwtj-
„Het antwoord is. dat het weer- aing naar de Werkeiykhedd
zien van Maastricht mU Iedere ,iat woord alstrtbleft
keer pijn deed. IM was zo ver- mr.t wJofdiotter «Hrook
liefd op deze stad, dat ik de van meest afschuweiyke uit-
veranderlngen. die ik er zag. drukking van het Waanidee
eenvoudig niet kon verdragen. weer mat een hoofdletter alstu-
Als ik het Vrythof vol auto's blieft van (lc absurditeit, na
zie staan en vanaf de Wilhel- de defacto ontkenning
minabrug, die ze daar nooit van de menseiyke eenheid. Het
hadden mogen bouwen, de waa een zichzelf bestendigende
Markt op kom, krijg ik een club dle C|ub die zich recht-
steek in myn hart. Wat is het vaardigde door anderen als out-
centrum van deze stad. die his. aiders uit te stoten. En die deze
torisch en cultureel een juweel mitsjders wel wilde verleiden
is. verknoeid! Het liefst loop om ,.rin tf. komen, maar als
ik 's nachts door deze stad. prya hiervoor niet de Intrede,
dwaal ik Onder de Bogen, over n)et hpl bPkennen tot een ge-
de Looiersgracht en langs de meenschap te horen vroeg.
Zwaantjes. Dan herken ik weer maar van hem plBte, dat hij
mijn oude Maastricht, dat zo zijn hele leven a|3 een a00rl
liefdeloos, zo zonder appreela- tweederangs burger, bekeerling
tie voor het oude. mishandeld is. genaamd, onderhevig moest
zyn aan een soort voortduren-
Het land van Rembrandt. de kwaliteitscontrole Dit drukst
Dit gebrek aan liefde voor tra- ln tegen de menseiyke waar-
ditle treft men trouwens over- dlgheld. Pas nu, nu de kleni-
al in ons land. Alleen nog toon verlegd Is van het soclo-
vanaf het water herken je het logische stempel naar het zich
land van Rembrandt. Ook In vrywillig bekennen tot een
Broek ln Waterland is dat het systeem van waarden, nu kan
geval en daarom besloot Ik me men zich tot het Volk Gods re-
hier te vestigen. Dit open land kenen, zonder het gevoel van
met zyn wijde hemel is visueel verraad te krtJgen.
voor my aantrekkelijker dan Wanneer men lid wordt van een
Zuid-Llniburg, hoe zeer Ik er biljartclub of van de Maas-
ook van hou". trecchter 81 aar. dan Impliceert
Al pratend komen we daarna dat geen afscheiding van de
weer vanzelf terug op het on- rest van de mensen. Voorlopig
op het barokke katholicisme universiteit van Pittsburgh nlng van het tweede Vaticaan- derwerp religie. Is dit met de Kerk nog wel het
van een kleine halve eeuw ge- hem na het verschynen van se concilie. Zy maakte zo'n „Ofschoon ik tot geen enkel geval, behalve misschien in dit
leden zijn stempel gedrukt had. zyn boek: „My eye Is in love, diepe indruk op hem, dat hij kerkgenootschap behoor, heb ik bewuste gedeelte van Neder-
Hij leefde in een geografisch relevatlons on the Act of see- Impulsief het besluit nam naar me altyd zeer sterk voor gods- land. Hier komt men tot de
grensgebied, maar dit waren ing by drawing", tot „doctor Rome te gaan. Maandenlang dienst geïnteresseerd", zegt hij. ontdekking, dat men lid mag
nog altyd grenzen, die op ver- of fine Arts", honoris causa, tekende hij „het concilie". „Ik begrijp trouwens niet hoe rijn van de gemeenschap, zon-
toon van een paspoort te over- benoemde. „Tekenen", zegt hy, „is de iemand daar geen belangstel- der lid to zyn van de gemeen-
schrljden waren. Erger was het meest Indringende manier om ling voor kan hebben. Religie to".
voor de knaap, dat hij ook in v Af je op een onderwerp te con- is niets alnders dan onze uit- Hiermee maakte Frederick
religieus opzicht in een grens- Waar Airika centreren, het is een soort „act eenzettlng van de vraag wat Franck een einde ann het ge-
gebied woonde, waar de „gen- In 1958 gaf Frederick Franck of love", waarby je tot in de met ons gebeurt. Het is een' sprek.
dannes-in-toog" hem aan de z'n tandartsenpraktyk in New diepste wortels van Je ziel be- zoeken naar de werkeiykheld ,.lk moet mijn koffer nog pak-
slagbomen onverbiddelijk tegen York op en vertrok naar Afri- trokken bent. Deze „act of onder de absurditeit van hel ken", verontschuldigde hij zich.
hielden. Zij stuurden hem ka. Drie jaar lang werkte hy love" heeft bij my geleid tot leven. Als je het Evangelie be- want over enkele uren vlieg lk
steeds terug naar de „woestijn bij dr. Albert Schweitzer in verdieping in de problmatlek studeert, begin Je plotseling te naar New York. Ik moet daar
van ketterij en ongeloof", Lambarene en zette er een van het katholicisme en ln de begrijpen wat de wereld ls, na- besprekingen voeren over mijn
waarin hij volgens hen thuis tandheelkundige kliniek op. persoon van Paus Joanne.v melijk een absurditeit, illusies „Open boek" dat daar
hoorde. Zelf zegt Franck over Naast deze medische werk- De twee boven aangehaalde van r
deze prille jeugdjaren: zaamheden tekende hij veel en boeken en een levensbesehry- enfin i
„Op myn eigen grensgebied schreef drie boeken: „African ving voor de Amerikaanse
was ik misschien meer katho- Sketchbook" met een inleiding jeugd van Paus Joannes waren
liek dan mijn vriendjes, tnaar van Graham Green, „Days with er het gevolg t
dan in absolute vrijheid". Albert Schweitzer" en een kin-
Volgens Franck is in Maas- derboek: „My friend ln Afri-
tricht op zeer jeugdige leeftijd ka", die hij alle van veel lllu-
Naar Broek in Waterland
zijn liefdesgeschiedenis met de stratles voorzag.
apartheid, oorlog, plodlng Church" heet. Ik biyf
em maar op. er drie weken, maar moet dan
weer terug om aan mijn nieuwe
boek te werken. Nee, nee, dit
onderwerp. Ik schrijf het sa-
Waarom ik niet katholiek ben men met Georges Slmenon. „Le
geworden Die vraag wordt my Paris de Georges Slmenpn" zal
de laatste tyd vaak gesteld, bet heten.
Club
Sinds ruim een Jaar heeft Fre- Laat my proberen het u dulde-
MATHIEU BERDEN
Oeteldonk
Oeteldonk voor de niet-ingewijde in
de geheimtaal van carnaval: Brabants
hoofdstad Den Bosch is als carna
valsstad voor de geboren Oeteldonker
fn trek, maar trekt bovendien tiendui
zenden vreemdelingen, 's maandags wel
honderdduizend. Instanties die het we
ten kunnen nemen aan, dat gemiddeld
per 40 tot 50.000 carnavalsvierders op
stap zijn, die aan eten en drinken twin
tig gulden per dag uitgeven. Voor drie
dagen en de prettige voorpret van
LINNE Verdoofd staarde Jac. Sichler (52) voor
zich uit op de sofa in zyn huis aan de Markt in hel
Limburgse Linne. Twee krukken staan onder hand
bereik in dc hoek. „Langzamerhand wordt je rade
loos. Je weet niet wal je nog mag zeggen cn tegen
wie je mag pralen. Alles kan in je nadeel worden
uitgelegd, nu advocaten en verzekeringsmaatschap
pijen aan het touwtrekken zijn geslagen over de
schadevergoeding. Eén ding blijft voor mU volmaakt
onbegrijpelijk: als je een ongeluk hebt gekregen en
als het duidelijk is, dat een ander daarvan de schuld
draagt, moet het slachtoffer maar zien dat hij zijn
schade vergoed krijgt.
Jac. Sichler is de elektriciteitainstallateur, die op 19
maart van het vorig jaar zijn vrouw, zes kinderen
en zijn 79-jarige moeder meenam op een zondag
middaguitstapje met de auto. Op de tarugweg reed
een auto met een verloofd stel uit Roedmond op hem
in. Oma Sichler en de verloofde van de bestuurster
van de fatale auto werden gedood. De rest van het
hele gezin Sichler belandde in het ziekenhuis te
Roermond. Een maand daarna mocht d« eerste van
Ongeluk
ruïneert
Limburgs
gezin
de m kinderen naar huis. Pa Sichlc
volgde ais laatste: zes maanden na he
ongeluk.
Dokter na dokter
Jac. Sichler beweegt zich slndsdiei.
moeizaam op krukken. Geregeld pendelt
hij naar het ziekenhuis in Roermond
voor nabehandelingen. Een specialist
zei hem onlangs: ..Het zal wel uitdraaien op een
nieuwe operatie". Deze specialist verwees hem we?i
naar een orthopedist. „Zo gaat dat nu al maanden
lang, van de ene dokter naar de andere.
De bestuurster van de andere ;iuto was een Jonge
dame van négentien Jaar. Na een paar weken wa
ze weer op de been en werd /.e op dansavonden ge
signaleerd. Zy heeft het gezin nooit bezocht, ook In
het ziekenhuis niet. „Ze komt er in allerlei -opzichten
goed af", zegt Jac. Sichler. „De rechtbank in Roer
mond heeft de zaak geseponeerd, omdat de officier
van justitie geen kans ziet te bewijzen, dat zij hoogst
roekeloos, hoogst ondoordacht, hoogst onvoorzichliR
heeft gereden. Er ligt een verklaring van de rijks
politie, dat er op die dag windstoten zijn geweest
waardoor de andere auto mogelijk op onze weghelft
is geraakt. Maar het KNMI zegt. dat er die dag
hooguit windkracht drie is geweest Tot nu toe heeft
Sichler alleen zijn verloren gegane auto en kleding-
schade vergoed gekregen. Het ziekenfonds heeft de
ziekenhuisrekeningen betaald. Een andere verzeke-
nngsmaatschappij gaf onder een hele reek»
voorwaarden een voorschot van ruim duizend
Kulden.
..Daar doe je niet veel mee. Het leed en de ellende,
die wij ondervonden hebben zijn met geen geld goed
te maken. Een van mijn dochtertjes mijt de milt.
Mijn jongste zoontje slikt zes kalmeringspillen per
dag. Daar komt hij zijn hele leven lang niet meer
vanaf. Ikzelf
„Ladders opklauteren cn door dakgoten kruipen om
televlsleantenncs te plaatsen ls er niet meer bij. Er
komen nog wel klanten voor een nieuw contact of
een stuk snoer, maar verschillende grote Installatie-
werken zijn mij voorbijgegaan. De mensen van Linnc
hebben heel veel medeleven betuigd, maar de schade
die lk en mijn zaak ondervinden kan niemand goed
maken, Nu leven wij van een inkomen, dat gelijk is
aan AOW. Dat alles vanwege een auto-ongeluk dat
zich binnen een seconde voltrok en waaraan jc totaal
geen schuld hebt gehad."
Waarop de heer Sichler thans wacht? „Ik heb een
-dvocaat uit Noord-Brabant in de urm genomen,
lie vaak dit soort zaken aan de hand heeft gehad
Hij zal proberen geld los te krijgen van de verzeke
ringsmaatschappij. Misachten wel via een civlelt
procedure. Als er een schuldvcrklarlng van de Juf
frouw was, stond hij natuurlijk een stuk sterker. Wij
hebben hem gezegd, dat het procederen wel eens
heel lang kan duren."