toneel
Sola-Elite pannen nu prijsverlaging tot 10%
actueel
BETONTIMMERLIEDEN
erv. kraanmachinisten
JAAP BOLLE;
Probeer het eens met
'n TELEFOONTJE
Kostelijk amusement
voor nieuw publiek
In Den Haag op g
verkeerd adres
Heerlijke „Shaffy-Chantate"
Ramses en de zijnen op
„psychedelische toer
Cultuurprijs
van Groningen
geweigerd
Onder de
Eiffeltoren
NDERDAG 15 FEBRUARI 1968
DE LEIDSE COURANT
PAGINA 7
(Door Jan Verstappen)
end Boudewijn, sinds 1964 directie
van De Nieuwe Komedie-Toneel-
rp Arena, neemt ontslag, stond vo-
week in de krant. Hij zal 't dan
jaar hebben volgehouden, 't Is 't
ede directie-ontslag dit seizoen, na
geschiedenis met Karl Guttmann
Ensemble.
kan niet anders of Boudewijns
Irek moet Stichtingsbestuur en
n het gezelschap in grote
lilijkheden brengen. Het komt im-
rs vrij laat, van de acteurs hadden
contracten als getekend moeten
indien zij onder een nog onbekend
v directeur om een of andere
liet wensen te werken, kunnen zij
niet meer aan het werk komen
een ander gezelschap. Wie vindt
op zo korte termijn een
rdbaar directeur? Iedereen heeft
plannen voor het nieuwe sei
s al rond.
lijkt de zoveelste onverkwikkelijke
wikkeling binnen de directie vai
gse jeugdgezelscliap. Men herinnert
de moeilijkheden in het vorig sei-
toen er een conflict uitbrak tus-
directieleden Berend Boudewijn
Frans Vasen, naar aanleiding
Huwelijk onder Lodewijk XV".
egisseerd door Bert Dijkstra. Bou-
vond het te slecht voor
mière en Vasen nam toen ontslag.
Conflict werd over de hoofden van
acteurs uitgevochten, tot in de
vertrek van Erik Vos, indertijd,
t wel wat op dat van Berend Bou-
'ijij. Vos nam vier jaar geleden de
an De Nieuwe Komedie (afde-
volwassenen- en rijpere jeugd-to-
r zich en liet Boudewijn Are-
(afdeling kindertoneel). Eén sei-
duurde die situatie, toen was Erik
vertrokken en nam Berend Boude-
n de hele leiding op zich.
zijn vertrek vorige week bekend j
^d, gonsde het van geruchten o\
i ontslag. Meest opmerkelijke
Arena zou minder gaan spelen
Stichtingsbestuur zou in contact
getreden met een poppen-speler
de taak kindertoneel in het vervolg
eeltelijk door diens theater te la-
vervullen. Blijkens interviews
i de laatste dagen, had Berend Bou-
r zelf wel oren naar De Nïeu-
Komedie en Arena te scheiden.
BEREND BOUDEWIJN
a problematische zaak, e
[gelijke splitsing. In de praktijk
I ondoenlijk een groep spelers bijeen
[houden, die artistieke voldoening
t vinden in het uitsluitend spelen
kinderen. Vandaar dat Erik Vos
lertijd met De Nieuwe Komedie
[am, hoewel zijn gezelschap slechts-
bsidie ontving voor jeugdtoneel, zo-
het vandaag nog is.
jarenlang uitsluitend kindervoor-
hlingen speelt, krijgt het gevoel, het
ptact met het eigenlijke beroep
te verliezen. Daarom moet de
[anisatie van het kindertoneel r
i Berend Boudewijn in feite
is opnieuw worden bekeken. Is
oplossing te vinden, waarbij het
dertoneel meer een deel is van het
male toneel?
vertrek van Berend Boudewijn
rd voorafgegaan door dat van een
ep spelers, die voor De Nieuwe Ko-
die-Arena de laatste jaren wel wat
ekend hebben: Shireen Strooker,
eteke van Dort, Mary Wagenaar,
bert Borremans, Wim de Meijer,
Schoorel. Stuk voor stuk mensen,
het gezelschap de laatste jaren
ig peil hebben gegeven, door hoofd-
n stimulerende invloed op
laaide zaken. Zij gaan free-lance
rk doen of naar gezelschappen als
ntrum en Studio. Het is de vraag of
Stichtingsbestuur c.q. de nieuwe,
j te benoemen directeur, in staat is
opengevallen plaatsen in te doen
men door anderen.
I Stichtingsbestuur schijnt de geën-
feerden van dit ogenblik te hebben
rzocht, een contract te tekenen, on-
iks de onbekendheid met de toekom-
je directie-bezetting. Dat is een i
eemde zaak, vooral omdat het hele-
ial de vraag zal zijn, wie men nu
bereid kan vinden voor de post.
teurs die zouden tekenen, kunnen
t terug als ze met een bepaalde di-
:teur niet wensen te werken in ar-
lieke zaken is deze persoonlijke fac-
belangrijk maar zij kun-
ook niet meer naar een ander ge-
schap, dat zij dan prefereren.
gaat De Nieuwe Komedie-Arena
t voor de wind. Een voorstelling als
he Fantasticks", de musical die aar-
op de planken is gezet, kreeg rede
ye tot juichende recensies, maar het
bliek komt er niet op af. „Het Lied
de Moordenaar" is in de extreem-
iderne vormgeving bij voorbaat al
i moeilijke kwestie. Verder zit het
zeischap met het onoverkomelijke
zwaar van de schouwburg, die het in
n Haag bespeelt. Het Scheveningse
viljoen-theater is een verschrikking
or het publiek, vooral door de bar-
voorzieningen, die door de ellende
n de garderobe, bezoekers constant
re smaak naar huis sturen.
WERNINK'S
beton- en aan
neming maat
schappij N.V.
voor het werk college
zalencomplex te Leiden,
aan het einde van de
Wassenaarseweg.
Aanmelden bij de uit
voerder de heer Stol, ter
plaatse of 's-avonds Burg.
Brugplein 11, Leiderdorp,
telefoon 32279.
Aanneming Maatschappij
PANAGRO N.V.
Aanmelden:
op het werk aan de Agaathlaan in het Morskwar-
tier te Leiden of op het werk aan de Engelendaal
te Leiderdorp. Telefoon 01710-33052.
ALLE RUNDERLAPPEN 50 ct. per kilo voordediger
500 gram DIKKE VLEESKRABJES
om te braden
4.98
ordediger
0.99
BENEDEN DE INKOOPPRIJS
2 grote potten BRUINE BONEN of
3 grote potten AUGURKENSCHIJVEN 99
kilo DOORR. PAARDELAPPEN 2.98, mager 3.98
250 gram BOTERMALSE BIEFSTUK t%€>
van 2.25 NU la9o B
200 gram GEBR. RUNDERROLLADE of 0
PEKELVLEES U.9ö
500 gram PALINGROOKWORST 1.25
Deze opvallende prijsverlaging hebt u vooral te danken
produktiemogelijkheden op nog grotere schaal. En voor élke
aan de gloednieuwe
Sola-Elite pan blijft gelden:
1 onverwoestbaar edelstaal
2 door-en-door vlekvrij
3 de gepatenteerde aluminium contacto-
bodem kan niet krom trekken
4 gemaakt voor aardgas én elektra
5 aanbranden is uitgesloten
6 oren blijven altijd koel
7 deksel kan dienen als onderzetter
8 garantie voor het leven
9 ruime keus uit vele maten
10 elke pan wordt in luxe doos geleverd
steelpan 1 liter
steelpBn 1 '/2 liter
kookpan 1 liter
kookpan 2 liter
kookpan 3 liter
kookpan 4 liter
kookpan 5'/2 liter
kookpan 7 liter
melkkoker 2 liter
braad/koekepan 18 c
braad/koekepan 22 c
35,60
38,65
39,75
46,90
53,80
62.05
74,70
97,45
55,45
57,15
69,50
Scheldstuk van Peter Handke
Wik Jongsma
Hans Pauwels
Een klein groepje, dat zich doorgaans
niet in de Koninklijke Schouwburg ver
toont, voornamelijk jonge mensen, heb
ben zich gisteravond kostelijk vermaakt
tijdens de voorstelling die Theater gaf
van „Hooggeëerd Publiek", het spreek-
stuk, waarin Handke vier acteurs het
publiek laat uitschelden. Enkele malen
werd de voorstelling onderbroken door
enkele jongelui, die het toneel opkwa
men en zich daar nestelden, maar het
publiek vermaakte zich daar uitstekend
mee. Het is niet waarschijnlijk, dat het
zich nu definitief opwerpt als geregeld
theaterbezoeker.
Handkes stuk is overigens niet sterk.
Het gaat uit van een aardige gedachte,
die zwak werd gerealiseerd. Confronteer
het geroutineerde op amusement beluste
publiek eens met het niets. Haal de
mythe van het toneel weg, laat de ac
teurs spreken over dingen die wezenlijk
van waarde zijn voor de toeschouwers
en dwing hen er tenslotte door een
scheldpartij toe hun theaterconformis-
men op te geven.
Het stuk is zowel te kort als te lang.
Te lang, omdat het in herhalingen ver
valt, eindeloos doorleutert over dezelfde
thema's (tijd, ruimte, publiek, de vierde
wand), die niet eens sterk zijn behandeld
of bedacht. Het stuk is te kort, omdat
het na drie kwartier afgelopen is, en de j ken zij slechts tot op zekere hoogte
toeschouwer in wezen niet eens is ge- te kunnen opvangen. De jongeman die
provoceerd, al is het alleen maar om j als aanvoerder van een kleine groep
de zaal Ie verlaten. het toneel had beklommen, vroeg ge
regeld om een microfoon om het publiek
erkeerde j <>ok iet* toe Ie brullen. Hij kreeg die
op een avond plezlermaken, desnoods
met het gepraat van vier acteurs op de
achtergrond. Toeters, confetti, slingers,
een mégafoon en een transistorradio
waren meegebracht om lol te maken.
Het was leuk, maar niet omdat er
stuk gespeeld werd.
Karei Muller heeft gesteld, dat
Handkes stuk een even grote vernieu
wing is, als die van Brecht en Beckett.
Dat is een gemakkelijke kreet, die men
vertaler Muller hoogstens zou kunnen
vergeven, indien het slechts een andere
provocatie was. Het zou een vernieuwing
kunnen zijn, als de Haagse Comedie in
plaats van het derde bedrijf van een
Noel' Cowardkomedie onverwachts dit
stuk speelde, voor het ongewaarschuwde
blijspelpubliek. Maar dan nog: heeft het
zin om toeschouwers weg te jagen, nu
er toch al zo weinig komen?
De voorstelling van Theater bleek niet
sterk. Regisseur John van de Rest had
als een tweede Erik Vos in zijn klucht
jaren de tekst aangekleed met effectjes.
tegenstellingen van woord en hande
ling, bewegingspatronen, geluidseffecten,
waardoor de vier acteurs bleven steken
in een oninteressant geheel van trucjes
en doorzichtige acteursfoefjes.
De interrupties van het publiek ble-
Opdrachten
aan choreografen
DEN HAAG De minister van C.R.M.
heeft opdracht verleend voor het maken
een choreografie met een tijdsduur
ongeveer 12 minuten op muziek van
Igor Stravinski (Concerto in re voor
strijkorkest) aan Manja van den Bus-
ken-Slebreoht te Amsterdam: een cho
reografie met een tijdsduur van 10 12
minuten op muziek van K. Penderecki
Margriet Franken te Breda; een
choreografie met een tijdsduur van on
geveer 15 minuten onder de titel „Ge-
vangenheid" aan Ton Lutgerink te Rot
terdam; een choreografie met een tijds
duur van 15 minuten op muziek van J.
Bondon (Kaleidoscope) voor een ballet
getiteld „Cellen" aan Winja Marova te
Arnhem; een choreografie met een tijds
duur van maximaal 15 minuten op orgel
muziek. onder de titel „Overgave" aan
Mady Slotemaker te Rijswijk (Z-H);
een choreografie met een tijdsduur van
ongeveer 20 minuten op muziek van Ton
de Kruyff (Elnst im Grau...) aan Ineke
Sluiter te Rotterdam: een choreografie
(Pas de deux) met een tijdsduur van
ongeveer 5 minuten op muziek van G.
Fauré (Nocturne) aan Jenny Veldhuis
te Arnhem; een choreografie met een
tijdsduur van ongeveer 5 minuten onder
de titel „Studie voor twee personen" aan
Vera Whistler te Brussel (België).
Anonieme architectuur
in Stedelijk Museum
AMSTERDAM (ANP) Van 23 fe
bruari tot en met 24 maart zal in het
Stedelijk Museum te Amsterdam de ten
toonstelling „Anonieme architectuur"
(„Architecture without architects")
voor het publiek zijn opengesteld. De
expositie omvat een verzameling
ongeveer 200 foto's, die tezamen met
aantal tekstpanelen een overzicht geven
van hetgeen vanaf de prehistorische tijd
tot heden voornamelijk op het gebied
van de gemeenschapsarchitectuur tot
stand is gebracht. De verzameling werd
in opdracht van de afdeling reizende
tentoonstellingen van het Museum of
Modern Art in New York bijeengebracht
door de heer Bernard Rudolfsky.
GRONINGEN (ANP) De heer A.
Waalkens. galeriehouder en verzame
laar van moderne kunst te Flntlerwolde,
heeft de hem toegekende culturele prijs
j 1967 van de provincie Groningen gewei-
gerd. De prijs zou hem morgen officieel
worden uitgereikt In de Statenzaal van
het Provinciehuls door de commissaris
j van de koningin, mr. C. L. W. Fock.
1 De heer Waalkens heeft dit besluit ge
nomen met het oog op de ontwikkeling
van zaken in de afgelopen dagen, waar
bij naar zijn gevoelens zijn persoonlijke
inzichten en activiteiten zo zeer in het
geding zijn, dat hij de hem toegekende
culturele prijs meent niet te kunnen aan-
V Domheer Waalkens is nis galeriehou
der betrokken bij moeilijkheden rond
omstreden kunstwerken van de kunste
naar Harry Huisman. Deze kunstwerken,
zes tekeningen en een schilderij, maak
ten deel uit van de inzending van Galei ie
Waalkens voor de kunstmanifestatie
..Vier hoog Groningen" in het waren
huis van V. en D. te Groningen. De or
ganisatoren waren van oordeel dat de
kunstwerken niet voor openbare verto
ning geschikt waren. Nadat aanvanke
lijk de hele manifestatie werd afgelast,
kon een tussenoplossing worden gevon
den door de omstreden kunstwerken
te brengen naar het Groninger Mu
sculo, waar een aparte tentoonstelling
werd ingericht. Daar werden de kunst
werken dinsdagmorgen door de Groning
se politie in beslag genomen.
Peter Darrell bij
Ned. Danstheater
DEN HAAG De Ixjndense choreo
graaf Peter Darrell zal in de komende
weken bij het Nederlands Dans Theater
zijn ballet „Jeux" Instuderen. Peter Dar
rell. de artistiek directeur van het be
kende Western Theatre Ballet te Lon
den, heeft de meeste choreografieën van
dit gezelschap op zijn naam staan. In
het algemeen wordt hU beschouwd als
de belangrijkste choreograaf van Enge
land sedert de oorlog.
Het gegerven van het ballet „Jeux"
op de gelijknamige compositie van Clau
de Debussy werd In 1913 oorspronkelijk
gemaakt door Nylnsky voor Dlaghilef»
Ballet Russe.
Peter Darrell heeft het gegeven - dat
zich afspeelt rondom een tennisspel
geheel omgewerkt. HIJ noemt het een
„Comedy of manners". In deze vorm
ging het ballet ln 1963 bij het Western
Theatre Ballet In première en is sedert
dien een zeer succesvolle aanwinst van
rilt gezelschap gebleven.
Voor de opvoering van het Nederlands
Dana Theater werden de kostuums ont
worpen door de bekende couturier Frans
Molenaar. De solisten zijn: Marian Sar-
stttdt, Mea Venema. Gérard Lemaitre.
Het Concertgebouworkest onder leiding
van Bernard Haltink geeft op Zondag
18 februari in het Concertgebouw do
eerste uitvoering voor Nederland van
een werk van Stravinsky: „Threni".
een compositie uit 1958 en een der
hoogtepunten uit het religieuze oeuvre
van de componist. Het werk zal twee
maal worden uitgevoerd. Medewerking
verlenen zes solisten en het Omroep
koor van de Ned. Radio Unie. Via de
radio wordt een rechtstreekse uitzen
ding ervan gegeven.
Kunstzaal Ina Broerse. Nieuwe Spie
gelstraat 57 Amsterdam, exposeert van
17 februari tot 16 maart schilderijen
van Frida Holleman, grafiek van Mar
ry Hovig en ceramiek van Jan de
Rooden.
„Tout kinque Amsterdam" richtte j
gisteravond zijn musische schreden j
naar de Amsterdamse Keizersgracht.
Daar, in het tot psychedelisch tempel- I
getransformeerde gehoorzaallje „F" 1
gebouw Felix Meritis (Meritus zegt
Mokummer) gooide talentrijk ar
tiest Ramses zijn „Shaffy Chantate"
de leeuwen. De leeuwen pers, I
genodigden en een groot aantal boetiek i
geklede vrienden en magen bekwam
het liedrijke maal uitstekend. Niet al
leen doordat het door Ramses vakkun
dig en fantasierijk was gecomponeerd,
maar ook omdat het technisch gezien
uitstekend werd opgediend.
Eigenlijk viel de „Chantate" in drie
delen uiteen. Allereerst was daar het op
treden van het door Ramses aangetrok
ken jong talent: Mar jol Flore, Sylvia
Alberts, Thijs van Leer en Eelko No
bel, dan Liesbeth List met Theodora-
kis Mauthausen-cyclus en een aantal
chansons en dan natuurlijk de muzikale
magiër zelve.
Na een ongewone, met gebruik van
alle theatermogelijkheden (licht, geluid,
projectie) gebrachte verrassende intro
ductie van Ramses en zijn gezelschap,
kwamen de vier afzonderlijk en ge-
zamelijTc in de schijnwerpers. Uit
hun zij het door première-zenuwen
enigszins beïnvloedde optreden, bleek
dat Ramses zonder meer een goede
keuze heeft gedaan door hen aan te
Verder gaal liet uit
en foutieve premissen. Het theaterpu
bliek, waar het voor bestemd is (de
abonnementhouders, de premièregan-
gers, voor wie toneel een societ.vgebcu-
ren is en geen artistieke belevenis), dat
publiek komt niet ïaar de voorstelling.
Gisteravond ontbraken de vaste konink
lijke bezoekers vrijwel stuk voor stuk.
Wat er voor in de plaats was gekomen,
bestond voornamelijk uit een nieuw pu
bliek, dat zich terdege had voorbereid
De Rotterdamse Kunststichting houdt
van 17 februari tot 10 maart in expo
sitiezaal De Doelen een tentoonstel
ling van werk van Sam Middleton.
In Museum Fodor. Keizersgracht 609
Amsterdam, wordt van 16 februari
tot en met 10 maart een tentoonstel
ling gehouden van grafisch werk en
schilderijen van Louis van Gasteren.
tekenend
effectbejag van spelers en regisseur, dat
het in de climax bij herhaling geweigerd
werd. Ook op andere punten bleken de
acteurs niet bij machte de door hen ont
ketende reacties bij het publiek lik op
stuk te geven.
Na afloop volgde grootste' incon
sequentie een discussie van het vier
tal met het publiek, nadat eerst was
toegegeven aan een van de meest hin
derlijke theaterconventies: de pauze,
waarin het publiek zijn koffie moet
kopen. Het feit van de discussie op zich
was overigens al in tegenspraak tot de
bedoeling die Handke met zijn stuk
moet hebben. Na zijn scheldpartij op
het publiek mag een discussie niet meer
mogelijk zijn. Het was tekenend voor
het al te lage niveau van regie en tekst
behandeling, dat die discussie toch nog
vrij levendig werd.
Jan Verstappen
Eervol ontslag voor
organist George Stam
ROTTERDAM (ANP) Gecommit
teerden tot dc zaken der hervormde
gemeente Rotterdam hebben aan de or
ganist van de Laurenakerk, de heer
George Stam ,,op de meest eervolle
wijze" met onmiddellijke ingang ontslag
verleend als organist van deze kerk,
onder dankzegging voor de vele en be
langrijke diensten aan de hervormde ge
meente te Rotterdam bewezen.
De heer Stam heeft het begin van
deze maand ontslag Ingediend naar aan
leiding van een concert dat maandag Jl.
is gegeven door de uit de wereld van
de jazz bekende pianist-organist Louis
j van Dijk en trompetlst Eddy Engels. De
arrangementen voor trompet en orgel
o.a. Chant Sérafique van Guiimant en de
Prélude en een Etude van Ohopln rie
pen bij George Stam bezwaren op. Hij
was bevreesd voor improvisaties en ar
rangementen in moderne stiJL
Kunstenaarsvereniging
ontbonden
AMSTERDAM (ANP) -- De Vereni-
1 ging van Beoefenaars van de Monumen-
j tale Kunsten (V.B.M.K.) in Amsterdam
heeft zich in een onlangs gehouden ver-
gadering ontbonden. Van de V.B.M.K.
i die ongeveer twaalf jaar geleden werd
opgericht, waren vrijwel alle Nederland
se beeldende kunstenaars, werkzaam in
de architectuur, lid. Tot ontbinding
werd besloten „omdat aanpnséLng van
de vereniging aan deontwikkeling In
deze tijd niet mogelijk bleek", aldus een
mededeling van de V.B.M.K. De behar
tiging van de belangen van de ontbon
den vereniging Is overgedragen aan de
Beroepsvereniging van Beeldende Kun
stenaars in de federatie en aan de Iona-
stichting, beide in Amsterdam.
Het Nationale Ballet geeft op woens
dag 28 februari in de Stadsschouwburg
te Amsterdam de landelijke première
van Doornroosje op de muziek van
Tsjaikovski. Choreografie en instude
ring zijn van de Poolse kunstenaar
Conrad Drzewieeki. terwijl zijn land
genoot Krzystof Pankiewicz tekent
voor decors en kostuums.
trokken. Vooral Sylvia Alberts knn zich
door haar onmisbaar talent ontwikke
len tot een artieste van formaat. Eel
ko Nobel zong een liedje van hemzelf.
„Maria's haren", dat een uitstekende
bijdrage tot de Nederlandse kleinkunst
genoemd kan worden. Thijs van Leer
is nog jong (19). maar deze muzikale
jongeman (fluit, piano, klavecimbel)
heeft onzes inziens alle mogelijkheden
in zich om zich te ontwikkelen tot een
uiterst waardevolle kracht. Hetzelfde
geldt voor Marjol Flore (20).
Doodstil was de zaal. toen Liesbeth
List geraffineerd begeleid door Louis
van Dijk klavecimbel, Jacq. Sehols bas
en Johnnv Engels drums Theodora-
kis' Mauthausen-cyclus vertolkte. Er
ging een huivering van ontroering door
de zaal Applaus bleef uit tot de cyclus
beëindigd was (gelukkig), zozeer wist
deze zangeres het publiek in haar ban
en die van Theodorakls tc krijgen Het
is bekend dat Liesbeth zich sterk met
deze muziek geëngageerd voelt; wel
licht was het daaraan te wijten, dat de
vertolking van de chansons die volgden,
minder sterk was. Pas na enige tijd
was zij er weer „in", zodat het bekende
„Ik loop maar 'n beetje" en „Autant
que moi" .weer werden verklankt op
een wijze zoals die van haar bekend Is.
Na de tweede pauze Ramses zelf;
aanvankelijk gespannen als een veer
(wat 7.ijn liedjes niet ten goede kwam),
maar allengs zich vrijer gevend met als
„toppers" ontegenzeglijk „Kom lieve
lieve", „Wat deed jij in de nacht"
met ensemble en een vrolijke tegen
hanger van „Sammy", namelijk „De
gek".
Nadien: bergen applaus, bergen
bloemen cn een voldaan, moe-bezongen
publick. Ramses c.s. hadden het 'm
weer geleverd. En hoe.
.velljk» zijn de feestdagen aehtei
de rug, of de speel goed f ab rik ante r
komen al weer aandragen met de
nieuwste snufjes voor Kerstmi» 1968.
In de Partyse binnenstad bij de Porte
de Versailles Is zo Juist de Internatio
nale speelgoedsalon gehouden. Met Is
een salon alleen voor de onderen uit
do handel «n niet voor do kinderen.
Wat er te zien viel? Te veel om op
te noemen. Een paar voorbeelden.
Poppen ln overvloed, die dit Jaar
aan de kinderen zullen worden voor
gesteld onder de namen van Bonnie
en Hippy met of zonder olympische
ski's. Er komt ook een „mimi
8ette"; dat Is een juffertje van
'centimeter of vijftig hoog met bolle
wangen cn een hollo bulk. In de
bulk gnat een transistor ter grootte
van 'n luclfersdosje, die bij 'n druk op
een verborgen knop een bandje speelt
van acht minuten duur (leder band-
Je tien frank) Het bandjs speelt een
fabel van Lafontnine. zegt een F
gelse les op. zingt een chanson 1
Sheila of brengt de kleintjes ln slaap
met een wiegeliedje. Er zijn ook r
machientjes naar een bekend merkT]
die op batterijen werken en zelfs ge-
hruikt kunnen worden door gezinnen,
die op minikamertjes moeten wonen.
En dan Is er ook nog „de vrolijke
dokter" naar het voorbeeld van Kaap
stad en Washington, met wie de
kleintjes en groten van alles In het
menselijk lichaam kunnen overplan
ten. nieren, levers, harten en strak-
misschien ook hersens. Nieuwe
men en benen Is maar een kleinig
heid. Dit soort speelgoed Is meer l
doeld als gezclschnpspel BIJ alle
tale organen zitten gaatjes voor over
plantingen. Het nieuwe hurt moet op
zijn plaats gebracht worden door mid
del vnn fijne tangetjes, die de i
den van de gaatjes niet mogen aan
raken, want dan gaat er een lichtje
branden en leder lichtje is een atrnf-
punt. Wie bij de operatie de minste
strafpunten krijgt heeft gewonnen
mag assistent worden btj professor
Barnard.
Van het nieuwe speelgoed verwach
ten de fabrikanten heel veel. Statis
tieken hebben uitgemaakt, dat voor
Iedere pas geboren baby later ge
kocht zullen worden: vier pippen.
drie pluche beesten, zes dieren
pl»stlc en zeven luchtballons.
De prijs van „de vrolijke dokter" l«
nog ln het midden gelaten. Maar b(i
zal met al die hartjes en levertjes wei
duur worden.