Oosteljjke en zuideljjke tieners richten op NEDERLANDSE hitparade t;p5 öe kcantentuin blues folksoni leidse top-10 ZATERDAG 20 JANUARI 11 |7en korte blik op de hitparade vertelt ons dat vrijwel alle groepen, die daarop voorkomen, hun domicilie hebben in het westen van ons land. Zo verwonderlijk is dat nou ook weer niet als je alleen maar bedenkt dat een medium als Radio Veronica, de piratenzender, waartegen al maanden ge leden gerechtelijke stappen werden ondernomen, maar die zich nog altijd heeft weten te handhaven ten koste o.a. van Hilversum 3, haar luisteraars voornamelijk in dit deel van Nederland heeft. De laatste tijd echter is er een tendens merk baar dat ook de tieners in het oosten en zuiden, die zich voor heen op Duitsland richtten, ook belangstelling beginnen te Minder aandacht voor Duitsland tonen voor de programma's, die Veronica de ether in zendt. Nu willen wij daarmee niet zeggen dat een groep als de Buf foons uit Enschede hierdoor in de bekendheid is gekomen. Ook zonder dat hadden de Twentenaren zich wel in de publi citeit gezongen en gespeeld. De klasse van deze jongens waar borgt een goede toekomst, hetgeen wij ook kunnen zeggen van de Skope, standplaats Valkenburg, maar bekendheid over heel Nederland, zij het in mindere mate dan hun oosterse collega's. De Buffoons werkten anderhalf jaar aan hechte formatie De Buffoons hebben anderhalf jaar gewacht alvorens zij hun eerste single uitbrachten. Zij wilden goed beslagen ten Ijs komen en niet zoals vele anderen dat was overkomen na enige tijd als afgeschreven beschouwd worden. De Enschedeërs bouwden in deze periode aan een hechte formatie en 'n uitgebreid repertoire. Zij wilden grootse dingen gaan doen en daar zijn ij reeds nu al ter dege ln geslaagd. ..Tomorrow Is another day" snelde op de hitparade omhoog en wist zelfs tot de top-tlen door te dringen, waar het zich enkele weken wist te hand- De 27-jarige manager Gerard Grootenhuls, die ons toevertrouwde dat zyn „pupillen" de top van hun kunnen nog lang niet bereikt hebben, kon tevreden zyn over de ontwikke lingen. De basis was gelegd voor ver dere successen en wanneer volgende week vrijdag, 26 januari, de volgen de schyf in de handel wordt gebracht behoeven de Buffoons niet bang te zyn dat deze tweede plaat niet de zelfde weg gaat als zyn voorganger. Het wordt een nummer uit de West Side Story, „Maria", dat eerder werd hopen natuurlijk ook de bandleden zelf, zes in getal, die voor hun huidige zangersloopbaan ervaring hebben op gedaan in de wereld van het cabaret. En waarom niet? Gerard van Tongeren en Hylke ter Heide, die de zang voor hun re kening nemen, basgitarlst en leider Bob Luiten, drummer Maarten As- slnk, slaggitarist Ellert van Tonge ren en Bjinse de Groot hebben geen gebrek aan contracten. Om maar 'n greep te doen: eind januari een t.v.- optreden met Adèle Bloemendaal, voorts een show voor de Franse t.v. en tal van uitnodigingen uit Duits land en natuurlyk uit eigen land ga randeren de Buffoons een vaste plaats in het hitwezen, waar zy te recht ln thuishoren. Haalt The Skope Limburg uit het beat- isolement? vertellen dat de tieners hier in het westen een minachtende dunk hebben over hun leeftijdgenoten in Limburg. Wel nieuw is als wjj zeggen dat deze instelling helemaal onjuist is. De jongeren uit het Zuiden, en we beperken ons dan even tot de vrou- gedoe" en stelt een eigen hitparade samen, waarop zij zo graag ook ei gen groepen vermeld ziet staan. Tot de favorieten behoort o.m. The Skope, die gemanaged wordt door de 22-jarige Wil Huurdeman. Jong, zul je zeggen, maar dat houdt niet in dat deze knaap op het gebied van tienermuzlek een „jöngske" is. Hy heeft een eigen organisatieburau „Limburg" en was in zijn omgeving, Heerlen, de eerste die een Hollandse band introduceerde. Voorheen Frogs The Skope, die voorheen optrad onder de naam Frogs, maar omdat dit teveel overeenkomst vertoonde met de Troggs werd de huidige naam gekozen, heeft totnogtoe twee singles op haar naam staan. Enige tijd geleden verscheen de eerste op de markt, „Be mine again", een num mer waarmee de Limburgers aan- vankeiyk ook in Duitsland furore wilden maken, zij het dan voorzien van een Duitste tekst, waar de platen maatschappij echter niets voor voel de. In Nederland haalde het een alles zins verdienstelijke 18e plaató. Het was een oud nummer dat manager Huurdeman in Italië door de Engelse Rokes had horen spelen dat hij ter stond opnieuw opnam. Een tijdlang hoorden wij niets meer van de Zuid- Limburgers. Een van de redenen was het ongeval dat een van de leden vorig jaar tijdens de carnavalsvie ring overkwam. Op Aswoensdag werd hij aangereden met als gevolg dat hij zwaargewond moest worden opge nomen ln het ziekenhuis, waaruit hy kortgeleden id ontslagen, met de we tenschap echter dat hy nooit meer voor een beatband zou mogen spelen. Een nieuwe bezetting werd gefor meerd. Zanger is Leon Hendriks, het orgel wordt bespeeld door Jean Dorren, terwijl Eddy Botus en Willy Peck respectieveiyk de slaggitaar en het drumstel onder hun hoede hebben. „Stop quarelling now" en „Wanna dance" werd vorige week opgenomen door deze jongens. Eigen composi ties, die Limburg uit haar beatisole nient moeten helpen. En hoewel het aan medewerking nog ontbreekt, ïykt ons dat niet onwaarsehyniyk. Daddie's Act, Swingin' Soul Machine en Eusan and Stax Binnenkort zullen in Leiden en omgeving enkele bekende bands op treden. Eerst op 21 januari Daddy's Act te Hazerswoude in zaal 't Zwaan tje en op 21 februari voor de Btuden- ten Swingin' Soul Machine en Eusan and Stax in de Sociëteit Minerva, Iedereen heeft natuurlijk wel eens gehoord van Bob Dylan, die nu bei is met het opnemen van zijn achtste (als we de dubbel-LP „Blonde Blonde" als één plaat rekenen) LP. We hebben een hele tijd niets v Bob gehoord; dat vond zijn oorzaak in het feit dat hij na een val rr zijn motor een half jaar piet een schedelbasisfractuur in het ziekenhi was opgenomen. Er wordt door insiders beweerd dat de teksten zijn laatste LP minder aggressief zijn dan de eerder gemaakte, wachten nog even af. De onderwerpen zijn wél veranderd, meer social over een man die werkloos geraakt, etc. We moeten ons nog bepal tot zijn reeds uitgebrachte werk, waarin hij bekend is maar niet algeme geliefd. En die niet in bredere kring doorgedrongen waardering is eige lijk jammer. Een van de grootste grieven die zijn „tegenstanders" hebb over zijn zingen is de zeurderige toon die Dylan telkens gebruikt. Ma daarentegen kan worden gesteld dat de sfeer die Bob Dylan daarm oproept het beste de inhoud van de teksten benadert. Wie met die tekst op de hoogte is kan daarom meer bewondering hebben (of gaan opvatte voor deze zanger met zijn enigszins hese, negroïde stem. Want de tekst zijn het belangrijkste van Dylan's werk. vaak geïmiteeri Niet voor niets is Dylan de meest geïmiteerde componist van deze tij zelfs vóór de Beatles. Vele uitmuntende zangers gebruiken zijn muzii en teksten we noemen Pete Seeger (o.a. op zijn laatste LP de numme ,.A hard rain's gonna fall" en „Who killed Davy More?"), Joan Ba« The Byrds, etc. Donovan werd bekend als zanger toen hij Dylan imiteerc Tot zijn beste nummers behoren „Sad-eyed lady of the Lowlands" (duu maar liefst 20 minuten) op de LP „Blonde on Blonde, „Desolation Ro; (op LP „Highway 61 revisited"), „Masters of War", waarin hij de make van oorlogstuig hekelt (LP: „The times they are a-changin"), „Gates Eden" en „It's allright, Ma" (beide laatste nummers op de LP „Subte ranean Homesick Blues"). Al deze nummers heeft Bob Dylan zelf g schreven en alle getuigen ze van een diep-doorvoelde menselijkheid een protest tegen de sociale en bestuurlijke wanverhoudingen in on maatschappij. Want Bob Dylan is de man van de protestsong. Zo zi onderwerpen als rassenhaat, oorlog, echtelijke wreedheid en meer zodan tendensieuze onderwerpen stokpaardjes van Dylan. Het is echt de moei waard eens wat naar zijn teksten te luisteren, of als je geen Engels ke ze door een vriend (in) te laten vertalen. Het is beslist de moeite waar want de zanger heeft een grote zeggingskracht Als de muziek en zaï je niet aanstaan, kunnen de teksten het geheel tóch appreciabel make Probeer het eens! De tot nog toe uigebrachte LP's van Bob Dylan zijn: „Blonde on Blonde (dubbel-LP), „Bob Dylan", „Highway 61 revisited", „Another Side Bob Dylan", „Subterranean Homesick Blues", „The times they are i changin" en „The free-wheelin' Bob Dylan". I eidse John Woodhouse and his Ma gic Accordeon John Woodhouse. Their Satanic Mageetio Re quest Rolling Stones. That's Soul Diverse artiesten. Wie de Shoes past The Shoes. One Man Show 1968 Toon Hermans. Het is waar, mensen, de LP's worden tegenwoordig meer ver kocht dan vroeger het geval was. Zozeer zelfs, dat de verkoop die der singles gaat overtroeven. By vele zaken is het al zo dat de ver koop van LP's veel groter is dan die der singles. In Friesland is dat by nagenoeg alle zaken het gevaL Het is eigenlijk niet ver- wonderiyk, Tegenwoordig kan Je voor de prijs van één goedkope LP ongeveer twee singles kopen. Nu heeft een LP gemiddeld twaalf nummers en twee Bingles vier. Economisch gezien is dus het feit achterhaald. En bovendien heb ben de mensen, als ze naar platen luisteren, geen zin om telkens een nieuwe op te zetten. Een LP duurt ruim twintig minuten en een sin gle twee k drie, sommige zoge naamde lAnge nummers kunnen wel eens vier minuten zyn, maar over het algemeen houdt het daar mee op. Deze cijfers allemaal per *yde van de plaat. De platenmaatschappij houdt er al rekening mee door eerder een LP te maken dan vroeger by een groep het geval was. Vroeger moest Je eerst een Btuk of zes goed verkochte singles gemaakt heb ben om een LP te mogen maken. Nu komt het wel voor dat er eer der een LP wordt gemaakt dan een single en dat dan uit de LP de sukseanummers apart op singles worden uitgebracht. De platen maatschappijen verkopen meer LP's d»n singles, zeker in omzet prijs). Daarom hier voortaan een LP-Top-Vyf. opgenomen door George Chaklrls, die door zfln rol als Bernardo de grond slag scheen te hebben gelegd voor een benijdenswaardige carrière, maar daarna niet meer aan de verwach tingen wist te beantwoorden. We ho pen voor de Buffoons niet dat zy ook in de vergetelheid zullen geraken, al liedjes ook hier geldt dat deze tekst dat evenals met de talloze liefdes- doopten zij de fllpslde dan ook „It's the end". We zullen maar denken, zonder konsekwenties is gekozen. Dat 1. World Beegees. 2. Little Bird Tielman Brothers. Magical Mystery Tour Beatles. 2000 Lightyears from h< She's a rainbow Rolling Stones. weiyke groep onder hen, dragen hun rokken minstens zoveel centimeters boven de knie als de hippies ln onze omgeving. De Limburgse tiener loopt ook niet achter de Zangeres zonder Naam aan of achter Johnny Hoes. Integendeel, wanneer popgroepen hun geluk zotken by de platenmaatschap pij van laatstgenoemde artiest dan kunnen zij er tevoren van verzekerd van zijn dat het op een teleurstelling zal uitlopen. De Limburgse jeugd moet niets hebben van dat „weke De kleurwedstrijd Wat hebben jullie je best gedaan, van klein tot groot Er waren ruim 400 inzendingen. Slordige tekenin gen waren er niet bij. O, wat had ik graag ieder kind willen belonen met een prijsje, maar dat ging niet. Nog even een vraagt waarom heb ben zo weinig jongens meegedaan? Of kleuren jongens niet graag? Ik denk dat ze liever in de sneeuw speelden of schaatsten. UITSLAG KLEURWEDSTRIJD lsle groep beneden 7 jaar: eerste prijs: (grote kleurdoos) Elise Papól. 4 jaar, Dorpsstraat 112, Warmond; tweede prijs (kleurdoos) Coby van Rijn, 5 jaar, 3e Poellaan 55, Lisse; derde prijs (kleurdoos) Vera Koe mans, 6 jaar, Schenkelweg 40, Zoe- terwoude. Tweede groep 7-10 jaar: eerste prijs: (leesboek) Els van Dijk, 10 jaar. Julianastraat 22. Warmond; tweede prijs: (leesboek) Mineke Hogervorst, 8 jaar, Langeraarseweg 47, Langeraar; derde prijs: (lees boek) Marian v. d. Geest 7 jaar. Blijverpolder 1, Oud-Ade. Derde groep, 10 jaar en ouder: eerste prijs (met vlag en wimpel) (vierkleurenpotlood): Quiriny Ver meulen, 12 jaar, Oude Kerkpad 1, Ter Aar; tweede prijs (ballpoint): Jos Zandvliet, p/a Oma de Rijk, Noordeinde 60, Leimuiden; derde prys (ballpoint) t Sjaak van Zijp, 12 jaar, 4dp Binnenvestgracht 38, Leiden. Frank Witte vertelt! Het slimme paard De boer klakt met zijn tong. Want hij wil het paard op gang krijgen. Het luie paard verzet geen stap. Weer klakt de boer met zijn tong, maar nu veel harder. Maar 't paard reageert niet. De boer, die haast liad, werd toen vreselijk woest: schiet op beest, schiet op, ik heb haast. De boer die geen geduld meer had, spronfe van zijn paard en haalde zijn zweep en begon met de zweep te slaan, klats, klats, klonk het. Het luie paard begon vreselijk te hinneken en opeens sloeg het paard op hoL En rennen dat het paard en rennen dat de boer kon. „Kom terug, kom terug, beest" en de boer werd nog bozer en zo belandde het paard in de stad. „Gelukkig, dacht het paard, nou ben ik van die boer af. Ik kreeg meer slaag dan eten. Nu zal de één of andere man me wel willen hebben voor de groentekar, dan wil ik lopen in de stad. Het paard kwam een man tegen. De man huilde en 't paard vroeg: „Wat scheelt er aan. meneer0" De man zei: „Ik ben groenteboer en mijn paard is dood. Ik heb geen geld om een nieuwe te kopen." „Nou", zei het paard, „dat geeft niets. Ik kom wel bij jou werken, want ik ben van mijn baas wegge'open, hij sloeg me al tijd." „Goed," zei de man, „kom maar mee." Hy ging mee met de man en de man zette hem in een heerlijk warme stal. De man gaf hem lekker eten. Hij zei: „Ik noem jou Beer tje." „Ja, dat is een leuke naam," zei het paard. En de volgende mor gen spande de man Beertje voor de wagen en hij trok aan de leidsels. Daar liep Beertje voor de groente- kar van baas Bommel. Baas Bom mel zorgde goed voor Beertje, die 25 jaar werd en toen pas dood ging tot groot verdriet van baas Bommel. Martin Broxterman, Warmond ver telt: Koning Palara en de gevallen prins Het was groot feest in het land van Koning Palara. Het was ker mis. Koning Palara was de koning van Kabera. Hij had zelf toestem ming gegeven om kermis te gaan vieren. Nu was het zover. Na drie dagen zwoegen en sjouwen stond de kermis op. Er stonden zeker 50 tenten. Er was van alles te zien. Er waren 4 draaimolens, 3 zweef molens, 2 botsautootjestenten, een hengeltent en verder nog meer van die kermistenten. Hoog boven de kermis stak het grote rad van avon tuur uit. Op de derde dag kwam de koning de kermis bekijken met de kleine prins. Alles wat de prins leuk vond, mocht hij een paar maal doen. Hij won veel prijzen en at natuurlijk 'n heleboel lekkers. Toen de prins in het rad van avontuur zat, bleef deze boven steken. De prins ging over de rand hangen om naar zijn vader te zwaaien, maar hij ging iets te ver over de rand hangen want hij viel naar beneden. Beneden aangekomen maakte hij een lelijke val precies op zijn ach terhoofd met als gevolg een paar dagen bewusteloos. Daar ging de pret, niet alleen voor de prins maar ook voor de koning. Toen de kermis afgelopen was werd de toestand van de prins erger. Over de radio zei men al dat 's Morgens was niemand erg fit. De vorige avond waren ze laat aan gekomen en door de wacht, die ze hadden moeten lopen, waren ze wel wat slaap tekort gekomen. Daarom besloten ze dan ook om gedurende het varen nog wat te slapen. Na Nancy was de tocht over de Moe zel weinig opwindend. Er voeren niet veel schepen en het landschap liet ook veel te wensen over. Na zes uur varen kwamen ze in Metz, maar omdat ze wilden op schieten gingen ze niet de «tad in en voeren verder. D« politie ging de doktoren vreesden dat de prins niet lang meer in leven zou blijven, maar zover was het nog niet. Na vier dagen kwam de prins weer bij. De koning zuchtte van verlichting. Zijn zoon zou hy nog behouden. Na een jaar was er weer kermis, maar toen de prins weer in het rad van avontuur zat keek hij wel beter uit om over de rand te hangen en dat was maar goed ook, want dan begon het weer van voor af aan. Ellle Groeneweg, Stompwijki OP HET IJS» „Hoera, het heeft gesneeuwd en ge vroren!" riep Sylvia. Ze keek biy uit het raam, toen hol de ze naar beneden. „Mam het heeft gesneeuwd en gevroren!" „Dat is fijn voor je kind", zei moe der, „eet maar vlug je boterhammen op, dan kan je naar buiten". Even later stond Sylvia buiten. Wat zal ze gaan doen? Opeens zag ze dat er een heleboel kinderen op het ys waren. Zou ze ook gaan? Eerst maar eens aan moeder vragen. Sylvia holde naar huis. „Mam, mag ik op het tjs?" Daar kwam moeder al aan. „Zyn er nog meer kinderen op het ys?" „Ja mam, een heleboel kinderen". „Goed, dan mag je op het tjs". „Mag ik dan m'n schaatsen aan- „Goed, ga ze maar van boven ha len". Met drie treeën tegeiyk rende ze naar boven. Ze pakte haar schaatsen nu over op de helikopter en liel de bewaking vanaf de wal en de volgboot vervallen- Zij was bang, dat men op de boot van de bende argwaan zou krijgen. Ondanks deze nieuwe hulp werd het nu moeilijker want als de helikopter te dicht in de buurt vloog zou ook dit arg waan opwekken bij de bende. Toch was de helikopter waarschijn lijk te lang en te dicht in de buurt van de boot van de bende gebleven, want op een gegeven moment meer de de boot af en ging de beman ning van boord. Het had nu geen en ging weer even hard naar beneden. „Dag mam!" en weg was ze Bij het vyvertje bond ze haar schaatsen aan. Toen probeerde ze te staan. Ze viel een paar keer, maar dat was niet erg. Ze schaatste de hele ochtend. Dat was een fyne ochtend op het ys. Johnle Hoogervorst: OP SCHOOL Op school is het heel leuk. Weet je waarom? Omdat je daar van alles leert: taal, rekenen, natuurkunde en nog veel meer. Dat gaat zo door tot de zesde klas. wy hebben ook par kieten en een kanarievogeltje in de klas. Ik zit in de derde klas en als je heel goed je best doet gaan we wel eens naar de speeltuin of wandelen of plaatjes draaien op de plck-up. In onze klas staat ook een aardrijks- kundebol. Wij krygen ook wel eens huiswerk, dat vind ik ook heel fijn. Soms is het taal en soms rekenen. Om vier uur gaat de klas uit, dan kan ik weer fijn buiten spelen met myn vriendjes. Als het slecht weer ls mag ik by myn vriendjes in de kamer spe len en ze komen ook wel eens by mij. Als het donker wordt mag ik niet meer buiten spelen. We gaan dan eten en zetten later de tv aan. Myn zusje, die veel kleiner is dan ik, moet half acht naar bed en ik mag tot half negen opblijven. Leontien Zwetsloot: DE RODE ROK In Spanje leefde eens een zigeu nerin. Ze heette Carmen. Ze had mooie zin meer de helikopter in de lucht te houden en deze keerde dan ook terug naar haar basis. De situatie was, nu de bende wist dat de politie haar op het spoor was, wel enigseins veranderd. De jongens werden hiervan dan ook op de hoogte gesteld en zij namen dan ook hun maatregelen. De geweren en revolvers werden voor de dag gehaald en alles werd in gereedheid gebracht om een eventuele aanval van de bende te kunnen afslaan. (wordt vervolgd) Beatles. Flower Pot Men. Susannah's still alive Dave Davies. rokken om in te dansen, maar één rok die helemaal rood was, sot der een ander stipje. Die rok schept altijd op, want ze dacht dat ze mooiste was van allemaal. Op keer was Carmen even op de gani De rode rok begon weer op te schep pen, maar Carmen kwam binnen hoorde het juist. Ze nam een prachl tige wit-zwarte rok met Bleep en noj een paar andere rokken en liet d rode alleen in de kast achter, pakte ook haar castignetten en ta boeryn en ging met haar vriendinne dansen. Kleurenfoto's kwamen in d kranten, zo mooi was het. O, wat v die rode rok jaloers. Twee weke later kreeg Carmen een brief: „Beat Carmen. Ik heb uw dansen gezie en het zou een heel grote eet ons zijn, wanneer u by ons zou willei dansen". Het briefje was onderteken door een prins. Wat schrok Carmen Zou ze wel durven Na een paar da gen ging ze naar het kasteel. De prin deed open. Carmen danste voor d prins en zijn familie. De prins trouw de later met Carmen en toen v rode rok helemaal jaloers. Fig. c. Een Pelikaanopgave. Er is een amateur-sterrenkyker, dl gelooft, dat hij een nieuw sterren beeld ontdekt heeft. Hy noemt het p* likaan, omdat je, als je de sterrei door licht gebogen lijnen met elkaat verbindt, de sterren de vorm va pelikaan aannemen. Leg een stuk doorzichtig papier op de sterrenhemel en probeer of je eet figuur kunt krijgen dat op een peli kaan ïykt. Oplossing elders ln dit blad

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1968 | | pagina 10