LIGA Hippy, niet happy in koude Ahoyhallen ONGEZONDE BASIS IN VERVOERSSECTOR Keith West ging grandioos de mist in Madeleine Robinson in „Adorable Julia'' INGEVING EN VORMGEVING IN HAAGS GEMEENTEMUSEUM Theodorakis te ziek voor proces WOENSDAG 15 NOVEMBER 1967 DB LEUDSE COURANT PAGINA 1 (Van een onzer verslag govern) BOTTERDAM „De groep Jongelui, waarop wij willens en wetens gegokt hebben als belang- itellenden moesten met een stunt naar binnen worden gelokt omdat zjj nu eenmaal niet het type zijn voor een beurs. Daórom ook hebben wij naast het normale beursgedeelte een muzikaal gedeelte laten organiseren door het Theaterbureau Paul Acket met buiten- en bin nenlandse tienersterren die momenteel helemaal ORGANISATIE TIENERBEURS VRIJWEL FOUTLOOS „in1* zijn", aldus de heer Van Krimpen, organisa tor van de „Hippy-Happy-Beurs" in Rotterdam vlak voordat deze vrijdagmiddag officieel geopend werd. Hij kon toen nauwelijks bevroe den, dat het muzikale gedeelte, waarvan de organisatie vrijwel foutloos was, de belangrijkste plaats zou gaan innemen en de „beurs" zou verdringen naar een schamel tweede plan, zeer tot ongenoegen van de standhouders. Alleen de eigenaren van de gokautomaten en de fel begeerde miniracebaan, pikten een aardig financieel graantje mee. Voor het overige was de beurs wel hippy, maar niet happy. Nieuwe PePijn: „Dag en Nacht Aan de befaamde „Jiml Hendrix Experience" was het vrijdagavond voor behouden het spits van de tiener sterren regen af te bijten. Met een ongekend enthousiasme kweet hij zich met zijn twee muzikale partners van zijn taak. Zó zelfs, dat het razend enthou siaste publiek na afloop uit de zaal ver wijderd moest worden. Zulks in tegen stelling tot zaterdagavond, toen de nieu we formatie van de Spencer Davis Groupe niet vermocht te imponeren en daardoor in de schaduw van het succes de Nederlandse topgroepen de „Buffoons" en „Daddy's Act" bleef «taan. Laatstgenoemde groep had overi gens het meeste succes door dat het repertoire van de „Buffoons" zich veel op hetzelfde vlak bevond en daardoor na een kwartier ging vervelen, alle muzikale capaciteiten van de Enachede- ers ten sptJL West-debacle Het grote muzikale debêcle van deze beurs kwam op rekening van Keith West, die zonder zijn begeleidingsgroep „Tomorrow" nog steeds in de top-tien vertoeft met zijn „teenage opera". Met een sterk verouderde show bracht hij, verscheidene malen vals zingend, een doorsnee repertoire. Aan het slot durfde hij zelfs zijn reeas gqnoemae hit te brengen. Uiteraard ging hfl met „Tomorrow" toen grandioos „de mist in", want op de plaat «taan 85 musici en een kinderkoor. Op de Bühne stonden «lechts vier man. Het succes van de «ondagavond was dan ook voor de twee- Ray Fen wick naar Spencer Davis Group (Van een onzer verslaggevers) DEN HAAG Ray Fenwick, de En- lelse sologitarist van de Haagse top- poep „The After Tea", zal naar zijn teboorteland terugkeren om deel uit te /a&n maken van. de nieuwe formatie fan de befaamde „Spencer Davis Group". Ray werd gekozen uit ruim twaalfhonderd gegadigden. „HIJ heeft natuurlijk wel een con tract met ons", zei „After Tea"-mana- ger Jaap Pas desgevraagd, „Maar hij kan hier toch liet meer optreden, om dat zijn werkvergunning niet verlengd Is. We zijn momenteel met een auditie bezig voor een goede plaatsvervanger". Ray Fenwick kwam naar Nederland, toen het eerste rumoer ontstond binnen de gelederen van de Delftse „Tee Set". Bijna een jaar maakte hij deel uit van deze rhythm en blues-groep, maar ging terug naar Engeland, nadat men zijn werkvergunning had ingetrokken. Pas toen „Tee-Set"-organist Hans van Eijck na een fikse ruzie terug kwam met een nieuwe groep „The After Tea" zette Ray weer voet op Hollandse bo dem. Samen met „The After Tea" be landde hij op de hitparada met „Not just a flower in your hair". de Engelse groep „The Boft Machine", die bewees dat zelfs psychedelische muziek kan aanslaan bfl de nuchtere Hollandse tiener. Ze lieten daarmee én de „Q 65" én Armand ver achter zich. 's Middags hadden de „Golden Earrings" zich gerevancheerd voor een slechte pres tatie tijdens het „Modern Beat" in mei van dit jaar door met volledige over gave de zaal tot enthousiasme te bren gen. Hun beloning was een langdurige ovatie. Licht uit - licht aan De maandagavond werd Ingezet met de finale van een talentenjacht waarin écht talent ver te zoeken was. Des ondanks kwam de Jury, bestaande uit Rolf Boost, Ruud van Dulkenhraad, Wim de Bas, Frans Niewerf, Patricia Paay, ex-Ladybird Elle van der Zwan, „Pink Floyd"-manager en „Punt-Uit"- redacteur Han Avót, met een prijs winnaar uit de bus „The Nameless" uit Waddlnxveen. Zij kregen een platen- auditie aangeboden. Op de tweede plaats eindigde solozanger Raimond Plonk Mac Soap uit Den Haag. Rond tien uur nam de Engelse psychedelicgroup „Pink Floyd" bezit van de Bühne en hield een uur lang het publiek in zfln ban door de wervelende lichteffecten (licht-ult licht-aan in fascinerende kleuren) en hun opwindende klanken. Een door slaand succes ondanks het feit dat de hele Installatie zo nu en dan weigerde. De rhythm and bluesliefheb'o?: amen op de sluitingsavond stevig aan hun trekken toen achtereenvolgens Rob Hoekes Rhythm and Bluesgroup en „Cuby and the Blizzards" ten tonele werden gevoerd. Het muzikale gedeel te van de beurs werd besloten met een zeer professioneel optreden van de En gelse Gino Washington and hls Ram Jam Band". „Volgend Jaar doen we het weer", zei Van Krimpen na afloop van het vijf daagse festijn. „Het is in zijn geheel een doorslaand succes geweest". En hij doelde daarmee op de bijna 20.000 be zoekers, die de „Hippy Happy-Beurs" te verwerken kreeg. (ADVERTENTIE) Moeder merkt het zodra ze met bijvoeding begint: de kennismaking met Liga is voor baby een prettige verrassing. En al beseft het kleintje de gezondheidswaarde van Liga nog niet, moeder wéét het weldoor de weelde aan edelvoedingsstoffenvormtLigade grond slag voor een ideale lichaamsontwikkeling, geestkracht levenslust... de veelzijdige voeding voor baby, kleuter en schoolgaand kind. ZO LANG ZE IN DE GROEI ZIJN Fransen spelen Engelse komedie in Den Haag Een Franse gastvoorstelling Haagse Alliance Frangaise, door Franse acteurs, van een uit het Engels ver taald stuk, dat weer een bewerking is van een Engelse roman. Dat speelde zich gisteravond af in de Koninklijke Schouwburg, waar een groot publiek naar de verrichtingen kon kijken van Madeleine Robinson en Jean Marais, die- de hoofdrollen bezetten van dit stuk Adorable Julia", dat uiteindelijk af komstig is van Somerset Maugham, die de roman schreef. Bekeek men de voorstelling als een staaltje van acteerkunst, dan beleefde men een bijzonder boeiende avond, hoe wel ook op dit gebied wel eens wat teveel van het goede vertoond werd, vooral in het al te lange tweede be drijf, waarin Madeleine Robinson alle registers opentrok, zoals dat heet. Maar over het geheel viel van haar bijzonder sterk spel te genieten, waarbij zo on geveer de gehele rolbezetting (Incluis Jean Marais) behoorlijk bij ten achter bleef, met uitzondering van Claude Paaquler, die een prachtige tweede plans vrouwenrol bracht. Het verhaal van de wat ouder wor dende actrice Julia, die langzaam ver der van haar echtgenoot (ook teur) verwijderd raakt en haar heil ziet in een verhouding met een jonge man, diende in de roman als basis voor een aardig spel met de verhouding rea liteit toneel schijn, dat ook ln de toneelbewerking van Guy Bolton werd volgehouden. Dit stuk werd Indertijd Nederland gebracht met Rie Gllhuys en John Gobau. De Franse bewerker plaatste de hele situatie ln Parijs en rond Franse acteurs, zodat de typisch Angelsaksische humor wel enigermate om zeep werd geholpen. Het was Jammer dat de voorstelling van gisteravond niet sterker was gere gisseerd, zodat het niet alleen Made leine Robinson had hoeven te zijn, die de kastanjes uit het vuur haalde. Het stuk werd gespeeld in een relsdecor, dat rede lijk was, al bleef de ontwerper ervan ln het programma ongenoemd. Het ls prettig dat men de Franse van Marc-Gllbert Sauvajon (n Somerset Maugham en Guy Bolton) Regie: Jean-Laurent Cochet (naar Jean Wall) Julia Madeleine Robinson Michel Jean Marali Zlna Devry Claude Pasquier kolonie in Nederland (want daaruit be stond het publiek voornamelijkln staat heeft gesteld een van de belangrijkste actrices uit Parijs in een schitterende rol te bewonderen. Anderzijds blijft het wel een vraag of er geen oorspronkelijk Frans stuk gekozen kon worden. Er staan er voldoende op het repertoire van het lmpressariaat Galas Karaenty- Herbert: „Marius"; „La Dame de Chez Maxlm"i „Fleur de Cactus" onder dere. JAN VERSTAPPEN DEN HAAG (ANP) Cabaret PePijn brengt op 24 november in een galavoor stelling zijn nieuwe programma, dat de leider, mr. Paul van Vliet, „Dag en Nacht" heeft gedoopt. Met deze titel wil hij Iets aanduiden van het licht en het donker van een levenaliedje. In een dag en een nacht ln deze tijd kan alles gebeuren. Diverse aspecten komen ln 22 i aan de orde in de diverse die het cabaret kent: een mu- parodie, een sprookje, een chan- ubeurde dialoog, een gesprek, typetje, een actuele conférence, eto. „Dag en Nacht" blijft tot Januari 1069 op het repertoire en voordien zal geen nieuw programma worden ge presenteerd. Van zondag 26 november maart 1968 blijft PePijn met „Dag Nacht" In het eigen theater in Den Haag, dagelijks behalve 's maandags. Van 1 maart tot 1 mei volgt een lande lijke tournee langs de grote provinciale schouwburgen, waar vrije voorstellingen worden gegeven. De gehele zomer van 1908 blijft PePijn ln Den Haag, waar tweede landelijke tournee wordt gemaakt met se rievoor» tellingen ln Am sterdam en Rotterdam Het eigen theater vindt Paul van Vliet er belangrijk, al was het alleen om een rustpunt te hebben, dat gelegen heid biedt om te overzien wat je aan het doen bent. „Iedereen trekt aan Je en Je moert afstand kunnen nemen, temeer daar wij ons programma zelf maken", aldus Paul van Vliet als hij over het belang van het „eigen huis" uitweidt. De voorzichtigheid, die hieraan ten grondslag ligt, wordt ook duidelijk als hij het heeft over medewerking van de groep aan radio- en televisieuitzendingen en met betrekking tot het opnemen van grammofoonplaten. Paul van Vliet en de zijnen zijn er niet zo dol op. „Je moet je repertoire aanpassen en dat kost tijd. Het ls heel anders dan op treden in een theater. We gooien het niet van ons af, maar radio- en tv-uit- zendlngen zullen tot de uitzonderingen behoren", aldus de cabaretier. Wel denkt hij aan een internationaal pro gramma, dat eens per maand zou kun nen worden uitgevoerd. Het gezelschap bleef ongewijzigd. On der leiding van Paul van Vliet speelt PePijn weer met Llselore Gerritsen, Ferd Hugas en pianist Rob van Kree- veld. Nagenoeg alle teksten zijn van Paul van Vliet. De muziek is van Van Kree- veld. Ernst van Altena leverde een taling van een chanson en Seth Gaaike- ma schreef een tekst voor Liselore Ger ritsen. Bij de voorbereiding van het pro gramma werd de groep gecoached door Nick van den Boezem. De zakelijke lei ding van PePijn is ln handen van Hol land Organizing Centre. Frankrijk koos zijn filinfavorieten PARIJS (AP) Elizabeth taylor Rex Harrison zijn de meest populaire buitenlandse filmsterren in Frankrijk, aldus blijkt uit een enquête gehouden door „Cine-revue" en het dagblad ,,1'Aurore". De Franse sterren die de eerste plaats bezetten in de harten van het publiek zijn Catherine Deneuve, Alain Delon, Brigitte Bardot, en Jean Gabin. Zhlvago" en „Vlvre pour vivre" werden de beste buitenlandse en Franse film van het jaar. Ds tentoonstelling In het Haagse Ge meentemuseum Ingeving en Vormge ving" met als ondertitel „industriële vormgeving", behelst een aantal voor werpen, die In fabrieken gemaakt zijn. Wat vinden we erf: glazen ser viezen uit Zweden, Engeland en Duits land. klokken natuurlijk uit Zwitser land. transistorradio's, tuingereed schap en spiritusbrander etc. De organisatoren hebben ingezien dat de fabriek het nuttige met het mooie weet te combineren, al gaat het dan niet om uniga. Trouwens, hoevele uni ca lijken ook niet sprekend op elkaari het kunstambacht kan ook gemakke lijk tot een industrie uitgroeien als er maar bestellingen genoeg komen....» Die spiritusbrander bijvoorbeeld la aen ding van zwart geëmailleerd gietijzer en vouwt zich open als een bloem, de brander zelf is dan de knop. Dat klinkt kitscherig maar als u het ding ziet, weet u dat het werkelijk geen kitsch is. Er is een plastio bloempotje dat ver afwijkt van het gangbare mo del; een vierkant bakje op een dito sokkeltje, maar het is een mooi ding. Een doodeenvoudige kookpot naar een klassiek model (de marmlt) laat zien dat een alledaags gebruiksvoorwerp edel van lijn kun worden. Ook uitvin dingen: een Zwitserse elektrische kookplaat die, als de gewenste tempe ratuur ls ingesteld door het gewicht van de pan de stroom inschakelt door middel van een drukschakelaar in de kookplaat. Holland en speciaal Den Haag toont wat men in onze tijd van huisraad kan en mag verwachten: maar 't gaat or om dot de bezoeker opmerkt hoe industrieel vervaardigde i grondstof wordt verwerkt. De tentoon- i stelling ls samengesteld door de educn- 1 tleve dienst van het museum met de 'bedoeling dat vooral middelbare scho- lieren komen kijken. Met kaarten en i foto's wordt bijvoorbeeld uitgelegd i hoe zo'n produkt tot stand komt en 1 welke weg het plan moet afleggen éér 1 het tot realisatie komen kan. Dingen die echt te groot waren om Enschede heeft speciale lagere Spaanse school (Van onze correspondent) ENSCHEDE Met het hijsen van de Spaanse en de Nederlandse vlag door dc heer Amcel Sanz Briz. Spaans am- j bassadeur in Nederland en de heer H. I C.önnlng. wethouder van onderwijs te j Enschede, is gistermiddag de eerste j school In Nederland voor Spaanse kinde ren officieel geopend. De plechtigheid kreeg enige vertra ging. toen de Spaanse vlag door de he vige wind van de mast waalde. De drie- klassige school is ondergebracht in een rooms-katholieke lagere school. F.en groep van 55 Spaanse schoolkinderen zong ter afsluiting van de korte plech- tigheid samen met hun Nederlandse 1 schoolgenootje» het Wilhelmus, wasrna ze nog een vreugdedans maakten Op do vogeltentoonstelling in Parijs floot wereldkampioen 1966, de papegaai Jaoquotte, de Marseillaise voor de dames Messmer en Doublet, de echtgenoten respectievelijk van de Frans minister van Defensie en van de prefect van Parijs. Werknemer nog zwakkere partij ATHENE (Reuter) De Griekse nnponlst Milds Theodorakis ls te ciek vandaag met 31 anderen terecht te ,n. Hij sal daarom op een later tijd stip apart worden berecht. Dit heeft een woordvoerder van het Griekse ministe rie van Justitie meegedeeld. HIJ zei dat do toestand van Theodora kis niet ernstig was, maar dat het pro ces naar verwachting verscheidene da gen ln beslag zal nemen. De componist lijdt aan een maagaandoening. De llnksgerlchte Theodorakis en zijn "..".vnuch,™ word» b..chul«,d Grondwet Venezuela weer van kracht golf Hei besluis, dat dinsdag tljdsn» een gewone kablneteritting werd gonomen, j betekent dat de grondwet, met «He daaraan verbonden garanties toot de burgers in het land omnAddeUijti waar I van kracht wer<X ln het Beneluxhuis, Nassauplein 38 Den Haag. wordt van 20 november tot en met 6 december een tentoonstelling gehouden van schilderijen en plastie ken van de Belgische kunstenaar Ge rard Oraszere, UTRECHT (.ANP) „De ongezonde economische basis van verschillende on derdelen van de vervoerssector houdt verband met structurele en reeds lang bekende verhoudingen of interne wan verhoudingen. Maar men kan niet van ons verwachten, dal wij l.et gebrek aan voortvarendheid bij de oplossing daar van zullen willen verwerken in deze on derhandelingen bij CAO-vernieuwingen en wijzigingen In geldende loonregelin gen". Dit iel de heer A. F. Jentjens, voor zitter var de Nederlandse Katholieke bond van Vervoerpersoneel (KBV), op de bondsraadvergadering van de KBV in Utrecht. Dat er tot nog toe geen CAO voor de taxichauffeurs tot stand is gekomen deze had al op 1 april moeten worden vernieuwd is volgens hem het gevolg van de onmacht van de bij deze CAO betrokken werkgeversorganisaties, de KNVTO en de FNOP, om een gezamen lijke vertegenwoordiger ln de bemidde lingecommissie aan le wijzen. Ons ver trouwen in de FNOP als vertegenwoor diger van de werkgevers in het huur auto- en taxibedrijf, aldus de heer Jen tjens, ls door dit duidelijk gebrek aan medewerking en het niet ln de geest van een bestaande CAO-afsprauk han delen, tot het nulpunt gedaald. De heer Jentjens la van oordeel, dat ondanks de veranderde verhoudingen en de toegenomen welvaart de werknemer in hst sociaal-economische krachtenveld nog steeds de zwakkere partij is. Het is een bittere pil, zo zei hij, dat in het toekomstige loonsysteem het minimum loon pas op 1 Juli 1968 san de orde komt. wanneer de meeste CAO's reeds hun beslag hebben gekregen. Hoewel in het beroepsmatig personen vervoer over de weg de situatie nog niet zo alarmerend is als bij de Ned. Spoorwegen (ln 1970 een totaal verlies van ruim 350 miljoen gulden) werken hier twee krachten tegen elkaar In, na melijk de toeneming van de kosten en de daling van de vervoersomvang. De heer Jentjens ziet vooral de particuliere auto als de schuldige aan deze moei lijkheden. Ook bij het bcroepagocderetwervosr over de weg valt volgens hem als ge volg van overcapaciteit een voortgaan de verslechtering van het rendement te constateren. Het feit, dat In de ver voerssector niet op voorraad kan wor den geproduceerd en dat ruim 55 pro cent van de beroepsgoederenvervoer- ders niet meer dan een of twee vracht wagens exploiteert, tekent de zwakke on derhandelingspositie van de vervoerder de ver lades. Klein reliëf van Jan Schoonhoven. hier binnen te brengen worden mede op foto's getoond: een lti-tons drnnl- kraan, het stuwcomplex bij Hagestoin, Een DAF-autobus etc. Ongewone ver schijningen in een museum, nqaar we moeten wel bedenken dat we ln feite alleen maar even de tijd vóór zijn. want wij mensen van de twintigste eeuw hebben vrij veel belangstelling voor gewone gebruiksvoorwerpen uit de vijftiende of zestiende eeuw, die we met zorg conserveren. En eens zal hst modernste telefoontoestel van 1907 in een museum te vinden zijn. Het Os- meentemuseum zou er dus goed aan doen, alles wat hier geëxposeerd la, zorgvuldig te bewaren- Jan Schoonhoven De tekeningen en kleine reliëfs van Jan Schoonhoven die ln prentenkabinet no, 21 van hetzelfde museum uitgestald zijn, vormen een echt probleem voor ons. Misschien ls dat een goed teken, omdat echte kunst dikwijls een pro bleem voor do tijdgenoot is, dst men niet één-twéé-drié oplost. Die oplos sing lijkt ons ln dit geval wal teer moeilijk van wege het scrlpto-abstrno- te karakter van dit soort tekeningen. Schoonhoven vult zijn bladen met een groot aantal dunne streepjes, puntjes (dis ws liever maar nlst tellen en ook niet lang naar kunnen kijken, want dan gaat de zaak draaien), kruisjes als 'n egaal patroon voor krulssteek- jesborduurwerk. Of hij trekt I vertica le lijnen en tekent of schrijft sr ssn aantal horizontals doorheen en dat la dan alweer een tekening erbij. Kunst hoeft niet begrepen te worden, akkoord, komt sr du» iets van hst ga- voel bij, 'n soort Innerlijke instemming onzerzijds, óf, en dat la nog beter, een 1 zekere, lang niet altijd te verklaren 1 expressie van het ding dat wij zien en die ons dan ergens kan of moet aan- raken. Van dit alles was wat óns be- i treft geen sprake bij het zien van deze allersimpelste manier van strepen en 1 puntjes neerzetten. En dat geldt onge- veer net zo voor de reliëfs van 'n soort beschilderd papter-maché te vergellj- i ken met kleine ontwerpen voor ven- sters, roosters of tralieramen die als er 'n lamp opstaat wel aardige scha- duwpartljtes geven. Er zijn enkele bij gevuld met ribkarton dat ook weer grillige lijntjes vormt, enz. Opeenho pingen vun „Intensiteiten" zegt de catalogus. Er Is ook aprake van een „overgeordenheld die een monotomle bezit waardoor ze voor de kijker kan omslaan ln een nulpunt van ordening" en deze monotonie zou ln Schoonho ven» werk doorbroken worden omdat „herhaling van de basiselementen nooit mathematisch en extact plaata vindt, maar uit de vrijs hand." Wie het vatten kan vatte het, sn wis zo ge lukkig ls het ln te zien, zal deze expo sitie niet tevergeefs bezocht hebben. Kunst en Kunstenaars Dc internatiunale Feltrinclliprtjs. groot 20 miljoen lire (plm. 120.000 gulden) is door de Italiaanse Li nee I Academie toegekend aan de Amerikaanse schrij ver John Rodelck Dos Paeeos. De uitreiking gisteren werd bijgewoond door de Italiaanse president Saragat Dc prijs ls ingesteld door de 25 Jaar geleden overleden uitgever Antonio FeltrlnellL 0 topstukken uit het Haagse i temuseum zijn van 18 november tot 18 december te zien ln het Raadhuis van Heerlen. De stukken zijn alle af komstig van de afdeling Moderne Kunst, die thans wordt gerestaureerd. Ze omvatten de periode van Schelfhout tot Constant De tentoonstelling wordt vrijdag 17 november geopend door mr. drs. L. J. F. Wijzenbeek, dlrso- teur van het Gemeentemuseum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1967 | | pagina 7