S)a£eldóc(S<M4Aant
AFSCHEID HANS CITROEN
Vijftig jaar na Russische revolutie
KRO-ploeg zag verschil tussen
leuzen en de werkelijkheid
TELEVISIE VANAVOND
UIT DE STAPEL
J, I Vrijheid van
j| filmen was
zeer beperkt
PAGINA 2
DB LEIDSE COURANT
WOENSDAG 1 NOVEMBER 1967
Een weg naar
duidelijkheid
TUSSENTIJDS de stand opmakend van
bijval en kritiek voor de KVP-radi-
calen moet men constateren dat er onder
de partyleden „aan de voet" onverwacht
veel instemming wordt betuigd met een
politiek vanuit evangelische bewogen
heid, maar nog minder animo dan te
verwachten viel van kabinetsafspraken
vóór de verkiezingen. De radicalen heb
ben wel ruime aanhang gevonden voor
hun principe van „progressiviteit", doch
niet voor hun stembusakkoord en stre
ven naar een uiteindelijk twee-blokken
systeem.
Nu hebben drs. Bogaers en zijn
groepsgenoten zeker het recht om de
vraag te stellen hoever de evangelische
bewogenheid van hun medestanders op
dit punt In de praktik zal gaan. Het is
altijd gemakkelijk een terminologie over
te nemen zolang niet vast staat wat
men over en weer omtrent de Inhoud
ervan denkt. Zelfs de KVP-radlcalen zijn
op dit punt nog rijkelijk vaag gebleven.
Nog altijd hebben we tegen hun pro
grammatische schets hetzelfde bezwaar
als tegen vrijwel alle KVP-programs: het
is. meer een politieke geloofsbelijdenis
dan aanwijzing hie men op basis hiervan
moet en kan leven.
DAAROM voelden we ons plezierig
verrast te kunnen vernemen, dat de
voorzitter van de Limburgse KVP-krlng,
drs. Verlnga, na zijn Instemming met
de evangelische bewogenheid te hebben
betuigd, deze week pleitte voor iets. wat
wij ln deze kolom al sinds jaren hebben
verdedigd: een eenvoudige weg naar
meer duidelijkheid, waarbij stembus
akkoorden minder Interessant en minder
nodig worden.
Drs. Verlnga zei het maandagavond
ongeveer op de volgende manier. De
KVP-programs zijn altijd zo omslachtig
en onleesbaar, dat bij verkiezingen de
meeste katholieken die KVP stemden,
dit deden zonder te weten wat de partij
feitelijk aan program in petto had. Dui
delijkheid wordt geschapen wanneer het
verkiezingsprogram concreet aangeeft,
hoever de partij met betrekking tot
hoofdpunten ln de komende periode wil
gaan.
Dat is nu precies wat wij al in de
dagen van Romme bepleit hebben; de
ellenlange vertogen die de kiezer ge
meenlijk voorgeschoteld werden alleen
dit jaar was het iets beter waren
amper de kandidaten bekend en op de
kiezers werkten ze als de vele bomen
die het bos onzeker maakten.
Een kort, zakelijk program: gericht
op de duur van een normale parlemen
taire periode. Liefst met volgorde van
urgentie lnzoverre er financiële conse
quenties aan gepaard gaan. En dan liefst
zo herhalen we nogmaals dat dit
concrete program geprojecteerd wordt
tegen de achtergrond van een betrouw
baar beeld inzake de financiële mogelijk
heden en de offers die eventueel extra
gevraagd moeten worden.
die manier wordt er een weg naar
duidelijkheid gewezen. Een weg die
eerlijker is, zelfs dan de methode van
de bindende stembusovereenkomst. Want
ook dan kan het gebeuren, dat de kie
zers maar half weten wat ze kiezen.
Want een stembusakkoord dat uitgaat
van alleen maar wensen, is ergens een
fictie En wanneer dit dan gebeurt
onder de vlag van evangelische bewo
genheid, maakt het de zaak alleen maar
erger.
Daarom blijven we erbij: het duidelijk
program is het allervoornaamste.
Verzekering wil zekerheid
WANNEER de verzekeraars van brand
schade ontdekken dat hun Inkomsten
uit premiebetaling overtroffen worden
door de uitgaven wegens brandschade,
ligt het voor de hand dat ze premie
verhoging in overweging nemen. De ver
zekeraars van de schade die kan voort
vloeien uit ongelukken en materiaal-
schade bij het gemotoriseerd verkeer
hebben ook niet gewacht op het moment
dat hun rekening onder de streep ging
sluiten.
Maar wanneer de verzekering meer
zekerheid wil hebben, moet ze toch niet
al te vlug als middel daartoe naar een
algehele premieverhoging grijpen. Wan
neer er dit jaar voor brandverzekeraars
verlies dreigt, komt dat niet omdat de
kleine particulier-verzekerden hen de
das om doen. Het zijn te gebrekkige
voorzieningen in een aantal grotere be
drijfspanden die bij eenmaal uitgebroken
brand een snelle uitbreiding en daar
door miljoenenschade in de hand hebben
gewerkt.
Daar zullen de verzekeraars dan ook
een pleister voor hun wonde moeten
zoeken.
(Van ome omroepcorrespondent)
HILVERSUM In de KRO-documentaire „Vijftig
jaren later" die, zoals gemeld, maandagavond wordt
uitgezonden hebben Henk Neuman en Joost Tholens
bij hun bezoek van drie weken aan Rusland getracht
na te gaan, wat er na vijftig jaar terecht is gekomen
van de oude idealen. Tijdens hun reis door Rusland,
met (gedwongen) medewerking van het persbureau
Novosti, hadden zij interviews met vele vooraan
staande Russen. Zij spraken met prof. Alexander
Birman, verbonden aan het instituut voor nationale
economie „Plekhanov", over het nieuwe Russische eco
nomische systeem; met metropoliet Nikodi van de
Het K.R.O.-team bezocht ook een staatsboerderijwaarvoor zij zich moesten
hullen in witte jassen. Op de foto van links naar rechts: filmer Pim Korver,
regisseur Joost Tholens (zittend) en Henk Neuman.
Drukke receptie
in Kurhaus
(Van i
i onzer verslaggevers)
DEN HAAG Vandaag vertrekt
Hans Citroen, artistiek secretaris van het
Residentie-Orkest naar de Verenigde Sta
ten, om daar de taak van wijlen Max
Tak als presentator van de Nederlandse
cultuur over te nemen. In New York
zal h(J tevens optreden als correspondent
voor ons blad.
Gistermiddag heeft het bestuur van
het Residentie-Orkest, waaraan hij sinds
1949 onafgebroken is werkzaam geweest,
hem en zijn echtgenote de gelegenheid
geboden in een der zalen van het Kur
haus afscheid te nemen van de talrijke
vrienden en goede kennissen, die hij in
deze faze van zijn leven heeft gemaakt.
Het was voorzitter L. Brouwer, die
hem enkele zéér hartelijke woorden toe
voegde. Hy prees en dankte de artistiek
secretaris van het orkest, tevens belast
met de voorlichting, voor de grote lief
de die hij steeds de muziek had toege
dragen: een grote liefde, geschraagd
door een niet minder grote kennis. Uit
gedragen, niet slechts by het orkest,
doch ook op talloze andere plaatsen: het
Holland Festival, de radio, de televisie,
de school.
„Na al deze gunstige antecedenten zult
ge het ambt van Max Tak overnemend,
echt op de Juiste plaats zitten".
Hans Citroen zei het prettig te vinden
Nederland in Amerika te gaan presente
ren; wat niet wegnam, dat hij het niet
zo eenvoudig vind. de oude, vertrouwde
omgeving te verlaten.
Na dit officiële gedeelte zijn velen nog
geruime tyd gezellig byeen gebleven.
Amusementsinusici
vaak te traditioneel
ingesteld
DEN HAAG (A.N.P.). Minister Rool-
vlnk (Sociale Zaken) en minister Klompé
(C.R.M.) zien geen onmiddellijk effec
tieve mogelijkheden om de werkgelegen
heid van de Nederlandse amusements
musici tc verbeteren. Verbetering daar
van ia alleen te bereiken door zich aan
te passen aan de wensen van het publiek
en voorts te trachteu meer belangstelling
te wekken voor deze categorie muziek,
waardoor meer mogelijkheden zouden
kunnen ontstaan, terwijl zij een ruimer
gebruik zouden kunnen maken van de
ook voor hen bestaande mogelijkheden
om In den vreemde op te treden.
In antwoord op vragen van het Tweede-
Kamerlid Willems (P.v.d.A.) wordt ge
steld dat voor bepaalde categorieën van
amusementsmusici de vraag inderdaad is
afgenomen. Voor andere categorieën is
er sprake van een toenemende vraag
Deze richt zich in het bijzonder op orkes
ten en bands, die voor de jeugd aan
trekkelijke muziek ten gehore brengen
(beatbands). Vele traditionele orkesten
van beroeprmusicl voldoen niet aan deze
eis, zodat de arbeidsplaatsen worden
bezet door Jeugdige musici, die hetzij als
„amateur" werken, hetzij als semi-
professional.
Minister Roolvink geeft een overzicht
van de voorwaarden waaronder buiten
landse musici hier kunnen optreden.
Voor een deel is men gebonden door
Benelux- en E.E.G.-verdragen, die echter
wederzyds werken. Voor het overige
worden restricties toegepast die de Ne
derlandse musici een bepaalde bescher
ming bicden.
Driehonderd spelletjes voor grote en
kleine kinderen zijn verzameld ln „Wij
spelen buiten" (uitgeverij Moraboe
Flash). Opvallend is de bijzonder ple
zierige aanduiding bij de vex-schillende
spelen. In een oogopslag kan de lezer
aan de hand van eenvoudige vignetjes
zien welk soort spel hij onder ogen
heeft. Een rustig spelletje voor in de
kamer, een spel dat lichaamskracht
vereist of een spel dat veel herrie
maakt. Een leuk boekje speciaal voor
hen die met veel kinderen te maken
hebben zoals kleuterleidsters.
De Maanman (Bruno en Zn. Utrecht)
bevat veel uitstekend prentwerk in
kleur naast beperkte tekst. Dit (pren
ten) boek is kennelijk bestemd voor
kinderen in de leeftijd van zes zeven
jaar, maar de tekst kan door deze
kinderen moeilijk gelezen worden,
omdat hij wat te hoog grijpt. Hoe kan
het kind er zich een voorstelling van
maken, wat een krater is, een komeet
en de standen van de maan? Daarom
is het vooral een boek voor ouders,
die de tekst als uitgangspunt willen
nemen voor fantasierijke vertelsels
uit „de vrije hand" voor hun eigen
kinderen
„Praktische wenken voor elke dag"
staat er op de omslag van ,,Ons Kind"
Uitgeverij Lannoo). Er staan inder
daad wat bruikbare, ndet al te opvoed
kundig-hoogdravende tips in maar het
is allemaal zo beperkt niet meer
dan 30 pocketbladzijden en dat is
echt wat weinig voor één heel kinder
jaar. Het zijn dan ook aardige boekjes
om voor 48-jarigen „erbij te hebben"
op zich hebben ze niet veel te beteke-
J. J. G. Boot: Burgemeester in bezet
tingstijd (Semper Agendo, Apeldoorn).
Burgemeester Boot van Hilversum
werpt de vraag op hoelang een burge
meester in de bezettingstijd als burge
meester kon aanblijven zonder „fout"
te zijn. Zoals hij dat zelf, als burge
meester van Wisch ln de Achterhoek
waartoe ook Terborg en Varsseveld be
horen heeft ondervonden, was dat 'n
moeilijke zaak voor een burgemeester.
De heer Boot bleef met naast zich een
NSB-secretaris aan het bewind. Ds be
zetter had niet ln ds gaten dat samen-
De heer Hans de Roo, directeur
van het Residentie-Orkest (links)
neemt afscheid van de artistiek
secretaris van het Residentie-Orkest
en diens echtgenote.
werking met de heer Boot in wezen
het incasseren van tegenwerking was
en toonde zich zeer met hem ingeno
men. Hoewel door zijn NSB-secretaris
op de vingers gekeken, kon burgemees
ter Boot zeer actief aan het illegale
werk deelnemen. Hij hield van de ge
beurtenissen in die oorlogsdagen nauw
keurig verslagen bij en al die wekelijk
se en dagelijkse dagboekregels teza
men vormen een zeer waardevol docu
ment dat interessant en spannend
wordt opgediend.
„Oldenberg"
eenakter
De naam Barry Bermange zal bij
radioluisteraars wellicht bekend zyn. De
NCRV heeft ln de loop der jaren van
lieni verschillende hoorspelen uitgezon
den. Nu zal de televisie twee eenakters
van zyn hond op het scherm brengen,
die speciaal voor dit medium werden
geschreven. Als eerste kan men van
avond kyken naar „Oldenberg".
Dit korte stuk wordt momenteel, sa
men met een ander werk van Berman
ge, gespeeld in het theatercentrum van
Londen Een echtpaar besluit de kamer
van hun overleden zoon te gaan ver
huren, want zy hebben geld nodig. Met
veel liefde maken zij de kamer in orde.
zy zullen trachten de nieuwe bewoner-
op t® nemen in hun gezinnetje en niet
te behandelen als zomaar een huurder.
Plotseling komt by hen evenwel de ge
dachte op, dat hun toekomstige huis
genoot wel eens iemand zou kunnen
zyn van een ander ras. Vooral de naam
Oldenberg roept by hen een wereld op.
die zy verre willen houden van nummer
35, hun huls. ln hun straat.
Heel fatsoenlijke mensen ontaarden
daardoor ln neo-fascististen, met alle
nare gevolgen van dien.
(Nederland H - 31.05 uur)
Dave Pike gast
in Jazz met Jacobs
Jazz met Jacobs gaat het vijfde seizoen
ln voor de NCRV-televlsic. In deze uit
zending zal naast Rita Reys, Pim Ja
cobs, Ruud Jacobs, Wim Overgauw en
Han Bennlnk de Amerikaanse vibrafo-
nlst Dave Pike te gast zijn. Deze 29-
jarige Amerikaan geniet in Nederland
ai enige bekendheid.
Hy kwam hier onlangs op een Euro
pees toxirnee, die hij in oktober 1966 in
Beriyn begon. Acht jaar oud begon
hij piano en slagwerk te studeren. Drie
jaar later was hy slagwerker bij het
Detroit Junior Symphony Orchestra en
op 12-jarige leeftijd stichtte hy een
eigen Dixieland Band, die veel optrad
op schoolfeesten. Een jaar later ver
huisde hy naar Los Angeles en begon
een Rook 'n Roll Band. waarin hij plano
en slagwerk speeiae. Toen hy 14 jaar
was bespeelde hij de vibrafoon en sinds
dien heeft hij met vele groten in de
wereld van de jazz samengewerkt. Bo
vendien zijn veel grammofoonplaat
opnamen van hem verschenen. Onlangs
vertrok hy weer naar de Verenigde Sta
ten, maar hij heeft het voornemen terug
te keren naar Europa, om zich hier
voorgoed te vestigen.
(Nederland n - 19.28 uur)
De film van
vanavond
Onder regie van niemand minder dan
John Huston en niet Katherine Hep
burn en Humphrey Bogart in de hoofd
rollen werd in 1951 C. S. Foresters
roman „The African Queen" verfilmd.
Het Is het verhaal van de zuster van
een door de Duitsers vermoorde zende
ling en de onbehouden kapitein van
een klein stoombootje „The African
Queen" op hun uitputtende en ge
vaarvolle tocht door de binnenlanden
van Duits Oost-Afrlka naar de kust.
De oerwouden zitten vol gevaren, waar
van de Duitsers de geschiedenis
speelt zich af gedurende de eerste
wereldoorlog nog niet eens de ergste
zijn.
Op prachtige wyze brengt Huston de
groeiende affiniteit bussen zijn twee zo
totaal verschillende hoofdfiguren zy
een preutse vrijster, hij een avonturier
met de bekende blanke pit onder de
ruwe bolster ln beeld. Langzaam
aan ook slaat hun passieve houding
enig doel het vege lijf te redden -
om in verontwaardiging over het ge
drag der Duitsers en zij besluiten op
hun eigen wijze terug te vechten.
Katherine Hepburn en Humphrey vul
len vrijwel de gehele film alleen het
scherm, zonder dat ook maar één mo
ment de aandacht van de toeschouwer
verslapt, geen geringe acteerprestatie.
De enige die naast dit tweetal en hun
primitief stoombootje nog enigszins aan
bod komt is Robert Morley als de zen
deling, die al snel de dood ontmoet.
„The African Queen" is een machtig
avonturenverhaal met haarscherpe ka
raktertekening en kan in Hustons oeu
vre ln een adem worden genoemd met
films als „Asphalt Jungle", „Treasure
of de Sierra Hadre", „Key Largo" en
„Moulin Rouge".
(Nederland I - 20.85 uur).
Claude Helffer solist
hij Residentie-Orkest
DEN HAAG De Franse pianist
Claude Helffer ls op 8 november solist
op het concert van Het Residentie-Or
kest in de Kurzaal. Hij zal de solopartij
vertolken van Bachs planoconcert in d
en van Milhauds Carnaval d'Aix. Het
programma van dit concert, dat wordt
geleid door Willem van Otterioo, ver
meldt voorts de Symfonie nr. 94 („Met
de paukslag") van Haydn en het Con
certo gros so op 6 nr, 6 van Hëndel.
Russisch Orthodoxe Kerk over geloofsvrijheid; met
generaal-majoor Lapigin, commandant van een tank
divisie, enz. Er werden filmopnamen gemaakt van het
militaire vertoon, dat zich dagelijks afspeelt tijdens het
aflossen van de wacht op het Rode Plein in Moskou
en men filmde in een autofabriek, op een staatsboerderij
en in een Moskous theater tijdens de repetitie van het
spel „Optimistische tragedie", een toneelstuk over de
revolutie. In deze KRO-documentaire komt duidelijk
het verschil naar voren tussen de officiële regerings
leuzen, waarin de viering van de vijftigste verjaardag
van de revolutie wordt aangemoedigd, en de werke
lijkheid.
„Why do you want to film that?" It
has nothing to do with the revolu
tionDat was een van de vaak
gehoorde kreten van de tolk en „coör
dinatrice" die de KRO-filmploeg bij
hun werk begeleidde. Wanneer haar
werd uitgelegd dat ook oude mensen
en oude huizen karakteristiek zyn voor
een film over het Rusland van van
daag, werd dat weggewuifd met de op
merking dat al te veel arbeidsters in
een autofabriek waren gefilmd en te
veel krotten, zodat het vast een zeer
slechte film over de Sovjet-Unie zou
worden.
GEEN VRIJHEID
Na in Nederland twee extra-dagen te
hebben gewacht op visa arriveerde het
team op 6 september in Moskou. Het
Russisch persbureau Novosti had tegen
betaling in dollars beloofd te zullen
helpen met het organiseren van alles
wat men wenste. Weken tevoren waren
lijsten met personen en locaties inge
diend, die het team wilde interviewen
of filmen. En weken tevoren waren er
bij de KRO telexberichten uit Rusland
binnengekomen dat een aantal van de
te interviewen personen in september
„out of town" of „not feeling" waren.
Tóch is de samenwerking met Novosti
best meegevallen, de coördinatrice was
natuurlijk bij ieder interview en maak
te ijverig aantekeningen van alles wat
dc Russische zegslieden te vertellen
hadden. Geïnterviewden, die Duits
spraken, werd opdracht gegeven in het
Russisch te antwoorden of in het En
gels. Ook werden alle shots genoteerd,
maar zelden werd er direct iets ver
boden. Dat gebeurde alleen in Lenin
grad, toen de cameraman bruggen over
de Neva wilde filmen. De tolk zag zich.
toen genoodzaakt zeer hardhandig te
gen het statief te duwen.
Naast de gecoördineerde uitstapjes naar
Lehingrad (in één dag heen en weer),
naar een militair kamp 100 km buiten
Moskou, naar een staatsboerderij en
naar de te interviewen personen was
het team binnen een straal van 30
km vrij om te filmen wat men wilde.
Meestal namen de mensen weinig no
titie van hen. Eigenlijk ook niet in een
meer afgelegen straat waar het team
op een soort arbeidsmarkt stöotte. Ze
wandelden er rustig heen en filmden
er een paar minuten tot er moeilijk
heden ontstonden met een van de orde
bewaarders.
OOK SCEPSIS
Op de vraag wat voor zin het heeft
vijftig jaar na de oktoberrevolutie in
1917 er nog aandacht aan te schenken,
antwoordt Henk Neuman: „De herden
king van de revolutie wordt ook in de
Sovjet-Unie met gemengde gevoelens
tegemoet gezien. Er is veel kritiekloze
geestdrift, er is ook scepsis en een ge
voel van onbehagen over wat allemaal
had kunnen worden gerealiseerd en wat
niet is gebeurd". Desondanks gelooft
hij, dat een terugblik op 1917 en een
reportage van de Sovjet-Unie nu nög
alle zin heeft.
„Er zit, om te beginnen een stukje ge
schiedenisfilosofie in. De meesten her
inneren zich van 1917 alleen die okto
berrevolutie, maar vergeten de fe-
bruarirevolutie, het mislukte Mornilov-
avontuur en de eerste valse start van
de Bolsjewisten en het daarop volgende
ontstaan van de Sovjet-Unie te zien als
de noodzakelijke uitkomst van een
langdurig historisch proces. Men ziet
over het hoofd, dat het gemakkelijk
anders had kunnen lopen en dat de
Sovjet-Unie misschien voor dertig pro-
NEDERLAND I
STER
(Reclamcuitzendingen
om 19.03, 19.56 en 20.16
uur)
NTS
18.55 uur:
Pipo de clown
19.00 uur:
Nieuws in het kort
19.07 nur:
Schateiland, t.v.-serie
(kleurentelevisie)
19.32 uur:
Panoramiek
20.00 uur:
Journaal
20.20 uur:
Zendtijd Politieke
Partijen (CHU
20.30 uur:
Uitzending Stichting
Socutera
HILVERSUM I
VARA
21.50—22.15 uur:
Trammelant in Loeren
aan de Hor, luister
spelserie
22.55—23.55 uur:
De grote verzoeking
van Sint-Antonius,
Radioprogramma
20.35 uur:
African Queen, film
22.35 uur:
Tweede journaal
22.40 uur:
Sluiting
NEDERLAND II
STER
(Reclameuitzendingen
om 20.16 en 22.11 uur)
NTS
18.55 uur:
Pipo de clown
19.00 uur:
Nieuws in het kort
NCRV
19.03 uur:
Vidocq, t.v.-serie
HILVERSUM II
NRU
20.20—22.20 uur:
NederlandJoego
slavië, voetbal
22.40—23.55 uur:
Iks - een sprong in het
duister, amusements
programma
19.28 uur:
Jazz met Jacobs,
jazzmuziek
NTS
20.00 uur:
Journaal
NCRV
20.20 uur:
Gevraagd,
sollicitantenprogr.
21.05 uur:
Oldenberg, t.v.-spel
21.50 uur:
Rekening en
verantwoording
NTS
22.15 uur:
Tweede Journaal
22.20 uur:
Sluiting
RADIONIEUWSDIENST
HILVERSUM I: 7.00.
8.00, 11.00, 13.00, 16.00.
18.00, 19.30, 22.30, 23.55
HILVERSUM II: 7.00,
7.30, 8.00, 8.30, 12.30.
18.30, 22.30, 23.55
HILVERSUM III:
heel uur vanaf 9.00
Elk
HILVERSUM II (298) NCRV: 18.00 Gram.,
18.30 Nieuws, 18.45 Actual., CVK: 19.00 Gerei,
kerkd.; NRU: 19.45 Joego-Slavlsche volks
muziek, 20.20 Reportage interland voetbal-
dstrljd Nederland—Joego-Slavlë, 22.20
24.00—1.00 Woensdagnacht onder de
BRUSSEL Nederl. (324) 18.00 Nleu
Amusementsmuziek,, 20.00 idem, 21.If
22.15 Serenade, 23.40 Nieuws.
■genwljdtng, 9.00 Klass. muziek, 9.40
dlo, 10.00 Voor de kleuters, 10.10 Ar
beidsvitaminen, 12.00 Klass. pianomuziek,
tuinbouw, 12.35
ars, 13.00 Nieuws,
ïzlek, 14.00 Kerkorgelconcert,
rs. 13.10 Journ.,
enst van de Paus, klankbeeld,
eken, 16.00 Nieuws, 16.02 Lezing,
ing, 17.00 Voor de jeugd, 17.31
12.50 Variant, radio-snelbuffet, 13.30 Nederl.
knalmuziek,
Netty Rosenfeld, 15.00 Nieuws, 15.02 Where
the action is. 16 00 Nieuws, 16.02 Platenshc.w
v.d. tieners, 17.00 Nieuws, actual., 17.07—18.00
Verzoekplaten.
VERONICA (192) 6.00 Ook goeiemorgen,
9.00 Muziek terwijl u werkt. 10.00 KoIIletUd,
11.00 Kookpunt: Hulsvrouwenverzoekprogr.,
12.00 Muziek bij de lunch, 14.00 Van concert
zaal tot jukebox, 15.00 Speciaal programma
voor alle zieke vrienden van Veronica, 16.00
Donderdagmiddagparade.
BRUSSEL Nederl. (324) 12.00 Nieuw», 12.03
Amusementsmuziek, 13.20 Tafelmuziek, 14.03
Pianomuziek, 14.15 Amusementsmuziek, 16.09
idem, 17.15 Orgelmuziek, 17.30 Koormuziek.
Samenvatting
interlandvoetbal
De NTS zendt vanavond van 22.85 tot
22.45 uur op Nederland I een samen
vatting uit van de interlandvoetbal
wedstrijd Nederland Joego-Slavië, dlo in
liet Feijenoordstadion ln Rotterdam
wordt gespeeld.
In verband hiermee wordt het laatste
journaal van 22.45 tot 22.50 uur uitge
zonden, waarna nog een samenvatting
volgt van de in de ochtend van die dag
uit te zenden rechtstreekse reportage
uit de Sovjet-Unie.
Dui 1st- documentaire
over katholicisme
in Nederland
(Van onze correspondent
HILVERSUM. De Westdultse televi
sie gaat binnenkort aandacht besteden
aan het katholicisme In Nederland.
In het programma „Kreuzverhör" van
Hannover, komt op 7 november tussen
acht en tien uur de bisschoppeiyke
vicaris R. Kopen O.F.M. van het bisdom
Haarlem aan het woord.
Pater Koper is uitgekozen, niet alleen
omdat hy goed op de hoogte is van de
toestand ln Nederland, maar ook omdat
hij zeer goed Duits spreekt. Hy is docent
geweest te Munster.
ln „Vijftig jaren later" voert Henk
Neuman gesprekken met tal van
vooraanstaande Russische personen.
Hier is hij in gezelschap van
generaal-majoor Lapigin, commandant
van een Russische tankdivisie. Links
op de foto de cineast van het
K.R.O.-team Pim Korver.
cent het produkt is van ideologisch be
raad en zeker voor 70 procent van toe
val en improvisatie.
Maar er is meer. Het jubileum is in
zekere zin ook een mijlpaal voor de
Russische communistische partij. In de
chaos van 19181919 heeft ze orde ge
schapen. In het grote en ongezeggelijke
Rusland heeft zij 50 jaar de macht ste
vig in handen gehouden. Dat de nacht
merrie van het Stalinisme mogelijk is
geweest en er thans vormen van onvrij
heid bestaan, die de vooruitgang alleen
maar kunnen hinderen, doet geen af
breuk aan het feit, dat de oktober
revolutie de belangrijkste politieke ge
beurtenis is geweest, die onze eeuw tot
dusver heeft opgeleverd. Vandaar dat
het zin heeft daar aandacht aan te
schenken.
„HALF A SIXPENCE"
Patricia vervangt
Jenny Arean
rVan een onzer verslaggever*)
ROTTERDAM Necrlands hipste
zangeresje Patricia Paay zal in de mu
sical „Half a sixpence" die de
NCRV-tv In vier afleveringen op het
scherm zal brengen in het derde
deel de rol overnemen van Jenny
Arean, die elders verplichtingen heeft.
Patricia speelt dan een arm meisjè,
dat verliefd wordt op een welgestelde
musicus en daarmee in het huwelijks
bootje treedt. Regisseur Paul Cammer-
man is attent gemaakt op de achttien
jarige Patricia door tekstschrijver Pie-
ter Goemans. Een in allerijl gehouden
camera-test viel positief uit. De defini
tieve opnamen voor de musical wor
den deze week in Amsterdam gemaakt.
Binnenkort komt van Patricia een
nieuwe plaat uit: „Wat moet ik doen?"
en „Love-in". Haar platenmaatschap
pij verbond aan de single een kleine
prijsvraag. Wie het meest originele
idee instuurt voor wat Patricia nu wer
kelijk moet doen, mag een hele dag op
stap met het zwartharige zangeresje.
Het succes in het vorige seizoen van
het programma „Ja nee geen
mening" is voor de VPRO aanleiding
geweest deze vaak boeiende botsing
van meningen ook in de komende
maanden op het scherm te brengen. En
als het er juist zo toegaat als gister
avond doping voor wielrenners en
strengere straffen voor zedendelicten
valt er nog menig interessant t-v.-uur
te beleven, al zouden we wensen dat
dc presentator een klein beetje meer
met zün onderwerpen en de voor- en
tegenstanders meeleefde.
Het schakelprogramma met als kern
„Twente en de textiel" was o.i. tech
nisch overbodig. Er werd druk gescha
keld tussen Almelo, Enschede en Am
sterdam, maar het programma had aan
inhoud beslist gewonnen als men alle
gespreksdeelnemeis in één zaal had
ondergebracht. Het succes met het
schakelprogramma ter gelegenheid van
de jongste verkiezingen is nog geen
garantie voor het succes van andere
t.v.-evenementen in deze geest.
De omroepdwergen gisteravond was
de NVSH aan de beurt hebben tot
nog toe geen blijk gegeven van de nood
zaak tot bet uitzenden van hun t.v.- of
radioboodschappen. Mevrouw Zelden-
rust-Noordanus had gisteren voor de
camera's plaatsgenomen in gezelschap
van haar pijprokende echtgenoot. Er
werd wat been en weer gepraat en de
kijkers werden vergast op enkele film
beelden van het congres „Sextant" in
Amsterdam. Ouwe koek dus. Zou het
niet veel actueler zijn geweest in te
haken op bijv. de jongste zitting van
de Haagse gemeenteraad, waarin de
door publikatics zo beruchte A.P.V. aan
de orde kwam? Tenslotte heeft de
NVSH met enkele aanverwante or
ganisaties zich enige tijd geleden
heftig tégen deze nieuwe A.P.V. opge
steld. Het is maar een vraag.
Tenslotte Jaap van der Merwe: we blij
ven onze bezwaren herhalen; Van der
Merwes teksten zijn goed, zéér goed
zelfs. Hij maakt alleen de fout ze
voor een deel althans zelf te pre
senteren. VDM.